Huh! Tulipahan erilaisia kommentteja tuohon mun edelliseen juttuun! Kiitos kaikille =) Lääkäri mainitsi kerran ohimennen, että vois ehkä kokeilla Yasmin-merkkiä Diane Novan sijasta, mitä mieltä olette??? Auttaako se myös finneihin? Mitä sivuvaikutuksia voi olla? Mulle lääkärit ei ole koskaan puhuneet mitään tuosta DN:n "käyttöaikarajoituksesta". Tää oli eka kerta kun siitä kuulin...
Vielä Diane Novasta
Kokeilemalla selviää (-kö)
7974
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 7
Vanhimmat
Kirjoittelin tuossa juuri edelliseen juttuusi oman kokemukseni/aikomukseni.
Olen syönyt nuita Yasmineja vuoden ennen Diane Novia. Sain ne PMS-oireiden hillitsemiseen ja Roaccutanin rinnalle kun siihen vaativat jonkun pommin varman ehkäisyn (no varman kuitenkin).
Kyllä ne minulla ainakin auttoivat. Itkuisuus väheni ja sitä rataa. Niissä ei myöskään pitäisi olla sitä painoa nostattavaa sivuvaikutusta mikä monissa muissa on. Tosin sekin taitaa olla kovin yksilöllistä miten noihin Yasmineihin reagoi. Minulla ne toimivat vallan mainiosti. En sitten tiedä johtuiko silloisesta, myöhemmin totaalien vääräksi mieheksi minulle osoittautuneesta, poikaystävästäni, mutta vuoden jälkeen olin kyllä aika flegmaattinen. En jaksanut hermostua oikeastaan mistään vaikka aihetta olisikin ollut.
Yksi ystäväni sai Yasminit acnen hoitoon ja hänellä ne ainakin ovat pitäneet kasvot sileinä. Itselläni tuntui että se teho laski vuoden loppua kohden, joka olikin syy siirtyä DNiin.
Tuosta "käyttörajoituksesta". Nyt tuli mieleen että lääkarini oli aika haluton noita minulle myöntämään kun niitä itse kyselin. Johtu tosin varmaan enemmän siitä että minulla on aurallinen migreeni, joka tarkoittaa että yhdistelmäpillereitä ei saisi käyttää. Sen suhteen ei ole ollut ongelmia. Pääni oikeastaan rauhoittui. Mutta tottahan se on, että pillereitä tai mitä tahansa ylimääräistä hormonivalmistetta käyttäessä ei kroppa ole luonnollisessa tilassa ja ihmekös jos elimistö sekoaa kun pillerit lopettaa. Toivon vain että oma kroppani suotuisi yhteistyöhön ja voisin sanoa lopulliset hyvästit pillereille. Tosin kondomi ei ole vakituisessa parisuhteessa se paras raskauden ehkäisijä. On tutkittu että vakituisessa parisuhteessa ainoana ehkäisynä kondomin teho on 70%:n luokkaa. Että tervetuoloa perheenlisäys keskelle opiskeluja...
Jos saat nykyiseen Diane Nova reseptiisi kelalta korvaustukea, niin etpä saa enää Yasmineissa. Niissä on samat vaikutusaineet kuin DN:sakin
Diane Novaan saa Kela korvauksen, jos ne on tarkoitettu sairauden hoitoon eli lähinnä aknen hoitoon. Ehkäisyindikaatiolla Kela-korvausta ei saa Diane Novasta, eikä myöskään muista e-pillereistä.
Diane Novassa ja Yasmin EIVÄT vastaa toisiaan vaikuttavien aineiden suhteen. Molemmissa on kyllä etinyyliestradiolia, mutta progestiiniosa Diane Novissa on syproteroni ja Yasmineissa drospirenoni.
Diane Novan rinnakkaisvalmisteen nimi on Cypretyl, joka on myös peruskorvattava aknen hoidossa.
Cypretyl? Onko kukaan käyttänyt? Auttaako finneihin? Itse aloitin viikko sitten.
Itse sain tänään pakkauksen Cypretyliä. Periaatteessa ihan sama lääke kuin Diane Nova, valmistaja on vain eri ja hinta n.2e halvempi. Apteekista sanottiin, että ainoana erona voi olla maku ja olin huomaaviani, että Cypretylit olivat kooltaan hitusen isompia.
Eli todennäköisesti auttaa finneihin, koska Dianet auttoivat minulla. Kaduttaa silti, että koskaan aloitinkaan syömään pillereitä...
Kävin lukemassa tuon viestin missä puhuttiin käyttöajoista yms.
Minua entinen lääkärini kehotti syömään Novaa n. neljä vuotta... Kun kävin uusimassa reseptiä, lääkäri suivaantui siitä, että käytin pillereitä enää vain aknen hoitoon; "Diane Nova ei ole mikään karkki". Näinhän se varmasti on. Saa nähdä miten käy kun aloitan Cypretylit, vaikkakin on periaatteessa samanlainen.
Haluaisin todella lopettaa pillerit. En ole päivääkään aloittamisen jälkeen tuntenut oloani normaaliksi, suorastaan tunnen sen miten vieraat hormonit kytevät kehossani. Lisäksi olen ärsyttävässä määrin varsin haluton seksin suhteen (mikä nyt enää ei ole niin ongelma kun vakituista suhdetta ei ole), olen lihonnut päälle 5kg eikä paino tipu nälkäkuureillakaan, silmät ovat kuivat kuten myös muut limakalvot, iho ei pysy hyvässä kunnossa enää pelkillä pillereillä vaan joudun syömään vitamiinivalmisteita lisänä, plus että ihoni rasvoittuu taas jonkin verran enemmän ja herkistyn todella naurettavista asioista. Siinä muutama ärsyttävä sivuvaikutus... Tuntuu siltä, että ihoni on alkanut menemään huonompaan kuntoon vasta viime kuukausina. Mietinkin voisiko olla, että keho on tottunut hormoneihin?
Tosin täytyy myöntää, että pillereillä on ollut myös hyviä vaikutuksia. Pelkään kuollakseni, että lopettamisen jälkeen sairaat kuukautiskivut palaavat kamalan aknenaaman kera. Onhan se myös kiva tietää päivälleen milloin seuraavia kuukautisia voi odotella.
Cypretyl on tasan sama valmiste kuin Diane Nova, noin niin kun sisältämiensä aineiden ja niiden pitoisuuksien suhteen. Ihan yhtälailla ne ovat minulla tehommeet kuin Dianetkin (toisin sanoen: akne pysynyt kurissa ja halut minimissä ja masennusta pukkaa). Mutta jos siis vasta aloitit ekat pillerit, niin valmistaudu odottamaan näkyviä tuloksia aikaisintaan 3 kuukauden jälkeen, ehkä vasta puolen vuoden. En tahdo pelotella, mutta salamana e-pillerit eivät yleensä akneen auta.
Lopetan nuo riivatut pillerit kahden kuukauden kuluttua. Kai nuo pois popsin kun ostettua tuli. Sitten katsotaan uudestaan miltä maailma näyttää pää vapaana hormoneista.
Onnea kaikille taistelussa pillereiden kanssa. :)