Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja panettelu, ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen, jos "olette maistaneet", että Herra on hyvä. (1 Piet. 2:1-3).
Onko helluntailaisille sekä vapaakirkollisille muodostunut ymmärrys siihen, mitä panettelu tarkoittaa; ja keskustellaako aiheesta laisinkaan seurakunnissa?
Panettelu on mielestäni lähimmäisen mustamaalaamista, jolloinka lähimmäisestä puhutaan pahaa ja juorutaan pahoilla sanoilla ja esitetään vääriä todistuksia, ja kaikki em. tapahtuvat lähimmäisen tietämättä "nurkan takana" pienissä kuppikunnissa.
Panettelu uskovien keskuudessa
5
96
Vastaukset
Juoruaminen on niin helkkarin hauskaa...tiedän kokemuksesta- olen oikea juorutäti..:)
Vakavammin puhuen se vahvistaa yhteisöä, kun sen jäsenet puhuvat toinen toisistaan selänkin takana. Itse kyyssään erään taloyhtiön asukkaita ja aina saan kyytiläiseltä tiedot mitä kenellekkin kuuluu ja mitä on tapahtunut kun en ole ollut paikalla.
Niitä sitten kommentoin. En itsekkään ole säästynyt juoruilta ja pahoilta puheilta, mutta hyväksyn sen.
Siinä on kumminkin sellainen positiivinen vire. Tiedän että tykkäävät minusta kuintenkin ja olen autoineni tärkeä.
Seurakunnassa 15 v sitten oli ikävää kun puhuivat että olen sortunut huumeisiin enkä siksi käy kokouksissa enään.
Pikkutyttö sanoi kun sanoin totta että "se on vain sun mielipide." Vaikka en käyttänyt huumetta enkä valehdellut."epäpyhiä ämmien taruja karta"
Raamatussa ei ole kehotusta perustaa helluntai- eikä vapaaseurakuntia. "helluntai" ja "vapaa" etuliitteet ovat ihmisen itse keksimiä. Esim Laukaassa on Herra johdattanut paikkakunnan uskovia samaan rakennukseen kokoontumaan. Välissä on tosin tietääkseni vielä seinä, mutta yhteistyötä on tietääkseni tehty. Vielä kun saisi sen seinän purettua siitä välistä niin siinähän on sitten seurakunta joka on yhtä myös seinän osaltakorjaus
Ensimmäinen kirje Timoteukselle 4 - Raamattu
raamattu.fi/1933,38/1Tim.4.html
Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.- sivuhuomio
Tällä palstalla panettelevat eniten miehet.
Jaakobin kirje 3
1. Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
2. Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
3. Kun panemme suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat, niin voimme ohjata niiden koko ruumiin.
4. Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten kuljetettavia, ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämiehen mieli tekee.
5. Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
6. Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
7. Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;
8. mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.
9. Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
10. samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
11. Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4674104Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181712- 1171547
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891484Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991418Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601385- 521336
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi981245- 451109
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341088