Semmoista olisi mielessä että haluaisin itse opetella korjaamaan autoja mutta en oikein tiedä mistä lähtisin liikkeelle.Ei oikein ole ketään tuttua joka olisi halukas opettamaan minua asiassa.Ja ei itsellä ole korjauksesta kokemusta muutoin kuin öljyn vaihton ja suodattimien vaihdosta.Mutta olisi mielenkiintoa opetella.Niin olisiko jolloin vinkkejä millä lähtisi liikkeelle?Ammattikouluun toki olisi hyvä lähtä opettelemaan mutta sitten tuntuu kun ei itse osaa mitään entuudestaan ja muuta sielä sitten osaavat vaikka ja mitä niin olisi sitten ihan uusavuton.Niin voisi itse opetella ensin ihan kotosalla.
Autojen korjaaminen itse opettelu
32
4686
Vastaukset
- jd551
Noin yleisellä tasolla mene kirjastoon ja lainaa autotekniikkaa käsittelevää kirjallisuutta. Jos kyseessä on tietty merkki ja malli, niin osta korjaamokäsikirja ko. autoon. Voi löytyä suomenkielisenäkin. Saa esim. Alfameriltä.
- ksdksldjfsklfjdks
Ihan ensimmäiseksi osta vanha rikkinäinen auto ja rupea korjaamaan sitä. Korjauskirja on hyvä apu joten sellainenkin kannattaa ostaa että pääsee vähän jyvälle ja youtube korjausvideoista on varmasti hyötyä myös. Käytännön työ opettaa kuitenkin parhaiten kun on ensin saanut vähän suuntaviivoja kirjoista ja videoilta.
- Anonyymi
Väärin. Osta tai saa halvalla mielestäsi hyvä auto. Koita pitää se keinolla millä hyvänsä ajossa, itse korjaten. Jos tarvitset työkaluja, tee työtä jolla maksat ne itsellesi. Erikoismies tarvitsee työkalut jolla ammattimies perustelee hinnoittelunsa. Tarvitset jonkun kokeneen vanhemman herrasmiehen neuvoja. Muista valita itselle yksi ryhmä mitä harrastat, niin pääset helpommalla. Esim. VAG, PSA, Fiat-Chrysler.
- roplataan
Muutama harjoitus kappale tietysti, jos menee mönkään? Mutta ekana tietysti kirjallista oppia päntätä kaaliin ja lopuksi käytäntöä nassu noessa!
- Pepshukka
joo,hienoa että kiinnostaa ja toki riippuu vähän kotioloista onko siellä ketään neuvojia,tiloja tai romuja millä harjoitella mutta teoreettinen pänttäys on tylsää ja paljon menee ohi kun ei ymmärrä joten ehkä helpointa on alkaa 2 pyöräisistä ja 2t vehkeistä josta se sitten lähtee tuo tietotaito kehittymään koska ovat yksinkertaisia ja halvalla pääsee matkaan eli mites ois vanha mopo(ei mitään muoviskootteria CDI boksein)merkillä ei väliä mutta tavallinen kaasutinvehje tai vaikka vanha kevari,niitäkin löytyy jopa mopoja halvemmalla.
Autoihin jos siirtyy hetkohta niin on ns moninverroin tuota oppimista,kulut korjailuun monikertaista luokkaa ja tilaa tarvitaan rutkasti vaikka itse auton saa varmaan ilmaiseksi millä rupeaa harjoittelemaan.
Saataa olla hetkohta niin isoja,hankalia ja kalliita vikoja(jonka vuoksi autoa ei korjattukaan) että kiinnostus loppuu nopsaan,esim vaihteistoviat ja ruiskujen ym sähkömysteerit syö miestä kukkaroa.
Jos semmoiseen päätyy niin auto oltava vanha perusauto,vielä 70-luvulla oli semmoisia mutta jo 80-luvulla tulee ruiskuja,ABS jne tekniikan koko ajan vaikeutuessa ja rakenteiden muuttuessa enenevissä määrin hankalaksi korjata ilman kunnon tietoa taitoa välineitä.
Takavetoinen Taunus tyyppinen se helpoin lähtökohta ja etuveto Escort sitten esim etuvetoisista,nämä vaan heittoja ja merkki olkoot mikä eteen sattuu halvalla ja perusmalliset hyviä lähtökohtia.
Jos heti aloittelet kovin nykyaikaisesta täynnänsä hienouksia olevasta vaikkapa 90-lukuisesta niin koko ajan tee-se-itse kohteet vaikeutuu vähenee,2000 luvun menopelit jo niin hankalia että se öljynvaihto tulpat kuuluu polttimojen kera keskivertoasentajan saavutuksiin ja elektroniikkaa piisaa muovin kera saati kun päädymme yhä uudempiin autoihin niin eipä niille itse tee juuri isompia ,valitettavasti ajotietokone(et) anturit vikavalot kuittauksineen vaatii rutkasti tietoa ja lähes ajoneuvoinsinöörin tietoataitoja jo alustarakenteidenkin korjailuissa,yleensään osat vaihdetaan eikä enää korjailla vanhoja ollen kertakäyttöosia.
Tee-Se-itse autoharrastajien menopelit jää jotakuinkin 80-lukuisiin ja vanhempiin,sitten mennään kertakäyttökulttuurin ja muovin valtakuntaan joka kuorrutettu elektroniikalla=vaatii yhä parempia valmiuksia varsinkin sähköpuolella.- ksfjldsjkfkldsj
Jos aikoo opetella autojen korjausta niin kannattaa opetella suht tämän päivän autoja korjaamaan. Ei ole enää hyötyä opetella kaasarikoneiden korjausta jos ei aio sitten ryhtyä joksikin museoautokorjaajaksi.
Esim. vikakoodien luku ja kuittaus olisi ihan hyödyllinen taito tänä päivänä, vikakoodinlukijathan eivät ole enää mahdottoman kalliita. - Pepshukka
On joo,tietenkin mutta onko järkeä ALOITTAA niistä jos perusasioita halutaan ensin oppia?
Ei tässä kukaan ole kieltänyt uudempienkaan autojen korjailua mutta sanonpa että joka aloittaa autojensa korjailun 2000 luvun autoista edes perusasioita tietämättä niin mikäs siinä,vaikeamman kautta sitten vaan ja tämä vaan minun mielipiteeni.
Aloittajan kannattaa siinä tapauksessa perhtyä todenteolla elektroniikkaan,teknisten laitteiden anatomiaan ja osata omata vianhaku ja laitteet sihen.
Uudehkoissa autoissa hyvä puoli on se ettei perinteisiä työkaluja eikä työasentojakaan enää tarvitse,kuten ei haalareitakaan lian pelossa,kunhan tietoa taitoa ja vaihto-osaa. - jokumuu_
Jaa, läppärilläkö ne 2000-luvun autojen kuluneet jarrulevyt, lahot pakoputkistot, väljät pallonivelet ja katkenneet jouset kuuluukin vaihtaa?
Onhan noissa ajoittain jotain moottorinohjaukseenkin liittyvää murhetta, mutta ainakin meillä ne kampiakselin tunnistimien ja puolien vaihdot ovat olleet aika pieni ja helppo osuus vehkeiden ylläpidosta. Rauta kuluu edelleen käytössä, oli sitä komentamassa sitten lastuaivo tai neljä Weberin läppää. - tahditsamat
ksfjldsjkfkldsj kirjoitti:
Jos aikoo opetella autojen korjausta niin kannattaa opetella suht tämän päivän autoja korjaamaan. Ei ole enää hyötyä opetella kaasarikoneiden korjausta jos ei aio sitten ryhtyä joksikin museoautokorjaajaksi.
Esim. vikakoodien luku ja kuittaus olisi ihan hyödyllinen taito tänä päivänä, vikakoodinlukijathan eivät ole enää mahdottoman kalliita.Kyllä perusasiat on ihan samaa olipa kyseessä vanhempi tai uudempi auto ainoastaan nykyisissä autoissa on tullut elektroniikka moottorin ohjauksiin ja vaihteistoihin automaateissa, lisäksi esp:t sun muut hätäjarrutehostimet
- ksfjldsjkfkldsj
tahditsamat kirjoitti:
Kyllä perusasiat on ihan samaa olipa kyseessä vanhempi tai uudempi auto ainoastaan nykyisissä autoissa on tullut elektroniikka moottorin ohjauksiin ja vaihteistoihin automaateissa, lisäksi esp:t sun muut hätäjarrutehostimet
Sitähän minä meinasin että perustekniikka on edelleen suht samanlaista kuin 30-40 vuotta sittenkin kaasariautojen kulta-aikana mutta esim. kaasarin säätämistaidosta, sytytysajoituksen säädöstä virranjakajaa kääntämällä ja stroboskoopilla kampiakselin merkkejä tuijottamalla ei ole enää hyötyä tämän päivän käyttöautoissa.
Varustelu on runsastunut myös autoissa tänä aikana. Nykyään lähes kaikissa autoissa on esim. sähköikkunat ainakin etuovissa kun 80-luvulla ne olivat vain harvojen luksusmallien varusteita. Samoin keskuslukitus, sisäilmansuodattimia ei ollut juuri missään autossa ennen, ohjaustehostinkin oli harvinaisempi kuin tänä päivänä, jne.
ABS-jarrujakaan ei ollut ennen kuin harvassa luksusautossa, niissäkin saattoi olla nykyautoista poikkeavaa tekniikkaa, esim. 80-luvun Honda Accordin ALB-jarrut. Ohjaustehostimetkin oli ennen hydraulisia kun nykyään ne on sähköisiä.
Toki on paljon suht samaakin jäljellä, jarrulevyt, satulat ja palat on vielä samanlaisia kuin ennenkin, vain mitoitus on vahvempi nykyään autojen koon ja painon kasvettua ja häipymisilmiön kumoamiseksi, iskarit ja jouset, nivelet, jne.
Sehän tietysti riippuu ihan viastakin millainen korjattava se on, esim. sähkövika voi nykyautossa olla joko tietokonehomma tai tietokone / vikakoodinlukija voi helpottaa vian etsimistä mutta varsinaisena vikana voi olla ihan perinteinen hapettunut liitin tai katkennut sähköjohto minkä korjaaminen on samanlainen homma olipa autona tuliterä tai 70-luvun kottero.
- Hitsurin.unelma
Hyvä lähtökohta omatoimisen autonkorjamiseen on ostaa tojota ja kempin tig.
Ne täydentävät toisiaan.- my.eyes.my.ears
tojota timangi ja lavalle kemppi hitsauskone. Kauhtunut Hankkijan lippis päähän ja kylille kortteleita kiertelemään, voihan sitä nuppiradiota vääntää vähän kovemmalle jos sattuu joku hyvä levy soimaan, vaikkapa Danny:
https://www.youtube.com/watch?v=GMdL7SP1s0U
- Itseopiskellut
Vanha ketju, mutta itse aloittelin 5 vuotta sitten korjailemalla halpoja autoja harrastuksena, olin ihan ns "käsi" eli renkaiden vaihdon osasin ja jotain pientä mutta ei muuta, noh aloitin ihan perusjutuista eli suodattimien vaihdot, öjyjen vaihdot,tulpat jne sitten jo kun se alkoi olemaan ns hanskassa, siirryin jarrupalojen vaihtoon, siitä levyjen vaihtoon, pakoputken korjausta ja paikkausta, sitten jo haastavampia, pallonivelen vaihdot, jousien ja iskareiden vaihto, laakerit, näissä alkuun henkilöautoissa ja sitten kun sain hankittua kunnon prässin niin isommat tila-autot, maasturi ja pakut laakerivaihtoihin, ja näitä kun teki, niin lopulta se jakohihnan vaihto ihan perusbensamoottoriin, laturin vaihto ja tietty apulaitehihnojen vaihdot ja sitten kun into ja osaamine kasvaa niin V6 koneeseen omana kisällityönä jakohihna vesipumppu nesteiden uusinta. Samalla luin teoriaa jokaisen aihealueen ympäriltä ja laadin itselle näitä pikku projekteja ja ikäänkuin ensin tutustuminen ja sitten reenausta. Nyt 5 vuotta takana ja tästä tulikin ihan ammatti, meinaan tuli hankittua vehkeet ja pelit samalla kun opiskelein itse hommaa, ostin vikakoodien lukulaitteet ja erikoitunut tiettyyn automerkkien skaalaan..nyt sitten myyn autoja jotka ostan viallisina ja teen rempat sekä huollon ja myyn..noh jälkimarkkinointina olen alkanut tekemään huoltoja näihin myytyihin autoihin..sanotaanko että pitää olla intoa, kiinnostusta sekä oman oppimisen ohjaamista ja keskittymistä asiaan, itse perheellisenä päivätyön ohella tämä oli ainut harrastus joka imi 3 vuotta minulta, vapaata ei ollut, mutta näin sitä tumpelosta kehittyi eteenpäin ja ihan itse oppimalla..noh vielä että kävin yhdeltä korjaamolta kysäisee tarviiko ns keikkamiestä kiireiden ajaksi? noh omistaja sanoi että tule duuniin ja katsotaan miten se homma luistaa? Noh ihan hyvin se meni ja helpomaa oli kun korjaamossa kunnon nosturi kun itsellä se puolimetriä nostava saksinosturi yms..mutta omistaja sanoi että itse oppineet on näissä hommissa usein tosi hyviä. Nyt on autosähköjen opiskelua joka onkin jo oma taiteenlajinsa, katsotaan miten äijän käy, mutta kaikille sanoisin että materiaalia itse oppimisen tueksi löytyy runsaasti netissä, on ohjevideota, ohjekirjoja eri merkeille ja yleisesti seuraa alan juttuja, myös harrastajien palstat tietyiltä merkeiltä on hyviä, koska siellä on usein hyvää nippelitietoa tiettyihin merkkeihin vihkiytyneiltä jne..ja rohkeutta sekä halu pistää kädet saveen on ehdotn edellyt. Ei muuta kuin oppimaan omatoimisesti.
- Anonyymi
Ei suuret sanat suuta halkaise, vaikka koville voi ottaa...
Olen minä noitten "tekemällä oppineitten" aikaansaannoksia nähnyt ja joskus korjannutkin aivan riittävästi. Jos vielä olisin autoalalla, niin ainuttakaan "tekemällä oppinutta" en palkkaisi muuksi kuin siivoojaksi!
Jokainen "tekemällä oppinut" tietenkin on omasta mielestään se kaikkein paras ja fiksuin ja pitäköön minusta mielipiteensä, en ala kinaamaan. Kokemukseni vain on kokemukseni ja se muuttuu jos on aihetta, mitä tuskin koskaan tulee.
Autonkorjaaja osta rautalankaa ja jeesusteippiä niillä pääset pitkälle.
- Anonyymi
terve.
neuvotkaa hyvät ihmiset työharjoittelusta,pääsen ensimmaisen kerran työharjoitteluun länsiautolle,miten työharjoittelu tapahtuu? - Anonyymi
https://www.pallonivel.fi
Tuolla on autojen korjaamista sivuten aika paljon asiaa - Anonyymi
Youtube on aloittelvan tee-se-itse korjaajan ehdtymätön tietoaitta. Itse olen pitänyt Fiat punto 2001:n katsastuksen läpäisevässä kunnossa jo useiden vuosien ajan. Läppäristä vaan pyörimään kyseisen vikakohdan korjausvideo ja homma on hoitunut joka kerta. Auto olisi paalattu jo vuosia sitten, mikäli korjaukset olisi pitänyt teettää korjaamossa.
- Anonyymi
YouTube on kyllä ihan hyvä ja itsekin sieltä löytänyt lähes aina tarvittaessa avun vanha Toyotan remppaamiseen. Toinen on sitten ihan google yms. Sitten on alan kirjallisuus ja nettipalvelut. Yleisesti remppaamistaidot oppii juurikin tekemällä tapaus kerrallaan. Sitten on toki se minkä vaatimustasoisia remppoja tulee tekemään. Perushuolto ja huoltokorjaukset oppii aika helposti mutta sitten kun tekee vaikka kansi - tai vaihdelootarempan yms. saati konerempan, se on jo muutamaa astetta haastavampaa.
- Anonyymi
Vain tekemällä oppii ja erehtymällä+!
- Anonyymi
Tekemällä oppii nimenomaan erehtymään. Ja aina, joka kerta vain erehtymään.
Kalliiksi tulee, nähty on!
- Anonyymi
Nykyään tuntuu siltä, että varmemmin saa aikaan hyvää jälkeä youtuben videoiden avulla ja itse harkiten tekemällä, kuin viemällä korjaamoon, joka ehkä saa toimenpiteen tehtyä, mutta aiheuttaa runnomalla autoon uusia vikoja.
- Anonyymi
Tässä on kyllä perää nimittäin jos vika edellyttää sen paikallistamista kuten esim. mittariston vika, kuten itsellä oli, kolmessa korjaamossa käytin. Aina tuli muut perushommat kuntoon mutta mittarissa tietty merkki-/varoitusvalo ei. Yksi siitä laskuttikin mittarikorjaamon kulut ja antureita vaihdettiin, mutta vika palasi saman tien. Lopulta sitten löysin tubesta vinkkiä ja varmuutta, että vika on juuri mittarissa. Hankin ehjän käytetyn mittarin, vaihto-ohjeet tubesta ja homma oli siinä.
- Anonyymi
Kannattaa aloittaa sieltä mikä on rikki, vaarallisimmat ja ajon estävät viat kannattaa korjata ensin, jos katsastamatta niin kaikki mitkä tarkastetaan katsastuksessa.
- Anonyymi
Kannattaa aloittaa kartoittamalla käytettävissä olevat fasiliteetit. Eli että onko käytössä kutakuinkin lämmin verstas jossa projektin voi pitää levällään niin kauan kuin tarvis vaatii ja johon saa laskutilaa ja nostovehkeitä. Missään parkkiksen nurkassa ei juuri kummoisia remontteja tehdä.
- Anonyymi
yotube ja autodocin videot erinomaisia oppimateriaaleja,, tietoa on laajasta saatavilla, työkaluja saa harrastelijalle jo edullisesti, obd testereitä muutamalla satasella joilla pystyy opettamaan egr venttiilin kun vaihtaa, akun vaihdon, säjöisen käsijarrun auki ajo jne..avaimen opetus jne..ei kiinnossta maksaa Hedinin marmorille pösn avaimen opetuksesta 500€..rosvousta joten tein itse ja avain ebaysta, oma kiinan ttesteri hoiti asian ja uuden nyklan sai opetettua...just tein jakopäärempan 2.0Tdi vag koneiseen skoda octaviaan ihan yotube videolla ja netistä sai parilla eurolla kiristysmomentit ja kiristysjärjestyksen..itse tekemällä säästää ja auto pysyy paremmassa kunnossa kun oikeasti tietää mitä tehty ja laadukasta varaosaa saa ilman korjaamon välistävetoa..ja tiedän kun olen ollut varaosamyyjänä merkkiliikkeessä, täyttä rosovousta se homma ja marmorin kiillotus kun päämies näin vaatii....k autolla on tiukat ohjeet miten esimerkiksi puskuri pitää laittaa kun sen irroittaa ja monta muuta guntterin laatimaa ohjetta....naurettavaa hölynpölyä..huoltakaa autot itse niin ei näille abdullahien taikamattopajoille mene veronkierotfyrkkaa.
- Anonyymi
Kannattaa alottaa siitä viallisesta autosta ja isosta kasasta perustyökaluja, tunkkeja, pukkeja, vikakoodin lukija, yleismittari yms.
- Anonyymi
yuotubessa on hyviä vihjeitä...esim hubon auto ja kokkolan autohuolto...jne...
samoiten löytyy youtubessa kun kirjoittaan esim autonmerkin ja esim front brake repair...engalntia kannattaa opetellla .. yleismittarin mittausohjeet löytyy netistä..monesti vika paljastuu rikkoutuneesta virtajohdosta nykyautoissa ja hunoista maadoituksista ,hapettuneet ja huonot akut.- Anonyymi
ja simo lammikko
- Anonyymi
Pitäisi olla talli.
- Anonyymi
Aloitat vaan tutkimaan ja toteamaan, tekemään itse kun tulee tarve.
Ei ole koskaan 30v aikana tullut eteen että jarrupalat/levyjä olisi loppu yllättäen tai vanhempani autoissa kun olen katsonut esim samalla kun vaihdan renkaat. Tilaan osat ennen kuin tarve.
Tiedän kuluneisuuden ja tilaan tarvittaessa osat odottamaan vaihtoa.
Joitakin päiviä sitten jakohihnojen uusinta, uudet öljyt moottoriin, 0c ilmalla tallin edessä. Ei olisi ollut pakko vaihtaa vaan olisin voinut vaihtaa toukokuussa +20c. Mutta mukavaa hommaa. - Anonyymi
Itse korjaaminen vain johtaa siihen että autotehtaat tekevät ratkaisuja joissa koko moottori pitää poistaa sytytystulpan vaihtamiseksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997873- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763617
- 512859
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294