Kävin "Jumalan -valtakunnassa ?"

seuravieras

Menin etsivällä mielellä seuratalolle saadakseni käsityksen tästä hengellisyydestä, josta täällä niin kovasti keskustellaan.

Outoja kasvoja suurin osa, mutta muutamia sellaisia, joita on sattumalta nähnyt jossakin.
Puhujakin vaikutti tutunpuoleiselta, olin varmasti ollut tekemisissä jossakin liikkeesä asioidessa.

Aluksi hän piti alkurukouksen päättäen sen Jeesuksen nimeen. Myös seurapuhe päättyi n. 45 min, kuluttua toteamukseen: Jeesuksen nimeen aamen.
Nämä kaksi kertaa mainittiin Sana Jeesus.
Muu osa puheesta oli jonkinlaista toistoa Jumalasta, Jumalan valtakunnasta ja Jumalan lapsista.
Jumalan valtakunta toistui puheen aikana ainakin sata kertaa, joten minulle tuli tunne, että olen nyt sisällä Jumalan valtakunnassa.

Muistui Mieleen Melperin ja Torfinin opetukset, että siellä saarnataan vain me oppia.
Kuuntelin puheen hyvin tarkkaavaisesti, mutten kuullut kertaakaan mainintaa : "vain me ja meidän uskolla tullaan autuaaksi."
Puhuja ei kertonut, missä Jumalan valtakunta on, mutta ymmärsin hänen tarkoittavan sitä joukkoa, joka salissa istui ja missä ikinä Jumalan lapset kokoontuvat hänen nimessään, siellä on myös Pyhä-Henki. Moni asia jäi hämärän peittoon, sillä puhuja ei yksityiskohtaisesti selittänyt Jumalan valtakunnan olemista maan päällä.
Sen sijaan hän taisi mainita Jumalan valtakunnan olevan piilossa, jota on vaikea löytää ulkopuolisella.
Tiesikö hän, että minä ulkopuolinen olin siellä Jumalan lasten joukossa, koska hän mainitsi, että jos täällä on joku armosta osaton tänä iltana, niin saat uskoa visusti kaikki syntisi anteeksi.
Taisipa joku muu itseni lisäksi ollakkin, koska pari kättä nousi pyytämään siunausta omalle kohdalleen.
Itse en ollut vielä sellaiseen ollenkaan valmis.
Hän mainitsi myös saatanan valtakunnan olemassaolosta, jonka ymmärsin tarkoittavan pahaa maailmaa. Tuskin hän sillä tarkoitti muita uskovaisia, hengellisyyksiä.
Puhuja ei siis ylpeillyt, eikä korostanut, että vain täällä on pelastus ja muualla ei ole.
Näin ollen Melperin ja Torfininn puheet täällä ainoasta vain me opista ei tullut esille seurapuhetta kuunnellessani.

Ulkopuoliselle ei vaan avautunut Jumalan sanasta muuta kuin vain, että on olemasssa Jumalan valtakunnan joukko, jossa saarnataan pelastuksen sanomaa. Jumalan valtakunnassa on iloa, rauhaa ja rakkautta. Siellä saarnataan syntejä katuvalle anteeksi.
En jäänyt enää toiselle puheelle, koska olin niin liikuttunut.

43

3749

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simoj

Olet ollut hyvässä paikassa. "Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kautta." Opilliset asiat selviävät kyllä aikanaan eikä väärien opettajien itsetietoiset käsitykset enää sen jälkeen vaivaa.

• kertoa lisää?

"Opilliset asiat selviävät kyllä aikanaan eikä väärien opettajien itsetietoiset käsitykset enää sen jälkeen vaivaa."

Voitko kertoa lisää näistä opillisista asioista? Mitä ne vanhoillisuudessa ovat?

• simoj
        kertoa lisää? kirjoitti:

"Opilliset asiat selviävät kyllä aikanaan eikä väärien opettajien itsetietoiset käsitykset enää sen jälkeen vaivaa."

Voitko kertoa lisää näistä opillisista asioista? Mitä ne vanhoillisuudessa ovat?

perusta. Tunnustuskirjat ja Lutherin Iso Katekismus valottavat tulkinnanvaraisia kohtia. Pyhän Hengen johdatuksessa puhuttu Jumalan sana opettaa, neuvoo, lohduttaa ja kurittaakin.

• aina

Hyvä kuvaus vl-seuroista. Todellakin "me vain"-oppia ei kerrota aivan suoraan ,vaan sen pitää rivien välistä aistia.
      Tästä seuraa tietenkin se ,että kun asiaa ei sanota suoraan, niin voidaan väitellä täällä keskusteluissa ,ettei näin vl-seuroissa opeteta.

• kuulijana

Pyöreässä kirkossa 70-luvulla se kyllä suoraan kirkastettin missä on Jumalan valtakunta...

• A. Acimlainen

Vanhoillislestadiolaisten mielestä vain vl:t pelastuvat. Muut kristityt sanovat tätä vain me -harha-ajatteluksi.

Nytpä onkin vanhoillislestadiolainen ovela ja korjaa: emme me sano että vain vanhoillislestadiolaiset pelastuvat vaan että vain USKOVAISET pelastuvat. Sana on vaihdettu mutta sanan MERKITYS tässä on aivan sama, se on nimittäin edelleenkin vanhoillislestadiolainen.

Sama koskee "Jumalan valtakuntaa". Mutta kun sanan merkitys onkin väännetty ja rajoitettu tarkoittamaan vanhoillislestadiolaista seurakuntaa niin tuo Raamatunkohta tuo automaattisesti pinnat kotia. Vl-taksamittari raksuttaa aina kun tuo Raamatunkohta lausutaan. Näin voidaan käyttää sitten tehokkaasti Raamattua omaan pussiin pelaamiseen. Raamattuhan kehottaa etsimään Jumalan valtakuntaa. Piuhat on vedetty väärään suuntaan, kunniaa ei suoda Jumalalle ja ihmisiä johdeta Jumalan luo vaan vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Miten kieroa peliä!

• kommentteja

Oli mukava kuulla, että sait olla seuroissa.

Muutama oikaisu käsitykseesi. Kun seuroissa, joku nostaa käden ja pyytää omalle kohdalle anteeksi, niin se ei välttämättä tarkoita sitä että hän olisi uskoton eli ei VL. Se ei myöskään tarkoita että hän haluaisi "esiintyä" ns parempana, vaan yksinkertaisesti hän on kokenut niin vahvan hengellisen tunteen ja itsensä niin huonoksi, että haluaa oikein erikseen pyytää anteeksi(vahvistusta). Anteeksi saa myös yleisestä saarnasta, eikä sitä tarvitse muille esitellä. Se on sydämen asia ja omakohtainen.

Seuroissa puhujat lähes aina kohdistavat saarnassa puheensa ulkopuolisille. Se on lähetystyötä ja sitä varten seuroja pidetään, että yksikin uskon ulkopuolella oleva pelastuisi. Toinen tarkoitus seuroilla on jo uskossa olevien vahvistaminen.

Kannatta käydä ja kuunnella. Ja jos tulee kysymyksiä niin kysyä. Rakkaudella sinua ohjataan ja pakolla ei ketään "tehdä" uskovaiseksi. Koska se ei ole ihmisen asia. Ja kysellä kannatta suoraan uskovaisilta ihmisiltä, sillä tällä ja muilla yleisillä palstoilla on sielunvihollinen kärkkymässä ja tekemässä omaa työtään.

• perusvl

Voi että tulin iloiseksi luettuni tämän avauksen. Hienoa, että et ole perustanut käsitystäsi meistä luottaen näihin "vain me" oppeihin. Sillä meillä ei todellakaan ole tarkoitus koroittaa itseämme toisten yläpuolelle, eikä myöskään mitään tarvetta tuomita, sillä kun lakia on saarnattu, niin jokainen varmaan saa itse tuntea oman syntisyyden ilman, että me ketään tuomitsemaan alkaisimme.
      Ainut mitä teemme, niin se meidän on sanottava, ettei ilman uskovaisen kautta tulevaa saarnaa, päästä taivasten valtakuntaan. Sillä kuinka taidamme mennä taivasten valtakuntaan, jos meille ei ole portin avainta annettu. Mutta Herra sen on luvannut lapsilleen ja sen tähden uskovaisten kautta voidaan julistaa syntien anteeksi antamusta, ja valtakuntaan ei voi päästä mustissa vaatteissa, kyllä ne synnit on oltava anteeksi.
      Tämä meidän on sanottava, olisiko parempi, että me teille sanoisimme:"Rukoilkaa syntinne anteeksi, niin tulette autuaaksi.", sillä näihän me valehtelisimme itsellemme ja tekisimme väärin teille, sillä onhan teidän ja meidän parempi kärsiä tässä maailmassa ja nöyrtyä parannukseen, kuin että nyt rukoilla vain itse syntejä anteeksi ja viimeisenä päivänä joutua petetyksi ja kaikki tämä olisikin ollut turhaa.

Mutta mitä on tästä rakkaudesta saatu palkaksi:

1 Pietarin kirje - 2. luku
      11. Rakkaani, niinkuin outoja ja muukalaisia minä kehoitan teitä pidättymään lihallisista himoista, jotka sotivat sielua vastaan,
      12. ja vaeltamaan nuhteettomasti pakanain keskuudessa, että he siitä, mistä he parjaavat teitä niinkuin pahantekijöitä, teidän hyvien tekojenne tähden, niitä tarkatessaan, ylistäisivät Jumalaa etsikkopäivänä

Näin on myös tämä totuudessa pysyminen koitunut meidän häpeäksemme, vaikka totisesti meidän tarkoituksena on vain rakastaa teitä sillä, kun emme kehoita teitä joka seurakuntaan liittymään.

niin kuin raamatussa on sanottu:

Evankeliumi Johanneksen mukaan - 10. luku
      3. Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
      4. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
      5. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."

näin mekin pakenemme vierasta ääntä, emmekä tahdo etsiviä sille äänelle johdattaa. Vaan eipä meidän tarvitse näitä vääriä paimenia tuomita, vaan pelkästään saarnamme väärän opin tuomitsee ja se riittää. Me vaan kerromme kuinka autuaaksi tullaan ja kehoitetaan teitä siihen....se joka kuulee, se hyvin tekee ja ei varmasti kadu.

Matt 5:11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.

Vaam se totuus on meidän häpeä ja jottei yksikään löytäisi valtakuntaan on perkeleen jatkuvasti etsittävät meistä pahaa ja saattettava meitä siihen, että kaikki uskovaiset näyttäisivät kaikkein viimeisimmiltä ja häpeällisimmiltä.

Näin on siis meidän kärsittävä siitä, että meitä "vain me" opista syytetään, vaikka emme tahdo ketään tuomita, emmekä sano lestadiolaisuuden olevan se pelastus, vaan syntien anteeksi antamuksen.
      Se, että me kartamme väärän paimenen ääntä, se on leimattu meidän synniksemme, vaikka jonain päivänä joku teistä saattaisi kiittää etsikkopäivänänsä siitä, että me pakenimme vierasta ääntä.

• A. Acimlainen

Sekoitat ajattelussasi sanojen uskovainen ja vanhoillislestadiolainen merkitykset samoin kuin sekoitat sanojen Taivasten Valtakunta ja vanhoillislestadiolainen seurakunta merkitykset.

"..ettei ilman uskovaisen kautta tulevaa saarnaa, päästä taivasten valtakuntaan."

Onhan itsestään selvää että jos ei ole Jeesuksesta kuullut niin ei voi häneen uskoakaan.
        Ja usko Jeesukseen on tie Jumalan valtakuntaan.

Ennenkuin oli olemassa kirjoja ja raamatuita niin sana piti saarnata suullisesti. Ei tämäkään ole vaikea käsittää.

Se mitä käytännössä tapahtuu kun vl saarnaa synnit anteeksi on että ihminen pääsee vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Pääseekö hän myös elävän Jumalan valtakuntaan? Riippuu siitä mitä tämän ihmisen sydämessä tapahtuu.

• perusvl
        A. Acimlainen kirjoitti:

Sekoitat ajattelussasi sanojen uskovainen ja vanhoillislestadiolainen merkitykset samoin kuin sekoitat sanojen Taivasten Valtakunta ja vanhoillislestadiolainen seurakunta merkitykset.

"..ettei ilman uskovaisen kautta tulevaa saarnaa, päästä taivasten valtakuntaan."

Onhan itsestään selvää että jos ei ole Jeesuksesta kuullut niin ei voi häneen uskoakaan.

Ennenkuin oli olemassa kirjoja ja raamatuita niin sana piti saarnata suullisesti. Ei tämäkään ole vaikea käsittää.

Se mitä käytännössä tapahtuu kun vl saarnaa synnit anteeksi on että ihminen pääsee vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Pääseekö hän myös elävän Jumalan valtakuntaan? Riippuu siitä mitä tämän ihmisen sydämessä tapahtuu.

minkälainen uskovainen saarnaaja on, aivan sama, että onko hän vl vai ei, kunhan hänellä vain on usko...siitä emme tiedä, mikä on uskovaisten määrä, jotka eivät ole vl:ä...emme myöskään tiedä, kuinka moni vl, on uskovainen. Meidän ei ole tarpeellista tuomita ketään.

Ja Jumalan valtakunta on siellä missä on uskovaisia...en voi sanoa kaikkia paikkoja missä on uskovaisia, mutta sen tiedän, että vl seurakunnassa niitä on, jonka tähden kehoitan muita menemään heidän seuroihinsa.

"Sekoitat ajattelussasi sanojen uskovainen ja vanhoillislestadiolainen merkitykset samoin kuin sekoitat sanojen Taivasten Valtakunta ja vanhoillislestadiolainen seurakunta merkitykset." millä tavalla nämä sekoitan?

"Onhan itsestään selvää että jos ei ole Jeesuksesta kuullut niin ei voi häneen uskoakaan.

Ennenkuin oli olemassa kirjoja ja raamatuita niin sana piti saarnata suullisesti. Ei tämäkään ole vaikea käsittää. "
        En ymmärrä mitä tällä tarkoitat. Sen ehkä ymmärrän, että uskolla tullaan autaaksi, sillä ei evankeliumin saarnassakaan ne sanat autaaksi tee, vaan se, että ihminen uskoo ne.

"Se mitä käytännössä tapahtuu kun vl saarnaa synnit anteeksi on että ihminen pääsee vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Pääseekö hän myös elävän Jumalan valtakuntaan? Riippuu siitä mitä tämän ihmisen sydämessä tapahtuu. "
        Kun uskot Pyhästä Hengestä tulleen saarnan, pääset valtakuntaan...voi vl:kin olla uskoton.

• A. Acimlainen
        perusvl kirjoitti:

minkälainen uskovainen saarnaaja on, aivan sama, että onko hän vl vai ei, kunhan hänellä vain on usko...siitä emme tiedä, mikä on uskovaisten määrä, jotka eivät ole vl:ä...emme myöskään tiedä, kuinka moni vl, on uskovainen. Meidän ei ole tarpeellista tuomita ketään.

Ja Jumalan valtakunta on siellä missä on uskovaisia...en voi sanoa kaikkia paikkoja missä on uskovaisia, mutta sen tiedän, että vl seurakunnassa niitä on, jonka tähden kehoitan muita menemään heidän seuroihinsa.

"Sekoitat ajattelussasi sanojen uskovainen ja vanhoillislestadiolainen merkitykset samoin kuin sekoitat sanojen Taivasten Valtakunta ja vanhoillislestadiolainen seurakunta merkitykset." millä tavalla nämä sekoitan?

"Onhan itsestään selvää että jos ei ole Jeesuksesta kuullut niin ei voi häneen uskoakaan.

Ennenkuin oli olemassa kirjoja ja raamatuita niin sana piti saarnata suullisesti. Ei tämäkään ole vaikea käsittää. "
        En ymmärrä mitä tällä tarkoitat. Sen ehkä ymmärrän, että uskolla tullaan autaaksi, sillä ei evankeliumin saarnassakaan ne sanat autaaksi tee, vaan se, että ihminen uskoo ne.

"Se mitä käytännössä tapahtuu kun vl saarnaa synnit anteeksi on että ihminen pääsee vanhoillislestadiolaiseen seurakuntaan. Pääseekö hän myös elävän Jumalan valtakuntaan? Riippuu siitä mitä tämän ihmisen sydämessä tapahtuu. "
        Kun uskot Pyhästä Hengestä tulleen saarnan, pääset valtakuntaan...voi vl:kin olla uskoton.

..sekoitat kuten kaikki ne vanhoillislestadiolaiset jotka ovat erittäin varmoja siitä että esim. minä ja sanotaan vaikka Melperi emme ole vielä Jumalan valtakunnassa tai emme ole osa Jumalan valtakuntaa. Kumpikin meistä tunnustaa tällä palstalla uskovansa Jeesukseen. Ajattelet mitä todennäköisemmin ettemme silti olisi uskovaisia, mutta jos olen tässä väärässä niin oikaise minua.

Muuten uskotko että Raamatun Sanan on inspiroinut Pyhä Henki?

• perusvl
        A. Acimlainen kirjoitti:

..sekoitat kuten kaikki ne vanhoillislestadiolaiset jotka ovat erittäin varmoja siitä että esim. minä ja sanotaan vaikka Melperi emme ole vielä Jumalan valtakunnassa tai emme ole osa Jumalan valtakuntaa. Kumpikin meistä tunnustaa tällä palstalla uskovansa Jeesukseen. Ajattelet mitä todennäköisemmin ettemme silti olisi uskovaisia, mutta jos olen tässä väärässä niin oikaise minua.

Muuten uskotko että Raamatun Sanan on inspiroinut Pyhä Henki?

ole minun tehtäväni. Miksi minun pitäisi ylipäätänsä olla jotain mieltä teidän uskonne kelpaavaisuudestanne? Eikö riitä, että Herra ne yksin tietää? Miksi minun pitäisi teitä tuomita, kun viisauteni on niin vähäinen?
        Sanon vaan Hengen kautta, että kuinka tulet autuaaksi, jos kuulet sanat, niin hyvin teet. Vaan onpa minun hyödytöntä sinua tuomita, sillä itse sydämessäsi paremmin tiedät, kelpaatko Jumalalle vai et...olemme kertoneet mitä sinun pitäisi tehdä, ja jos et ole uskonut Herraan, etkä syntejäsi anteeksi, niin silloin et ole autuas...mutta en tiedä, oletko näin tehnyt...eikä onneksi minua ole tähän velvoitettukkaan. Mitä väärää teen?

"Ajattelet mitä todennäköisemmin ettemme silti olisi uskovaisia, mutta jos olen tässä väärässä niin oikaise minua. "
        sanoin jo, ettei minun ole tarpeen miettiä sitä, että oletko uskovainen vai ei, itse tiedät mitä sinun pitäisi tehdä. Sillä vaikka sanoisit olevasi uskovainen, voi olla että valehtelet, mutta toisaalta, vaikka kieltäisit olevasi uskovainen, voit silti olla uskovainen, sillä sielunvihollinen on sen sinussa vaikuttanut....toisin sanoen, en voi sanojesi perusteella tietää mitään, niin minkä tähden minun siis kannattaisi ottaa kantaa sellaiseen asiaan, johon viisauteni ei riitä? Onko viisasta laittaa apina väittelemään suhteellisuus teorian oikeellisuudesta? Yhtä viisasta on laittaa minut tuomitsemaan teitä, sillä en näe sydämeen.
        Niin kuin ei apinankaan kannata puuttua suhteellisuus teoriaan, niin ei myöskään minun kannata puuttua teidän tuomioonne, vaan riittää, että kerron miten oikein tehdään ja missä olette väärin tehneet. En siis sano teitä uskovaisiksi, mutta en myöskään uskottomiksi.

Haluat siis tietää, missä kohdin olet joutunut väärään/meidän mielestä olet joutunut väärään. Oletko hyljännyt kaiken, koko tämän maailman kunnian? Etkai rakasta sitä oppia, mikä acimissa on kirjoitettu, sillä siellähän on totuuden vastaisuutta. Etkös sitä jo sydämessä tunne, sillä monestihan on otettu raamatunkohtia tänne, jotka ovat vastoin acimin opetuksia olleet...eikö näin ole tapahtunut?
        tottakai nämä ovat tulkinnanvaraisia, mutta olemme kertoneet kuinka itse ymmärrämme, jos siis haluat meiltä apua, niin emme voi muuta tehdä, kuin kehoittaa teitä sellaiseen uskoon, niin kuin itse olemme ymmärtäneet. Mutta jos haluat itse tulkita raamattua, niin silloin emme valitettavasti voi auttaa sinua, vaan sinun on sitten yksin vastattava tulkinnoista ja uskostasi viimeisellä tuomiolla, jos olet oikeassa ollut, niin silloin ei sinulla hätää ole, mutta jos väärässä olet ollut, niin olet menevä sinne, missä on se, mitä rakastat. Valittavanasi on siis, kumpaa uskot, meitä vai acimia, molemmat olemme sanoneet perustavamme tulkintamme raamatun pohjalle. Ja kumpaakin et voi valita, sillä se vanhurskauttamisoppi, mikä acimissa opetetaan, on meidän ymmärryksemme mukaan kelpaamaton Jumalalle.

• O.M

Viestistäsi välittyy, että olet heränneellä tunnolla. Jumala on Sinua puhutellut ja tiedät, missä saarnataan syntien anteeksi antamusta Jeesuksen nimessä ja veressä. Omalta puoleltamme emme voi kukaan Jumalaa lähestyä, sillä Jumala valitsee omansa. Voit vain rukoilla häneltä, että hän näyttäisi Sinulle tien, lähettäisi sanansaattajansa luoksesi, ja käydä Jumalan sanan kuulossa. Apostoli Paavali kirjoittaa:

"Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta." (Room.10:17)
      "oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat." (Room.10:15)

Paavalia itseään kehotti Jeesus näyssä:

"Niin hän vapisi, hämmästyi ja sanoi: Herra, mitäs minua tahdot tekemään? Ja Herra sanoi hänelle: nouse ja mene kaupunkiin; siellä sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän." (Ap.t.9:6)

Paavali kirjoittaa rakkailleen, galatalaisille, puhutellen, koska he elävästä Jumalan sanasta olivat turhien jaaritusten vuoksi poikenneet:

"16. Olenko minä siis nyt teidän viholliseksenne tullut, että minä teille totuuden sanon?
      17. Ei he teitä oikein kiivaudesta rakasta, vaan he tahtovat teitä minusta pois kääntää, että te heitä kiivaudessa rakastaisitte.
      18. Kyllä kiivaten rakastaa hyvä on, aina hyvyydessä, ja ei ainoastaan silloin, kuin minä teidän tykönänne olen.
      19. Minun rakkaat lapseni, jotka minun täytyy vasta-uudesta kivulla synnyttää, siihenasti kuin Kristus teissä jonkun muodon sais!" (Gal.4)

Tunne Jumala etsikkos päivinä.

"6. Etsikäät Herraa, kuin hän löytää taitaan: rukoilkaat häntä, koska hän läsnä on.
      7. Jumalatoin hyljätköön tiensä, ja pahointekiä ajatuksensa, ja palatkaan Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänen tykönänsä on paljon anteeksiantamusta.
      8. Sillä minun ajatukseni ei ole teidän ajatuksenne, ja teidän tienne ei ole minun tieni, sanoo Herra." (Jes.55)

• A. Acimlainen

..väpättävät vinhasti kun luen kirjoitustasi mikä tarkoittaa tässä tilanteessa että olet feikki. Olet vl joka on tekeytynyt etsiväksi ulkopuoliseksi.

• vaikeata

vetää tuota johtopäätöstä. Näitä vl-valehtelijoita aina määrätyin väliajoin putkahtaa palstalle. Isäntänsä määräyksestä. Valheen isä on...

• seuravieras

Todella hauskoja kommentteja olette kirjoitelleet, sinä varsinkin.
        Kohta täällä ei tiedä, mitä ja ketä uskoa.
        Aijon käydä vielä toistekin seuroissa, koska tuskinpa yhdestä seurakäynnistä mitään viisastuu.
        Aijon ottaa perin pohjin selville tämän kiistellyn hengellisyyden perustan.
        Epäilen, että annatte paljon vääränlaista tietoa ja siksi on hyvä käydä itse useammin paikan päällä aistimassa seuratunnelmaa.
        Tunnelmani oli positiivinen ja käyn vastakin.
        Olisi hyvä päästä keskustelemaan jonkun paikallisen uskovaisen kanssa.

En ymmärrä, miksi te jotkut näette tämän uskovien joukon sellaisena mörkönä.
        Käykäähän itsekkin epäilijät paikan päällä.

• A. Acimlainen
        seuravieras kirjoitti:

Aijon käydä vielä toistekin seuroissa, koska tuskinpa yhdestä seurakäynnistä mitään viisastuu.
        Epäilen, että annatte paljon vääränlaista tietoa ja siksi on hyvä käydä itse useammin paikan päällä aistimassa seuratunnelmaa.

..ilmaus. :)

• diagnoosia

• A. Acimlainen
        A. Acimlainen kirjoitti:

..ilmaus. :)

..."etsivällä mielellä" paljasti sinut.

Muuten kerropa missä ja milloin olivat nuo seurat.

• ollenkaan
        seuravieras kirjoitti:

Jeesus sanottiin kaksi kertaa ja Jumalan Valtakunta ainakin sata kertaa. Eikö se häirinnyt sinua. Tuntuiko ollenkaan, että vl-seurakunnasta on tehty epäjumala?

• outo
        ollenkaan kirjoitti:

Jeesus sanottiin kaksi kertaa ja Jumalan Valtakunta ainakin sata kertaa. Eikö se häirinnyt sinua. Tuntuiko ollenkaan, että vl-seurakunnasta on tehty epäjumala?

vieras vl-seuroissa. Siellä saarnataan vain "Jumalan valtakuntaa", jonka puolestaan opetetaan käsittävän pelkästään vanhoillislestadiolaiset.
        Oheisen veeällänkin, joka feikkaa ei-veeällää, mukaan Jeesus sanottiin 2 krt ja "Jumalan valtakunta" vähintään 100 krt.

Tuossa kohden muuten Jumala laittoi valehtelijan tekemään virheen. Eli kun hän sanoin nuo määrät. Samalla kaikille kävi hyvin selvästi ilmi, että mitä siellä rauhanyhdistyksillä oikein tehdään ja mistä siellä saarnataan.
        Jumalalla on keinot laittaa valehtelijakin puhumaan oikean asian eli Jumalan totuuksien puolesta.

Hyvä niin.

• O.M
        outo kirjoitti:

vieras vl-seuroissa. Siellä saarnataan vain "Jumalan valtakuntaa", jonka puolestaan opetetaan käsittävän pelkästään vanhoillislestadiolaiset.
        Oheisen veeällänkin, joka feikkaa ei-veeällää, mukaan Jeesus sanottiin 2 krt ja "Jumalan valtakunta" vähintään 100 krt.

Tuossa kohden muuten Jumala laittoi valehtelijan tekemään virheen. Eli kun hän sanoin nuo määrät. Samalla kaikille kävi hyvin selvästi ilmi, että mitä siellä rauhanyhdistyksillä oikein tehdään ja mistä siellä saarnataan.
        Jumalalla on keinot laittaa valehtelijakin puhumaan oikean asian eli Jumalan totuuksien puolesta.

Hyvä niin.

Kyllä rauhanyhdistyksillä saarnataan Jeesuksesta vaikka kuinka paljon. Jo elävässä kristillisyydessä käytetty synninpäästön sanamuoto "Jeesuksen nimessä ja veressä" riittää tuomaan puheeseen aika tavalla enemmän Jeesuksen nimeä kuin 2 krt. Oikeastaan ole sitä mieltä, että aika erikoinen puhe on sattunut kohdalle, jos 45 minuutin aikana on Jeesuksen nimi mainittu vain kaksi kertaa.

• kohtaa
        O.M kirjoitti:

Kyllä rauhanyhdistyksillä saarnataan Jeesuksesta vaikka kuinka paljon. Jo elävässä kristillisyydessä käytetty synninpäästön sanamuoto "Jeesuksen nimessä ja veressä" riittää tuomaan puheeseen aika tavalla enemmän Jeesuksen nimeä kuin 2 krt. Oikeastaan ole sitä mieltä, että aika erikoinen puhe on sattunut kohdalle, jos 45 minuutin aikana on Jeesuksen nimi mainittu vain kaksi kertaa.

///Jo elävässä kristillisyydessä käytetty synninpäästön sanamuoto "Jeesuksen nimessä ja veressä" riittää tuomaan puheeseen aika tavalla enemmän Jeesuksen nimeä kuin 2 krt.///

teiltä tosiaankin lipsahtaa Jeesuksen nimi, kun ITSE antelette syntejä anteeksi. Miksi muuten käytit ilmaisua "elävä kristillisyys"? Sinähän puhuit kuitenkin vanhoillislestadiolaisuudesta. Eikö?

• O.M
        kohtaa kirjoitti:

///Jo elävässä kristillisyydessä käytetty synninpäästön sanamuoto "Jeesuksen nimessä ja veressä" riittää tuomaan puheeseen aika tavalla enemmän Jeesuksen nimeä kuin 2 krt.///

teiltä tosiaankin lipsahtaa Jeesuksen nimi, kun ITSE antelette syntejä anteeksi. Miksi muuten käytit ilmaisua "elävä kristillisyys"? Sinähän puhuit kuitenkin vanhoillislestadiolaisuudesta. Eikö?

"Miksi muuten käytit ilmaisua "elävä kristillisyys"? Sinähän puhuit kuitenkin vanhoillislestadiolaisuudesta. Eikö?"

Puhuin vanhoillislestadiolaisuudestakin, mutta myös kaikesta elävästä kristillisyydestä. Historiasta tiedämme, ettei elävää kristillisyyttä välttämättä kutsuta vanhoillislestadiolaisuudeksi. Jumala yksin tietää, missä kaikkialla elävää kristillisyyttä on. Hän on kuitenkin jättänyt Pyhän Henkensä ohjenuoraksi omilleen, sen Hengen yhteydestä me hänen omansa tunnistamme, missä ikinä vaellamme. Oikean joukon tunnistaa yksimielisyydestä opissa (mm. yhdenmukainen vanhurskauttamisoppi).

Room.12:

"16. Olkaat keskenänne yksimieliset. Älkäät itsestänne paljon pitäkö, vaan pitäkäät teitänne nöyräin kaltaisena. Älkäät itsiänne ylen viisaina pitäkö."

Room.15:

"5. Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala antakoon teille, että te keskenänne yksimieliset olisitte Jesuksen Kristuksen perään:
        6. Että te yksimielisesti yhdestä suusta kiittäisitte Jumalaa ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isää.
        7. Sentähden korjatkaat toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on meitä Jumalan kunniaksi korjannut."

1.Kor.1:

"10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa."

1.Piet.3:

"8. Mutta viimein olkaat kaikki yksimieliset, ynnä kärsiväiset, pitäin veljellistä rakkautta keskenänne, laupiaat, ystävälliset,
        9. Ei kostain pahaa pahalla, eikä kirouksella kirousta, vaan paremmin siunatkaat, tietäen, että te olette kutsutut siunausta perimään."

Vaan mitä sanotaankaan sekaoppisista antikristuksista:

1.Joh.4:

"1. Te rakkaimmat! älkäät jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaat henget, josko he Jumalasta ovat; sillä monta väärää prophetaa ovat tulleet maailmaan."

2.Tim.3:

"1. Mutta sen sinun pitää tietämän, että viimeisinä päivinä vaaralliset ajat lähenevät;
        2. Sillä ne ihmiset, jotka itsiänsä rakastavat, ahneet, kerskaajat, ylpiät, pilkkaajat, vanhemmillensa tottelemattomat, kiittämättömät, jumalattomat,
        3. Haluttomat, sopimattomat, laittajat, irtaalliset, kiukkuiset, kateet,
        4. Pettäjät, tuimat, paisuneet, jotka enemmin hekumaa kuin Jumalaa rakastavat,
        5. Joilla on jumalinen meno olevinansa, mutta sen voiman he kieltävät pois. Karta siis senkaltaisia.
        6. Sillä ne ovat niitä, jotka huoneesta huoneeseen juoksevat ja vaimoväen vangiksi vievät, jotka synneillä rasitetut ovat ja moninaisten himoin kanssa käyvät,
        7. Aina oppivaiset, ja ei koskaan totuuden tuntoon tulevaiset.
        8. Mutta niinkuin Jannes ja Jambres olivat Mosesta vastaan, niin nämätkin ovat totuutta vastaan: ne ovat ihmiset taidosta turmellut ja kelvottomat uskoon."

Matt.7:

"21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
        23. Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät."

Mark.13:

"20. Ja ellei Herra olisi lyhentänyt niitä päiviä, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, lyhensi hän ne päivät.
        21. Ja silloin, jos joku sanoo teille: katso, tässä on Kristus, taikka: katso, siellä; niin älkäät uskoko.
        22. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja merkkejä ja ihmeitä tekevät, pettääksensä, jos mahdollinen olis, valituitakin."

2.Tes.2:

"3. Älkäät antako kenenkään teitänne vietellä millään tavalla; sillä ei hän ennen tule kuin luopumus tapahtuu ja synnin ihminen ilmoitetaan, kadotuksen lapsi,
        4. Joka on vastaanseisoja, ja korottaa itsensä kaikkein päälle, mikä jumalaksi taikka jumalanpalveluksi kutsutaan, niin että hän istuttaa itsensä Jumalan templiin niinkuin Jumala, ja tekee itsensä jumalaksi."

• A. Acimlainen

• usk.m
        A. Acimlainen kirjoitti:

"tämän uskovien joukon"

miksi ei-vl ei voisi olla kiinnostunut vl-kristillisyydestä? Miksei sellainen ihminen voisi puhua hyvää uskostamme? Acimlainenkin on nykyään lähinnä kunnostautunut kakkelin jauhannassa ja loputtomien "vain me" -topikkien tehtailussa. Naurettavaa feikkivihjailua - todellista asenteellisuutta, mikä sinänsä ei minua liiemmin harmita, huvittaa lähinnä.

• tämä tarkoittaa?

"Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan ja hyökkääjät tempaavat sen itsellensä." Matt.11:12

• A. Acimlainen

"Outoja kasvoja suurin osa, mutta muutamia sellaisia, joita on sattumalta nähnyt jossakin.
      Puhujakin vaikutti tutunpuoleiselta, olin varmasti ollut tekemisissä jossakin liikkeesä asioidessa. "

Kun et tämän paremmin ketään tuntenut niin anonyymiuttasi tuskin riskeeraisit vaikka kertoisitkin ajan ja paikan.

• seuravieras

No eilen kävin, mutta mitähän se sinua auttaisi, koska sinähän et käsittääkseni käy missään seurataloissa sanankuulossa.

Olen seurannut palstaa ja ihmetellyt kovasti täällä käytyjä keskusteluja.
        Uteliaisuus heräsi ja lähdin tutustumaan.
        Ihmetystäni lisää vielä se, miten kommentoitte käymistäni.
        Jotenkin olen aina heikomman puolesta ja nytkin suorastaan harmittaa uskovain puolesta.
        Kritiikkinne on aivan uskomattoman röyhkeää.

Uskoisinpa, ettei täällä annettu palaute vastaa lähellekkään todellisuutta lestadiolaisuskovista.

• Toivo
        seuravieras kirjoitti:

No eilen kävin, mutta mitähän se sinua auttaisi, koska sinähän et käsittääkseni käy missään seurataloissa sanankuulossa.

Jotenkin olen aina heikomman puolesta ja nytkin suorastaan harmittaa uskovain puolesta.

Uskoisinpa, ettei täällä annettu palaute vastaa lähellekkään todellisuutta lestadiolaisuskovista.

alkaa vähitellen silmät aueta.
        Onnittelut!

• A. Acimlainen
        seuravieras kirjoitti:

Uskova ihminen olen minäkin enkä ole ketään vastaan vaan harhaoppeja vastaan. Tämä tuntuu olevan monelle erittäin epäselvä asia.

Jos nyt otetaan sinun vastakkainasettelusi että esim. minä olisin uskoton ja vl:t uskovia niin miksi pidät vl:iä heikompana? Itse Jumalahan on siinä tapauksessa heidän puolellaan.

Miten perustelet sen että palaute ei ole lähelläkään todellisuutta? Etkö itse näe? Sen voi nähdä vl-kommenteista joista vain me-asenne paistaa.

• hyvä alku

Mikä estää käydä toistekki sanan kuulossa.

• Uskovainen N

"usko tulee kuulosta, ja kuulo Jumalan sanan kautta".

• Kicki1

Mene vielä useammin seuroihin ry:lle, niin aukeaa lisää ja varmaan positiivisia asioita. Ja uskon että monet muut jotka uskaltavat tehdä saman, yllättyvät varmaan. Sillä heidän negatiiviset käsityksensä kaatuvat varmaan jos ei vikoilevalla mielellä lähde sinne kuuntelemaan, vaan puolueettomana kuuntelee, eikä ole ennakkoluuloja. Niitä jos on, niin mielikuvitus voi tehdä tepposen.
      Sama se on lapsellakin jolla on ennakkoluuloja jotain määrättyä ravintoa kohtaa, jos hän yrittää syödä sitä hän voi pahoin, tai ei voi syödä ollenkaan.
      Sama asia se on hengellisen ravinnon kanssakin.
      Jos joku yksityinen ihminen erehtyy tekemään väärin, ei kannata yleistää.
      Ja kun me ei olla muuta kuin erehtyväsiä ihmisiä, ja sen tähden tarvimme kokonaisen Jumalan armon.

• 2. seuravieras

Minä olen myös hiljattain käynyt 1. kertaa seuroissa. Olen kasvanut "vähemmän uskovaisessa" perheessä, mutta uskonut ikäni tietyllä tasolla. Nyttemmin olen kasvanut "täyteen uskoon". Tämä tunnehan on sellainen, josta ei tajua kukaan muu kuin toinen uskovainen yhtään mitään.

Meni pitkään ennen kuin uskalsin uskovaiselta kaveriltani ruveta kyselemään aiheesta, joka kiinnosti suunnattomasti. Vielä pitempään meni ennen kuin uskalsin mennä ry:lle saakka. Siellä tunsin kättäni oikein pistelevän, kun en kehdannut sitä lopusa nostaa ottamaan syntejäni anteeksi. Minulla on vaimo ja lapsia. Kun aikoinaan tapasimme oli tämä pitkä tie elävään uskoon vasta alulla. Vaimo on lestadiolaisperheestä, mutta ei uskossa tippaakaan.

Nyt elän vaikeita aikoja. Tunnen todella vahvaa kutsumusta, mutta en pääse perille, koska läheiseni eivät ole uskovaisia. Toiseksi kaikki entinen syntinen elämä juhlinnan ja irtosuhteiden seassa tuntuu liian häpeälliseltä. Nyt elelen uskovaisena hiljaa epäuskoisten joukossa.

Onnellinen olen kyllä, mutta tahtoisin saada läheiseni mukaan.

• kallen
        2. seuravieras kirjoitti:

Minä olen myös hiljattain käynyt 1. kertaa seuroissa. Olen kasvanut "vähemmän uskovaisessa" perheessä, mutta uskonut ikäni tietyllä tasolla. Nyttemmin olen kasvanut "täyteen uskoon". Tämä tunnehan on sellainen, josta ei tajua kukaan muu kuin toinen uskovainen yhtään mitään.

Meni pitkään ennen kuin uskalsin uskovaiselta kaveriltani ruveta kyselemään aiheesta, joka kiinnosti suunnattomasti. Vielä pitempään meni ennen kuin uskalsin mennä ry:lle saakka. Siellä tunsin kättäni oikein pistelevän, kun en kehdannut sitä lopusa nostaa ottamaan syntejäni anteeksi. Minulla on vaimo ja lapsia. Kun aikoinaan tapasimme oli tämä pitkä tie elävään uskoon vasta alulla. Vaimo on lestadiolaisperheestä, mutta ei uskossa tippaakaan.

Nyt elän vaikeita aikoja. Tunnen todella vahvaa kutsumusta, mutta en pääse perille, koska läheiseni eivät ole uskovaisia. Toiseksi kaikki entinen syntinen elämä juhlinnan ja irtosuhteiden seassa tuntuu liian häpeälliseltä. Nyt elelen uskovaisena hiljaa epäuskoisten joukossa.

Tiedän vastaavan tapauksen kuin sinä olet.
        Tämänkin miehen vaimo oli uskovaisesta kodista. Tälle tutulle miehelle tuli myös aikanaan kysymystä ja uskaltautui seuroihin sekä halusi uskoa evankeliumin omalle kohdalleen.
        Muistan hyvin, kun hän vähän niin kuin häpeillen ja peloissaan tuli ensi kertoja seuroihin. Mutta jo muutaman käynnin jälkeen hänelle alkoi tulla paikka ja jotkut ihmisetkin tutuksi. Nyt vuosia jälkeenpäin hän on muiden mukana työssä ja touhussa. Vaimoaan hänkään ei ole saanut seuroihin mukaansa.
        Oletan, että näitä teidän kaltaisia ”tapauksia” on hyvinkin monta.

Jos tunnet jonkun vanhoillislestadiolaisen, esimerkiksi vaimosi sukulaisen tai jonkun naapurisi tms., ota rohkeasti häneen yhteyttä ja kysy häneltä, että voisitko mennä hänen kanssaan seuroihin, ettei sinun sinne tarvitsisi yksin mennä. Luulen, että hän heti ymmärtää tunteesi ja mielellään sinun kanssasi seuroihin lähtee.

Tuohon vielä, mitä kerroit, että häpeät entistä syntistä elämääsi. Sellainen on kuule tuttu tunne lähes jokaisella parannuksen tehneellä. Mutta kun se syntielämä yhdessä epäuskon kanssa on anteeksi annettu, niin ei sitä tarvitse sinunkaan sen enempää muistella.

Myös tuo, mistä mainitsit, että olisi mukavaa, jos läheisemmekin olisi uskomassa. Sekin on meille tuttu tunne ja rukouksenkin aihe. Tärkeintä kuitenkin on omakohtainen usko, toisten puolesta emme pysty uskomaan, emmekä toisille uskoa antamaan, vaikka sitä suuresti haluaisimmekin.

_

• seuravieras

Olet samanlaisessa tilanteessa kuin minä.
        Vaimo kavahtaa kaikkea uskovaista elämäntapaa.
        Tuntuu, että on liian myöhäistä enää aloittaa uudenlaista elämäntapaa. Vanhasta olisi miltei mahdoton luopua, vaikka se kyllästyttää.
        Yksinäisen olisi helppoa tehdä ratkaisu ja muuttaa elämäntapaansa, mutta kun on perhe, työ ja muut harrastukset, se tuntuu ylivoimaiselta.

• 2. seuravieras
        seuravieras kirjoitti:

Tuntuu, että on liian myöhäistä enää aloittaa uudenlaista elämäntapaa. Vanhasta olisi miltei mahdoton luopua, vaikka se kyllästyttää.
        Yksinäisen olisi helppoa tehdä ratkaisu ja muuttaa elämäntapaansa, mutta kun on perhe, työ ja muut harrastukset, se tuntuu ylivoimaiselta.

...kun kuulin, että on muitakin... ja vielä miehiä. Aion minä jatkaa tielläni hiljalleen eteen päin. Kiitos vastauksista.

• Jehu

Sinunkin synnithän on jo sovitettu kerran golgatalla. Kättä ei tarvitse nostaa, että saisi synnit anteeksi. Ne saa anteeksi uskomalla syntien sovituksen yleisestä saarnasta.
        Itselläni parannuksen armon saaminen aiheutti kuitenkin halun korjata syntielämässä tapahtuneet synnit, jotka polttivat omatunnolla.

• seuravieras kirjoitti:

uskoa, rohkeasti vain... Tai jollei rohkeasti, niin sitten arasti. Ihan millä mielellä vain. Ei se ole tuntemisissa. Ja olihan niinkin, että kun hääkutsuja kuninkaan pojan häihin tuotiin, osalla oli esteensä... Usko tulee kuulosta, siten siis kannattaa käydä Sanaa kuulemassa.

• Kicki1

ja katso tarkoin mitä siellä olen kirjoittanut. Tämän virren tekijän tavoin olemme uskomassa. Ei siinäkään hoeta koko aikaa Jeesusta, mutta se tärkein asian siältö on kuitenkin tullut esille ja se tärkein; miten uskomme, sehän se on pääasia. Niin se on seurapuheessakin, sama asia.
        Ei se kannata sillä lailla seurapuheita kuunnella, että koko ajan etsisi vaan virheitä niistä, siis ihmismielellä ja -järjellä. Vaan se on oikea mieli että kuuntelee sillä mielellä: Mitä Jumala haluaa minulle antaa tässäkin seurapuhessa.
        Ja sitä oikeaa mieltäkin voi rukoilla Jumalalta ja sitä että Hän näyttäis mistä kulkee tie taivaaseen ja antais oikeaa ymmärrystä ja voimia tehdä parannusta.
        Sillä ei parannustakaan omilla voimilla jaksa tehdä. Eikä ihmisellä järjenvalo edes riitä sellaseen, että ymmärtäis näitä asioita. Ymmärrys näihin tulee kaikki ylhäältä josta se apukin tulee, mutta se kysyy uskoa.
        Ja nämä uskovaiset papit ja saarnaajat eivät ole omalla asialla, vaan ovat Jumalan palvelijoita, siis Jumalan asialla.
        Mutta he ovat vaan ihmisiä ja niistä puheista on sen vuoksi turha hakea täydellisyyttä. Sillä on vaan ollut yksi täydellinen täällä maan päällä. Ja se on ollut Jeesus joka on kuollut sinunkin ja meidän kaikkien edestä.
        Kaikki ovat kutsutut mutta harvat valitut, sanoo Raamattu. Siis kaikille on tämä Jumalan sana tarkoitettu ja kutsu Jumalan valtakuntaan. Mutta kaikki ei ota kutsua vastaan.

• seuravieras
        Kicki1 kirjoitti:

ja katso tarkoin mitä siellä olen kirjoittanut. Tämän virren tekijän tavoin olemme uskomassa. Ei siinäkään hoeta koko aikaa Jeesusta, mutta se tärkein asian siältö on kuitenkin tullut esille ja se tärkein; miten uskomme, sehän se on pääasia. Niin se on seurapuheessakin, sama asia.
        Ei se kannata sillä lailla seurapuheita kuunnella, että koko ajan etsisi vaan virheitä niistä, siis ihmismielellä ja -järjellä. Vaan se on oikea mieli että kuuntelee sillä mielellä: Mitä Jumala haluaa minulle antaa tässäkin seurapuhessa.
        Ja sitä oikeaa mieltäkin voi rukoilla Jumalalta ja sitä että Hän näyttäis mistä kulkee tie taivaaseen ja antais oikeaa ymmärrystä ja voimia tehdä parannusta.
        Sillä ei parannustakaan omilla voimilla jaksa tehdä. Eikä ihmisellä järjenvalo edes riitä sellaseen, että ymmärtäis näitä asioita. Ymmärrys näihin tulee kaikki ylhäältä josta se apukin tulee, mutta se kysyy uskoa.
        Ja nämä uskovaiset papit ja saarnaajat eivät ole omalla asialla, vaan ovat Jumalan palvelijoita, siis Jumalan asialla.
        Mutta he ovat vaan ihmisiä ja niistä puheista on sen vuoksi turha hakea täydellisyyttä. Sillä on vaan ollut yksi täydellinen täällä maan päällä. Ja se on ollut Jeesus joka on kuollut sinunkin ja meidän kaikkien edestä.
        Kaikki ovat kutsutut mutta harvat valitut, sanoo Raamattu. Siis kaikille on tämä Jumalan sana tarkoitettu ja kutsu Jumalan valtakuntaan. Mutta kaikki ei ota kutsua vastaan.

Sinä olet totisesti Jumalan lapsi. Kirjoituksestasi näkee, että sinusta huokuu syvä rauha. Monilla ei sellaista rauhaa tunnu olevan täällä, kun kirjoittelevat niin kovasydämisesti

• Kicki 112

Koskaan ei ole liian myöhäistä ottaa uskoa vastaan ja tulla Jumalan valtakuntaan.
      Olkaa Jumalan kutsuvalle äänelle kuuliaisia, niin kaikki menee hyvin. Tiedä vaikka se vaimokin vielä lähtis mukaan, kun näkee että itse olette saaneet voiman Jumalan lapseksi tulla. Ja näkee sen onnellisuuden mikä heijastaa teistä.
      Se on sielunvihollinen joka teitä kiusaa näillä asioilla, älkää sen kiusallakaan kuunelko sitä.
      Vaan pyytäkää Jumalalta voimaa ja rohkeutta. Mikä on ihmiselle mahdoton on Jumalalle
      mahdollinen.
      Kaikkina aikoina ova uskovaiset ihmiset saaneet tällaista kokea mistä kerrotte. Mutta ei siitä pidä välittää.
      Onhan monella uskovaisella sama tilanne, että on epäuskoinen puoliso, syystä tai toisesta on usko jäänyt. Ja kaikki uskovaisten kodinkaan lapset eivät ole aina uskomassa. Niin,,, mutta ei toisten takia kannata olla uskomatta. Usko on omakohtainen asia. Ja siitä tulee vielä teille onnea tämänkin elämän varrelle, molemmille.
      Ja parhaiten te voitte auttaa niitä epäuskosia lähimmäisiäkin, olemalla itse uskovainen ja esimerkkinä heille siinä asiassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2955
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1225
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      987
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      951
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      915
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      887
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      830
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      160
      826
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      774
    Aihe