Finnavia on käynnistänyt kilpailutuksen siitä, kuka saa haltuunsa lentokentän "taksikaistat". Kilpailutuksen perusteella valitaan kolmelle kaistalle toimijat ja neljäs kaista on kaikille vapaa.
Ohessa kilpailutuksen teksti:
"Tulevan kilpailutuksen kohteena on taksiliikennetoiminnan harjoittaminen Finavia Oyj:n ylläpitämällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 1.7.2018 alkaen.
Kilpailutuksen tavoitteena on löytää Helsinki-Vantaan lentoasemalle kolme (3) vaatimukset täyttävää, taksiliikenteen harjoittamisesta vastaavaa toimijaa.
Käyttöoikeussopimuksiin perustuva kilpailutus toteutetaan avoimella menettelyllä.
Kukin kilpailutuksen perusteella valittava sopimuskumppani saa operoitavakseen yhden lentoaseman ulostuloaulojen välittömässä läheisyydessä sijaitsevista taksikaistoista.
Kolmen kilpailutuksen kohteena olevan kaistan lisäksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla tulee sopimuskauden alusta lähtien olemaan myös ns. neljäs kaista, josta käsin kuka tahansa vaatimukset täyttävä taksiliikennettä harjoittava toimija saa jatkossa tuottaa taksiliikennepalveluita Helsinki-Vantaan lentoasemalla."
Lentokenttä 1.7. alkaen - kilpailutus käynnissä
46
3421
Vastaukset
- toveritolppahomo
Millä perusteella tarjouksen antajia arvotetaan?
- Bällli
Mitäpä luulet, revenue share
- Käytännössä-näin
Käytännössä jengi menee hakemaan pokan suoraan sisältä, niinkuin Tallinnan laivaterminaalissa. Nykyiselle keräilyalueelle vois rakentaa vaikka bordellin.
- Tubgurl
Tulee olee kyllä kunnon sirkus. Oisin asiakkaana toivonut yhtä kaistaa ja ajojärjestelijää kuten maailmalla usein on tapana. No eiköhän tuo muutu vielä.
- Bervitusta
Ja lopuksi kaikki saa haistaa pitkän kuselta haisevan bernerin vitun
- toveritolppahomo
ketä nämä operoijat voisivat olla? Lähitaksi ja Taksi Helsinki?
- Ohannoit
Uber, Cabonline, Tuup, joku uus
- näinjatkossa
Periaatteessa kuka tahansa. Kun saa oikeudet, voi ryhtyä etsimään autoilijoita. Vantaan seudulta saattaa löytyä monia, kuka haluaa liikennöidä kentältä ;).
- niinseonvain
Tässä tarjouksessa ei olla etsimässä yksittäistä kiinostunuttaa yrittäjää vaan välityskeskusta, joka operoi takseja. Nämä yksittäiset seisovat siellä neljännessä rivissä polttamassa körssiä mahdollisesti hamaan tappiin asti kun tilaa terminaaliin ei tule.
- näinjatkossa
Ei siinä etsitä välityskeskusta! Eihän lentokentän "tolpalla" mitään välitystä tarvita.
Siinä etsitään "toimijaa". Tällä "toimijalla" täytyy olla käytössään 300 taksia. Eli kuka tahansa voi ryhtyä toimijaksi, kunhan toiminnan alkaessa on käytössä noin 300 taksia. Eli kentälle tulee yhteensä 3*300 taksia, eli 900 autoa. Tämän lisäksi tulee myös nämä vapaat ei näiden valittujen "toimijoiden" alla toimivat autot.
Nämä "toimijat" sitten ilmoittelevat millä ehdoin heille pääsee ajamaan. Yksittäinen autoilija sitten valitsee kenelle haluaa mennä ja "toimija" sitten valitsee kenet haluaa ottaa. Jos molempien halut kohtaavat, niin sopimus syntyy. Jos ei kohtaa, niin sitten yksittäinen autoilija valitsee "neljännen kaistan", "josta käsin kuka tahansa vaatimukset täyttävä taksiliikennettä harjoittava toimija saa jatkossa tuottaa taksiliikennepalveluita Helsinki-Vantaan lentoasemalla." Tai sitten ei aja kentältä asiakkaita.
Mielenkiintoista on se, että kuinka nämä "lentoaseman ulostuloaulojen välittömässä läheisyydessä sijaitsevat taksikaistat" nimetään ja rakennetaan. Tuleeko neljä kaistaa rinnakkain kaikkien aulojen eteen ja niistä seisovista autoista tarvitsija valitsee haluamansa? Miten käy valinnan, kun kaikissa jonoissa on eri hinta? Valinta kohdistunee halvimpaan jonoon, kun se on tyhjä niin seuraavaksi halvin jne?
Finnavian edustajat ovat varmasti selvitelleet eri lentokenttien taksien toimintaa ja ovat kehittäneet omasta mielestään parhaan. Kilpailutuksen tekninen suorittaminen on ulkoistettu Hanselille, joka varmasti osaa kilpailuttaa ja saa siten juuri sitä mitä halutaan. - ketäheovat
ketä nämä tarjoukseen vastaavat toimijat käytännössä siis ovat? Entä voiko koko tarjouskierrokseen ottaa osaa, jos ei edes ole vielä mitään yritystoimintaa? Ei varmaan, sillä eihän tarjoukseen vastaaminen voi perustua "sitten ehkä heinäkuussa ryhdyn toimijaksi" puheisiin?
Onko ketjy siis sellainen, että Taksi Helsinki oy lupaa esimerkiksi täyttää Finavian kriteerit siten, että sen välityksessä ajavat autot ovat oikeutettuja ajamaan kenttää ja saavat siellä etusijaa? - näinjatkossa
Tämä toimija voi siis olla kuka tahansa, nykyinen tai perustettava yhtiö. On kuitenkin hyvä muistaa, että on se kuka hyvänsä, niin toiminnan pitää olla kannattavaa. Mitä Finnavialle pitää maksaa, selvinne jatkossa. Mitä Finnavia vaatii sellaista, joka aiheuttaa tälle toimijalle kuluja, selviää jatkossa. Eli tämän toimijan kulut selviävät kilpailutuksessa. Sen jälkeen tämä toimija tietenkin miettii mistä rahat ja kate saadaan. Vaikea kuvitella, että näitä tuloja saisi muualta, kuin niiltä taksiyrittäjiltä, jotka haluavat kentältä ajaa. Tämä toimija sitten neuvottelee näiden taksiyrittäjien kanssa, millä ehdoin yrittäjä tulee kentälle ajamaan. Sopimus syntyy tai ei synny. Molemmilla neuvottelun osapuolella on omat vaateensa ja jopa kynnyskysymyksensä. Tuskin kukaan haluaa maksaa mitään, jos tämä toimija ei lupaa asiakkaita. Ei siis voi olla "liikaa" autoja mukana ringissä.
Kukaan ei tietenkään saa mitään etuoikeutta kentän toimintaan. Nämä kolme valittua toimijaa saavat "oman kaistansa", jota sitten markkinoivat ja yrittävät saada asiakkaat käyttämään palveluita. Tämä vapaakaista on sitten niille, jotka haalivat itse asiakkaansa omilla ehdoillaan, hinnoillaan ja toiminnallaan. - NoEiMeneNoin
näinjatkossa kirjoitti:
Ei siinä etsitä välityskeskusta! Eihän lentokentän "tolpalla" mitään välitystä tarvita.
Siinä etsitään "toimijaa". Tällä "toimijalla" täytyy olla käytössään 300 taksia. Eli kuka tahansa voi ryhtyä toimijaksi, kunhan toiminnan alkaessa on käytössä noin 300 taksia. Eli kentälle tulee yhteensä 3*300 taksia, eli 900 autoa. Tämän lisäksi tulee myös nämä vapaat ei näiden valittujen "toimijoiden" alla toimivat autot.
Nämä "toimijat" sitten ilmoittelevat millä ehdoin heille pääsee ajamaan. Yksittäinen autoilija sitten valitsee kenelle haluaa mennä ja "toimija" sitten valitsee kenet haluaa ottaa. Jos molempien halut kohtaavat, niin sopimus syntyy. Jos ei kohtaa, niin sitten yksittäinen autoilija valitsee "neljännen kaistan", "josta käsin kuka tahansa vaatimukset täyttävä taksiliikennettä harjoittava toimija saa jatkossa tuottaa taksiliikennepalveluita Helsinki-Vantaan lentoasemalla." Tai sitten ei aja kentältä asiakkaita.
Mielenkiintoista on se, että kuinka nämä "lentoaseman ulostuloaulojen välittömässä läheisyydessä sijaitsevat taksikaistat" nimetään ja rakennetaan. Tuleeko neljä kaistaa rinnakkain kaikkien aulojen eteen ja niistä seisovista autoista tarvitsija valitsee haluamansa? Miten käy valinnan, kun kaikissa jonoissa on eri hinta? Valinta kohdistunee halvimpaan jonoon, kun se on tyhjä niin seuraavaksi halvin jne?
Finnavian edustajat ovat varmasti selvitelleet eri lentokenttien taksien toimintaa ja ovat kehittäneet omasta mielestään parhaan. Kilpailutuksen tekninen suorittaminen on ulkoistettu Hanselille, joka varmasti osaa kilpailuttaa ja saa siten juuri sitä mitä halutaan.Mikä muuten on 38 E ?
- näinjatkossa
Sen maksaa asiakas. 1.7. jälkeen tuskin käytössä.
- onneayritykseen
näinjatkossa kirjoitti:
Sen maksaa asiakas. 1.7. jälkeen tuskin käytössä.
Miljoonabisnes Finavialle. Varmasti ei poistu. Tapa millä kerätään voisi ehkä muuttua mutta maksaja tulee olemaan autoilija/asiakas niin kuin ennenkin. 38E on lentokenttälisän koodi nykyisillä taksamittareilla. Voimassa eri puolella maailmaa- pohjoismaissa voimassa ainakin isoimmilla kentillä. Keräystapa vain vaihtelee.
- näinjatkossa
38E ei ole jatkossa Suomessa käytössä! Finavia ei salli mitään lisiä.
- onneayritykseen
Höh! Etpäs taida tuntea juttuja.. Niinkuin sanoin- miljoonabisnes. Lentokenttälisähän on Finavian määräämä maksu taksille asiakkaan ottamisesta lentokentältä. Sama se muuttuuko keräystapa mutta tulee toimimaan joka tapauksessa jatkossakin. Eri asia on miten autoilija sen maksaa ja miten nykyinen laki muuttuu esim. voiko autoilija vähentää se yrityksensä kirjanpidossa eli meneekö se 1.7. jälkeen kokonaan omasta pussista. Erittäin kallis juttu siinä tapauksessa, varsinkin jos on ajettava nykyisiä taksoja halvemmalla. Maksu asiakkaasta ilmailulaitoksille tavalla tai toisella on käytäntö ainakin kaikissa pohjoismaissa ja euroopassa isoimmilla kentillä joten se siitä!
- näinjatkossa
No höh!!! Et taida tuntea juttua, kuinka Finnavia tällähetkellä kilpailuttaa lentokentän taksitoimintaa!
Ei lentokenttälisä ole nykyisinkään mikään Finnavian määäräämä maksu takseille. Olen hakenut satoja asiakkaita kentältä, eikä kukaan ole koskaan tullut määräämään mitään maksua.
Jatkossa hinnoittelu muuttuu rajusti. Kilpailutuksessa kysytään hinnat seuraavasti:
- lähtömaksu ( aina sama, ei riipu kelloajasta tai viikonpäivästä)
- ajomaksu 1-4 henkilöä ja 5-8 henkilöä
- odotusmaksu
- kenttä - rautatieasema kiinteä hinta 1-4 hlö ja 5-8 hlö
- kiinteä hinta max 5 km matkalle 1- 4 hlö ja 5-8 hlö
Näistä lasketaan vertailuhinta tietyillä painoarvoilla ja halvin voittaa. Tämän kalliimalla ei saa ajaa eikä myöskään veloittaa mitään muita lisiä. Halvemmalla saa ajaa! Nämä maksut pitävät sisällään kaikki "Taxi Point Oy:lle, Finnavia Oyj:lle ja muille toimijoille maksettavat maksut" kertoo tarjouspyyntö. Lisäksi siellä lukee, että "... ei ole oikeutta veloittaa..., muita kun tällä lomakkeella ilmoitettuja maksuja (esim. tavarankuljetusmaksuja) tai muita lisiä."
Kuljettajilta vaaditaan suomen ja englannin hallinta ja Taxi Point veloittaa 8000€/kk (alv 0) kultakin operoijalta ( 3 kpl). Se kuinka operoija siirtää kuluja autoilijalle, on aivan toinen juttu! - onneayritykseen
näinjatkossa kirjoitti:
38E ei ole jatkossa Suomessa käytössä! Finavia ei salli mitään lisiä.
Heips, Finavian kilpailutussäännöissä lukee by the way …. Taxi Point Oy tulee hoitamaan lentoasemalisän eli ajoluvan myynnin edelleen niin kuin nykyäänkin ja se on 3€/lentoasemalta otettu asiakas ja jatkossa voi muuttua. Lue Finavia kilpailutus kohta VII.2 Palvelut - 172656-2018 ole hyvä. Toivo totisesti että voit sen veloittaa asiakkaalta tavalla tai toisella, tulee muuten tosi kalliiksi esim. vuoden ajalla jos lentokentällä aiot ajaa koska sinun on se maksettava jos aiot tolpalle päästä. Niin ja muista sitten se halpa kyytihinta myös!
- näinjatkossa
Se on sama, mitä kukakin joutuu kellekin maksamaan. Asiakkailta niitä ei jatkossa saa veloittaa!!!
- onneayritykseen
näinjatkossa kirjoitti:
Se on sama, mitä kukakin joutuu kellekin maksamaan. Asiakkailta niitä ei jatkossa saa veloittaa!!!
Hönö, sinun se on kuitenkin maksettava ennenkuin edes pääset taksitolpalle. Saivarteletkin vielä kun et mitään faktoille voi! Niinkuin sanoin aikaisemmin-muista se halpa kyytihinta asiakkaalle. Lakihan sen nykyään määrää että se on asiakkaan kuitissa eriteltynä. Sinunhan on tulevaisuudessa sisällytettävä se hintaan ellei viranomaiset muuta määrää. Ei Finavia välitä kukkuakaan siitä miten se asiakkaalle näkyy, sinä vain sen maksat. Muuten portit pysyy kiinni. Lue nyt edes se kilpailutusilmoitus mihin viittasin. Älä enään viitsi- kaikki selviää aikanaan. Sittenpähän näet.
- TietoaPiisaa
Ja hinta on kiinteä .
- toveritolppahomo
no vitun apina varmasti mikään uber ole jättämässä tarjousta.
Oletan, että finavian "vaatimukset täyttävältä operoijalta" edellytetään tiettyä laitteistoa, kuten korttipäätettä, jossa käyvät kaikki kortit, varmaan taksamittari, ja kupuakin katolle...Mitään näistä ei uberila ole.
Voiko sellainen jättää edes tarjousta, jolla ei ole vielä taksilupaa?- Buahahahahah
Senkin idiootti, hakkasiko äitisi sua päähän lapsena?
Uber Airports toimii kyllä aika monella kentällä senkin mongoloidi. Jos tarkoituksesi oli provota tyhmällä viestillä, niin onnistuit. Muussa tapauksessa suosittelen jälkiaborttia koska on laitonta, että noin tyhmä kuluttaa meidän arvokasta happea. - siemeniti
jos sun isäs ois kolmen promillen kännissä tajunnu käyttää kumia aikoinaan siellä lähiön paskaräkälän vessassa, en joutuisi nyt kirjoittamaan tätä viestiä.
- Supertaksi
Vantaan Taksit Oy jono 1. Taksi Helsinki jono 2. Cabonline Suomi jono 3. Loput innokkaat jono 4. Asiakas valitsee aina ensimmäisenä jonosta 1 ja viimeisenä jonosta 4.
- EiOleCabonline
Cabonlinellä ei ole 300 kpl taksia joten se ei ole mukana.
- asiakas
Asiakas saa valita just sen auton minkä haluaa, vaikka jonon 4 viimeisen auton. Tää tulee laista eikä sen päälle kävele kuin uusi laki
- oho3
Voi kun sais linkkiä tai jotain faktaa sinun väitteelle.
"Asiakas saa valita just sen auton minkä haluaa, vaikka jonon 4 viimeisen auton. Tää tulee laista eikä sen päälle kävele kuin uusi laki"
Saahan nytkin valita minkä auton haluaa.
- Supertaksi
Cabonlinella on kohta yli 300 taksia, Lähitaksista löytyy Cabonlineen liittyjiä, jotka eivät ole vantaalaisia.
- EntinenAutoilia
Cabonlinellä on vasta sitten 300 taksia, kun hanllii niihin kuljettajat. Mistä ottavat, kun ei nykyisillekkään saa kuskeja, on parin sadan kuskin vajaus stadissakin? Jokainenhan voi uuden lain tultua ottaa ajoon vaikka 300000 taksia jos saa niihin kuskit. Täällä yks sun toinen elvistelee suurilla automäärillään, vaikkei ole kuskin kuskia tulossa. Jos niihin vaikka kuskit tulisivatkin, riittääkö asiakkaita kasvaville automäärille, kun hiljaista on nykyisellekin automäärälle.
Ottaisitte edes hieman realismia noille jutuillenne. - onneayritykseen
Totta puhut. Realismi iskee pahasti kun lukee näitä tulevia taksareita. Sääliksi käy tulevia asiakkaita!. Alaa tuntemattomat porukat alkaa pyörittää taksialaa. Mahtaa tulla mojova sirkus ja harmaa talous rehottaa!
- Suomigreatögone
Cabonline saa suksia hevon vittuu...ei kukaan tervejärkinen näitä käytä....
- k.aujua
Varma tieto on,että KAJON osallistuu kilpailutukseen
- Kökönkökkököö
Samaa kajonille ...ei niillä oo kuskeja....
- lentokapteeni
kiva kun saadaan kilpailua ja hinnat tippuvat aivan varmasti,
pääsee kotiin lennon jälkeen halvemmalla- kapteenilento
kiva että osaat isot alkukirjaimet ja päätät lauseesi pisteeseen
- viis.Finaviasta
Kukaan ei voi estää tilaamasta taksia lentoasemalle hakemaan, ei sen tarvitse niille kaistoille ja jonoihin mennä. Eiköhän tuohon jokin sopiva appsi kehitetä ja odottamiseenkin löytyy paikkoja
- 233456hfxb
Ei niin, mutta ollakseen kannattava ennakkoon sovitun keikan hinnan pitäisi olla vähintään nykyinen taksa 30%. Ei monikaan ole valmis maksamaan sellaista
- Taksikuski
Kuuma huhu
Onko tietoa Taksi Helsinki 01.7.2018 alkaen Kajonin paikalla kaistalla nro 3 ?
- finboks
Vitun kilpailutus, eiku haukkana paikalle kuola valuten suupielistä, renkaat savuten!
- Renki_Kainuusta
https://taksihelsinki.fi/wp-content/uploads/2018/05/20180523_helsinki-vantaan-lentoaseman-taksiliikenne.pdf
Tuossa lisää tuloksesta.- näinjatkossa
jos totta, ihmettelen suuresti kajonin pääsyä...
- Kyytikiito
Asiakas tilasi täältä n. 500 km päästä huomiseksi oman paikkakunnan taksin hakeen, ei kyselly hintoja.
Mihinkä saa em. taksi Helsinki/Vantaa lentokentällä ajaa asiakasta noutaan.
Ps. asiakas sanoi kannattavansa oman asuinpaikkakuntansa taksipalveluita ja vielä valitsi niistä parhaaksi tuntemansa...
Olen otettu...- näinjatkossa
Tosi kiva, onneksi olkoon! Olette siis palvelleet asiakasta hyvin. Kyllä luulen että ns.vanhat taksiyhtiöt tulee pysymään pinnalla alkuhuuhailun jälkeen. Niinkuin Tukholmassa.
- Bhfdssss
Hyvä juttu että tuollaisia asiakkaita on. T2 alakerrassa on 30min parkkikiekkopaikkoja. Hyvin ovat piilossa mutta kyllä ne sieltä löytyy.. Turvallista matkaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831