EXIDE 12/7 –varaaja (12 V, 7 A) akkulaturi/ylläpitolaturi
http://exide.fi/tuotteet/varaajat/exide-127/
Voiko ylläpitolaturin kiinnittää kiinteästi auton sisälle ja akkuun kiinni, niin että se lataa aina kun virtajohdon laittaa autotolppaan ja ajastinjakso (3h) alkaa?
Tässä ylläpitolaturissa on mukana varauspuristimet sekä rengasmaiset akkukengät kinteään asennukseen. Voiko Exide 12/7 -varaajan kiinnittää esim. nippusiteillä kiinteästi auton konepellin alle moottoritilaan ja pitää sitä kiinni auton akussa kiinteästi koko ajan?
Jos edellinen on mahdollista, muistaako varaaja 3 tunnin vuorokautisella kellokytkimellä varustetussa autotolpassa automaattisesti mikä akkutyyppi ja kapasiteetti siinä on vimeksi valittu ja jatkaa automaattisesti latausta seuraavana vuorokautena jos se on autotolpan johdossa kiinni?
Vai voiko virran uudelleen kytkeytyessä kellokytkimen ajastamana vuorokauden päästä varaajassa kytkeytyä väärä valinta esim. Geeliakku/AGM normaalin lyijyakun sijaan joka oli edellisellä keralla valittu?
Toimiiko tämä varaaja/akkulaturi/ylläpitolaturi siis kiinteästi autoon asennettuna autosähkötolpan ajastimen ohjaamana?
EXIDE 12/7 varaaja (12 V, 7 A) akkulaturi/ylläpiti
11
3778
Vastaukset
- Menovesi
"Voiko ylläpitolaturin kiinnittää kiinteästi auton sisälle ja akkuun kiinni, niin että se lataa aina kun virtajohdon laittaa autotolppaan ja ajastinjakso (3h) alkaa?" Voi ja ei. Voi kytkeä teknisesti, mutta jos sattuu vahinko, niin vakutusyhtiö venkoo itsensä ulos vastuusta, koska laturia ei ole suunniteltu kiinteään asennukseen. Itselläni on juuri näin tehty, siis asennettu kiinteästi vaikka ei ole tarkoitettu kiinteään asennukseen.
"Voiko Exide 12/7 -varaajan kiinnittää esim. nippusiteillä kiinteästi auton konepellin alle moottoritilaan ja pitää sitä kiinni auton akussa kiinteästi koko ajan?" Voi, laturissa olevat diodit ovat esto suunnassa eikä pura akkua.
"Jos edellinen on mahdollista, muistaako varaaja 3 tunnin vuorokautisella kellokytkimellä varustetussa autotolpassa automaattisesti mikä akkutyyppi ja kapasiteetti siinä on vimeksi valittu ja jatkaa automaattisesti latausta seuraavana vuorokautena jos se on autotolpan johdossa kiinni?
Vai voiko virran uudelleen kytkeytyessä kellokytkimen ajastamana vuorokauden päästä varaajassa kytkeytyä väärä valinta esim. Geeliakku/AGM normaalin lyijyakun sijaan joka oli edellisellä keralla valittu? Toimiiko tämä varaaja/akkulaturi/ylläpitolaturi siis kiinteästi autoon asennettuna autosähkötolpan ajastimen ohjaamana?" Minulla on CTEK vastaavnlainen latturi jossa kaikki nämä ominaisuudet. Tässä CTEKIN laturissa kaikki asetukset pysyy siinä toiminnossa mihin ne on alkujaan laitettu. Mikään virtakatkos ei vaikuta mihinkään asetuksiin, ne säilyy mihin ne on asetettu.
Luulen, että laturisi toimii samoin kuin minun CTEKIN.
Voit varmistaa toiminnon kytkemällä laturisi lataamaan akkua. Sitten vedät virran pistotulpan irti tolpasta. Laittaessasi takaisin pistotulpan tolpaan, niin näät onko kaikki asetukset katkon jälkeen ennallaan.
Huomioi vielä, jos autossasi on Sat/Sop toiminto, ja auto VW konsernin, niin silloin miinusta ei saa kytkeä akkuun vaan auton tai moottorin runkoon.- ap.kysyy
"Voiko ylläpitolaturin kiinnittää kiinteästi auton sisälle ja akkuun kiinni, niin että se lataa aina kun virtajohdon laittaa autotolppaan ja ajastinjakso (3h) alkaa?"
Voi ja ei. Voi kytkeä teknisesti, mutta jos sattuu vahinko, niin vakutusyhtiö venkoo itsensä ulos vastuusta, koska laturia ei ole suunniteltu kiinteään asennukseen. Itselläni on juuri näin tehty, siis asennettu kiinteästi vaikka ei ole tarkoitettu kiinteään asennukseen.
-
"Voiko Exide 12/7 -varaajan kiinnittää esim. nippusiteillä kiinteästi auton konepellin alle moottoritilaan ja pitää sitä kiinni auton akussa kiinteästi koko ajan?"
Voi, laturissa olevat diodit ovat esto suunnassa eikä pura akkua.
-
"Jos edellinen on mahdollista, muistaako varaaja 3 tunnin vuorokautisella kellokytkimellä varustetussa autotolpassa automaattisesti mikä akkutyyppi ja kapasiteetti siinä on viimeksi valittu ja jatkaa automaattisesti latausta seuraavana vuorokautena jos se on autotolpan johdossa kiinni?
Vai voiko virran uudelleen kytkeytyessä kellokytkimen ajastamana vuorokauden päästä varaajassa kytkeytyä väärä valinta esim. Geeliakku/AGM normaalin lyijyakun sijaan joka oli edellisellä keralla valittu? Toimiiko tämä varaaja/akkulaturi/ylläpitolaturi siis kiinteästi autoon asennettuna autosähkötolpan ajastimen ohjaamana?"
Minulla on CTEK vastaavnlainen latturi jossa kaikki nämä ominaisuudet. Tässä CTEKIN laturissa kaikki asetukset pysyy siinä toiminnossa mihin ne on alkujaan laitettu. Mikään virtakatkos ei vaikuta mihinkään asetuksiin, ne säilyy mihin ne on asetettu.
Luulen, että laturisi toimii samoin kuin minun CTEKIN.
Voit varmistaa toiminnon kytkemällä laturisi lataamaan akkua. Sitten vedät virran pistotulpan irti tolpasta. Laittaessasi takaisin pistotulpan tolpaan, niin näät onko kaikki asetukset katkon jälkeen ennallaan.
Huomioi vielä, jos autossasi on Sat/Sop toiminto, ja auto VW konsernin, niin silloin miinusta ei saa kytkeä akkuun vaan auton tai moottorin runkoon.
- Näköjään pysyy asetukset ja kyseessä ei ole VW. Kuinka kauan tyhjentyneen akun lataus toiminta/käynnistyskuntoon mahtaa suunnilleen kestää? Akku siis tyhjentynyt niin että auto ei käynnisty mutta radio, ajotietokone ym. edelleen toimivat. Tolppapaikassa on näköjään vain 2h kelloajastus, eli menee aika kauan ka saa käydä lisäaikaa vääntämässä jos akun lataus käynnistyskuntoon kestää jotain 10h tai pidempään.
Kysyisin vielä että voisiko jatkossa tehdä niin että ulkokäyttöisellä haaroituspistorasialla laittaisi toiseen pistokkeeseen lohkolämmittimen/1300W sisätilalämmittimen ja toiseen tuon Exide 12/7 ylläpitolaturin 2h aamuisin aina talviaikaan. Kestääkö autotolpan kapasiteetti kummatkin kuormat samaan aikaan? Sisätilalämmittimen käyttöä ei ole taloyhtiössä kielletty.
Auttako 2h ylläpitolataus vuorokaudessa pitämään ladatun akun toimintakunnossa?
Kiitos muuten jelpistä. - Bemari_piuhassa
ap.kysyy kirjoitti:
"Voiko ylläpitolaturin kiinnittää kiinteästi auton sisälle ja akkuun kiinni, niin että se lataa aina kun virtajohdon laittaa autotolppaan ja ajastinjakso (3h) alkaa?"
Voi ja ei. Voi kytkeä teknisesti, mutta jos sattuu vahinko, niin vakutusyhtiö venkoo itsensä ulos vastuusta, koska laturia ei ole suunniteltu kiinteään asennukseen. Itselläni on juuri näin tehty, siis asennettu kiinteästi vaikka ei ole tarkoitettu kiinteään asennukseen.
-
"Voiko Exide 12/7 -varaajan kiinnittää esim. nippusiteillä kiinteästi auton konepellin alle moottoritilaan ja pitää sitä kiinni auton akussa kiinteästi koko ajan?"
Voi, laturissa olevat diodit ovat esto suunnassa eikä pura akkua.
-
"Jos edellinen on mahdollista, muistaako varaaja 3 tunnin vuorokautisella kellokytkimellä varustetussa autotolpassa automaattisesti mikä akkutyyppi ja kapasiteetti siinä on viimeksi valittu ja jatkaa automaattisesti latausta seuraavana vuorokautena jos se on autotolpan johdossa kiinni?
Vai voiko virran uudelleen kytkeytyessä kellokytkimen ajastamana vuorokauden päästä varaajassa kytkeytyä väärä valinta esim. Geeliakku/AGM normaalin lyijyakun sijaan joka oli edellisellä keralla valittu? Toimiiko tämä varaaja/akkulaturi/ylläpitolaturi siis kiinteästi autoon asennettuna autosähkötolpan ajastimen ohjaamana?"
Minulla on CTEK vastaavnlainen latturi jossa kaikki nämä ominaisuudet. Tässä CTEKIN laturissa kaikki asetukset pysyy siinä toiminnossa mihin ne on alkujaan laitettu. Mikään virtakatkos ei vaikuta mihinkään asetuksiin, ne säilyy mihin ne on asetettu.
Luulen, että laturisi toimii samoin kuin minun CTEKIN.
Voit varmistaa toiminnon kytkemällä laturisi lataamaan akkua. Sitten vedät virran pistotulpan irti tolpasta. Laittaessasi takaisin pistotulpan tolpaan, niin näät onko kaikki asetukset katkon jälkeen ennallaan.
Huomioi vielä, jos autossasi on Sat/Sop toiminto, ja auto VW konsernin, niin silloin miinusta ei saa kytkeä akkuun vaan auton tai moottorin runkoon.
- Näköjään pysyy asetukset ja kyseessä ei ole VW. Kuinka kauan tyhjentyneen akun lataus toiminta/käynnistyskuntoon mahtaa suunnilleen kestää? Akku siis tyhjentynyt niin että auto ei käynnisty mutta radio, ajotietokone ym. edelleen toimivat. Tolppapaikassa on näköjään vain 2h kelloajastus, eli menee aika kauan ka saa käydä lisäaikaa vääntämässä jos akun lataus käynnistyskuntoon kestää jotain 10h tai pidempään.
Kysyisin vielä että voisiko jatkossa tehdä niin että ulkokäyttöisellä haaroituspistorasialla laittaisi toiseen pistokkeeseen lohkolämmittimen/1300W sisätilalämmittimen ja toiseen tuon Exide 12/7 ylläpitolaturin 2h aamuisin aina talviaikaan. Kestääkö autotolpan kapasiteetti kummatkin kuormat samaan aikaan? Sisätilalämmittimen käyttöä ei ole taloyhtiössä kielletty.
Auttako 2h ylläpitolataus vuorokaudessa pitämään ladatun akun toimintakunnossa?
Kiitos muuten jelpistä.Minulla on Exide 12/7 ja kun siihen on kerran naputeltu akkutyypiksi AGM, se pysyy automaattisesti ilman uusia toimia. Kuukaudenkaan virtakatkos ei vaikuta asiaan.
Kaksi tuntia latausta vuorokaudessa on yllättävän tehokasta. Kesällähän se riittää helposti nostamaan täysin voimattoman akun käynnistyskuntoon. Itse ajelen talvella lyhyttä kaupunkiajoa ja välissä saattaa olla viikkokin seisontaa. Kun auto alkaa huomautella sähkönpuutteesta, pistän tuollaisen pitemmän luppoajan tullessa laturin toimintaan ja pari kolme kuuria talvessa riittää kyllä pitämään akun hengissä. Jos käytät laturia joka päivä kaksi tuntia, mitään virranpuutetta ei tule olemaan niin kauan kuin akku kestää.
- apuvirtanen
Vitun laturit, hyvällä akulla pärähtää mosse tulille?
- KäytöstäJohtuvaa
Aika uusi 63Ah akku, menee nimenomaan tyhjäksi talvella koska lyhyitä automatkoja, ja on tullut radioa kuunneltua kun auto sammutettuna pidempiä aikoja odotellessa matkustajaa. Tyhjäkäynti pidempiä aikoja kun ei ole sallittua. Mikä tahansa akku tyhjenee tällä toiminnalla ja toinen akku jo kyseessä. Laadukas ylläpitolaturi toivottavasti estää tämän jatkossa.
- persejääs
Karvalakki silmillä?
- Menovesi
" Kestääkö autotolpan kapasiteetti kummatkin kuormat samaan aikaan? " Kyllä kestää.
Sisätilan lämmitin ottaa virtaa 6A. Ja laturi 75% hyötysuhteella ottaa virtaa 6A latauksella 0,5 A. - mielen-kiintoista
Kauanko "tyhjän" akun joka ei käynnistä enää autoa lataus tuollaisella Exide 12/7 ylläpitolaturilla kestää täyteen tai sellaiseen ku toon että auto käynnistyy? Tunteja, kymmeniä tunteja?
- laddare
Kesällä 6 A Terrier latasi akun käynnistyskuntoon ½ tunnissa ja arvelen talvella sen 2 h ajanjakson riittävän käynnistykseen riippuen tietysti pakkaslukemista ja siitä, kuinka kauan auto on seisonut edellisen käyttökerran jälkeen.
- Anonyymi
En ymmärrä ettei WW autoissa saa akkulaturin-johtoa kytkeä akkuun, vaan johokin auton osaan/runkoon .. Eikö akun -kaapeli ole kytketty myös auton runkoon ????
- Anonyymi
VW-autoissa on muitakin omituisuuksia kuten DSG .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997883- 1075617
- 2754881
- 494853
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294