Omenaviinietikka uskovan päihteenä

Olen jo muutaman vuoden ihmetellyt joidenkin äärilaidan kristittyjen tapaa juoda omenaviinietikkaa.
Onko sitten tarkoituksena käyttää sitä alkoholin korvikkeena ja käytetään perättömiä terveysvaikutuksia tekosyynä.
Raamatussa kuvatut viinit varmaan olivatkin aika yleisesti ns pilaantuneita viinejä eli käyneet etikaksi, johtuen sen ajan huonoista säilytystavoista lämpimässä ilmastossa.

Omenaviinietikka näyttää olevan tälläkin palstalla nyt monien uskovien mainostama aine.
Googlasin hieman ja hämmästyksekseni ensimmäisenä hyppäsi esille äärikristityn nettievankelista Petri Paavolan ylistyssanat aineesta ja seuraana mainostajana oli tietenkin Magneettimedia.

Omenaviinietikkaa mainoistetaan ja myydään terveys-aineena, joka mm laihduttaa.
Laihdutusvaikutukset on osoittautuneet kuitenkin huijaukseksi.

Etikkahappoa syntyy kehossa muutoinkin erityisesti kun on nauttinut alkoholia ja palaessaan muuttuu asetaldehydin kautta etikkahapoksi, joka tuntuu krapulana.

Omenaviinietikkakin sisältää etikkahappoa, joka on alkoholiin verrattuna monin verroin pahempi aine, jolla on paljon haittavaikutuksia ja niitä voi lueskella käyttöturvallisuustiedotteesta.
ttps://asiakas.kotisivukone.com/files/laspek.palvelee.fi/etikkahappo80.pdf

En tiedä onko etikalla minkälainen päihdevaikutus, mutta kehonsa sillä kyllä saa sekaisin ja olisi toivottavaa käyttää sitä esim säilytysaineena punajuurissa, eikä kaadella sitä huiviin pullotolkulla.

21

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dostorH

      Asiantuntijoiden mielestä etikkahappo on erityisen tuhoisaa hampaille ja silti sitä myydään suuvetenä ja hampaiden valkaisuun.

    • Kahdetar

      Ostin hiljattain omenaviinietikkaa ja olen uskovainen. En juo sitä, vaan käytän sitä hiustenhoitoon. Omenaviinietikkahuuhde tekee hiuksista pehmeät ja irtonaiset. Kannattaa kokeilla.

      Vastustan Magneettimediaa.

      • Älä tee tollasta, kun ei ole mitään tutkimustietoa.
        Mäntysuopakin tekee hiuksista pehmeät ja irtonaiset.

        Askel terveyteen-sivusto, joka suoltaa näitä juttuja on todettu olevan huijaussivusto, joka markkinoi tuoteita ilman tutkimustietoa ja vastuuhenkilöitä.


      • DoctorH

        Huhhuh!

        Omenaviinietikka on oikeasti syövyttävä aine.


    • ihmettelynaikaa

      Omenaviinietikka lienee viisaampi juoma kun alkoholisoituneen vastaavat hoitojaksot.
      Vesi on ihan parasta kuitenkin. Harvoin viinejä.
      Mutta että aloittaja on ihmetellyt muutaman vuoden asiaa?
      Jatka vaan ihmettelyä. Kyllä ihmettely tekee hyvää sinulle!

      • No siis...

        Mikäs hemmetin dikotomia tuo on, että sitä pitää joko juoda omenaviinietikkaa tai alkoholia? Ei pidä juoda kumpaakaan! Jos haluaa, niin asia on täysin omalla vastuulla, mutta onneksi ei tosiaan ole pakko valita. Vesi on tosiaan ylivoimaisesti paras juoma useimmissa tapauksissa. Erikoistilanteissa voi joutua huolehtimaan sokeri- ja suolatasapainosta, mitä varten erilaiset liuokset sitten ovat.

        Ja mitä sitten jos aloittaja on ihmetellyt vuosiakin? Olen itse vuosia ihmetellyt miten esim. kreationistit voivat olla sellaisia idiootteja kuin mitä ovat. Tosiaan en voi käsittää, miten nykyaikana voi joku pitää jotain Nooan tulvasatua totena tai genesiksellistä luomista "tieteellisesti todistettuna".


      • Kuunatsi kirjoitti:

        No siis...

        Mikäs hemmetin dikotomia tuo on, että sitä pitää joko juoda omenaviinietikkaa tai alkoholia? Ei pidä juoda kumpaakaan! Jos haluaa, niin asia on täysin omalla vastuulla, mutta onneksi ei tosiaan ole pakko valita. Vesi on tosiaan ylivoimaisesti paras juoma useimmissa tapauksissa. Erikoistilanteissa voi joutua huolehtimaan sokeri- ja suolatasapainosta, mitä varten erilaiset liuokset sitten ovat.

        Ja mitä sitten jos aloittaja on ihmetellyt vuosiakin? Olen itse vuosia ihmetellyt miten esim. kreationistit voivat olla sellaisia idiootteja kuin mitä ovat. Tosiaan en voi käsittää, miten nykyaikana voi joku pitää jotain Nooan tulvasatua totena tai genesiksellistä luomista "tieteellisesti todistettuna".

        Viini on tuttu jo Raamatusta.

        Olen ottanut tuota omanaviinietikkaa. En huomannut mitään vaikutusta.

        Punaviini sen sijaan tuntuu vaikuttavan. Se on parasta punaisen lihan kanssa vastustamaan sen huonoja vaikuttamia. Raamattu on erinomainen tietokirja.


    • KukaLuotettavaOn

      Lopussahan tuo mies sanoo että terveellistä pitäisi olla.

      Ostin elämäni ekan omenaviinietikkapullon vajaa kuukausi sitten terveysjuomaksi juurikin luettuani terveysjuomaksi Petri Paavolan suitsutuksen.

      Ja nytkö se onkin pahaksi mulle?

      https://www.youtube.com/watch?v=LHhZ1BNsTSg

    • No tuosta määrästä , vaikka olisi kirkasta viimaa, ei taida päihtyä. Sinänsä omenaviinietikka on jo vanha juttu. Jo vuosia sitten sitä mainostettiin terveysjuomana juuri noin pieni määrä veteen tai mehuun ja treenijuomana samaan tapaan. Eli ei mikään uskovaisten päihde...ihan tavallinen "terveystuote"

      • mopo-uuno

        Minä liotan mopotulppia etikassa, hyvin puhdistuu.


      • mopo-uuno kirjoitti:

        Minä liotan mopotulppia etikassa, hyvin puhdistuu.

        Ihan varmasti puhdistuu. Minä liotan vaikeita liimatahroja purkeistä sillä ja kiillottuu sillä ikkunat ja tiskipöytäkin. Monikäyttöaine :)


      • uuno-mopo
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ihan varmasti puhdistuu. Minä liotan vaikeita liimatahroja purkeistä sillä ja kiillottuu sillä ikkunat ja tiskipöytäkin. Monikäyttöaine :)

        "Minä liotan vaikeita liimatahroja purkeistä sillä ja kiillottuu sillä ikkunat ja tiskipöytäkin"

        Ihan sama vaikutus sillä on hampaisiinkin, mutta siinä tulee pysyvä vahinko.

        Omenaviinietikan positiivisista terveysvaikutuksista ei ole mitään tutkimustietoa.
        Varmaan olisi tutkimustietoa jos terveysvaikutuksia olisi.
        Haittavaikutuksista sen sijaan on paljon tietoa.

        Rajamäen omenaviinietikassakin happopitoisuus on 6% eli täyttä myrkkyä se on ja laimentamallakin tuhoaa hammaskiillettä.


      • uuno-mopo kirjoitti:

        "Minä liotan vaikeita liimatahroja purkeistä sillä ja kiillottuu sillä ikkunat ja tiskipöytäkin"

        Ihan sama vaikutus sillä on hampaisiinkin, mutta siinä tulee pysyvä vahinko.

        Omenaviinietikan positiivisista terveysvaikutuksista ei ole mitään tutkimustietoa.
        Varmaan olisi tutkimustietoa jos terveysvaikutuksia olisi.
        Haittavaikutuksista sen sijaan on paljon tietoa.

        Rajamäen omenaviinietikassakin happopitoisuus on 6% eli täyttä myrkkyä se on ja laimentamallakin tuhoaa hammaskiillettä.

        Hammaskiillettä tuhoavat myös tuoremehut ja kokis. Kokis muuten käy oivallisesti vessanpöntön kalkkisaostumien liottamiseen.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Hammaskiillettä tuhoavat myös tuoremehut ja kokis. Kokis muuten käy oivallisesti vessanpöntön kalkkisaostumien liottamiseen.

        Juu. tuoremehuissakin on pieniä määriä esim sitruunahappoa, bentsoehappoa tai oksaalihappoa, jotka vaurioittavat hammaskiillettä.
        Ovat kuitenkin eri katekoriassa kuin etikkahappo tai muurahaishappo, eli vaarallisuus ei ole samaa luokkaa.

        Minä syön paljon raparperia ja siinä on oksaalihappoa, jota taas joissain marjoissa on niin paljon, että puhutaan myrkyllisistä marjoista, joita ei sa syödä.

        Happamia marjoja, hedelmiä ja kasviksia on vaan pakko syödä, kun ne on muutoin terveellisiä, eikä niille ole korvaajaa, mutta ylimääräisiä voimakkaita happoannoksia, kuten omenaviinietikka ei kannata turhaan ottaa.

        Vaikka kasvikset, hedelmät ja marjat ovat happamia, niillä on elimistössä päinvastainen vaikutus, eli ne tuottavat emästä.
        Ihmisillä elimistö on keskimäärin liian hapan, johtuen vehnätuotteiden, maitotuotteiden ja lihan liiallisesta syönnistä.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Juu. tuoremehuissakin on pieniä määriä esim sitruunahappoa, bentsoehappoa tai oksaalihappoa, jotka vaurioittavat hammaskiillettä.
        Ovat kuitenkin eri katekoriassa kuin etikkahappo tai muurahaishappo, eli vaarallisuus ei ole samaa luokkaa.

        Minä syön paljon raparperia ja siinä on oksaalihappoa, jota taas joissain marjoissa on niin paljon, että puhutaan myrkyllisistä marjoista, joita ei sa syödä.

        Happamia marjoja, hedelmiä ja kasviksia on vaan pakko syödä, kun ne on muutoin terveellisiä, eikä niille ole korvaajaa, mutta ylimääräisiä voimakkaita happoannoksia, kuten omenaviinietikka ei kannata turhaan ottaa.

        Vaikka kasvikset, hedelmät ja marjat ovat happamia, niillä on elimistössä päinvastainen vaikutus, eli ne tuottavat emästä.
        Ihmisillä elimistö on keskimäärin liian hapan, johtuen vehnätuotteiden, maitotuotteiden ja lihan liiallisesta syönnistä.

        Nämä ruoka-aineasiat ovat sellaisia, että puolesta ja vastaan löytyy aina jokin peruste. Omalla kohdallaan sitten on valittava miten toimii.


    • Ihan uusi asia, menenpä heti emännältä kysymään löytyykö tuota tuotetta meiltä :

      Kun aloin tuota sitten ajattelemaan niin no viisaammat torpatkoon, mut eikös tuo tavallaan liity ketoosiiin ?

      • Tiedä viisaudesta mutta ketoosiin liittyy hilihydraattien eli käytännössä jauhojen, sokerien ja perunan käytön välttäminen.


      • Eikös ketoosi johdu terveellisen ruuan syömättömyydestä, eli yleensä paastosta.

        Enpä usko että hapon syönti terveellistä ruokaa korvaa.


      • sage8 kirjoitti:

        Tiedä viisaudesta mutta ketoosiin liittyy hilihydraattien eli käytännössä jauhojen, sokerien ja perunan käytön välttäminen.

        Juu. Eli leivät pitäisi hylätä, Poikani huomasi, ettei ruisleipä ole yhtään sen parempi kuin mm. Espanjassa suosittu venhäleipä. Poikaa pitää aina opettaa,


      • sage8 kirjoitti:

        Tiedä viisaudesta mutta ketoosiin liittyy hilihydraattien eli käytännössä jauhojen, sokerien ja perunan käytön välttäminen.

        No muistaakseni se on vähän kuin sokerihumalaan verrattava asia, en vaan muista sen nimitystä, mutta kyse on tavallaan päinvastaisesta jutusta.


      • nähty.on kirjoitti:

        No muistaakseni se on vähän kuin sokerihumalaan verrattava asia, en vaan muista sen nimitystä, mutta kyse on tavallaan päinvastaisesta jutusta.

        Katselin vähän netistä tietoa eri lähteistä ja yhdistelin niistä alla olevan lyhyen käsitykseni :)

        Ketoosi johtuu siitä kun saa liian vähän hiilihydraatteja (leipä, perunat, sokeri ym)

        Muutaman päivän jatkuttuaan väsymystä, hengitys haisee pahalle, koska syntyy asetonia, joka poistuu hengityksen mukana.
        Pidemmän aikaa jatkuttuaan voi piristyäkin aivojen saadessa energianlähteekseen ketoaineita.

        Hiilihydraattien määrä energiantarpeesta pitäisi olla noin puolet, josta sokerin osuus ei saisi ylittää viidennestä.

        Ketoositilaan pääsee siis paastolla tai valitsemalla energianlähteekseen hiilihydrattien sijaan enemmän proteiinia ja rasvaa.
        Hiilihydraatista saa energiaa nopeimmin, joten se sopii paremmin enemmän liikkuville.

        Jokin aika sitten olikin se yksi karppaus-buumi ja on monia muitakin dieettibuumeja, joista asiantuntijatkin riitelee keskenään.

        En suosittele.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3266
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      113
      2470
    3. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      136
      2373
    4. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      184
      2084
    5. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      93
      1946
    6. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      103
      1701
    7. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1623
    8. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      134
      1501
    9. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      384
      1323
    10. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1270
    Aihe