Kuka on kristitty?

evl

Kristityn tunnistaa rukouksestaan. Kristitty rukoilee niin kuin Herra Jeesus on häntä opettanut. Kannattaa siis lukea tarkkaavaisesti Isä meidän -rukous. Kirkot, uskonnolliset herätysliikkeet ja lahkot, joissa ei tätä rukousta kuulla, eivät edusta kristinuskoa.

Edesmennyt evankelista Kalevi Lehtinen opetti Löytöretkellä kirjassaan ettei ratkaisun tehneen uskovaisen tarvinnut enää rukoilla Jumalalta syntejään anteeksi Isä meidän -rukouksen viidennen pyynnön mukaan: ”Anna meille anteeksi meidän syntimme”.

Mielestäni kristitystä ei tule koskaa niin pyhää etteikö hän tarvitsisi tätä rukousta. Mikäli hän toisin kuvittelee hän ei ole Jeesuksen opettamassa uskossa vaan jossakin aivan muussa uskossa. Niitähän maailmalla riittää. Voisiko sitä uskoa nimittää Saatanan valheeksi? Mitä mieltä olette?

66

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristinuskonepäjumalan tai hänen kolmen persoonansa rukoileminen on turhimmistakin turhinta ajanhukkaa.

    • Sanoiko Jeesus että kristityn pitää elää rahataloudessa jossa suomalaiset nyt elävät? Vaalia sitä enemmän kuin seurata Jeesusta?

    • Tarkoitatko, että sinä tunnistat kristittyjä rukouksesta?
      Jumalan näkökulma siihen kuka on kristitty taitaa olla jokin muu kuin se, meneekö rukous oikeilla sanoilla. Mikäli olen Raamattua oikein ymmärtänyt, on Jumalalle tärkeämpää se, että uskomme Hänen lähettäneen Poikansa sovittamaan syntimme. Niinkin hassusti Raamatussa sanotaan, että siitä meidät tunnetaan Jumalan lapsiksi ( kristityiksi) että meitä yhdistää rakkaus.

      • evl

        Kyllä. Minä tarkoitin juuri sitä. Teoistaanhan kristitty tunnistetaan. Etkö sinä pyydä Jumalalta syntejäsi anteeksi, vai etkö teekään syntiä?


      • sieulunhoitaja
        evl kirjoitti:

        Kyllä. Minä tarkoitin juuri sitä. Teoistaanhan kristitty tunnistetaan. Etkö sinä pyydä Jumalalta syntejäsi anteeksi, vai etkö teekään syntiä?

        evl olet huvittava kun käyt taas uskovien kimppuun käyttäen Lehtistä ja viidesläisyyden vääristelyjäsi.
        Mikä sinulla on Lehtistä ja herätysliikkeitä vastaan vai sekö, että sanovat homouden synniksi?


      • evl kirjoitti:

        Kyllä. Minä tarkoitin juuri sitä. Teoistaanhan kristitty tunnistetaan. Etkö sinä pyydä Jumalalta syntejäsi anteeksi, vai etkö teekään syntiä?

        Uskon ja pelastuksen kulmakivi on Jeesuksen sovitustyö, joka on täydellinen. Pelastus ei ole riippuvainen meidän "oikeista" rituaaleista. Rukoiletko oikein, tunnustatko syntejäsi oikein, luetko Raamattua oikein, ymmärrätkö lukemasi oikein, ne eivät ole asioita, joilla mitataan onko joku Jumalan lapsi, noilla asioilla Jumala ei käsittääkseni mittaa sitä, kuka on Hänen lapsensa ja kuka ei.
        Sinä saat tietenkin määritellä uskovia niillä mittareilla, joilla haluat. Sinun määritelmiäsi ei Jumala kysy.


      • evl
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Uskon ja pelastuksen kulmakivi on Jeesuksen sovitustyö, joka on täydellinen. Pelastus ei ole riippuvainen meidän "oikeista" rituaaleista. Rukoiletko oikein, tunnustatko syntejäsi oikein, luetko Raamattua oikein, ymmärrätkö lukemasi oikein, ne eivät ole asioita, joilla mitataan onko joku Jumalan lapsi, noilla asioilla Jumala ei käsittääkseni mittaa sitä, kuka on Hänen lapsensa ja kuka ei.
        Sinä saat tietenkin määritellä uskovia niillä mittareilla, joilla haluat. Sinun määritelmiäsi ei Jumala kysy.

        Et vastannut kysymykseeni. Miksi?


      • evl kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseeni. Miksi?

        Miksi sinä kyselet sellaista asiaa? Jumalan ja minun väliset asiat ovat Jumalan ja minun välisiä asioita.


      • evl
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Miksi sinä kyselet sellaista asiaa? Jumalan ja minun väliset asiat ovat Jumalan ja minun välisiä asioita.

        Olet taas vain jankuttamassa. Olet sairas!


      • evl kirjoitti:

        Olet taas vain jankuttamassa. Olet sairas!

        Oikealla tavalla rukoilevan vastaus toiselle ihmiselle....sitäkö kommenttisi on?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Miksi sinä kyselet sellaista asiaa? Jumalan ja minun väliset asiat ovat Jumalan ja minun välisiä asioita.

        Nimimerkki EVL: "Edesmennyt evankelista Kalevi Lehtinen opetti Löytöretkellä kirjassaan ettei ratkaisun tehneen uskovaisen tarvinnut enää rukoilla Jumalalta syntejään anteeksi Isä meidän -rukouksen viidennen pyynnön mukaan: ”Anna meille anteeksi meidän syntimme”."

        Minäkin olen sitä mieltä, että uskoni on henkilökohtaista. Itse olen saanut tuon Lehtisen kirjan "Löytöretkellä" uskovaiselta ystävältä lahjaksi. Siitä kirjasta jäi mieleen se, että Lehtisen isä oli olympiavoittajajuoksija. Poika Kalevi Lehtinen yritti myös juosta, mutta hänellä ei ollut edellytyksiä siihen. Hänestä tuli ehkä uskossa voittaja ja evankelista Jeesuksen sekä uskovaisten silmissä. Hänkin teki henkilökohtaisen ratkaisun. Usko on jollakin tavalla kollektiivinen juttu, mutta luterilaisuudessa ja www.evl.fi -kirkossa usko on henkilökohtainen?

        Henkilökohtaisesti kaikki saavat rukoilla niin kuin haluavat? Itsekin luin eilen illalla Isä meidän -rukouksen, mutta sen jälkeen rukoilin vielä tulevan vaimon puolesta, entisen suuren ihastukseni puolesta ja yhden kirkkokaverini puolesta. He edustavat tulevaisuutta, menneisyyttä ja nykyhetkeä. Sen jälkeen rukoilin kaikkien naisten ja miesten puolesta. Lisäksi muistin vielä puolueeni puheenjohtajaa sekä vielä Suomen pääministeriä. Eli rukoilin vielä erityisesti Sari Essayahin ja Juha Sipilän puolesta. MInusta nämä lisäyksest Isä meidän - rukoukseen olivat ihan hyvästä ja sitä sinun mainitsemaa Jumalan sekä minun välistä asiaa.


      • evl
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Oikealla tavalla rukoilevan vastaus toiselle ihmiselle....sitäkö kommenttisi on?

        "usko.vainen" nappasi nimimerkkini "evl" ja halusi sekoittaa keskustelua:):):) Aihe on hänellekin ilmeisen arka paikka.


      • evl kirjoitti:

        "usko.vainen" nappasi nimimerkkini "evl" ja halusi sekoittaa keskustelua:):):) Aihe on hänellekin ilmeisen arka paikka.

        Joillekin se sekoittaminen ja nikkien varastaminen on tärkeää, syystä tai toisesta.. :)


      • sielunhoitaja
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Joillekin se sekoittaminen ja nikkien varastaminen on tärkeää, syystä tai toisesta.. :)

        Miksi se on sinulle tärkeää?


      • sielunhoitaja
        evl kirjoitti:

        "usko.vainen" nappasi nimimerkkini "evl" ja halusi sekoittaa keskustelua:):):) Aihe on hänellekin ilmeisen arka paikka.

        Aihe on arka vain sinulle evl, onhan tämä jo ainakin viideskymmenes aloituksesi aiheesta.


      • sielunhoitaja kirjoitti:

        Miksi se on sinulle tärkeää?

        En sanonut, että se on minulle tärkeää.


      • evl kirjoitti:

        Kyllä. Minä tarkoitin juuri sitä. Teoistaanhan kristitty tunnistetaan. Etkö sinä pyydä Jumalalta syntejäsi anteeksi, vai etkö teekään syntiä?

        Eikö omin sanoin anteeksi pyytäminen kelpaa Jumalalle?


      • kyssäri.usko.vaiselle
        sielunhoitaja kirjoitti:

        Aihe on arka vain sinulle evl, onhan tämä jo ainakin viideskymmenes aloituksesi aiheesta.

        Oletko laskenut?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Eikö omin sanoin anteeksi pyytäminen kelpaa Jumalalle?

        Joskus kyllä tulee sellainen kuva, ettei uskossa oleminen ole mitenkään helppo taival.


