Onko rypsiöljy sama kuin rapsiöljy?

sosoo

Ruotsissa puhutaan rapsiöljysta ja Suomessa rypsistä. Onko sama?

17

2564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv27

      Kyse on eri kasveista mutta rasvahappokoostumus on sama ja rapsiöljyä saa myydä rypsiöljynä.

    • TUSKINHYVÄKSIKUMPIKAAN

      Rypsi ja rapsi ovat molemmat keltakukkaisia öljykasveja, mutta ne eroavat toisistaan sekä alkuperältään sekä kasvuolosuhteiltaan.

      Rypsi on nauriin alalaji, joka menestyy hyvin Suomen pohjoisilla pelloilla. Se onkin Suomen tärkein ja viljellyin öljykasvi.

      Rapsi on puolestaan lantun alalaji, jonka viljely rajoittuu aivan eteläisimpään Suomeen. Pitkän kasvukauden omaava rapsi on Keski-Euroopassa yleisesti viljelty öljykasvi.

      • hpv27

        Molemmat oikein terveellisiä. Ne ovat hyvin läheistä sukua toisilleen.


      • höpöpöö

        ?? TUSKINHYVÄKSIKUMPIKAAN ??
        Ei voi ymmärtää, etteikö olisi hyväksi kumpikaan.
        Kyllä ainakin tuollaisella heitolla saa mielenkiinnon heräämään.


      • TUSKINHYVÄKSIKUMPIKAAN
        höpöpöö kirjoitti:

        ?? TUSKINHYVÄKSIKUMPIKAAN ??
        Ei voi ymmärtää, etteikö olisi hyväksi kumpikaan.
        Kyllä ainakin tuollaisella heitolla saa mielenkiinnon heräämään.

        Oli muuten joskus se kolestrooli ko kaikki muu näytti hyvää mutta sitä moittivat olevan koholla. No tietysti siitä suivaantuneena että saakeli! Liikkuminen lisäänty aika paljon, kasvien syöminen se vähintään puoli kiloa päivässä, voi floraan. Seuraavan kerran väliä edellisestä että ois pitäny vaikuttaa ni ei helkkari! Sehän oli vaan noussu se kolestrooli 😃 nyt se oli viimeks taas laskenu vaikka on laitettu voita ja välillä lihaa syöty. No sydänkohtaus on hyvä kuolla etteiköhän se kohta tuu ko kolestroolit 6 aivoinfarkti ei kyllä ois kiva että voihan se tulla seki


      • höpöpöö

        Noo. Älä kuole aivoinfraktiin kuitenkaan.
        Älä kuole vielä pitkään aikaan.
        Sinä lisäät liikkumista niin kuin minäkin.
        Hyvää ötyä sinulle rakas söpöliiini


      • hpv27
        TUSKINHYVÄKSIKUMPIKAAN kirjoitti:

        Oli muuten joskus se kolestrooli ko kaikki muu näytti hyvää mutta sitä moittivat olevan koholla. No tietysti siitä suivaantuneena että saakeli! Liikkuminen lisäänty aika paljon, kasvien syöminen se vähintään puoli kiloa päivässä, voi floraan. Seuraavan kerran väliä edellisestä että ois pitäny vaikuttaa ni ei helkkari! Sehän oli vaan noussu se kolestrooli 😃 nyt se oli viimeks taas laskenu vaikka on laitettu voita ja välillä lihaa syöty. No sydänkohtaus on hyvä kuolla etteiköhän se kohta tuu ko kolestroolit 6 aivoinfarkti ei kyllä ois kiva että voihan se tulla seki

        Kolesteroliarvoja huonontavat myös huonot hiilihydraatit ja diabetes.


    • VHH-kannattajat

      Kolesterolista ei kannattaisi puhua/ kirjoitta sillä se on aika monimutkainen juttu..
      Esimerkiksi jo on vaikka jokin vitamiini tai jonkin mineraalin vajausta, niin ne voi näkya kolesterolin nousuna- Kolesterolin yhtenä tehtävänä on korjata tällaiset puutteet, mutta siitä ei tule mitään, koska korkea kolesteroli tulee hoitaa lääkkeillä, eli varsinainen syy jää korjaamatta.
      .

      • hpv27

        Minkäkönhän vitamiinin tai mineraalin puutos nostaa kolesteroliarvoja?


      • VHH-kannatajat
        hpv27 kirjoitti:

        Minkäkönhän vitamiinin tai mineraalin puutos nostaa kolesteroliarvoja?

        Kun luet kirjan Hankala Potilas vai Hankala Sairaus, niin saat vastauksen moneen muuhunkin kysymyksesi.


      • hpv27
        VHH-kannatajat kirjoitti:

        Kun luet kirjan Hankala Potilas vai Hankala Sairaus, niin saat vastauksen moneen muuhunkin kysymyksesi.

        En taida lukea koska tähdellisimpiäkin opuksia on lukematta. Lisäksi näiden populaarikirjojen lukeminen on työlästä kun kaikki väitteet täytyy tarkistaa.

        Käypä hoito -suositus ei tunne yhtään vitamiinia, jonka puutos aiheuttaisi kolesteroliarvojen nousua. Sen tekijät ovat asiantuntijoita toisin kuin tuon opuksen kirjoittaja.


      • VHH-kannatajat

        Vastauksesi tarkoittaa, että ajatuksesi terveellisestä ruoasta on tuulesta temmattuja, jos kerran ei ole varaa lukea puhuhumattakjaan,, että kokeilisi VHH-ruokavalion terveys vaikutuksia.
        Oletettavasti sinulla on jonkin asteisia terveysongelmia, Toivottavasti ei mitään vakavaa.
        Jotkut ihmiset sairastuttuaan vakavasti kuten syöpään hakevat apua, mutta yleensä vasta viime hetkillä, jolloin perinteinen koululääketiede vai enään voi auttaa.
        Mitä olen asiaan (minulla on varaa lukea) Elämän asenteilla, kuten myönteisellä suhtautumisella jopa itse sairauteen on kaikkein suurin vaikutus syövän paranemiseen, jolle tietystikään koululääketiede voi mitään..
        Yleensä netti häiriköillä erilaisissa medioissa on perus negatiivinen asenne, joka myös sairastuttaa ihmisen. Kysymys ei ole aina yksin ruokavaliosta ei suinkaan.
        VHH_ autaa myös mielenterveysongelmissa. Neuvoksi.


    • Olen usein ihmetellyt, mikä se ero on. Olipa kiva tietää.

      • VHH-kannatajat

        Mista erosta on kysymys?


    • Rapemoi

      Melkeen, mutta ripsiöljy on luonnon tuote, jolla sivellään piirakat ja kakkarat. Taidan joutaa jouluksi Karjalaan takasin.

    • Oliiviöljyparas

      Molemmat öljyt ovat hyviä mm. moottorisahan öljyksi, ei kuitenkaan syötäväksi, ottakaa oliiviöljyä.

    • hpv27

      Moottirisahoihin käytettävä rypsiöljyä on erilaista kuin syötävä rypsiöljyä. Siinä on erukkahappo jäljellä.

      Kolesterolin suhteen canola olisi paras öljy mutta rypsi tulee kakkosena.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe