2018 pääsiäinen kohdillaan!

Eli on tänä vuonna pääsiäinen aprillipäivänä!

Voi ortodoksipappikin huutaa, Jeesus nousi kuolleista, aprillia!

26

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EpätoivoinenAsenne

Kas kun et vappua tuoksi esitä. Jos Evankelista/palstan hihhuli Luterilanen töitä tekisi, se olisi IHME.

• Ei vappuna huudeta Aprillia!. Eikä vappu osu pääsiäisen kohdalle koskaan!

• vankkaa.faktaa

Totta :) Nyt on aprillipilojen kuningas oikealla paikallaan!!!

• W-Dediaa

Aprillipäivä (latina aprilis ja usean nykykielen april tarkoittavat huhtikuuta)

• tiiuyuyykujuj

Niin mutta aprillipila tarkoittaa aprillipäivänä lasketeltua pilaa.

• Onneksi olen töissä koko pääsiäisen eikä mun tarvitse osallistua tuohon kärsimysjuhlaan millään tavoin! :D Totta kai kuuluu esimerkiksi "kärsimysperjantaista" kolminkertainen palkka kaikesta siitä kivusta ja särystä mitä uskovaisista on koitunut vuosien varrella ja mitä heidän turha juhlasta on koitunut yhteiskunnallisesti, kun Suomessa monet ammattialat eivät tuotaneljään päivään yhtään mitään!
      Vuosilomat ovat lepäämistä varten eikä turhat kirkkopyhät!

• uskova-urpo

"Vuosilomat ovat lepäämistä varten eikä turhat kirkkopyhät!"

Niin mutta onhan Jeesuskin koko pääsiäisen ahkerana. Hän roikkuu ristillä kaikki pyhät.

• AteistinOverPassio

"Onneksi olen töissä koko pääsiäisen eikä mun tarvitse osallistua tuohon kärsimysjuhlaan millään tavoin!"

-------
        Ei tarvitse. Ja osallistuminen pääsiäisen viettoon olisi ateistilta vakaumuksensa kieltämistä. Ateisti ei vietä pääsiäistä! Monet ateistit ovat pääsiäisenä huvituksissa ja juovuksissa ja jotkut ateistit pakenevat pääsiäisen ahdistustaan työntekoon – ovat työvuksissa.

Eräs uskoon tullut kertoi, kuinka jumalattomana ollessaan hänellä pääsiäisen pyhät tuntuivat pitkiltä, kuluivat tosi hitaasti. Mutta varmaan tänäkin pääsiäisenä moni ateisti tulee uskoon ja toteaa että ennen pääsiäistä hän oli ateisti, mutta nyt on tullut kirkkaasti uskoon; uskoo Herraan Jeesukseen Kristukseen sytiensä anteeksiantajana, Herrana ja Vapahtajana.
        Jeesus Kristus on Herra!

Ateistit jotka pysyvät ateismissaan, jatkavat elämäänsä ateistisessa elämän tyhjyydessä, elämän tarkoituksettomuudessa, huonosta omastatunnostaan kärsien ja syyllisyydessään.

• AteistinOverPassio kirjoitti:

"Onneksi olen töissä koko pääsiäisen eikä mun tarvitse osallistua tuohon kärsimysjuhlaan millään tavoin!"

-------
        Ei tarvitse. Ja osallistuminen pääsiäisen viettoon olisi ateistilta vakaumuksensa kieltämistä. Ateisti ei vietä pääsiäistä! Monet ateistit ovat pääsiäisenä huvituksissa ja juovuksissa ja jotkut ateistit pakenevat pääsiäisen ahdistustaan työntekoon – ovat työvuksissa.

Eräs uskoon tullut kertoi, kuinka jumalattomana ollessaan hänellä pääsiäisen pyhät tuntuivat pitkiltä, kuluivat tosi hitaasti. Mutta varmaan tänäkin pääsiäisenä moni ateisti tulee uskoon ja toteaa että ennen pääsiäistä hän oli ateisti, mutta nyt on tullut kirkkaasti uskoon; uskoo Herraan Jeesukseen Kristukseen sytiensä anteeksiantajana, Herrana ja Vapahtajana.
        Jeesus Kristus on Herra!

Ateistit jotka pysyvät ateismissaan, jatkavat elämäänsä ateistisessa elämän tyhjyydessä, elämän tarkoituksettomuudessa, huonosta omastatunnostaan kärsien ja syyllisyydessään.

En tiedä noista huvituksista tai juovuksissa olemisesta koska olen täysin absolutisti eli jollen olisi töissä niin en ainakaan ryyppäisi.

"Mutta varmaan tänäkin pääsiäisenä moni ateisti tulee uskoon ja toteaa että ennen pääsiäistä hän oli ateisti"

Kaikille olisi paljon helpompaa luopua pääsiäisestä kuin tulla uskoon. Onko Pashan ja joulukinkun syöminenkin sinusta jokin uskon asia ettei ateistin tulisi niitäkään syödä kun kerran ei ole uskossa vai kuuluukohan ne vain suomalaiseen perinteeseen siinä missä esimerkiksi joulukuusi, joulupukki, joulusauna tai jouluolut (jonka saa myöskin alkoholittomana)?

"Ateistit jotka pysyvät ateismissaan, jatkavat elämäänsä ateistisessa elämän tyhjyydessä, elämän tarkoituksettomuudessa, huonosta omastatunnostaan kärsien ja syyllisyydessään. "

Kyllä raamatun lukeminen ja uskossa eläminen vasta tyhjyyttää elämään toisi tai lisää tyhjää täysin onttoon päähän. Monet täyttävät sen esimerkiksi työelämällä, joka on paljon järkevämpää kuin kirkkopyhien aikana loiseminen ja juhliminen.

-------

Jeesus Kristus on Herra!

Tuskin oli se eräs uskoon tullut sitten oikeasti ateisti jos kerran uskoonkin tuli. Esimerkiksi hihhulilääkäri Pekka Reinikainenkin väittää olleensa joskus ateisti, jota se ei takuulla koskaan ole ollut. Ei ateisti voi kreationistiksi muuttua jollei täysin menetä järkeään... siis pitää olla lähestulkoon aivokuollut.

-------

Jeesus Kristus on Herra!

"Ei tarvitse. Ja osallistuminen pääsiäisen viettoon olisi ateistilta vakaumuksensa kieltämistä. Ateisti ei vietä pääsiäistä!"

Ateisteilla ei ole yhteistä "vakaumusta" jota vastaan menisi jos osallistuu jonkun tahon järjestämään tapahtumaan. Mutta olet siitä oikeassa että ateisti ei "vietä" pääsiäistä siinä sanan merkityksessä, että pääsiäinen merkitsisi muuta kuin mahdollisesti lomapäivää.

"Monet ateistit ovat pääsiäisenä huvituksissa ja juovuksissa ja jotkut ateistit pakenevat pääsiäisen ahdistustaan työntekoon – ovat työvuksissa."

Yhtä paljon kuin ei-ateistitkin. Pääsiäinen on vain kansallinen lomapäivä, ei muuta :)

"Eräs uskoon tullut kertoi, kuinka jumalattomana ollessaan hänellä pääsiäisen pyhät tuntuivat pitkiltä, kuluivat tosi hitaasti."

Löysikö kaverisi vihdoin jonkun harrastuksen jotta lomapäivä ei tuntuisi liian pitkältä?

"Mutta varmaan tänäkin pääsiäisenä moni ateisti tulee uskoon ja toteaa että ennen pääsiäistä hän oli ateisti, mutta nyt on tullut kirkkaasti uskoon"

Todennäköisemmin, todella harvat tulevat uskoon samoin kuin muina päivinäkin vuodessa, mutta enemmän ja enemmän ihmisiä eroaa kirkosta koska on tajunnut mitä siihen kuuluminen elämälle merkitsee :)

"Ateistit jotka pysyvät ateismissaan, jatkavat elämäänsä ateistisessa elämän tyhjyydessä, elämän tarkoituksettomuudessa, huonosta omastatunnostaan kärsien ja syyllisyydessään."

Ei huolta, ateistina elämääni ei kuulu olennaisena osana mainitsemiasi "tyhjyyttä, tarkoituksettomuutta, huonoa omatuntoa tai syyllisyyttä" :)
        Jatkan elämääni onnellisena kuten muutenkin ilman että annan uskovaisten sekoilun haitata itseäni :)

• Kuin merkkinä universumilta myös juutalaisten ja kristittyjen (ainakin luterilaisten) pääsiäinen osuu poikkeuksellisesti samaan kohtaan kalenterissa ja aprillipäivään.

Juutalaiset juhlivat vapautumista Egyptin orjuudesta, jota ei todennäköisesti koskaan ollutkaan ja kristityt juhlivat messiastaan, jota ei koskaan todennäköisesti ollut edes olemassa.

Minä juhlin kevättä, joka on todistettavasti tulossa.

• 7865

Muuten olen samaa mieltä, mutta keväästä ei tahdo todistettavia merkkejä vielä löytyä...

• 7865 kirjoitti:

Muuten olen samaa mieltä, mutta keväästä ei tahdo todistettavia merkkejä vielä löytyä...

Tähtitieteellisiä merkkejä toki on (eli päivä pitenee).

• Ateistikevät

"Minä juhlin kevättä, joka on todistettavasti tulossa."

Näin se on. Ateistilta Pääsiäisen vietto on kielletty. Ateismi on sen kieltänyt . Pääsiäinen on vastoin ateistin ateismi-uskontoa.
        Ateisti juhlii vain kevättä.

• olenateisti

Jos noin koville ottaa niin voit juhlia pääsiäisenä kaikkia mielikuvitusmhahamoja aku ankka ja muumit mukaan lukien. Ateisti viettää pyhiään kuka mitenkin näiden olemassa olevien hnekilöiden kanssa.

• Ateistikevät kirjoitti:

"Minä juhlin kevättä, joka on todistettavasti tulossa."

Näin se on. Ateistilta Pääsiäisen vietto on kielletty. Ateismi on sen kieltänyt . Pääsiäinen on vastoin ateistin ateismi-uskontoa.
        Ateisti juhlii vain kevättä.

Toki minäkin vietän pääsiäistä. Lammas on uunissa, juomat viieleässä ja mämmi jääkaapissa ja perhe niin ylenevässä kuin alenevassa polvessa on tulossa iltapäivällä syömään.

Tämä jos mikä on ikiaikainen perinne: juhlat säilyvät mutta "virallinen" sisältö muuttuu. Varsinainen sisältö ei muutu - pointtihan on mukava yhdessäolo ja yhdessä syöminen läheisten ihmisten kanssa oli sitten joulu, pääsiäinen tai rapujuhlat. Ainakin minulle.

Mesopotamialaiset juhlivat kevätpäiväntasauksen maissa hedelmällisyyden jumalatarta Ishtaria (eurooppalainen virkasisar oli Eostre > Eastern) kevätpäivän tasauksen aikoihin. Juutalaiset oppivat tavan naapureiltaan ja jossain vaiheessa keksittiin tarina Egyptin orjuudesta ja siitä vapautumisesta. Kristityt sijoittivat messiaansa kuoleman tähän samaan ajankohtaan koska sen symboliikka sopi heidän ajatukseensa ylösnousemisesta (uudesta elämästä, josta keväässä on kysymys). Kristityt sijoittivat Jeesuksen syntymän samasta syystä ikiaikaiseen talvipäivän seisauksen juhlaan (roomalaisten "voittamattoman valon juhla").

Eli "pääsiäisen" sisältö on virallisesti muuttunut muutamaan kertaan (babylonialaisten Ishtar juhla > juutalaisten Pesah > kristittyjen pääsiäinen > minun keväinen lammasateria sukulaisten kanssa), mutta rekvisiitta kanamunineen ja tuoreine oksineen (palmunlehvät on korvannut pajunkissat) ovat samat. Kun kristityt ovat kopioineet pääsiäisen viettotapansa edeltäviltä perinteiltä, niin miksi muut eivät saisi tehdä samoin?

• Sekulaarist

Pääsiäisen ajankohdan voisi kiinnittää näihin aikoihin tai kevätpäivän tasaukseen. JOinakin vuosina menee vapun korville, mikä älyttömän myöhään.

• Shalom-Adonai

Juutalaisessa kalenterissa viikon ensimmäinen päivä on meidän gregoriaanista kalenteria vastaava sunnuntai ja sapatinpäivä on lauantai. Meillä viikon ensimmäinen päivä on maanantai.

On myös huomattava, että juutalainen vuorokausi alkoi illasta ja päättyi seuraavan päivän iltaan.

Johanneksen evankeliumi 20:1:
        ***Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.***

Näin ollen Jeesuksen ristinkuolema/hautaaminen on tapahtumut meidän nykyisen kalenterin mukaan keskiviikkona iltapäivänä/iltana, ja Jeesuksen ylösnousemus lauantai-iltana.

Jeesus oli ennen ylösnousemustaan haudassa kolme päivää ja kolme yötä:
        Matteus 12:38-40:
        ***Silloin muutamat kirjanoppineista ja fariseuksista vastasivat hänelle (Jeesukselle) sanoen: "Opettaja, me tahdomme nähdä sinulta merkin."
        Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki. 
        Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.***

Näillä päiväyksillä ei taida uuden liiton (Uuden Testamentin ajan) uskovaisille olla suurtakaan merkitystä.

Roomalaiskirje14:5:
        ***Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma***

• Rivienvälistä

Kaikkea sitä haudanryöstöstä voidaan kirjoitellaan.
        Kaikenmaailman sikiämisiäkin voidaan kokea, kun kokeillaan vapaammin lihallisia iloja.

• hjkhps

Kirkon on pakko yrittää mitä epätoivoisimmilla keinoin kiinnittää ihmisten huomiota itseensä, koska aina vain kasvava joukko ihmisiä jättää kirkon huomiotta, omaan arvoonsa. Niinpä temppu-/touhukristillisyys on voimissaan. Joku pappi erosi jo 60-luvulla kirkosta vastalauseena edellä mainitulle.

Kirkossa huomattiin ilmeisesti, että muutkin, mm. tämän ketjun aloittaja, ovat panneet merkille pääsiäisen ja aprillipäivän osumisen päällekkäin. Tästä saavat ateistit meheviä vitsejä aikaan, Raamattu kun on suurelta osin pilaa, joten kirkko katsoi, että mitään hävittävää ei ole jos lähdemme itse mukaan leikkiin.

Toinen esim. touhu-/temppukristillisyydestä on tämä pappien suorittama seremoniallinen ohikulkijoiden jalkojen pesu, (vrt Jeesus ja opetuslapsensa), josta ollaan tekemässä ilmeisesti jokavuotinen perinne. Mainoskikka, eikä ole muka tärkeämpää tekemistä papeilla. Eipä kai. Mikä olisi kirkon nykytilassa mainostamista tärkeämpää? Tehoaako se, on toinen juttu.

• hjkhps kirjoitti:

Kirkon on pakko yrittää mitä epätoivoisimmilla keinoin kiinnittää ihmisten huomiota itseensä, koska aina vain kasvava joukko ihmisiä jättää kirkon huomiotta, omaan arvoonsa. Niinpä temppu-/touhukristillisyys on voimissaan. Joku pappi erosi jo 60-luvulla kirkosta vastalauseena edellä mainitulle.

Kirkossa huomattiin ilmeisesti, että muutkin, mm. tämän ketjun aloittaja, ovat panneet merkille pääsiäisen ja aprillipäivän osumisen päällekkäin. Tästä saavat ateistit meheviä vitsejä aikaan, Raamattu kun on suurelta osin pilaa, joten kirkko katsoi, että mitään hävittävää ei ole jos lähdemme itse mukaan leikkiin.

Toinen esim. touhu-/temppukristillisyydestä on tämä pappien suorittama seremoniallinen ohikulkijoiden jalkojen pesu, (vrt Jeesus ja opetuslapsensa), josta ollaan tekemässä ilmeisesti jokavuotinen perinne. Mainoskikka, eikä ole muka tärkeämpää tekemistä papeilla. Eipä kai. Mikä olisi kirkon nykytilassa mainostamista tärkeämpää? Tehoaako se, on toinen juttu.

Ymmärrän sen jos ihmiset hakevat jotain yhteisöllisyytta vaikka uskonnoista. Mutta ongelma piilee siinä, että "täytyy ottaa koko paketti".
        Mikäli yhteisö ei siedä alkuunkaan mitään kritiikkiä ja kaikki otetaan dogmaattisen tarkasti, silloin yhteisöissä on väärälainen toimintakulttuuri.
        Jehovilla oli hiljan tapaus jossa 11 vuotias tyttö tuomittiin "viettelijäksi", joka oli vietellyt keski-ikäisen äijän seksiin. Vaikenemisen toimintamalli on rikos, jolla em. yhteisön johtotroikka yritti lakaista roskat maton alle. Tämä on vain yksi case, sillä todellista määrää on mahdoton arvioida.

• Vitsissä olisi itua jos aprillipäivä olisikin pitkänäperjantaina ("kuolinpäivä").
        Vaan nytpä se onkin pääsiäispäivänä ("ylösnousemuspäivä").

• RäyhäsettiJaKit

Paistetaan spagettihirviö uunissa, hiukan inhoitusjuomaa ja vakoilupalvelu
      taivaaseen päällä 24/7? vai mitensemeni.

• Onhan se ironista kun maailman suurimman kusetuksen eli uskontojen erään version hyvin keskeinen pyhä sattuu juuri aprillipäivälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      141
      3182
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      58
      2572
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      29
      2019
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1657
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      75
      1474
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      80
      1463
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      365
      1425
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1115
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      1069
    10. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      84