Mini-Pill ja dieetti

NutturaKireällä

Moikka!

Aloittelin Mini-Pill -pillerit vähän reippa puoli vuotta sitten. Sen verran on ikää, etten saa muita, kuin keltarauhashormonivalmisteita ehkäisyvalmisteiksi. Kierukat on kokeiltu ja poissuljettu, joten enää on jäljellä Mini-Pill -pillerit (Cerazettekaan ei toiminut). Alussa olin näihin tosi tyytyväinen, ei ollut mitään isompia ongelmia ja vuodot olivat kohtuullisia, tosin epäsäännöllisiä. Laskeskelin, että lokakuussa vuodin 7 vrk, marraskuussa 9 vrk, joulukuussa 16 vrk, tammikuussa 6 vrk, mutta helmikuussa vuotoa oli 24 vrk:tta, eli vuodin melkeinpä koko kuukauden. Nyt taas maaliskuulle on ennättänyt tässä vaiheessa tulla 10 vrk vuotoa, sain siis tuon 24 vuotopäivän jälkeen vähän reippa viikon nauttia vuodottomasta ajasta ja taas sama ralli alkoi. Tosin nyt tuntuu, että nämä ovat kunnon menkat, kun tuo helmikuu oli enemmän ja vähemmän tiputtelua. Aloittelin tuossa tammikuun puolivälissä dieetin ja painoa on tähän mennessä pudonnut reippa 7 kg. Voiko tämä olla syynä näihin vuotohäiriöihin? Aika on varattu lääkärin juttusille reippa viikon päähän, mutta todennäköisesti sieltä ei paljoa apua heru, kerta yhdistelmäehkäisyvalmisteet ovat kohdallani poissuljettu ilmeisesti. Voiko tämä tästä vielä tasaantua dieetin jälkeen (tarkoitus lopettaa n. 3 vk kuluttua) vai onko tämä nyt sitten tätä vuotorallia enemmän ja vähemmän koko ajan? Kaipailisin ihmisten kokemuksia asiasta ja siitä, että voiko tällainen tilanne vielä asettua, kun kropan periaatteessa olisi jo pitänyt pillereihin tottua.

3

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinjuuri

      En tiedä, mutta kaikki pillerit ovat terveyshaitta, jotka ilmaantuu jokaiselle erilailla. Kunnollinen VHH kotiruoka on ainoa tae, mikä pitää terveyden ja linjat kunnossa.
      Ei ihminen ole luotu pillereitä ja keinotekoisia ruoka-aineita varten

      • ruokaehkäiseeraskaudelta

        En usko että VHH ruokavalio ehkäisee raskaudelta. Eli kaikki vahinkoraskaudet on juurikin tästä syystä että ruokavalio ehkäisee raskaudelta. Ehkäseekö myös normiruoka raskaudelta?


    • syynä_ehkä_ikä

      Laihdutuksen aiheuttama kuukautishäiriö on yleensä kuukautisten jääminen pois kokonaan. Eli normaali kuukautiskierto edellyttää tietyn painon ja tietyn rasvaprosentin (varmasti yksilökohtaista vaihtelua on, mikä on kullekin sopivaa). Tästä syystä nykyajan tytöillä alkaa kuukautiset jopa 10 vuotta aiemmin kuin 100 vuotta sitten: ravitsemus on parempi.

      Sanoit, että aloitit minipillerit iän takia. Myös vuotohäiriöt ovat yleisempiä hedelmällisen iän alku- ja loppuvaiheessa. Mitäpä, jos sinulla on alkaneet vaihdevuosimuutokset? Minipillereiden sijaan voit kokeilla hormonikierukkaa, sillä (jos onni on myötä) vuodot jäävät kokonaan pois. Jos sinulla on jo vaihdevuosimuutoksia, on munasolujesikin määrä vähäinen ja kunto huono, joten raskaaksi tulo on epätodennäköistä. Kannattaa mittauttaa FSH. En tosin tiedä, voivatko minipillerit sotkea sen tulosta.

      Naisilla on merkillinen usko, että kun kuukautiset ovat kerran alkaneet ja olleet säännöllisiä ja ennakoitavia, niin ne ovat sitä aina. Se ei pidä kuitenkaan paikkaansa. Kuukautiskierto alkaa heittelehtiä jo hyvän aikaa ennen vaihdevuosia. Samoin hedelmällisyys ei ole vakio, vaan alkaa heikentyä jo varhain.

      Kannattaa myös muistaa, että hormoniehkäisy ei suojaa sukupuolitaudeilta. Esim. klamydia voi aiheuttaa vuotohäiriöitä. Tietysti on mahdollista, että on jokin vakavampikin sairaus. Ikä lisää monen sairauden todennäköisyyttä.

      Itselläni vaihdevuosioireet (premenopaussioireet) alkoivat varhain, enkä ole tullut raskaaksi, vaikka olen ollut 10 vuotta ilman ehkäisyä. Vauvakin olisi kelvannut, mutta olen silti tyytyväien, etten ole turhaan kärsinyt ehkäisymenetelmien sivuvaikutusten vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe