AGM vai Geeli?

FG37

On ehkä aika uusia akut, jotka ovat 10 v vanhat. 2 x 140 Ah Exide geeliakut. Kumpi on parempi, geeli vai AGM? Mikä on olennainen ero?

74

10116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BavaMiesSavosta6978

      Geeliakku kestää paremmin syväpurkua kuin AGM, mutta AGM akusta saa enemmän tehoa ulos. Molemmat kestävät kallistamista, joten sen suhteen ei ole eroa. AGM:ssä elektrolyytti on sitoutettu akussa oleviin lasikuituisiin mattoihin ja geeliakussa taas akkuneste on hyytelön muodossa. Kumpaankaan ei voi lisätä akkunestettä.
      Geeliakkuja suositaan yleensä parempien syväpurkuominaisuuksien ja suuremman latausjännitteen keston vuoksi. Akku siis latautuu nopeammin ja antaa pidempään virtaa, mutta ei yhtä suurella teholla kuin AGM, joita käytetään mm. käynnistysakkuina. Itse laittaisin uudet geeliakut jos vain lompakko kestää.

      • ei.noin

        Laturien geeliakkuasetus kuitenkin lataa nimenomaan alemmalla jännitteellä ja ylijännite pilaa geeliakun. AGM-akkuja taas on, kuten muitakin lyijyakkuja myös deep-cycle -tyyppisinä. Rajoitusten mukaan käytettynä taitaa geeliakku olla pitkäikäisempi.


      • FG37

        Hintaluokka AGM 140 Ah n 400 €, Geeli 140 Ah n 650 €, melko kova hintaero...🤔


      • lisävaiva
        ei.noin kirjoitti:

        Laturien geeliakkuasetus kuitenkin lataa nimenomaan alemmalla jännitteellä ja ylijännite pilaa geeliakun. AGM-akkuja taas on, kuten muitakin lyijyakkuja myös deep-cycle -tyyppisinä. Rajoitusten mukaan käytettynä taitaa geeliakku olla pitkäikäisempi.

        Tuosta jännite-erosta muuten seuraa, että jos starttiakku on joku muu kuin geeliakku, pitää latausjänniteitä sovitella molemmille sopivaksi. Ja starttiakkuna geeli on huono. Sterling Powerilla on kyllä tarkoitukseen sopiva älykäs latausohjain, mutta maksaa useamman satasen.


      • liit
        FG37 kirjoitti:

        Hintaluokka AGM 140 Ah n 400 €, Geeli 140 Ah n 650 €, melko kova hintaero...🤔

        90Ah litium akku hinta 649 kotimaassa. Varmaan saman ainakin saman tehon saa ulos kuin noista 140Ah lyijyakuista kun voi purkaa melkein tyhjäksi, kestää huomattavasti enemmän syklejä ja latautuu nopeammin. Itse hankkisin litium akut jos on varaa, muuten tyytysin ihan peruslyijyakkuun (ei Geeli tai AGM).


    • Exide

      Motonetissa 80Ah Exide equipment gel maksaa 239 eli 3€/Ah. Niistä voi kasata isommankin akuston jos koon pulesta mahtuu.

    • HyvätAkut

      Miksi arvioit että akkusi " On ehkä aika uusia akut, jotka ovat 10 v vanhat. " olisi uusittava ?

      Minulla on ollut "tavalliset" Bosch Silver akut käytössä jo 17 vuotta ja edelleen toimii hyvin ja pitää latauksensa vaikka olisi kuukausia käyttämättä jos ei ehdi joka viikko merelle.

    • Joakim1

      Tästä on usein täällä keskustelua. Lyijyakun tyyppi (avo, huoltovapaa, VRLA, AGM, geeli) kertoo kovin vähän akun laadusta ja kestoiästä. Tai no kertoo se sen verran, että AGM ja varsinkin geeliakut ovat yleensä huomattavasti kalliimpia kuin halvimmat avo- ja huoltovapaat akut, mikä tietysti näkyy myös laadussa. Viime vuosina markkinoille on kyllä tullut myös varsin halpoja AGM-akkuja.

      Veneen hupiakku on syklistä käyttöä. Paremmista akuista löytyy datasheet, josta selviää kuinka monta sykliä ne kestävät milläkin purkaussyvyydellä.

      Esimerkkejä Exiden sivuston mukaan Exide dual kestää n. 200 60% purkua, dual AGM n. 700, Equipment n. 400 ja Equipment Gel n. 800.

      Victronin esitteessä https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN.pdf
      AGM kestää ehkä 500, Gel 700 ja Gel long life yli 2000 60% purkua.

      Tässä Sonnenscheinin geeli akkuja: http://www.sonnenschein.org/PDF files/GelHandbookPart2.pdf
      Kestävät mallista riippuen 600-1600 60% sykliä.

      Sitten kun luultiin, että avoakuista ei ole mihinkään, tässä Trojanin malliston keskitason akkusarja. http://www.trojanbattery.com/pdf/Signature_Trojan_ProductLineSheet.pdf
      Huonommalla noista n. 500 ja paremmalla n. 1000 60% sykliä. Siis tuo parempi kestää selvästi pidempään kuin yksikään edellä olleista AGM-akuista ja suurin osa geeliakuista.

      Tuo ei edes ole kallis. Tässä (jo ehkä vanhentunut) tarjous T-105:stä, joka on tuota parempaa 1000 syklin sarjaa. 6 V 225 Ah 185 € veroineen eli kaksi sarjassa 12 V 225 Ah 370 €: https://simeri.fi/trojan-akkujen-elokuun-kamppanja/?gclid=Cj0KCQjw2KHWBRC2ARIsAJD_r3dCbbQvG1TSfQS5lMFBu7Ueo0CBCiL_fS6ORqUPNpDixTpPxAxdxYkaAtDsEALw_wcB

      Tässä vähän parempi Trojan avoakkusarja http://www.akkusys.de/fileadmin/downloads/products/Trojan/Sonstige_Bilder_PDFs/Premium_Trojan_ProductLineSheet.pdf
      Kestää jo 1400 60% sykliä.

      Tämä lienee Trojanin paras avoakkusarja: http://www.trojanbattery.com/pdf/Solar_Industrial_Trojan_ProductLineSheet.pdf
      Lähes 3000 60% sykliä! Mikä AGM tai geeliakku pystyy samaan?

      • AkkuVirittelijä

        Geeli ja AGM akut huolletaan vaihtamalla uusiin akkuihin.

        Avoakut huolletaan täyttämällä lisää akkuvettä.

        Itse asennan kohta Winstonin LiFePo kennot veneeseen.
        Jos ei sössi, niin ne kestää huoltamatta tuhansia 90% syklejä.


      • Joakim1
        AkkuVirittelijä kirjoitti:

        Geeli ja AGM akut huolletaan vaihtamalla uusiin akkuihin.

        Avoakut huolletaan täyttämällä lisää akkuvettä.

        Itse asennan kohta Winstonin LiFePo kennot veneeseen.
        Jos ei sössi, niin ne kestää huoltamatta tuhansia 90% syklejä.

        Kuinkahan moni tarvitsee tuhansia noin syviä syklejä? Kohtuu paljonkin veneilevällä jäänee vuosittaiset svyvät syklit alle sadan. Pääseeköhän siihen edes maailmanympäripurjehduksella?

        Itse tarkistin muistiinpanoista, että akkumonitori oli laskenut 2,5 viikon reissun aikana 560 Ah kokonaispurkausvirran. Akku on 180 Ah, joten tuosta voisi tulla vaikkapa reilut 6 kpl 50% purkauksia (tai 100 Ah LiFePolla 6 kpl 90% purkauksia). 5 viikon kesälomareissu ja 10 viikonloppua olisi jo todella ahkeraa veneilyä Suomessa. Tuolla saisi ehkä 20-30 tuollaista purkausta eli 1000 sellaista kestävä akku kestäisi 30-50 vuotta purkausmäärästä laskien. Tuskin kestää tuollaista kalenteriaikaa ja hyvin todennäköisesti tulee muuta kautta tarve uusia sähköjärjestelmää.

        Oma hupiakku on Super Heavy Duty avoin raskaan ajoneuvon starttiakku. Tuli veneen mukana ja on 2010 tai vanhempi. Vielä ei ole ollut havaittavaa suorituskyvyn heikkenemistä ja vettä ei ole tarvinnut lisäillä kuin muutaman vuoden välein.

        Jos nyt pitäisi uusi ostaa, harkitsisin toisen samanlaisen tai sitten jonkun oikean syväpurkausakun, kuten aiemmin linkittämäni Trojanin välillä. Joskus myöhemmin LiFePo olisi myös vaihtoehto, mutta niiden hinta laskenee vielä roimasti ja nyt ne eivät mielestäni ole hintansa arvoisia ko. käytössä.


      • AkkuVirittelijä
        Joakim1 kirjoitti:

        Kuinkahan moni tarvitsee tuhansia noin syviä syklejä? Kohtuu paljonkin veneilevällä jäänee vuosittaiset svyvät syklit alle sadan. Pääseeköhän siihen edes maailmanympäripurjehduksella?

        Itse tarkistin muistiinpanoista, että akkumonitori oli laskenut 2,5 viikon reissun aikana 560 Ah kokonaispurkausvirran. Akku on 180 Ah, joten tuosta voisi tulla vaikkapa reilut 6 kpl 50% purkauksia (tai 100 Ah LiFePolla 6 kpl 90% purkauksia). 5 viikon kesälomareissu ja 10 viikonloppua olisi jo todella ahkeraa veneilyä Suomessa. Tuolla saisi ehkä 20-30 tuollaista purkausta eli 1000 sellaista kestävä akku kestäisi 30-50 vuotta purkausmäärästä laskien. Tuskin kestää tuollaista kalenteriaikaa ja hyvin todennäköisesti tulee muuta kautta tarve uusia sähköjärjestelmää.

        Oma hupiakku on Super Heavy Duty avoin raskaan ajoneuvon starttiakku. Tuli veneen mukana ja on 2010 tai vanhempi. Vielä ei ole ollut havaittavaa suorituskyvyn heikkenemistä ja vettä ei ole tarvinnut lisäillä kuin muutaman vuoden välein.

        Jos nyt pitäisi uusi ostaa, harkitsisin toisen samanlaisen tai sitten jonkun oikean syväpurkausakun, kuten aiemmin linkittämäni Trojanin välillä. Joskus myöhemmin LiFePo olisi myös vaihtoehto, mutta niiden hinta laskenee vielä roimasti ja nyt ne eivät mielestäni ole hintansa arvoisia ko. käytössä.

        On muitakin parametrejä, esim tilankäyttö ja painojakauma.

        Eikä kaikissa valinnoissa ole järkeä muitten ihmisten kalibroinissa.

        Onko esim veneily järkevää? Paljon halvemmalla pystyy grillamaan omalla pihalla.
        Myös koiran ulkouluttaminen purjeveneellä on kallista ja hankalaa.
        Tai itse rakentelu, valmiin ostamisen sijasta.

        En muuten usko olevani hengissä 30-50 vuoden kuluttua.


      • jo_on

        Päivitin pari vuotta sitten vanhat Trojanin T-105:t (2kpl) juurikin tuolla Simerin diilillä ("elokuun tarjous" oli vielä voimassa seuraavana huhtikuuna :-)) kun toisessa vanhoista oli yksi kenno oikosulussa.
        Pääsyy valintaan oli akkuboksin mitat, ei superhalpa tarjous. Ylivoimaisesti helpointa nostaa vanhat pois ja laittaa uudet samankokoiset tilalle. Oli vaan työlästä tehdä vertailua parametreina akkujen fyysinen koko (mitat, paino) vs. akkuloota, akun ominaisuudet ja hinnat eri myymälöissä.


      • isojenvesienakut
        Joakim1 kirjoitti:

        Kuinkahan moni tarvitsee tuhansia noin syviä syklejä? Kohtuu paljonkin veneilevällä jäänee vuosittaiset svyvät syklit alle sadan. Pääseeköhän siihen edes maailmanympäripurjehduksella?

        Itse tarkistin muistiinpanoista, että akkumonitori oli laskenut 2,5 viikon reissun aikana 560 Ah kokonaispurkausvirran. Akku on 180 Ah, joten tuosta voisi tulla vaikkapa reilut 6 kpl 50% purkauksia (tai 100 Ah LiFePolla 6 kpl 90% purkauksia). 5 viikon kesälomareissu ja 10 viikonloppua olisi jo todella ahkeraa veneilyä Suomessa. Tuolla saisi ehkä 20-30 tuollaista purkausta eli 1000 sellaista kestävä akku kestäisi 30-50 vuotta purkausmäärästä laskien. Tuskin kestää tuollaista kalenteriaikaa ja hyvin todennäköisesti tulee muuta kautta tarve uusia sähköjärjestelmää.

        Oma hupiakku on Super Heavy Duty avoin raskaan ajoneuvon starttiakku. Tuli veneen mukana ja on 2010 tai vanhempi. Vielä ei ole ollut havaittavaa suorituskyvyn heikkenemistä ja vettä ei ole tarvinnut lisäillä kuin muutaman vuoden välein.

        Jos nyt pitäisi uusi ostaa, harkitsisin toisen samanlaisen tai sitten jonkun oikean syväpurkausakun, kuten aiemmin linkittämäni Trojanin välillä. Joskus myöhemmin LiFePo olisi myös vaihtoehto, mutta niiden hinta laskenee vielä roimasti ja nyt ne eivät mielestäni ole hintansa arvoisia ko. käytössä.

        Viittaus pallonkiertoon tuntui oudolta - ainakin oman pallonkiertokokemukseni perusteella. Tuuligeneraattori aurinkosähkö liitettynä sähkönkulutuksen minimointiin (tuuliperäsin ohjasi n. 90% purjehdusajasta) aiheutti sen, että akkujen syväpurkauksia ei tarvittu. Kolmen vuoden retken aikana olin laiturisähkössä vain muutaman kerran.
        Tavallisilla kotivesien retkipurjehduksilla akkuja puretaan enemmän, koska käytetään sähköistä autopilottia yms virtasyöppöjä eikä veneissä yleensä ole muuta sähköntuottoa kuin maasähköliitäntä ja koneajo.
        Valtamerireissuilla pitää varautua siihenkin, että vene voi joskus olla kumollaan. Siksi monet suosivat agm- tai geeliakkuja.


      • Joakim1
        isojenvesienakut kirjoitti:

        Viittaus pallonkiertoon tuntui oudolta - ainakin oman pallonkiertokokemukseni perusteella. Tuuligeneraattori aurinkosähkö liitettynä sähkönkulutuksen minimointiin (tuuliperäsin ohjasi n. 90% purjehdusajasta) aiheutti sen, että akkujen syväpurkauksia ei tarvittu. Kolmen vuoden retken aikana olin laiturisähkössä vain muutaman kerran.
        Tavallisilla kotivesien retkipurjehduksilla akkuja puretaan enemmän, koska käytetään sähköistä autopilottia yms virtasyöppöjä eikä veneissä yleensä ole muuta sähköntuottoa kuin maasähköliitäntä ja koneajo.
        Valtamerireissuilla pitää varautua siihenkin, että vene voi joskus olla kumollaan. Siksi monet suosivat agm- tai geeliakkuja.

        Maailman ympäri voi purjehtia monella tavalla. Kotivesillä on aika mahdotonta päästä 100 purkaussykliin, kun noin monen vesilläolopäivän saaminen on jokseenkin mahdotonta tai ainakin äärimmäisen harvinaista. Maailmalla voi saada riittävästi päiviä ja tuskin kaikki käyttävät enää tuuliperäsimiä ja riittäviä jatkuvan latauksen antavia systeemejä.

        Onko avoakut aiheuttaneet käytännön ongelmia veneiden "kaatuessa"? Omissa veneissä sellaiset on ollu ja mitään ongelmia en ole havainnut, vaikka hetkellisesti on oltu varsin suurissa kallistumissa. Edellisessä veneessä pesin joskus pohjaakin vetämällä poijua fallista. Tuskin silloin kuitenkaan yli 45 astetta. Kaipa sitä voisi joskus kokeilla laittaa akun suojatussa paikassa kyljelleen ja katsoa tuleeko nesteet ulos ja miten nopeasti.


      • Kallellaan

      • eiolevanhanaikaista
        Joakim1 kirjoitti:

        Maailman ympäri voi purjehtia monella tavalla. Kotivesillä on aika mahdotonta päästä 100 purkaussykliin, kun noin monen vesilläolopäivän saaminen on jokseenkin mahdotonta tai ainakin äärimmäisen harvinaista. Maailmalla voi saada riittävästi päiviä ja tuskin kaikki käyttävät enää tuuliperäsimiä ja riittäviä jatkuvan latauksen antavia systeemejä.

        Onko avoakut aiheuttaneet käytännön ongelmia veneiden "kaatuessa"? Omissa veneissä sellaiset on ollu ja mitään ongelmia en ole havainnut, vaikka hetkellisesti on oltu varsin suurissa kallistumissa. Edellisessä veneessä pesin joskus pohjaakin vetämällä poijua fallista. Tuskin silloin kuitenkaan yli 45 astetta. Kaipa sitä voisi joskus kokeilla laittaa akun suojatussa paikassa kyljelleen ja katsoa tuleeko nesteet ulos ja miten nopeasti.

        "tuskin kaikki enää käyttävät tuuliperäsimiä...."
        Useimmat tuntemani pallonkiertäjät kuitenkin käyttävät ja turvallisuussyistä tulisi muidenkin pitkiä purjehduksia suunnittelevien harkita. Tuuliperäsintä voi käyttää myös hätäohjauksena, monia malleja sellaisenaan (esim. Hydrovane). Joihinkin saa hätäperäsimen lisävarusteena (esim.Monitor). Peräsimen menetys on ollut totaalihaverin tavallisin syy Atlantin ylityksissä (ARC:n tilasto). Täsä yksi tarina Pohjanmereltä:
        http://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/self-steering-saved-yacht-52945
        Sähkön tuottoon voi käyttää hydrogeneraattoria. Sellaista käytti hiljattain VOR65-vene Mapfre käynnissä olevan Volvo Ocean Racen aikana.


      • Anonyymi
        AkkuVirittelijä kirjoitti:

        On muitakin parametrejä, esim tilankäyttö ja painojakauma.

        Eikä kaikissa valinnoissa ole järkeä muitten ihmisten kalibroinissa.

        Onko esim veneily järkevää? Paljon halvemmalla pystyy grillamaan omalla pihalla.
        Myös koiran ulkouluttaminen purjeveneellä on kallista ja hankalaa.
        Tai itse rakentelu, valmiin ostamisen sijasta.

        En muuten usko olevani hengissä 30-50 vuoden kuluttua.

        Kannattaako hankkia omaa pihaa...se edellyttää yleensä myös talon ,ja ne maksaa!Voi olla,että kuolet juuri kun olet saanut pihanurmen kylvettyä?

        Gongo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako hankkia omaa pihaa...se edellyttää yleensä myös talon ,ja ne maksaa!Voi olla,että kuolet juuri kun olet saanut pihanurmen kylvettyä?

        Gongo

        Niinpä. Grillata voi naapurin pihalla (naapurin grillillä) ja samalla hoituu koiran ulkoilutus.


    • seppomartti

      Mikä tekninen ero on akussa, mille luvataan enemmän syväpurkaiksia?. Paksummat levyt vai sulfatointuminen estetty?

      • Joakim1

        Kyllä noissa ainakin paino kasvaa selvästi syväpurkausten mukana, tosin vasta hyvin suurilla syväpurkausmäärillä. Tuo Trojanin paras malli painaa 6 V 472 Ah mallina peräti 100 kg, kun tuo "keskikastin" Trojan painaa 6 V 435 Ah mallina 57 kg. Exide equipment taas 12 V 230 Ah 65 kg. Noista kaikista saa kahdella akulla n. 450 Ah 12 V akuston. Exiden paino on siis suurempi kuin tuon "keskikastin" Torjanin, vaikka Trojan kestää 2,5 kertaisesti syklejä.

        Noissa kalliimmissa Trojaneissa on joku "Smart Carbon", joka auttaa osaksi varatun akun kestämistä eli vähentää sulfatoitumista.

        Myös tuo Victronin long life gel on varsin painava 600 Ah 6 V akusto painaisi 147 kg


    • xgjnxj

      Minulla on mennyt kahdesti laturin säädin. Amg ja geeli on sillä selvä. Golfauton Trojaniin pitää vaan kiehunut vesi lisätä.
      Tulee kalliiksi, hupipuolella 8 akkua.

    • halvempia_vaihtoehtoja

      Mutta miksi AGM tai geeli ja maksaa niistä 2-3 euroa/Ah, kun tavallisen suljetun akkuvesiakun saa
      60-80 Ah kokoisina noin eurolla/Ah. Tuo muutaman kertaluokan hintaero on aika paljon.

      • Joakim1

      • Ohessa on vielä tieteellinen artikkeli (Journal of Power Sources), jossa testataan erilaisia normaalikäytössä olleita akkuja latauksen vastaanoton suhteen. Artikkeli on maksumuurin takana, jos ei ole sopimusta Elsevierin kanssa.

        https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378775306024487

        Siinä kuvissa 6 ja 7 käy ilmi, että AGM-akku huomattavasti nopeammin ottaa varausta ylös, kun sitä aletaan ladata. Tässä kohtaa on simuloitu start-stop-autoja. Niissä tämä ominaisuus on kriittinen, mutta on sillä merkitystä veneissäkin, joissa myös akkua kulutetaan myös silloin, kun moottori ja muu lataus on sammuksissa. Normaaliautoissa tällä ei ole väliä, koska niissä yleensä ei ole kulutusta silloin kun ei ole lataustakaan. Suurempi lämpötila eli suurempi jännite nopeutti latausta huomattavasti. Kokeiltiin latausta 15 ja 16 voltilla (25 ja 50 astetta).

        "By charging at elevated temperature the capacity of AGM batteries is recovered immediately.

        For flooded batteries even EN charging (repeated twice, 24 h each at 16 V) does not recover the available capacity. This is in line with the results discussed in Figs. 3 and 4. Charging at 50 °C brings 20% additional capacity.""


    • Poijuhaka

      Tähän jatkokysymys: käykö veneeseen hyvin normaali AGM akku? Siis sellainen joka ei ole mikään marine malli veneen kuvilla varustettuna.

      • deepcycle

        Avoimissa akuissa veneen kuva voi merkitäkin jotain, kallistuksen sietoa tai enimmäkseen täristelyn aiheuttaman sirusten irtoamiselta suojautumista. AGM-akuissa levyjen välissä on joka tapauksessa lasikuitua, joten siruset eivät voi oikosulkea kennoa. Vain käyttötapa siis ratkaisee, ei sijoituspaikka. Katso siis, että akussa on merkintä "deep cycle", niin sopii venekäyttöön.


      • Meriporopyörykkä

        On minulla ainakin hupiakkuna ihan tavallinen AGM-akku, enkä käsitä miksi sen pitäisi olla joku meriakku.


    • Hanu10

      Taas olisi akkujen mahdollinen vaihto ajankohtainen. Vähän historiaa: Alunperin veneessä oli kaksi 75 Ah vapaa-ajanakkua. Ongelmana oli se, että starttiakku oli aina ok, mutta huviakku tyhjä. molemmille on omat käyttökytkimensä ja ne eivät kai ole samassa piirissä, eli starttiakussa pysyy jännite, vaikka huviakku tyhjenee. Sitten laitoin huviakun kanssa rinnakkain toisen akun (Sznajder 75 Ah vapaa-ajan akku). Rinnakkain kytketyt akun hajosivat kahdessa kesässä.
      Hommasin aurinkopaneeleita ensin 20 w, sitten 25 w ja viime kesänä pienemmän tilalle 50 w, eli nyt on kiinteästi yhteensä 75 w. Virta ei vaan tahdo riittää jääkaapin ja lämppärin yhtäaikaiseen käyttöön. Pimeinä päivinä latasin akkuja 8 A maasähkölaturilla ja sekin riitti juuri ja juuri.
      Starttiakku on Banner Marin 75 Ah vuodelta 2004 ja antoi alkeellisella vastus-akkutesterillä CCA-arvoksi 600, mikä on vielä ok. Huviakku on Bilteman SMF-akku 100 Ah vuodelta 2012. Sen CCA on 1000 eli erinomainen. Jännite oli talven jälkeen 12,61 V ja kun pistin aurinkokennot kiinni, jännite oli parin päivän kuluttua 12,73, vaikka pressun alla latausjännite ja virta ovat enimmäkseen olemattomat. Akku siis vaikuttaisi olevan kunnossa, mutta se vain ei kestä käytössä hidasta purkua. Biltema ei edes ilmoita sen Wh -arvoa, kuten ei monesta muustakaan akusta ja sehän juuri olisi oleellinen tieto huviakulle.
      Laskin, että veneessäni maksimikulutus on 350 Wh/vrk. Jos hankkisin 900 Wh akun sillä luulisi pärjäävän. Geeliakku kiinnostaisi, mutta siitä pelotellaan, että sitä ei saa ladata liian isolla jännitteellä. Exide Equipment GEL ES900 80Ah/540A vaikuttaisi hyvältä.
      Minulla Volvon laturi lataa 35 A. Alkuperäinen elektroninen lataussäädin hajosi heti kättelyssä ja sen jälkeen on ollut käytössä nerokas Wartburgin mekaaninen säädin joka lataa yleensä noin 14,5 V. Jännitettä voi kyllä tarvittaessa säätää. Onko siitä muuten jotain haittaa latauksen kannalta, että startti- ja huviakut ovat eri kokoiset? Minulla aurinkopaneelit lataavat vain huviakkua, samoin maasähkölaturi. Hommasin tulevaksi kesäksi Victron blue smart IP67 15A, laturin, niin riittää virta yhtä aikaa akkuun ja laitteisiin.
      Mikä siis olisi paras vaihtoehto huviakuksi? Yksi rajoite on koko, koska akkutelineeseen ei mahdu kuin 19 cm korkea akku. Litiumakut ovat vielä turhan kalliita, kun ei niilläkään saada näköjään kuin kolmannes enemmän wattitunteja kuin hyvillä lyijyakuilla.

      • Pilssirotta

        Tietämättä mitä sähkölaitteita veneessä on on vaikea arvioida kulutusta. Oletan, että jääkaappi on sentään kompressori vehje. Sähkökapasiteetti näyttää silti liian pieneltä.

        100 ah akusta uskaltaa repiä ulos 30-40 ampeeria rikkomatta sitä. Lämppäri kuluttaa noin 1 ampeerin ja jääkaappi saman verran (jos on kompressori). Tämä tekee 12 tunnissa 24 ampeeria. Siihen vielä lisäät valaistuksen, musiikin soiton , kännykän latauksen, kaljan kylmennyksen yms. niin akku onkin aamulla tyhjä, vaikka se rantaan tullessa olisi ollut täynnä. Tuo 100 ah:n akku kestää tuon juuri ja juuri. Ainakin pari kesää.

        Noi arvot nyt oli hyvin karkeita arvioita ja niihin vaikuttaa moni asia. Oikeasti kulutus voi olla paljon vähemmänkin, mutta silti tuo 100 ah akku tuntuu pieneltä.

        Jos noi paneelit on asennettu kiinteästi niistä irtoaa päivässä ehkäpä 20-30 ampeeria. Jos ajelet koneella puoli tuntia aamulla ja puoli tuntia satamaan tullessa tulee siitä 70 ah:ta, eli yhteensä tekisi jo 100ah:ta, minkä luulisi riittävän.

        Eli tuplaat akkukapasiteetin niin luulisi hommien pelaavan.

        Itselläni on 250 ah hupiakku, 150w aurinkopaneeleja ja suurinpiirtein samanlainen sähkön kulutus. Ei ole ollut mitään ongelmia. Paneelit riittävät kattaamaan kaiken kulutuksen elokuun loppuun saakka.

        En näe geeli/agm akuissa mitään niin erikoista ja hyvää, että sellaisen hankkisin. Tavallinen rekan akku avattavilla korkeilla on halpa ja kestää vuosia. Vaatii tietty aika paljon tilaa.

        Lithiumakut ovat laskeneet jo mielenkiintoisiin hintoihin. Saattaa olla, että seuraavaksi akuksi tulee lithiumia. Käyttöiäksi lupasivat messuilla 30 vuotta, joten pitkällä aikavälillä nuo eivät enää kauheasti lyijyä kalliimpia ole.


      • Hanu10
        Pilssirotta kirjoitti:

        Tietämättä mitä sähkölaitteita veneessä on on vaikea arvioida kulutusta. Oletan, että jääkaappi on sentään kompressori vehje. Sähkökapasiteetti näyttää silti liian pieneltä.

        100 ah akusta uskaltaa repiä ulos 30-40 ampeeria rikkomatta sitä. Lämppäri kuluttaa noin 1 ampeerin ja jääkaappi saman verran (jos on kompressori). Tämä tekee 12 tunnissa 24 ampeeria. Siihen vielä lisäät valaistuksen, musiikin soiton , kännykän latauksen, kaljan kylmennyksen yms. niin akku onkin aamulla tyhjä, vaikka se rantaan tullessa olisi ollut täynnä. Tuo 100 ah:n akku kestää tuon juuri ja juuri. Ainakin pari kesää.

        Noi arvot nyt oli hyvin karkeita arvioita ja niihin vaikuttaa moni asia. Oikeasti kulutus voi olla paljon vähemmänkin, mutta silti tuo 100 ah akku tuntuu pieneltä.

        Jos noi paneelit on asennettu kiinteästi niistä irtoaa päivässä ehkäpä 20-30 ampeeria. Jos ajelet koneella puoli tuntia aamulla ja puoli tuntia satamaan tullessa tulee siitä 70 ah:ta, eli yhteensä tekisi jo 100ah:ta, minkä luulisi riittävän.

        Eli tuplaat akkukapasiteetin niin luulisi hommien pelaavan.

        Itselläni on 250 ah hupiakku, 150w aurinkopaneeleja ja suurinpiirtein samanlainen sähkön kulutus. Ei ole ollut mitään ongelmia. Paneelit riittävät kattaamaan kaiken kulutuksen elokuun loppuun saakka.

        En näe geeli/agm akuissa mitään niin erikoista ja hyvää, että sellaisen hankkisin. Tavallinen rekan akku avattavilla korkeilla on halpa ja kestää vuosia. Vaatii tietty aika paljon tilaa.

        Lithiumakut ovat laskeneet jo mielenkiintoisiin hintoihin. Saattaa olla, että seuraavaksi akuksi tulee lithiumia. Käyttöiäksi lupasivat messuilla 30 vuotta, joten pitkällä aikavälillä nuo eivät enää kauheasti lyijyä kalliimpia ole.

        Ok. Vähän samaan lopputulokseen olen tullut itsekin. Pari reilun kokoista syväpurkuakkua rinnakkain hupipuolelle, niin varmaan riittää. Olisiko merkkisuosituksia. Minulla Banner Marin on ollut erinomainen, mutta niitä ei taida enää olla tarjolla.


    • Pilssirotta

      Biltemasta sai 100 ah akun 150 eurolla ja 4 vuoden takuulla. Jos käyt neljän vuoden päästä vaihtaa uusiin, tulis noi aika edullisiksi.

      Jos vaikka 8 vuotta sai yhellä takuu vaihdolla tekis se vajaa 40 euroa vuosi. Ei mielestäni hirveen paha hinta.

      Ei mitään tietoa mikä merkki on hyvä ja mikä huono. Itselläni on Volvo heavy duty battery, joka taitaa olla Vartan valmistama.

      • Hanu10

        Minulla on juuri tuollainen Bilteman 100 Ah SMF akku, joka vaikuttaisi olevan kunnossa, mutta ei kuitenkaan anna watteja hitaassa purussa kovin hyvin. Biltema ei ilmoita Wh arvoa, kuten ei moni muukaan firma. Exide on poikkeus. Biltema ei tällä hetkellä myy syväpurkua kestäviä vapaa-ajan akkuja. Listallani ykkösenä on nyt 100 Ah Woima vapaa-ajan akku. Se on perinteinen avoin akku, eli vettä voi lisätä jos sattuu keittämään. Hintakin on vain 109 €. Kaksi noita rinnakkain, niin eiköhän ala riittää. Banner Marin on myös ollut erittäin hyvä, mutta niitä ei enää löydy mistään.


      • Joakim1
        Hanu10 kirjoitti:

        Minulla on juuri tuollainen Bilteman 100 Ah SMF akku, joka vaikuttaisi olevan kunnossa, mutta ei kuitenkaan anna watteja hitaassa purussa kovin hyvin. Biltema ei ilmoita Wh arvoa, kuten ei moni muukaan firma. Exide on poikkeus. Biltema ei tällä hetkellä myy syväpurkua kestäviä vapaa-ajan akkuja. Listallani ykkösenä on nyt 100 Ah Woima vapaa-ajan akku. Se on perinteinen avoin akku, eli vettä voi lisätä jos sattuu keittämään. Hintakin on vain 109 €. Kaksi noita rinnakkain, niin eiköhän ala riittää. Banner Marin on myös ollut erittäin hyvä, mutta niitä ei enää löydy mistään.

        Tuo aikanaan linkittämäni Trojan T-105 tarjous lienee vieläkin voimassa (oli viimekesänä). Maksaa tietysti jonkin verran enemmän (370 € 225 Ah), mutta kyseessä on oikea syväpurkausakku, joka kestää aivan erilailla käyttöä kuin Biltema, Woima tai halpis AGM:t. Tuossa myös taatusti on ilmoittettu Ah-määrä, josta on helppo laskea Wh:t, jos sitä kaipaa.

        Bilteman akut ovat toimineet ihan OK, mutta näissä nykyisissä suljetuissa ei ole ollut ilmoitettua kapasiteettia. Tosin tuorein minun Biltema-akku on jo 10-vuotias. Toimii edelleen 2-autossa, mutta uudesta saakka kapasiteetti on ollut pahasti vajaa, kuten myös TM mittasi. Sama vika oli edelliseen veneeseeni ostamassa 100 Ah vapaa-ajan akussa. Kapasiteettia oli vähemmän kuin vanhassa 75 Ah Vartassa.


      • Anonyymi
        Hanu10 kirjoitti:

        Minulla on juuri tuollainen Bilteman 100 Ah SMF akku, joka vaikuttaisi olevan kunnossa, mutta ei kuitenkaan anna watteja hitaassa purussa kovin hyvin. Biltema ei ilmoita Wh arvoa, kuten ei moni muukaan firma. Exide on poikkeus. Biltema ei tällä hetkellä myy syväpurkua kestäviä vapaa-ajan akkuja. Listallani ykkösenä on nyt 100 Ah Woima vapaa-ajan akku. Se on perinteinen avoin akku, eli vettä voi lisätä jos sattuu keittämään. Hintakin on vain 109 €. Kaksi noita rinnakkain, niin eiköhän ala riittää. Banner Marin on myös ollut erittäin hyvä, mutta niitä ei enää löydy mistään.

        Ostitko sen Woiman, ja nyt kolmen vuoden jälkeen, kuinka kesti purjeveneen kallistelua ja käyttöä? Woiman maahantuojallakaan ei ole tietoa sen kallistuksen sietämisestä.


    • Hanu10

      Harmi kyllä nuo Trojanit ja Rollsit ovat niin korkeita, etteivät mahdu veneeni pilssiin. Woimasta ei taida löytyä tarkkoja speksejä. Exide equipment ET 650 100 Ah olisi sopivan kokoinen. Tuo wattituntien laskeminen ampeeritunneista ei ole ihan suoraviivaista. Exiden nettisivuilla on tästä juttua. Esim. tuolla em. akulla Wh on 650 kun se 100 Ah agm ja geeliakuilla on jopa 900 Wh.

      • Hanu10

        Exide Equipment GEL ES900 80Ah/540A akku antaa 900 Wh!


      • Joakim1
        Hanu10 kirjoitti:

        Exide Equipment GEL ES900 80Ah/540A akku antaa 900 Wh!

        Viittaat ilmeisesti tähän https://exide.fi/whmca/

        Tuohan on vain purkauksen syvyys * Ah * 12. Siis Trojanille 0,8*225*12 =2160 Wh. Trojanille tuolla purkaussyvyydellä luvataan n. 800 sykliä.

        Exide Equipment Gel ei pääse noihin sykleihin noin syvällä purkauksella. 80 Ah ja 900 Wh tarkoittaa n. 90% syväpurkausta. Tuolloin ollaan Exiden käyrästöjen mukaan vain 300 syklin paikkeilla ja 80% vastaa vain 500 sykliä. Sama n. 800 sykliä tulisi 60% purkauksella, jolloin vertailukelpoinen Wh-luku olisi 580 Wh.

        Samoilla sykleillä Ah:lla Trojanista saa n. 30% enemmän Wh:ta kuin Equipment Gelistä.


      • Hanu10

        Mistä löydät noita syklinkestävyysarvoja? Esim. Trojanin aurinkokennoakuille löytyy käyrä DOD VS CYCLE LIFE IN A STATIONARY APPLICATION, mutta esim. tuolle T-105 akulle en löydä tietoja syklikestävyydestä. Toisaalta se ei ole minulle kaikkein tärkein asia, vaan se, että akuissa riittää kapasiteetti parin päivän luonnonsatamassa oleskeluun.
        Ja se, että akku ei hajoa parissa vuodessa, kuten on ennen muutaman kerran käynyt. Syynä lienee syväpurku, jolla akku on vedetty aivan tyhjäksi, vaikkakin vain muutaman kerran. Exide equipment -akulle löytyy EQUIPMENT & EQUIPMENT GEL Depth of discharge at 20ºC käyrä. Mikä osaan sitä lukea, niin 100% purku = 0 sykliä, eli akku tosiaan on kerrasta pilalla. Exiden sivujen mukaan akku on tyhjä kun jännite on 11,5 V. Kyllä minun akkuni on mennyt monta kertaa kesässä noin tyhjäksi, mutta silti toimii. Matkailuautoni huviakku tyhjeni 9 volttiin, kun jäi ulkovalo viikoksi päälle ja se oli sillä selvä.
        Kuulemma agm- ja geeliakut ovat herkkiä ylilataukselle. Olisiko niin, että satunnainenkin pitkä koneajo voi sellaisen kypsyttää kerrasta. Siksi olen päätynyt perinteiseen avoakkuun.
        Veneeni pilssiin ei tosiaan mahdu kuin 25 cm korkea akku (nykyinen on vain 19 cm) . Vaihtoehtoni ovat nyt Exide equipment ET 650 100 Ah, Woima 100 Ah vapaa-ajan akku ja Banner energy bull 100 Ah. Varsinkin Banner kiinnostaa, koska Banner Marin on kestänyt minulla starttiakkuna jo 15 vuotta. Trojanilta löytyy myös 12 V akkuja. Esim. 27TMH with POD vent mahtuisi vielä pilssiini. Exide equipment näyttäisi kestävän 80 % purulla noin 250 sykliä.
        Olen nyt ajatellut, että ostan uuden akun ja laitan sen penkin alle, mihin mahtuu kuinka iso akku tahansa. Kytken sen rinnakkain vanhan Bilteman SMF-akun kanssa ja kun se luovuttaa, ostan vielä pilssiin toisen uuden akun. Penkin alle mahtuisi esim. Trojan T-1275-LPT.
        Mitä mieltä tästä suunnitelmasta? Ja jos vain löytyy enemmän teknistä tietoa kaikista em. akuista, niin se olisi erittäin hienoa.


      • Hanu10

        Vielä tuosta tyhjän akun käsitteestä. Ilmeisesti tyhjän akun jännite 11,5 V tarkoittaa sitä, että sen tyhjemmäksi akkua ei saa purkaa, ettei se vaurioidu. Muutenhan ei olisi mitään järkeä siinä, että sekä jääkaappi että aurinkopaneelin lataussäädin kytkevät laitteet pois päältä, kun akun jännite putoaa 11,5 volttiin.


      • Joakim1
        Hanu10 kirjoitti:

        Vielä tuosta tyhjän akun käsitteestä. Ilmeisesti tyhjän akun jännite 11,5 V tarkoittaa sitä, että sen tyhjemmäksi akkua ei saa purkaa, ettei se vaurioidu. Muutenhan ei olisi mitään järkeä siinä, että sekä jääkaappi että aurinkopaneelin lataussäädin kytkevät laitteet pois päältä, kun akun jännite putoaa 11,5 volttiin.

        Trojan signature line datat löytyvät tästä: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.trojanbattery.com/pdf/Signature_Trojan_ProductLineSheet.pdf&ved=2ahUKEwi_srj51qnhAhX6wsQBHSibC5IQFjABegQIAhAB&usg=AOvVaw1bNszauNNpkowGctW9wesW

        Huomaa, että T-105 on parempas sarjaa kuin 27.

        Lähtökohtaisesti lyijyakusto pitäisi suunnitella niin, ettei koskaan jouduta alle 12 V jännitteisiin. Oikeat syväpurkausakut kyllä tuotakin kestävät, kunhan ne ladataan pian täyteen.

        Kannattaisi varmaan miettiä enemmän kulutuksen minimoitia. Meillä riittää helposti 180 Ah hupiakku viikonloppureissun lataamatta.

        Veneen starttiakku on aina täynnä ja sen rasitus on minimaalinen. Kestävyyttä ei voi vertailla hupiakkuun, joka joutuu koville. 15 vuotta starttiakkuna ei tarkoita, että kestäisi kahta vuotta enempää hupiakkuna, varsinkin jännitteen painuessa 11,5 V välillä.


      • Hanu10

        Tiedän kyllä, että starttiakku kestää paremmin, mutta harva on kestänyt näin hyvin kuin Banner. Bannerin akuille löytyi käyrät ja Banner energy bull 100 Ah kestää 80 % purulla 150 sykliä eli häviää selvästi Exide equipment ET 650 100 Ah:lle (250 sykliä 169 €). Trojanin halvemman sarjan akut ovat vähän parempia n. 300 sykliä. 27TMH-UT (115 Ah 259€)
        Tämä Trojan näyttäisi olevan erinomainen. Mikäli luin käyrää oikein, sen pitäisi kestää 100 % purkua yli 500 sykliä. 100 % on siis ilmeisesti 11,5 V ? https://simeri.fi/wp-content/esitteet/trojan-esitteet/463-8083__T1275_Trojan_Data_Sheets.pdf. (150 Ah 345 €).
        Ehkä kallistun tuon jälkimmäisen Trojanin puolelle. Pärjäisin varmaan pelkästään sillä, mutta tuskin haittaa, vaikka siinä olisi rinnalla se vanha Bilteman 100 Ah SMF niin kauan kuin kestää. Ei kai se uutta akkua riko? Toiseksi paras vaihtoehto olisi mielestäni Exide equipment.


      • SähköSeilori
        Hanu10 kirjoitti:

        Mistä löydät noita syklinkestävyysarvoja? Esim. Trojanin aurinkokennoakuille löytyy käyrä DOD VS CYCLE LIFE IN A STATIONARY APPLICATION, mutta esim. tuolle T-105 akulle en löydä tietoja syklikestävyydestä. Toisaalta se ei ole minulle kaikkein tärkein asia, vaan se, että akuissa riittää kapasiteetti parin päivän luonnonsatamassa oleskeluun.
        Ja se, että akku ei hajoa parissa vuodessa, kuten on ennen muutaman kerran käynyt. Syynä lienee syväpurku, jolla akku on vedetty aivan tyhjäksi, vaikkakin vain muutaman kerran. Exide equipment -akulle löytyy EQUIPMENT & EQUIPMENT GEL Depth of discharge at 20ºC käyrä. Mikä osaan sitä lukea, niin 100% purku = 0 sykliä, eli akku tosiaan on kerrasta pilalla. Exiden sivujen mukaan akku on tyhjä kun jännite on 11,5 V. Kyllä minun akkuni on mennyt monta kertaa kesässä noin tyhjäksi, mutta silti toimii. Matkailuautoni huviakku tyhjeni 9 volttiin, kun jäi ulkovalo viikoksi päälle ja se oli sillä selvä.
        Kuulemma agm- ja geeliakut ovat herkkiä ylilataukselle. Olisiko niin, että satunnainenkin pitkä koneajo voi sellaisen kypsyttää kerrasta. Siksi olen päätynyt perinteiseen avoakkuun.
        Veneeni pilssiin ei tosiaan mahdu kuin 25 cm korkea akku (nykyinen on vain 19 cm) . Vaihtoehtoni ovat nyt Exide equipment ET 650 100 Ah, Woima 100 Ah vapaa-ajan akku ja Banner energy bull 100 Ah. Varsinkin Banner kiinnostaa, koska Banner Marin on kestänyt minulla starttiakkuna jo 15 vuotta. Trojanilta löytyy myös 12 V akkuja. Esim. 27TMH with POD vent mahtuisi vielä pilssiini. Exide equipment näyttäisi kestävän 80 % purulla noin 250 sykliä.
        Olen nyt ajatellut, että ostan uuden akun ja laitan sen penkin alle, mihin mahtuu kuinka iso akku tahansa. Kytken sen rinnakkain vanhan Bilteman SMF-akun kanssa ja kun se luovuttaa, ostan vielä pilssiin toisen uuden akun. Penkin alle mahtuisi esim. Trojan T-1275-LPT.
        Mitä mieltä tästä suunnitelmasta? Ja jos vain löytyy enemmän teknistä tietoa kaikista em. akuista, niin se olisi erittäin hienoa.

        Jos kytket sen uuden akun rinnan tuon vanhemman akun kanssa, niin siitä voi tulla ongelmia. Mielummin niin, että pidät ne erillään ja kun toinen on purkautunut alarajan tuntumaan niin vaihdat toisen, ladatun sen tilalle. Onko mahdollisuutta käyttää aurinkokennoa? Sillä voisit jatkaa akun käyttötunteja,


    • lifeline

      Omassa veneessä ollut uudesta -09 lifeline agm akkuja ja vielä puhtia piisaa, käyttö akut 6v 225ah x 4 kpl 12v

      The Lifeline GPL-4CT is a high performance, Mil-Spec, AGM battery, produced in the United States.
      GPL-4CT is designed for Deep Cycle RV / Recreational Applications and Deep Cycle Marine Applications.
      Expected Cycle Life 1,000 cycles to 50% DOD, 550 cycles at 80% DOD. Lifeline does not recommend batteries being cycled at 100% DOD.

      Ja 4 kpl 12v 125ah akkuja keulapotkurille, ankkurivintturille, peräpotkurille ja pääkoneelle, genulle yksi pienempi 12v.

      Eivät ole Suomessa jostain syystä tunnettuja kuluttaja markiinoilla, https://venelehti.fi/ostajan-opas/lifeline-akut/

      Flinkenberg maahantuo näitä laatu akkuja, jos jotain kiinnostaa...

      • Hanu10

        Maahantuojan kanssa käydyn keskustelun pohjalta päädyin tilaamaan Trojan T-1275 akun. Toivottavasti 150 Ah riittää. Kahta kapasiteetiltaan kovin erilaista akkua ei kannata kuulemma kytkeä rinnakkain, koska huonompi saattaa kuumeta niin, että aiheutuu tulipalon vaara.


      • Joakim1
        Hanu10 kirjoitti:

        Maahantuojan kanssa käydyn keskustelun pohjalta päädyin tilaamaan Trojan T-1275 akun. Toivottavasti 150 Ah riittää. Kahta kapasiteetiltaan kovin erilaista akkua ei kannata kuulemma kytkeä rinnakkain, koska huonompi saattaa kuumeta niin, että aiheutuu tulipalon vaara.

        Kuulostaa kaukaa haetulta tuo kuumeneminen. Vai oliko tuo aprillipila?

        Ainoa tilanne, jossa kuvittelisin tuollaisen riskiä olevan, olisi pienemmän akun yhden tai useamman kennon oikosulku.

        Miten suurta kokoeroa mietit?


      • Hanu10
        Joakim1 kirjoitti:

        Kuulostaa kaukaa haetulta tuo kuumeneminen. Vai oliko tuo aprillipila?

        Ainoa tilanne, jossa kuvittelisin tuollaisen riskiä olevan, olisi pienemmän akun yhden tai useamman kennon oikosulku.

        Miten suurta kokoeroa mietit?

        100 Ah Bilteman SMF (vanha) ja Trojan T-1275 150 Ah


      • Anonyymi
        Hanu10 kirjoitti:

        Maahantuojan kanssa käydyn keskustelun pohjalta päädyin tilaamaan Trojan T-1275 akun. Toivottavasti 150 Ah riittää. Kahta kapasiteetiltaan kovin erilaista akkua ei kannata kuulemma kytkeä rinnakkain, koska huonompi saattaa kuumeta niin, että aiheutuu tulipalon vaara.

        Tarkottaisikohan tuo sarjaankytkentää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkottaisikohan tuo sarjaankytkentää

        Kapasiteetiltaan erilaisia tai vain kunnoltaankin erilaisia ei kannata kytkeä rinnan. Se huonompi syö sitä parempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapasiteetiltaan erilaisia tai vain kunnoltaankin erilaisia ei kannata kytkeä rinnan. Se huonompi syö sitä parempaa.

        Kapasiteettierot eivät haittaa rinnankytkentää lainkaan.


    • Tyrnäväntorpedo

      Miksi akut pitää mitoittaa niin, että tarvitaan syväpurkausominaisuuksia, joista joutuu maksamaan itsensä kipeäksi tai muuten vaan riskirajalla liikkumiseen?

      Yleispätevä sääntö lähes kaikelle mitoitukselle on, että ensin optimoidaan kuormitus ja vasta sen jälkeen hankitaan vehkeet kuormituksen kattamiseksi. Kun se on tehty, niin virrantarve voikin olla niin paljon pienempi ettei ole mitään järkeä maksaa kalliimmasta akusta.

      • venäläinensuristin

        Siksi että akkujen koko ja paino asettaa rajoituksia kuinka paljon pystyy mukaansa lastaamaan


      • Hanu10

        Syväpurkua kestävä akku on huviakkuna hyvä, koska joskus se voi tyhjentyä vahingossa, jos esim. jää valot päälle. Starttiakulle ei yleensä käy näin.


      • Anonyymi
        Hanu10 kirjoitti:

        Syväpurkua kestävä akku on huviakkuna hyvä, koska joskus se voi tyhjentyä vahingossa, jos esim. jää valot päälle. Starttiakulle ei yleensä käy näin.

        Mikä siinä AGM-akussa tekee siitä muka syväpurkausta kestävän? Lyijyä ja happoa siinäkin vain on, ihan kuten tavallisessakin lyijyakussa.


    • Anonyymi

      Pelkkä AGM-rakenne itsessään ei ilmeisesti takaa sen parempaa syväpurkauksien kestoa verrattuna tavalliseen vapaa-ajan akkuun?

      Onko palstalaisilla kokemuksia Woima-vapaa-ajan akusta, ja sietääkö se purjeveneiden kallistuksia?

    • Anonyymi

      Noin kuinka paljon hupiakku-Ah:ta tarvitaan 8-metriseen purjeveneeseen, jossa on sähköä kuluttamassa 25 litrainen kompressorilaukku ja eberi-tyyppinen parin kilowatin puhallinlämmitin, ja on eri paikoissa yhteensä 130 watin verran aurinkopaneeleita lataamassa hupiakkua?

      • Anonyymi

        No sehän riippuu siitä, että kauanko pitää toimia ilman muuta latausta, esim. koneajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän riippuu siitä, että kauanko pitää toimia ilman muuta latausta, esim. koneajossa.

        Mielellään kolme vuorokautta tai enemmän, mutta ihan vähintään nyt ainakin se yksi vuorokausi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielellään kolme vuorokautta tai enemmän, mutta ihan vähintään nyt ainakin se yksi vuorokausi.

        Samankaltaisella kuormituksella, mutta ilman aurinkopaneeleja mulla kestää ilman latausta 2-3 vuorokautta 220Ah AGM-akulla. Vuorokausikulutus lienee jotain 40-50Ah. Meillä on välillä kyydissä 6 henkilöä, jotka latailee koko ajan kännyköitään, siihenkin menee paljon sähköä.


      • Anonyymi

        Kesäkaudella (toukokuu-syyskuu) meillä kestää 70Ah AGM ainakin pari vuorokautta kun moottoriajoa on noin tunti vuorokaudessa (antaa max 28A) ja kulutuspuolella pieni Wallas liesilämppäri, 30l kompressorilaatikko, led-valaistusta, tabletti ja pari kännykkää. Ei aurinkopaneeleita ja pidemmillä reissuilla on ladattu satunnaisesti vierasvenesatamissa ellei ole tullut enemmän moottoriajoa. Aina vähän jännittää pitkän viikonlopun sunnuntaina riittääkö moottorin startille vielä sähköä, mutta aina on toistaiseksi riittänyt. Sitten kun ei riitä, niin varalla on litium starterpack ja AGM vaihtuu seuraavalle kaudelle 100Ah litiumiksi niin ei tarvitse miettiä. Mitään kaksoisakkujärjestelmää en ala värkkäämään, tuntuu vähän turhan monimutkaiselta. Aurinkopaneeli saattaa tulla jossain vaiheessa koska kotisatamassa ei ole sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesäkaudella (toukokuu-syyskuu) meillä kestää 70Ah AGM ainakin pari vuorokautta kun moottoriajoa on noin tunti vuorokaudessa (antaa max 28A) ja kulutuspuolella pieni Wallas liesilämppäri, 30l kompressorilaatikko, led-valaistusta, tabletti ja pari kännykkää. Ei aurinkopaneeleita ja pidemmillä reissuilla on ladattu satunnaisesti vierasvenesatamissa ellei ole tullut enemmän moottoriajoa. Aina vähän jännittää pitkän viikonlopun sunnuntaina riittääkö moottorin startille vielä sähköä, mutta aina on toistaiseksi riittänyt. Sitten kun ei riitä, niin varalla on litium starterpack ja AGM vaihtuu seuraavalle kaudelle 100Ah litiumiksi niin ei tarvitse miettiä. Mitään kaksoisakkujärjestelmää en ala värkkäämään, tuntuu vähän turhan monimutkaiselta. Aurinkopaneeli saattaa tulla jossain vaiheessa koska kotisatamassa ei ole sähköä.

        95Ah AGM akun luulisi sitten riittävän hyvin, koska käytössä on 130W aurinkopaneeleita. Mikä AGM akku sinulla ja edellisellä vastaajalla on?

        Onko siinä oikeasti mitään perää että AGM akun voi säännöllisesti antaa purkautua tyhjemmäksi kuin tavallisen lyijyakun, ja miksi olisi niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95Ah AGM akun luulisi sitten riittävän hyvin, koska käytössä on 130W aurinkopaneeleita. Mikä AGM akku sinulla ja edellisellä vastaajalla on?

        Onko siinä oikeasti mitään perää että AGM akun voi säännöllisesti antaa purkautua tyhjemmäksi kuin tavallisen lyijyakun, ja miksi olisi niin?

        Tuo 70Ah AGM on Exide marine dual, vasta pari vuotta käytetty. Samassa käytössä avoin Exide marine dual 80Ah sippasi syystä tai toisesta vuodessa, liekö talvisäilytys mennyt pieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95Ah AGM akun luulisi sitten riittävän hyvin, koska käytössä on 130W aurinkopaneeleita. Mikä AGM akku sinulla ja edellisellä vastaajalla on?

        Onko siinä oikeasti mitään perää että AGM akun voi säännöllisesti antaa purkautua tyhjemmäksi kuin tavallisen lyijyakun, ja miksi olisi niin?

        Minulla on tämä. Se on ollut veneessä vuodesta 2013 alkaen enkä ole vielä huomannut heikkenemistä kapasiteetissa.

        https://www.jussinmaki.net/autosahko/euroglobe-akku-agm-solar-220ah-518x276x242-cca-1400a/p/1806-77220/?gclid=CjwKCAjw3qGYBhBSEiwAcnTRLvZI7YgGAi7-3cWZ7X-O8-kcYpDkYxoZZuwybdrHCWLFaDNH9NsuBBoCTuYQAvD_BwE#description


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 70Ah AGM on Exide marine dual, vasta pari vuotta käytetty. Samassa käytössä avoin Exide marine dual 80Ah sippasi syystä tai toisesta vuodessa, liekö talvisäilytys mennyt pieleen.

        Ok, se pari vuotta on kuitenkin aika lyhyt aika vasta. Itselläni meni tuolloin vasta vuoden vanha avoin 80Ah Exide Marine Dual heikkoon kuntoon päästyään kerran vahingossa liian tyhjäksi kun oikutteleva lämmitin sammuili yöllä jolloin käynnistin sitä uudestaan toistuvasti. Sen jälkeen sillä akulla oli selvästi pienempi kapasiteetti, ja lopulta siitä tuli jo käyttökelvoton. Toinen samanlainen akku on kuitenkin palvellut jo aika monta vuotta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kauan on Euroglobe-akkusi jo toiminut.

        Mulla on tämä avoakku ollut veneessä ostosta saakka (talvi 2011) eikä silloinkaan tietääkseni ollut uusi. Tai ei se ehkä enää ole juuri sama malli ole Hyvin pelittää edelleen. Avoakku. Oisinkohan kolmesti lisännyt vettä.

        https://www.car1.de/catalog/detail/1117,60/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on tämä avoakku ollut veneessä ostosta saakka (talvi 2011) eikä silloinkaan tietääkseni ollut uusi. Tai ei se ehkä enää ole juuri sama malli ole Hyvin pelittää edelleen. Avoakku. Oisinkohan kolmesti lisännyt vettä.

        https://www.car1.de/catalog/detail/1117,60/

        Onko se sinulla kallistelevassa purjeveneessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sinulla kallistelevassa purjeveneessä?

        Kyllä. Ei ole tippaakaan vuotanut, vaikka joskus ollaan aika kyljellään käyty kisoissa tai muutenkin spinnulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Ei ole tippaakaan vuotanut, vaikka joskus ollaan aika kyljellään käyty kisoissa tai muutenkin spinnulla.

        Jatketaan vielä. Tuo on pituusssuunnassa, jolloin kennot on aika kapeat. Reilusti yli 45 astetta vaadittaisiin, että vesi tulisi ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on tämä avoakku ollut veneessä ostosta saakka (talvi 2011) eikä silloinkaan tietääkseni ollut uusi. Tai ei se ehkä enää ole juuri sama malli ole Hyvin pelittää edelleen. Avoakku. Oisinkohan kolmesti lisännyt vettä.

        https://www.car1.de/catalog/detail/1117,60/

        Jos sen merkki on Car 1 Truck Line niin ei löydy muuta kuin tuo saksankielinen sivu tästä akusta. Saisiko sitä Suomesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sen merkki on Car 1 Truck Line niin ei löydy muuta kuin tuo saksankielinen sivu tästä akusta. Saisiko sitä Suomesta?

        Car1 on merkki ja akku on "super heavy duty". Taitaa olla joku kuorma-autoissa käytetty standardi? Löytyy muiltakin merkeiltä. Veneen ostin Saksasta. Tuskin juuri noita akkuja Suomessa myydään. Ei ole Saksassa kallis, vaan 180 Ah n. 200 €.


    • Anonyymi

      Meidän veneessä ollut hupiakkuna jo muutaman kauden puuilosta ostettu halppis 220Ah geeliakku. Painon perusteella todellinen kapasiteetti voisi olla 180-200Ah, mutta hyvin on toiminut. Suurimmat virtasyöpöt 65L dometic kompressorikaappi sekä eberspächer. Syöttää myös virtaa keulapotkurille (n. 3kW) jota käytetään vain pääkoneen ollessa käynnissä (80A laturi), eikä ole vielä jännite kyykännyt.

      • Anonyymi

        Voiko geeliakkua ladata tavallisella moottorin laturilla, ja tavallisella akkulaturilla ja tavallisella aurinkopaneelin lataussäätimellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko geeliakkua ladata tavallisella moottorin laturilla, ja tavallisella akkulaturilla ja tavallisella aurinkopaneelin lataussäätimellä?

        Kyllä voi. Kannattaa kuitenkin tutustua latausjännite/virta taulukkoon joka tulee akun mukana. Ainakin victronin säätimessä on samat arvot agm/gel akuille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe