Takaveto kiinni parkkipaikalla

575745745

Tänään taas näki 3-sarjan bemarin joka jäänyt jumiin yrittäessään parkkiruudusta, tai sitten piti jättää puoliksi vinoon että pääsisi pois kun pieni matalampi kohta lumessa paikalla. Eikä mitään suurta lumimäärää, alle 10cm.

Huvittavaa välillä seurata näiden takavetojen tuskailua kun tulee lunta, heti ollaan kiinni. Yhtäkään etuvetoa en ole nähnyt jumissa.

Muistan meilläkin jäi aikoinaan takaveto kiinni kun toinen takapyörä suti jäätyneessä vesilätäkössä, vaikkei edes lunta maassa. Sai työntää että pääsi pihasta liikeelle.

Kannattaisi kyllä takavedot jättää kausiseisontaan talveksi :)

55

3456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksdjfdsjkfdfkld

      Töistä kotiin ajellessa rekka oli jäänyt kiinni sutimaan risteyksessä niin että keula oli osin risteävällä tiellä. Kuljettajaa näytti ottavan raskaasti pattiin, suu kävi niin että pystyi huulilta lukemaan erinäisiä kirosanoja satelevan runsain mitoin ja ilme oli erittäin vihainen.
      Rekkakin on takavetoinen eikä edes nastarenkaita alla... ei ole varmaan herkkua olla rekkakuski näillä keleillä...

    • dklfdjksdksfjdsl

      Takaveto kiinni paskaa jauhamassa tasamaalla xD

      • hävytöntä.touhua

        Aloittaja jäi kiinni takaa vedosta parkkipaikalla.


    • Muistan kun lokakuussa tuli yllättäen reilusti lunta ja autossa vielä kesärenkaat. Autossa oli takaveto ja 215 levyiset renkaat joissa pito olematon. Tietysti lumi alkoi sulaa iltapäivällä ja en päässyt pientä mäkeä ylös kotipihalle. Ainoa kerta kun itsellä ollut hankaluuksia takavetoisen kanssa. Auto tuntui joltain ilmatyynyalukselta. Motarilla sitten iso takavetoinen auto nautinto ajaa.

    • Mualta

      Vetotapaa on turha haukkua. Omista kahdestatoista autosta vuosienvarrella on kolme etuvetoa, kaksi takatuupparia joista toisen sai loihidittua molemmille akseleille vetoa ja loput takavetoja. Kiinni tasaiselle olen jäänyt vain etuvedolla joista toinen oli sää oikku. Jarrut molemmilta akseleilta jäässä samalta puolelta. Tarvittiin tunkkia ja muitakin työkaluja.
      Upottanut olen auton usenkin eikä siinä ole mitään tekemistä vedon suhteen vaan arviointi virheitä ja omaa ajotaidottomuutta. Noi takatuupparella selvisin ilman upotuksia.

      Siis bemarikuski saatta olla vielä sen verran vihreä ettei taidot ole tasapainossa näyttämishalujen kanssa ja tulee kohellettua. Monelta autoilun aloittajalta olen kuullut pakkomielteisiä mienkiintoa bemareihin, audehin ja mersuihin. Voivat tietenkin olla hyviäkin vaihtoehtoja, mutta onko nimenomaan ensimmäiseksi autoksi. Varsinkin vaikutus asenteellisuuteen liikenteessä. Kun säikeen aloittajalla saattaa olla jonkin näköinen bemariallerkia koskia kuljettajien tekemissä. Hedelmällisempää olisi mennä avittamaan kiinnijäänyttä liikkeelle kuin seurata verhonraosta selviytymistaistelua. Kokemuksen kautta oppi näkemään mihin autoa ei kannata lykätä ja pahan paikan oppi arviomaan ennen ensimmäistä kiinnijäämisen takaavaa yritystä.

    • this-is-finnland

      Olen myös jälleen tänäkin talvena havainnut, että huonoilla keleillä noita mersua ja bmwtä on jumissa parkkipaikoilla ja jopa keskellä risteystä. Saman aikaan jopa b-segmentin etuvetoiset pikkuautotkin lipuvat ylväästi lumipöpperön läpi ilman ongelmia. Toisaalta noiden takavetoisten "premium" autojen kanssa joutuu läheltäpiti-tilanteisiin jopa marketin parkkipaikalla, kun ikuista nuoruutta elävä 40 vuotias pallomaha tulee vastaan kahva edellä takavetoisella 15 vuotta vanhalla saksalaisella katiskallaan.

    • kallegolf

      Kateelista puhetta :) itse ajan saksalaisella Golf, Ajaisin mieluiten Mersulla, ja olen joskus ajanutkin. Kyllä ne vaan on ihan eri maailmasta. Jopa 80 luvun mersut ovat hiljaisia (taitaa olla vanhemmatkin). Tämä -94 golf päästää kaikki rengasmelut ja muutkin sisälle.

      • Jgkgkgkgjgjgkg

        No eri maailmasta olisi myös uusi Golf.
        Ja nyt ei ollut melusta, vaan liukkaudesta kyse.
        Ajanut olen perätysten saman vuoden takaveto-premiumeilla ja tavallisilla isoilla etuvedoilla, eikä jäänyt mieleen, että premiumit mitenkään omassa luokassaan.

        Helsingin taksin data huutaa lumisadepäivinä apua kiinni jääneille kollegoille sinne tänne, ja kyllä ne melkein poikkeuksetta takavetoja ovat, jotka parkkiksille jumittuvat apua huutamaan.


    • lumikolaa-työnnetään

      Hevonenkin laitetaan vetämään kärryä tai rekeä. Hassun näköistä olisi jos raveissa hevonen työntäisi kärriä. Ainut missä se työntö toimii on kottikärryt ja lumikola. Eli etuveto se olla pitää.

    • Vetää

      Höpö höpö! Neliveto se olla pitää!

      • etuveto_riittää

        Joku ajotaidoton saattaa tarvita nelivetoa, mutta käytännössä se on tarpeeton hoitamattomien metsäteiden ulkopuolella. Neliveto ei pysähdy huonolla kelillä yhtään nopeammin.


      • Hjjkjggghjj
        etuveto_riittää kirjoitti:

        Joku ajotaidoton saattaa tarvita nelivetoa, mutta käytännössä se on tarpeeton hoitamattomien metsäteiden ulkopuolella. Neliveto ei pysähdy huonolla kelillä yhtään nopeammin.

        No valoista lähtisi talvella vähemmällä vaivalla, pari sekuntia nopeammin, mutta aika merkityksetöntä. Lähtönopeuskin auttaa vain silloin, kun edessä ei autoja, eikä seuraavia valoja.


    • Ajotaitoinen

      Ajotaidottomuudesta kertoo lähinnä etuvetoisen puolesta puhuminen. Ei millään pahalla. Pitkän ajokokemuksen omaavana voin sanoa, että takavetoinen hyvillä renkailla varustettuna pesee etuvetoisen mennen tullen. Niin kesä- kuin talvikeleilläkin. Tosin tämän tosiasian ymmärtäminen vaatii useamman vuosikymmenen ajokokemuksen.

      • Hjkkjhjjjjj

        Eli seniiliyttä.


      • Älä_poju_sössötä

        Älä nyt viitti poju sössöttää, fysiikan laeista seuraa se kiistaton fakta, että takaveto on huonompi kun pitoa on tarjolla vähän. Jo pelkästään se fakta riittää, että takaveto pyrkii vetämään auton 180 astetta ympäri eli perä lähtee eteen. Takavetoihin on jouduttu vuosikymmenet lastaamaan talvella hiekkasäkkiä takakonttiin, kun moottori on tupannut olemaan edessä, ja takarenkaat sutii muuten tyhjää. Joten älä viitsi mussuttaa.


      • Ajotaitoinen

        Taitolaji.


      • Olet_sössöttäjä
        Ajotaitoinen kirjoitti:

        Taitolaji.

        Sössötys ei ole taitolaji. Jopa sinunlaisesi diletantti pystyy siihen. Takaveto taas on faktuaalisesti huonompi talvella kuin etuveto, eikä diletantin sössötykset asiaa muuta.


      • JoopatiJoopa
        Ajotaitoinen kirjoitti:

        Taitolaji.

        Kun itse siirryn paikasta toiseen, arvostan enemmän mukavuutta ja helppoutta kuin sitä että olisi tarve esitellä jokaisessa mutkassa autonhallintotaitoja.

        Jokainen toki tavallaan, kyllä se takavetodatsuni minullakin meni näyttävässä sivuluisussa kun ajokortin sain ja luulin olevani keke roosperi.


      • Ajotaitoinen
        Olet_sössöttäjä kirjoitti:

        Sössötys ei ole taitolaji. Jopa sinunlaisesi diletantti pystyy siihen. Takaveto taas on faktuaalisesti huonompi talvella kuin etuveto, eikä diletantin sössötykset asiaa muuta.

        Asiallisuuskin on taitolaji.


      • Kuulehan_diletantti
        Ajotaitoinen kirjoitti:

        Asiallisuuskin on taitolaji.

        Juu, mutta sössötys ei ole.


      • Ajotaitoinen
        Kuulehan_diletantti kirjoitti:

        Juu, mutta sössötys ei ole.

        Kuuntelehan itseäsi.....

        Ja pysytään asiassa.


      • Taas_sössötät
        Ajotaitoinen kirjoitti:

        Kuuntelehan itseäsi.....

        Ja pysytään asiassa.

        Voit lopettaa sössötyksen ihan milloin vain haluat.


      • Älä_poju_sössötä kirjoitti:

        Älä nyt viitti poju sössöttää, fysiikan laeista seuraa se kiistaton fakta, että takaveto on huonompi kun pitoa on tarjolla vähän. Jo pelkästään se fakta riittää, että takaveto pyrkii vetämään auton 180 astetta ympäri eli perä lähtee eteen. Takavetoihin on jouduttu vuosikymmenet lastaamaan talvella hiekkasäkkiä takakonttiin, kun moottori on tupannut olemaan edessä, ja takarenkaat sutii muuten tyhjää. Joten älä viitsi mussuttaa.

        > fysiikan laeista seuraa se kiistaton fakta, että takaveto on huonompi
        > kun pitoa on tarjolla vähän

        Avaatko vähän tätä fysiikan lakiasi? Oletko sama henkilö, joka kuvitteli säästävänsä polttoainetta kiihdyttämällä mahdollisimman pitkään pintakaasulla, kun se on fysiikan lakien mukaan taloudellisempaa?

        Meillä muilla paremmuus riippuu vähän useammasta tekijästä. Joissain tilanteissa etuveto on parempi, joissain takaveto. Merkityksellisin ero etuvedon hyväksi on peruutettaessa liukkaalla ylämäkeen. Syytä voit miettiä. Sen jälkeen voit miettiä, kumpi on parempi ajettaessa etuperin siihen samaan ylämäkeen. Jos tästä selviät, on edessä haastavampia oppeja, vaikkapa siitä, onko parempi aurata loskaa pois tieltä vetävällä vai vapaasti pyörivällä renkaalla...


      • Tkgkggkgkkggm
        TheRat kirjoitti:

        > fysiikan laeista seuraa se kiistaton fakta, että takaveto on huonompi
        > kun pitoa on tarjolla vähän

        Avaatko vähän tätä fysiikan lakiasi? Oletko sama henkilö, joka kuvitteli säästävänsä polttoainetta kiihdyttämällä mahdollisimman pitkään pintakaasulla, kun se on fysiikan lakien mukaan taloudellisempaa?

        Meillä muilla paremmuus riippuu vähän useammasta tekijästä. Joissain tilanteissa etuveto on parempi, joissain takaveto. Merkityksellisin ero etuvedon hyväksi on peruutettaessa liukkaalla ylämäkeen. Syytä voit miettiä. Sen jälkeen voit miettiä, kumpi on parempi ajettaessa etuperin siihen samaan ylämäkeen. Jos tästä selviät, on edessä haastavampia oppeja, vaikkapa siitä, onko parempi aurata loskaa pois tieltä vetävällä vai vapaasti pyörivällä renkaalla...

        Vetävällä, sillä vedolla ruopien saa samalla ohjattua. Lisäksi etuvedolla edessä enemmän painoa, mikä antaa paremman ohjattavuuden sekä vedon.
        Teoreettisesti yhtä aikaa kiihdyttäessä ja kääntäessä kitka loppuu kesken nopeammin, mutta kyseessä tosiaan lähinnä vain teoria, sillä ei mutkissa tarvitse yhtä aikaa kiihdyttää ja kääntää. Lisäksi siinäkin tapauksessa etuna suurempi paino edessä. Ja takaveto taas siinä loskaisessa mutkassa menettää senkin edun, että etupyörät muka auraisivat tietä takarenkaille, kun takarenkaat eivät tule samaa uraa.

        Myyttejä takavedon paremmuudesta milloin missäkin oloissa voi purkaa katsomalla mittaustuloksia. Perheauton tehoista kun puhutaan, niin takaveto ei pärjää radalla, kiihdytyksissä, hirvenväistössä, talvietenemisessä, eikä missään muuallakaan sen paremmin kuin etuveto, suurimmalta osin huonommin. Vain huipputehoisissa urheiluautoissa takavedosta on hyötyä. Toisaalta oikeissa urheiluautoissa on nykyään keski- / takamoottori ja neliveto.

        Se ylämäkeen liukkaalla nousukin, jossa paino periaatteessa menee takarenkaille, ei käytännössä useinkaan käänny takavedon eduksi, sillä etuveto juuri vetävien pyörien ohjauksen vuoksi ohjattavampi ja ylämäki ei helposti riitä siirtämään etuvedon 60-40 painojakaumaa sen huonommaksi kuin takavedolla on. Takavedon etu nousisi selväksi vasta sitten, kun kiihtyvyys alkaa selvästi siirtämään painoa taakse, mutta jos kiihtyvyys niin suurta, niin pito-ongelmia arkiliikenteeseen liittyen ei ole. Kiihdytyskisat erikseen.

        Oli yllättävää, että taannoisessa talviautotestissä takaveto-Bemarin jarrutusmatkatkin olivat järkyttävällä tasolla verrattuna halpoihin etuvetoihin. Onko kyse siitä, että selvä etupaino puree lumeen ja jäähän paremmin vai mistä?
        Teoriassahan kuivalla radalla tasaisempi painojakauma voisi auttaa jarrutuksessa, mutta ei näemmä käytännössä talvella.


      • Tkgkggkgkkggm kirjoitti:

        Vetävällä, sillä vedolla ruopien saa samalla ohjattua. Lisäksi etuvedolla edessä enemmän painoa, mikä antaa paremman ohjattavuuden sekä vedon.
        Teoreettisesti yhtä aikaa kiihdyttäessä ja kääntäessä kitka loppuu kesken nopeammin, mutta kyseessä tosiaan lähinnä vain teoria, sillä ei mutkissa tarvitse yhtä aikaa kiihdyttää ja kääntää. Lisäksi siinäkin tapauksessa etuna suurempi paino edessä. Ja takaveto taas siinä loskaisessa mutkassa menettää senkin edun, että etupyörät muka auraisivat tietä takarenkaille, kun takarenkaat eivät tule samaa uraa.

        Myyttejä takavedon paremmuudesta milloin missäkin oloissa voi purkaa katsomalla mittaustuloksia. Perheauton tehoista kun puhutaan, niin takaveto ei pärjää radalla, kiihdytyksissä, hirvenväistössä, talvietenemisessä, eikä missään muuallakaan sen paremmin kuin etuveto, suurimmalta osin huonommin. Vain huipputehoisissa urheiluautoissa takavedosta on hyötyä. Toisaalta oikeissa urheiluautoissa on nykyään keski- / takamoottori ja neliveto.

        Se ylämäkeen liukkaalla nousukin, jossa paino periaatteessa menee takarenkaille, ei käytännössä useinkaan käänny takavedon eduksi, sillä etuveto juuri vetävien pyörien ohjauksen vuoksi ohjattavampi ja ylämäki ei helposti riitä siirtämään etuvedon 60-40 painojakaumaa sen huonommaksi kuin takavedolla on. Takavedon etu nousisi selväksi vasta sitten, kun kiihtyvyys alkaa selvästi siirtämään painoa taakse, mutta jos kiihtyvyys niin suurta, niin pito-ongelmia arkiliikenteeseen liittyen ei ole. Kiihdytyskisat erikseen.

        Oli yllättävää, että taannoisessa talviautotestissä takaveto-Bemarin jarrutusmatkatkin olivat järkyttävällä tasolla verrattuna halpoihin etuvetoihin. Onko kyse siitä, että selvä etupaino puree lumeen ja jäähän paremmin vai mistä?
        Teoriassahan kuivalla radalla tasaisempi painojakauma voisi auttaa jarrutuksessa, mutta ei näemmä käytännössä talvella.

        Ensihuomiona, kannattaa muotoilla vastaus siten, että siitä helposti ymmärtää mihin vastattiin. Oletan sinun nyt hakevan vastausta loskan auraamiseen...

        > Vetävällä, sillä vedolla ruopien saa samalla ohjattua. Lisäksi etuvedolla
        > edessä enemmän painoa, mikä antaa paremman ohjattavuuden sekä vedon.

        Pieleen meni. Jos vetävä pyörä ruopii, ollaan liukukitkan puolella. Tuolla voidaan kompensoida vain tilannetta, jossa vauhtia on niin paljon, että auto alkaa puskemaan ohjausliikkeen seurauksena. Siis kuskin (vakavaa) virhettä. Käytännössä noita tapahtuu vain hyvin hitaissa vauhdeissa ja ruumiita tehtäessä. Etuvedolla on edessä enemmän painoa yleensä tasaisella. Tämä kompensoi hieman etuvedon ongelmia loskatilanteessa. Ohjattavuus katoaa heti vedon kanssa, jos se kaipaamasi ruopiminen alkaa, mikä on aika normaalia, jos pyörä nousee loskapatjan päälle...

        Pääsääntönä: etuveto toimii loskassa paremmin pienillä nopeuksilla, takaveto suuremmilla. Esimerkiksi maantiellä ohituksessa loskavallia ylitettäessä takaveto menee eleettömästi yli ja etuveto alkaa vikuroimaan.

        > Teoreettisesti yhtä aikaa kiihdyttäessä ja kääntäessä kitka loppuu kesken
        > nopeammin, mutta kyseessä tosiaan lähinnä vain teoria, sillä ei mutkissa
        > tarvitse yhtä aikaa kiihdyttää ja kääntää.

        Tämä ei ilmeisesti enää liity siihen loskassa ajamiseen? Minä kun lähden esimerkiksi liikennevaloista kääntymään vasemmalle, tapaan sekä kiihdyttää että kääntyä. Teen samaa usein vaikkapa liittyessäni moottoritielle. Itse asiassa aika moni mutka on sijoitettu niin, että niissä on kiva kiihdyttää...

        Teoreettisesti myös, jos kiihdytät liian tehokkaasti suorallakin tiellä, etupyöriltäsi voi lähteä teho ja jos tiessä on uria, on seurauksena ikävä vetäisy... Hyvällä tuurilla ei ole liukasta tai luistonesto on modernilla tasolla, muutoin voit olla etuvetoinesi ikävästi poikittain.
        Takavetoisella vastaava johtaisi perän irtoamiseen, jota on paljon helpompi kontrolloida vastaohjauksella.

        > Ja takaveto taas siinä loskaisessa mutkassa menettää senkin edun, että
        > etupyörät muka auraisivat tietä takarenkaille, kun takarenkaat eivät tule
        > samaa uraa.

        Palasimme takaisin loskatilanteeseen? Jeps. Noin käy hyvin tiukoissa mutkissa. Toisaalta, noin tiukkoja mutkia ei juuri yli 10 km/h nopeudella ajella.

        Kannattaa kokeilla takavetoa. Siis modernia sellaista. Ladat olivat jänniä aikanaan, mutta ei niillä hirveästi ole tekemistä nykyisten 50-50 -painojakauman takavetojen kanssa. Ja tietysti, jos tuntuu että pito alkaa loppumaan, voi takakonttiin laittaa vähän painoa lisää. Mites etuvedossa? Istuuko anoppi konepellillä?


      • Fkfkfkfkfkfkfmfmf
        TheRat kirjoitti:

        Ensihuomiona, kannattaa muotoilla vastaus siten, että siitä helposti ymmärtää mihin vastattiin. Oletan sinun nyt hakevan vastausta loskan auraamiseen...

        > Vetävällä, sillä vedolla ruopien saa samalla ohjattua. Lisäksi etuvedolla
        > edessä enemmän painoa, mikä antaa paremman ohjattavuuden sekä vedon.

        Pieleen meni. Jos vetävä pyörä ruopii, ollaan liukukitkan puolella. Tuolla voidaan kompensoida vain tilannetta, jossa vauhtia on niin paljon, että auto alkaa puskemaan ohjausliikkeen seurauksena. Siis kuskin (vakavaa) virhettä. Käytännössä noita tapahtuu vain hyvin hitaissa vauhdeissa ja ruumiita tehtäessä. Etuvedolla on edessä enemmän painoa yleensä tasaisella. Tämä kompensoi hieman etuvedon ongelmia loskatilanteessa. Ohjattavuus katoaa heti vedon kanssa, jos se kaipaamasi ruopiminen alkaa, mikä on aika normaalia, jos pyörä nousee loskapatjan päälle...

        Pääsääntönä: etuveto toimii loskassa paremmin pienillä nopeuksilla, takaveto suuremmilla. Esimerkiksi maantiellä ohituksessa loskavallia ylitettäessä takaveto menee eleettömästi yli ja etuveto alkaa vikuroimaan.

        > Teoreettisesti yhtä aikaa kiihdyttäessä ja kääntäessä kitka loppuu kesken
        > nopeammin, mutta kyseessä tosiaan lähinnä vain teoria, sillä ei mutkissa
        > tarvitse yhtä aikaa kiihdyttää ja kääntää.

        Tämä ei ilmeisesti enää liity siihen loskassa ajamiseen? Minä kun lähden esimerkiksi liikennevaloista kääntymään vasemmalle, tapaan sekä kiihdyttää että kääntyä. Teen samaa usein vaikkapa liittyessäni moottoritielle. Itse asiassa aika moni mutka on sijoitettu niin, että niissä on kiva kiihdyttää...

        Teoreettisesti myös, jos kiihdytät liian tehokkaasti suorallakin tiellä, etupyöriltäsi voi lähteä teho ja jos tiessä on uria, on seurauksena ikävä vetäisy... Hyvällä tuurilla ei ole liukasta tai luistonesto on modernilla tasolla, muutoin voit olla etuvetoinesi ikävästi poikittain.
        Takavetoisella vastaava johtaisi perän irtoamiseen, jota on paljon helpompi kontrolloida vastaohjauksella.

        > Ja takaveto taas siinä loskaisessa mutkassa menettää senkin edun, että
        > etupyörät muka auraisivat tietä takarenkaille, kun takarenkaat eivät tule
        > samaa uraa.

        Palasimme takaisin loskatilanteeseen? Jeps. Noin käy hyvin tiukoissa mutkissa. Toisaalta, noin tiukkoja mutkia ei juuri yli 10 km/h nopeudella ajella.

        Kannattaa kokeilla takavetoa. Siis modernia sellaista. Ladat olivat jänniä aikanaan, mutta ei niillä hirveästi ole tekemistä nykyisten 50-50 -painojakauman takavetojen kanssa. Ja tietysti, jos tuntuu että pito alkaa loppumaan, voi takakonttiin laittaa vähän painoa lisää. Mites etuvedossa? Istuuko anoppi konepellillä?

        Ruopiessa rengas samalla kaivaa tietään läpi lumen, loskan tai mudan. Samalla sivuun lentävän sohjon vastavoimana auto saa liike-energiaa haluttuun suuntaan. Jäällähän ruopimisesta ei niinkään hyötyä.
        Esimerkiksi ralliautot ajavat kaasua antaen luisuissa hiekalla ja lumella. Eli asia ei ole niin yksinkertainen, että pidon mentyä pito tosiaan häviäisi kokonaan, eikä mitään olisi tehtävissä.

        Minun noin miljoonan kokemuksellani vain E Mersussa on loskavallin ylitys pelottanut. Etuveto menee suoraan pidon menettäessäänkin, joten luistot ovat turvallisia ja ennakoitavia. Pidon saa palaamaan välittömästi kytkimellä, vapaasti pyörien kun jälleen painavampi keula etu.
        Takavedolla nykyään elektroniikka pelastaa paljon, muttei se allaolevaa mekaniikkaa muuta. Moottoritielläkin etuvedolla enemmän painoa ohjaavilla ja vetävillä.
        Toisaalta ei niitä loskavalleja välttämättä kannata lähteä lainkaan ylittämään, jos rajat lähestyvät. Harvoin niin kiire. Silloin kun itse kiireisenä niitä työkseni ylittelin, niin minkäänlaista etua en takavetojen havainnut saaneen, sen enempää muun liikenteen kuin oman kokemuksenikaan perusteella. Eli jälleen korkeintaan teoreettinen hyöty. Käytännössä enemmän riski, takaveto.

        "Kiva kiihdyttää" kuuluu taas leikkeihin, ei järkiperusteluihin. Käytännössä etuvedolla pystyy kiihdyttämään halutessaan mutkissa aivan liikaakin, näkyvyys ja muu turvallisuus huomioiden. Vain renkaita ja vetoniveliä säästääkseen sitä usein jättää kovemman kiihdytyksen suoralle. Ja edelleen käytännössä kun seuraa takavetoja, niin eivät ne sen sukkelammin kiihdytä mutkiin. Käytännössähän takavedolla päinvastoin ikävämpi kiihdyttää mutkissa, koska perä voi irrota.

        Todellinen vitsi, että etuvedon voisi vetelyillä saada poikittain suoralla tiellä.Täysin mahdotonta, ellei aja kännissä, kädet irti ratista. Et voi olla tosissasi?! Oikeastaan niin järjetön läppä, että pitäisi lopettaa viesti tähän.

        Miksi etuvedolla eteen pitäisi saada lisää painoa, kun sitä jo siellä on?
        Säkit takakontissa juuri kertovat ratkaisun luontaisesta huonoudesta.
        Tiedän ja olen kyllä kokenutkin, että kyllä takavedollakin pärjää. Elektroniikka auttaa paljon, mutta pärjäähän sitä ilmankin. Nyt ei vaan ollut kyse pärjäämisestä, vaan paremmuudesta.


      • Fkfkfkfkfkfkfmfmf kirjoitti:

        Ruopiessa rengas samalla kaivaa tietään läpi lumen, loskan tai mudan. Samalla sivuun lentävän sohjon vastavoimana auto saa liike-energiaa haluttuun suuntaan. Jäällähän ruopimisesta ei niinkään hyötyä.
        Esimerkiksi ralliautot ajavat kaasua antaen luisuissa hiekalla ja lumella. Eli asia ei ole niin yksinkertainen, että pidon mentyä pito tosiaan häviäisi kokonaan, eikä mitään olisi tehtävissä.

        Minun noin miljoonan kokemuksellani vain E Mersussa on loskavallin ylitys pelottanut. Etuveto menee suoraan pidon menettäessäänkin, joten luistot ovat turvallisia ja ennakoitavia. Pidon saa palaamaan välittömästi kytkimellä, vapaasti pyörien kun jälleen painavampi keula etu.
        Takavedolla nykyään elektroniikka pelastaa paljon, muttei se allaolevaa mekaniikkaa muuta. Moottoritielläkin etuvedolla enemmän painoa ohjaavilla ja vetävillä.
        Toisaalta ei niitä loskavalleja välttämättä kannata lähteä lainkaan ylittämään, jos rajat lähestyvät. Harvoin niin kiire. Silloin kun itse kiireisenä niitä työkseni ylittelin, niin minkäänlaista etua en takavetojen havainnut saaneen, sen enempää muun liikenteen kuin oman kokemuksenikaan perusteella. Eli jälleen korkeintaan teoreettinen hyöty. Käytännössä enemmän riski, takaveto.

        "Kiva kiihdyttää" kuuluu taas leikkeihin, ei järkiperusteluihin. Käytännössä etuvedolla pystyy kiihdyttämään halutessaan mutkissa aivan liikaakin, näkyvyys ja muu turvallisuus huomioiden. Vain renkaita ja vetoniveliä säästääkseen sitä usein jättää kovemman kiihdytyksen suoralle. Ja edelleen käytännössä kun seuraa takavetoja, niin eivät ne sen sukkelammin kiihdytä mutkiin. Käytännössähän takavedolla päinvastoin ikävämpi kiihdyttää mutkissa, koska perä voi irrota.

        Todellinen vitsi, että etuvedon voisi vetelyillä saada poikittain suoralla tiellä.Täysin mahdotonta, ellei aja kännissä, kädet irti ratista. Et voi olla tosissasi?! Oikeastaan niin järjetön läppä, että pitäisi lopettaa viesti tähän.

        Miksi etuvedolla eteen pitäisi saada lisää painoa, kun sitä jo siellä on?
        Säkit takakontissa juuri kertovat ratkaisun luontaisesta huonoudesta.
        Tiedän ja olen kyllä kokenutkin, että kyllä takavedollakin pärjää. Elektroniikka auttaa paljon, mutta pärjäähän sitä ilmankin. Nyt ei vaan ollut kyse pärjäämisestä, vaan paremmuudesta.

        Et ilmeisesti ole paljoa autoilla ajanut. Minulla on mennyt etuveto poikittain tiellä noin 30 km/h vauhdissa kun pito edestä lähti. Ja kaistanvaihto loskavallin yli ei ole hauskaa, kun pito häviää ja auto haluaa jatkaa matkaa tien vasemmalle puolelle. Kyllä takavetoisella käyttäytyminen on niin paljon loogisempaa ja rauhallisempaa, että hyvää tekee. Ohittaminenkin on helpompaa, kun sitä ei tarvitse tehdä kytkin pohjassa.


      • Fkfkfkfkfkfkfmfmf
        TheRat kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole paljoa autoilla ajanut. Minulla on mennyt etuveto poikittain tiellä noin 30 km/h vauhdissa kun pito edestä lähti. Ja kaistanvaihto loskavallin yli ei ole hauskaa, kun pito häviää ja auto haluaa jatkaa matkaa tien vasemmalle puolelle. Kyllä takavetoisella käyttäytyminen on niin paljon loogisempaa ja rauhallisempaa, että hyvää tekee. Ohittaminenkin on helpompaa, kun sitä ei tarvitse tehdä kytkin pohjassa.

        Sen millin olen ajanut, alkaen 80-luvun halvoista etuvedoista Golfista, Corollasta, takatuuppari Skoda 120:n kautta vuosituhannen taitteen Ka, Polo, Megane kokien ilman elektroniikka-apuja, sitten 2000-luvun A, B, C, E, Sprinter, 5, Touran, Passat, Sonata, C4, C5, Cruze, Zafira, Verso, Octavia, Superb on kaikki tullut ajettua hyvinkin tutuiksi asti. Ajotyyliäni keskiverto autokouluope ihan koetusti pitää reikäpäisenä. Enkä muista koskaan saaneeni etuvetoa tahattomasti poikittain mihinkään. Nykyistä perusetuvetoani en saa edes kovalla yrittämisellä peräluisuun ilman käsijarrua. Sen sijaan takatuuppari Skoda karkasi märälläkin peräluisuihin, ihan tahattomastikin, samoin E-sarjalainen moottoritiellä loskavallia ylittäessä. No molemmat sain hanskattua (E avusti itsekin) muttei se hauskaa tai turvallista ollut.
        Renkaani olleet ajoittain mitä sattuu, myös etuvedoissa. Ja ajanut maan kaikilla alueilla, kaikissa säissä.

        Että todellinen taikuri saa kyllä minun näkemykseni mukaan olla, jos etuvedon saa karkaamaan sivuttain ilman, että on kovasti sitä hakenut.

        Sitä kaistanvaihtoahan ei tehdä 90 tai edes 45 asteen kulmassa, joten pidon menetys ei aiheuta mitään muuta kuin kiihdyttelylle ongelmia loskan kohdalla. Sekunnin parin ajan eturenkaat saattavat mennä heikommalla pidolla, kunnes tavoittavat pidon. Eikä kyytiläinen edes huomaa. Toisin kuin Mersulla perän lähtiessä heittelemään loskavallin kohdalla. Toisaalta niin harvoin etuvedolla edes sitä hetkellistä pidon menetystä loskavallissa ja niin harvoin oikeaa tarvetta ohittaakaan, että merkityksetön seikka kyseessä.


      • Fkfkfkfkfkfkfmfmf kirjoitti:

        Sen millin olen ajanut, alkaen 80-luvun halvoista etuvedoista Golfista, Corollasta, takatuuppari Skoda 120:n kautta vuosituhannen taitteen Ka, Polo, Megane kokien ilman elektroniikka-apuja, sitten 2000-luvun A, B, C, E, Sprinter, 5, Touran, Passat, Sonata, C4, C5, Cruze, Zafira, Verso, Octavia, Superb on kaikki tullut ajettua hyvinkin tutuiksi asti. Ajotyyliäni keskiverto autokouluope ihan koetusti pitää reikäpäisenä. Enkä muista koskaan saaneeni etuvetoa tahattomasti poikittain mihinkään. Nykyistä perusetuvetoani en saa edes kovalla yrittämisellä peräluisuun ilman käsijarrua. Sen sijaan takatuuppari Skoda karkasi märälläkin peräluisuihin, ihan tahattomastikin, samoin E-sarjalainen moottoritiellä loskavallia ylittäessä. No molemmat sain hanskattua (E avusti itsekin) muttei se hauskaa tai turvallista ollut.
        Renkaani olleet ajoittain mitä sattuu, myös etuvedoissa. Ja ajanut maan kaikilla alueilla, kaikissa säissä.

        Että todellinen taikuri saa kyllä minun näkemykseni mukaan olla, jos etuvedon saa karkaamaan sivuttain ilman, että on kovasti sitä hakenut.

        Sitä kaistanvaihtoahan ei tehdä 90 tai edes 45 asteen kulmassa, joten pidon menetys ei aiheuta mitään muuta kuin kiihdyttelylle ongelmia loskan kohdalla. Sekunnin parin ajan eturenkaat saattavat mennä heikommalla pidolla, kunnes tavoittavat pidon. Eikä kyytiläinen edes huomaa. Toisin kuin Mersulla perän lähtiessä heittelemään loskavallin kohdalla. Toisaalta niin harvoin etuvedolla edes sitä hetkellistä pidon menetystä loskavallissa ja niin harvoin oikeaa tarvetta ohittaakaan, että merkityksetön seikka kyseessä.

        > Enkä muista koskaan saaneeni etuvetoa tahattomasti poikittain
        > mihinkään. Nykyistä perusetuvetoani en saa edes kovalla yrittämisellä
        > peräluisuun ilman käsijarrua.

        Ei etuvetoinen poikittain menekään peräluisussa, vaan etuluisussa. Etkö lukenut keskustelua? Etupään pito lähtee ja samalla tien epätasaisuus heittää etupäätä sivulle. Koska pitoa ei ole, etupää jatkaa sivulle ja takapää tulee perässä.

        Jos sait e-sarjalaisen perän moottoritiellä loskavallia ylittäessäsi irti, teit jotain väärin. Ehkä se liittyy tuohon reikäpäiseen ajotyyliin? Veikkaan turhan äkkinäistä ohjausliikettä. Onneksi oli avustukset, niin olet vielä kertomassa horinoitasi.

        Ehkä se sitten on niin, että pitää osata ajaa, että hyötyy takavedon eduista.

        > Sitä kaistanvaihtoahan ei tehdä 90 tai edes 45 asteen kulmassa, joten pidon
        > menetys ei aiheuta mitään muuta kuin kiihdyttelylle ongelmia loskan kohdalla.

        Paitsi että kun pito katoaa, niin etuveto alkaa hakemaan ihan omia ajolinjojaan. Voin kertoa että on todella jännää kun se kulma alkaa lähestymään 45 astetta ja vauhtia on 60-70 km/h. Vastaohjaus ja kytkin pohjassa ja hemmetinmoinen toivominen että pito palautuu ennen kuin auto on poikittain....


      • Kgkgkgkgkggkgk
        TheRat kirjoitti:

        > Enkä muista koskaan saaneeni etuvetoa tahattomasti poikittain
        > mihinkään. Nykyistä perusetuvetoani en saa edes kovalla yrittämisellä
        > peräluisuun ilman käsijarrua.

        Ei etuvetoinen poikittain menekään peräluisussa, vaan etuluisussa. Etkö lukenut keskustelua? Etupään pito lähtee ja samalla tien epätasaisuus heittää etupäätä sivulle. Koska pitoa ei ole, etupää jatkaa sivulle ja takapää tulee perässä.

        Jos sait e-sarjalaisen perän moottoritiellä loskavallia ylittäessäsi irti, teit jotain väärin. Ehkä se liittyy tuohon reikäpäiseen ajotyyliin? Veikkaan turhan äkkinäistä ohjausliikettä. Onneksi oli avustukset, niin olet vielä kertomassa horinoitasi.

        Ehkä se sitten on niin, että pitää osata ajaa, että hyötyy takavedon eduista.

        > Sitä kaistanvaihtoahan ei tehdä 90 tai edes 45 asteen kulmassa, joten pidon
        > menetys ei aiheuta mitään muuta kuin kiihdyttelylle ongelmia loskan kohdalla.

        Paitsi että kun pito katoaa, niin etuveto alkaa hakemaan ihan omia ajolinjojaan. Voin kertoa että on todella jännää kun se kulma alkaa lähestymään 45 astetta ja vauhtia on 60-70 km/h. Vastaohjaus ja kytkin pohjassa ja hemmetinmoinen toivominen että pito palautuu ennen kuin auto on poikittain....

        Joojoo, selväksi tuli mitä sanoit, mutta täysin tuntematon kokemus edelleen. Voisi ehkä tapahtua, jos sokkona kädet irti ratista painaisi kaasun pohjaan.

        Väitän, että yleensä ohjausliikkeeni ovat hyvin pehmeitä ja maltillisia, mutta voi olla että tuossa kohtaa olisi voinut vielä vähän pehmeämmin yrittää. Olisi pitänyt huomioida, että alla on vaarallinen ajoneuvo, jolla noudatettava aivan erityistä varovaisuutta.

        Edelleenkin aivan tuntematon ajatus, että etuveto lähtisi hakemaan omia linjojaan. Ennemminhän sen tekisi kevytkeulainen takaveto.

        Pitää osata ajaa, että pysty takavedolla tiellä, mutta ne edut ovat jääneet edelleen mysteeriksi, vaikka kuinka osaisi. Ja etuvedon poikittain milloin mistäkin mummonopeuksista saava nyt on viimeinen puhumaan ajotaidoista. Edes juuri kortin saavat hurjastelijat eivät juuri koskaan saa etuvetoa poikittain.

        Jopa takamoottoriselta lähtee herkästi perä alta, jos mutkassa antaa vähän kaasua. Ja silloin on aina vakavampi tilanne kyseessä kuin jos etuveto alkaa vähän puskemaan. Elektroniikka tosiaan lienee erottanut monet osaamattomat, kokemattomat ja ymmärtämättömät näistä fysiikan laeista. Mutta siellä ne pinnan alla edelleen ovat muuttumattomina.


      • Kgkgkgkgkggkgk kirjoitti:

        Joojoo, selväksi tuli mitä sanoit, mutta täysin tuntematon kokemus edelleen. Voisi ehkä tapahtua, jos sokkona kädet irti ratista painaisi kaasun pohjaan.

        Väitän, että yleensä ohjausliikkeeni ovat hyvin pehmeitä ja maltillisia, mutta voi olla että tuossa kohtaa olisi voinut vielä vähän pehmeämmin yrittää. Olisi pitänyt huomioida, että alla on vaarallinen ajoneuvo, jolla noudatettava aivan erityistä varovaisuutta.

        Edelleenkin aivan tuntematon ajatus, että etuveto lähtisi hakemaan omia linjojaan. Ennemminhän sen tekisi kevytkeulainen takaveto.

        Pitää osata ajaa, että pysty takavedolla tiellä, mutta ne edut ovat jääneet edelleen mysteeriksi, vaikka kuinka osaisi. Ja etuvedon poikittain milloin mistäkin mummonopeuksista saava nyt on viimeinen puhumaan ajotaidoista. Edes juuri kortin saavat hurjastelijat eivät juuri koskaan saa etuvetoa poikittain.

        Jopa takamoottoriselta lähtee herkästi perä alta, jos mutkassa antaa vähän kaasua. Ja silloin on aina vakavampi tilanne kyseessä kuin jos etuveto alkaa vähän puskemaan. Elektroniikka tosiaan lienee erottanut monet osaamattomat, kokemattomat ja ymmärtämättömät näistä fysiikan laeista. Mutta siellä ne pinnan alla edelleen ovat muuttumattomina.

        Jeps. Ilmeisesti miljoonan kilometrin kokemuksesi on lähinnä yöaikaan ja omassa sängyssä hankittua. Eipä mitään, jatka hyvin pehmeällä, maltillisella ja reikäpäisellä ajotyylilläsi.


    • konstitonmonet80

      Mihin on unohtunut perinteiset hiekkapussit yms. Meillä oli 190 Mersussa traktorin nokkapainot takaluukussa pahoilla keleillä ja koskaan ei oltu kiinni.

      • Kffkfkfkf

        Juuri tuo on sitä taitoa!


    • etuvetosucks

      Aika uskomatonta, koska BMW:ssä on optimaalinen painon jakauma. Ehkä trollipeikko vain kuvittelee ongelmia? Etuvedot näyttää pilaavan kaikki risteysalueet tekemällä sinne nimismiehen kiharaa.

      • Idiootit_takasutarit

        Takavedot ne sen kiharan tekee kun pyörät sutii eikä pitoa ole. Suomen oloissa takaveto on idiootin valinta, ja sen saa joka talvi todeta uudelleen.


      • Fkfkfkfkfkfkfmfmf

        Optimaalinen mihin? Ei ainakaan vetopitoon.


      • kuplavolkkari--
        Fkfkfkfkfkfkfmfmf kirjoitti:

        Optimaalinen mihin? Ei ainakaan vetopitoon.

        Kuplavolkkari oli ainut takavetoinen jossa oli hyvä painonjakauma vetopitoon


      • Astralla
        kuplavolkkari-- kirjoitti:

        Kuplavolkkari oli ainut takavetoinen jossa oli hyvä painonjakauma vetopitoon

        Sumbeam imp, häijy isommilleen


    • Vetää

      BMW xDrive ja se on siinä!

      • Eksaja

        Siinä on jumissa ja pysyy.


    • Vetää

      Elämä on valintoja. Joku valitsee etuvetoisen taitojensa mukaisesti, toinen takavetoisen ja kolmas xDriven. So simple.

      • Fkfkfkfkfkfkfmfmf

        Siinä ei mikään taito merkitse, kun liikkeellelähdössä vain sutii. No Ok, totta kai oikealla kytkimen ja kaasun käytöllä, ennakoinnilla ja uran, kaistan, reitin, renkaiden ja päivän valinnalla voi vaikuttaa, mutta jos nyt pidetään muut tekijät vakiona, niin takaveto jää jumiin sekä luistelee enemmän. Mutta kyllä varmasti takavedollakin pärjää. Kuten pärjättiin saman ajan tekniikalla, esimerkiksi Rättäreilläkin, aikoinaan.


      • mahasta_kiinni
        Fkfkfkfkfkfkfmfmf kirjoitti:

        Siinä ei mikään taito merkitse, kun liikkeellelähdössä vain sutii. No Ok, totta kai oikealla kytkimen ja kaasun käytöllä, ennakoinnilla ja uran, kaistan, reitin, renkaiden ja päivän valinnalla voi vaikuttaa, mutta jos nyt pidetään muut tekijät vakiona, niin takaveto jää jumiin sekä luistelee enemmän. Mutta kyllä varmasti takavedollakin pärjää. Kuten pärjättiin saman ajan tekniikalla, esimerkiksi Rättäreilläkin, aikoinaan.

        Tietysti jos jää mahasta kiinni jäätyneeseen loskaan niin ei siinä vetotavat enää vaikuta


    • molemmatpihassa

      Etuvedot ovat Naisten autoja ja jos etuveto olisi ylivoimainen joku olisi sen innovaation ottanut käyttöön Formula ykkösissä juu Takaveto vaatii hieman enemmän kokemusta mutta ihan samoista selviää mistä etuvedotkin ja monessa asiassa paremmin esim peräkärryjen kanssa .

      • Flmffmfmfmfm

        Joo, ehdottomasti haluan vaihtaa etuvetoni Ferrariin, jos lähdetään Nurburingille.. Tai jos alan raskaita veneitä vetämään, niin haluan siihen sopivan auton.

        Se taas, että miten tuo horinasi liittyi arkiajoihin, jäi kyllä mysteeriksi? Otahan vähemmän jatkossa.


      • pihallaoletitsekin

        No siinä on taas yksi helvetin lapsellinen "tosimiäs". Olisi muuten jännää nähdä miten se formula etenee kevätloskassa.


      • veikkauksenuusiveto

        Kokoajan toitotettu että Formuloista saatu kehitys siirtyy normiautoihin no olis kiva nähdä miten se etuvetoformula pärjäis : ) Etuvedot yleistyi koska halvempi ratkaisu mutta kukin ajakoon millä lystää.


      • Jjjjhjjjjjjj
        veikkauksenuusiveto kirjoitti:

        Kokoajan toitotettu että Formuloista saatu kehitys siirtyy normiautoihin no olis kiva nähdä miten se etuvetoformula pärjäis : ) Etuvedot yleistyi koska halvempi ratkaisu mutta kukin ajakoon millä lystää.

        Vittu mikä vajakki.

        Etuveto-Mini voitti tehokkaammat ja kalliimmat takavedot jo 50v sitten, jos nyt sekään mitenkään arkiliikenteeseen liittyy.


    • Fkffkkfkfkf

      Löysin muuten vähän perusteita takavedolle; jonkun verran parempia kaikissa vertailupareissa väistöissä ja slalomeissa. Osaksi selittyy autojen hintaluokalla, muttei ehkä kokonaan. Oikeastihan näissä pitäisi verrata Audia Mersuun, eikä Toyotaa Mersuun, niin puhuttaisiin saman tason ja luokan autoista. No, joka tapauksesssa takavedot vähän parempia monissa mittauksissa. Ei tosin talvesta kyse.

      https://www.popularmechanics.com/cars/reviews/a54/1266931/

      Tosin takavedon paremmuus niin pientä, että jos talvella liikkeellelähdössä etuveto selvästi parempi, niin kokonaisuus menee edelleen etuvedolle.

    • Eiooniikuennen

      No meillä ainakin kun etu ja takaveto pihassa niin kyllä tuo takaveto mukavampi.
      Risteyksestä kun lähtee niin onhanse tuo etuveto onneton..siis talvella. Mutkat yms risteykset niin paljon miellyttävämpi takaveto. Eipä kyllä ole jääty kiinni kertaakaan kummallakaa. Uusissa painonjakauma vähä eri kuin 80/90 luvun autoissa. Niilläkin ajanut niin nehän oli onnettomia. Mutta nykytakavedot ihan erilaisia.
      Hankkikaa kokemusta ja puhukaa sitte eikä vaan mututuntumalla.
      Molemmat autot suht uusia.

      • Fkfkfkfkfkfkfmfmf

        80-luvun takatuupparissani oli takana 62% painosta. Ja perä irtosi mutkissa, mm. Kurvissa märällä. Sen sijaan moottoritiellä perä oli vakaa, keula huteron kevyt.
        2000-luvun E olikin paljon vaarallisempi kevytperäisenä moottoritiellä.


      • Fkfkfkfkfkfkfmfmf
        Fkfkfkfkfkfkfmfmf kirjoitti:

        80-luvun takatuupparissani oli takana 62% painosta. Ja perä irtosi mutkissa, mm. Kurvissa märällä. Sen sijaan moottoritiellä perä oli vakaa, keula huteron kevyt.
        2000-luvun E olikin paljon vaarallisempi kevytperäisenä moottoritiellä.

        Kumpaakaan ei voi turvallisuuden puolesta verratakaan junan lailla eteneviin raskaskeulaisiin etuvetoihin.


    • Astralla

      Eihän ne kaikki etuvedot eikä takavedot samanlaisia ole. Lapsuusajalta muistan että takaveta corolla oli aika onneton etenijä ilman kuormaa kun taas kupla oli hyvä menijä. Takavedoista volvon 140 ja 240 sarja oli parempi kuin 740. Saab oli isoine renkaineen paljon parempi etenijä kuin pienellä maavaralla ja pienillä renkailla varustettu etuveto corolla. Umpihangessa kääntely on takavedolla aina tuskaa,pitää kääntää vain vähän etupyöriä ettei ne vastusta,ehkä vähän taitolaji. Entinen lukkoperä omega oli kuormattuna hyvä lähtijä valoista ja myös ylämäkeen kiipijä,aivan toista maata kuin entinen 900 volvo,myös ohitukset raskaalla autolla loskassa sujuivat hyvin,ajolinja vallin ylittäessa pitää olla määrätietoisen suora.Vaununvetäjäksi ei etuvetoisesta talvella ole,tai on muttei pärjää takavedolle.

      • Xkkfkff

        Siinä oli ketjun varmaan paras kommentti. Hyvät ja huonot puolet punniten, molempien ongelmat myöntäen ja myös kehuja tuli ainakin takamoottorisille ja lastatuille.


    • ifis

      minulla oli 6o-luvulla scandinaviamosse hakkapeliitta renkailla ,joka kerta mentiin perille
      oli Keli mikä tahansa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4316
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2479
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1627
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      24
      1211
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1177
    6. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      922
    7. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      904
    8. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      885
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      106
      880
    10. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      820
    Aihe