Politiikka ja poliitikot ovat eri asia

Tiedetään, että en ole kepun kannattaja. Olen täällä arvostellut kepun politiikkaa rajustikin. Erityisen vastenmielinen minulle on kepun ajama maakuntauudistus, joka kohtelisi kaltoin kotikaupunkiani Helsinkiä ja koko kotimaakuntaani Uuttamaata; joutuisimme entistäkin suuremmiksi maksumiehiksi Kepulandialle. Silti olen koettanut välttää puhumasta törkeyksiä kepunkin poliitikoista. Väyrysestä lienen hieman ilkeästikin sanonut, mutta eräät kepulaiset ovat sanoneet hänestä pahemminkin.

Poliitikon tekoja ja puheitakin saa ja pitääkin arvostella ankarastikin, jos näkee siihen aihetta olevan. Mutta hänen ulkonäkönsä arvosteleminen, sillä rääviminen on asiatonta, sellainen kertoo vain räävijän typeryydestä ja saa arvelemaan hänellä olevan kompleksin omasta ulkonäöstään. Erityisen vastenmielistä minusta on tuo Sipilän jatkuva lestoittelu, johon usein liitetään vielä rivouksia perään.

En ole Sipilän poliittisten näkemysten kannattaja, kaukana sellaisesta. Mutta jos kepu aikoinaan mainosti Vanhasta, että ”hän on parasta, mitä meiltä löytyy”, Sipilä kuitenkin nyt taitaa olla ”parasta, mitä kepusta löytyy”. Ehkä minun pieniin sympatioihin Sipilää kohtaan vaikuttaa se, että hän on insinööri ja entinen yrittäjä, kun omassa jälkipolvessani on insinöörejä ja yrittäjiä ja heidän elämäänsä seuratessani olen ihaillen seurannut tuon kombinaation määrätietoisuutta ja sitkeyttä. Sitä samaa sinnikkyyttä on Sipilässäkin, vaikka en olekaan samaa mieltä hänen kanssansa poliittisten tavoitteittensa merkityksestä, hyvin kaukana siitä.

Edellä toteamastani huolimatta pidän kuitenkin Sipilän lestoittelua hyvin typeränä ja törkeänä. En ole erityisemmin uskonnollinen vaikka muodollinen kristitty kirkkoon kuuluvana olen. Minua paremmin uskovaisia kunnioitan kuitenkin niin, että en herjaa heitä uskonnoillaan, olkoot ne uskonnot mitä tahansa. Sellainen herjaaminen johtuu vain herjaajan tietämättömyydestä noihin - kuten moniin muihinkin - asioihin.

Edesmenneen raahelaissyntyisen vaimoni perheellä oli kesämökki - huvilaksi he sitä kutsuivat - Iissä, Iijokisuun Sarriohaaran saarella, ihan meren äärellä. Jokaisena kesänä siellä lomailimme ja siellä Iissä tuntemaan myös muutamia lestadiolaisia perheitä. Ihan kivoja, hyviä, ystävällisiä ihmisiä he olivat.

En räävi muitakaan uskontoja ja niiden uskovaisia. Olen tullut pitkän elämäni eri vaiheissa, mm. noilla kolmella YK:n rauhanturvaajareissullani tuntemaan hyvinkin läheisesti myös muslimeja - eli islamilaisia tai muhamettilaisia - ja juutalaisia. Todella hyviä, ihan avarakatseisia ihmisiä on heissäkin. Hyllyssäni on Koraani ja siitä lukija kyllä löytää yhtä hyvin uskonnolle kielteistä kuin myönteistäkin, tahtonsa mukaan. Niin löytää myös Raamatusta, varsinkin Vanhasta Testamentista, kristitty varmaan vähemmän Uudesta Testamentista.

Viimeisen rauhanturvaajareissuni aikana Golanilla olin ns. vapaa mies, eli eronnut ensimmäisestä avioliitostani. Siellä tutustuin itseäni lähes 20 vuotta nuorempaan juutalaiseen naiseen, jonka kanssa meillä syntyi lähes vuoden kestänyt suhde. Tuo nuori nainen ei ollut erityisen uskonnollinen, mutta häneltä sain kuitenkin kuulla niin paljon juutalaisuudesta, heidän perinteistään ja niistä johtuvista tietyistä tavoistaan - että aloin arvostaa heidän uskontoaan. Toki minulla natsien hirmuteot tietäen oli ollut jo sitä ennenkin sympatioita juutalaisia kohtaan.

Uskontojen nimissä on tehty ja tehdään edelleen hirmutekoja maailmalla. Sellaisia tapahtui aikoinaan ristiretkilläkin ja nyt tapahtuu erityisesti Lähi-idässä. Uskonnoissa on kuitenkin paljon myös hyvää, eikä niihin kuuluvia saisi herjata tällaisella palstalla eikä muuallakaan vain uskontonsa vuoksi. Eikä eri uskontokuntoihin kuuluvien kaikkia tekoja pitäisi laittaa vain heidän uskontonsa syyksi. Lieneeköhän mihinkään uskontokuntaan kuuluvissa enemmän rikollisia kuin meissä kristityissä, mutta jos noin on, ei se ole uskontomme syy. Ei Jeesus meitä sellaiseen opettanut.

Palaanpa vielä tuohon lestadiolaisuuteen, jonka on täällä nähty - ehkä aiheellisestikin - olevan lähellä keskustalaisuutta. Olkoon tämä vaikka loppukevennys, mutta toisaalta ajattelemisen arvoista. Meillä Suomessahan alkaa olla suurimpana ongelmana se, että meille ei enää riittävästi synny uusia suomalaisia. Väestönkasvumme alkaa olla jo muualta tänne tulevien ns. uussuomalaisten varassa. Ei siinäkään mitään pahaa, mutta hyvä olisi, jos väestömme kasvaisi myös sillä perinteisellä tavalla. Siinä lestadiolaiset ovat parhaimmistoa;))

41

2006

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanoin avauksessa kepun aikoinaan mainostaneen Vanhasta, että ”hän on parasta, mitä meiltä löytyy”. Ei se niin ollut, vaan mainostettiin, että "hän on rehellisintä, mitä meiltä löytyy".

• kysynpähän_vaan

Milloinkas olet tavannut rehellisen keskustalaisen?

• hyväkysymyksesi
        kysynpähän_vaan kirjoitti:

Milloinkas olet tavannut rehellisen keskustalaisen?

Hyvä kysymys! Kepu pettää aina, kuten viimeistään Ahon hallituksesta alkaen on havaittu.

• Tarkoitat kai, että vastailisin itselleni, mutta se on sinun tapasi, ei minun. Myös tuo nimittely - josta minua olet syyttänyt - on sinun tapasi, kun muuhun et pystykään. Siinäkään en alentuisi tasollesi missään tilanteessa.

• kysynpähän_vaan

Peppuseksi-Jombbelle vaan tiedoksi, että nyt kompastuit omaan ennakkoluuloosi. Eikö olisi saanut kysyä tuota kysymystä?

• kysynpähän_vaan kirjoitti:

Peppuseksi-Jombbelle vaan tiedoksi, että nyt kompastuit omaan ennakkoluuloosi. Eikö olisi saanut kysyä tuota kysymystä?

Sinuahan minuksi luuli tuo, jolle vastasin. Hyvä, että vahvistit, etten se ollut minä.

Mitähän tarkoittanet minun yhteydessäni tuolla peppuseksillä? Vaikka tuo häirikkö on nikeillään kiinnittynyt paitsi munakarvoihini myös anaalialueeseeni, ei hän sentään ole koskaan päässyt eikä tule pääsemään sinne, minne hän himoitsee.

• AnaaliSexAUJombbeJOHTO
        kapi_ kirjoitti:

Tarkoitat kai, että vastailisin itselleni, mutta se on sinun tapasi, ei minun. Myös tuo nimittely - josta minua olet syyttänyt - on sinun tapasi, kun muuhun et pystykään. Siinäkään en alentuisi tasollesi missään tilanteessa.

Kyllä Sinä voit alentua miten alas tahansa. Siitä käyköön esimerkkinä jatkunut epäilysi tuntemattoman ihmisen mielenterveydestä.
        Ei ole mitään viitteitä siitä, että saittitörkyilijä olisi joku muu kuin Sinä.

• kapi_ kirjoitti:

Sinuahan minuksi luuli tuo, jolle vastasin. Hyvä, että vahvistit, etten se ollut minä.

Mitähän tarkoittanet minun yhteydessäni tuolla peppuseksillä? Vaikka tuo häirikkö on nikeillään kiinnittynyt paitsi munakarvoihini myös anaalialueeseeni, ei hän sentään ole koskaan päässyt eikä tule pääsemään sinne, minne hän himoitsee.

Sorry edellisen johdosta! Luin tuon viestisi liian huolimattomasti. Ethän sillä peppuseksi-Jombbella tarkoittanutkaan minua vaan tuota, joka käyttää noita sanoja nikissäänkin.

• AnaaliSexAUJombbeJOHTO kirjoitti:

Kyllä Sinä voit alentua miten alas tahansa. Siitä käyköön esimerkkinä jatkunut epäilysi tuntemattoman ihmisen mielenterveydestä.
        Ei ole mitään viitteitä siitä, että saittitörkyilijä olisi joku muu kuin Sinä.

Tuo jo vuosia jatkunut outo käyttäytymisesi saa kyllä normaalin ihmisen ajattelemaan, että ei sinulla kaikki voi olla kohdallaan sillä alueella. Silti olen esittänyt siitä mielipiteitä hyvin vähän, sinä sen sijaan yhtenään minun mielenterveydestäni. Ja sairasta törkyä muutenkin minusta, aivan jatkuvasti.

Enempää en kanssasi keskustele, sillä viestini jäisivät roikkumaan tyhjän päälle, kun nuo sinun viestisi kuitenkin pian poistetaan, kuten aina. Mistähän muuten sellainen johtuu, millaisenahan palstan valvonta sinut mahtaa nähdä?

• kysynpähän_vaan
        kapi_ kirjoitti:

Sorry edellisen johdosta! Luin tuon viestisi liian huolimattomasti. Ethän sillä peppuseksi-Jombbella tarkoittanutkaan minua vaan tuota, joka käyttää noita sanoja nikissäänkin.

No miksipä tuota tyyppiä muuten voisi kutsuakaan. Oon huomannut, että hänellä on jonkinasteinen viehtymys väitellä kanssasi ja aika harvoin saa lukea mitään asiatekstiä. Toinen erikoisuus näyttää olevan pankkomajuriksi kutsuttu tyyppi. No meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin.

Niin, se alkuperäinen kysymys uusittuna, että milloinkas olet tavannut rehellisen keskustalaisen?

• kysynpähän_vaan kirjoitti:

No miksipä tuota tyyppiä muuten voisi kutsuakaan. Oon huomannut, että hänellä on jonkinasteinen viehtymys väitellä kanssasi ja aika harvoin saa lukea mitään asiatekstiä. Toinen erikoisuus näyttää olevan pankkomajuriksi kutsuttu tyyppi. No meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin.

Niin, se alkuperäinen kysymys uusittuna, että milloinkas olet tavannut rehellisen keskustalaisen?

No, täytyy kai sitten vastata tuohon alkuperäiseen kysymykseesi. Olen minä tullut tuntemaan rehellisiäkin kepulaisia. Esim. ensimmäisen vaimoni vanhemmat, satakuntalaiset maanviljelijät ja maitotilalliset olivat sellaisia. Maalaisliittolaisia he tietysti silloin olivat. Anoppi kyllä yritti käännyttää minuakin maalaisliittolaiseksi, monta kertaa. Lopetti sitten, kun sanoin hänelle: "Tietenkin teidän täytyy kannattaa maalaisliittoa, ettehän olisi järkeviäkään, jos ette niin tekisi. Mutta pitäkää minuakin järkevänä, sillä enhän sellainen olisi, jos kannattaisin maalaisliittoa".

Oli minulla myös Valiolla muutama työtoveri, jotka olivat ihan näkyvästi mukana kepun touhuissa, mutta kyllä he ihan rehellisiä olivat töissään, en tiedä, muuttuivatko he toisenlaisiksi niissä kepun touhuissa.

Melko vähän minä olen tuntenut kepulaisiksi tietämiäni. Olisivatko ne tuntemani olleet joukossaan poikkeuksellisia, en tiedä.

• IlmariIlkeämieli
        kapi_ kirjoitti:

Tuo jo vuosia jatkunut outo käyttäytymisesi saa kyllä normaalin ihmisen ajattelemaan, että ei sinulla kaikki voi olla kohdallaan sillä alueella. Silti olen esittänyt siitä mielipiteitä hyvin vähän, sinä sen sijaan yhtenään minun mielenterveydestäni. Ja sairasta törkyä muutenkin minusta, aivan jatkuvasti.

Enempää en kanssasi keskustele, sillä viestini jäisivät roikkumaan tyhjän päälle, kun nuo sinun viestisi kuitenkin pian poistetaan, kuten aina. Mistähän muuten sellainen johtuu, millaisenahan palstan valvonta sinut mahtaa nähdä?

Olen joskus huomannut, että kun tuo pieni sarvipää, istuu olkapäälle ja kuiskuttaa, että tökkääppä kepupoikaa hiilihangolla ahteriin ja teen siitä pienen ja vielä järjenvastaisen kirjoituksen, niin syyt tulee sinun niskaan tai jonkun minulle tuntemattoman, Paloheinän miehen niskaan.
        Tietysti minunhan pitäisi anteeksi pyytää sitä, että olen hivenen ilkeä luonne ja nimenomaan kepun politiikkaa kohtaan, mutta kun olen vajavainen ja vielä vähän "lapsenmielinen" , niin mieli tekee sanoilla leikkiä. Ja osa syy on siinä, että olen lukihäiriöinen ja pitää opetella kirjoitusta ja kun en mitään järkevää keksi, niin sovn hyvin tälle saitille.
        Mutta jos en asuisi meren rannalla Espoossa, asuisin varmaankin sinun naapurinasi Helsingissä.
        Lupasin, että en ennen syksyä kirjoita,mutta sallitteko tämän poikkeuksen

• IlmariIlkeämieli kirjoitti:

Olen joskus huomannut, että kun tuo pieni sarvipää, istuu olkapäälle ja kuiskuttaa, että tökkääppä kepupoikaa hiilihangolla ahteriin ja teen siitä pienen ja vielä järjenvastaisen kirjoituksen, niin syyt tulee sinun niskaan tai jonkun minulle tuntemattoman, Paloheinän miehen niskaan.
        Tietysti minunhan pitäisi anteeksi pyytää sitä, että olen hivenen ilkeä luonne ja nimenomaan kepun politiikkaa kohtaan, mutta kun olen vajavainen ja vielä vähän "lapsenmielinen" , niin mieli tekee sanoilla leikkiä. Ja osa syy on siinä, että olen lukihäiriöinen ja pitää opetella kirjoitusta ja kun en mitään järkevää keksi, niin sovn hyvin tälle saitille.
        Mutta jos en asuisi meren rannalla Espoossa, asuisin varmaankin sinun naapurinasi Helsingissä.
        Lupasin, että en ennen syksyä kirjoita,mutta sallitteko tämän poikkeuksen

En minä tuossa avauksessani polemisoi tuollaista ilkikurisuutta, vaan henkilöön menevää törkeyttä. Kepun politiikasta saa kyllä sanoa pahastikin, myös kepun poliitikkojen teoista ja puheista, mutta silloinkaan ei tarvitse mennä muihin henkilökohtaisuuksiin.

Kirjoittele tänne toki jatkossakin, ihan hauskoja kirjoituksia sinulta on kai tullut, hyviäkin, kun niitä minun kirjoittamikseni on luultu;)) Minä muuten olen myös se Paloheinän mies, asun Paloheinässä ja sen nuo törkyilijätkin tietävät.

• IlmariIlkeämieli
        kapi_ kirjoitti:

En minä tuossa avauksessani polemisoi tuollaista ilkikurisuutta, vaan henkilöön menevää törkeyttä. Kepun politiikasta saa kyllä sanoa pahastikin, myös kepun poliitikkojen teoista ja puheista, mutta silloinkaan ei tarvitse mennä muihin henkilökohtaisuuksiin.

Kirjoittele tänne toki jatkossakin, ihan hauskoja kirjoituksia sinulta on kai tullut, hyviäkin, kun niitä minun kirjoittamikseni on luultu;)) Minä muuten olen myös se Paloheinän mies, asun Paloheinässä ja sen nuo törkyilijätkin tietävät.

Ai ja minä kun luulin, että se tämä Jombe on mielikuvissaan
        "paloheinän mies".
        Paloheinä on hienoa seutua ja minä ennen muuttoa Espooseen asuin viimmeksi Itä-Pakilassa.
        Kävin joskus 1980 luvulla duunissa aina sillon tällöin, siinä Paloheinän paikallisessa osuuskaupassa, päivän kahden keikoilla.
        Minä en ymmärrä sitä, että kun kepulaisuus tappaa maaseudulla, kateellisuuden takia terveitä yrityksiä, niin miksi niitten pitäisi päästä vaikuttamaan pääkaupungin ja sen ympäristön asioihin ja en ymmärrä sitä, että meidän tulee olla maksumiehiä.
        Maaseutu on hienoa seutua ja ihmiset siellä ovat yksinkertaisenfiksuja, mutta kepulaisuus on maaseudun riesa.
        Olen lähtenyt keväisin tuosta kehäkolmosen yli ja työskennellyt maaseutulla, nykyään enää n. 3kk, mutta joskus työreissut kesti 6 kuukauttakin ja on tullut jonkinlainen tuntuma melkein 50 vuoden aikana maaseudusta.
        Lupasin tämän ja kesän 2019 olla työkeikoilla mukana, jos Juamala päiviä suo.
        Mutta tiedätkö, että kun syksy tulee ja merituuli käy puseron sisään ja näkee Stadin ja Espoon mestat, niin silloin tuntee olevansa kotona.
        Mutta kait se näin on, että kohta 70v mittarissa, niin höperyys ukkoa tiellä pitää.
        Mutta Hyvää Kesää Paloheinään, minä lähden kohtapuolin tuonne
        Pohjois Suomeen, pientä duunia tekemään.

• vapaaehtoistyöksi

Alunperin sana politiikka tarkoitti yhteisten asioiden hoitoa. Kauas ollaan tultu. Kyllä Platonin esittämä poliittinen malli olisi ainoa oikea, poliitikot olisivat ajattelijoita, joille ei makseta palkkaa. Tai sitten Sveitsin ja Uruguayn kansanäänestysmalli. Mutta molemmat mallit oikeisto ampuisi alas kommunistisena ja anarkistisena.

• Joo, kreikan kielestähän tuo politiikka sana juontuu. Antiikin Kreikka oli kaupunkivaltioita, kaupunki on kreikaksi polis, ja politiikka tarkoitti kaupunkivaltioiden yhteisten asioiden hoitoa.
        Kreikan kielestä tietysti juontuu myös sana demokratia, demo tarkoitti tavallista kansaa ja kratia valtaa. Kapinaliikkeenähän demokratiaa silloin pidettiin, kun valta oli aina ollut ylimyksillä.

• Kieroonkiero

Onpas taas kepulia selitettä alkuunsa. Ihan v....maisen kuulosta sössimistä kertakaikkiaan.

• Maiju

Rasismihan on pitkälti sitä, että itsetunnon kohottamiseksi etsitään kohde, jota voidaan pitää itseään alempiarvoisena. Hesarissa oli juttu kivihiilen vaihtomahdollisuudesta puuraaka-aineeseen. Sehän ei helsinkiläisyyteen oikein istu, jos se tuodaan vaikkapa Nurmijärveltä. Maalta. Johan siitä jyväjemmarit ja Kepu hyötyy. Jos kivihiili tuodaan vaikka Pohjois-Koreasta, se on ok. Mutta että risuista korvaaja Nurmijärveltä. Mitä se Vapaavuorikin siitä sanoisi.

• Haistakuuleite

Yksisilmäinen uudenmaan udulaatti ei ole ilmeisesti missään vaiheessa tajunnut kuinka maakunnat elättävät pääkaupunkiseutua kuin käenpoikaa. Kaikki verovaroin ylläpidetty hallinto ja virastot kun on käsitettävä tulonsiirroksi sinne syrjäiselle rannikkoseudulle.

• Kysynpä vaan, että mitä tapahtuisi, jos ne "verovaroin ylläpidetyt virastot ja hallinto" siirrettäisiin sinne Kepulandiaan? Suomi pysähtyisi, täysin niillä kaikilla aloilla. Niissä virastoissa ja laitoksissa täytyy olla osaava henkilöstö ja toiminnan kannalta välttämättömät lähiyhteydet, jollaisia siellä Kepulandiassa ei olisi.

Vaikka nuo virastot ja laitokset siirrettäisiin sinne Kepulandiaan, niiden nykyinen osaava henkilöstö ei suostuisi lähtemään mukaan ja uutta vastaavaa uutta henkilöstöä ei polkaistaisi tyhjästä eli sieltä Kepulandiasta. Tämä nähtiin mm. lääkintäviraston - Fimea vai mikä se nyt nimeltään onkaan - siirrossa täältä Helsingistä Kuopioon; suuria ongelmia tuli, vaikka Kuopio on sentään yliopistokaupunki.

Niin, minkä verran sitä rahaa siirretäänkään täältä sinne Kepulandiaan mm. ns. valtionosuustasauksen muodossa? En muista, mutta satoja miljoonia kuitenkin vuosittain.

• Armeijan.häpäisijä

Aliupseerilla outoa kieltä.
      Haukkuu työntekijöitä joita maanviljelijät edustaa. Vai ollaan nyt helsingistä viemässä rahoja.
      Helsingillä ei edes ole omaa rahaa, miten sitä sitten voidaan viedä. Helsinki ei tuota juuri mitään,
      jos tehtäisiin riukuaita helsingin ja muun maan välille, siellä tulisi nälkä, vilu, ja rahanpuute.
      Helsinki imee muulta maalta rahat, ja sitten on ne omistavinaan. Yksi leuhka sai aikaiseksi, että laski vielä helsingin veron 18,5 % > 18 % , pormestari Vapaavuori. Kun päinvastoin olisi pitänyt veroäyri nostaa 0,5 %.

Aliupseerista kapteeni ? sekin hassua. Upseerit käyt upseerikoulut, lukio pohjana, ja siihen 3 -vuotinen kadettikaoulu. Eiköhän SDP vallassaan saanut nämä ilman koulutusta kapteeneiksi.
      Kapteeneilta jo vaaditaankin, kun kouluttauduttu, mutta tämä SDP kapteeni toimistoon tyrkättiin, että ole siellä eläkeikään asti. On lentokapteenia, joilla jo osaaminen huippuluokkaa, samoin merikapteenit, jne. Toimisto aliupseeri kapteeniksi ? Toimistoon kouluttaudutaan merkonomiksi, merkantiksi, ja ei tällä edes sitä ole koulupohjana. On vain varusmies RUK, jonka senkin käynyt 10 vuotta myöhässä, jo armeijan ylikersanttina. Sitten luonnollisesti armeijalla kursseja.

Mitä tämä SDP kapteeni, joka toi SDP toimintaa varuskuntaan, että saisi SDP sieltäkin äänet kerättyä. Itsekkin oli SDP ehdokkaana, tuollainen vielä valtuutettuna. Ennen oli ettei armeijaan ja poliisiin päässyt näitä vasemmistolaisia, mutta aina joku pääsee luikahtaan avoimesta ovesta.

Huomaa jo kielenkäyttönsä miten on vasemmistolais opit sinne juurtuneet. Muut ei ole mitään kuin toverinsa vain.

• Vai.oikein.kapteeni

Kapteenit, ylikersantit ja kersantit, heillä oikeus päästä 4/5 osan vuosilla eläkkeelle.
        Aikanaan lakiin kirjoittu että he niin saamattomia, että päästetään 5 vuotta aiemmin 4/5 osaeläkkeelle. Että pääsee uutta verta tilalle, näitä turha pitää, kun ei oikein tehtäviä heille ole mielekkäitä, joita sotilaille on. Ihan heikoin aines laitettiin toimitoon, varastot ja selllaisia paikkoja myös. Oliko hänkin sitten pussihousujen kimpussa ? Siihen aikaan oli kirjavaa aliupseeriksi päässeet, tai tulleet, siihen ei paljoa ollut vaatimuksia.

• Voi Hyvä Luoja tuota traumaasi, jonka olet saanut siitä, että minä olen kapteeni kun itse et ilmeisesti korpraaliksikaan ylentynyt! Pari päivää sitten sinulta tuli taas tuo sama vuodatus ja kun siihen vastasin perusteellisesti, nyt en viitsi niin tehdä.

On vain kovin huvittavaa, että sinä puhut noista korkeista opinnoista kun itseltäsi ilmeisesti kansakoulukin on jäänyt "vaiheeseen", äidinkielen "tasostasi" päätellen. Jos olet sen kuitenkin läpi kahlannut, harvinaisen huono-oppinen sinun täytyy olla.

Kapteeni ei ole kovinkaan suuri herra, mutta olihan se melkoinen tunnustus toimiupseerille, joka siihen arvoon pääsi. Varsinkin ensimmäisessä erässä. Toimiupseereita oli yli 5000 ja kapteeneja vain neljä. Kadettiupseereita oli vain vajaat 3000, mutta kenraaleita (siis kenraalimajurista alkaen) oli silloin 25. Kadettiupseerin oli paljon helpompi päästä kenraaliksi kuin toimiupseerin kapteeniksi. Jos kadettiupseeri jäi vain kapteeniksi, se olisi ollut samaa kuin jos toimiupseeri olisi jäänyt ylikersantiksi.

• Älä.halveeraa.parempias
        kapi_ kirjoitti:

Voi Hyvä Luoja tuota traumaasi, jonka olet saanut siitä, että minä olen kapteeni kun itse et ilmeisesti korpraaliksikaan ylentynyt! Pari päivää sitten sinulta tuli taas tuo sama vuodatus ja kun siihen vastasin perusteellisesti, nyt en viitsi niin tehdä.

On vain kovin huvittavaa, että sinä puhut noista korkeista opinnoista kun itseltäsi ilmeisesti kansakoulukin on jäänyt "vaiheeseen", äidinkielen "tasostasi" päätellen. Jos olet sen kuitenkin läpi kahlannut, harvinaisen huono-oppinen sinun täytyy olla.

Kapteeni ei ole kovinkaan suuri herra, mutta olihan se melkoinen tunnustus toimiupseerille, joka siihen arvoon pääsi. Varsinkin ensimmäisessä erässä. Toimiupseereita oli yli 5000 ja kapteeneja vain neljä. Kadettiupseereita oli vain vajaat 3000, mutta kenraaleita (siis kenraalimajurista alkaen) oli silloin 25. Kadettiupseerin oli paljon helpompi päästä kenraaliksi kuin toimiupseerin kapteeniksi. Jos kadettiupseeri jäi vain kapteeniksi, se olisi ollut samaa kuin jos toimiupseeri olisi jäänyt ylikersantiksi.

No, jo taas vuodatus !
        Kansakouluakin käymättä ja sellaista, taas. Eiköhän kaikki nyt elävät ole kansakoulun käyneet, vanhemmilla vieä elossa olevilla saattoi alkuaikoina olla kiertokoulua, ja semmsoista, mutta kaikki on kansakoulun käyneet kuitenkin. Melko häpeä edes tuollaista kertoa muista. Ennen yhteiskoulu oli monelle tiukkaa aikaa, lukion aikaan se on helpottunut, ikäluokkani jo laillani kävi lukion paljon. Nykyisin n 30000 lukiolaista vuosittain saa päästötodistuksen, ikäluokkien vähetessä laskenut parisssakymmenessä vuodessa. Nykyisin näyttäisi naiset olevan enemmistönä lukiossa, silloin aikanani oltiin suunnilleen tasan 70-luvun alussa. Tutkinto antaa yleisen korkeakoulukelpoisuuden. mm kapteeniksi kouluttautuminen vaati korkeakoulukelpoisuuden eli lukion suorituksen. Sitten näitä helppo-heikkejä alkoi ilmantuun siihenkin, ja ilman ylioppilastutkintoa päästiin mm kapteeneiksi, hänen tapaansa.
        Se on väärin kouluttautuneita kohtaan.

Jos hakisi jotain ylioppilaan ajasta, löytyi ensimmäisenä tällainen:
        Jatkuvasti muuttuva tutkinto
        Alkuaan ylioppilastutkinnon kokeet olivat suullisia. Vuoden 1852 statuuteissa säädettiin ensi kertaa kirjallisista kokeista suullisten rinnalle. Tutkinto suoritettiin kuitenkin kokonaan yliopistolla. Kirjalliset kokeet siirtyivät lukioihin vuonna 1874. Suulliset kokeet lakkautettiin vasta vuoden 1919 asetuksella. Pakollisiksi säädettiin silloin viisi koetta: äidinkielen koe, toisen kotimaisen kielen koe, vieraan kielen koe, matematiikan koe sekä uutena kokeena reaalikoe.

Erityisiä sotilasylioppilaskirjoituksia järjestettiin 1940-luvulla. Niissä oli vain kolme pakollista koetta: äidinkielen koe, vieraan kielen koe ja joko matematiikan koe tai reaalikoe. Vuoden 1947 asetuksessa vakinaistettiin valinta matematiikan ja reaalikokeen välillä, jolloin pakollisten kokeiden määrä putosi neljään. Samalla sallittiin ylimääräisten kokeiden suorittaminen.

Vuonna 1994 sallittiin tutkinnon suorittaminen ajallisesti hajautettuna, korkeintaan kolmella peräkkäisellä tutkintokerralla. Hajauttaminen on saavuttanut suuren suosion. Nykyisin kaksi kolmasosaa kokelaista hajauttaa tutkinnon.

Vuoden 1994 uudistusehdotukseen sisältyi ylioppilastutkinnon rakenteen uudistaminen. Vuodesta 1995 alkaen järjestettiin opetusministeriön päätöksellä ylioppilastutkinnon kokeilu, jossa tutkinnon rakenne oli normaalitutkintoa hiukan valinnaisempi. Tutkinnon rakenteeseen kuului neljä pakollista koetta sekä kokelaan valinnan mukaan ylimääräisiä kokeita. Rakennekokeilun mukaisesti tutkintoa suorittavat kokelaat osallistuivat ylioppilaskirjoituksiin ensi kerran keväällä 1996. Uudistettu rakenne antoi opiskelijoille nykyistä paremmat mahdollisuudet osoittaa erityisosaamistaan.

Kokeiltu tutkinnon rakenne vahvistettiin koskemaan kaikkia lukiolaisia 2005 ja samana vuonna vahvistettiin myös reaalikokeen uudistus. Reaaliaineissa järjestetään nykyisin erilliset kokeet uskonnossa, elämänkatsomustiedossa, psykologiassa, filosofiassa, historiassa, yhteiskuntaopissa, fysiikassa, kemiassa, biologiassa, maantieteessä ja terveystiedossa. Reaaliaineiden kokeissa on oppiainerajat ylittäviä tehtäviä.

Äidinkieli ainoa kaikille pakollinen

Kaikille pakollisena kokeena on äidinkielen koe, jonka voi suorittaa suomen, ruotsin tai saamen kielellä. Äidinkielen lisäksi kokelas valitsee seuraavista neljästä kokeesta kolme muuta pakollista koettaan: toisen kotimaisen kielen koe, vieraan kielen koe, matematiikan koe ja reaalikoe.

Äidinkielen koe on alusta alkaen eli vuodesta 1852 kuulunut tutkintoon pakollisena kokeena. Äidinkielen kokeen asema on ollut vahva. Vuoteen 1971 asti hylätty suoritus äidinkielen kokeessa merkitsi samalla hylätyksi tulemista ylioppilaskirjoituksissa. Vuodesta 1970 äidinkielessä on järjestetty kaksi koetilaisuutta. Vuodesta 1992 lähtien kokelaille tarjottiin ensimmäisellä koekerralla aineistopohjaisia tehtäviä ja toisella koekerralla perinteisiä otsikkotehtäviä. Arvosana määräytyi paremman koesuorituksen perusteella.

Vuodesta 1994 alkaen äidinkielen koe on järjestetty myös saamen kielessä. Pohjoissaamen kielessä äidinkielen kokeen on voinut suorittaa vuodesta 1994 alkaen, inarinsaamen kielessä vuodesta 1998 alkaen ja koltansaamen kielessä vuodesta 2012 alkaen .

Kokelas, jonka äidinkieli on muu kuin suomi, ruotsi tai saame, on vuodesta 1996 alkaen voinut äidinkielen kokeen sijasta suorittaa suomi tai ruotsi toisena kielenä -kokeen. Kokelas on myös vuodesta 1996 alkaen voinut halutessaan suorittaa toisen kotimaisen kielen kokeen sijasta äidinkielen kokeen tässä kielessä.
        "

• Älä.halveeraa.parempias kirjoitti:

No, jo taas vuodatus !
        Kansakouluakin käymättä ja sellaista, taas. Eiköhän kaikki nyt elävät ole kansakoulun käyneet, vanhemmilla vieä elossa olevilla saattoi alkuaikoina olla kiertokoulua, ja semmsoista, mutta kaikki on kansakoulun käyneet kuitenkin. Melko häpeä edes tuollaista kertoa muista. Ennen yhteiskoulu oli monelle tiukkaa aikaa, lukion aikaan se on helpottunut, ikäluokkani jo laillani kävi lukion paljon. Nykyisin n 30000 lukiolaista vuosittain saa päästötodistuksen, ikäluokkien vähetessä laskenut parisssakymmenessä vuodessa. Nykyisin näyttäisi naiset olevan enemmistönä lukiossa, silloin aikanani oltiin suunnilleen tasan 70-luvun alussa. Tutkinto antaa yleisen korkeakoulukelpoisuuden. mm kapteeniksi kouluttautuminen vaati korkeakoulukelpoisuuden eli lukion suorituksen. Sitten näitä helppo-heikkejä alkoi ilmantuun siihenkin, ja ilman ylioppilastutkintoa päästiin mm kapteeneiksi, hänen tapaansa.
        Se on väärin kouluttautuneita kohtaan.

Jos hakisi jotain ylioppilaan ajasta, löytyi ensimmäisenä tällainen:
        Jatkuvasti muuttuva tutkinto
        Alkuaan ylioppilastutkinnon kokeet olivat suullisia. Vuoden 1852 statuuteissa säädettiin ensi kertaa kirjallisista kokeista suullisten rinnalle. Tutkinto suoritettiin kuitenkin kokonaan yliopistolla. Kirjalliset kokeet siirtyivät lukioihin vuonna 1874. Suulliset kokeet lakkautettiin vasta vuoden 1919 asetuksella. Pakollisiksi säädettiin silloin viisi koetta: äidinkielen koe, toisen kotimaisen kielen koe, vieraan kielen koe, matematiikan koe sekä uutena kokeena reaalikoe.

Erityisiä sotilasylioppilaskirjoituksia järjestettiin 1940-luvulla. Niissä oli vain kolme pakollista koetta: äidinkielen koe, vieraan kielen koe ja joko matematiikan koe tai reaalikoe. Vuoden 1947 asetuksessa vakinaistettiin valinta matematiikan ja reaalikokeen välillä, jolloin pakollisten kokeiden määrä putosi neljään. Samalla sallittiin ylimääräisten kokeiden suorittaminen.

Vuonna 1994 sallittiin tutkinnon suorittaminen ajallisesti hajautettuna, korkeintaan kolmella peräkkäisellä tutkintokerralla. Hajauttaminen on saavuttanut suuren suosion. Nykyisin kaksi kolmasosaa kokelaista hajauttaa tutkinnon.

Vuoden 1994 uudistusehdotukseen sisältyi ylioppilastutkinnon rakenteen uudistaminen. Vuodesta 1995 alkaen järjestettiin opetusministeriön päätöksellä ylioppilastutkinnon kokeilu, jossa tutkinnon rakenne oli normaalitutkintoa hiukan valinnaisempi. Tutkinnon rakenteeseen kuului neljä pakollista koetta sekä kokelaan valinnan mukaan ylimääräisiä kokeita. Rakennekokeilun mukaisesti tutkintoa suorittavat kokelaat osallistuivat ylioppilaskirjoituksiin ensi kerran keväällä 1996. Uudistettu rakenne antoi opiskelijoille nykyistä paremmat mahdollisuudet osoittaa erityisosaamistaan.

Kokeiltu tutkinnon rakenne vahvistettiin koskemaan kaikkia lukiolaisia 2005 ja samana vuonna vahvistettiin myös reaalikokeen uudistus. Reaaliaineissa järjestetään nykyisin erilliset kokeet uskonnossa, elämänkatsomustiedossa, psykologiassa, filosofiassa, historiassa, yhteiskuntaopissa, fysiikassa, kemiassa, biologiassa, maantieteessä ja terveystiedossa. Reaaliaineiden kokeissa on oppiainerajat ylittäviä tehtäviä.

Äidinkieli ainoa kaikille pakollinen

Kaikille pakollisena kokeena on äidinkielen koe, jonka voi suorittaa suomen, ruotsin tai saamen kielellä. Äidinkielen lisäksi kokelas valitsee seuraavista neljästä kokeesta kolme muuta pakollista koettaan: toisen kotimaisen kielen koe, vieraan kielen koe, matematiikan koe ja reaalikoe.

Äidinkielen koe on alusta alkaen eli vuodesta 1852 kuulunut tutkintoon pakollisena kokeena. Äidinkielen kokeen asema on ollut vahva. Vuoteen 1971 asti hylätty suoritus äidinkielen kokeessa merkitsi samalla hylätyksi tulemista ylioppilaskirjoituksissa. Vuodesta 1970 äidinkielessä on järjestetty kaksi koetilaisuutta. Vuodesta 1992 lähtien kokelaille tarjottiin ensimmäisellä koekerralla aineistopohjaisia tehtäviä ja toisella koekerralla perinteisiä otsikkotehtäviä. Arvosana määräytyi paremman koesuorituksen perusteella.

Vuodesta 1994 alkaen äidinkielen koe on järjestetty myös saamen kielessä. Pohjoissaamen kielessä äidinkielen kokeen on voinut suorittaa vuodesta 1994 alkaen, inarinsaamen kielessä vuodesta 1998 alkaen ja koltansaamen kielessä vuodesta 2012 alkaen .

Kokelas, jonka äidinkieli on muu kuin suomi, ruotsi tai saame, on vuodesta 1996 alkaen voinut äidinkielen kokeen sijasta suorittaa suomi tai ruotsi toisena kielenä -kokeen. Kokelas on myös vuodesta 1996 alkaen voinut halutessaan suorittaa toisen kotimaisen kielen kokeen sijasta äidinkielen kokeen tässä kielessä.
        "

Täytyy vielä käydä, kun saan kehua sinua. Hienoa! Kirjoitustaitosi parani merkittävästi kun jatkoit kirjoittamistasi haparoivan alun jälkeen! Harjoitus tekee siis mestarin.

Mutta mitä helskattia! Tuo selväsuominen loppupuolihan on kaikki kopiota tästä:

https://www.ylioppilastutkinto.fi/tietopalvelut/tietoa-ylioppilastutkinnosta/historia

Kuinka unohditkaan sen mainita tai laittaa edes linkin kirjoitukseen, josta sen kopioit!

Arvelin tuossa aikaisemmin, että et olisi käynyt kansakouluakaan. Lienetkö käynyt vai et, mutta hyvin olet oppinut etsimään tietoja netistä. Ei ainoastaan kirjoituksia vaan myös valokuvia, mm. Sveitsin laduilta;))

• MajuriSielläOliTaustalla
        kapi_ kirjoitti:

Täytyy vielä käydä, kun saan kehua sinua. Hienoa! Kirjoitustaitosi parani merkittävästi kun jatkoit kirjoittamistasi haparoivan alun jälkeen! Harjoitus tekee siis mestarin.

https://www.ylioppilastutkinto.fi/tietopalvelut/tietoa-ylioppilastutkinnosta/historia

Kuinka unohditkaan sen mainita tai laittaa edes linkin kirjoitukseen, josta sen kopioit!

Arvelin tuossa aikaisemmin, että et olisi käynyt kansakouluakaan. Lienetkö käynyt vai et, mutta hyvin olet oppinut etsimään tietoja netistä. Ei ainoastaan kirjoituksia vaan myös valokuvia, mm. Sveitsin laduilta;))

Nimittäin feikkimajuri.

Olet muuten oikeilla jäljillä. Tuo nimimerkki "Älä.halveeraa.parempias" ja "Armeijan.häpäisijä " joka nikki muuten sopii hänelle hyvin, niin paljon armeijaa koskevaa hölmöä kirjoitusta tältä "majurilta" tulee.

Pari viikko sitten kokeili onneaan nikillä MAJURres mutta kun kirjoituksensa jälleen oli pelkkää pankkolängvitsiä ja jäi jälleen kerran valehtelemisesta kiinni häipyi palstalta kuten aiemmatkin majuri-nikkinsä kun jäi kiinni lukuisista valheistaan. Nyt on sen verran oppinut, ettei majuri-aiheista nikkiä kehtaa käyttää mutta sama feikki siellä on ja sama tyyli kirjoittaa virheineen päivineen.

Kun kuitenkin vaikuttaisi olevan jo iäkkäämpi tyyppi niin ihmetyttää tuon "majurin" kirjoitustaito tai pikemminkin sen täydellinen puute.

• Sutki.olet
        MajuriSielläOliTaustalla kirjoitti:

Nimittäin feikkimajuri.

Olet muuten oikeilla jäljillä. Tuo nimimerkki "Älä.halveeraa.parempias" ja "Armeijan.häpäisijä " joka nikki muuten sopii hänelle hyvin, niin paljon armeijaa koskevaa hölmöä kirjoitusta tältä "majurilta" tulee.

Pari viikko sitten kokeili onneaan nikillä MAJURres mutta kun kirjoituksensa jälleen oli pelkkää pankkolängvitsiä ja jäi jälleen kerran valehtelemisesta kiinni häipyi palstalta kuten aiemmatkin majuri-nikkinsä kun jäi kiinni lukuisista valheistaan. Nyt on sen verran oppinut, ettei majuri-aiheista nikkiä kehtaa käyttää mutta sama feikki siellä on ja sama tyyli kirjoittaa virheineen päivineen.

Kun kuitenkin vaikuttaisi olevan jo iäkkäämpi tyyppi niin ihmetyttää tuon "majurin" kirjoitustaito tai pikemminkin sen täydellinen puute.

Kyllä sinä itse olit MAJURres.
        Huomasin sen, että siinä nyt punikki yrittää vedätellä, kuten nytkin.

• Vähän.piiskaa
        kapi_ kirjoitti:

Älä jää kiinni jos sitaatti puuttuu alusta, se jäänyt huomiotta. Ihme tyyppi olet kun
        yksi sitaatti nyt kaivelee. Et vaikuta oikein sellaiselta, miten sen nätisti sanoisi: "normaalilta".

"Jos hakisi jotain ylioppilaan ajasta, löytyi ensimmäisenä tällainen:"

Noinhan siinä lukee, kun hakee ja löytää, ei siinä muuta tarvita, lopussa näkyy olevan sitaatti.

Kyllä sinä Kapi ressukka häviät näissä kouluja käyneelle.
        Kuvittelet demari lailla, että te osaatte ilman koulutusta.
        Kyllä koulutukset on tärkeitä, ja hyvin nykyään on omaksuttu
        mm lukion käynti, ja siitä eteenpäin korkeakouluihin. Itse
        lukion suoritin, ja ei niin huonolla menetyksellä, ihan mukavasti
        meni arvostelujen suhteen, mm kielet meni täysin nappiin. Kun
        oli hyvät pohjat, ja kiinnostus niihin aina ollut. Kun kotona aikanaan
        puhuttiin kolmea kieltä, pääosin ruotsia, ja englanti myös oli, suomi
        sitten siinä sivulla. Meillä kävi paljon vieraita, ja kieli on sen mukaista.
        Kirjailu puoli ei ole koskaan kiinnostanut, kuten sinä yksinkertaisena
        niihin pikku nippeleihin puutut, kuin jokin pieni kirjoistusvirhe nyt
        jotakin olisi, että siitä oikein numero tehdä, kun äly ei muuhun riitä.
        Turhaa siitä itket jostain kirjoitusvirheestä, osoittaa vain typeryytesi.

• Vähän.piiskaa kirjoitti:

Älä jää kiinni jos sitaatti puuttuu alusta, se jäänyt huomiotta. Ihme tyyppi olet kun
        yksi sitaatti nyt kaivelee. Et vaikuta oikein sellaiselta, miten sen nätisti sanoisi: "normaalilta".

"Jos hakisi jotain ylioppilaan ajasta, löytyi ensimmäisenä tällainen:"

Noinhan siinä lukee, kun hakee ja löytää, ei siinä muuta tarvita, lopussa näkyy olevan sitaatti.

Kyllä sinä Kapi ressukka häviät näissä kouluja käyneelle.
        Kuvittelet demari lailla, että te osaatte ilman koulutusta.
        Kyllä koulutukset on tärkeitä, ja hyvin nykyään on omaksuttu
        mm lukion käynti, ja siitä eteenpäin korkeakouluihin. Itse
        lukion suoritin, ja ei niin huonolla menetyksellä, ihan mukavasti
        meni arvostelujen suhteen, mm kielet meni täysin nappiin. Kun
        oli hyvät pohjat, ja kiinnostus niihin aina ollut. Kun kotona aikanaan
        puhuttiin kolmea kieltä, pääosin ruotsia, ja englanti myös oli, suomi
        sitten siinä sivulla. Meillä kävi paljon vieraita, ja kieli on sen mukaista.
        Kirjailu puoli ei ole koskaan kiinnostanut, kuten sinä yksinkertaisena
        niihin pikku nippeleihin puutut, kuin jokin pieni kirjoistusvirhe nyt
        jotakin olisi, että siitä oikein numero tehdä, kun äly ei muuhun riitä.
        Turhaa siitä itket jostain kirjoitusvirheestä, osoittaa vain typeryytesi.

Tässä Ruotsi-Suomi -matsin loputtua Suomen voittoon 7-3 - hyvä, Suomi! - tulin vielä vilkaisemaan, ja kun näin tuon viestisi, en voi enää pitää sitä hauskanakaan, kuten noita paria edellistäsi. Täytyy vain huokaista: Voi sinua! Etkö jo viimein ala ymmärtää, millaisena sinä täällä näyttäydyt? Miksi niin teet? Syytä sille en ymmärrä.

Kun esityksessäsi ei ole nyt muualta kopsattuja, se on vain hupaisia pätkärivejä, eikä niissä kai yhtäkään kielivirheetöntä. Sanot kuitenkin: "Itse lukion suoritin, ja ei niin huonolla menetyksellä, ihan mukavasti meni arvostelujen suhteen, mm kielet meni täysin nappiin". Luulisi sinun vitsailevan, mutta kyseessä lienee muuta, huolestuttavampaa sinua ajatellen.

Sorry, että joudun nyt sanomaa, että asioista jotakin ymmärtävä ei tuota esitystapaasi voi mitenkään uskoa ”lukionkin suorittaneelta” tulevana. Ei suomen kielen taitoasikaan, vaikka olisit suomenruotsalainenkin. Tunnen monia suomenruotsalaisia ja kyllä heillä kaikilla parempi suomen kielen esitystaito on, kirjallisestikin, niilläkin, jotka eivät ole edes "lukion suorittaneita".

Mutta jos ruotsinkielisyytesi kuitenkin olisi selittäjä tuolle puutteellesi, kirjoitapa nyt viesti ruotsiksi näyttääksesi, että osaat sentään hyvin äidinkielesi. Kun sanot kodissasi puhutun englantia kai vihjaten, että se olisi suomea paremmin hallinnassasi, kirjoita viestisi englanniksi. ”Lukiota suorittamattomanakin” ne kyllä ymmärtäisin ja jopa saattaisin yrittää vastata sinulle niillä kielillä.

Älä kuitenkaan yritä tehdä niin, että kirjoittaisit viestisi ensiksi samalla kielellä kuin nuo viestisikin ja yrittäisit kääntää ne google-kääntäjällä ruotsiksi tai englanniksi, sillä hyvästäkin suomen kielestä se voi tehdä hassuja käännöksiä eikä se ollenkaan ymmärtäne pankkolängvitsiä:))

En jää enää nyt tänä iltana kielellisiä viestejäsi odottamaan, mutta huomenna käyn katsomassa, onko niitä tullut ja jos on tullut, vastaan kyllä.

• kapi_ kirjoitti:

Tässä Ruotsi-Suomi -matsin loputtua Suomen voittoon 7-3 - hyvä, Suomi! - tulin vielä vilkaisemaan, ja kun näin tuon viestisi, en voi enää pitää sitä hauskanakaan, kuten noita paria edellistäsi. Täytyy vain huokaista: Voi sinua! Etkö jo viimein ala ymmärtää, millaisena sinä täällä näyttäydyt? Miksi niin teet? Syytä sille en ymmärrä.

Kun esityksessäsi ei ole nyt muualta kopsattuja, se on vain hupaisia pätkärivejä, eikä niissä kai yhtäkään kielivirheetöntä. Sanot kuitenkin: "Itse lukion suoritin, ja ei niin huonolla menetyksellä, ihan mukavasti meni arvostelujen suhteen, mm kielet meni täysin nappiin". Luulisi sinun vitsailevan, mutta kyseessä lienee muuta, huolestuttavampaa sinua ajatellen.

Sorry, että joudun nyt sanomaa, että asioista jotakin ymmärtävä ei tuota esitystapaasi voi mitenkään uskoa ”lukionkin suorittaneelta” tulevana. Ei suomen kielen taitoasikaan, vaikka olisit suomenruotsalainenkin. Tunnen monia suomenruotsalaisia ja kyllä heillä kaikilla parempi suomen kielen esitystaito on, kirjallisestikin, niilläkin, jotka eivät ole edes "lukion suorittaneita".

Mutta jos ruotsinkielisyytesi kuitenkin olisi selittäjä tuolle puutteellesi, kirjoitapa nyt viesti ruotsiksi näyttääksesi, että osaat sentään hyvin äidinkielesi. Kun sanot kodissasi puhutun englantia kai vihjaten, että se olisi suomea paremmin hallinnassasi, kirjoita viestisi englanniksi. ”Lukiota suorittamattomanakin” ne kyllä ymmärtäisin ja jopa saattaisin yrittää vastata sinulle niillä kielillä.

Älä kuitenkaan yritä tehdä niin, että kirjoittaisit viestisi ensiksi samalla kielellä kuin nuo viestisikin ja yrittäisit kääntää ne google-kääntäjällä ruotsiksi tai englanniksi, sillä hyvästäkin suomen kielestä se voi tehdä hassuja käännöksiä eikä se ollenkaan ymmärtäne pankkolängvitsiä:))

En jää enää nyt tänä iltana kielellisiä viestejäsi odottamaan, mutta huomenna käyn katsomassa, onko niitä tullut ja jos on tullut, vastaan kyllä.

Eipä näy tulleen niitä pyytämiäni viestejä, ei ruotsiksi eikä englanniksi. Näin ollen minun "lukiota suorittamattoman" ei tarvitse niihin niillä kielillä vastailla;))

Täytyy vain todeta, että huono valehtelija olet. Aina jäät valheestasi kiinni. Mikä sinut sellaiseen pakottaa? Luulisi jo hävettävän. Mitäpä, jos yrittäisit alkaa puhua totta, voisit siinä olla parempi. Ainakin uskottavampi.

• Keskustelu tällä avauksellani on mennyt aivan sivu-urille. Muut sen aloittivat, mutta olen siihen sitten itsekin osallistunut. (vai pitäisikö täällä sanoa itsekkin;)) En kuitenkaan jatka sitä enempää.

Saatan käydä vielä illalla tätä vilkaisemassa, ja jos on tullut kannanottoja avaukseni asiaan, eli tuohon täällä yleistyneeseen poliitikkojen herjaamiseen henkilöön menevillä asiattomuuksilla, niihin voin vielä vastailla. Minun henkilööni menevät törkeät asiattomuudet jätän omaan arvottomuuteensa.

• Paheksun avauksessani täällä viime aikoina yleistynyttä poliitikkojen henkilöön menevää törkeää räävimistä. Olisikohan paheksumiseni vaikuttanut, saanut nuo räävijät ajattelemaan? Niin haluan uskoa, sillä sellainen älytön, vastenmielinen törkyily näyttäisi nyt vähentyneen. Ei ole taidettu rääviä enää Sipilän lestadiolaisuudesta, Saarikon läskeistä, ei edes Tarjasta tai Antista.

Minusta toki on räävitty asiattomuuksia, mutta enhän sellaista paheksunutkaan, sillä en ole poliitikko tai julkisuuden henkilö muutenkaan - paitsi tällä palstalla. En ole sellaisen kohteeksi joutunut koskaan missään muualla, mutta täällä olen tottunut siihen jo vuosikausia enkä siitä juuri välitä. Enemmän se kertoo heistä itsestään kuin minusta, eikä sen kertoman antama kuva heistä ole kaunis.

No, onhan noissa edellä tarkoittamissani hauskojakin, vaikka eivät liene sellaiseksi tarkoitettuja. Kuten tuo, jossa minun sanotaan häpäisseen armeijaa sillä, että minusta tuli kapteeni. Eihän se ”häpäisy” ole minun syytäni, sillä en ylentänyt itse itseäni kuten tuo paheksuja on tehnyt. Vielä hauskempi on tuo, jossa minun sanotaan olevan oudon kiinnostunut miehistä, kun sanoja itse ilmoitta olevansa AnaaliSEX-”miehiä”.

Kiitos muutamasta asiallisesta ja hauskastakin vastineesta! Enempää en näe nyt olevan aihetta jatkaa. Toivottavasti - todella sitä toivon - tämä avaukseni toimisi herätyksenä niin, että yleistynyt rääviminen poliitikkojen henkilöstä - ulkonäöstä, uskontosuuntauksesta yms. - vähenisi. Uskon tätä toivomustani noudattavan niiden, joilla on ajattelukykyä ja sen tuomaa käsitystä sopivasta ja sopimattomasta.

Nyt keskityn vain katsomaan tuota Ruotsi-Suomi jääkiekkomatsia, jossa Suomi meni juuri äsken 3-1 johtoon ja matsin päätyttyä vain iltapesuille ja vuoteeseen, joten nyt vain hyvää yötä kaikille!

• OlenkohanKapi

Täällä on vain yksi joka on osoittanut epänormaalia kiinnostusta miehen genitaalialueen ja anuksen karvoihin ja se olet sinä. Se saattaa tietysti johtua, että asut Inkeroisissa. Muuta tänne stadiin, jätä se vammainen lehmäsi johonkin vammaisten hoivayksikköön ja tule tänne missä asuu älykkäitä ihmisiä. Jospa se älykkyys sinuunkin tarttuisi.

• äly_hoi
        OlenkohanKapi kirjoitti:

Täällä on vain yksi joka on osoittanut epänormaalia kiinnostusta miehen genitaalialueen ja anuksen karvoihin ja se olet sinä. Se saattaa tietysti johtua, että asut Inkeroisissa. Muuta tänne stadiin, jätä se vammainen lehmäsi johonkin vammaisten hoivayksikköön ja tule tänne missä asuu älykkäitä ihmisiä. Jospa se älykkyys sinuunkin tarttuisi.

Et sinäkään täysillä käy.

• MajsRumpaAUJombeJOHTO
        äly_hoi kirjoitti:

Et sinäkään täysillä käy.

Ei käy Vanhus täysillä, läheskään.

• Heitin viestin tuolle mielenkiintoiselle avaukselle ”Arvostus nostaa hintaa” (Stadin asunnoistahan siinä oli kyse) ja tulinpa sitten vilkaisemaan vielä tätä omaakin avaustani. Ei näy pankkomajuri vieläkään lähettäneen niitä ruotsin- tai englanninkielisiä viestejä, joita kaipasin, kun hän antoi ymmärtää noiden kielten olevan hänellä suomea parempia. Ei näy tulleen mitään muutakaan sellaista, joka kaipaisi vastinettani nimenomaan sille viestille.

Yleishuomiona vain, että tuon nikeillään ja varmaan toiveillaankin itsensä minun anaalialueisiini kytkevän viestit saavat näköjään pysyä vastineina jollekulle, vaikka hänen omat avauksensa aina heti poistuvat. No, kai ne saavat täälläkin pysyä lähinnä siksi, kun niille on tullut hyviä vastineita. Oikein hyvä niin.

Tosin ne vastineiden lähettäjät aina vääjäämättä kapiksi joutuvat - tai pääsevät. Hauskaa! Mutta hauskaa ei ole ajatella, mistä sellainen johtuu. Johtuu tietenkin siitä, että ”näkijän” päässä ei liiku enää mitään muuta kuin minä. Öisinkin, niin että aamun pikkutunneilla ajan hänet tänne minut taas jossakussa ”näkemään”. Säälittävää tuollainen on. Voi raukkaa!

• kiikku

ei löydy enää puhetta missä sippilä lupasi kotinsa ns,pakolaisille?onneksi tuli talletteua että ei voi väittää valheeksi

• kii

Suomen päättävässä asemassa oleva ihmin en valehtelee ja nyt kokousta käydään montako tuhatta mahtuu Sipilän kotiin?Suomalaiset veronmaksajat maksaa Sipilän kutsumat vieraat?Minä en osallistu loputtomaan mamu maksuun?

• 996977

En minäkään osallistu. Ja mamut eivät kuulu Suomeen, menkööt Afrikkaan!

• KysymysJaToteamus

Olitkohan tänään Trumpia bongaamassa? Näköisesi mies käveli puolen päivän aikaan Munkkiniemessä Kalastajatorpan lähellä. Vähän ennen kuin Trumpin autokaravaani sieltä ajoi presidentin linnaan päin. Tämän näin tv:sta.
      Jos olit, et ainakaan vielä henkihieverissä ole.
      Jos kapi ei näitä enää lue, tekikö ehkä joku muu saman havainnon?
      Hienosti muuten Helsinki hoiti suuren tapahtuman. Ei ollut Sipilä sähläämässä. Mainetta tuli koko Suomelle.

• On.se.niin.väärin

Miksi se tapahtuma oli Hesassa? Suomi on Keskustalainen maa. Siksi Suomi sai sen tapahtuman. Keskustan voima alueilla se olisi pitänyt olla. Hesassa Keskustalaisia on vain 3 %. Hesa sai ansiotonta kunniaa.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      7457
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      50
      5598
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      62
      3132
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2613
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1457
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      326
      1093
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      245
      1058
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      936
    Aihe