Mitenkään muutoin ei ole selitettävissä sellaiset väitteet, että Raamatun tekstien mukaiset saarnat esikoisten seuroissa olisivat julistusta "järjen valossa."
Ennen kun ryhdytään mitään väitteitä netissä julkaisemaan, pitää olla todisteet siitä, että vaitteet pitävät myös paikkansa.
Mitä me kerromme esikoislestadiolaisista, perustuu vuosikymmenien pituisiin omiin kokemuksiin liikkeen jäseninä. Näitä totuuksia on kuitenkin pyritty toistuvasti leimaamaan valheiksi. Kaikkihan me sen tiedämme, että esikoiislestadiolainen vapaakirkko ei julkista vapaasti kuunneltaviksi saarnojaan internetissä.
Tunnusten saamiseksi vaaditaan tiukat kriteerit ja sitoutuminen salassapitoon julkisuudelta. Syynkin tiedämme, julistus ei kestä monilta osin päivänvaloa. Eikä tarkastelua avoimen Raamatun ja kirkkohistorioiden äärellä.
Esikoislestadiolaisilta puuttuu Raamatun tuntemus
50
1598
Vastaukset
- Kirjakääröt
Ps.73:9 Biblia (1776). Mitä he puhuvat, sen täytyy olla taivaasta puhuttu: mitä he sanovat, sen täytyy maan päällä kelvata.
- Jobinpostia
Job.12:12 Biblia. Vanhoilla on taito, ja pitkä-ijällisillä ymmärrys. Kirjoitetaan: pitkä-ikäisillä.
- MustaEiValkoista
Mitäs Poika yrität soveltaa,
Päivänselvä totuus että olet yksi ihminen maailmankaikkeudesssa ja pelastan Sinutkin joka halusit ihmiskunnan tuhoutuvan mielesi, tahtosi mukaan.
Teutanhabbitus ja KTK ovat täynnänsä autuaallista hurskautta ymmärtäessään Jetsulleen mikä ihmiskunnassa mättää?Hehe
Mikä siis?
Heimo-ajattelu, miksi lestaadiolainen heimo kiinnostaisi Luojaa sen enempää kuin mikä tahansa MUU heimo.
Olet koulussa neljännellä luokalla.
Jokainen kolmestakymmenestä lapsesta edustaa vanhempiensa mukaan jotain puhutaan nyt vaikka uskontoa.
Jokainen heistä kuuluu johonkin vanhempiensa uskontoon, mm. mihin lie kirkkoon ja lahkoon.
He siis oppivat jo lapsena eriseuraansa.
Auta Armias NÄITÄ KIROTTUJA vanhuksia jotka tekevät suuren vahingon jälkeläisilleen. - epäilykset_suuret
MustaEiValkoista kirjoitti:
Mitäs Poika yrität soveltaa,
Päivänselvä totuus että olet yksi ihminen maailmankaikkeudesssa ja pelastan Sinutkin joka halusit ihmiskunnan tuhoutuvan mielesi, tahtosi mukaan.
Teutanhabbitus ja KTK ovat täynnänsä autuaallista hurskautta ymmärtäessään Jetsulleen mikä ihmiskunnassa mättää?Hehe
Mikä siis?
Heimo-ajattelu, miksi lestaadiolainen heimo kiinnostaisi Luojaa sen enempää kuin mikä tahansa MUU heimo.
Olet koulussa neljännellä luokalla.
Jokainen kolmestakymmenestä lapsesta edustaa vanhempiensa mukaan jotain puhutaan nyt vaikka uskontoa.
Jokainen heistä kuuluu johonkin vanhempiensa uskontoon, mm. mihin lie kirkkoon ja lahkoon.
He siis oppivat jo lapsena eriseuraansa.
Auta Armias NÄITÄ KIROTTUJA vanhuksia jotka tekevät suuren vahingon jälkeläisilleen.En tätä kirjoitustasi ennen huomannutkaan, miten huonosti näihinkin keskityn.
Vaikka tämä asia on tärkeä minullekin. Se toi minulle ajatuksia lisää , kiitos Sinulle!
Tuo eriseuraan (myös esikoislestadiolaiseen Eriseuraan muiden "vastaavien" ohella ) oppiminen voikin ehkä tulla juuri sieltä niin sanotusti lapsesta asti? (uhri? vaikka ei sitä itse ymmärrä, tunne, myönnä, eli harvinaisen hyvä aivopesuko?)
Eihän tyhmä tiedä olevansa tyhmä ? No tietääkö viisas? Luuloja molemmilla siis puoleen ja toiseenko? En itse tiedä.
Eikä tuo tarkoita, että ketään lähimmäistäni pitäisin itseäni tyhmempänä tai viisaampana koska en voi tietää paljonkaan muiden viisaudesta tai tyhmyydestä, vain oman suppean näkemyksen niistäi.
Mielenkiintoinen ajatus tuo lapsesta asti syötetty "oikea oppi" ja ehkä siinä on osittain vastaus siihen, miksi eräille se kitaransoitto ja kiharat ovat niin kammottava asia.
En väitä, että asia olisi noin.
Voi olla, että olen vain kuolleessa jumalisuudessa ja maailmanrakkaudessa yms. elävän kristillisyyden vihaamassa ja HALVEKSIMASSA pimeydessä elävä, kadotukseen jo ennalta tuomittu suruton, joka en ymmärrä tehdä parannusta armon ajassa ennen kuolinkellojeni soimista.
Siitä täällä on minua kyllä varoitettu.
Ja kirjoitettu, että olen katkera tai minulla on huono omatunto yms.
En tunnista katketuutta, mutta huono omatunto kyllä ajoittain minua soimaa.
MUTTA onko se ONGELMANI jäädä ilman pelastusta nyt siinä, että kun en tunne nyt mitään suurta syntivelkaa kohdalleni VAI se kun en saa suureen synnintuntoon mahdollisesti tultuani anteeksi JUURI ESIKOISLESTADIOLAISEN ELÄVÄN KRISTITYN "saarnalla"????
Pitäisi siis olla suuri murhe tekemistäni synneitä ( jotain helpostikin löytyy, varsinkin epäilyksiä on siihen, voiko se olla niin kuin esim. ystäväni KTK kirjoittaa ja joskus saarnataan suroissa) JA sitten saada synninpäästösanat ihmiseltä,
MUTTA VAIN ESIKOISLESTADIOLAINEN henkilö käy. (Ei Esikoiset ERISEURA yms puhumattakaan käy missäään tapauksessa?)
Mutta ovatko he kuitenkaan kirottuja?
NÄMÄ VANHUKSET siis, kun kuitenkin EHKÄ tarkoittavat parasta kaikille sen mukaan mitä voivat ja osaavat ajatella?
En osaai esim. KTK:sta tai Teutasta tai muistakaan rehellisesti uskostaan kirjoittavista uskoa sellaista, että ovat kirottuja sen takia, että kirjoittavat mitä tuntevat oikeaksi. Ja tekevät sen ilman pilkkaa ja vihaa niitä kohtaan jotka kirjoittavat toisenlaisia ajatuksia "oikeasta uskosta"! (Voi olla että erehdyn taas.)
Mutta "auta armias" Heitä, toivomukseesi voin yhtyä sydämestäni. Niin kuin ajattelen myös, että kaikkia Hän auttaisi, Heitä ja meitäkin niin paljon kuin vain kaikkivaltias voi.
Mitä tulee joihinjoihinkin kiivaimpiin "ainoan oikean kristillisyyden " kannattajina täällä esiintyviin kitaransoittoa, kiharoita, urkumusiikkia ja kaikkea muuta "lihallisuutta ja maailmanrakkautta" kammoksuviin täällä kirjaileviin ystäviin , en ole lainkaan varma siitä, että nämä mainiattuja "juttuja" kammoksuvat "eriseuraavältä" -kirjoittajat edes ovat Esikoislestadiolaiset ry:n kannattajia.
Voivat olla, viittaan siihen lapsesta asti alkaneeseen oikean opin omaksumiseen, MUTTA
voivat kai olla trolleja suunnassa tai toisessa yrittämässä pilata kyseisen yhdistyksen mainetta?
Joskus niitä kiivaimpia "ainoan oikean uskon" puolustajien kirjoituksia lukisessa tuo trolliajatus on tullut mieleeni. - epäilykset_suuret
epäilykset_suuret kirjoitti:
En tätä kirjoitustasi ennen huomannutkaan, miten huonosti näihinkin keskityn.
Vaikka tämä asia on tärkeä minullekin. Se toi minulle ajatuksia lisää , kiitos Sinulle!
Tuo eriseuraan (myös esikoislestadiolaiseen Eriseuraan muiden "vastaavien" ohella ) oppiminen voikin ehkä tulla juuri sieltä niin sanotusti lapsesta asti? (uhri? vaikka ei sitä itse ymmärrä, tunne, myönnä, eli harvinaisen hyvä aivopesuko?)
Eihän tyhmä tiedä olevansa tyhmä ? No tietääkö viisas? Luuloja molemmilla siis puoleen ja toiseenko? En itse tiedä.
Eikä tuo tarkoita, että ketään lähimmäistäni pitäisin itseäni tyhmempänä tai viisaampana koska en voi tietää paljonkaan muiden viisaudesta tai tyhmyydestä, vain oman suppean näkemyksen niistäi.
Mielenkiintoinen ajatus tuo lapsesta asti syötetty "oikea oppi" ja ehkä siinä on osittain vastaus siihen, miksi eräille se kitaransoitto ja kiharat ovat niin kammottava asia.
En väitä, että asia olisi noin.
Voi olla, että olen vain kuolleessa jumalisuudessa ja maailmanrakkaudessa yms. elävän kristillisyyden vihaamassa ja HALVEKSIMASSA pimeydessä elävä, kadotukseen jo ennalta tuomittu suruton, joka en ymmärrä tehdä parannusta armon ajassa ennen kuolinkellojeni soimista.
Siitä täällä on minua kyllä varoitettu.
Ja kirjoitettu, että olen katkera tai minulla on huono omatunto yms.
En tunnista katketuutta, mutta huono omatunto kyllä ajoittain minua soimaa.
MUTTA onko se ONGELMANI jäädä ilman pelastusta nyt siinä, että kun en tunne nyt mitään suurta syntivelkaa kohdalleni VAI se kun en saa suureen synnintuntoon mahdollisesti tultuani anteeksi JUURI ESIKOISLESTADIOLAISEN ELÄVÄN KRISTITYN "saarnalla"????
Pitäisi siis olla suuri murhe tekemistäni synneitä ( jotain helpostikin löytyy, varsinkin epäilyksiä on siihen, voiko se olla niin kuin esim. ystäväni KTK kirjoittaa ja joskus saarnataan suroissa) JA sitten saada synninpäästösanat ihmiseltä,
MUTTA VAIN ESIKOISLESTADIOLAINEN henkilö käy. (Ei Esikoiset ERISEURA yms puhumattakaan käy missäään tapauksessa?)
Mutta ovatko he kuitenkaan kirottuja?
NÄMÄ VANHUKSET siis, kun kuitenkin EHKÄ tarkoittavat parasta kaikille sen mukaan mitä voivat ja osaavat ajatella?
En osaai esim. KTK:sta tai Teutasta tai muistakaan rehellisesti uskostaan kirjoittavista uskoa sellaista, että ovat kirottuja sen takia, että kirjoittavat mitä tuntevat oikeaksi. Ja tekevät sen ilman pilkkaa ja vihaa niitä kohtaan jotka kirjoittavat toisenlaisia ajatuksia "oikeasta uskosta"! (Voi olla että erehdyn taas.)
Mutta "auta armias" Heitä, toivomukseesi voin yhtyä sydämestäni. Niin kuin ajattelen myös, että kaikkia Hän auttaisi, Heitä ja meitäkin niin paljon kuin vain kaikkivaltias voi.
Mitä tulee joihinjoihinkin kiivaimpiin "ainoan oikean kristillisyyden " kannattajina täällä esiintyviin kitaransoittoa, kiharoita, urkumusiikkia ja kaikkea muuta "lihallisuutta ja maailmanrakkautta" kammoksuviin täällä kirjaileviin ystäviin , en ole lainkaan varma siitä, että nämä mainiattuja "juttuja" kammoksuvat "eriseuraavältä" -kirjoittajat edes ovat Esikoislestadiolaiset ry:n kannattajia.
Voivat olla, viittaan siihen lapsesta asti alkaneeseen oikean opin omaksumiseen, MUTTA
voivat kai olla trolleja suunnassa tai toisessa yrittämässä pilata kyseisen yhdistyksen mainetta?
Joskus niitä kiivaimpia "ainoan oikean uskon" puolustajien kirjoituksia lukisessa tuo trolliajatus on tullut mieleeni.No itseäni tässä typerästi kommentoin selittäen , ei ollut minulla ajatusta aloitukseen siihen suureen kysymykseen "Puuttuuko siis Raamatun tuntemus" joltakin.
Mutta tuo "MustaEiValkoista" kirjoitus yksinkertaisessa minulle nyt avautuneessa kirjoituksena vain pani ajatukseni liikkeelle.
Älkää pahentuko niistä kukaan jos vain voitte sen tehdä ja jos tulee ajatuksia, kirjoittakaa ystävät hyvät. Pyydän tätä jo etukäteen anteeksi jokaiselta pyytäen, jos pahensin Sinut.
Samalla matkalla me ollaan kohti jotakin. Kuka minnekin ja voiko kukaan täällä varmuudella tietää, uskoa toki voi.
En nyt voi sanoa pelkääväni omaa "kohtaloani" sen suhteen, mutta ei ole täyttä varmuuttakaan siitä mihin olen matkalla. No uskonvarmuuden omasta päämaalistaan voi joku saada, sen ymmärrän, vaikka en ole sitä saanutkaan. Monilla se on vahva, ainakin he niin vakuuttavat.
Johtunee minulla tuo epäilys "ainoan oikean uskon" - käsitteestä.
En pysty sitä vielä ymmärtämään, että joku ihminen tietäisi mihin joku toinen, olkoon huorintekijä, juoppo, herra tai mikä tahansa syntiä tehnyt, siis tämä toinen, joutuu viimeisellä tuomiolla. Ja sitten tietää jos on tuo ihmisraukka on saanut synnit anteeksi ESIKOISLESTADIOLAISET ry:n kristillisyyden piirissä. VAIN SE ON se ajatus mihin en saa otetta.
Auttakaa jos voitte. Nöyrä pyyntö.
- Ainiinkö
Job.11:12 Biblia turha ihminen ylpeilee , ja syntynyt ihminen on niinkuin metsä-aasin varsa. KR33/38 job.11:12 onttopäinen mies voi viisastua ja villiaasin varsa ihmistyä. (Onko tämä KR33/38 esikoisten virallinen?) En nyt härnätäkseni kysy.
- Varo_valehtelijoita
Kun perustus on väärä, silloin kaikki muukin on väärää.
Mikäli henkilö ei tunnusta Kristuksen uhria riittäväksi sovittamaan kaikkien ihmisten kaikkia syntejä, niin hän ei tajua kristinuskon alkeitakaan.
Mikäli henkilö lisäilee pelastuksen ehtoihin muuta, kuin yksin Kristuksen ansion, joka yksin uskolla otetaan vastaan ilman omia töitä, - niin hän on valehtelija.- Jobinpostia
Siis Raamattu valehtelee. Room.2:13 Sillä eivät lain kuuliat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
- omaaluentaa
Kumpi siis on pelastettu, se joka mittaa kaverin kykyä kuunnella vai se joka hyväksyy sovituksen ja elää sen mukaan.
Littyykö sovitukseen kanssakulkijan mittaaminen. Minusta on kysymyksessä oman mielen tarkkaileminen. Siten minut tuomitaan miten minä tuomitsen, kun syytän omaa ajatteluani (ystävän mittaamisesta) siitä joudun itse vastamaan.
Raamattu on siten kirjoitettu että useisiin kysymyksiin voi vastata joko tai.
Minä luen raamattua niin että Jeesus ei mittaroinut hän siunasi ja armahti
- ikävä_sanoa
Eräs kristitty ystäväni luonnehti esikoislestadiolausuuden nykytilaa osuvasti. - Vartiointiliike.
Näin siinä lopulta kävi, kun liike käpertyi muutaman itdeensä rakastuneen hurrin mielivallan alle.- ghghghghghghg
Ei tuo juttu ole pelkästään parin hurrin juttu. Kyllä esikoislestadiolaisuuden harhassa on myös osin syyllisenä seurakunta, joka ei tarpeeksi puuttunut opettajiensa tekemisiin, vaan hiljaa hyväksyi pahatkin ylilyönnit.
Muutama seurakuntalainen kyllä asioihin puuttui, mutta se ei riittänyt.
Nyt niitetään rikkaruohoja, kun työn tekemisen aikana ei toimittu. - ikävä_sanoa
ghghghghghghg kirjoitti:
Ei tuo juttu ole pelkästään parin hurrin juttu. Kyllä esikoislestadiolaisuuden harhassa on myös osin syyllisenä seurakunta, joka ei tarpeeksi puuttunut opettajiensa tekemisiin, vaan hiljaa hyväksyi pahatkin ylilyönnit.
Muutama seurakuntalainen kyllä asioihin puuttui, mutta se ei riittänyt.
Nyt niitetään rikkaruohoja, kun työn tekemisen aikana ei toimittu.Olet oikeassa. Kehotyskaari tähän tilaan päätymiseen on pitkä. Ja mainisemasi osatekijä on yksi tärkeä tekijä myöskin tässä reilun 100 vuotta jatkuneessa prosessissa.
- ikävä_sanoa
Joonas Purnu ja sitä ennen jo kategeetta Johan Raattamaa, nämä maallikot kehittivät liikkeestä sen, mitä se nyt on.
Lestadiuksesta ei tällainen, "vain me, hyvä erehtymätön me" -, sekoilu ole missään tapauksessa lähtöisin.
- Ikävä_kyllä
Te jotka olette alstuneet hurrien vartioitaviksi, herätkää, Jeesuksella on tarjota teille vapaus tällaisesta syyllisyyden ja häpeän ikeestä Jumalan lasten vapauteen. Ja vapaiksi ostettuina myös vastuuseen Jeesuksen lähetyskäskyn toteuttamisesta kaikkialla maan piirissä.
Nurkkapatriotismi suljetussa itseään ylistävässä itkuryhmässä voi tuntua turvalliselta, mutta se ei ole Jeesuksen käskyn toteuttamista.- annapalaavaan
Kitara sulle
- KaidanTienKuIkija
Vastustuksesta sen huomaa, missä kristillisyys kulkee... Hurritellaan ja puhutaan pahaa. Vastustetaan ja tarjotaan kuollutta oppia. Rakkauden kutsuva ääni puuttuu, ja keskitytään haukkumaan ja lyömään alas.
Meillä on edelleen hyvä olla elävässä kristillisyydessä. Emme tarvitse eriseuran oppeja.
Jokainen joka vähänkin epäilet eriseuraa ja näet sen saastaiset hedelmät, tule takaisin sinne mistä olet Hengen ja elämän kerran saanut!
Vaikka Purtanen peloissaan saarnaakin, että niin on väärin sanoa. Se ei ole. Henki ja elämä on siellä, missä on Jeesus Kristus, ja Jeesus on seurakuntansa keskellä.
Onhan selvää, että seurakunta ei voi olla sama yhdistysten välillä, joista toinen saarnaa kristittyjen välistä luottamusta vastaan, ja on puhunut pahaa saarnaajosta jo kauan aikaa ennen hajaannusta!
Eikä siinä silloin yhdistyksillä ole mitään väliä, mutta Henki on eri.
Matt 12
33 "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan.
34 Te käärmeen sikiöt, kuinka teidän puheenne voisi olla hyvää, kun itse olette pahoja! Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu.
35 Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa.
36 Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili.
37 Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi."- Huomentapäivähä
Sinun RAAMATTUSi ei ole yhtään sen pätevämpi kuin minun Raamattuni.
Mitä ikinä yrität ja siihen perusteluja hakevasi minä sinut tuomitsen.
Sinä olet kirottu niin kauan kuin Minä haluan.
Etsi Minut niin löydät totuuden.Mistä löydät?Luulitko jo löytäneesi?
ET LÖYDÄ KOSKAAN MINUA SILLÄ MINÄ OLEN SINUSSA.
- GudsBarn
Esikoislestadiolaisten keskuudessa vallitsee rauha ja rakkaus sekä Pyhän Hengen Voima ja läsnäolo. Onko näin Esikoisten keskuudessa? Epäilen sitä. Jo yksistään Esikoiset ry:n edustajien panettelevat kirjoitukset täällä keskustelupalstalla osoittaa sen, mikä henki heidän keskuudessaan vallitsee. Jumalan Hengen vaikuttamissa kirjoituksissa on aina mukana rakkaus eikä panettelu.
- Barninhell
Ahaa, sinä arvon mikä lie olet todennut jotain.
Onko psyykkaus sinuun uponnut hieman mutta kurkistelet silti sieltä Jeesuksen tilkkutäkistäsi maailmaa.
Sinä olet lapsi joka on psyykattu ajattelemaan liikkeesi johtohahmojen tavoin.
Se on valitettavaa väärinkäyttöä joista edelleenkin suurin osa meikäläisistä nauttii täysin rinnoin.Sinä maksat, te maksatte jne. kunnes teistä ei ole jäljellä kuin muutama vanhus.
Jotka luonnollisesti kehuvat niitä aikoja maasta taivaaseen.
Kuolleet sitten. AAMEN. - epäilykset_suuret
Barninhell kirjoitti:
Ahaa, sinä arvon mikä lie olet todennut jotain.
Onko psyykkaus sinuun uponnut hieman mutta kurkistelet silti sieltä Jeesuksen tilkkutäkistäsi maailmaa.
Sinä olet lapsi joka on psyykattu ajattelemaan liikkeesi johtohahmojen tavoin.
Se on valitettavaa väärinkäyttöä joista edelleenkin suurin osa meikäläisistä nauttii täysin rinnoin.Sinä maksat, te maksatte jne. kunnes teistä ei ole jäljellä kuin muutama vanhus.
Jotka luonnollisesti kehuvat niitä aikoja maasta taivaaseen.
Kuolleet sitten. AAMEN.Hyvin kirjoitit, kunhan ei olisi isä itse tuo barn?
Ei minullekaan mitään vastannu, ei varmaan nähnyt tarpeelliseksi.
Vastaakohan Sinulle mitään kommenttia viisaaseen kirjoitukseesi?
No on provoa Sinullakin, mutta jotain luulis kuuluvan tuollaisen nimen ottaneelta.
Luuleeko tosiaan olevansa?
- epäilykset__suuret
GudsBarn, eikö oma kirjoituksesi ole panetteleva? Ei varmaan mielestäsi, siinä vaan suuressa rakkaudessa tuot esiin totuuden?
Toiseksi, etkö ole nähnyt täällä Esikoislestadiolaiset ry:n muidenkin edustajien panettelevan ja lisäksi tuomitsevan kaikkia muita omaa joukkoaan kadotukseen?
KTK kirjoittaa ihan hyvässä hengessä, mutta tuo omaksumansa käsitys, että vain osa Esikoslestadiolaiset ry:n kautta uskovista pelastuu ja muista ei sitten kukaan, tekee hänen oppinsa erittäin vaikeasti ymmärrettäväksi itsekyydessään.- KaidanTienKuIkija
En tuomitse ketään.
Se on Jumalan asia kuka pelastuu ja kuka ei. Siinä asiassa kaikki valta on Jumalalla. Ei yhdelläkään ihmisellä.
Me voimme ainoastaan tutkia Jumalan sanaa, ja mitä siellä sanotaan. - epäilykset_suuret
KaidanTienKuIkija kirjoitti:
En tuomitse ketään.
Se on Jumalan asia kuka pelastuu ja kuka ei. Siinä asiassa kaikki valta on Jumalalla. Ei yhdelläkään ihmisellä.
Me voimme ainoastaan tutkia Jumalan sanaa, ja mitä siellä sanotaan.Ymmärrän, että näet asian juuri kuten hyvin selvästi sen ilmi kirjoitat. Et tuomitse ketään mihinkään. Kirjoitat vain sen, mikä on oma käsityksesi pelastuvista.
Mutta ymmärrätkö, että tuo Jumalan sanan tulkintasi, että vain juuri Sinun tavallasi uskova voi pelastua, tekee siitä tuomion minulle, joka en ainakaan vielä voi samoin uskoa? - KaidanTienKuIkija
epäilykset_suuret kirjoitti:
Ymmärrän, että näet asian juuri kuten hyvin selvästi sen ilmi kirjoitat. Et tuomitse ketään mihinkään. Kirjoitat vain sen, mikä on oma käsityksesi pelastuvista.
Mutta ymmärrätkö, että tuo Jumalan sanan tulkintasi, että vain juuri Sinun tavallasi uskova voi pelastua, tekee siitä tuomion minulle, joka en ainakaan vielä voi samoin uskoa?Ei minun tavallani, vaan raamatun opetusten mukaan.
En ota nyt kantaa sinun uskoosi, enkä voisikaan kun en edes tunne sinua, mutta,
Muista, että lakia saarnataan herätykseksi, synninunessa nukkuville ja silloin jokainen herännyt sielu tuomitsee itsensä kadotukseen, kunnes saa armon uskoa syntinsä anteeksi. Kuitenkaan se saarnaaja, joka lakia saarnaa, ei tuomitse ihmistä, vaan ihmisen oma epäusko.
Se ei ole tuomio ihmiseltä, vaikka se ihmissuusta sanotaan, kun saarnataan, että jollet käänny ja tule niinkuin tämä lapsi, jne... Se on totuuden sanomista, jonka alla epäuskon täytyy tuomita itsensä helvettiin.
Mutta katuvalle ja syntinsä tuntevalle tuomiota ei ole, sillä yhdenkään katuvan ja syntinsä tuntevan ei tarvitse mennä helvettiin, vaan heitä varten, on Jeesus tullut tämän maan päälle.
- Ainiinkö
Jakobin epistola 2:24 (Biblia) niin te siis näette, että ihminen töistä vanhurskautetuksi OSOITETAAN ja ei ainoastansa uskosta. Jaakobin 2:24 (kr 33/38) te näette , että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
- epävarmanaolen
Esikoislestadiolaisissa vallitsee rauha ja rakkaus. Noh ainakin täällä hämeenlinnassa, meitä on pyhäseuroissa 20-30 henkilöä. Rauhassa ja rakkaudessa kokoonnutaan mutta, tuntuu että jotain puuttuu? Mitä puuttuu, kysyin saarnaajalta joka puhui, eriseuraiset tekisivät parannuksen. Kysyin häneltä, ketä se rakentaa kun haukutaan muita? Pitäkää huoli meistä jotka täällä vielä olemme.
Hän vastasi, varoitin synnistä. Sanoin hänelle, kerro Kristuksen sovinnosta niin päästään taivaaseen. Teenkö väärin kun kuuntelen myös esikoisten seuroja ja tunnen hengen yhteyttä myös heihin?- Ainiinkö
Juhani raattamaa kirjeet ja kirjoitukset /Mathilda fogmanille 3.10.1877(?) Vuosiluku merkitty epävarmaksi.
- Pjotrjirisevish
Esikoisissa on saarnat sellaisia joita totuttiin kuulemaan 80-90 luvulla, siitä olen kiitollinen. Vanhojen raikkaiden lapinvanhinten hengessä. Elävä sana tekee edelleen kristityitä syntisiä, mutta tie on auki armoistimelle.
Vaatimus ja pakko eivät kuulu elävään kristillisyyteen. Kyllä sana meitä opettaa elämään kristityn elämää ja vastustamaan s yntiä itsessämme. Raattamaa kirjoitti että uskokaa ja valvokaa mutta ennenkaikkea uskokaa. Mitään muuta mahdollisuutta ei syntiselle ole, mutta se on turvallista kun on lupa uskoa. Moni on vanhalla puolella vaikeuksissa, kun sosiaaliset ym. suhteet pakottavat olemaan siellä, vaikka sydän sanoo muuta. Ensi kesä näyttää minkä linjan Lappi ottaa. Kiristetäänkö vai löysätäänkö. On vain huonoja vaihtoehtoja hajottajilla. Huuto käy ja varoittelu. Siinä sitä on ruokaa lampaille. Eipähän tarvi osallistua, asia ei enää minulle kuulu.- KaidanTienKuIkija
Valhetta valheen perään. En tiedä enkä tunne ketään jääneistä, joka haikailisi esikoisiin.
Jännä että kuitenkin mollaatte myös mainitsemasi ajan vanhimpia. Jönssöninkään saarnoista ette tahdo kaikkea ottaa.
Niinhän jotku meilläkin vanhassa puhuu, että esikoisissa vaan keskitytään tappelemaan siitä, että mikä on syntiä ja mikä ei, kun on niin monta eri käsitystä...
Tällaisia puheita vaan emme kailota täällä valehdellen totuutena, vaan pidämme ne toisen ääripään asiattomina heittoina tai luuloina.
Mutta saamme nauttia samasta raikkaasta Jumalan sanasta, kuin aina ennenkin. Emme tarvitse eri käsityksiä, tai sulkea lapin kristillisyyttä ulkopuolelle, vaan saamme vaeltaa samaa tietä Herran Jeesuksen jäljessä. Ja saamme säilyttää luottamuksen koko kristillisyyden laveudessa. - eriseuraakartasanooraama
Valhetta valheen perään. En tiedä enkä tunne ketään jääneistä, joka haikailisi esikoisiin.
Jännä että kuitenkin mollaatte myös mainitsemasi ajan vanhimpia. Jönssöninkään saarnoista ette tahdo kaikkea ottaa.
Niinhän jotku meilläkin vanhassa puhuu, että esikoisissa vaan keskitytään tappelemaan siitä, että mikä on syntiä ja mikä ei, kun on niin monta eri käsitystä...
Tällaisia puheita vaan emme kailota täällä valehdellen totuutena, vaan pidämme ne toisen ääripään asiattomina heittoina tai luuloina.
Mutta saamme nauttia samasta raikkaasta Jumalan sanasta, kuin aina ennenkin. Emme tarvitse eri käsityksiä, tai sulkea lapin kristillisyyttä ulkopuolelle, vaan saamme vaeltaa samaa tietä Herran Jeesuksen jäljessä. Ja saamme säilyttää luottamuksen koko kristillisyyden laveudessa.Aamen
- kova_luu_on
"On vain huonoja vaihtoehtoja hajottajilla. Huuto käy ja varoittelu. Siinä sitä on ruokaa lampaille. Eipähän tarvi osallistua, asia ei enää minulle kuulu."
Sama huuto ja naukuminen on jatkunut koko sen ajan, kun iisaksonilaiset Minde ja Persäter ovat johtaneet liikettä. Tämä vartiointiliikkeeksi muuttuminren alkoi heti iisaksonilaisten kaapattua vallan Jellivaarassa Jönssonin kuoleman jälkeen. Luottakaa lapinvanhimpiin huudot alkoivat kaikumaan ja sääntöä säännön päälle tuli. Evankeelisten saarnaajiemme vainoaminen ja tehtävistään erottaminen alkoi heti, näiden hurrien Minde ja Persäter johdolla.
Ikävä vain, että näiden perässä lähti moni opillisesti hukassa oleva eksytykseen, josta ei välttämättä ole paluuta, kuten kaidantien kulkijakin vannoen vakuuttaa seurasavansa Kristuksen lahjavanhurskaudesta pois eksyttäjiään, hamaan kuolemaansa saakka. - KaidanTienKuIkija
kova_luu_on kirjoitti:
"On vain huonoja vaihtoehtoja hajottajilla. Huuto käy ja varoittelu. Siinä sitä on ruokaa lampaille. Eipähän tarvi osallistua, asia ei enää minulle kuulu."
Sama huuto ja naukuminen on jatkunut koko sen ajan, kun iisaksonilaiset Minde ja Persäter ovat johtaneet liikettä. Tämä vartiointiliikkeeksi muuttuminren alkoi heti iisaksonilaisten kaapattua vallan Jellivaarassa Jönssonin kuoleman jälkeen. Luottakaa lapinvanhimpiin huudot alkoivat kaikumaan ja sääntöä säännön päälle tuli. Evankeelisten saarnaajiemme vainoaminen ja tehtävistään erottaminen alkoi heti, näiden hurrien Minde ja Persäter johdolla.
Ikävä vain, että näiden perässä lähti moni opillisesti hukassa oleva eksytykseen, josta ei välttämättä ole paluuta, kuten kaidantien kulkijakin vannoen vakuuttaa seurasavansa Kristuksen lahjavanhurskaudesta pois eksyttäjiään, hamaan kuolemaansa saakka.Niinkö?? Jönssonin kuoltuako??
Jönsson saarnaa näin Jellivaarassa 29.12.1971.
#
""Ei käy niin ajatteleminen, että Lapissa on yksi esikoisten seurakunta, Norjassa yksi esikoisten seurakunta ja Suomessa yksi esikoisten seurakunta. Silloinhan meillä olisi monta esikoisten seurakuntaa samalla kertaa. Tämä käsitys on vienyt myös tämän heräyksen aikana monia harhateille. Tahdon muistaa, että niin on käynyt Suomen Kittilässä. Eräs lappalaissaarnaaja Ruotsin puolelta matkusti Kittilään ja kiinnitti kittiläläiset esikoisten seurakuntaan siellä. Mutta kävikin niin, että sieltä alkoi niin sanottu uusiheräys. Kristillisyyttä piti puhdistaa ja parantaa, mutta sitä parannettiinkin lain avulla. Sen hedelmistä ja seurauksista minun ei tarvitse mainita.
Heidän ei tarvinnut kysyä neuvoja Lapinmaan vanhimmilta. Ei, he olivat tulleet niin suuriksi miehiksi, etteivät he tarvinneet yksinkertaisten kristittyjen neuvoja ja opetuksia. Mutta tähän päivään asti kokemus on osoittanut kaikkialla tässä kristillisyydessä että missä on Hengen yhteys ja rakkauden siteet pysyneet lujina Lapinmaalle, siellä on sydämen nöyryydellä vahvasti pidetty kiinni niistä neuvoista ja opetuksista, joita on annettu kautta aikojen. Mutta taas ne, jotka ovat juosseet omin päin ja alkaneet esittää, että heidän omat ymmärryksensä ovat parempia ja Lapissa ei ymmärretä oikein näitä asioita, he ovat menneet vähitellen harhateille niin täällä meidän maassamme, kuin myös muualla yli koko heräyksen"
# - Savisilmä
Niinkö?? Jönssonin kuoltuako??
#
""Ei käy niin ajatteleminen, että Lapissa on yksi esikoisten seurakunta, Norjassa yksi esikoisten seurakunta ja Suomessa yksi esikoisten seurakunta. Silloinhan meillä olisi monta esikoisten seurakuntaa samalla kertaa. Tämä käsitys on vienyt myös tämän heräyksen aikana monia harhateille. Tahdon muistaa, että niin on käynyt Suomen Kittilässä. Eräs lappalaissaarnaaja Ruotsin puolelta matkusti Kittilään ja kiinnitti kittiläläiset esikoisten seurakuntaan siellä. Mutta kävikin niin, että sieltä alkoi niin sanottu uusiheräys. Kristillisyyttä piti puhdistaa ja parantaa, mutta sitä parannettiinkin lain avulla. Sen hedelmistä ja seurauksista minun ei tarvitse mainita.
Heidän ei tarvinnut kysyä neuvoja Lapinmaan vanhimmilta. Ei, he olivat tulleet niin suuriksi miehiksi, etteivät he tarvinneet yksinkertaisten kristittyjen neuvoja ja opetuksia. Mutta tähän päivään asti kokemus on osoittanut kaikkialla tässä kristillisyydessä että missä on Hengen yhteys ja rakkauden siteet pysyneet lujina Lapinmaalle, siellä on sydämen nöyryydellä vahvasti pidetty kiinni niistä neuvoista ja opetuksista, joita on annettu kautta aikojen. Mutta taas ne, jotka ovat juosseet omin päin ja alkaneet esittää, että heidän omat ymmärryksensä ovat parempia ja Lapissa ei ymmärretä oikein näitä asioita, he ovat menneet vähitellen harhateille niin täällä meidän maassamme, kuin myös muualla yli koko heräyksen"
#Etkö ymmärrä, että 1971 Lapissa oli ihan eri vanhimmat,kuin 2000-luvulla?
- KaidanTienKuIkija
Savisilmä kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että 1971 Lapissa oli ihan eri vanhimmat,kuin 2000-luvulla?
Ymmärrän. Mutta sama kristillisyys ja samat opit.
- siinävika
Savisilmä kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että 1971 Lapissa oli ihan eri vanhimmat,kuin 2000-luvulla?
Hehe vanhoolliset
Oliskohan ry saarnaajat kuutamolla KaidanTienKuIkija kirjoitti:
#
#GJ:n kuoltua vasta 1982 Helmikuussa ,
hänellä oli vielä monta ihanaa saarnaa .
-- Armoarmosta
#
#Mitä Hänen saarnaamisella on väliä jos saarnan julkaisija on pahimmanlaatuinen kristitty joka haluaa painaa jokaisen ikeensä alle armottomuudessaan.
- Ota_Jeesus_vastaan
Kaidan tien kulkijan omavanhurskaus on vahva kuin nautahärän vuota. Snuakaan ei pelasta mikään laisuus, älä pilkkaa enään Kristusta tuollaisilla kirjoituksdillasi. Jeesus on ainut tie, totuus ja elämä, toista tietä ei ole eikä koskaan tule. Yhdistyksiää on kenekään turha pettää itseään, niistä ei ole mitään hyötyä kun lähtö tulee. On itsepetosta ja Jeesuksen lunastustyön pilkkaamista, luottaa johonkin laisuuteen.
- GudsBarn
Eiköhän lie parasta, että lopetetaan porukalla tämä tappelu täällä keskustelupalstalla ja keskitytään kaikki vain omiin seurakuntiimme. Sielunvihollinen perkele iloitsee suuresti, kun saa kylvettyä riidan aiheita kristittyjen välille täällä palstalla.
- Savisilmä
"GudsBarn"
Minusta ei kannata keskittyä vain omiin seurakuntiin vaan tutustua eri seurakuntien Raamatun selittäjiin ja näin oppia erottamaan oikean hengen ilman mitään " laisuuslisiä" - KaidanTienKuIkija
Savisilmä kirjoitti:
"GudsBarn"
Minusta ei kannata keskittyä vain omiin seurakuntiin vaan tutustua eri seurakuntien Raamatun selittäjiin ja näin oppia erottamaan oikean hengen ilman mitään " laisuuslisiä"Minusta kannattaa pysyä siellä, missä kerran on saanut uudensyntymisen armon.
- kukalieoliskaan
Minusta kannattaa pysyä siellä, missä kerran on saanut uudensyntymisen armon.
Aivan niin!
Luukkaan evankeliumi 17. luvusta:
"20. Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21. eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä"."
Näin Hän sanoi fariseuksille.
Ehkä se paikka, mistä KTK mainitsi, ei ole ollenkaan lestadiolaisuudessa, ei vanhassa, ei uudessa, ei mistään niistä...
Olisi kunnioitettavaa toistensa kunnioittaminen niin paljon, ettei väkisin ole tunkemassa ketään mihinkään - ei mihinkään! - 875577
Savisilmä kirjoitti:
"GudsBarn"
Minusta ei kannata keskittyä vain omiin seurakuntiin vaan tutustua eri seurakuntien Raamatun selittäjiin ja näin oppia erottamaan oikean hengen ilman mitään " laisuuslisiä"Pese silmäsi Tobias
- KirottujenLUOJA
Kuules poika, sinä sanot reteesti sieluvihollisestasi jota ET EDES TUNNE.
Minä sanon sinulle hyvää hyvyyttäni että se on SINUSSA eikä koskaan jätä SINUA niin kauan kuin sinulla henki pihisee.
Sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin tunnistaa SE joka sinut saa vihaan kypsymään. - epäilykset_suuret
KirottujenLUOJA kirjoitti:
Kuules poika, sinä sanot reteesti sieluvihollisestasi jota ET EDES TUNNE.
Minä sanon sinulle hyvää hyvyyttäni että se on SINUSSA eikä koskaan jätä SINUA niin kauan kuin sinulla henki pihisee.
Sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin tunnistaa SE joka sinut saa vihaan kypsymään.Joskus täällä jotain hyvääkin, tuo sanomasi kyllä kolahtaa minulle, KIITOS!
- kyllitädit
Hienoa. Raamatun tuntemushan johtaa automaattisesti harhateille.
- Lapinukko
Ktk kirjoitti pystyvänsä siinä missä..
Jos on tunne että ollaan kuin keväisillä jäillä,parempi vaan turvautua sanaan joka saarnataan ilman ketunhäntiä.
Mistä sen löytää on jokaisen neliapila. - voinko_uskoa
Vaan uskoa johonkin Raamatun tulkintaan. Oletkohan ihan arkkihölmö, joita on Esikoislestadiolaiset RY:ssä???. Nimenomaan tuo "maallinen" yhdistys, joka on ottanut taivaan valtakunna avaimet itselleen?? (lesta)Laisuus muka ei ole se asia, mutta sitä tarkoittavat, ei kukaan muu vo pelastua!!!! VOIKO JOKU IHAN AIDOSTI USKOA NOIN?
- Ihminen_on_pieni
voinko_uskoa kirjoitti:
Vaan uskoa johonkin Raamatun tulkintaan. Oletkohan ihan arkkihölmö, joita on Esikoislestadiolaiset RY:ssä???. Nimenomaan tuo "maallinen" yhdistys, joka on ottanut taivaan valtakunna avaimet itselleen?? (lesta)Laisuus muka ei ole se asia, mutta sitä tarkoittavat, ei kukaan muu vo pelastua!!!! VOIKO JOKU IHAN AIDOSTI USKOA NOIN?
Tämä "vaib me pelastumme" luulo on hyvin monissa yhdistyksissä ja kirkoissa sisäänrakennettuna. Ei siis ainoastaan esikoislestadiolaisilla.
Maalliset ja taivaalliset menevät helposti sekaisin ja ihminen takertuu helposti näkyväisiin. Tutusts samoin ajattelevien porukasta tulee heloosti ainut "taivaan väki".
- Unohtakaa_tuomarit
Kristinuskossa ihmisen tehtäväksi ei ole asetettu toisten ihmisten tuomarina toimimista. Tällaiset heput ovat omalla asiallaan, eivät he ole Jeesuksen lähettämiä.
Jeesus joka on ruumiinsa pää, kutsuu jokaista seuraamaan häntä. Jeesus ei ole minkään yhdistyksen tai kirkon jäsenlobbari!
Ja Jeesukseen uskovien tehtävänä on jaella kutsukortteja pelastukseen. Tulkaa, sillä kaikki on valmistettu. Jeesus on kaiken valmiiksi tehnyt, hän odottaa että sinäkin, joka vielä epäröit, tai muita tuomaroit, otat Jeesuksen kutsun vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 652957
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252083Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671668Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241520- 281281
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161267Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281150Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101107Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001