Sukupuolineutraalit bussikortit

Ristiriitaista

Nyt sukupuoli teettää ongelmia liikkuessa bussilla. Tyttöjen ja poikien kortit halutaan poistoon.
Mitä sitten jos joku ei tunne olevansa sukupuolineutraali? Vaan haluaisi tunnustaa sitä sukupuolta, mitä on. Pitäisihän tasapuolisuuden nimissä heidätkin jotenkin huomioida.

https://yle.fi/uutiset/3-10126036

71

960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HomoAgendaa

      Siinähän se onkin kun homoagenda pakottaa kaikista ihmistä sukupuolineutraaleja.
      Minäkin ole sukupuolineutraalissa avioliitossa jos en aina korjaa, että olen vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa naimisissa.

      Ja sitten vielä sanotaan, että keneltä se on pois. Kyllä se on pois valtaosalta ihmisä koska he haluavat olla ja tulla profiloiduksi sillä sukupuolella jota he ovat.

      • aernheqth

        Todentotta. Miksi pieni vähemmistö määrittää kaikkien sukupuolitiedot varsinkin kun heistäkin kaikki haluavat olla jompaa kumpaa sukupuolta.


      • faktoja.sinusta

        Et sinä usko.vainen ole 'naimisissa' kuin pienen pehmeän kätösesi kanssa.


    • Minusta bussikortissa on ihan turha olla mitään sukupuolitietoja.

      • sfmgh

        Tottakai siinä on oltava koska se on henkilökohtainen.
        Mitä sinulla nyt sitäkin vastaan on?


      • Ei.luotu.eikirj
        sfmgh kirjoitti:

        Tottakai siinä on oltava koska se on henkilökohtainen.
        Mitä sinulla nyt sitäkin vastaan on?

        "Tottakai siinä on oltava koska se on henkilökohtainen."

        Mikä peruste tuo muka on? Eihän kirjastokortissakaan tai pankkikortissakaan ole sukupuolta määritelty vaikka se on henkilökohtainen.


      • sfmgh kirjoitti:

        Tottakai siinä on oltava koska se on henkilökohtainen.
        Mitä sinulla nyt sitäkin vastaan on?

        Ei minulla mitään sitä vastaan ole, mielestäni se vaan on ihan turhaa. Ja jos sukupuolta ei olisi määritelty, niin tuo aloittajan esittämä ongelmakin poistuisi.


      • sfmgh
        Ei.luotu.eikirj kirjoitti:

        "Tottakai siinä on oltava koska se on henkilökohtainen."

        Mikä peruste tuo muka on? Eihän kirjastokortissakaan tai pankkikortissakaan ole sukupuolta määritelty vaikka se on henkilökohtainen.

        Kirjastokortilla ei matkusteta eikä niitä tarkasteta pistokokeilla.
        pankkikorteissa on sotu.


      • Oma.vika.jos.pelleilee
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ei minulla mitään sitä vastaan ole, mielestäni se vaan on ihan turhaa. Ja jos sukupuolta ei olisi määritelty, niin tuo aloittajan esittämä ongelmakin poistuisi.

        Jokaisen ihmisen sukupuoli määritellään synnytyssairaalassa.


      • Oma.vika.jos.pelleilee kirjoitti:

        Jokaisen ihmisen sukupuoli määritellään synnytyssairaalassa.

        Minä tarkoitinkin sitä bussikorttia.


      • eimitäänuutta
        sfmgh kirjoitti:

        Kirjastokortilla ei matkusteta eikä niitä tarkasteta pistokokeilla.
        pankkikorteissa on sotu.

        Tukholmassa on ollut sukupuolineutraali bussi/metro/paikallisjuna-kortti jo yli 10 vuotta. Brysselissä siihen siirryttiin 2014.


      • Ei.luotu.eikirj
        sfmgh kirjoitti:

        Kirjastokortilla ei matkusteta eikä niitä tarkasteta pistokokeilla.
        pankkikorteissa on sotu.

        Eihän se ollutkaan sinun peruste, vaan se että se on henkilökohtainen kortti, niin kuin kirjastokortti tai pankkikortti. Ja pankkikortissa ei todellakaan ole sotua. Joten selityksesi ontuu pahasti.

        Tosin eiköhän tuo tieto olisi poistettu muutenkin ensi toukokuussa astuvan GDPR:n takia.


      • haahatteluu
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Minä tarkoitinkin sitä bussikorttia.

        Eikö pitäs olla enempi korttivaihtoehtoja kuin vaan 2?
        Homoille omat? jne olis sillai hienovaranen tapa yleisellä paikalla vihjasta mistä kyse?
        Rasisteille, kristityille, kokoomuslaisille jne omat?
        Sama henkilöhän vois sitten ostaa useita eri kortteja eikö saksassa aikanaan ihmiset pitänny hihamerkkii niin et samanhenkiset tunnisti toisensa...


      • sfmgh
        Ei.luotu.eikirj kirjoitti:

        Eihän se ollutkaan sinun peruste, vaan se että se on henkilökohtainen kortti, niin kuin kirjastokortti tai pankkikortti. Ja pankkikortissa ei todellakaan ole sotua. Joten selityksesi ontuu pahasti.

        Tosin eiköhän tuo tieto olisi poistettu muutenkin ensi toukokuussa astuvan GDPR:n takia.

        Kyllä, tarkistetaan onko kortti haltijan kortti ja sukupuoli on ensimmäinen tunniste siihen.
        Koska ihmiset jokatapauksessa ovat ja tulevat aina olemaankin joko miehiä tai naisia on ihan turha sukupuoltaan kieltää.


      • haahatteluu kirjoitti:

        Eikö pitäs olla enempi korttivaihtoehtoja kuin vaan 2?
        Homoille omat? jne olis sillai hienovaranen tapa yleisellä paikalla vihjasta mistä kyse?
        Rasisteille, kristityille, kokoomuslaisille jne omat?
        Sama henkilöhän vois sitten ostaa useita eri kortteja eikö saksassa aikanaan ihmiset pitänny hihamerkkii niin et samanhenkiset tunnisti toisensa...

        Minusta bussikorteissa riittäisi yksi kortti.


      • sfmgh kirjoitti:

        Kyllä, tarkistetaan onko kortti haltijan kortti ja sukupuoli on ensimmäinen tunniste siihen.
        Koska ihmiset jokatapauksessa ovat ja tulevat aina olemaankin joko miehiä tai naisia on ihan turha sukupuoltaan kieltää.

        Eihän sukupuoli vielä todista, että kortti on sinun. Sukupuolta voi yrittää tunnistaa vaikka etunimestä, vaikka nykyisin onkin sellaisia nimiä, ettei niistä tiedä. Jos halutaan tarkistaa, onko kortti sen esittäjän, siihen tarvittanee henkilöllisyystodistus. VR:llä oli aikanaan kuvalliset kortit. Kun luopuivat niistä, piti henkilöllisyys todistaa joka kerta henkilötodistuksella.


      • Ei.luotu.eikirj
        sfmgh kirjoitti:

        Kyllä, tarkistetaan onko kortti haltijan kortti ja sukupuoli on ensimmäinen tunniste siihen.
        Koska ihmiset jokatapauksessa ovat ja tulevat aina olemaankin joko miehiä tai naisia on ihan turha sukupuoltaan kieltää.

        Miksi sinulle on niin tärkeä tunnistaa jonkun sukupuoli bussikortista? Etkö pysty muuten tunnistamaan ihmistä?

        Tällä ei ole mitään tekemistä sukupuolien kanssa, vaan sen kanssa että turhan tiedon tallentaminen tulee olemaan kiellettyä ensi toukokuusta lähtien. Ja voidaan kyseenalaistaa tarvitaanko bussikortissa tietoa sukupuolesta, koska riittää että kortin omistaja pystyy todistamaan henkilöllisyytensä.


      • sfmgh
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Eihän sukupuoli vielä todista, että kortti on sinun. Sukupuolta voi yrittää tunnistaa vaikka etunimestä, vaikka nykyisin onkin sellaisia nimiä, ettei niistä tiedä. Jos halutaan tarkistaa, onko kortti sen esittäjän, siihen tarvittanee henkilöllisyystodistus. VR:llä oli aikanaan kuvalliset kortit. Kun luopuivat niistä, piti henkilöllisyys todistaa joka kerta henkilötodistuksella.

        Se on se ensimmäinen mikä näkyy ja tarkistetaan. Jos aihetta tutkitaan enemmän.
        Et taida olla pk.seudulta....?


      • sfmgh kirjoitti:

        Se on se ensimmäinen mikä näkyy ja tarkistetaan. Jos aihetta tutkitaan enemmän.
        Et taida olla pk.seudulta....?

        Niin kuin sanoin, sukupuoli ei takaa sitä, että kortti on minun. Voihan se olla jonkun muun samaa sukupuolta olevan. En ole enää pk.seudulta, mutta olen käynyt siellä töissä vuosia senkin jälkeen kun muutin sieltä pois.


      • matkakortissakin
        sfmgh kirjoitti:

        Kirjastokortilla ei matkusteta eikä niitä tarkasteta pistokokeilla.
        pankkikorteissa on sotu.

        Matkakorttijärjestelmässäkin on sotu, nimi, osoite ja kotikunta. Ja lipuntarkastaja voi tiedot järjestelmästä tarkistaa.


      • hämäläiselle
        matkakortissakin kirjoitti:

        Matkakorttijärjestelmässäkin on sotu, nimi, osoite ja kotikunta. Ja lipuntarkastaja voi tiedot järjestelmästä tarkistaa.

        Sotua juuri nyt vaaditaankin niistä poistettavaksi.


      • ei.löydy.ei
        sfmgh kirjoitti:

        Kirjastokortilla ei matkusteta eikä niitä tarkasteta pistokokeilla.
        pankkikorteissa on sotu.

        Missä pankkikortissa on sotu?


      • homottajalle
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Niin kuin sanoin, sukupuoli ei takaa sitä, että kortti on minun. Voihan se olla jonkun muun samaa sukupuolta olevan. En ole enää pk.seudulta, mutta olen käynyt siellä töissä vuosia senkin jälkeen kun muutin sieltä pois.

        Mutta ei myöskään todista, etteikö se olisi sinun.


      • ollaanpanyttyhmiä
        ei.löydy.ei kirjoitti:

        Missä pankkikortissa on sotu?

        Sen sähköisissä tiedoissa pankille.


      • homottajalle kirjoitti:

        Mutta ei myöskään todista, etteikö se olisi sinun.

        Eipä.


      • olet.hyväksytty
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ei minulla mitään sitä vastaan ole, mielestäni se vaan on ihan turhaa. Ja jos sukupuolta ei olisi määritelty, niin tuo aloittajan esittämä ongelmakin poistuisi.

        Sinähän olet lesbo, eikä siinä mitään pahaa ole. Hienoa että olet tullut kaapista.


      • olet.hyväksytty kirjoitti:

        Sinähän olet lesbo, eikä siinä mitään pahaa ole. Hienoa että olet tullut kaapista.

        Sinä valehtelet ja siinä on aika paljonkin pahaa. Saat silti anteeksi.


      • syötkö.sanasi.nyt
        sfmgh kirjoitti:

        Kyllä, tarkistetaan onko kortti haltijan kortti ja sukupuoli on ensimmäinen tunniste siihen.
        Koska ihmiset jokatapauksessa ovat ja tulevat aina olemaankin joko miehiä tai naisia on ihan turha sukupuoltaan kieltää.

        Osaatko sanoa kumpaa sukupuolta itse olet?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Sinä valehtelet ja siinä on aika paljonkin pahaa. Saat silti anteeksi.

        Sinäkin näemmä olet joutunut kiusaamisen kohteeksi... Tavoitteena lienee yritys savustaa sinut pois tältä palstalta? Jokainen, joka on eri mieltä tietyissä asioissa, joutuu tämän kohteeksi. Se on ikävä ilmiö.


      • syötkö.sanasi.nyt kirjoitti:

        Osaatko sanoa kumpaa sukupuolta itse olet?

        Ei Räyhis näköjään osannut. 😁


      • mummomuori kirjoitti:

        Sinäkin näemmä olet joutunut kiusaamisen kohteeksi... Tavoitteena lienee yritys savustaa sinut pois tältä palstalta? Jokainen, joka on eri mieltä tietyissä asioissa, joutuu tämän kohteeksi. Se on ikävä ilmiö.

        Onhan tuota vähän ollut. Se on myös mielenkiintoinen ilmiö, useimmiten se tulee noilta rekkaamattomilta nikeiltä, varmaan tavoitteena on tosiaan savustaa minut ulos. En kuitenkaan ota niitä henkilökohtaisesti, koska eiväthän nuo minua oikeasti tunne, vaikka niin tuntuvat usein luulevankin. Ei me anneta periksi kiusaajille. :)


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Onhan tuota vähän ollut. Se on myös mielenkiintoinen ilmiö, useimmiten se tulee noilta rekkaamattomilta nikeiltä, varmaan tavoitteena on tosiaan savustaa minut ulos. En kuitenkaan ota niitä henkilökohtaisesti, koska eiväthän nuo minua oikeasti tunne, vaikka niin tuntuvat usein luulevankin. Ei me anneta periksi kiusaajille. :)

        On se kyllä mielenkiintoinen ilmiö.
        Kun on pelkkien tekstien varassa ja kuitenkin "tietää" toisen valehtelevan tai vihaavan tai jotain muuta raflaavaa, silloinhan väistämättä antaa itsestään kuvan rivienvälistä-kaikenlaista -löytävänä. Ne rivien välit kuitenkin ovat sen lukijan ihan omia pään sisältöjä, eivät rivien kirjoittajan tuntemuksia. :)


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        On se kyllä mielenkiintoinen ilmiö.
        Kun on pelkkien tekstien varassa ja kuitenkin "tietää" toisen valehtelevan tai vihaavan tai jotain muuta raflaavaa, silloinhan väistämättä antaa itsestään kuvan rivienvälistä-kaikenlaista -löytävänä. Ne rivien välit kuitenkin ovat sen lukijan ihan omia pään sisältöjä, eivät rivien kirjoittajan tuntemuksia. :)

        Niinpä. Ja miksi silti ei voisi keskustella asiallisesti toista mollaamatta? Paremminhan sitä omaa sanomaansa saa läpi käyttämällä lempeää tai ainakin sitä asiallista kieltä kuin heti haukkumalla ja olettamalla toisen ilmaisseen jotain, jota ei ole ilmaistu.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Niinpä. Ja miksi silti ei voisi keskustella asiallisesti toista mollaamatta? Paremminhan sitä omaa sanomaansa saa läpi käyttämällä lempeää tai ainakin sitä asiallista kieltä kuin heti haukkumalla ja olettamalla toisen ilmaisseen jotain, jota ei ole ilmaistu.

        Sekin on hyvä kysymys. Jos luulee toisen olevan vihainen tai valehtelevan tai jotain muuta, voi aina kuitenkin itse kohdella häntä asiallisesti ja ystävällisesti Ja vaikka se toinen ilmaisisi olevansa vihainen, voi häntä silti aina kodella myös asiallisesti ja ystävällisesti.


      • gdsaasdd
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Sekin on hyvä kysymys. Jos luulee toisen olevan vihainen tai valehtelevan tai jotain muuta, voi aina kuitenkin itse kohdella häntä asiallisesti ja ystävällisesti Ja vaikka se toinen ilmaisisi olevansa vihainen, voi häntä silti aina kodella myös asiallisesti ja ystävällisesti.

        "Jos luulee toisen olevan vihainen"

        Tässä hyvä pointti "luullaan" joku koittaa sanoo "hauskasti" loukkaannutaan? Kirjoitettu on aina "tulkinnanvaraista" puuttuu "puhujan" ilmeet äänenpainot jne
        Toinen ei vastaa heti "en mä nyt noin tarkoittanu"
        Pitäs aina koittaa tulkita kaikilta kanteilta mitä missäkin kohtaa lukee mitä tarkoitetaan
        "rekkaamattomilta nikeiltä"
        Todennäköisemmin rekisteröitynyt ilman kirjautumista? (ei sais aina luulla ;)


      • syötkö.sanasi.nyt kirjoitti:

        Osaatko sanoa kumpaa sukupuolta itse olet?

        Jokainen osaa sanoa kumpaa sukupuolta on. Vai onko sinulla vaikeuksia😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jokainen osaa sanoa kumpaa sukupuolta on. Vai onko sinulla vaikeuksia😳❓

        Niinpä ja jos joku sanoo olevansa mies ja sinusta näyttää joltain muulta, pitäisikö sinun kuitenkin hyväksyä se, että jokainen tietää kumpaa sukupuolta on, kuten tuossa sanoit?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Niinpä ja jos joku sanoo olevansa mies ja sinusta näyttää joltain muulta, pitäisikö sinun kuitenkin hyväksyä se, että jokainen tietää kumpaa sukupuolta on, kuten tuossa sanoit?

        Kyllä minä tähänpäivään asti olen miehen naisesta erottanut ilman kysymättäkin 😳


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä minä tähänpäivään asti olen miehen naisesta erottanut ilman kysymättäkin 😳

        Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni.Mutta ei se mitään, en odottanutkaan sinun vastaavan siihen.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni.Mutta ei se mitään, en odottanutkaan sinun vastaavan siihen.

        En tietenkään usko jos mies väittää olevansa nainen tai nainen väittää olevansa mies🤗
        Mutta sinä varmaan uskot 😂


      • riippuu
        usko.vainen kirjoitti:

        En tietenkään usko jos mies väittää olevansa nainen tai nainen väittää olevansa mies🤗
        Mutta sinä varmaan uskot 😂

        Mä ainakin uskon
        Jos muija väittää olevansa mies niin ei se mua häiritte? Ihan hyvä asia et se muija on homo ja "tussu" kunnossa.
        Se kyllä häirittis jos muija väittäs olevansa Mies ja se olis hetero.
        ...


    • Lueskelin ihmeissäni mistä on kyse. Minulla ei ole ikinä ollut mitään sellaista korttia, josta sukupuoli kävisi selville. No, selitys on tässä:

      ”Matkakorttiin merkitty sukupuoli näkyy Turun joukkoliikenteen Föli-bussien lipuntarkastajalle ja kuljettajalle.”

      Muualla on erilaisia järjestelmiä: ”Asiakkuuspäällikkö Laura Sundell Helsingin seudun joukkoliikenteestä sanoo, ettei Helsingin seudulla kuljettaja näe matkustajan sukupuolitietoa. Sen sijaan tarkastajalle tieto avautuu.” ja ”Tampereella valtaosa lipuista on haltijakohtaisia, jolloin kortin omistajan tiedot eivät ole matkustettaessa oleellisia muuten kuin kenties ikäryhmän osalta...”

      Ymmärrän jos käyttää jotain alennusjuttuja, että henkilöllisyys halutaan varmentaa.
      Kiitos päivän hupujutusta.

      • Lisäksi tässähän oli ongelma se ettei tarkastaja tunnistanut korttia käyttävän sukupuolta :D


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Lisäksi tässähän oli ongelma se ettei tarkastaja tunnistanut korttia käyttävän sukupuolta :D

        Niin taisi. Vaikka sillä ei tainnut olla juuri merkitystä?


    • Kun minä olin nuori, siis noin puoli vuosisataa sitten, niin bussikortti oli sukupuolineutraali. Olemme siis palaamassa tässä asiassa wanhoihin "hyviin" aikoihin.

    • No olipa uutinen. En ole kyllä koskaan tullut ajatelleeksi, että bussikortti on sukupuolittunut. Jos tunnistus on vaikeaa, miten olisi se kuvallinen kortti? Ei taida nykyaikana olla ihan mahdottomuus sellainen. Minulla on ollut VR:n kortti jo aika kauan ja valokuva siinä tököttää niitattuna. En muuten näytä enää ollenkaan samalta ja aina on läpi mennyt. Jotenkin ei nyt minulle avautunut, miksi sukupuoli pitää näkyä jotenkin erikseen bussikortissa?

      • sitä.vaan

        >>Jotenkin ei nyt minulle avautunut, miksi sukupuoli pitää näkyä jotenkin erikseen bussikortissa?

        Eikä minulle. Ja miten tämä sukupuoli pitäisi käytännössä todistaa? Käskyttäisikö bussikuski tai lipuntarkastaja että "housut kinttuihin niinku olis jo, tämä on sukupuolitarkastus!"?


      • sitä.vaan kirjoitti:

        >>Jotenkin ei nyt minulle avautunut, miksi sukupuoli pitää näkyä jotenkin erikseen bussikortissa?

        Eikä minulle. Ja miten tämä sukupuoli pitäisi käytännössä todistaa? Käskyttäisikö bussikuski tai lipuntarkastaja että "housut kinttuihin niinku olis jo, tämä on sukupuolitarkastus!"?

        Hyvä kysymys. Vaaleanpunainen ei ole vain tyttöjen ja naisten käyttämä väri.


      • sitä.vaan kirjoitti:

        >>Jotenkin ei nyt minulle avautunut, miksi sukupuoli pitää näkyä jotenkin erikseen bussikortissa?

        Eikä minulle. Ja miten tämä sukupuoli pitäisi käytännössä todistaa? Käskyttäisikö bussikuski tai lipuntarkastaja että "housut kinttuihin niinku olis jo, tämä on sukupuolitarkastus!"?

        Nytkö olet sitä mieltä, että sukupuoli onkin jalkojen välissä 😂❓


      • vasta.rannan.affen
        usko.vainen kirjoitti:

        Nytkö olet sitä mieltä, että sukupuoli onkin jalkojen välissä 😂❓

        Kummallinen kysymys tilanteessa jossa henkilö aprikoi kuinka tarkastaja sukupuolen tarkistaisi.


      • vasta.rannan.affen kirjoitti:

        Kummallinen kysymys tilanteessa jossa henkilö aprikoi kuinka tarkastaja sukupuolen tarkistaisi.

        Ihan selvästihän hän siinä ehdotti mistä se tarkastetaan 🤗


    • Ristiriitaista

      Oikeastaan en tiedä, mitä tekoa sillä sukupuolella on bussikorttien kanssa.
      Eiköhän se bussikortin hinta tai alennus tai ilmaisuus ole sama oli tyttö tai poika.
      Pointtini olikin kun tuosta sukupuolineutraalisuudesta niin paljon puhutaan, eikö asia voi olla toisinkin päin.
      Kun joku ei halua olla tyttö tai poika, tai on jotenkin vaivaitunut sukupuolestaan, miksei joku voi loukkaantua siitä kun kaikessa pitää olla niin sukupuolineutraali. Ei saa ilmentää sitä sukupuolta mikä hän on.

      • Niin, pitääkö tämä ottaa sitten niin vakavasti, että loukkaantuu siitä, ettei kaikki heti norteeraa jonkun sukupuolittuneisuutta? Lapsien kohdalla asia tietysti on toinen, heitä tulee kohdella sen mukaan.


      • gggfdsa

        Urheilussa erotellaan liikaa sukupuolen perusteella Kyllä miehillä pitäs olla oikeus pela naistenjoukkueessa Ja tietenkin päinvastoin
        Naisten joukkue voitas korvata... heikot henkilöt sarjalla Ja miesten joukkue vahvat henkilöt
        Ja vois olla oma sarja hitaat hiihtäjät / nopeet hiihtäjät
        Saatas sillai sukupuolineutraalisuutta lisää...
        siihenastti busseissa voitas edelleen antaa tytöille erinlaiset kortit kuin pojille


      • gggfdsa kirjoitti:

        Urheilussa erotellaan liikaa sukupuolen perusteella Kyllä miehillä pitäs olla oikeus pela naistenjoukkueessa Ja tietenkin päinvastoin
        Naisten joukkue voitas korvata... heikot henkilöt sarjalla Ja miesten joukkue vahvat henkilöt
        Ja vois olla oma sarja hitaat hiihtäjät / nopeet hiihtäjät
        Saatas sillai sukupuolineutraalisuutta lisää...
        siihenastti busseissa voitas edelleen antaa tytöille erinlaiset kortit kuin pojille

        >erinlaiset

        Mikael Torpan maneerisana, mutta ei tässä kyllä Torppa kyseessä ollut. Ehkä fani.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >erinlaiset

        Mikael Torpan maneerisana, mutta ei tässä kyllä Torppa kyseessä ollut. Ehkä fani.

        Niin ja Mikaelia en osaa yhdistää sarkasmiin. Sen verran tosikko se on.


      • gggfdsa kirjoitti:

        Urheilussa erotellaan liikaa sukupuolen perusteella Kyllä miehillä pitäs olla oikeus pela naistenjoukkueessa Ja tietenkin päinvastoin
        Naisten joukkue voitas korvata... heikot henkilöt sarjalla Ja miesten joukkue vahvat henkilöt
        Ja vois olla oma sarja hitaat hiihtäjät / nopeet hiihtäjät
        Saatas sillai sukupuolineutraalisuutta lisää...
        siihenastti busseissa voitas edelleen antaa tytöille erinlaiset kortit kuin pojille

        Huomautan että yleensä bussikortit ovat kaikille samanlaisia ja ilmeisesti vain joillain paikkakunnilla on tuollaista erottelua olemassa.


    • Eikö yksinkertaisinta olisi liittää tuohon korttiin henkilön nimi. Tuohan olisi sitten kuvallisella henkilöllisyystodistuksella helppo todistaa.

      • rrrttytre

        "Tuohan olisi sitten kuvallisella henkilöllisyystodistuksella helppo todistaa"

        Ei enää tänäpäivänä kun on noita transuja? Ja niillä on kaiketi oikeus liikkuu julkisilla paikoilla?
        Henkilöllisyystodistuksessa ihan eri naama kuin Meikeillä tehty "naamio"?


      • rrrttytre kirjoitti:

        "Tuohan olisi sitten kuvallisella henkilöllisyystodistuksella helppo todistaa"

        Ei enää tänäpäivänä kun on noita transuja? Ja niillä on kaiketi oikeus liikkuu julkisilla paikoilla?
        Henkilöllisyystodistuksessa ihan eri naama kuin Meikeillä tehty "naamio"?

        Ja höpö. höpö. Kyllähän nyt ihmiset muuttuvat muutenkin aikojen kuluessa. Useimmat naisetkin meikkaavat, vaihtavan hiustenväriä ja tyyliä, meinaatko siis , että heidänkin kohdalla pitäisi aina uusia henkilöllisyystodistus ja tarvittaessa vielä todistaa sukupuolensa :D

        Eiköhän tämä ole taas uusin aalto tässä vouhkauksessa. Kiihkouskovaiset tietenkin haluaisivat, että nämä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt joutuisivat kantamaan kenties vaikka jotain ommeltavaa merkkiä takissa, jotta heidät voitaisiin näiden lähimmäisten rakkaiden ihmisten toimesta sitten helpommin tunnistaa. Olisihan se hiljainen paheksunta, helvetistä mutiseminen, julkinen nöyryyttäminen ja avoin inho huomattavasti helpompi toteuttaa kun kohderyhmä olisi selkeästi merkitty.


      • asdfgfds
        nähty.on kirjoitti:

        Ja höpö. höpö. Kyllähän nyt ihmiset muuttuvat muutenkin aikojen kuluessa. Useimmat naisetkin meikkaavat, vaihtavan hiustenväriä ja tyyliä, meinaatko siis , että heidänkin kohdalla pitäisi aina uusia henkilöllisyystodistus ja tarvittaessa vielä todistaa sukupuolensa :D

        Eiköhän tämä ole taas uusin aalto tässä vouhkauksessa. Kiihkouskovaiset tietenkin haluaisivat, että nämä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt joutuisivat kantamaan kenties vaikka jotain ommeltavaa merkkiä takissa, jotta heidät voitaisiin näiden lähimmäisten rakkaiden ihmisten toimesta sitten helpommin tunnistaa. Olisihan se hiljainen paheksunta, helvetistä mutiseminen, julkinen nöyryyttäminen ja avoin inho huomattavasti helpompi toteuttaa kun kohderyhmä olisi selkeästi merkitty.

        Joo mielenkiintoseksi menis jos suomessa kiellettäs kasvojen peitto julkisilla paikoilla

        "kansanedustaja haluaa kieltää kasvojen peittävien huntujen käyttämisen yleisillä paikoilla"

        Kuinka paljon vois "meikata" itseensä niin ettei voitas jo syyttää "naamioitumisesta"?


      • asdfgfds kirjoitti:

        Joo mielenkiintoseksi menis jos suomessa kiellettäs kasvojen peitto julkisilla paikoilla

        "kansanedustaja haluaa kieltää kasvojen peittävien huntujen käyttämisen yleisillä paikoilla"

        Kuinka paljon vois "meikata" itseensä niin ettei voitas jo syyttää "naamioitumisesta"?

        Miksi ihmisen pitäisi peittää kasvonsa julkisilla paikoilla😳❓


      • kysymyksesi.on.hyvä
        usko.vainen kirjoitti:

        Miksi ihmisen pitäisi peittää kasvonsa julkisilla paikoilla😳❓

        Miksi häpeät sitä?


      • kysymyksesi.on.hyvä kirjoitti:

        Miksi häpeät sitä?

        En minä voi hävetä kenenkään kasvonsa peittäneen puolesta. Mutta kerro toki miksi joku peittäisi kasvonsa juliksella paikalla 🤗


      • kysymyksesi.on.hyvä
        usko.vainen kirjoitti:

        En minä voi hävetä kenenkään kasvonsa peittäneen puolesta. Mutta kerro toki miksi joku peittäisi kasvonsa juliksella paikalla 🤗

        😳tarkoittaa punastumista häpeän takia, siksi ihmettelin. Kuten sanoin, kysymyksesi on hyvä toivottavasti siihen vastataan.


      • nähty.on kirjoitti:

        Ja höpö. höpö. Kyllähän nyt ihmiset muuttuvat muutenkin aikojen kuluessa. Useimmat naisetkin meikkaavat, vaihtavan hiustenväriä ja tyyliä, meinaatko siis , että heidänkin kohdalla pitäisi aina uusia henkilöllisyystodistus ja tarvittaessa vielä todistaa sukupuolensa :D

        Eiköhän tämä ole taas uusin aalto tässä vouhkauksessa. Kiihkouskovaiset tietenkin haluaisivat, että nämä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt joutuisivat kantamaan kenties vaikka jotain ommeltavaa merkkiä takissa, jotta heidät voitaisiin näiden lähimmäisten rakkaiden ihmisten toimesta sitten helpommin tunnistaa. Olisihan se hiljainen paheksunta, helvetistä mutiseminen, julkinen nöyryyttäminen ja avoin inho huomattavasti helpompi toteuttaa kun kohderyhmä olisi selkeästi merkitty.

        "Kiihkouskovaiset tietenkin haluaisivat, että nämä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt joutuisivat kantamaan kenties vaikka jotain ommeltavaa merkkiä takissa, jotta heidät voitaisiin näiden lähimmäisten rakkaiden ihmisten toimesta sitten helpommin tunnistaa."

        Aika kylmäävä ajatus, mutta joskus moinen livahtaa mieleen, että tässä ajatuksena on juuri tuo. Miksi ihmeessä sukupuoli pitäisi olla niin valtava juttu, että jopa bussikorttit luovat tällaisia ongelmia?!!


    • Körö körö kirkkoon
      papin muorin penkkiin
      ruskealla ruunalla
      valkoisella varsalla
      spn-bussikortilla

      • Aika hyvä :)

        Fundamenttalisti uskovien kannattaa ottaa tämä tuleva uudistus sellasena harmaan elämänsä piristysruiskeena. Onhan se sitten paljon jänskempää siellä bussissa kun voi kuluttaa aikaansa arvailemalla mikä kukakin on , tokihan jo muutenkin vissiin kulutatte aikanne pohtien noita asioita, joten oikeastaan "peli" pysyy samana tuttuna mutta lisätään siihen hiukan haastetta, ettei käy tylsäksi.


    • kjghf

      Seta hyökkää ja solvaa heteroita.Eivät välitä muuta kuin omasta peräseksistään.Syntyvyydellä
      ei ole mitään väliä eikä myöskään tulevaisuudella.Nimet muutetaan setan suunnitelman mukaan.
      Yhteiskunta on velvollinen maksamaan transu leikkaukset #niinsanottua kauneuskirurgiaa.

      • huvittavaa

        Sinä se näet seta-mörköjä joka puolella.


    • vasta.rannan.affen

      Mulla on muuten sellainen vaaleanpunahko ajokortti mallia ABCe. Saiskohan sillä edes ajaa sinistä moottoripyörää taikka vetää vaunua, jos yhdistelmän kokonaispaino on yli 3500 kg?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3316
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      118
      2663
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      211
      2235
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      144
      1613
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1004
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      878
    7. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      764
    8. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      44
      753
    9. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      22
      748
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      130
      721
    Aihe