...ja Nissan olikin jo täydellinen katastrofi. Vähän huolestuneena seuraan nykyautojen ajettavuuden jyrkkää alamäkeä. Japskit eivät enää jaksa panostaa ajettavuuteen ollenkaan, koska ajonvakautuksen voi ohjelmoida lyömään jarrut pohjaan rattia käännettäessä.
Skoda oli jo parempi ja Volkswagen paras. Mitään ykköskoppaisen Focuksen tasoista suoritusta ei kuitenkaan enää tulla näkemään.
Mielenkiintoista kuitenkin, että nämä kaikki testatut ovat suosituimpia automalleja Suomessa. Ajettavuus ei siis ole kaikille tärkeää: Paskakin myy!
Autohullut testasi: Toyota ei selviä väistöstä...
52
1163
Vastaukset
- yritä-ymmärtää-
Ja taas löytyi yksi, joka on mennyt hullujen ansaan. Nissan oli paras tavalliselle autoilijalle. On järkyttävää huomata, kuinka jokin ralliohjelma arvostelee tavallisia ominaisuuksia täysin pieleen. Nopeus on tarkoitus juuri laskea tuollaisissa nopeissa äkkitilanteissa, ettei pääsisi lisää vahinkoa syntymään. Jos kaikki väistöt suoritetaan samalla nopeudella kuin ajetaan, niin siinä moni henki on lähdössä.
- KohellustaPääPunaisena
Eivät VW kikulit sellaista ymmärrä, kuin auton turvallisuus, ja luotettavuus. Heille tärkeintä on lähtö nollasta sataan, tai jokin typerä väistökoe, jollaiseen en ainakaan itse ole koskaan joutunut 39 vuotta kestäneen autoilu-urani aikana.
Koheltamalla ne onnettomuudetkin syntyvät. Muistakaa tämä juuri kortin saaneet "räikköset"... - turvallista-matkaa
Hei hölmöläinen. Vertailun tarkoitus ei ollut näyttää miten kuljettajan tulee ongelmatilanteessa toimia vaan siitä miten AUTO selvitytyy nopeista suunnanmuutoksista. Kaksi täysi eri asiaa ja pitää ymmärtää miksi vertailu tehtiin.
Volsulla ja Skodalla kuski pystyy väistämään ja jarruttamaan jos tarvis on. Auto käyttäytyy loogisesti ja antaa kuljettajalle mahdollisuuden selvitä tilanteesta.
Nissan on säädetty niin että se ottaa vauhdin pois automatic. Sekin toimii turvallisesti vaikka onkin outo tapa selvittää tilanne.
Auris taas lähtee kuljettajan käsistä suunnanmuutoksessa saman tien ja sen jälkeen kuljettaja onkin matkustaja. Tilanteesta selviäminen sekä autossa olijoille että muille tielläliikkujille sen jälkeen aivan tuurista kiinni.
Yksi iso syy välttää tuollaiset surmanloukut.
Kerronpa tässä saman tien yhden tositarinan tojosta ja Suomen talvesta. Tuttavani (keski-ikäinen nainen) omisti Yariksen. Hän ajoi kesäisin ja talvella vain jos oli aivan pakko. Kun talvella oli niin liukasta ja vaikea ajaa. Tuli sitten tilanne jossa hän joutui ajamaan talvella kaverin Golfilla pidemmän matkan kännikuskina. Neidon hämmästys oli suuri kun ajaminen ei ollutkaan niin vaikeaa ja turvattoman oloista. yaris vaihtui Poloon ja nyt tuttavani ajaa kesät talvet ilman pelkäämistä.
Ajo-ominaisuudet ovat turvallisuustekijä myös normaalissa ajossa. Kun auton rajat ovat "korkeammalla" kuskilla on paremmat mahdollisuudet toimia ja hallita autoa turvallisesti.
Siksi VW - melkoinenIdiootti
Juu, sinä oletkin niin älykäs, että osaat ennakoida pimeässä hirvet jo ennakkoon ja arvaat etukäteen tyrkkääkö joku eteen stopin takaa jne...
- tarkkana.kuin.porkkana
melkoinenIdiootti kirjoitti:
Juu, sinä oletkin niin älykäs, että osaat ennakoida pimeässä hirvet jo ennakkoon ja arvaat etukäteen tyrkkääkö joku eteen stopin takaa jne...
Tojomies ajaakin toinen jalka jarrulla, toinen kytkimellä
- KohellustaPääPunaisena
melkoinenIdiootti kirjoitti:
Juu, sinä oletkin niin älykäs, että osaat ennakoida pimeässä hirvet jo ennakkoon ja arvaat etukäteen tyrkkääkö joku eteen stopin takaa jne...
Olet oikeassa. en ole älykäs, vaan viisas. Sinä sen sijaan olet aika tyhmä, kun luulet VW;n pelastavan sinut hirvikolarilta, tai STOP merkin takaa eteesi tulevalta. Tiesitkö muuten, että se STOP merkin takaa eteen tuleva on liikennesääntöjen mukaan syyllinen kolariin.
- mainos
Transu potterit ainakin pyörähtää katolleen hyvinkin helposti?
- Quattro190hp
Sellainen pisti silmään että Auris hybridi testattiin start/stop päällä ja VW/Skoda sitten start/stop pois käännettynä kun ei oikein kiihtyvyys arvot olleet kunnollisia.
Mielenkiintoista olisi ollut nähdä kiihtyvyysarvot niin aikaa lakaa juosta siitä kun jalkaa nousee jarrulta siirtyy kaasulle eikä siitä kun kiihtyvyysanturi toteaa auton ponkaisseen liikkeelle.
Ainakin Audissa tämä start/stop yhdessä DSGn ja ahtoviiveiden kanssa on yhtä odottelua. Varmasti pari kolme sekuntia vie ja se on pitkä aikaa siihen että auto ei edes liikahda. Lähtisi edes jotenkin etenemään niin pääisi kaupungissa alta pois.
Ehkä nuo perusmallin volkkari ja sokota on parempia kuin pari vuotias audi. - Testikuski
Tojotassa on vaarallinen ohjaustehostin, koska se ei pysty kääntämään renkaita riittävän nopeasti. Paniikkitilanteessa ei ole kivaa, kun ohjaustehostin estää kääntämästä rattia. :(
Eli todennäköisesti tulee kevyt osuma hirveen ja sen jälkeen auto päätyy ojaan.
Nissanilla saa hirven ehkä väistetttyä, mutta perässä tulija ajaa perään, kun auto iskee jarrut pohjaan.
Skoda ja Volkkari selviävät tilanteesta hienosti, Volkkari vielä kovemmassa vauhdissa.
Riisipusseilla ajaville voikin olla vieras - tai jopa pelottava - ajatus tehdä raju väistö 100km/h:n nopeudessa.- onko.akku.loppu
Voi sinua ressukkaa, Tojo-Hönöä, etkö sinä enää parempaan pysty?
- Mielipide___
Kokeile huviksesi joskus "riisipussia", saatat yllättyä. Volkkari ei ole mitenkään hyvän ajettavuuden maineessa kenenkään oikean automiehen mielestä.
Honda Accord vaikkapa on esimerkkinä siitä, miten ohjauksen pitää toimia. Volkkarimiehelle toki voi tulla yllätyksenä, että auto menee tarkalleen sinne mihin ratilla ohjaa. Volkkarityyliin auton kulkusuunta muuttuu vasta puolen kierroksen ratin vääntäminen jälkeen. - rajansa.fanituksellakin
Mielipide___ kirjoitti:
Kokeile huviksesi joskus "riisipussia", saatat yllättyä. Volkkari ei ole mitenkään hyvän ajettavuuden maineessa kenenkään oikean automiehen mielestä.
Honda Accord vaikkapa on esimerkkinä siitä, miten ohjauksen pitää toimia. Volkkarimiehelle toki voi tulla yllätyksenä, että auto menee tarkalleen sinne mihin ratilla ohjaa. Volkkarityyliin auton kulkusuunta muuttuu vasta puolen kierroksen ratin vääntäminen jälkeen.Olisikohan nyt päässyt suusta iso sammakko. Palataan asiaan kun yksikin rengasvertailu on tehty Hondalla.
Rengasvertailut tehdään pääsääntöisesti Golfilla juurikin sen äärimmäisen johdonmukaisen ajokäyttäytymisen vuoksi.
Hondan alustan helmasynti on aina ollut lyhyt ulosjousto. Honda on hieno auto ja varsinkin Hondan koneet ovat parasta mitä Japanista tulee. Silti alusta ei missään nimessä pärjää VW:n MQB:n ajettavuudelle.
- Quattro190hp
Testissä ei kerrottu millä rengaspaineilla autoja ajettiin. Tällä pystyy aika kivasti järjestämään halutun lopputuloksen. Toki Golf on hyvin balansoitu alustaltaan mutta, no ohjelma oli kyllä aika oksettava vaikkei itsellä ole tojotinta, eikä ole tulossakaan mikä ei kyllä johtu sjokäytöksestä vaan muista asioista.
- EihänSePärjääKoskaan
Eiköhän ne paineet ole auton valmistajan suosituspaineet, näin on tapana testit tehdä.
Et saa Toyotaa turvalliseksi tai hyväksi hallita, et sitten millään selityksellä.
- NiinSanooLiikennesäännöt
"Nissanilla saa hirven ehkä väistetttyä, mutta perässä tulija ajaa perään, kun auto iskee jarrut pohjaan."
Ja se peräänajaja on kuitenkin maksumies, joten mitä väliä? Mitäs ajoi "nenä persiissä" - volsuvolsutero
TOYOTA liikenteessä HENGENVAARALLINEN.
USKOKAA, tai ostakaa niin näette mikä tötterö on. - Paracelsus_v._Hohenheim
Kaupunkiajossa ei ole mahdollista tehdä kolaroimatta noin monta peräkkäistä pujotteluliikettä. Siksi testi on epärealistinen, eikä simuloi kaupunkiajossa tapahtuvaa väistöä.
Tavallinen kädetön autoilija ei edes kykene tuollaiseen akrobatiaan. Jo lumi- tai vesisade saa useimmat tekemään levottomia liikkeitä, ei kuitenkaan hallittuja väistöliikkeitä.
"crazya_menoa
Testi ei ole realistinen eikä kaupunkiajoa simuloiva. Tuolla lailla liikenteen seassa mielipuolisesti pujottelemalla saat syytteen törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja ajo-oikeutesi otetaan pöydälle vähintäin niin kauaksi aikaa, kunnes saa hullujenhuoneen psykiatrilta terveen paperit.
kuvaa Seuraavaksi Crazy Mike testaa prätkien turvallisuuden. Rata on smanlainen mutta keilat tiuhemmassa ja nopeutta 80 km/h ja 100 km/h. Rata pujotellaan keulien takapyörällä ja sitten takapyörä ilmassa etupyörän varassa."- aiKunSeToyotaOnNolo
Joka tapauksessa tuo kertoo mikä auto on hyvä ajoltaan ja turvallinen ja mikä ei.
- Eri.juttu.kokonaan
"Hei ääliö. Älykäs selviää kyllä tilanteesta, johon viisas ei koskaan edes joudu.
Ymmärrätkö mitä tarkoitan?"
Toki ymmärrän. Pätisi liikenteessä jos siellä ei olisi ketään muita eikä hirviä, peuroja yms.- ToyotaOnnetonHeiluri
Älykäs valitsee myös sellaisen auton mikä on hyvä ja mukava ajaa ja turvallisuus tulee siinä yleensä samassa paketissa.
- VWepäluotettavaRitsa
Ja viisas taas valitsee luotettavan auton, jossa ei ole päästömanipulointia, ei DSG ongelmia, ei Jakopääketjuongelmia, ei vesivuotoja sisätiloihin, ei kahden vuoden takuuta, joka ei kuitenkaan korvaa mitään, vaan asiakas maksaa kaiken aina ensihetkestä alkaen, ei öljyä lotraavia moottoreita, ja sitä kautta jälleenmyynnin vaikeutta, kun ongelmajätteestä ei kukaan halua maksaa mitään, jne.
- lähtee.lapasista
ToyotaOnnetonHeiluri kirjoitti:
Älykäs valitsee myös sellaisen auton mikä on hyvä ja mukava ajaa ja turvallisuus tulee siinä yleensä samassa paketissa.
Folksamini tekemä automerkkikohtainen kolaritilasto osoittaakin, että saksalaiset premiumit ovat joko ääliöiden kuljettamia tai onnettomia ajo-ominaisuuksiltaan. Kärkikymmenikössä ovat juuri ajo-ominaisuuksillaan mainostavat saksalaisautot ja vain yksi maasturi-Toyota.
- ItseOletOnnetonTunari
Luuletko VW:n pelastavan sinut hirvikolarilta, kun se hyppää eteesi äkkiarvaamatta, etkä ehdi tehdä yhtään mitään?
Luuletko, että liikennesääntöjä noudattava on syyllinen, kun muut liikenteessä koheltaa?
Toyotassa, VW:ssä, ja kaikissa muissakin autoissa on olemassa ne pakolliset turvavarusteet, jotka ovat kehitetty mahdollisia kolaritilanteita silmällä pitäen. Kuka muuten oikeasti on joutunut tekemään arkiliikenteessä kyseisen ohjelman väistön? - koettu.on
ItseOletOnnetonTunari kirjoitti:
Luuletko VW:n pelastavan sinut hirvikolarilta, kun se hyppää eteesi äkkiarvaamatta, etkä ehdi tehdä yhtään mitään?
Luuletko, että liikennesääntöjä noudattava on syyllinen, kun muut liikenteessä koheltaa?
Toyotassa, VW:ssä, ja kaikissa muissakin autoissa on olemassa ne pakolliset turvavarusteet, jotka ovat kehitetty mahdollisia kolaritilanteita silmällä pitäen. Kuka muuten oikeasti on joutunut tekemään arkiliikenteessä kyseisen ohjelman väistön?Muutaman talviajokurssin ja nopean ajon kurssin perusteella voin sanoa, että elektronisten avustimien auttava vaikutus on hämmästyttävän pieni, vaikka niitä mainostetaan ihmeiksi.
ABS:llä voi selvitä väistöstä n. 10 km/h kovemmalla nopeudella kun ilman ABS:ää.
Rengastus vaikuttaa väistössä enemmän avustimet kapea perusrengas/matalaprofiili.
Eniten vaikuttaa kuitenkin se, miten harjaantunut kuljettaja on tekemään niitä väistöjä ym. temppuja kiperässä tilanteessa. Tilanteen haltuunottoa oppiin vain yhdellä tavalla:
harjoittelu, harjoittelu ja harjoittelu. Sillä voisi yksityinen säästää suuria rahasummia ja vakuutusyhtiöt miljoonia, joten ihmettelen, mikseivät vakuutusyhtiöt satsaa enemmän vaikka ajovalistukseen, niin korvattavaa olisi vähemmän.
Olen 40 vuoden aikana joutunut tekemään lukuisten jarrutusten lisäksi vain yhden todellisen väistön kun vastaantulevan auton takavanne renkaineen irtosi ja alkoi vyöryä kohti. Siinä on väisteltävä sekä heittelehtivää autoa että kohti tulevaa rengasta. Selvisin kuitenkin rattia ja jarrua johdonmukaisesti käyttäen.
- ooppelimies
Mitä uutta ohjelmassa olisi ollutkaan, kaikki on testattu jo monessa formaatissa mutta nyt ne näytetään tyhmälle kansalle jossa mielenpiteensä saa sanoa vaikkei sillä ole mitään arvoa varsinkaan jos ei ymmärrä että juuri äärilaidoissa se ero vasta tuntuu ja kaikki pelit menee körököröä jonossa luotettavasti tiuhaan määräaikaishuoltoon ja katsastukseen samaan luotettavuusleimaa. kuten vanhanaikainen toyota.
- MitäiloaJosEiVoiAjaa
Paitsi että vielä päästöpäivityksessä käymättömät VW:t laitetaan pian ajokieltoon, jos ei nyt mennä kipi kipi huoltoon panemaan päästöt kohdalleen.
https://yle.fi/uutiset/3-10156657
Ala-arvoinen testi koska KIA Stinger GT ei ollut mukana :|
- SaaKaiSitäPujotella
Poliisi pysäytti minut, kun tein noita mainostettuja väistöliikkeitä arkiliikenteessä VW:lläni. Luulivat, että olen kännissä. Ihme juippeja....
- manu.mengele
Niin, ethän sinä kännissä ollut, mutta korvien väli tuntuu muuten olevan päivityksen tarpeessa.
- SaaKaiSitäPujotella
Sinun kohdallasi taas korvienvälipäivitys on puolestaan mahdotonta....
- Tojo-Hönölle
Eikö sinun hullun lääkitystä saatu parin viikon takaisella "Saksan reissulla" vieläkään kohdilleen. Säälittävää ja sinulle tosi noloa. Syykin on selvillä, miksi et ole töissä vaikka olet työikäinen. Ne nuoret pojat taisivat kiinnostaa amisopen hommassa liikaa.
- eri.rajat
"Muutaman talviajokurssin ja nopean ajon kurssin perusteella voin sanoa, että elektronisten avustimien auttava vaikutus on hämmästyttävän pieni, vaikka niitä mainostetaan ihmeiksi.
......
Siinä on väisteltävä sekä heittelehtivää autoa että kohti tulevaa rengasta. Selvisin kuitenkin rattia ja jarrua johdonmukaisesti käyttäen."
Sanoisin että tässä nimenomaan on VW:n MQB:n vahvuus joka näkyi ko. väistötestissä. VW on vuosien saatossa hionut auton painonjakauman, alustan geometrian ja säädöt MQB:ssä niin korkealle tasolle että auto ei tarvitse niin paljon elektronisia avustimia vaan auton mekaaninen pito ja johdonmukainen käyttäytyminen riittävät ääritilanteissa paljon pidemmälle kuin joidenkin kilpailijoiden.
Tämä AH:n pujottelu oli hyvä esimerkki asiasta. Golf suoriutui radasta aika eleettömästi ja avustimien ei tarvinnut puuttua peliin. Samassa tilanteessa Nissan veti paniikkijarrutuksen ja Toyota lähti lapasesta kokonaan. Aika vaikea käyttää rattia johdonmukaisesti kun auto on jo ylittänyt rajansa ja lähtenyt luistoon. Kun auto tekee kuskista matkustajan niin se on sitten siinä. - mbvw
Ja miksei näin puhetta tulee ja koirat haukku menestystä ohjelmalle vaan ei ollut uutta mutta hauskemmin kuin edelliset kuivat tm kopiot asiallisuudellaan kun tuolla liikentessä on kaikkea muuta kuin asiallisuutta samoin täällä , jossei nyt haukuta kimpassa skodaa jos jostakin niin ainakin päästöhuijausta ja volkkaria vaikka oman jos osansa kun kaikki tekisivät ilmastonkin suhteen aloittamalla vaikka tupakoimattomuudesta ja jätteiden lajittelusta vaatien sitten niitä puhtaita autoja, tesla sellainen ei ainakaan ole.
Voisivat myös tehdä ohjelmaa dieseleiden dissaamisesta kun sellaista on menossa. - Toyota_is_best
Nissanin ajonvakautus - anteeksi ajonvaikeutus automatiikka löi päälle niin rankasti, ettei se pystynyt pitämään vaadittavaa testinopeutta alkuunkaan ja olisi siksi pitänyt hylätä kokonaan. VW taas ei läpäise asetettuja päästörajoja, joten tuollainen "kusella kirkastettu" hitlerin kosto olisi myös pitänyt hylätä tieliikenteeseen soveltumattomana.
Svoboda on tsekin ylpeys, jostain käsittämättömästä syystä.
Toyota selvisi keskimäärin loistavasti tustakin testistä. - Mitatusti.huonoin
Tojotisteilla on aivan oma logiikkansa. Heille kuppakin on vain positiivinen todiste siitä että pimppaa on saatu.
Surkeaa sakkia kaikenkaikkiaan. - Anonyymi
Heh, hassua oli testata kolmea farmaria ja yhtä maasturia samassa testissä. Olisivat laittaneet vielä mersulta ategon ja volvolta linja auton ja ihmetelleet miten voi autot käyttäytyä eri tavalla.
- Anonyymi
Voiko nolompaa testiä enää olla! No ei voi. Ilmankos ohjelma häipyikin kanavilta vähin äänin!
- Anonyymi
VR:n juna menee suorempaan, kuin yksikään VW romukasa!
Nimim. Testattu on!
- Anonyymi
Mikähän noista olisi mennyt lumihangessa parhaiten? Ei ainakaan tuo hyvällä ohjauksella varustettu VW....
- Anonyymi
jos Volkswagenit ovat turvallisia, miksi niillä ajetaan enemmän kolareita kuin Toyotilla? Tämä hieman hämmästyttää. Eikö silloin kannata mieluummin ajaa Toyotalla? Tilastoissa Toyota on vakuutusyhtiöiden mukaan kaikista turvallisin automerkki. Voitko muuta osoittaa?
- Anonyymi
Onko Sulla ihan omat tilastot jälleen kerran?
- Anonyymi
Ohjelma tuskin on puolueeton.
- Anonyymi
Keskon sponsoroima ohjelma on poistunut jo ajat sitten TV ohjelmistosta, joten lopettakaa jo tekin asian vatvominen.
Ei sillä totuutta muuteta miksikään.
- Anonyymi
Ruotsalaisten vakuutusyhiöiden tilastossa Ave on yksi turvallisimmista autoista . parempi kuin Volkkarit.
Olisko kuitenkinkolarien ajamiseen ne kuskit isoin ongelma...
Autohullujen samaisissa väistökokeissa myös Mersun E oli surkea. Onko Mersut nyt sitten jotenkin erikoisen vaarallisia autoja?
Ei ole milloinkaan itselle tullut vastaan tuollainen väistötilanne missä on nopeuteen nähden hillitön töyssy ja heti perään tiukka väistö. Maanteillä ei noita hidastetöyssyjä ole näkynyt.
Kysymys onkin siitä mihin käyttöön auto on tulossa.
Kukin ostaa auton minkä haluaa ja mihin on varaa.- Anonyymi
Sulla on varmaankin jotain linkkejä ruotsalaisten vakuutusyhtiöiden tilastoista ja testeistä?
Tosin vakuutusyhtiöiden kolaritilastot, määrät tms. ei kerro yhtään mitään.
- Anonyymi
Meeke ja Latvala ei selvinneet Jyskälässä Tojoillaan kivenväistöstä törmäyksettä.
- Anonyymi
Siis tämä kyseinen Grazy mike on toiminut jo 60vuotta autojen parissa, eikä osaa siis vieläkään verrata autoja keskenään, mitkä on samalla viivalla sekä hinnaltaan, että ominaisuuksiltaan?
On siis melkoinen tollo peloton, mitä eri autojen vertailuuun tulee!
Verrataan esim. katumaasturin ajo-ominaisuuksia VW:n henkilöautoon, joka on jo luonnostaan matalampi, ja sitä kautta ajettavampi. Eipäs kuitenkaan kertonut samassa testissä sitä, kumpi menee hangessa paremmin. Tuo Testissä oleva VW, vai nissan Qashgai....- Anonyymi
Linkki jäi vielä pois, ja tulee tässä jälkitoimituksena.
Pellehän tuo tosin tunnustaa olevan itsekin...
http://urheiluuutiset.com/crazy-mike-60-vuotta-joista-40-vuotta-autojen-parissa-kilpaillut-ja-pelleillyt/ - Anonyymi
No just näin. Jos minä vertailisin autoja keskenään, niin vertailisin saman hintaisia katumaastureita keskenään, ja saman hintaisia henkilöautoja keskenään. Ja vieläpä saman hintaisia oikeita maastureita keskenään. Tätähän ei tee edes yleisimmät autolehdet enää nykyään. Ja syyhän on luonnollisesti siinä, että lehden menekki sakkaa, jos ei keksi mitään uutta sepusteltavaa soopaa.
- Anonyymi
Mä olisin ainakin verrannut Ferraria ja Landrover Discoveria keskenään. Olisin tienannut silläkin paskavertailulla sievoiset rahat hyväuskoisilta! You know....
Bussines is bussines, but moses is moses.... - Anonyymi
Kun Toyota ei pärjää testeissä tai vertailuissa, niin väännetään vaikka mitä selityksiä maksetuista tai väärin tehdyistä vertailuista, mutta yksi on kuitenkin aina hännillä ja se on kumma kyllä Toyota.
- Anonyymi
tojota supra 3.0L twin-turbo on ainakin aivan tehoton peli.
ehkä noin 2 hevosvoimaa on tuollaisessa ja kone hajoaa heti kun lyö kierrokset yli 9000rpm.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1303261Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382593Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302455Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631142278Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .291816- 1141730
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741428Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3081366Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3101305- 641127