Johtuen kahdesta syystä, ei pidetä kunnollista etäisyyttä edellä ajavaan autoon.
Toinen syy on takaroiskeläppien poistuminen.
Kovaan pyörivien renkaiden lamelleista sinkoilevat kivenmurut ja talviaikaan nastat renkaista saavat melkoisen keskipakovoiman ja lentävät takana ajavan etuosaan ja myös tuulilasiin. olen usein kuullut napsetta etupäästä kun ajan toisen auton perässä. Ongelmana vain on se, että jos pidän
tarpeeksi turvallista väliä edellä ajavaan, toinen tulee takaa ja kiilaa siihen väliin.
Autot tarvitsevat tietyn välimatkan toisiinsa, että mahdollinen nasta tai kivi ehtii pudota autojen väliin. Ja kunnon roiskeläpät. Kertoohan tuo nimikin jo asian, roiskeläppä.
Minulla on 20 v vanha tuulilasi 20 v autossa ja ihan hyvän näköinen vielä.
Pojan 2kk,n ikäisessä autossa on jo nyt sellainen kiveniskemä, helmi ,)0,5 cm ) ei onneksi vielä halkeamia.
TUULILASIBISNES KUKOISTAA!
19
407
Vastaukset
- ohuetlasit
Varsinaisesti tuulilasibisnestä on vauhditettu ihan samalla keinolla kuin aikoinaan hehkulamppubisnestä eli kestävyyttä huonontamalla.
Jos on hiukan pitempään autoillut voi muistaa ajan jollain pieni kiveniskemä ei halkaissut koko tuulilasia. Saattoi tulla pieni jälki joka voitiin varmistaa halkeamasta poraamalla.
Tai vaikka isompi "häränsilmä", sekään ei välttämättä aiheuttanut halkeamista.
Nykyisiin laseihin riittää vaikka irronnut nasta iskemään kolon josta halkeama lähtee. Ja halkeamien pysäyttäminen on nykylaseilla toivotonta.
Erään lasiliikkeen mies myönsikin jo vuosia sitten että tuulilasien pintakerrosta on ohennettu reippasti ja siitä seuraa niiden heikkous.- kymmeniälasejarikki
Höpöhöpö, kyllä pitkään autoilleet tietävät, että kuplavolkkarin takana ei kannattanut hiekkatiellä ajaa, jos sieltä lähti kivi niin karkaistusta lasista ei jäänyt mitään jäljelle! Mitä välimatkaan tulee, niin kyllä se kivi taikka nasta lentää vielä 100metrin päähänkin takana tulevaan autoon, jos pääsee pyörästä sinkoamaan kohti taivasta, jos se edellä ajava auto on joku pikkuauto missä renkaat aivan kulmissa, myös joillakin autoilla on taipumus sylkeä kiviä eteenpäin ja siitä pomppaavat sitten joko puskuriin tai konepellin kautta tuulilasiin ja moneen tällaiseen autoon on tehty lokareihin etupuolelle jatkot tätä ongelmaa ehkäisemään. Tuulilaseja paljon nähneenä, ei ne vahvuudet juuri ole muuttuneet, eikä sillä ole mitään merkitystä, kun niistä kivistä jää aina jälki lasiin olipa 0,5mm paksumpi tai ohuempi lasi! WRC-autoissa on ohuemmat lasit, kun ne säästää siinä painoa. Itselle käynyt nyt muutama lasivahnko niin että vastaantulevasta autosta singonnut kivi tai nasta ja muutaman vuoden takaa sattui lentämään moottoritiellä vastaan tulleesta rekasta isompi kivi, jonka havaitsin ennen osumaa ja oli kova paukku, koska vastaan tulevasta autosta lenti. Oikeat roiskeläpät olisi poikaa, mutta nykyään ei enää edes saa kumisia läppiä, kun ne on jotain muoviseosta tai sitten uretaaniläpiä kiitos EU:n joka kielsi eteeriset öljyt kumissa
- trendi.puppel
Kannattaa ajaa mahdollisimman lähellä edellä olevaa.
Muutamia hyviä puolia alla lueteltuna:
Silloin kivet ja nastat ei pääse nousemaan tuulilasin korkeudelle vaan osuvat jos osuvat niin auton keulaan.
Myöskään rapa ja kura ei lennä tuulilasiin.
Saat vielä ilmaiset tuulilasinpesunesteet edellä olevasta autosta kun ne lentää sieltä takana olevaan autoon.
Edellä oleva ei uskalla pumpata vauhtiaan joka kohdassa kun takana oleva saattaa ajaa perään.
Edellä oleva joutuu myös ennakoimaan ajoissa jarrutukset, eli vilkku ajoissa päälle koska
takana oleva ajaa perään jos et niin tee.
Mahdollisen peräänajon sattuessa kun autojen välinen ero on vain metrin luokkaa niin
eihän se voi millään osua kovaa koska ei se edellä oleva auto voi hidastaa vauhtiaan niin paljon että nopeus eroksi voisi kehittyä vaikka edes 30km/h. Eri asia onkin ajaa 15 metrin päässä ja kun siitä kajauttaa jo liki pysähtyneen auton perään niin pahaa jälkeä tulee, vähintäänkin autoille.- OivaNiksi
Kokeilen tuota heti huomenna,vaihdan ajotyylini ja alan ajamaan toisen puskurissa kiinni.
- P607
Ja miksi niistä ROISKELÄPISTÄ luovuttiin aikoinaan? - tai sitten läpysköistä tuli kauniisti muotoiltuja muovinpaloja, kuten omassa kärryssäkin.
Kunnon r-läpät roikkuivat melkein maassa kiinni - "ennevvanhaan".- kepsap
Omassa 10v vanhassa autossani on vielä roiskeläpät, mutta kyrsii tuo kun valtaosalla autoista ei ole ja kuravesi lentää 10 metrin kaarella ilman roiskeläppiä, mietin jo että voisi ihan vittuillessaan poistaa oman auton takaa roiskeläpät niin olen mukana tässä hienossa trendissä että paskakura lentää takana olevan tuulilasin päälle ihan orgasmina.
- autoi.lija
Tuulilasit on hyviä, mutta niiden liimaaminen auton koriin on huono tapa.
Yhdeksän kymmenestä tuulilasista rikkoutuu, kun talvella auto käynnistetään ja sisäilmalämmittimen kuuma ilma johdetaan suoraan kylmälle tuulilasille.
Sisä- ja ulkoilman lämpötilaero voi olla jopa 50 astetta, tuulilasi haluaisi laajentua, mutta metallikehykseen liimattuna se ei pysty.
Vanha tapa liittää tuulilasi kumitiivisteellä autoon salli tuulilasin lämpölaajentumisen ja tuulilasien rikkoutumiset olivat harvinaisia.
Toinen takapakki auton kehityksessä oli katkeamattoman nokkaketjun vaihtaminen nokkahihnaan, jonka jatkuvat vaihto-operaatiot ja mahdollinen katkeaminen on tähän päivään maksanut autoilijoille miljardeja euroja.- turvallisuus
Tiiätkö miten kävisi tuulilasille joka kumitiivisteen varassa nykyautossa? Kyllä se lentäisi pihalle silloin kun turvaverhot ja airbägit laukeaa ja siksi onkin tärkeää että se asennus tehdään ammattitaidolla ja huom. se ammattitaitoisin henkilökunta EI ole siellä merkkiliikkeessä, ne automasentajat ei ole mitään lasia-asentajia!
- omaa.syytä
Se on taas ihan omaa syytä jos laittaa lämppärin täysillä puhaltamaan tuulilasiin kovilla pakkasilla. Ihan varmasti halkeaa kun oikein yrittää. Kumma kun niin moni ei sitä tunnu tajuavan.
- saksan.ladat
Saksalaisethan keksi katkeavan nokkahihnan :)
Parasta tässä on se että kun luullaan että kestää mutta ei sitten kestäkkään.
Taitaa vaivata melkein kaikkia saksalaismerkkejä tämä ominaisuus, pieniä eroja on moottoreiden välillä ja tätä on jatkunut jo 2000 luvun alkusta asti katkevia jakopäänketkuja.
Saksalainen reemium tuote katkeava jakopäänketju. - lasinkivittäjä
omaa.syytä kirjoitti:
Se on taas ihan omaa syytä jos laittaa lämppärin täysillä puhaltamaan tuulilasiin kovilla pakkasilla. Ihan varmasti halkeaa kun oikein yrittää. Kumma kun niin moni ei sitä tunnu tajuavan.
Ehjä lasi ei halkea, ei se lämmityslaite yks kaks ala kuumaa puhaltamaan ja monessa autossa on myös tuulilasissa lämmitys vähintään alareunassa ja takalaseissa myöskin lämmitys on pakollinen! Joskus näkee takalasin hajonneen, mutta melko harvinaista se on, eikä voi tietää syytä miksi hajonnut, syy voi olla vaikka tavaroista kolhun saanut lasi, joka sitten hajonnut. Selektiivilaseissa on sellainen ominaisuus, että yleensä kielletään liimaamasta mitään tällaisin laseihin, koska voi silloin paikallisesti lämmetä enempi riski halkeamiselle on olemassa.
- omaa.syytä
lasinkivittäjä kirjoitti:
Ehjä lasi ei halkea, ei se lämmityslaite yks kaks ala kuumaa puhaltamaan ja monessa autossa on myös tuulilasissa lämmitys vähintään alareunassa ja takalaseissa myöskin lämmitys on pakollinen! Joskus näkee takalasin hajonneen, mutta melko harvinaista se on, eikä voi tietää syytä miksi hajonnut, syy voi olla vaikka tavaroista kolhun saanut lasi, joka sitten hajonnut. Selektiivilaseissa on sellainen ominaisuus, että yleensä kielletään liimaamasta mitään tällaisin laseihin, koska voi silloin paikallisesti lämmetä enempi riski halkeamiselle on olemassa.
Ehjä lasin tasan pamahtaa hienosti halki alareunasta jos ei vaan osaa. Olen nähnyt satoja tapauksia.
- kopskopskops
Ei se lasi halkea vaikka lämpöä puhalluttaa siihen talvella. Ei ole ainakaan minulla kohta 20 vuoteen, ehjä on.
Kyllä aloittaja on oikeilla jäljillä, joko lasit heikentyneet tai ajetaan liian lähellä ja ilman roiskeläppiä. Tai nuo kaikki on totta. Eikä ne kivet nyt 100 metrin päähän sentään lennä, kyllä ne napsuu auton keulaan, lasiin tai yli auton.- napshalki
Kyllä lentää kokemusta on! 100metriä on sama, kuin kaksi pylvään väliä ja mietippäs minkä matkan auto kulkee 100km/h nopeudella 1sekunnissa se on jotain himpun alle 30metriä ja se kivi käy helposti ensin korkeuksissa, ennen kuin putoaa alas, joten helposti on sen 3sekunttia ilmassa
- satametriä
napshalki kirjoitti:
Kyllä lentää kokemusta on! 100metriä on sama, kuin kaksi pylvään väliä ja mietippäs minkä matkan auto kulkee 100km/h nopeudella 1sekunnissa se on jotain himpun alle 30metriä ja se kivi käy helposti ensin korkeuksissa, ennen kuin putoaa alas, joten helposti on sen 3sekunttia ilmassa
No se menee jonkun takana olevan tuulilasiin jokatapauksessa.
- fgufjfjf
Tuo hehkulamppujen poisto on jo nyt osoittautunut typeräksi päätökseksi. Energiansäästölamput
aiheuttaa silmille vahinkoa ja hehkulamput antavat samalla lämpöä. Onneksi on niitä varastossa.
Tuulilasit ei kyllä nykyään ole yhtä vahvoja kuin ennen se on varma.
Toki puskurissa roikkuminen ja roiskeläpät ovat iso syy. - Hah-
Mää olen laittanut tuulilasin kiinni paksulla joustavalla Sikaflex saumalla. Loppu halkeilut siihen. Tuulilasin päälle vaan tarvi tohon reunaan laittaa tarrateippi, ettei sauma näy rumasti. Sekin onnistu aika kivasti kyllä, kun siis ihan tossa nykyjään töiksenikin siis teen noittia mainoshommeleita. Ja teippauksiakin! Siis.
Mutta vinkkiä vaan tossa. Toivottavasti ei katastusmiäs valita.
Oma vastuu on.- lämpö.laajentaa
Kyllä tuulilasit hajoavat nykyään liimauksen takia, joka estää lasin lämpölaajentumisen. Monessa autossa ensimmäinen halkeama tulee juuri siihen kohtaan, mihin puhaltaa kuuma ilma tuulettimesta.
Halkeama voi tulla muuhunkin kohtaan lasia, mutta yhteistä näille on, ettei koko lasissa ole siinä kohtaa kivensikemää, harvemmin missään muussakaan kohtaa.
Monenlaisia konsteja on jo yritetty johtaa lämmin ilmavirta epäsuorasti tuulilasiin.
- nemonex
köyhän kannattaa ajella autolla jossa on liki suora tuulilasi ( kupla, defender ym ) ja teettää polykarbonaatti plexi , eikä mene lasi rikki vaikka lehmä tulisi tuulilasiin , toki joudut katsastamaan normilasilla, mutta näissä suoralasisissa on kumitiiviste , joka irtoaa muutemassa minuutissa.
maksaa max 300e , toinen on että laitat potkurin nokkapeltiin niin niiden lavat ampuu jokaisen kiven ohi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241