    • LehtinenOikeassa

      Aivan oikein Lehtinen sanoo. Kun ihminen tulee uskoon ja saa syntinsä anteeksi ne on silloin anteeksi annettu eikä niitä enää tarvitse pyytää anteeksi.

      • miksiköhän__

        Luther kai sanoi jotain että "jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa" tai jotain sinne päin joten mitä se sitten tarkoittaa?


      • LehtinenOikeassa
        miksiköhän__ kirjoitti:

        Luther kai sanoi jotain että "jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa" tai jotain sinne päin joten mitä se sitten tarkoittaa?

        Anteeksi saatuja syntejä ei saa märehtiä sen jälkeen kun ne on anteeksi saanut, se on epäuskoa ja Jeesuksen sovitustyön halvekismista.


      • evl
        LehtinenOikeassa kirjoitti:

        Anteeksi saatuja syntejä ei saa märehtiä sen jälkeen kun ne on anteeksi saanut, se on epäuskoa ja Jeesuksen sovitustyön halvekismista.

        Pyydän anteeksi pahansuopaisuuttani ja Lehtisen mustamaalaamista.


      • miksiköhän__
        LehtinenOikeassa kirjoitti:

        Anteeksi saatuja syntejä ei saa märehtiä sen jälkeen kun ne on anteeksi saanut, se on epäuskoa ja Jeesuksen sovitustyön halvekismista.

        Siis murhaajakaan ei saa tuntea omantunnontuskia edes murhatun omaisistakaan vaan iloisena kulkea ilman huolen häivää.


      • LehtinenOikeassa
        miksiköhän__ kirjoitti:

        Siis murhaajakaan ei saa tuntea omantunnontuskia edes murhatun omaisistakaan vaan iloisena kulkea ilman huolen häivää.

        Teostaan saa toki tuntea omantunnontuskia teostaan mutta ei epäillä sitä, etteikö Jeesuksen sovitustyö riittäisi antanaan sitä syntiä anteeksi.
        Omantunnontuskat eivät kuitenkaan auta ketään eikä saa tekoa tekemättömäksi.


      • miksiköhän__
        LehtinenOikeassa kirjoitti:

        Teostaan saa toki tuntea omantunnontuskia teostaan mutta ei epäillä sitä, etteikö Jeesuksen sovitustyö riittäisi antanaan sitä syntiä anteeksi.
        Omantunnontuskat eivät kuitenkaan auta ketään eikä saa tekoa tekemättömäksi.

        Breivik olisi siis täydellinen kristitty jos heilauttaisi kättään jossain hellareiden kokouksessa ja saarnaaja julistaisi hänelle synnit anteeksi. Älä nyt sentään unta näe!


      • LehtinenOikeassa
        miksiköhän__ kirjoitti:

        Breivik olisi siis täydellinen kristitty jos heilauttaisi kättään jossain hellareiden kokouksessa ja saarnaaja julistaisi hänelle synnit anteeksi. Älä nyt sentään unta näe!

        Jeesus on kuollut myös Beivikin syntien tähden samoin kuin sinunkin.
        Otatteko te sen sovituksen vastaan on teidän itsenne päätettävä.


      • miksiköhän__
        LehtinenOikeassa kirjoitti:

        Jeesus on kuollut myös Beivikin syntien tähden samoin kuin sinunkin.
        Otatteko te sen sovituksen vastaan on teidän itsenne päätettävä.

        Et vastannut kysymykseen vaan latelit noita kaikkien tietämiä asioita.


      • Uskoa.saa

        Meeppäs tunnustaa rikoksesi ja sano että jeesus antoi syntini anteeksi minunkin tähteni, voin aina tehdä syntiä tietäen että saan ne anteeksi.


      • LehtinenOikeassa
        miksiköhän__ kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen vaan latelit noita kaikkien tietämiä asioita.

        Ei kukaan ole täydellien kristitty, jos niin olisi Jeesuken ei olisi tarvinnut sovittaa syntejämme.

        Mitä muuta haluat kysyä?


      • miksiköhän__
        LehtinenOikeassa kirjoitti:

        Ei kukaan ole täydellien kristitty, jos niin olisi Jeesuken ei olisi tarvinnut sovittaa syntejämme.

        Mitä muuta haluat kysyä?

        Oletko paljon mainostettu vittumainen usko.vainen? Vai paljon mainostettu vittumainen Korkkiruuvi?


      • LehtinenOikeassa
        miksiköhän__ kirjoitti:

        Oletko paljon mainostettu vittumainen usko.vainen? Vai paljon mainostettu vittumainen Korkkiruuvi?

        En ole.
        Mutta kerro sinä millä nikeillä täällä yleensä kirjoitat.


    • Kalevi Lehtisestä, samoin kuin monesta muustakin opettajasta , voi olla montaa mieltä. Kannattaa miettiä kuinka usein oma ajatus jostakin opettajasta perustuu siihen, että on ymmärtänyt opettajan sanoman väärin.

    • evl

      Ymmärsinkö nyt oikein että palstauskovaisten (usko.vainen, Eerikatässämoi) mielestä ev. lut kirkon jumalanpalveluksen kyrie -osuus, jossa seurakunta pyytää syntejään anteeksi Jumalalta ja Isä meidän -rukouksen viides pyyntö ovat kristityille turhia?

      • raamatunlukija

        Ei kukaan niin ole väittänyt. Mutta jo aikaisemmin anteeksi annettuja syntejä ei enää tule pyytää anteeksi koska Jumalakin on ne jo unohtanut kun on antanut ne anteeksi.


      • yes--

        Hiljaisuus on myöntymisen merkki. Turhia ne olivat Lehtisenkin mielestä.


      • HAHHAHHOHHOO
        yes-- kirjoitti:

        Hiljaisuus on myöntymisen merkki. Turhia ne olivat Lehtisenkin mielestä.

        Kun sanomme että me olemme syntisiä, sanomme kyllä olevamme syntisiä, mutta samalla sanomme ettemme tarkoita sitä mitä sanomme.


      • kerro.lisää
        HAHHAHHOHHOO kirjoitti:

        Kun sanomme että me olemme syntisiä, sanomme kyllä olevamme syntisiä, mutta samalla sanomme ettemme tarkoita sitä mitä sanomme.

        Sinulla on ilmeisesti joku ongelma sytiesi kanssa.


      • Löytö.retkellä
        raamatunlukija kirjoitti:

        Ei kukaan niin ole väittänyt. Mutta jo aikaisemmin anteeksi annettuja syntejä ei enää tule pyytää anteeksi koska Jumalakin on ne jo unohtanut kun on antanut ne anteeksi.

        Kalevi Lehtinen oli kyllä sitä mieltä että kaikki synnit oli annettu anteeksi, sekä menneet että tulevat jo kaksituhatta vuotta sitten eikä RATKAISUN tehneen uskovan enää tarvinnut pyytää Jumalalta mitään anteeksi. Luehan Lehtisesi tarkemmin.


      • luterilainen2
        Löytö.retkellä kirjoitti:

        Kalevi Lehtinen oli kyllä sitä mieltä että kaikki synnit oli annettu anteeksi, sekä menneet että tulevat jo kaksituhatta vuotta sitten eikä RATKAISUN tehneen uskovan enää tarvinnut pyytää Jumalalta mitään anteeksi. Luehan Lehtisesi tarkemmin.

        Tuollainen ratkaisu -uskonto ei ole luterilaista kristillisyyttä. Se on lähinnä vapisten heiniä. Me luterilaiset tunnustamme kyllä syntejämme joita joka päivä teemme ajatuksin, sanoin ja teoin.


      • LehtinenOikeassa
        Löytö.retkellä kirjoitti:

        Kalevi Lehtinen oli kyllä sitä mieltä että kaikki synnit oli annettu anteeksi, sekä menneet että tulevat jo kaksituhatta vuotta sitten eikä RATKAISUN tehneen uskovan enää tarvinnut pyytää Jumalalta mitään anteeksi. Luehan Lehtisesi tarkemmin.

        Kyllä, Jeesus kuoli ja sovitti kaikki maailman synnit yhdellä kertaa. Jeesuksen ei tarvitse enää toista kertaa mennä ristille. Mutta ihminen ei voi pyytää kuin tekemiään syntejä anteeksi. Tulevia ei voi pyytää etukäteen anteeksi.
        Ihan turhaan taas evl vääristelet Lehtisen sanoja.


      • raamatunlukija
        luterilainen2 kirjoitti:

        Tuollainen ratkaisu -uskonto ei ole luterilaista kristillisyyttä. Se on lähinnä vapisten heiniä. Me luterilaiset tunnustamme kyllä syntejämme joita joka päivä teemme ajatuksin, sanoin ja teoin.

        Se on vain evl:n omaa oppia jota yrittää Lehtisen suuhun työntää.


      • Löytö.retkellä
        LehtinenOikeassa kirjoitti:

        Kyllä, Jeesus kuoli ja sovitti kaikki maailman synnit yhdellä kertaa. Jeesuksen ei tarvitse enää toista kertaa mennä ristille. Mutta ihminen ei voi pyytää kuin tekemiään syntejä anteeksi. Tulevia ei voi pyytää etukäteen anteeksi.
        Ihan turhaan taas evl vääristelet Lehtisen sanoja.

        Lue Lehtisen kirja "Löytöretkellä". Lehtisellä oli merkillinen predestinaatio -oppi. Hän ei ollut UT:sta löytänyt paikkaa jossa uskova pyytää syntejään anteeksi, niin hänkään ei enää tehnyt.


      • LehtinenOikeassa
        Löytö.retkellä kirjoitti:

        Lue Lehtisen kirja "Löytöretkellä". Lehtisellä oli merkillinen predestinaatio -oppi. Hän ei ollut UT:sta löytänyt paikkaa jossa uskova pyytää syntejään anteeksi, niin hänkään ei enää tehnyt.

        Olen lukenut, eikä Lehtinen opeta kuten sinä väität.
        Onko elämäntehtäväsi yrittää mustamaalata Lehtistä?


      • Löytö.retkellä
        LehtinenOikeassa kirjoitti:

        Olen lukenut, eikä Lehtinen opeta kuten sinä väität.
        Onko elämäntehtäväsi yrittää mustamaalata Lehtistä?

        Kalevi Lehtisen opetuksen tarkastelua

        ”Kristityn ihmisen tuntema syyllisyys kuuluu siis 'omantunnon' tasolle, mutta ei enää ihmisen ja Jumalan väliseen suhteeseen. Valittu ja uskonratkaisun tehnyt ihminen ei enää ole reaalisesti syyllinen eikä hän sen vuoksi enää myöskään tarvitse anteeksiantamusta.” ”...kun ihminen vanhurskautetaan ja saa uskoon tullessaan kaiken anteeksi, se on niin kertakaikkinen tapahtuma, että sen jälkeen ei enää yksinkertaisesti ole mitään anteeksiannettavaa.” (Lehtinen: Löytöretkellä 159)

        Lehtinen väittää että UT:ssa ei yksikään kristitty ihminen enää rukoile: Isä, anna anteeksi minun syntini. (Löytöretkellä 168). Emeritus piispa ja dogmatiikan professori Eero Huovinen vastaa tähän kirjassaan Elävä Dogma: ”Koska ratkaisun tehnyt ihminen ei enää ole syyllinen Jumalan edessä, seuraa tästä johdonmukaisesti, ettei hänellä myöskään ole enää mitään anteeksipyydettävää. Johdonmukaisesti tällöin myös Isä meidän -rukouksen viides pyyntö ja päiväjumalanpalveluksen Kyrie menettävät merkityksensä.”

        Lehtisen opeus on yhtä kaukana kristinuskosta kuin itä on lännestä.


      • LehtinenOikeassa
        Löytö.retkellä kirjoitti:

        Kalevi Lehtisen opetuksen tarkastelua

        ”Kristityn ihmisen tuntema syyllisyys kuuluu siis 'omantunnon' tasolle, mutta ei enää ihmisen ja Jumalan väliseen suhteeseen. Valittu ja uskonratkaisun tehnyt ihminen ei enää ole reaalisesti syyllinen eikä hän sen vuoksi enää myöskään tarvitse anteeksiantamusta.” ”...kun ihminen vanhurskautetaan ja saa uskoon tullessaan kaiken anteeksi, se on niin kertakaikkinen tapahtuma, että sen jälkeen ei enää yksinkertaisesti ole mitään anteeksiannettavaa.” (Lehtinen: Löytöretkellä 159)

        Lehtinen väittää että UT:ssa ei yksikään kristitty ihminen enää rukoile: Isä, anna anteeksi minun syntini. (Löytöretkellä 168). Emeritus piispa ja dogmatiikan professori Eero Huovinen vastaa tähän kirjassaan Elävä Dogma: ”Koska ratkaisun tehnyt ihminen ei enää ole syyllinen Jumalan edessä, seuraa tästä johdonmukaisesti, ettei hänellä myöskään ole enää mitään anteeksipyydettävää. Johdonmukaisesti tällöin myös Isä meidän -rukouksen viides pyyntö ja päiväjumalanpalveluksen Kyrie menettävät merkityksensä.”

        Lehtisen opeus on yhtä kaukana kristinuskosta kuin itä on lännestä.

        Lehtinen opettaa juuri kuten Raamattu ja kristinusko opettaa. Jeesuksen sovitukseen ei ole mitään lisättävää.


      • Lehtisen.harhaopetuksia
        Löytö.retkellä kirjoitti:

        Kalevi Lehtisen opetuksen tarkastelua

        ”Kristityn ihmisen tuntema syyllisyys kuuluu siis 'omantunnon' tasolle, mutta ei enää ihmisen ja Jumalan väliseen suhteeseen. Valittu ja uskonratkaisun tehnyt ihminen ei enää ole reaalisesti syyllinen eikä hän sen vuoksi enää myöskään tarvitse anteeksiantamusta.” ”...kun ihminen vanhurskautetaan ja saa uskoon tullessaan kaiken anteeksi, se on niin kertakaikkinen tapahtuma, että sen jälkeen ei enää yksinkertaisesti ole mitään anteeksiannettavaa.” (Lehtinen: Löytöretkellä 159)

        Lehtinen väittää että UT:ssa ei yksikään kristitty ihminen enää rukoile: Isä, anna anteeksi minun syntini. (Löytöretkellä 168). Emeritus piispa ja dogmatiikan professori Eero Huovinen vastaa tähän kirjassaan Elävä Dogma: ”Koska ratkaisun tehnyt ihminen ei enää ole syyllinen Jumalan edessä, seuraa tästä johdonmukaisesti, ettei hänellä myöskään ole enää mitään anteeksipyydettävää. Johdonmukaisesti tällöin myös Isä meidän -rukouksen viides pyyntö ja päiväjumalanpalveluksen Kyrie menettävät merkityksensä.”

        Lehtisen opeus on yhtä kaukana kristinuskosta kuin itä on lännestä.

        Rovasti-evankelista kalevi Lehtisen opetuksia joita Eero Huovinen nostaa Lehtisen kirjoista:

        ”Yksikään kristitty ei enää rukoile: Herra, armahda minua!”

        ”Rippi ei kuulu jumala-suhteeseen.”

        ”Kristityn syyllisyydentunto on ”harha-aistimus””

        ”Kristitty ei voi langeta uskosta pois”


      • LehtinenOikeassa
        Lehtisen.harhaopetuksia kirjoitti:

        Rovasti-evankelista kalevi Lehtisen opetuksia joita Eero Huovinen nostaa Lehtisen kirjoista:

        ”Yksikään kristitty ei enää rukoile: Herra, armahda minua!”

        ”Rippi ei kuulu jumala-suhteeseen.”

        ”Kristityn syyllisyydentunto on ”harha-aistimus””

        ”Kristitty ei voi langeta uskosta pois”

        Huovinen saa nostaa ihan vapaasti mitä tahtoo. Huovinen ei edes tiedä missä Jumala on vaan kyselee sitä medialta.


      • Lehtinen opetti Jeesuksen vastaisesti sillä Jeesus ei Raamatun eikä monien raamatuntutkijoiden mukaan opettanut että hänen ristinkuolemansa olisi merkinnyt ihmisen pelastuksen kannalta kovinkaan paljon vaan piti tehdä mikä oikein eli teoilla oli myös Jeesuksen mukaan myös oma merkityksensä.


      • muikunpäälle
        sage8 kirjoitti:

        Lehtinen opetti Jeesuksen vastaisesti sillä Jeesus ei Raamatun eikä monien raamatuntutkijoiden mukaan opettanut että hänen ristinkuolemansa olisi merkinnyt ihmisen pelastuksen kannalta kovinkaan paljon vaan piti tehdä mikä oikein eli teoilla oli myös Jeesuksen mukaan myös oma merkityksensä.

        Koko kristillinen opetus on sitten sinusta väärin jos ihminen pelastuu omilla teoillaan. Kerro toki missä Raamatussa niin sanotaan, että ihminen pelastuu omilla teoillaan.


      • Esimerkiksi.tässä
        muikunpäälle kirjoitti:

        Koko kristillinen opetus on sitten sinusta väärin jos ihminen pelastuu omilla teoillaan. Kerro toki missä Raamatussa niin sanotaan, että ihminen pelastuu omilla teoillaan.

        MATTEUS 25 VIIMEINEN TUOMIO


      • Esimerkiksi.tässä kirjoitti:

        MATTEUS 25 VIIMEINEN TUOMIO

        Todella näin, mm. Matteuksen 25: 31-45 kertoo asiasta selvin sanoin.


      • muikunpäälle kirjoitti:

        Koko kristillinen opetus on sitten sinusta väärin jos ihminen pelastuu omilla teoillaan. Kerro toki missä Raamatussa niin sanotaan, että ihminen pelastuu omilla teoillaan.

        Juu, jos katselet sivusta mitenkään puuttumatta, olet jo tuomittu,.

        Tai on toinen vaihtoehto: Jeesus on valehtelija.


    • siinäpä_kysymys

      Ovatko palstaa häiritsevät nettihäiriköt kristittyjä?

      • Löytö.retkellä

        Siihen en minä ota kantaa, mutta lapsellista tuollainen kiusanteko "usko.vaiselta" kyllä on.


    • näinikkään

      Aloittaja on oikeassa. Jeesus käskee tarkkailemaan rukouksen sisältöä:

      Luuk. 18:

      Fariseus ja publikaani

      9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:

      10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani.

      11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani.

      12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.'

      13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'

      14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

      • näin.on

        Minun asiani ei taida kovin huonosti ollakaan. Uskoa minulla ei ole nimeksikään, mistään varmuudesta puhumattakaan. Syntisäkki myös olen vaikka koetankin elää elämässäni oikein. En ole koskaan pitänyt omalla uskollaan elämöimisestä niin kuin monissa uskonlahkoissa olen kuullut. Raamattu on yllätyksiä täynnä.


    • Näinseasiaon

      Olikohan tämän aloituksen perimmäinen tarkoitus (taas kerran) vain mustamaalata Lehtistä? Jotenkin jäi semmoinen sivumaku.

      Kyllähän Isä meidän on tärkeä, jos ei peräti kaikista tärkein rukous, sillä meillä ei ole mitään muuta rukousta jonka Jumala itse olisi meille opettanut että "kun te rukoilette, rukoilkaat näin..." Isämeitässä tulee kaikki sielun ja ruumpiinkin tarpeet, kaikki tarpeellinen elämään ja uskoon. Totta on sekin että esim. vapaitten suuntien ja muiden lahkokuntien keskuudessa tätä Herran rukousta ei kovin paljon käytetä kun siellä monesti vierastetaan kirjoitettuja rukouksia, monet jopa halveksivat niitä ja kuvittelevat että teennäinen, monisanainen hurmahenkinen järjetön älämölö olisi muka jotenkin "hengellisempää" mikä osoittaa tietenkin suurta pimeyttä ja sokeutta.

      Mutta se on liian pitkälle menevää sanoa että kristityn kristillisyyden muka tunnistaa siit mitä rukousta hän käyttää. Ei tosiaankaan tunnista, ainakaan varmuudella. On paljon muita tuntomerkkejä, paljon parempia ja oikeaan osuvampia kuten se että yksikään sellainen ihminen EI ole kristitty joka ei pidä koko Raamattua kannesta kanteen erehtymättömänä Jumalan sanana. Sellainen ihminen vain ei ole kristitty, joka hylkää Jumalan sanan, piste!

      • Löytö.retkellä

        Mikä oli mustamaalausta?


      • Jeesuksen.seuraaja

        Raamattuun uskova on maagikko, ei elävässä uskossa Jeesukseen.


      • oletvääristelijähenki
        Jeesuksen.seuraaja kirjoitti:

        Raamattuun uskova on maagikko, ei elävässä uskossa Jeesukseen.

        Erehdyt kun et tiedä mistä puhut. Ei ole olemassakaan mitään "Raamattuun uskovia" , vaan uskovia jotka uskovat Raamatun olevan Jumalan sanaa.


    • Kuka on se syyttäjä, joka aina vain syyttää juutalaisia Jumalan edessä, sitä myös langenneeksi enkeliksi kutsutaan, mutta onko teillä havaintoa ?

    • Fariseukset sitä, juutalaiset tätä.

      Seuraava uskonto voisi keskittyä muistelemaan ihan historialliselta totuuspohjalta kristikansan perinnäisiä tekoja kahdentuhannen vuoden ajalta.
      Oppisitte kokemuksen kautta miltä tuo syytteleminen tuntuu, kun se kohdistuu itseen. Ei tarvitse keksiä ristiretkiä, inkvisitioita, kansanmurhia, ne on ihan historilallisia tapahtumia.

      Ei se voi olla oikeudenmukaista, että loukkaannutaan, mutta saadaan itse loukata.

    • " Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' "

      Puplikaanit olivat roomalaisia veronkerääjiä, tuskin ne temppelissä edes rukoilivat, heidän kuului palvoa keisaria .
      Jos veronkannossa vetivät välistä, niin olivatkin väärintekilöitä.

      • Lehtisen.kale

        Rukoilkaamme

        Jumala, MINÄ kiitän sinua siitä, etten MINÄ ole sellainen kuin muut ihmiset, syntiset, homot, vääräuskoiset mamut, huorintekijät, liberaalit, luterilaiset, ateistit yms. enkä MINÄ ole niin kuin tämän palstan homo-atet ja liberaali -lutikat, enkä minä ole niin kuin tämän palstan meitä uskovia herjaava evl -multinikki. Hänen loppunsa on kauhea. Jumala tuomitsee.

        MINÄ olen uudestisyntynyt, koska MINÄ olen tehnyt ratkaisun., MINUSSA ei ole enää syntiä, MINÄ olen pyhä, MINÄ olen hetero. MINUSSA on Pyhä Henki. MINÄ pääsen taivaaseen. MINULLA on pelastusvarmuus, MINÄ en ole syntinen koska Jeesus asuu MINUSSA. MINULLA menee hyvin koska MINÄ uskon Jumalaan.

        Ota Jeesus vastaan! Tule meidän Jeesusta rakastavaan joukkoomme helluntaiseurakuntaan tai Vivamoon. Tule pois luterilaisesta porttokirkosta mikä on Saatanan vallassa. Jos kaikki olisivat niin kuin MINÄ, heilläkin menisi hyvin. MINÄ en tarvitse psykiatreja, Jeesus auttaa MINUA, koska MINULLA on oikea usko, MINÄ tiedän ketkä joutuvat kadotukseen. ME kerromme luterilaiselle ettei vauvavalelu pelasta heitä ja homoille kerromme Jumalan tahdon ja miten heidän käy tämän elämän jälkeen jos eivät ota Jeesusta vastaan.

        Jeesuksen nimessä


      • Simul_iustus_et_peccator
        Lehtisen.kale kirjoitti:

        Rukoilkaamme

        Jumala, MINÄ kiitän sinua siitä, etten MINÄ ole sellainen kuin muut ihmiset, syntiset, homot, vääräuskoiset mamut, huorintekijät, liberaalit, luterilaiset, ateistit yms. enkä MINÄ ole niin kuin tämän palstan homo-atet ja liberaali -lutikat, enkä minä ole niin kuin tämän palstan meitä uskovia herjaava evl -multinikki. Hänen loppunsa on kauhea. Jumala tuomitsee.

        MINÄ olen uudestisyntynyt, koska MINÄ olen tehnyt ratkaisun., MINUSSA ei ole enää syntiä, MINÄ olen pyhä, MINÄ olen hetero. MINUSSA on Pyhä Henki. MINÄ pääsen taivaaseen. MINULLA on pelastusvarmuus, MINÄ en ole syntinen koska Jeesus asuu MINUSSA. MINULLA menee hyvin koska MINÄ uskon Jumalaan.

        Ota Jeesus vastaan! Tule meidän Jeesusta rakastavaan joukkoomme helluntaiseurakuntaan tai Vivamoon. Tule pois luterilaisesta porttokirkosta mikä on Saatanan vallassa. Jos kaikki olisivat niin kuin MINÄ, heilläkin menisi hyvin. MINÄ en tarvitse psykiatreja, Jeesus auttaa MINUA, koska MINULLA on oikea usko, MINÄ tiedän ketkä joutuvat kadotukseen. ME kerromme luterilaiselle ettei vauvavalelu pelasta heitä ja homoille kerromme Jumalan tahdon ja miten heidän käy tämän elämän jälkeen jos eivät ota Jeesusta vastaan.

        Jeesuksen nimessä

        Jos halutaan lyhyesti määritellä mitä luterilainen kristinusko on erotuksena muista lähinnä vapaakirkollisista näkemyksistä johon esimerkiksi kirkossakin jalansijaa saanut Kansan raamattuseurakin kuuluu, se voidaan sanoa ”simul iustus et peccator, eli kristitty on samaan aikaan sekä syntinen että vanhurskas. Ne uskonliikkeet, jotka eivät tätä ajatusta tunnusta, eivät ole luterilaisia sen klassisessa merkityksessä.

        Luterilainen kristillisyys seuraa Jeesuksen opetusta siinä miten tulee rukoilla. Isä meidän -rukous ja erityisesti sen viides pyyntö ja päiväjumalanpalveluksen Kyrie ovat uskon ytimessä. Jeesuksen kertomus fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa puhuu samasta asiasta. Synnin tunnustus kuuluu luterilaisen kristityn jokapäiväiseen elämään.

        Kansan raamattuseuran ideologinen moottori edesmennyt Kalevi Lehtinen oli sitä mieltä ettei kristitylle kuulu enää syntien tunnustaminen Jumalalle. Käsitys johtaa väärään ja epärealistiseen kuvaan omasta tilastaan ja mahdollistaa pahan sitä itse edes huomaamatta. Tähän ideologiaan liittyy Lehtisellä myös ajatus predestinaatiosta, menestyksen teologiasta ja uskosta ihmisen tahdon päätöksen ja ratkaisun ihmiskeskeisestä luonteesta.

        Ratkaisukristillisyys Lehtisen opettamalla tavalla vie moralismiin, empaatiakyvyttömyyteen ja monenlaiseen rakkaudettomuuteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe