Rakkula ikenessä

sami

Minulla on aivan järkyttävän kipeä rakkula alahuulen sisäpuolella, lisäksi leuka on kipeä (kun sitä painelee) tämän rakkulan alla.
Lähteekö se pois miten äkkiä itsestään?
Onko apteekissa mitään lääkkeitä vaivaan?

6

9311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama vaiva

Hei!

Minulla ja monella ystävällänikin joskus tulee ikeneen sellainen hyvin pieni, kirkas tai valkoinen rakkula. Kohta on arka.

En tiedä miksi sellaisia tulee. Olen ajatellut, että jos vaikka hammasharja tökkää ientä rikki ja ien rakkulalla suojautuu... En tiedä. Tämä ihan oma teoriani.

Mutta se rakkula on siinä jonkin aikaa, muutaman päivän, viikon... ja itsestään häviää. Ei ole vaaraton, mutta ikävä, kun on arka. Voi lisäksi tulla uudestaan aina silloin tällöin.

Toivottavasti tästä oli apua. Tsemppiä!

• meikpiis75
    • sylkirauhanen

Rakkula ei ole afta, sillä afta on haavauma. Aftan erottaa kellertävävästä väristään. Useimmiten huulen sisäpinnalla oleva rakkula on tukkeutunut pieni sylkirauhanen. Vaaraton ja paranee itsestään. Ei ole kipeä, ellei siihen satu puraisemaan. Mikäli rakkula on kuitenkin ikenessä, siis siinä kiinteällä alueella, voi myös kyseeseen tulla tulehdus. Tällöin luu voi aristaa.
      Tarkkuutta hyvät ihmiset! Ien vai huuli?

• aftapas

Kyllä minä ainakin kuvailisin aftaa rakkulaksi, ainakin alkuvaiheessa, kun pinta ei vielä ole rikkoutunut. "Ei ole kipeä, ellei siihen satu puraisemaan" - kysyjähän kuvasi rakkulaansa järkyttävän kipeäksi! Eikä sitä paitsi ole kovin merkityksellistä, onko rakkula ikenessä vai huulessa; minä ainakin saan aftoja ikeniin, huuliin, kieleen ja jopa nieluun. Ja esim. nielussa ollessaan aftat kipeyttävät myös leuanalusimurauhaset, jolloin koko leuka voi olla kipeä. Trust me - olen kärsinyt vaivasta jo 25 vuotta!

• sami
        aftapas kirjoitti:

Kyllä minä ainakin kuvailisin aftaa rakkulaksi, ainakin alkuvaiheessa, kun pinta ei vielä ole rikkoutunut. "Ei ole kipeä, ellei siihen satu puraisemaan" - kysyjähän kuvasi rakkulaansa järkyttävän kipeäksi! Eikä sitä paitsi ole kovin merkityksellistä, onko rakkula ikenessä vai huulessa; minä ainakin saan aftoja ikeniin, huuliin, kieleen ja jopa nieluun. Ja esim. nielussa ollessaan aftat kipeyttävät myös leuanalusimurauhaset, jolloin koko leuka voi olla kipeä. Trust me - olen kärsinyt vaivasta jo 25 vuotta!

olen miettinyt pitäisikö mennä lääkäriin tämän vaivan kanssa. ei pysty edes puhumaan kunnolla.
        ennen nämä ovat olleet pieniä. n. tulitikun pään kokoisia, tämä on n.4-5 kertaa isompi ja erittäin kipeä. syöminen on lähes mahdotonta. nauraminen sattuu. (ei muuten paljon naurata muutenkaan.) vältän myös puhumista.

• meikpiis75
        sami kirjoitti:

olen miettinyt pitäisikö mennä lääkäriin tämän vaivan kanssa. ei pysty edes puhumaan kunnolla.
        ennen nämä ovat olleet pieniä. n. tulitikun pään kokoisia, tämä on n.4-5 kertaa isompi ja erittäin kipeä. syöminen on lähes mahdotonta. nauraminen sattuu. (ei muuten paljon naurata muutenkaan.) vältän myös puhumista.

Toki voit mennä lekuriin, saisit ainakin reseptin Aftabs-lappusia varten. Samalla tulee tsekattua, ettei kyse ole muusta kuin aftasta -vaikka tuskin on. Hammaslääkäriltä saisit myös mahdollisesti ohjeita, jos esim. jokin suuhuuhde auttaisi kipuun jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      193
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33