SYntien anteeksi pyytäminen

synnintunto

Eilen tajusin jotain hyvin merkittävää. En seurakunnassa kuullut koskaan rukousta, jossa pyydettäisiin syntejä anteeksi. Sitä ei tapahdu myöskään yhdessäkään tv7 ohjelmassa (jota en nykyään katso) Syntejä ei ole koskaan rukoiltu anteeksi myös yhdessäkään helluntailaisten tekemässä videossa, oli se sitten puhetilaisuus tai jokin muu tapahtuma.
Missä on synnintunto?

23

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • videoitasikatsonut

      Onko oikein ottaa oikeus omaan valtaan, erota srk:sta, ja tehdä siitä julkinen häväistyskertomus. Lukea se fb:ssa, videolla koko kansalle. Onko oikein sitoa toinen osapuoli vaatimalla, ettei mitään yhteyttä saa ottaa, ei soittaa ei laittaa sähköpostia ja vaatimalla ,että päätöstä ja yksityisyyttä on kunnioitettava. Eikö maallisessakin oikeudessa ole molemmilla osapuolilla tasavertainen oikeus puolustautua, pyytää anteeksi ja sovitella. Millä oikeudella voi sitten tätä vaiennettua., sidottua kunniaansa vedoten herjata julkisesti, puhua pahaa ja tehdä parannusta ja vaatia jopa synnintunnustuksia. Pitääkö srk:ssa ladella kaikki päivän aikana tekemänsä synnit luetellen yksitellen ääneen: vihastuin Matille, katsoin Liisaa "sillä silmällä", tunsin kateutta, lipsahti ruma sana, ... Tehdäänkö sitten tätä kansankirkossa. Ei tehdä ja ei varmasti ole tarpeenkaan tehdä.

      Ja kysymys aloittajalle? Oletko pyytänyt julkisesti anteeksi niitä kirosanoja, haistatteluja ja rienauksia, joilla loukkasit maamme nuorisoa, joka ei ole sinulle mitään pahaa henkilökohtaisesti tehnyt, loukkasit pienten lasten äitejä, toivottelit lapset ja nuoret jopa kaasukammioon. Nostit vielä menneen elämäsi törkeimmät videot esille, nekin joiden antia olit kerran jo asianomaisilta anteeksi pyytänyt. Tavallaan niiden esiin kaivamisella mitätöit ne anteeksipyyntösi. Teit myös lisää paasausvideoita, joissa käytit ihan karkeita kirosanoja muutama viikko sitten. En ole nähnyt yhtään videota, joissa kadut, teet parannusta ja pyydät anteeksi.

      Kerroit jollain videolla jopa tahallasi ärsyttäväsi katsojia.. Sekö riittää parannukseksi, että poistit videot ja kuittasit kaiken kuin kintaalla ja et voi niitä hyvällä omallatunnolla siellä pitää. Oletko laittanut itsesi Jumalan paikalle, jolla on oikeus tenttailla toisten synnintunnustuksia (joita itsekukin tekee hiljaa sydämessään Jumalansa edessä). Sinulla on oikeus räkyttää toisia, herjata julkisesti kuin muurin takaa, mutta en ole kyllä nähnyt omaasikaan katumusta ja anteeksipyyntöä.
      Vastasit eräälle kysyjälle kun tahtoi tietää, miksi vihaat nuorisoa, haukuit heitä huoriksi, että sinua on koulussa kiusattu ja näet nykyiset teinit potentiaalisina kiusaajinasi ja taannut tunteissasi lapsen tasolle. Sinulla valtavasti patoutunutta vihaa ja purat ja kostat, sitä noin, mutta aivan väärään kohteeseen. Tuo tapa kostaa ja purkaa ei auta sinua yhtään eteenpäin. Viha kasvaa vain lumipallon tavoin, vie masennukseen ja ahdistukseen. Näet aina syyn ja ongelman toisessa. Menet yhteisöön, hankit luottamuksen olemalla sympaattinen, kiltti aikasi ja sitten kun saat selville kaiken tuon porukan heikkoudet alat kostamaan. Valitat juorumaisesta mutta teet sitä koko ajan puhumalla itse tuon yhteisön asioista ulkopuolisille ja vielä tahoille, joille asia ei ole osaa eikä arpaa ja ovat täysin ulkopuolisia. Eikö oma käytöksesi ole mielestäsi ollenkaan syntiä? Toiset eivät saa juoruta, mutta sinulla siihen on täysi oikeus ja jumallinen valtuus. Nyt se kohde sattuu olemaan helluntaiseurakunta ja siihen porukkaan kuuluvat. Ei maallisessa yhdistyksessä tai työpaikassa ole oikein puhua yhteisön sisäisistä asioista ulkopuolisille, mutta sinulla on siihen ihan Jumalan oikeus.

      Kun nyt seuraavan kerran menet siihen kammioosi rukoilemaan Jeesuksen edessä, niin mieti ainakin jotain asioita joita tässä luit. Voitko esittää tuon kaiken ihan rehellisesti Jeesuksen edessä ja sanoa että tässä listassa on kaikki teksti väärää. Kerrot että sinulla on hyvä olla, mutta saattaa olla että se rauha ei kestä kovinkaan kauaa. Ja oletko sitten varma että tuo pahaolo ja ahdistus, jota ajoittain koet liittyy oloosi srk:ssa. Koit sitä pahaa oloa jo silloin kun elit maailmassa. Sinulla on ongelma ettet pysyt kommunikoimaan henkilökohtaisesti kasvokkain tai avoimesti dialogina asianomaisen kanssa vaan varmistat jollain tavoin suojamuurin ettei tuo toinen pääse lähellesi ja käymään tasavertaista vuoropuhelua. Latelet sitten asioita kaukaa ilman keskustelua. Se lienee opittu tapa puollustautua kun sinua on lannistettu ja kiusattu. Sanoit jollain videolla, että et voi sanoa ei, tai näyttää mielipahaasi akuutissa tilanteessa vaan ahdistut. No eikö asiaa voisi pikkuhiljaa opetella muutenkin kuin pakenemalla ja sitten maksaa yllärikostolla, Voisi laittaa tekstiviestin perään: tämä ei käy, olen pahoillani, loukkasit minua pahasti. Selvitetään tämä asia.
      Mikä on mielestäsi ylpeyden synti?

    • SyntinenLuterilainen

      Helluntailaiseen oppiin kuuluu, että uskoontullut helluntailainen ei ole enää syntinen. Hellari ei tee syntiä. Vain "virheitä ja erheitä joita Herra meissä omissaan ymmärtää." Olen kuullut tämän sanatarkasti Helsingin Saalemin lavalta.

      He eivät siis kadu edes "virheitään ja erheitään", - sillä mitä synnitön voisi katua? - vaan väittävät Jumalan ymmärtävän niitä. Hellari ei siis itse koskaan kadu, ei koe synnintuntoa eikä koskaan pyydä anteeksi tai selvitä rikoksiaan ja tekojaan muille ihmisille, koska hän on helluntailaisuuteen kääntyessään saanut ne anteeksi.

      Hellari kuitenkin ensimmäisenä on osoittamassa sormella rikostensa vertavuotavaa uhria, joka ei ole toipunut hellarin rikkoksista vaan kantaa niiden haavoja ja seurauksia itsessään. Hellari syyttää uskontonsa uhria "anteeksiantamattomuudesta" ja ilmoittaa tämän joutuvan Helvettiin. Anteeksi hän ei koskaan pyydä, mutta vaatii anteeksiannon vaikka pedofilian uhrilta, kadotustuomionkin uhalla. Traumat ovat merkki siitä että uhri "tahtoo elättää Saatanaa sisällään" (sanatarkasti).

      Myöskään helluntailaiset poliisit eivät ota vastaan rikosilmoituksia omiensa teoista vaan tahtovat lakaista ne mattojen alle, vähätellen tapahtuneen tuomittavuutta, antamalla rikoksen uhrille väärää tietoa hänen oikeuksistaan ja näin salaten etenkin lahkonsa vanhemmistoportaiden rikoksia.
      .

      • säälittävää

        SyntinenLuterilainen on Valheen isän palveluksessa.


      • jostunnistat

        Miten usein syntinen luterilainenkin menee ehtoolliselle ja illalla kapakkaan. No kun kirkossa tunnustaa kerran sunnuntaina synnintunnustuksen yhdessä kuorona ulkoa lukien ja ottaa vielä päälle ehtoollisen niin, niin takki on taas kevyt lähteä tekemään syntiä viikon edestä. Kyllä hellarina joudun tunnustamaan syntiä ihan koko ajan ja jopa kaupan kassajonossa voi ajatuksissaan joutua katumaan pahoja ajatuksia, asenteitaan, ja mistä omatunto muistuttaa eiköhän aidon uskovaisen oli sitten hellari tai luterilainen synnintunnustus ole samanlainen ja yleensä se onkin hiljaista puhetta Jeesukselle. Eikö ole jopa ulkokultaista pitää niitä äänekkäitä katumus- ja rukoushetkiä . Mitä se syntinen publikaani käyttäytyi. Ainakin tänä iltana olin tilaisuudessa jossa puhuja pyysi alussa syntejä anteeksi ja rukoili ettei johdattaisi kuulijoita harhaan. Oli TV7:n Herätkää -ohjelman nauhoitus.


      • oletkoveljesivartija

        Hellarien oppiin ei kuulu tuollainen. Uudestisyntynyt on ihan samalla tavalla syntinen, mutta armahdettu syntinen. Joka hetki ihminen tekee syntiä, ajatusmaailma on paha, ja kun ollaan Kristuksessa niin Isä katsoo lastaan Jeesuksen lunastustyön läpi. Kyllä niitä tietoisia syntejä pitää varoa ja tehdä parannus, pyytää anteeksi, antaa anteeksi. Ja jos arvostelet ja vikoilet lähimmäistäsi niin teet jos siinä syntiä. Aloittajakin on oikein tarkkailemalla tutkaillut veljiensä tunnustuksia. Nähnyt itsensä sankarina ja jalona, "en ole niin kuin tuo iltauninen, katumaton vaan teen sen parannuksen itse jo paljon aikaisemmin". Ihan niin kuin fariseus publikaanin rinnalla.


    • Joopajootuasennii

      Miksi joku tekisi moista hassua rituaalia. Synnintunto kun on vain uskonnon alistamilla ihmisillä, jotka on turhaan peloteltu ihan tärviölle.

      • tdrydtut

        Murhamiehistä lähes jokainen kokee suurta synnintuntoa teoistaan. Ainoastaan psykopaatit eivät koe. He eivät kuitenkaan kaikki ole uskonnon alistamia ihmisiä. Samoin monet masennukset ja muut mielenhäiriöt johtuvat synnin seurauksista. Hyvin yleinen asia siis Suomessa.

        Jos et uskokaan näkymättömään todellisuuteen, niin varmaankin pidät totena ainakin mielen alueen häiriöitä. Moni Jeesuksen luokse tullut on saanut rauhan sielulleen. Se on ainakin tosiasia, jota ei voi kiistää. Esimerkkinä nämä entiset puliukot:

        https://www.youtube.com/watch?v=EeYk9VzQyQ4


    • capiche

      Jäi kuitenkin jotain vieläkin merkittävämpää tajuamatta. Kaikissa kristillisissä seurakunnissa ei tosiaankaan ole liturgioita ja muodollisia synnintunnustuksia. Mutta se ei tarkoita, etteikö seurakuntalainen tekisi päivittäin tiliä Jumalansa edessä.

      Kollektiivisen synnintunnustus on muodollisuus. Kukaan tuskin muuttuu, koska on tunnustanut filosofisella tasolla olevansa syntinen. Jumala tekee tosielämässä työtä ihmisessä yksilöllisesti ja asia kerrallaan. Silloin asioita kutsutaan kaunistelematta niiden oikeilla nimillä ja niistä otetaan vastuu rehellisesti Jumalan edessä. Se on ainoa tie pysyvään elämänmuutokseen.

      • kaunistelematta

        mitä ajattelet siitä, että kyllähän eiuskovakin voi kokea syyllisyyttä jostain asiasta, uskovilla sitä kutsutaan synnintunnoksi, mutta tietyllä tapaa se on sama asia, uskonto ehkä enemmän sitoo enemmän tiettyihin raameihin siitä, mistä pitää kokea syyllisyyttä, se voi johtaa myös liialliseen syyllisyyden tuntoon, kuitenkaan ihmisen tiedostamatta sitä, onko se syy, edes itsessä, vai kokonaisuudessa. Uskovia ehkä sitoo helposti ajatus siitä, että kuinka teki sitä ja tätä ja tietyllä tavoin ei saa käyttäytyä, vaikka reaktio voisi olla luonnollinen johonkin ja se olisi normaalia, se voidaan jättää ikäänkuin tiedostamatta ja ettei se syy ollut kaikkineen itsessä vaan oli monen tekijän summa.

        eiuskovakin osaa ottaa vastuuta, kehittyä ihmisenä ymmärtämään paremmin itseään ja muita jne. Uskovat haluavat nähdä jonkun toisen toimijan itsensä sijaan, vaikka ihminen toimii koko ajan itse.


      • capiche
        kaunistelematta kirjoitti:

        mitä ajattelet siitä, että kyllähän eiuskovakin voi kokea syyllisyyttä jostain asiasta, uskovilla sitä kutsutaan synnintunnoksi, mutta tietyllä tapaa se on sama asia, uskonto ehkä enemmän sitoo enemmän tiettyihin raameihin siitä, mistä pitää kokea syyllisyyttä, se voi johtaa myös liialliseen syyllisyyden tuntoon, kuitenkaan ihmisen tiedostamatta sitä, onko se syy, edes itsessä, vai kokonaisuudessa. Uskovia ehkä sitoo helposti ajatus siitä, että kuinka teki sitä ja tätä ja tietyllä tavoin ei saa käyttäytyä, vaikka reaktio voisi olla luonnollinen johonkin ja se olisi normaalia, se voidaan jättää ikäänkuin tiedostamatta ja ettei se syy ollut kaikkineen itsessä vaan oli monen tekijän summa.

        eiuskovakin osaa ottaa vastuuta, kehittyä ihmisenä ymmärtämään paremmin itseään ja muita jne. Uskovat haluavat nähdä jonkun toisen toimijan itsensä sijaan, vaikka ihminen toimii koko ajan itse.

        Ilman muuta. Jokaisella on omatunto. Ihmisillä on lähes kaikissa maailman kulttuureissa synnynnäinen taju siitä mikä on oikein tai väärin. Raamatun mukaan Jumala on tämän kyvyn ihmiselle antanut.

        Mutta koska ihmisellä on vapaa tahto, niin omantunnon voi halutessaan myös hiljentää tai vaientaa. Ihmisillä on yleisesti ottaen luontainen taipumus vähätellä tekojaan tai selittää niitä parhain päin. Joillakin voi tosin olla myös ns. neuroottinen omatunto, joka syyttää silloinkin, kun ei ole syyllinen.

        Ei-uskovan ja uskovan ero on lähinnä siinä, että Jumalan yhteydessä eläessä omatunto herkistyy ja huomaa herkemmin omat virheensä. Ei vain tekojen ja puheiden, vaan myös ajatusten ja asenteiden tasolla. Ja vastaavasti neuroottinen tajuaa mikä on hänen vikansa ja mikä taas ei ole.

        Kristityn ei tarvitse jäädä syyllisyyteen, sillä kristinuskoon kuuluu olennaisesti myös armo. Kun tahtotila ja suunta on oikea, niin Jumala armahtaa Kristuksen sovitustyön tähden epätäydellisyyden.


      • kaunistelematta

        kuinka paljon siinä mitä sanot ja kirjoitat on opittuja käsityksiä, että Jumala olisi tekijänä jossain, joka herkistäisi omantunnon hyvällä tavalla? Se on vain väite, että uskova huomaisi herkemmin virheensä, sitä et voi todentaa. Raamattu ei riitä perustelemaan väitettä, sitä ei voi tutkia kuten tiedettä, se on vain kirja jossa on väitteitä ja kertomuksia, joiden kirjoitetun todellisuudestakaan ei voi tietää, uskoa siihen voi tietenkin.

        Ehkä kyse on persoonasta, elämänkoulusta, oppimisesta, asioiden lävitse käymisestä jne.


      • capiche

        "Uskovat haluavat nähdä jonkun toisen toimijan itsensä sijaan, vaikka ihminen toimii koko ajan itse."

        Ei sinne päinkään. Uskova on ehdottomasti vastuussa itsestään. Emme me liihottele jalat metri maan pinnan yläpuolella ja odota, että Jumala tekee puolestamme päätöksiä. Mutta tietenkin kristitty pohtii miten hän voisi elää Jumalan mielen mukaista elämää.

        Tottakai ihminen voi kehittää itse itseään. Mutta syntisestä luonnostaan hän ei pääse silloinkaan eroon. Kristinuskohan on ensisijaisesti vastaus ihmisen syntiongelmaan. Ja kun tuntee itsensä vapaaksi, niin muutoskin on helpommin mahdollinen.


      • kaunistelematta

        vapaaksi synnistä voi tuntea vain olematta uskoa syntiin. Uskovaisuuden ongelma on juuri syntikäsitteessä. Uskovat perustelevat jos kyseenalaistaa syntikäsitteen asiaa sillä, että jos ei usko syntiin, olisi kuin moraaliton, mutta sehän ei pidä paikkaansa. Itsekin myönsit aiemmin, että moraali löytyy myös eiuskovilta.


      • capiche
        kaunistelematta kirjoitti:

        kuinka paljon siinä mitä sanot ja kirjoitat on opittuja käsityksiä, että Jumala olisi tekijänä jossain, joka herkistäisi omantunnon hyvällä tavalla? Se on vain väite, että uskova huomaisi herkemmin virheensä, sitä et voi todentaa. Raamattu ei riitä perustelemaan väitettä, sitä ei voi tutkia kuten tiedettä, se on vain kirja jossa on väitteitä ja kertomuksia, joiden kirjoitetun todellisuudestakaan ei voi tietää, uskoa siihen voi tietenkin.

        Ehkä kyse on persoonasta, elämänkoulusta, oppimisesta, asioiden lävitse käymisestä jne.

        Kantapään kautta opittua. Olen viettänyt käytännön syistä aika vähän aikaa kristittyjen parissa. Mutta olen kokeillut elämää ilman Jumalaa ja Jumalan kanssa ja tiedän siksi eron.

        Tottakai kyse on aina myös persoonasta ja elämänkokemuksista. Eivät uskovaiset ole toistensa klooneja, vaan kukin mieltää uskoaan myös oman persoonansa kautta.


      • kaunistelematta

        eikä eiuskovatkaan ole toistensa klooneja, vaikka uskovat niputtavat eiuskovat, johonkin "kastiin"... voit kieltää sen, mutta uskovillehan he ovat itse osallisia jostain hyvästä ja muut kaikesta Jumalan vihastasta osallisia, ainakin jossain ajassa, jos ei tässä. Eikö se ole jotain sellaista. Vai mitä ajattelet, kadotukseen tuomituista? Uskovat sanovat, etteiväthän he sitä tee, koska eivät voi kenestäkään tietää, mutta silti tekevät sitä, eivät vain itse huomaa.


      • capiche
        kaunistelematta kirjoitti:

        vapaaksi synnistä voi tuntea vain olematta uskoa syntiin. Uskovaisuuden ongelma on juuri syntikäsitteessä. Uskovat perustelevat jos kyseenalaistaa syntikäsitteen asiaa sillä, että jos ei usko syntiin, olisi kuin moraaliton, mutta sehän ei pidä paikkaansa. Itsekin myönsit aiemmin, että moraali löytyy myös eiuskovilta.

        En tiedä montakaan uskovaista, jotka ajattelisivat, että ei-uskovaiset olisivat aina moraalittomia tai uskovaiset täydellisiä. Jumalan silmissä olemme kaikki syntisiä.

        Jeesus sanoi, ettei kukaan voi tulla Jumalan luo, ellei Jumala häntä vedä.
        Usko on aina lahja. Kukaan ei tule uskoon siksi, että joku uskovainen esitti sen puolesta tarpeeksi vahvat argumentit. Ja siksi Jumala-suhdetta kutsutaan uskoksi, eikä tiedoksi.


      • kaunistelematta

        Niin se on uskoa vain. Synti on ihmisen keksimä, esihistoriallinen jäänne uskonnosta, ei ole syntiä, on vain ihmisiä, ominaisuuksine ja tekoine, joista jotkin koskettavat hyvyydellään ja toiset pahuutensa kautta.


      • capiche
        kaunistelematta kirjoitti:

        eikä eiuskovatkaan ole toistensa klooneja, vaikka uskovat niputtavat eiuskovat, johonkin "kastiin"... voit kieltää sen, mutta uskovillehan he ovat itse osallisia jostain hyvästä ja muut kaikesta Jumalan vihastasta osallisia, ainakin jossain ajassa, jos ei tässä. Eikö se ole jotain sellaista. Vai mitä ajattelet, kadotukseen tuomituista? Uskovat sanovat, etteiväthän he sitä tee, koska eivät voi kenestäkään tietää, mutta silti tekevät sitä, eivät vain itse huomaa.

        No ei, kuka niin on edes väittänyt. Minulla on kavereita ja kollegoja, jotka ovat ateisteja tai agnostikkoja. Ei se estä minua pitämästä heistä ihmisinä. He tietävät mikä minä olen. Jos he haluavat keskustella, olen valmis, mutta tyrkyttäminen ei kuulu tyyliini.

        Raamattu sanoo, että synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa. Kristittynä uskon tietenkin siihen. Mutta ei minun tehtäväni ole tuomita ihmisiä kadotukseen. Sillä niin kauan kuin on elämää, on myös toivoa. Ihminen tuomitsee oikeastaan loppupeleissä itsensä tekemiensä valintojen kautta.


      • kaunistelematta

        syyllisyys ei ole aina hyvä juttu. Normaalien ihmisten elämässä pitäisi vain kyetä elämään, itsensä ja sen kanssa mitä on, en nyt tarkoita, etteikö olisi asioita, joissa olisi hyvä mennä itseensä, mutta... uskovat kertovat sen olevan pyhän hengen herkistämää puhetta, tuntea syyllisyyttä asioista, mistä monet monet muut eivät tuntisi...


      • Eenokki12
        capiche kirjoitti:

        Ilman muuta. Jokaisella on omatunto. Ihmisillä on lähes kaikissa maailman kulttuureissa synnynnäinen taju siitä mikä on oikein tai väärin. Raamatun mukaan Jumala on tämän kyvyn ihmiselle antanut.

        Mutta koska ihmisellä on vapaa tahto, niin omantunnon voi halutessaan myös hiljentää tai vaientaa. Ihmisillä on yleisesti ottaen luontainen taipumus vähätellä tekojaan tai selittää niitä parhain päin. Joillakin voi tosin olla myös ns. neuroottinen omatunto, joka syyttää silloinkin, kun ei ole syyllinen.

        Ei-uskovan ja uskovan ero on lähinnä siinä, että Jumalan yhteydessä eläessä omatunto herkistyy ja huomaa herkemmin omat virheensä. Ei vain tekojen ja puheiden, vaan myös ajatusten ja asenteiden tasolla. Ja vastaavasti neuroottinen tajuaa mikä on hänen vikansa ja mikä taas ei ole.

        Kristityn ei tarvitse jäädä syyllisyyteen, sillä kristinuskoon kuuluu olennaisesti myös armo. Kun tahtotila ja suunta on oikea, niin Jumala armahtaa Kristuksen sovitustyön tähden epätäydellisyyden.

        Kristityn ei tarvitse jäädä syyllisyyteen, sillä kristinuskoon kuuluu olennaisesti myös armo. Kun tahtotila ja suunta on oikea, niin Jumala armahtaa Kristuksen sovitustyön tähden epätäydellisyyden.

        ...armahtaa Kristuksen sovitustyön tähden ja siihen kuuluvat syntien anteeksisaaminen tähden, joka poistaa myös epätäydellisyyden aiheuttaman epätietoisuuden.


      • Eikiitosjeesus
        capiche kirjoitti:

        En tiedä montakaan uskovaista, jotka ajattelisivat, että ei-uskovaiset olisivat aina moraalittomia tai uskovaiset täydellisiä. Jumalan silmissä olemme kaikki syntisiä.

        Jeesus sanoi, ettei kukaan voi tulla Jumalan luo, ellei Jumala häntä vedä.
        Usko on aina lahja. Kukaan ei tule uskoon siksi, että joku uskovainen esitti sen puolesta tarpeeksi vahvat argumentit. Ja siksi Jumala-suhdetta kutsutaan uskoksi, eikä tiedoksi.

        Entäs kun sitä jumalaa ei ole niin eipä ole syntiäkään. Turhaan kärvistelet.
        On aivan uskomattoman hyvä olla.


    • pitkäänhellari

      Olen ollut uskossa kohta 50 vuotta, osan ajasta luterilaisena ja osan hellarina. Ei se synti ja sen tunnistaminen ole riippuvainen missä venekunnassa istuu. Kuitenkin kannattaa tehdä parannusta omasta vaelluksestaan ja jättää se kaverin tarkkailu enemmän hänen vastuulleen. Kun osoitat lähimmäistä, niin yksi sormi on kohti häntä ja kolme itseäsi.

      • Eikiitosjeesus

        Paran pian. Kauan olet jo kärsinyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe