Trumatic lämmityksestä?

-M-

Onko kellään kokemusta Trumatic-lämmityksen soveltuvuudesta vaunussa koira-perheille?
Ku oon kuullu, että ehdoton ei mikäli koiria->
menee kuulemma pakostakin koiran karvoja kennoihin ja haisee sitten palanut koiran karva.
Ku olen nyt hankkimassa Hobby-vaunua ja lähes kaikissa Hobbyissä tuntuu olevan kyseinen lämmitys järjestelmä..kenelläkään muuten hobbyä myytävänä?

10

3527

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedoksi

Mieti tarkkaan käyttötarpeitasi. Käytätkö vaunua läpi vuoden vai vain kevät - kesä - syksy.
      Jos käytät läpi vuoden niin on ehdoton hankinta vaunu jossa on nestekiertolämmitys myös lattiassa. Ja lämmityslaitteena Alde 3000. Vaadi myös kalustoosi sähköpatruuna kiertovesipumpulla ostohintaan tietenkin. Monen vaunun 12 V kv-pumppu on rihveli ja tarkoitettu ainoastaan lyhyen käyttöön ei siis jatkuvaan. Tässä taisi tulla mietittävää kerrakseen. Kysy kuitenkin lisää jos tunnet tarvetta.

• miettelijäs

No jossakin ne koirankarvat ovat kiertovesilämmityksessäkin!Yleensä sielä lämpöelementin rakenteissa estämässä ilman kiertoa ja nostamassa lämmityskustannuksia. Koira vois kyllä olla ulkonakin!
      Ilmalämmitteiseen on helpompi laittaa suodattimia joilla estää karvoja menemästä putkistoon.

• jeppe

Meillä on ollut monta vuotta, sekä koira että truma lämmitin eikä mitään probleemia.

• lahjomaton

Truman ilmalämmitteinen niin se on yksi luotettavimmista lämmittimistä! Kiertovesi lämmitteiset tarvii pumpun toimiakseen mutta ilmalämmitteinen ei tarvii välttämättä tuuletinta!! Huomaat varmaan jo mitä tarkoitan. Siis voit lämmittää ilman että puhallus on päällä ja siten ei leviä pölyt eikä karvat! Tosin uskon että vaikka laitat tuulettimenkin päälle niin ei se ole haitaksi kun sen tuulettimen tehoa voi säätääkin. Lisäksi, näppärä mies keksii helposti siihen suodattiminen jos haluaa...

• Minä

Kyllä trumatic hyvin menee tukankuivaajasta,eipä sillä sitten paljon muuta teekkään,uskon että kyllä se koira ilman lämmpäriäkin siellä haisee ainakin kosteilla keleillä,kyllä sitä Hobbya saa sentään kunnon lämppärilläkin..

• Hönö

Toinen tykkää äidistä, ja toinen tyttärestä. Kumpi on parempi, siinä vasta ongelma.
        Kyllä Truma on ihan asiallinen, ja hyvä lämmitin.
        Alden kannattajille ei muut ole lämmittimiä ollenkaan.

• lahjomaton
        Hönö kirjoitti:

Toinen tykkää äidistä, ja toinen tyttärestä. Kumpi on parempi, siinä vasta ongelma.
        Kyllä Truma on ihan asiallinen, ja hyvä lämmitin.
        Alden kannattajille ei muut ole lämmittimiä ollenkaan.

Kokemukset kuitenkin osoittavat selvästi Truman luotettavuuden. Ainakin vanhemmissa Truman malleissa se asia on tullut kiistattomasti selville. Asunnus puutteellisuudet huonontavat kylläkin Truman mainetta. Harva asuntoauton/vaunun valmistaja on kehittänyt ilmakanavien sijainnit jne parhaaseen mahdolliseen kustannuksia säästääkseen. Monet, etenkin vanhempien vaunujen omistajat ovat itse tehneet pieniä lisäyksiä/korjauksia järjestelmään tosi hyvin tuloksin!

• Truman lämmitäjä
        lahjomaton kirjoitti:

Kokemukset kuitenkin osoittavat selvästi Truman luotettavuuden. Ainakin vanhemmissa Truman malleissa se asia on tullut kiistattomasti selville. Asunnus puutteellisuudet huonontavat kylläkin Truman mainetta. Harva asuntoauton/vaunun valmistaja on kehittänyt ilmakanavien sijainnit jne parhaaseen mahdolliseen kustannuksia säästääkseen. Monet, etenkin vanhempien vaunujen omistajat ovat itse tehneet pieniä lisäyksiä/korjauksia järjestelmään tosi hyvin tuloksin!

Kerro minkälaisia lisäyksiä/korjauksia noihin on tehty. Olisi mukava tietää omaa projektia varten.

• lahjomaton
        Truman lämmitäjä kirjoitti:

Kerro minkälaisia lisäyksiä/korjauksia noihin on tehty. Olisi mukava tietää omaa projektia varten.

Ne lisäykset ja muutokset joita minä tiedän ovat olleet lämmön tasaisemmin leviämiseen johtavia. Siis jos asuntoauto/vaunu on esimerkiksi ollut toisesta päästä viileempi niin omistaja on itse muuttanut olemassa olevia ilmaa jotavaa putkistoa eri paikkaa tai lisännyt niin että on saanut uusia lämmin ilma ulosottoja tarvittaviin paikkoihin.
        Teho Truman lämmittimissä useimmiten riittää mutta lämmön tasaisesti levittämisen suhteen tehtaat eivät tee aina tarpeeksi työtä. Tuolla tyylillä valmistajat huonontavat ilmalämmityksen mainetta. Vesilämmitteisen valmistaminen on heille edullista kun se on kalliimpi systeemi niin saa myydä enemmän ja sen lisäksi se usein ennemmin tai myöhemmin vuotaa ja tuhoaa kopin ja uuden saavat myytyä tilalle!
        Voisit vaikka paperille piirtää pohjakaavion olevasta lämmitysputkistosta ja katsoa mihin osaan koppia ohjataan vähiten ja mihin eniten. Ja käytännössä voisit seurata missä kohtaa lämmityksen tarve olis suurempi ja missä pienempi ja sitten kokeilla voiko ulostulo luukkujen avulla ohjata ja tasata lämpöä ja mietit sitten jos on tarpeellista tehdä muutos lisä ilmakavanavalla.
        Asuntoautossani joka on 3-vuoden ajan käyttöön tarkoitettu laitoin kaksi lisä ilmakanavaa. Ostin 2 T-kappaletta ja 4 metriä lämpöa johtavaa putkea sekä seinään sen ulos-otto kiinnitykset säätöluukkuineen ja nyt minulla on alkovissa liiankin kuuma jos pidän ilmakanavan ulostulo luukkun kokonaan auki. Toisen T-kappaleen ja pienenen pätkän putkea laitoin puhaltamaan lämmintä "maton" alle ja minulla on ilmalämmitteinen lattialämpö joka varhain keväällä ja myöhään syksyllä lisää mukavuutta. Tuosta lattialämmön periaatteesta on lyhyt yhteenveto kotisivullani "lattia" linkiä klikkaamalla. Talvella en ole koskaan asuntoautoani käyttänyt.
        Lämpöä voi tasata ilmalämmitteisissä niinkin että pitää näitä putkistosta ulostulo aukkoja säätävät luukut tarpeen mukaan suljettuna pienemmälle ja isommalle. Asetat vaunuusi muutaman lämpömittarin niin ei ota kauaa aikaa saada selville millä alueella on viileäpää ja millä alueella kuumempaa ja luukkujen säädöillä huomaat kuinka helposti voit tasata lämmön. Ja siinä sitten huomaat senkin missä mahdollisesti valmistaja on epäonnistunut ja miten mahdollisesti voisit saada ne puutteellisuudet korjattua.

• lahjomaton
        Truman lämmitäjä kirjoitti:

Tuli mieleen, että vanhoissa Truma lämmittimien puhaltimissa on aika paljon tehoa pienestä koosta huolimatta.
        Minun TEB1 joka on valmistettu joskus 1980-luvulla puhaltaa maximi teholla 170.000 litraa/tunnissa. Virran kulutus on silloin 1 Amp/tunnissa.
        Tavallisesti pidän kumminkin "automaatti" asentoa päällä kylminä aikoina ja silloin puhallus teho vaihtelee tarpeen/termostaatin ohjauksen mukaan.
        Pienimmillään puhaltimeni kuluttaa 0,2 Amp/tunnissa. Valitettavasti en tiedä kuinka monta litraa ilmaa se silloin puhaltaa tunnissa. Ehkä 1/5 osan jos virran kulutuksen muuttumiseen vertaa!

Pienen koppini tilavuus on alle 20 kuutiota ohjaamo mukaan lukien. Eli puhaltimen täydellä teholla ilma lämpiää muutaman kerran tunnissa vaikka siitä osa meneekin ulos tuuletuksen myötä pihalle!
        Ja kun ottaa vielä huomioon senkin, että Truma lämmittää loistelämmölläkin oli puhallin päällä tai ei niin varmaan jokaiselle on selvää, että lämmitys tehon puutetta ei ole. Puute on vain ja ainoastaa siitä kuinka ilmavirtoja pystytään ohjaamaan oikein.

Muutaman lämpömittarin avulla ja mielenkiinnolla saa selville missä puutteellisuudet ovat. Itse huomasin hyvin aikasessa vaiheessa, että ohjaamon lämmittäminen on turhaa. Tehtaan asentama lämpöeristeverho on kyllä nätti mutta ei eristä tarpeeksi. Siksi minulla onkin kylminä aikoina käytössä (3 kpl. 10 mm.) retkeilijöille tarkoitettusta patjoista tehty väliseinä ohjaamon ja kopin välissä. Lämmitys kustannukset laski mutta ennenkaikkea vetoisuus katosi ja se lisäsi mukavuutta huomattavasti, sen huomasi parhaiten suihkun jälkeen!

Ja kun myöhemmin asensin lattia ja alkovi lämmön niin nyt olen tyytyväinen lämmityksen tasaiseksi jakautumiseen. Ja vaikka olen laittanut kaksi seinäventtiiliä (yhden suihku/WC puolelle ja toinen hellan lähelle) niin tunnen onnistuneeni lämmön tasaamisessa. Ja parasta oli lattialämpö. Jos jalkoja paleltaan niin ei voi hyvin vaikka koppi olis kuinka kuuma!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe