Lentokenttä 1.7. alkaen - kilpailutus käynnissä

näinjatkossa

Finnavia on käynnistänyt kilpailutuksen siitä, kuka saa haltuunsa lentokentän "taksikaistat". Kilpailutuksen perusteella valitaan kolmelle kaistalle toimijat ja neljäs kaista on kaikille vapaa.

Ohessa kilpailutuksen teksti:
"Tulevan kilpailutuksen kohteena on taksiliikennetoiminnan harjoittaminen Finavia Oyj:n ylläpitämällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 1.7.2018 alkaen.
Kilpailutuksen tavoitteena on löytää Helsinki-Vantaan lentoasemalle kolme (3) vaatimukset täyttävää, taksiliikenteen harjoittamisesta vastaavaa toimijaa.
Käyttöoikeussopimuksiin perustuva kilpailutus toteutetaan avoimella menettelyllä.
Kukin kilpailutuksen perusteella valittava sopimuskumppani saa operoitavakseen yhden lentoaseman ulostuloaulojen välittömässä läheisyydessä sijaitsevista taksikaistoista.
Kolmen kilpailutuksen kohteena olevan kaistan lisäksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla tulee sopimuskauden alusta lähtien olemaan myös ns. neljäs kaista, josta käsin kuka tahansa vaatimukset täyttävä taksiliikennettä harjoittava toimija saa jatkossa tuottaa taksiliikennepalveluita Helsinki-Vantaan lentoasemalla."

46

3209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toveritolppahomo

      Millä perusteella tarjouksen antajia arvotetaan?

      • Bällli

        Mitäpä luulet, revenue share


    • Käytännössä-näin

      Käytännössä jengi menee hakemaan pokan suoraan sisältä, niinkuin Tallinnan laivaterminaalissa. Nykyiselle keräilyalueelle vois rakentaa vaikka bordellin.

    • Tubgurl

      Tulee olee kyllä kunnon sirkus. Oisin asiakkaana toivonut yhtä kaistaa ja ajojärjestelijää kuten maailmalla usein on tapana. No eiköhän tuo muutu vielä.

    • Bervitusta

      Ja lopuksi kaikki saa haistaa pitkän kuselta haisevan bernerin vitun

    • toveritolppahomo

      ketä nämä operoijat voisivat olla? Lähitaksi ja Taksi Helsinki?

      • Ohannoit

        Uber, Cabonline, Tuup, joku uus


      • näinjatkossa

        Periaatteessa kuka tahansa. Kun saa oikeudet, voi ryhtyä etsimään autoilijoita. Vantaan seudulta saattaa löytyä monia, kuka haluaa liikennöidä kentältä ;).


      • niinseonvain

        Tässä tarjouksessa ei olla etsimässä yksittäistä kiinostunuttaa yrittäjää vaan välityskeskusta, joka operoi takseja. Nämä yksittäiset seisovat siellä neljännessä rivissä polttamassa körssiä mahdollisesti hamaan tappiin asti kun tilaa terminaaliin ei tule.


      • näinjatkossa

        Ei siinä etsitä välityskeskusta! Eihän lentokentän "tolpalla" mitään välitystä tarvita.

        Siinä etsitään "toimijaa". Tällä "toimijalla" täytyy olla käytössään 300 taksia. Eli kuka tahansa voi ryhtyä toimijaksi, kunhan toiminnan alkaessa on käytössä noin 300 taksia. Eli kentälle tulee yhteensä 3*300 taksia, eli 900 autoa. Tämän lisäksi tulee myös nämä vapaat ei näiden valittujen "toimijoiden" alla toimivat autot.

        Nämä "toimijat" sitten ilmoittelevat millä ehdoin heille pääsee ajamaan. Yksittäinen autoilija sitten valitsee kenelle haluaa mennä ja "toimija" sitten valitsee kenet haluaa ottaa. Jos molempien halut kohtaavat, niin sopimus syntyy. Jos ei kohtaa, niin sitten yksittäinen autoilija valitsee "neljännen kaistan", "josta käsin kuka tahansa vaatimukset täyttävä taksiliikennettä harjoittava toimija saa jatkossa tuottaa taksiliikennepalveluita Helsinki-Vantaan lentoasemalla." Tai sitten ei aja kentältä asiakkaita.

        Mielenkiintoista on se, että kuinka nämä "lentoaseman ulostuloaulojen välittömässä läheisyydessä sijaitsevat taksikaistat" nimetään ja rakennetaan. Tuleeko neljä kaistaa rinnakkain kaikkien aulojen eteen ja niistä seisovista autoista tarvitsija valitsee haluamansa? Miten käy valinnan, kun kaikissa jonoissa on eri hinta? Valinta kohdistunee halvimpaan jonoon, kun se on tyhjä niin seuraavaksi halvin jne?

        Finnavian edustajat ovat varmasti selvitelleet eri lentokenttien taksien toimintaa ja ovat kehittäneet omasta mielestään parhaan. Kilpailutuksen tekninen suorittaminen on ulkoistettu Hanselille, joka varmasti osaa kilpailuttaa ja saa siten juuri sitä mitä halutaan.


      • ketäheovat

        ketä nämä tarjoukseen vastaavat toimijat käytännössä siis ovat? Entä voiko koko tarjouskierrokseen ottaa osaa, jos ei edes ole vielä mitään yritystoimintaa? Ei varmaan, sillä eihän tarjoukseen vastaaminen voi perustua "sitten ehkä heinäkuussa ryhdyn toimijaksi" puheisiin?

        Onko ketjy siis sellainen, että Taksi Helsinki oy lupaa esimerkiksi täyttää Finavian kriteerit siten, että sen välityksessä ajavat autot ovat oikeutettuja ajamaan kenttää ja saavat siellä etusijaa?


      • näinjatkossa

        Tämä toimija voi siis olla kuka tahansa, nykyinen tai perustettava yhtiö. On kuitenkin hyvä muistaa, että on se kuka hyvänsä, niin toiminnan pitää olla kannattavaa. Mitä Finnavialle pitää maksaa, selvinne jatkossa. Mitä Finnavia vaatii sellaista, joka aiheuttaa tälle toimijalle kuluja, selviää jatkossa. Eli tämän toimijan kulut selviävät kilpailutuksessa. Sen jälkeen tämä toimija tietenkin miettii mistä rahat ja kate saadaan. Vaikea kuvitella, että näitä tuloja saisi muualta, kuin niiltä taksiyrittäjiltä, jotka haluavat kentältä ajaa. Tämä toimija sitten neuvottelee näiden taksiyrittäjien kanssa, millä ehdoin yrittäjä tulee kentälle ajamaan. Sopimus syntyy tai ei synny. Molemmilla neuvottelun osapuolella on omat vaateensa ja jopa kynnyskysymyksensä. Tuskin kukaan haluaa maksaa mitään, jos tämä toimija ei lupaa asiakkaita. Ei siis voi olla "liikaa" autoja mukana ringissä.

        Kukaan ei tietenkään saa mitään etuoikeutta kentän toimintaan. Nämä kolme valittua toimijaa saavat "oman kaistansa", jota sitten markkinoivat ja yrittävät saada asiakkaat käyttämään palveluita. Tämä vapaakaista on sitten niille, jotka haalivat itse asiakkaansa omilla ehdoillaan, hinnoillaan ja toiminnallaan.


      • NoEiMeneNoin
        näinjatkossa kirjoitti:

        Ei siinä etsitä välityskeskusta! Eihän lentokentän "tolpalla" mitään välitystä tarvita.

        Siinä etsitään "toimijaa". Tällä "toimijalla" täytyy olla käytössään 300 taksia. Eli kuka tahansa voi ryhtyä toimijaksi, kunhan toiminnan alkaessa on käytössä noin 300 taksia. Eli kentälle tulee yhteensä 3*300 taksia, eli 900 autoa. Tämän lisäksi tulee myös nämä vapaat ei näiden valittujen "toimijoiden" alla toimivat autot.

        Nämä "toimijat" sitten ilmoittelevat millä ehdoin heille pääsee ajamaan. Yksittäinen autoilija sitten valitsee kenelle haluaa mennä ja "toimija" sitten valitsee kenet haluaa ottaa. Jos molempien halut kohtaavat, niin sopimus syntyy. Jos ei kohtaa, niin sitten yksittäinen autoilija valitsee "neljännen kaistan", "josta käsin kuka tahansa vaatimukset täyttävä taksiliikennettä harjoittava toimija saa jatkossa tuottaa taksiliikennepalveluita Helsinki-Vantaan lentoasemalla." Tai sitten ei aja kentältä asiakkaita.

        Mielenkiintoista on se, että kuinka nämä "lentoaseman ulostuloaulojen välittömässä läheisyydessä sijaitsevat taksikaistat" nimetään ja rakennetaan. Tuleeko neljä kaistaa rinnakkain kaikkien aulojen eteen ja niistä seisovista autoista tarvitsija valitsee haluamansa? Miten käy valinnan, kun kaikissa jonoissa on eri hinta? Valinta kohdistunee halvimpaan jonoon, kun se on tyhjä niin seuraavaksi halvin jne?

        Finnavian edustajat ovat varmasti selvitelleet eri lentokenttien taksien toimintaa ja ovat kehittäneet omasta mielestään parhaan. Kilpailutuksen tekninen suorittaminen on ulkoistettu Hanselille, joka varmasti osaa kilpailuttaa ja saa siten juuri sitä mitä halutaan.

        Mikä muuten on 38 E ?


      • näinjatkossa

        Sen maksaa asiakas. 1.7. jälkeen tuskin käytössä.


      • onneayritykseen
        näinjatkossa kirjoitti:

        Sen maksaa asiakas. 1.7. jälkeen tuskin käytössä.

        Miljoonabisnes Finavialle. Varmasti ei poistu. Tapa millä kerätään voisi ehkä muuttua mutta maksaja tulee olemaan autoilija/asiakas niin kuin ennenkin. 38E on lentokenttälisän koodi nykyisillä taksamittareilla. Voimassa eri puolella maailmaa- pohjoismaissa voimassa ainakin isoimmilla kentillä. Keräystapa vain vaihtelee.


      • näinjatkossa

        38E ei ole jatkossa Suomessa käytössä! Finavia ei salli mitään lisiä.


      • onneayritykseen

        Höh! Etpäs taida tuntea juttuja.. Niinkuin sanoin- miljoonabisnes. Lentokenttälisähän on Finavian määräämä maksu taksille asiakkaan ottamisesta lentokentältä. Sama se muuttuuko keräystapa mutta tulee toimimaan joka tapauksessa jatkossakin. Eri asia on miten autoilija sen maksaa ja miten nykyinen laki muuttuu esim. voiko autoilija vähentää se yrityksensä kirjanpidossa eli meneekö se 1.7. jälkeen kokonaan omasta pussista. Erittäin kallis juttu siinä tapauksessa, varsinkin jos on ajettava nykyisiä taksoja halvemmalla. Maksu asiakkaasta ilmailulaitoksille tavalla tai toisella on käytäntö ainakin kaikissa pohjoismaissa ja euroopassa isoimmilla kentillä joten se siitä!


      • näinjatkossa

        No höh!!! Et taida tuntea juttua, kuinka Finnavia tällähetkellä kilpailuttaa lentokentän taksitoimintaa!
        Ei lentokenttälisä ole nykyisinkään mikään Finnavian määäräämä maksu takseille. Olen hakenut satoja asiakkaita kentältä, eikä kukaan ole koskaan tullut määräämään mitään maksua.

        Jatkossa hinnoittelu muuttuu rajusti. Kilpailutuksessa kysytään hinnat seuraavasti:
        - lähtömaksu ( aina sama, ei riipu kelloajasta tai viikonpäivästä)
        - ajomaksu 1-4 henkilöä ja 5-8 henkilöä
        - odotusmaksu
        - kenttä - rautatieasema kiinteä hinta 1-4 hlö ja 5-8 hlö
        - kiinteä hinta max 5 km matkalle 1- 4 hlö ja 5-8 hlö
        Näistä lasketaan vertailuhinta tietyillä painoarvoilla ja halvin voittaa. Tämän kalliimalla ei saa ajaa eikä myöskään veloittaa mitään muita lisiä. Halvemmalla saa ajaa! Nämä maksut pitävät sisällään kaikki "Taxi Point Oy:lle, Finnavia Oyj:lle ja muille toimijoille maksettavat maksut" kertoo tarjouspyyntö. Lisäksi siellä lukee, että "... ei ole oikeutta veloittaa..., muita kun tällä lomakkeella ilmoitettuja maksuja (esim. tavarankuljetusmaksuja) tai muita lisiä."

        Kuljettajilta vaaditaan suomen ja englannin hallinta ja Taxi Point veloittaa 8000€/kk (alv 0) kultakin operoijalta ( 3 kpl). Se kuinka operoija siirtää kuluja autoilijalle, on aivan toinen juttu!


      • onneayritykseen
        näinjatkossa kirjoitti:

        38E ei ole jatkossa Suomessa käytössä! Finavia ei salli mitään lisiä.

        Heips, Finavian kilpailutussäännöissä lukee by the way …. Taxi Point Oy tulee hoitamaan lentoasemalisän eli ajoluvan myynnin edelleen niin kuin nykyäänkin ja se on 3€/lentoasemalta otettu asiakas ja jatkossa voi muuttua. Lue Finavia kilpailutus kohta VII.2 Palvelut - 172656-2018 ole hyvä. Toivo totisesti että voit sen veloittaa asiakkaalta tavalla tai toisella, tulee muuten tosi kalliiksi esim. vuoden ajalla jos lentokentällä aiot ajaa koska sinun on se maksettava jos aiot tolpalle päästä. Niin ja muista sitten se halpa kyytihinta myös!


      • näinjatkossa

        Se on sama, mitä kukakin joutuu kellekin maksamaan. Asiakkailta niitä ei jatkossa saa veloittaa!!!


      • onneayritykseen
        näinjatkossa kirjoitti:

        Se on sama, mitä kukakin joutuu kellekin maksamaan. Asiakkailta niitä ei jatkossa saa veloittaa!!!

        Hönö, sinun se on kuitenkin maksettava ennenkuin edes pääset taksitolpalle. Saivarteletkin vielä kun et mitään faktoille voi! Niinkuin sanoin aikaisemmin-muista se halpa kyytihinta asiakkaalle. Lakihan sen nykyään määrää että se on asiakkaan kuitissa eriteltynä. Sinunhan on tulevaisuudessa sisällytettävä se hintaan ellei viranomaiset muuta määrää. Ei Finavia välitä kukkuakaan siitä miten se asiakkaalle näkyy, sinä vain sen maksat. Muuten portit pysyy kiinni. Lue nyt edes se kilpailutusilmoitus mihin viittasin. Älä enään viitsi- kaikki selviää aikanaan. Sittenpähän näet.


      • TietoaPiisaa

        Ja hinta on kiinteä .


    • toveritolppahomo

      no vitun apina varmasti mikään uber ole jättämässä tarjousta.

      Oletan, että finavian "vaatimukset täyttävältä operoijalta" edellytetään tiettyä laitteistoa, kuten korttipäätettä, jossa käyvät kaikki kortit, varmaan taksamittari, ja kupuakin katolle...Mitään näistä ei uberila ole.

      Voiko sellainen jättää edes tarjousta, jolla ei ole vielä taksilupaa?

      • Buahahahahah

        Senkin idiootti, hakkasiko äitisi sua päähän lapsena?

        Uber Airports toimii kyllä aika monella kentällä senkin mongoloidi. Jos tarkoituksesi oli provota tyhmällä viestillä, niin onnistuit. Muussa tapauksessa suosittelen jälkiaborttia koska on laitonta, että noin tyhmä kuluttaa meidän arvokasta happea.


      • siemeniti

        jos sun isäs ois kolmen promillen kännissä tajunnu käyttää kumia aikoinaan siellä lähiön paskaräkälän vessassa, en joutuisi nyt kirjoittamaan tätä viestiä.


    • Supertaksi

      Vantaan Taksit Oy jono 1. Taksi Helsinki jono 2. Cabonline Suomi jono 3. Loput innokkaat jono 4. Asiakas valitsee aina ensimmäisenä jonosta 1 ja viimeisenä jonosta 4.

      • EiOleCabonline

        Cabonlinellä ei ole 300 kpl taksia joten se ei ole mukana.


      • asiakas

        Asiakas saa valita just sen auton minkä haluaa, vaikka jonon 4 viimeisen auton. Tää tulee laista eikä sen päälle kävele kuin uusi laki


      • oho3

        Voi kun sais linkkiä tai jotain faktaa sinun väitteelle.

        "Asiakas saa valita just sen auton minkä haluaa, vaikka jonon 4 viimeisen auton. Tää tulee laista eikä sen päälle kävele kuin uusi laki"

        Saahan nytkin valita minkä auton haluaa.


    • Supertaksi

      Cabonlinella on kohta yli 300 taksia, Lähitaksista löytyy Cabonlineen liittyjiä, jotka eivät ole vantaalaisia.

      • EntinenAutoilia

        Cabonlinellä on vasta sitten 300 taksia, kun hanllii niihin kuljettajat. Mistä ottavat, kun ei nykyisillekkään saa kuskeja, on parin sadan kuskin vajaus stadissakin? Jokainenhan voi uuden lain tultua ottaa ajoon vaikka 300000 taksia jos saa niihin kuskit. Täällä yks sun toinen elvistelee suurilla automäärillään, vaikkei ole kuskin kuskia tulossa. Jos niihin vaikka kuskit tulisivatkin, riittääkö asiakkaita kasvaville automäärille, kun hiljaista on nykyisellekin automäärälle.

        Ottaisitte edes hieman realismia noille jutuillenne.


      • onneayritykseen

        Totta puhut. Realismi iskee pahasti kun lukee näitä tulevia taksareita. Sääliksi käy tulevia asiakkaita!. Alaa tuntemattomat porukat alkaa pyörittää taksialaa. Mahtaa tulla mojova sirkus ja harmaa talous rehottaa!


    • Suomigreatögone

      Cabonline saa suksia hevon vittuu...ei kukaan tervejärkinen näitä käytä....

    • k.aujua

      Varma tieto on,että KAJON osallistuu kilpailutukseen

    • Kökönkökkököö

      Samaa kajonille ...ei niillä oo kuskeja....

    • lentokapteeni

      kiva kun saadaan kilpailua ja hinnat tippuvat aivan varmasti,
      pääsee kotiin lennon jälkeen halvemmalla

      • kapteenilento

        kiva että osaat isot alkukirjaimet ja päätät lauseesi pisteeseen


    • viis.Finaviasta

      Kukaan ei voi estää tilaamasta taksia lentoasemalle hakemaan, ei sen tarvitse niille kaistoille ja jonoihin mennä. Eiköhän tuohon jokin sopiva appsi kehitetä ja odottamiseenkin löytyy paikkoja

    • 233456hfxb

      Ei niin, mutta ollakseen kannattava ennakkoon sovitun keikan hinnan pitäisi olla vähintään nykyinen taksa 30%. Ei monikaan ole valmis maksamaan sellaista

      • Taksikuski

        Kuuma huhu
        Onko tietoa Taksi Helsinki 01.7.2018 alkaen Kajonin paikalla kaistalla nro 3 ?


    • finboks

      Vitun kilpailutus, eiku haukkana paikalle kuola valuten suupielistä, renkaat savuten!

      • näinjatkossa

        jos totta, ihmettelen suuresti kajonin pääsyä...


    • Kyytikiito

      Asiakas tilasi täältä n. 500 km päästä huomiseksi oman paikkakunnan taksin hakeen, ei kyselly hintoja.
      Mihinkä saa em. taksi Helsinki/Vantaa lentokentällä ajaa asiakasta noutaan.
      Ps. asiakas sanoi kannattavansa oman asuinpaikkakuntansa taksipalveluita ja vielä valitsi niistä parhaaksi tuntemansa...
      Olen otettu...

      • näinjatkossa

        Tosi kiva, onneksi olkoon! Olette siis palvelleet asiakasta hyvin. Kyllä luulen että ns.vanhat taksiyhtiöt tulee pysymään pinnalla alkuhuuhailun jälkeen. Niinkuin Tukholmassa.


    • Bhfdssss

      Hyvä juttu että tuollaisia asiakkaita on. T2 alakerrassa on 30min parkkikiekkopaikkoja. Hyvin ovat piilossa mutta kyllä ne sieltä löytyy.. Turvallista matkaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe