Marevanin lopetus

ASYM1

Olin sairaalahoidossa yli vuosi sitten eteisvärinän johdosta. Tuolloin sairaalan lääkäri aloitti mm. Marevan hoidon. Labrakokeissa lähtöpäivän aamuna otettiin vielä kilpirauhaskoe joka oli viitearvojen ulkopuolella. Siis liian vilkkaasti toimiva kilpirauhanen. Lääkäri ei puuttunut tähän tai nähnyt sitä syynä rytmihäiriöön.
Nyt reilu puoli vuotta myöhemmin terveyskeskuslääkäri on ottanut sen kannan että rytmihäiriöt olisivat johtuneet vain ja ainoastaan kilpirauhasen liikatoiminnasta. Ja on lopettamassa Marevan lääkityksen. Beetasalpaajaa oli myös määrätty sairaalan lääkärin toimesta ja käytän sitä 5mg /pvä. Tk lääkäri ei tunne minua, ja sairaushistorianikin on hänelle tuttua vain paperilla. Eli kyse on siitä ettei hän voi mielestäni olla 100%:n varma siitä, oliko rytmihäiriöt täysin ja ainoastaan johtuneet kilpirauhasen liikatoiminnasta.
Nyt lääkäri halusi että seuraan Zenicor mittauslaitteella pulssia ja sen tuloksen perusteella päättää Marevanin käytöstä. En ymmärrä tuota samanaikaista beetasalpaajan käyttöä, eikö se vääristä tulosta? Beetasalpaaja hidastaa sydämen rytmiä ja siis myös vaikuttaa pulssin tiheyteen. Mitä järkeä on ylipäätään lopettaa verenohennuslääkitys, varsinkin kun tiedetään että ikä lisää riskiä rytmihäiriöihin ja sukurasite on olemassa josta lääkärille olen maininnut.
Onko nykyään suuntaus se, että verenohennuslääkityksistä (Marevan) pyritään eroon terveyskeskuksissa? Kustannussyistäkö? Lääkäri ei ole siis edes suostunut vaihtamaan Marevania esim. Xareltoon pyynnöstäni huolimatta. Hänen tavoitteensa on koko verenohennuslääkityksen täydellinen lopetus.
Eikö yhteiskunnalle tule kuitenkin kalliimmaksi hoitaa halvauspotilaita jotka sitten sairastuttuaan tarvitsevat kaikki palvelut kuin verenohennuslääkitys? Väestö ikääntyy ja riskit kasvavat. Minä ikäännyn ja eteisvärinän toteaminen on onnen kauppaa, aina sitä ei löydetä vaikka sitä ilmenee. Omalla kohdallani se todettiin todella helposti ja nopeasti, mutta paljon on oireetonta eteisvärinää jota jää pimentoon ja joka loppujen lopuksi voi aiheuttaa aivoveritulpan.
Lääkäri ei ole vaivautunut ottamaan sydämen ultaa tai muita verikokeita INR:ää lukuun ottamatta. EKG on kertaalleen otettu, ei muuta. Marevan arvot heilahtelevat melko rajustikin.
Loppujen lopuksi jos huonosti käy, potilas kantaa vastuun - näin minusta tuntuu. Kun et uskalla väittää vastaan lääkärille "hankalaksi leimautumisen pelossa" hyväksyt kaiken mitä lääkäri määrää tai olet lääkärin manipuloinnin helppo kohde..
Kaikista inhottavampaa on se, etten enää luota häneen ja hänen toimintansa herättää vahvoja negatiivisia tunteita. Sairaalan lääkäriin sen sijan luotin ja luotan edelleen, mutta se ei auta tähän hätään. En tiedä mitä tehdä. Olen ilmaissut kantani asiaan, mutta hän nähdäkseni on erittäin vahvasti ottanut sen kannan että lääke lopetetaan tarpeettomana. Onko minulla potilaana mitään oikeuksia. Nyt varmaan heti ohjeistetaan keskustelemaan ja neuvottelemaan lääkärin kanssa, mutta koen hänet jotenkin vahvasti manipuloivana henkilönä ja tunnen vastenmielisyyttä hänen tyyliään kohtaan. Henkilökemiat eivät kohtaa. Itse asiassa; olen ravoissani ja vihainen alisteisen asemani johdosta. Tuntuu että otteeni elämästäni ja kohtalostani , elämänhallintani on liukumassa jollekin joka vähät välittää terveydentilastani tai voinnistani. Lääkäri tuskin minun vaippojani vaihtaa laitoksessa tai kotona ollessani avuttomana pakettina. Kyse on minun terveydestäni, ei hänen. Kuinka moni lääkäri ottaa vastuunsa vakavasti tai ajattelee vain potilaan aiheuttamia kustannuksia yhteiskunnalle tai hoitavalle yksikölle? Miten voin luottaa siihen, että hän ajattelee minun parastani enemmän kuin rahaa?

7

3643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jakselemisiin

      Terveyskeskuslääkäri ei voi olla luonnollisestikaan varma, mistä kenenkin eteisvärinät ja rytmihäiriöt johtuvat, varsinkaan potilaan, jota hän ei tunne.
      Ei syistä saa aina kardiologikaan selvää.
      Sydänultra olisi varmaan paikallaan, että varmistuisi onko sydän on terve, mutta kunnallisesti sydänultraan on vaikea päästä.
      Alituisten oireitteni takia kävin yksityisellä kardiologilla.
      Ikävä tilanne sinulla terveyskeskuksessa, on tuttua minullekin, siksi
      menin yksityiselle.

      Eikö katsottu sinun ylivilkasta kilpirauhastasi tarkoituksenmukaiseksi lääkitä ?
      Vai auttaako siihen lääkitys ?

      Kuulostaa maallikostakin oudolta, että lääkäri pitää sykkeen ja Marevanin yhteyttä ensisijaisena
      ja jopa beetasalpaajalääkityksen aikaisen seurannan perusteella.
      Olen olettanut, että veriarvot määrittelee määrätäänkö Marevania vai ei, mutta olen maallikko....
      Menisin kardiologille pyytämään arviota, jos sellainen olisi mahdollista.

      Kunnallisen sairaalan kardiologin vastaanotollehan ei pääse ilman terveyskeskuslääkärin lähetettä, vaihtoehdoksi jää yksityinen ? Ei se kamalan kallista ole, kun ajattelee,
      että oma terveys on kysymyksessä,

      • tamppikaula

        Marevan on veren hyytymistä estävä lääke (rotanmyrkky)


    • epäonninenkäynti

      Älä hyvä ihminen luota TK-lääkäriin!!! On pieni hinta käydä erikoislääkärillä yksityisesti, kun vaihtoehtona voi olla kallis lopputulos; tukoksen ansiosta terveyden tai hengen menetys. Oma omaiseni sairasti nuorena aivohalvauksen, ja sai samassa yhteydessä korkean alaraajan laskimotukoksen (joka todettiin vasta viikkoja kotiutumisen jälkeen). Marevan-hoito on hänellä pysyvä, ja sen kanssa kyllä pärjää. Marevan-potilaita on paljon, on asennekysymys elää marevanisoituna.

      Itselläni meni usko tk-lääkäriin, kun hän kumosi kahden erikoislääkärin lausunnot työkyvystäni. Kaiken lisäksi hän ei edes lukenut mukanani ollutta erikoislääkärin lausuntoa. Olen määräaikaisella eläkkeellä toisesta syystä ja osittain työrajoitteinen toisesta syystä. TK-lääkäri kyseenalaisti molempien lääkärien lausunnot, ja ilmoitti minun olevan täysin työkykyinen. Kyseessä olisi ollut vaatimaton fysioterapialähetteen kirjoittaminen. Nyt sitten menen kalevalaiselle jäsenkorjaajalle, vaikka yksi kerta vie neljänneksen käytettävissä olevista kuukausituloistani.

      Oletteko miettineet, miksi TK-lääkäri on TK-lääkäri? Ratkaisu pulmaan voi olla siinä. Moni nuori ja pätevä lääkäri työskentelee hetken TK:ssa, ja lähtee sitten erikoistumaan. Voisikohan olla, että TK:hon rikastuu niitä lääkäritapauksia, joilla ei oikeasti rahkeet riitä vaativampaan ja on omia ongelmia. He saavat pätevyyden tunnetta, kun puhuvat ja puuhailevat puutaheinää. Eli vanha, kaavoihin kangistunut ja leipääntynyt TK-lääkäri tuskin on hyvä lääkäri. Hän hankkii vaan toimeentulonsa. Eli lähinnä uusii vanhusten reseptejä. Parantaja hän ei ole.

    • laiturin.ukko

      Tietäen, että olen sydänoireinen TK-lääkäri kirjoitti minulle unilääkettä, joita ei saisi sydänoireiselle määrätä. Sain niin pahat rytmihäiriöt, että jouduin soittamaan ambulanssin.
      TK-lääkärini mitätöi aina minut. Kävelee ylitseni kaikessa

    • kaaleppi.58v

      Lääketieteellisesti en yritäkään arvioida tilannettasi, mutta kerron, jos tarvitset tietoa, että kolme vuotta sitten kävin yksityispuolella sydänlääkärillä, käynti ja sydänultra maksoi noin 400€,
      nyt ehkä hinta on noussut jonkun verran, niinkuin kaikki hinnat nousevat.
      pvk eli pieni verenkuva tänä vuonna 70€.
      Yksittäiset lisäkokeet voivat maksaa noin 30-60€.
      Hinnat vaihtelevat tietysti vähän eri paikoissa.
      Hintoja voi kysellä ja vertailla, ne on monesti nähtävissä lääkärikeskuksien sivuillakin.

      • ASYM1

        Kiitän vastauksista. Minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta johon olen saanut lääkityksen. Labrojakin on yksityisellä puolella otettu Yksityisellä puolella todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta.Lääkitys on ollut normaali ja fiksailtu tulosten perusteella sopivaksi. Jostain syystä kilpirauhaseni on kuitenkin kääntynyt liikatoiminnan puolelle tuntemattomasta syystä. Tai kuten yksityinen julkinen (kaupunki ostaa palvelut) tk lääkäri totesi, se toimii välillä vajaalla ,välillä liian nopeaan. Yksi flimmerin syy on nimenomaan kilpparin liikatoiminta. Oireita oli itselläni ollut pitkään, mutten ymmärtänyt että kyseessä on flimmeri. Olin jatkuvasti äärettömän väsynyt (oire), kilpirauhasen liikatoiminta oli myös tavallaan oireeton, en laihtunut mielettömästi jne. Tk lääkäri nyt kuitenkin oli sitä mieltä että kaiken syy on ollut kilpirauhasen liikatoiminta. Potilastiedoissani (Marevan kortti) lukee että lääkitys on pysyvä. Ymmärtäisin jos lääkäri lopettaisi ensin beetasalpaajan -Marevanhan ei vaikuta sykkeeseen mitenkään - ja vasta sitten aloittaisi Zenicor tutkimukset, sehän antaisi realistisemman kuvan siitä onko flimmeriä vai ei. Kilpirauaslääkitys on nyt kohdillaan, sitä tk lääkäri vähensi, koska todellakin jossain vaiheessa paino lähti hurjaan laskuun. Mutta tämä painonlasku tapahtui vasta monen monta kuukautta sairaalassa hoidetun flimmerin jälkeen. Tilanne on mielestäni nyt vähän samankaltainen kun lääkäri kysyisi potilaalta -joka käyttää säännöllisesti kipulääkettä - että onko hänellä kipuja? Tähän potilas vastaa tyytyväisenä ettei ole nyt ollut mitään johon lääkäri vastaa; "no hyvä, sitten voimmekin lopettaa kipulääkityksen". Voi vain kuvitella mitä tämän jälkeen tapahtui potilaalle, alkoiko kivut vai ei?


    • Eliquis

      68 vuotiaalle miehelle tuli eteisvärinä yllättäen.Potilas ihmettelin kun hänen kuntonsa romahti,ettå jossakin täytyy olla vika Terveyskeskuslääkäri ei ottanut minkäänlaista kantaa asiaan.
      Yksityispuolen lääkäri antoi lähetteen sydänmen ultraäänitutkimukseen.Piti käydä yksityispuolella tutkimuksessa kun yleisellä puolella olisi pitänyt odottaa puolivuotta.
      Tuossa tutkimuksessa todettiin eteisvärinä. Kun ei ollut varmaa tietoa,milloin värinä oli tullut,piti
      alkaa syödä ELIQUIS verenohennuslääkkeen syönti.Tasan kuukauden kuluttua tehtiin nukutuksessa rytminsiirto.Nyt päivyktyksessä on 5 kertaa tehty rytminsiirto noin kuukauden välein.
      Keskussairaalan kardeologin mielestä eteisvärinästä on vain vähän haittaa potilaalle eikä siihen
      värinään kuole.Potilaan mielestä värinästä on huomattana haitta,se vie suorituskyvystä puolet
      pois. Potilas on käynyt kahdella yksityispuolen kardeologilla ja heidän mielestä haitta on huomattava ja vaatii hoitoa.
      Nyt alkuun kokeillaan värinän estolääkitystä ja jos se ei auta,tutkitaan mahdollisuutta sydänmen
      aplaatioon. Jos sekään ei ole mahdollista niin etsitään sellainen lääkitys joka vähentää värinän aiheuttamia haittoja. Eliquis-verenohennuslääkettä potilas joutuu syömään lopun ikänsä kaikessa-
      tapauksessa. Eliquis on hyvä lääke eikä aiheuta haittavaikutuksia. Hinta tosin on kova.
      Vaikka kelakorvaus on 65 % kuukaudessa on silti maksettava 31,50 €

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      65
      3137
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      547
      2985
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2195
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1785
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1562
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      100
      1284
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe