Toistuvat virtsatietulehdukset

Tuskissaan

Minulla oli viime keväänä 2 kertaa peräkkäin virtsatulehdus, syksyllä 3 kertaa ja nyt olen taas sairastunut. Olen saanut aina antibiootit. Oireina ovat tihentynyt pakonomainen virtsaamistarve, voimakas kirvely, alavatsakivut, veri virtsan mukana jne. Olen aina niin kipeä, etten tiedä miten olisin. Mistä tämä voisi johtua ja vaikuttaako tämä joltain pahemmalta? Paikkakunnallani on vaikea päästä lääkäriin, ja nytkin olen odottanut tunti tolkulla, että lääkäri kirjoittaisi reseptin. Luin netissä, että kolme tulehdusta vuodessa johtaa jatkotutkimuksiin. Minulla tämä on jo kuudes, eikä minua oteta tosissaan!

26

20247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttua on

      Nyt kun menet yleislääkärille VAADIT päästä erikoislääkärille jatkotutkimuksiin, älä lähde pois ennekuin saat lähetteen sinne. Tänäpäivänä ei tunnu saavan oikeaa hoitoa jos ei sitä itse osaa vaatia, valitettavaa, mutta näin meidän nyt on elettävä.

    • tiina

      Kyllä tuo kuulostaa jo huolestuttavalta. Useilla tutuillani on myös ollut toistuvia virtsatietulehduksia. Yhdelle tehtiin jatkotutkimuksia mm. virtsaputken tähystys. Hän myös sai estolääkityksen. Muistaakseni puhutaan ns. kuherruskuukausisyndroomasta, jota esiintyy nuorilla seksiä harrastavilla naisilla. Tietoa virtsatietulehduksista:
      http://www.antioxidant.fi/art_virtsati.html

    • Vinkki

      Hei.

      Olen myös kuullut, että jos tietty määrä tulehduksia vuoden sisällä niin sitten ainakin tuleen vuoden kestävä ns. estolääkitys.

      Mutta vinkkinä annan tuon c-vitamiinin. Luin jostakin, että c-vitamiini happamoittaa pissaa siinä määrin, ettei pöpöt viihdy.

      Suosittelen ennaltaehkäisevänä hoitona, että kokeiliseit esim c-vitamiiniporetabletteja ottaa päivittäin. Ovat vesiliukoisia, joten yliannostusvaaraa ei ole ja ohjeenhan mukaan niitä tulee ottaakin!!!

      Muutenkin hyvä otta näin flunssa-aikaan talvella.

      • hiiru-miiru

        kokeile juoda myös säännöllisesti karpalomehua,sen on sanottu vaikuttavan virtsateihin,ja on myös muutenkin terveellistä!


    • JaJu

      Oireesi sopisivat hyvin myös interstitiaaliseen kystiittiin(IC). Muistuttaa oirekuvaltaan paljon bakteeriperäistä tulehdusta mutta se ei sitä ole.
      Syytä ei tällä hetkellä ilmeisesti tunneta ja eikä parantavaa hoitoa valitettavasti ole mutta oireita pystytään jonkinverran lievittämään.
      Kannattaa varata aika suoraan urologille tai gynekologille.

    • Karpalo

      Olen itse kärsinyt samasta vaivasta. Minulla aiheuttajana oli aina e.coli -bakteeri. Sain erittäin tehokkaan avun luontaistuotekaupan karpalopuristeista (esim. Karpalooni, Karpalo Strong). Olen syönyt puristeita jo vuosia, ainakin yhden päivässä, vaikka oireita ei olisikaan. Aion jatkaa niiden syöntiä edelleenkin. Karpalomehukin voi olla hyvä vaihtoehto, mutta puristeita on ainakin helppo ottaa joka päivä. Suosittelen karpaloa lämpimästi, etenkin jos aiheuttajana on e.coli.
      Karpalo on hyvä ennaltaehkäisijä, mutta jos tulehdus verineen on päällä, tarvitaan antibioottia. Kokeile, haittavaikutuksia ei ole!

      • saman kokenut

        Mulla oli jatkuva virtsatietulehdus kierre päällä yli vuoden, kävin urologillakin tutkimuksissa, mitään ei löytynyt. Urologi kyseli, että onko uusi mies kuvioissa, sillä uuden miehen "bakteerikantaan tottuminen " voi viedä aikaa. Söin c-vitamiinit, karpalotabletit, Hiprexiä(reseptilääke, joka happamoittaa virtsan) ja maitohappobakteerit, ilman apua, kunnes tajusin, että kun oireilu alkoi olin vaihtanut e-pillerimerkkiä vasta äskettäin. Ja voitko kuvitella, vaihdoin takaisin korkeampihormoonisiin ja tulehdukset hävisi saman tien! Nyt ilman antibioottikuuria jo melkein vuoden.


      • JaJu
        saman kokenut kirjoitti:

        Mulla oli jatkuva virtsatietulehdus kierre päällä yli vuoden, kävin urologillakin tutkimuksissa, mitään ei löytynyt. Urologi kyseli, että onko uusi mies kuvioissa, sillä uuden miehen "bakteerikantaan tottuminen " voi viedä aikaa. Söin c-vitamiinit, karpalotabletit, Hiprexiä(reseptilääke, joka happamoittaa virtsan) ja maitohappobakteerit, ilman apua, kunnes tajusin, että kun oireilu alkoi olin vaihtanut e-pillerimerkkiä vasta äskettäin. Ja voitko kuvitella, vaihdoin takaisin korkeampihormoonisiin ja tulehdukset hävisi saman tien! Nyt ilman antibioottikuuria jo melkein vuoden.

        Sinulla olikin mielenkiintoinen havainto nimittäin on joitain viitteitä siitä, että hormoneilla tosiaan voi olla tekemistä virtsatietulehdusten kanssa.


      • Verna
        saman kokenut kirjoitti:

        Mulla oli jatkuva virtsatietulehdus kierre päällä yli vuoden, kävin urologillakin tutkimuksissa, mitään ei löytynyt. Urologi kyseli, että onko uusi mies kuvioissa, sillä uuden miehen "bakteerikantaan tottuminen " voi viedä aikaa. Söin c-vitamiinit, karpalotabletit, Hiprexiä(reseptilääke, joka happamoittaa virtsan) ja maitohappobakteerit, ilman apua, kunnes tajusin, että kun oireilu alkoi olin vaihtanut e-pillerimerkkiä vasta äskettäin. Ja voitko kuvitella, vaihdoin takaisin korkeampihormoonisiin ja tulehdukset hävisi saman tien! Nyt ilman antibioottikuuria jo melkein vuoden.

        Kärsin itse itheään toistuvista virtsatietulehduksista melkein kolme vuotta. Juoksin yksityiset ja muut spesialistit, kokeilin vitamiinit ja karpalot, mikään ei tuntunut auttavan. Lopulta viimeisenä oljenkortena lopetin erään urologin ehdotuksesta e-pillerit kokonaan, ja kas kummaa: yhtään tulehdusta ei ole ollut kahteen vuoteen!


      • JaJu
        Verna kirjoitti:

        Kärsin itse itheään toistuvista virtsatietulehduksista melkein kolme vuotta. Juoksin yksityiset ja muut spesialistit, kokeilin vitamiinit ja karpalot, mikään ei tuntunut auttavan. Lopulta viimeisenä oljenkortena lopetin erään urologin ehdotuksesta e-pillerit kokonaan, ja kas kummaa: yhtään tulehdusta ei ole ollut kahteen vuoteen!

        Olen miespuolinen henkilö jolla on todettu hypotalaaminen diabetes insipidus ja siihen hoitona Minirin(tehoaine desmopressiini). On ollut paljon tulehdusta muistuttavia oireita mutta niitä ei juurikaan todettu, silloin tällöin ja onpa epäilty interstitiaalista kystiittiäkin, tästä kerran merkkejä. Nyt Minirinin myötä nämä oireet käytännössä kadonneet. Voi olla että annosta vielä hiukan saisi nostaa. DI todettiin viime vuonna. Olen ajatellut voisiko adh:n puute aiheuttaa ns. neurogeenista rakkoa.
        Sinä taas kerrot, että e-pillerien lopettaminen teki saman vaikutuksen. Vaikuttaakohan jotenkin adh:n eritykseen vai onko kyseessä (myös) joku muu hormoni kuin adh mikä vaikuttaa rakkoon?...
        Onpas tosi mielenkiintoista sillä näitä havaintoja on tässäkin foorumissa joitain tuskinpa on vain sattumaa.
        Itselläni on lisäksi prolapsi lannerangassa ja eturauhastulehdustakin silloin tällöin, nämä osaltaan aiheuttavat äkkiä tulevaa virtsaamistarvetta. Kaikki oireet kokonaisuutena huomioiden on adh vaikuttanut olevan itsellä merkittävin.
        En tunne e-pillereitä kovin hyvin joten osaatko kertoa mahd. tarkkaan mitä kaikkea ne sisältävät?


    • mimmi*22

      oireilut alkoivat nelisen vuotta sitten. ensin oli ehkä pari kertaa vuodessa tulehdus. viimeiset pari vuotta ollut yhtä helvettiä. vuoden sisään ehkä jopa 10 tulehdusta, joskus jopa ihan perättäin. lääkärit eivät anna lähetettä, koska eivät näe sille aihetta..? Mihinkään ei voi mennä ilman pelkoa, tuleekohan tulehdus nyt päälle? Joskus se voi tulla niin yllättäen, että olet kaupungilla ostoksilla, kunnes huomaat olevasi niin pirun kipeä, ettei sitä toivoisi pahimmalle vihamiehellekkään. Pitää vain itkeä ja mennä nopeasti hakemaan apua lähimmältä terveysasemalta.

      Karpalomehu ja karpalot ovat joskus estäneet tulehduksen tulon, jos on tuntunut vähääkään siltä että se olisi tulossa, niin silloin juonut ja syönyt niitä. Buranaa samalla ja paljon vettä. Yleemsä tulehduksia ei ole ollut kesäisin, tänä kesänä jo 3 kertaa, ja viime lääkekuurin söin viime kuussa (syyskuu)ja nyt tuntuu että taas tulossa. Vituttaako? Voit vain arvata. Tämä on yhtä paskaa. Huomenna soitan yksityiselle. Olisi pitänyt tehdä sekin jo ajat sitten..

      • mistä apua....

        Minun kierre alkoi n.-83 jolloin tehtiin myös varjoaine kuvaus munuaisille ja virtsateille,sen jälkeen sitten lääkettä erilaisia ja näytteitä milloin tiheemmin ja joskus jopa vuosi ettei ollenkaan.odotus aikana söin esto kuurin ja sen jälkeen taistellut ilman.Nyt tilanne se että alan olemaan aika loppu ja peloissani,sillä kun ei olla mitään tähystelty saati sen ekan kerran jälkeen kuvailtu.Monesti todettu että nää hankalia ja ns.kroonisia.Vaan luettuani nyt eri palstoja ja jopa lääkärikirjaakin,Totesin että myös pahanlaatuiset kasvaimet aiheutta samoja oireita.Pelottaa mennä tähystykseen koska minulla nää jo kymmeniä vuosia ,joten mitä vain voi olla edessä-Aina olen juossut pissalla kun hieman jännitän tai hermoilen. Onkohan kellään kestnyt kierre kuten minulla siis kymmeniä vuosia ja näin leväperäisenä.Tiedän että tupakoinitini pahntaa asiaa..ja taas sama ´lupaus että nyt alkaa olemaan aika lopetella edes vähentää. Oireeni aina pakottava hätä,jälki kirvely,alaselkäkipu ja vilun väreet,myös selkä joskus kipee tai väsynyht,Harvoin verta .


    • Mua auttoi

      Molkosan-niminen valmiste (se on jotain maitoheraa tai vastaavaa). Mulla oli kierre päällä varmastikin melkein puolitoista vuotta ja söin jatkuvasti antibiottikuureja tai estolääkitystä. Kyllästyin jatkuvaan terveyskeskuksissa ravaamiseen ja antibiottien syömiseen.

      Kokeilin karpalomehut ja kapselit ja monet muut keinot, mutta parhaaksi havaitsin seksin jälkeen vessassa käymisen ja suihkun lisäksi juuri tuon Molkosanin. Se maisuu aivan kamalalta ja vaikka siihen jotenkin tottuu niin ei se mitään herkkua ole (ihmettelen suuresti että pullon kyljessä sitä suositellaan laimennettuna janojuomaksi??) Ajoittain otin sitä ns. shottina joka ilta (pari cm lasin pohjalle) ja sen jälkeen vettä päälle ja toisinaan sitten vain silloin kun oli sellainen olo, että olisi tulehdus tulossa. Muutamia kertoja jopa hoidin juuri alkaneen tulehduksen sillä kokonaan.

      Molkosania myydään luontaistuotekaupoissa mutta halvempaa se taitaa olla ihan esim. Prismassa tai Citymarketissa vastaavalta luontaistuoteosastolta.
      Mun on monta kertaa pitänyt suositella tätä tääl netissä ihmisille, jotka kärsivät virtsatietulehduksista, koska tiedän miten rasittavaa se on ja olin itse niin iloinen kun löysin tämän keinon estää se. No nyt on tääkin hoidettu, toivottavasti auttaa jotain muutakin! :)

    • mami631

      joo,miulakin oli noita nuorempana...sitten se muutui oireettomaksi..alkoi vaan kuumeella ja selkäkivuilla..sit oltiin 10 päivää tipassa saikulla...nyt uusi monen vuoden jälkeen samalla tavoin..koska edellinen oli jättänyt munuaisiin vammoja...menin onneks hyvissä ajoissa testeihin..sain toisen kuurin ja esto lääkityksen..eli jos alkaa olla alaselkäkipuja..niin het testiin! ettei tuu munuais vaurioita.

    • terveellistä

      Karpalot auttavat pissavaivoihin jopa estäen niiden tulemisen.

    • kesäkuu12

      Minulla myös ollut virtsatietulehduksia 4-5 vuoden ajan. Alan olemaan loppu tähän että kerran kuussa voi huokaista helpotuksesta pissatessa. Syön yaz e-pillereitä mutta tulehdukset alkoivat jo paljon ennen pillereiden aloittamista. Olen kokeillut karpalot, maitohappobakteerit,antibiotit, estolääkitykset,c vitamiinin sun muut konstit eikä mikään tunnu auttavan siihen pirulliseen kirvelyyn.. Joskus tekisi vain mieli totutella ajatukseen että tämä jatkuisi lopun elämääni ja asialle ei voisi tehdä mitään. Lääkäriin on nykyään vaivallosta mennä, koska et saa haluamaasi apua. Väkisin pitää vongata ja selittää kuinka kipeää tekee ja tarvisi jelppiä MUTTA ei lääkärit yrittävät päästä sinusta mahdollisimman nopeasti ja helposti eroon. Myötätuntoa virtsateistä kärsiville ja kun jaksatte terveyskeskuksissa ravata, VAATIKAA apua. Itsekkin taidan nyt ottaa omasta niskasta kiinni ja yrittää tehdä vielä kerran asialle jotakin. Kukaan halua tätä taakakseen seuraaville vuosille ja kymmenille.

      VOIMIA NAISET!!

      nimimerkillä: kyllästynyt

    • fucked-.-

      Miulla on nyt toista kertaa peräjälkeen tänä kesänä tulehus.. Viikko sitte loppu edelline antibioottikuuri.. VITTU MITÄ PASKAAA

    • amelai

      ite oon huomannut että mulla tulehdus iskee aina kuukautisten jälkeen. tällä hetkellä kolmas kuukausi putkeen... ärsyttävää. karpalosta en oo löytäny mitään apua.

      • 38

        Ei välttämättä pelkkä karpalo riitä . Kannattaa lopettaa KAIKKI SOKERI ja valkoinenvilja. Sokeri ruokkii tulehdusta ja aiheuttaa elimistön happamuutta. Happamassa pöpöt viihtyy. Vahvoja maitohappobakteereja ja riittävästi D-vitamiinia. Myös runsaasti C-vitamiinia.


      • Anonyymi

        Sama täällä


    • painvti

      Liian tuttua minullekin... toistokatetroin ja vuoden sisään 6 tulehdus. Käytän karpalokapseleita ennaltaehkäisyyn, lääkäri suositteli.
      Mutta se on tuskallista! 2 kertaa kuukaudessa on jo uusiutunut ja taas on antibiootti käytössä. Ennaltaehkäisevänä antibioottihoitoa ei suositella ja urologi on laittanut epikriisiin, että vaikka todettaisiin oireinen bakteeritulehdus, ei anneta antibioottikuuria... tämä sama on kieltäytynyt tekemästä virtsaputken & - rakon tähystystä. Ei työkyvyttömyyseläkeläistä oteta koskaan tosissaan ja jätetään tutkimatta. Ja lopetetaan kontrollit, vaikka munuaisten toiminta heikkenee. Mutta toivottavasti aloittajalla on parempi tuuri ja saa apua. Ehdottomasti pitäisi urologin tutkia. Itse en ole enää jaksanut mennä gynellekään. Siellä vain taivastelisivat, että on jo 38 eikä sukupuoliyhteyttä koskaan!
      Jotkut suosittelee maitohappobakteereita. Niistä voi olla apua jos maha kestää, samoin tyrnistä.

    • Kiitos vinkeistä

      Ihanaa kun olette jaksaneet jakaa kokemuksianne. Löysin täältä paljon hyviä vinkkejä mitä täytyy nyt alkaa kokeilla tulehduksen ehkäisemiseksi. Itselläni jo kolman virtsatietulehdus vuoden sisään (mikä ei ole lähellekään niin paha kuin osalla teistä) ja olen niin loppu kun juuri söin antibiootit poskiontelontulehdukseen. Antibioottejakaan kun ei suositella syötäväksi kovin monta kuuria vuodessa. Työterveyslääkäri kuitenkin sanoi että virtsatietulehdukseen pitäisi aina syödä antibiootit, jotta bakteerien lisääntyminen saadaan pysäytettyä eivätkä ne kulkeudu munuaisiin ja aiheuta siellä vaurioita.

      Mutta kokeilen jatkossa ainakin noita karpalovalmisteita ja ehkä tuota Molkosaniakin...katsotaan miten käy.

    • kakkaz

      Miten minä voisin lopettaa minun kakka ongelmani?? ehdotuksia??

      • Reply

        Lobotomia taitaisi olla ratkaisu ummehtuttavaan ongelmaasi. Onnea matkaan.


    • Anonyymi

      Minullekkin harvinaisen tuttu vaiva. Yläasteella alkoivat jo toistuvat virtsatietulehdukset ja estolääkettäkin tuli koitettua, mutta eihän siitä mitään tullut kun sain hiivan niistä ja uutta antibioottikuuria naamaan vaan. En pysy enää laskuissa, kuinka usein näitä tulee mutta kerran kuukaudessa tai joka kaksi kertaa. Vaikuttaa elämän laatuun merkittävästi. Nyt 5 vuotta kärsinyt näistä ja alkaa huumori loppua. Seksiä pelottaa harrastaa tulehduksien takia. En tiedä onko muille tuttu oire, mutta alkoholin käytön jälkeen seuraavana aamuna esiintyy samanlaisia oireita. En tiedä johtuuko nestehukasta vai mikä lie.

    • Anonyymi

      Kenties sinun kannattaa vilkaista sivua www.siinto.com

      Saat uuden näkökulman kipuihisi, ja kenties myös pääset niistä eroon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe