Työpaikkakiusaamisen helvetti

hellatwokk

Olen joutunut savustuksen kohteeksi työpaikallani. Käsittämätöntä, että keski-ikäiset aikuiset ihmiset voivat toimia näin. Olen konkreettisesti nähnyt ihmisten ilkeyden ja pahansuopaisuuden.

Työnantaja tietää, mutta ei puutu. Minä yritän selvitä tilanteesta siten, että en juuri käy työpaikan toimistossa. Työni on myyntityötä ja ei vaadi päivittäistä läsnäoloa.

Konkreettisesti kiusaaminen näkyy siten, että kukaan ei puhu minulle, minua ei tervehditä, sähköposteihini ei vastata, minua ei kutsuta yrityksen henkilökunnan tilaisuuksiin, joitan on monen vuoden jälkeen yht'äkkia alettu pitämään joka viikko henkilökunnan toimesta. Toimistossa kaappiini on kajottu ja sinne on laitettu erinäisiä tavaroita. Poistan ne sieltä ja en ota asiaa esille, koska nämä hirviöt eivät muuta odotakaan kuin, että otan asiat esille.

Yritän selvitä sillä ajatuksella, että minun ei tarvitse kohdata näitä ihmisiä. Jää nähtäväksi, miten kauan tätä jaksaa. Ja sillä, että ajattelen, että negatiiviset ihmiset ajavat itsensä jonkun toisen asian tiimoilta lopulta sumppuun ja jäävät kiinni. Minun ei tarvitse, muuta kuin antaa asioiden tapahtua omalla painollaan ja kestää.

69

5038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedän.tunteen

      Samaa olen miettinyt ja myös kokenut, joskaan en työpaikalla.
      On ollut suuri pettymys ja yllätys huomata ja kokea, että juurikin keski-ikäiset ovat ehkä kiusaajista julmimpia, ja että keski-ikäisenä joutuu joukkokiusaamista kokemaan. Onneksi lapsena ja nuorena tällaiselta välttyi.
      Koska olet tilanteessa aika lailla yksin, älä kuitenkaan eristäydy muusta elämästä. Puhu asiasta ystävien tai ammattiauttajan kanssa, jotta et menettäisi terveyttäsi.
      Onko sinulla mahdollisuuksia tai voimia lähteä ajamaan asiaa esim työterveyslääkörin kautta tehtävällä ilmoituksella, tai ilmoittamalla jollekin työsuojeluvaltuutetulle tai vastaavalle.
      Parasta olisi ehkä työpaikan vaihto.

    • 12d32d3123d23d

      Minua kiusattiin jo päiväkodista lähtien niin kauan että sairastuin skitsoiluun. Joku pahansuopaisuus vaivaa suurta osaa suomalaisia. Se on jotenkin käsittämätöntä ja selittämätöntä. Sitä ei voi ymmärtää.

      • piinattu

        Myös minua on kiusattu jo kouluajoista lähtien. Silloin lapsena ja nuorena sisäistin sen niin, että minussa on vikaa ja ansaitsenkin tulla kiusatuksi, joten asiasta ei voinut häpeän takia edes kertoa kenellekkään. Myös aikuiskoulutuksen aikana jouduin joidenkin luokkatovereiden kiusaamaksi, joka seikka kummastutti suuresti. Mutta koska päämääräni oli vain valmistua ammattiin, johon todella halusin, koetin jättää kiusaamisen mahdollisimman vähälle huomiolle. Myöhemmin työelämässä muutamaan otteeseen olen joutunut kiusaajien hampaisiin. Vaati suunnatonta ponnistelua säilyttää muutenkin heikon itsetunnon rippeet ja luottaa omaan ammattitaitoon ja osaamiseen, kun tietyt työtoverit pyrkivät kaikin tavoin väheksymään tekemisiäni ja toimintaani. Myös ammatillinen tietämykseni ja osaamiseni kyseenalaistettiin yhdessä vaiheessa järjestelmällisesti. Vaikka tietoinen minä tiesi, että kiusaajillani on jotakin pielessä ja jokin salattu syy väheksymiseeni ja kiusaamiseeni, niin vanha epävarmuuden peikko nakerteli kuitenkin itsetuntoani ja luottamusta osaamiseeni. Toisten työtovereiden tuki ja myötäeläminen sekä asiakkailta saatu myönteinen palaute auttoivat jaksamaan. Sekä se, että kirjoitin päiväkirjaa kulloisistakin tapahtumista sellaisenaan. Sitten jälkeenpäin luettuna asiat saivat enemmän oikeat mittasuhteet ja näin selvemmin sen, ettei vika minussa ollutkaan, vaan kiusaajien toiminnassa ja heidän salatuissa motiiveissaan lannistaa minut. Nyt vuosien jälkeen luettuani noita tekstejä, ihmettelen itsekin, miten olen selvinnyt edes kutakuinkin järjissäni moisesta myllytyksestä. Kiitos siitä kuuluu ihanille asiakkaille sekä niille työtovereille, joilta sain apua ja tukea, kun oli kaikkein vaikeinta.


    • juntit-monttuun

      Suomalaiset sietääkin kuolla sukupuuttoon, paskat geenit ja vammaiset aivot lähes kaikilla.
      Ei suomalaiset osaa elää edes keskenään saati että sietäisivät tehdä töitä muiden kanssa kitkattomasti , niin mettäläinen sakki joka elää jossain omassa kuplassaan missä ei muita haluta nähdä ihmisinä.

      Työelämä sen kertoo yli 20 vuoden kokemuksella ja on niin nähtyä ja koettua.

    • TörkeänHuutamisenUhri

      Entinen työkaveri oli hyvällä tuulella tosi mukava, mutta huonolla tuulella oli erittäin törkeä kiusaaja. Pakkaajan töitä tehdessäni työkaveri jatkuvasti tarkkaili mua ja jos huomasi pienenkin virheen, niin tuli sekaantumaan hommaan ja korjaamaan kiukkuisesti. Kun itse en ole koskaan tupakoinut, niin ajattelin samalla pitää paussin menemällä facebookiin, niin tämän huomattuaan ex-työkaveri tuli huutamaan "SUN PITÄIS TEHDÄ TÖITÄ!". Jos joku kuski toi tavaraa, jotka vastaanottajat vie sinne minne kuuluu. Kun tämä ex-työkaveri huomasi että kuskin tuomat tavarat oli jätetty oven eteen, niin mulle se tuli ensimmäisenä huutamalla kysyy että otinko ne vastaan. Jos vastasin etten ole, niin sitten se meni itse kiukkuisena viemään tavarat minne kuuluu. Ärsytti vaan kun pomoa leikkivänä mulle tulee huutaa ensin. Tuntui että kaikki säännöt koko talossa ex-työkaverin mielestä koskee varsinkin mua kirjaimellisesti esim, kun pukukopin ovessa on lappu "Suljethan oven" ja kaikki ei aina sulkenut ja kun itse lähin pukukopista ajatuksissani työpisteelle, niin tämä ex-työkaveri paiskasi pukukopin oven äänekkäästi kiinni ja ryntäsi perässäni huutaen että ovessa selkeesti lukee suljethan oven. Sitten vaihdoin suuntaa etten mennytkään työpisteelle, vaan terveydenhoitajalle hakee sairaslomaa. Oma esimies oli usein liian rauhallinen, mutta kun kerroin kiusaamisestani henkilöstöpäällikölle, niin se otti kiusaajan heti puhutteluun. Puhuttelun jälkeen ex-työkaveri ei puhunut mulle pariin päivään sanaakaan. Parin päivän jälkeen oli taas eri tyyppi, eli oli vaihteeksi ihan ok-tyyppi. Sitten myöhemmin se otti muitakin työkavereita silmätikukseen huonolla tuulella. Yhden naispuolisen työkaverin kanssa usein riidellessä haukkui tätä huoraksi (josta käsittääkseni sai varoituksen). Onneksi puolentunnin ruokatauon sai itse päättää millon pitää ja pyrin mennä tämän ex-työkaverin kanssa samaan aikaan syömään, kun työpaikalla liikkui huhuja että tämä ex-työkaveri pilaa toisten ruokahalut syömällä eväiden lisäksi omaa räkäänsä. Mulla meni ruokahalut jo pelkästä siitä huhujen kuulemisesta, jos en ollut vielä ehtinyt syömään ja usein rään syömisen kuultuani kävin vessassa oksentamassa. Kun työpaikalla oli YT-neuvottelut, niin toivoin että jompikumpi meistä lähtee talosta ettei tartte enää kestää ex-työkaveria ja jouduttiin kumpikin lähtee. Jos joskus joudun uudestaan samaan työpaikkaan tän ex-työkaverin kanssa, niin vaihdan työpaikkaa samantien, kun ex-työkaverin huonotuulisuuksia en enää jaksa, vaikka hyvällä tuulella on eri tyyppi.

      • TörkeänHuutamisenUhri

        Tossa tuli itselleni kirjoitus virhe, kun piti sanoa että pysin välttelee samaan aikaan syömään menossa tämän ex-työkaverin kanssa.


    • Et ole ensimmäinen. Mut on potkittu ulos jo monesta työpaikasta syyttä suotta. En koskaan ymmärtänyt, miksi. Se ohjaajahan se on se kiusaaja ollut aina kaikissa paikoissa. Myöskin nykyisessä. Ohjaajat tietää, mutteivat puutu. Myös siellä on eräs paha naakka, joka kyttää mua (muija) ja ärsyttää tahallaan eri tavoin. Tajuamatta sitä itse, että se on väärin. Ja sitä lellitään ja suositaan, vaikka yks niistä sanoi, ettei ne tee, mutta ne tekee. Sen näkee siten, että kun se yleensä tulee myöhässä töihin, niin siihen ei puututa millään tavalla. Se ärsyttää ! Ja mikä pahointa, kenelläkään niistä ohjaajista ei ole alan koulutusta. Siellä on paljon hulluja ja tyhmiä sekopäitä, paitsi mä ja pari muuta. Noi hullut ja sekopäät eivät kuulu sinne. He eivät osaa edes käyttäytyä kunnolla. Ja pöytätavoista usealla siellä ei ole tietoakaan. Se nolottaa !

    • huhmitenrankkaa

      Olen myös ollut työpaikkakiusaamisen uhri. Työkyky tutkimukset ja kokoukset ovat hyvin henkistä uhrin kanttia rasittavia. Nyt kun tullut eri sairauksia niin vielä eläkeyhtiö kiusaa etten millään meinaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle vammoista ja sairauksista huolimatta. Henkinen jaksaminen ja fyysinenkin on aika heikkoa, lisäksi kivut syövät nivelistöä ja yöuni on rassaavaa vasta aamuyöllä nukkumista, unihäiriötä. Tämä on ollut kerta kaikkisen kamalaa.

    • InsllaH

      Suomi-ja suomalaiset ovat minusta sairasta kansaa. Kiusaaminne alkaaja opetetaan jo kotona, jossa asuu sairaat vanhemmat ja he kasvattavat vielä sairaita lapsia. Juodaan, tapellaan ja huorataan.

      Kukaan ei valvo lapsia ja vanhemmat ohjaavat heitä kiusaamaan omilla rasisitisilla mielipiteillään.

      Koulu,armeija,työpaikat ovat täynnä sairaita henkilöitä.

      Nyt olisi parasta se, että näitä kiusaajia aletaan laittamaan kunnolla ojennukseen, suoraan sanoen minua kiusasi aikoinaan vanhempi kaveri ja kerran annoin kunnolla turpaan. Loppuikiusaaminne siihen.

      Joten nyrkit heilumaan kyllä ne siitä alkaa vähetä.

      Näin ja samaa kiusaajien vanhemmille.

      Tässä minun ohjeeni ja reseptini tähän ongelmaan, eiköhän se siitä kiusaamiset ala poistua.

      Mitä tulee tähän meetoo-kampanjaan, nimetjulki ja turvat esiin vaan samoin kuin kiusaajienkin!

      • oppituntiauttaa

        Totta. Väkivalta lopettaa kiusaamisen ja ilkeilyn. Se on nähty käytännössä. Jos omat voimat eivät riitä selkäsaunan antamiseen, niin maasta kyllä löytyy jengejä, jotka ihan kohtuullista korvausta vastaan tekevät likaisen työn ja saavat kiusaajan opetettua niin sanotusti tavoille, tarvittaessa lopun ikää muistutuksena olevien vammojen muodossa ja voimalla. Kiusaajiin toimii sama kuin marjamaalla varkaissa käyviin räkättirastaisiin, jotka kyllä kaikkoavat, kun näkevät kaverinsa raadon roikkuvan jaloistaan narussa omenapuun oksassa.

        Niillä jengeillä on kyllä kerrottavaksi sanoma, minkä kultuaan tyhminkin kiusaaja nuolee haavansa kaikessa hiljaisuudessa. Jos uhkana on seuraavalla kerralla nirri pois itseltä tai läheiseltä perheenjäseneltä, niin kyllä turpa pysyy kiinni ja haavat parannellaan kaikessa hiljaisuudessa.


      • luuppi
        oppituntiauttaa kirjoitti:

        Totta. Väkivalta lopettaa kiusaamisen ja ilkeilyn. Se on nähty käytännössä. Jos omat voimat eivät riitä selkäsaunan antamiseen, niin maasta kyllä löytyy jengejä, jotka ihan kohtuullista korvausta vastaan tekevät likaisen työn ja saavat kiusaajan opetettua niin sanotusti tavoille, tarvittaessa lopun ikää muistutuksena olevien vammojen muodossa ja voimalla. Kiusaajiin toimii sama kuin marjamaalla varkaissa käyviin räkättirastaisiin, jotka kyllä kaikkoavat, kun näkevät kaverinsa raadon roikkuvan jaloistaan narussa omenapuun oksassa.

        Niillä jengeillä on kyllä kerrottavaksi sanoma, minkä kultuaan tyhminkin kiusaaja nuolee haavansa kaikessa hiljaisuudessa. Jos uhkana on seuraavalla kerralla nirri pois itseltä tai läheiseltä perheenjäseneltä, niin kyllä turpa pysyy kiinni ja haavat parannellaan kaikessa hiljaisuudessa.

        Puollan kanssa väkivaltaa. Pari kertaa on yritetty kiusata vuosien varrella, mutta siihen loppu ku nyrkit puhui.


      • SuositeltavaKeino

        Tämä on ihan totta. Väkivalta on toimiva keino kiusaajia vastaan. Turpiin vaan ja kunnolla!


    • YouknowwhoIam

      Jotkut pelkää minun nousevan firmassa heidän sijastaan paremman luonteeni takia, joten jotkut koittavat savustaa minua ulos. Ei tervehditä, ei vastata tervehdykseeni, ei jutella mitään jos ollaan kahden samassa työpisteessä, levitetään ikävänsävyisiä stooreja ja tehdään syntipukiksi (esim moititaan siivottomuudesta, vaikka olen firman huolellisin siisteyden suhteen, mutta niitä toisten sotkuista joita itse siivoan luullaan minun sotkuikseni!), ei hankita työssä tarvittavaa välineistöä minulle, pimitetään tietoa, viedään tavaroita, syydetään rankimmat hommat minulle...

    • Musta-valkotyypit

      Olen huomannut 2 erityisryhmää jotka joutuvat helpommin kiusatuiksi. Ensin ovat ne hiljaiset puurtajat jotka eivät uskalla ilmaista itseään suuremmissa ryhmissä. Toisena ovat ne jotka noudattavat sääntöjä ja normeja tarkoin. Kiusaajina ovat tyypillisesti sellaiset musta-valkoiset tyypit, jotka ei näe itsessään mitään vikaa.

    • TOPITUSTOP

      Kirjoitan tp. Kiusaamisesta omalta osalta Olin 24poikamies kun menin huoltomieheksi sairaalaan. Koska omistin 22 senttisen kullin niin uutinen levisi. Sain kokea ahdistelua todella paljon tosin aluksi nautin kun melkein joka työvuorossa oli hoitsu auttamassa. Sit tajusin että aloin olla enempi iso kulli kuin muu..homma päättyi kuppa tartuntaan 9 muuta sai saman. Läksin pois kun alkoi tympiä ja naiset esitti aina naulujaa...huhu kulki ja puutostautiset kokeili

    • Akkavalta

      Minua on kiusattu työpaikallani. Olin aloittanut työt siellä ja jouduin silmätikuksi. Pätevyyteni kyseenalaistettiin, puhuttiin pahaa seläntakana ja puhuttiin pienistäkin tekemisistäni asioist paljon pahaa. Olen siis sairaanhoitaja. Työpaikallani huono työilmapiiri siis. Kiusaamiseeni puututtiin ja se loppui mutta tuntuu siltä ett en pysty unohtamaan kaikkea mitä minusta sanottiin ja miten minulle huudettiin ja tiuskittiin

    • loppui

      Itse olin nykyisessä työpaikassani noin puolivuotta, kiusaamisen kohde. Varmaankin siksi että mulla oli eniten töitä. Mikään ei kelvannut ja jokaisesta asiasta keksittiin jotain sanomista. Vaikka joku muu teki virheen se oli aina mun vika. Samaisesta työstä oli pari muuta, saatu kiusattua ulos.

      Joku oli jopa saatu lähtemään kesken työpäivän. Kiusaajat pitivät sitä miltei urotekona.
      Sitä oikein hehkutettiin.

      Pahimmat kiusaajat nuolivat TJ:n persettä niin sai hänetkin puolelleen. Samoin myös lähin esimieheni osallistui kiusaamiseen, vaikkei sitä enää myönnä. Puoleenvuoteen en jutellut käytännöllisesti katsoen kenenkään kanssa. En pitänyt ruokataukoja tai muitakaan taukoja.

      No sitten kovimman sesongin jälkeen sain työrauhan kun klaarasin sen, vaikkei se pitäisi olla edes mahdollista, käytännöllisesti katsoen. Samaa työtä muualla tekevät eivät usko, määriä mitä teen annetussa ajassa. Jopa yksi omistajista jolla sama koulutus ja työkokemusta, ei uskonut miten määrät on niillä vehkeillä mahdollisia. No nyt se tietää, kun on ollut joskus kanssani tekemässä.

      Pahin idiootti, lähti pois. Toinen käy vain sillointällöin, mut sillä ei ole enää mahdollisuuksia vaikuttaa negatiivisesti. TJ ei ymmärrä työstäni mitään, on vain tytyyväinen kun hänen ei tarvitse puuttua mitenkään.

      Lähin esimieheni on paras työtoverini vaikka, yleensä eritöitä tehdäänkin.

      Itselläni on nykyisin hyvinkin sananvaltaa ja sitä myös kuunnellaan. Omille työkavereilleni ja alaisilleni painotan sitä että työn pitää olla hauskaa. Jos alkaa keittää, kannattaa pitää tauko, vaikka olisi kuinka kiire. Jos joku tulee sanomaan, käske mun luo.

      Ketään ei kiusata. Olen tehnyt osaltani sen selväksi. Ei oman tiimin eikä toisen tiimin tekijöitä. Samoin yritetään huolehtia siitä ettei uudetkaan jää ulkopuolisiksi. Olen myös erittäin iloinen siitä että, nykyisin autetaan, vaikkei työ itselle kuuluisikaan. Vuoroin vieraissa.

      Nykyisin mulla on parempi palkkakin kuin lähimmällä esimiehelläni.
      Oli sitten kyseessä, esimieheni tai yksi omistajista, joka tulee työpaikalleni, he tekevät ohjeitteni mukaan. Tosin ensimmäisellä kerralla mietin ennen töiden aloittamista omistajan kanssa, kuinkahan sujuu? Mut 10minuutin jälkeen tiesin että hyvin tullaan toimeen.
      Enkä mä koe mitään nokkimisjärjestystä, ollaan vain työkavereita. On myös erittäin hyvä että omistajille menee suora tieto työstäni.

      Sanottakoon vielä että yrityksen omistajat eivät koskaan ole negatiivista sanaa minulle sanoneet. Päinvastoin. Nykyisin saattavat kysellä asioita joita ei TJ:ltä voi kysyä. Omistajat eivät juurikaan osallistu suorittavaan työhön, kuin tiettynä lyhkäsenä aikana. Ovat yleensä muissa bisneksissään kiinni.

      Nykyisin on kiva mennä töihin.

      • Painajaisesta voi selvitä.


    • akateeminenjakiusattu

      Työelämässä on paljon täysin työelämäkelvottomia ihmisiä. Sen on saanut havaita useassa työpaikassa. On useamman kerran useammassakin työpaikassa tullut oltua mitä erilaisempien hyökkäysten kohteena. Hyökkääjinä ovat olleet pääasiassa iäkkäät työntekijät, varsinkin naispuoliset työntekijät, vähän koulutetut ja yksinkertaista työtä tekevät.

      Nuorempana sai huomata käytännössä kaikissa työpaikoissa, että sylkykupin rooli tuli heti ensimmäisenä työpäivänä. Naurettiin, pilkattiin, tiuskittiin ja jopa huudettiin kurkku suorana, kun ei heti ensimmäisen työpäivän aamuna tiennyt valmiiksi kaikkea sitä, mikä talossa oli muodostunut käytännöiksi useiden vuosien ja vuosikymmenien aikana. Sittemmin akateemisen koulutuksen suorittaminen ja asiantuntijaroolissa toimiminen ei ole suojannut vähäisen osaamisen j yksinkertaisen työn tekijöiden hyökkäyksiltä ja pilkkanauruilta. Ne pahuksen tollot kuvittelevat monta kummallista asiaa. He kuvittelevat käytännön tiedon olevan akateemiseen tutkimukseen perustuvaa tietoa parempaa. Ja he kuvittelevat jonkin käytännön muodostumisen ja jatkumisen olevan itsessään todiste siitä, että se perustuu parhaalle mahdolliselle tiedolle ja että mitään siitä ei voi kyseenalaistaa. Ja he kuvittelevat, että heidän pitkä työkokemus itsessään on todiste siitä, että työnantaja arvostaa heitä parhaina osaajina.

      Ikävää on se, että kiusattu syyllistetään itse syylliseksi kiusaamisen kohteeksi joutumiseen. Ja ikävää on, kun pienillä paikkakunnilla kiusaaminen jopa siirtyy työpaikasta toiseen sen kautta, että joku uudessa työpaikassa tuntee jonkin siitä vanhasta työpaikasta, jolloin juorut kulkevat ja kiusaaminen jatkuu uudessa paikassa sieltä vanhasta paikasta edelleen mobilisoituna. Ja ikävää on myös, kun molemmissa paikoissa sitten ollaan tietämättömiä tosiasioista, eli siitä, että onko siinä kiusatussa itsessään ollut alkujaan edes mitään vikaa.

      Sen on työelämässä havainnut, että kiusatuksi tulemisen välttämiseen ei ole mitään takuuvarmaa keinoa. Työelämässä on niin monta hullua valloillaan, että mitä tahansa voi tapahtua missä tahansa. Ja sen on havainnut, että korkeatasoinen osaaminen ei pelasta kiusaamiselta, vaan se voi olla jopa se kiusaamisen syy, kun osaamattomat haluavat raivata henkilön, joka voi muodostaa osaamisellaan uhkan heidän omalle asemalleen. Hinnan tästä maksavat työtä tekevän ihmisten lisäksi työnantaja ja koko kansantalous. Osaamisen ja tutkitun tiedon ja sellaisena takuuvarmasti parhaan tiedon pilkkaamisen hinta kansantaloudelle on vuositasolla melkoinen.

      • Olen järkyttynyt, mutta en epäile etteikö näin olisi. Painajainen , joka jatkuu.


      • Anonyymi

        Vanha viesti, mutta kommentoin silti.
        Sitten ajan myötä koulukiusaminenkin pahenee, koska tämä on malli mistä lapset oppivat kun se kiusaaminen on oikeasti aikuisten aiheuttama ongelma. Ollaan tässä nähty kuinka tämä käytös on pahentunut ja lapset oireilee yhä enemmän.


    • Besserw

      Mä olen törmännyt sellaiseen ihmiseen, joka panttaa tietoja kait pönkittääkseen omaa asemaansa. Tyyppi suostuu jakamaan vain kaikkein yksinkertaisimmat työtehtävät. Hän ihmettelee, kun teen yhteistyötä muiden kanssa ja kun muut kysyvät asioita minulta eikä häneltä. Hänellä on tapana käpertyä piikkipalloksi tilanteissa, joissa hän saa ohjeita tai kritiikkiä esimieheltä. Kysymyksiinkin tulee usein vastauksena jonkinlainen puolustusreaktio. On vähän vaikeaa tehdä yhteistyötä, muttei mahdotonta. Tässä on tietty vain toinen puoli tarinaa.

      • proputpolttanut

        On tullut vastaan monta vastaavaa tapausta tiedon panttaamisesta. On myös niitä, jotka ovat tahallisen vaikeaselkoisia kaikessa ilmaisemisessaan, pyrkien tarkoituksella luomaan sekaannuksia, joiden avulla pääsee esittämään kritiikkiä ja aiheettomia syytöksiä. Pahimpia ovat kuitenkin ne, jotka antavat auliisti tietoa, mutta tarkoituksellisesti kuitenkin vääränä tietona. Naispuoliset työntekijät hallitsevat nämä temput miehiä paremmin. Liekö erityistä lahjakkuutta vaiko erityistä pirullisuutta.


    • Smile

      Joka kommentissa jotain tuttua myös omaan työpaikkaani liittyen ja näköjään todella yleistä kaikki häiriötekijät. Kaikista paras "kosto" kiusaajille on kun ei lähde mukaan heidän juttuihinsa. Hammasta purren kyllä välillä joutuu työpäivän läpi vetämään, mutta tavoitteena saada oma työ tehdyksi. Joskus tulee se päivä kun he joutuvat pyytämään apuasi jossain asiassa, iske sitten takaisin. Älä näytä kiusaajalle että hän onnistunut ärsyttämään sinua! Ei muuta kuin tsemppiä kaikille!

    • valtatekijäkö

      Suomessa kiusataan tilastollisestikin eniten koko Euroopassa. Tämä pätee sekä työpaikka- että koulukiusaamiseen. Mikähän suomalaisia vaivaa? Onkohan taustalla huono itsetunto, jota pitää pönkittää jollakin tavalla nauttimalla vallan tunteesta, kun pääsee vaikuttamaan haitallisella tavalla jonkun toisen elämään...

      • Suomalaiset ovat negatiivisia ja kateellisia. On myös tärkeää että kaikki tehdään samalla tavalla, kotona ja töissä, aina.

        En itse näe vaivaa muiden mielipiteistä. En ole muille ilkeä, olen oma itseni. Se ei tunnu olevan helppoa ihmisille. En siltikään ymmärrä miksi pitäisi suostua pakotettuun muottiin? Eikö riitä sitä on ihmisille kiva ja tekee työnsä hyvin?


    • mekkkk

      Yksi hyvä tapa ainakin miehenä on että jos joku on kusipää niin ei työopaikkalla vaan vapajalla laittaa kiusaajaan kunnolla turpiin niin helpottaa ja ei saa lopputiliä kun eiasialla ole mitään tekemistä työpaikan kanssa niin helpottaa huomattavasti.

    • StrömmingsLåda

      Samaa tapahtuu myös opetusalalla. Erityisesti määräaikaisissa työsuhteissa olevat naiskollegat ovat kunnostautuneet omalla työpaikallani.

      Keinoja ovat olleet sosiaalinen eristäminen, puhumattomuus (esim. ei vastata edes hyvän huomenen tervehdykseen, muusta puhumisesta puhumattakaan), tietoja pimitetään ja jätetään pois henkilöstökokouskutsuista...

      Työpisteellä olevat paperit, tehtävät ja henk.koht. tavarat pengotaan. Mitään ei ole vielä varastettu, joten kyse lienee halusta savustaa oletettu kilpailija pois pelistä.

      • resistance_is_futile

        Ilmeisesti näillä "kasvatusalan ammatillaisilla" on jäänyt kehittyminen kesken. Keinot ainakin ovat vielä hiekkalaatikko-asteella.


    • Selekta666

      Karmeita kertomuksia kiusaajista jotka sairastuttaa uhrinsa.
      Pahinta on jos kiusaaminen on vallan väline.
      Selekta on tästä räikein esimerkki jossa omistaja käskyttää ja ohjaa kiusaamaan ja painostamaan alaisiaan.
      Tämä henkilö on itse raukka pelkuri ja siksi käyttää välikäsiä tekemään likaisen työn.

      Näin sairasta toimintaa ei saisi olla Suomessa.
      Pahinta on että yrityksen työsuojelu ei pelaa lainkaan koska omistajaa ei uskalleta uhmata.
      Kuinka monen pitää vielä kärsiä ennen kun joku puuttuu asiaan.
      Sairas työpaikka jota ei voi suositella kenellekään.

    • Työsuojelulaki

      Työsuojelulaki on sellainen jossa määritellään syrjinnän ja kiusaamisen tunnusmerkit.
      Mikäli tunnet olevasi kiusattu ota yhteyttä yrityksen työsuojelusta vastaavaan henkilöön ja tee työsuojeluilmoitus.

      Jos olet jo joutunut työterveyden asiakkaaksi niin pyydä heiltä tukea asian selvittämiseksi.
      Kiusaaminen ja syrjintä ovat työsuojelurikkomuksia joihin tulisi aina puuttua.

      Yrityksen johdon ollessa kyseessä asia olisi hyvä viedä työsuojelupiirin käsiteltäväksi.

      • Anonyymi

        Teoriassa näin voisi toimia mutta, käytännössä ei.
        Yrityksen työsuojeluvaltuutettu ei suostu tekemään mitään koska on omistajan otteessa. Mahdolliset tiedustelut rikkeistä kiistetään ja peitellään. Tämän jälkeen helvetti on irti kun henkilöitä savustetaan ja kiusataan niin loppuun että kiusatut on valmiita mielenterveyspotilaita. Raakaa ja epäinhimillistä toimintaa jolle ei näy loppua. Tätä on todellisuus Selektalla ollut jo vuosikausia.


    • Pia64

      Tiedän tämän Selekta Henkilöstöpalvelut yrityksen jossa todellakaan ei välitetä säännöistä koska omistaja Lyyski pesee kätensä kaikesta. Suosittelen vaan yksinkertaisesti äänestämään jaloilla.. Siis valitse toinen työpaikka jossa ihmisiä kohdellaan arvonsa mukaan.
      Tsemppiä kaikille jotka ovat tässä helvetillisessä tilanteessa ja miettivät miten päästä pois.

    • prointoverttius

      Työelämän toimintakulttuurissa on laajasti vikaa. Työpaikkakiusaaminen on vain yksi sen ilmentymistä. Muita ongelmakohtia ovat rekrytointi ja etenemisen vääristymät.

      Rekrytointi on monella tavalla ongelmien alkulähde. Työhönotossa ei tärkein valintakriteeri ole osoitettu osaaminen eikä hakijasta esille tuleva motivoituneisuus. Tärkeämpiä valintakriteereitä ovat ulospäinsuuntautuneisuus, sanavalmius, aggressiivinen asenne, sukulaisuus, kaveruus ja valittavaan henkilöön mielletty mahdollisuus erilaisten valtapelien pelaamiseen. Ulospäinsuuntautuneisuus itsessään on eräänlainen persoonallisuushäiriö, joka käytännössä poikkeuksetta tuo mukanaan sellaiset asiat kuin narsistisuus ja pahimmillaan psykopaattisuus. Nämä kumpikaan eivät ole positiivisia asioita työilmapiirin kannalta. Ekstrovertteja kiusaajia on aiemmalla uralla nähnyt paljonkin, mutta yksikään introvertti työntekijä ei ole kiusannut ketään.

      Mitä tulee uralla etenemiseen, niin aggressiivisella asenteella työelämässä toimivat henkilöt varsin usein etenevät uralla nopeasti, vaikka ammattiosaaminen olisi nollatasoa. Urakehityksellä palkitaan niitä, jotka ihan vaan puhuvat mustan valkoiseksi ja ovat riittävän häpeämättömiä aina löytämään syyllisen epäonnistumisiin kestä tahansa muusta kuin itsestään. Tämän mahdollistaa se, että liian monella ihmisellä ympärillä on se heikkous, että heihin pystyy vaikuttamaan itsevarmalla ja jyrkällä puhetavalla niin, että faktoja ei enää tarkasteta.

      Kiusaaminen loppuisi, jos introverttisuutta ja siihen kiinteästi liittyvää oikeaa ammattimaisuutta arvostettaisiin työelämässä. Introvertit ja asiakeskeiset ihmiset vaan tekevät niin valtavasti parempaa ja laadukkaampaa työtä kuin ekstrovertit, jotka saavat kaiken käyttövoimansa sosiaalisista suhteista ja sairaista peleistä niiden puitteissa.

      • SopivinEiPätevin

        Tärkeimpiä valintakriteereitä ei missään nimessä ole ulospäinsuuntautuneisuus eikä motivaatio saati pätevyys tai tehokkuus. Itseasiassa ulospäinsuuntautuneelle ollaan useimmiten hyvin, hyvin kateellisia.

        Tärkein kriteeri on ”sopivuus”. Tähän sisältyy oikeanlaiset suhteet, oikeanlainen poliittinen tausta (oikeisto vs. vasemmisto), sopiva sukupuoli, ikä, seksuaalinen tausta, kansalaisuus, sopiva ulkonäkö ja sopivuus kaikin puolin työyhteisöön. Jos työyhteisö koostuu tyhmistä ja rumista, sopivin työntekijä on myös tyhmä ja ruma eikä suinkaan kaunis ja ulospäinsuuntautunut. Jos työyhteisö koostuu ei-asiakeskeisistä niin sopivin on yhtä ei-asiakeskeinen kuin muutkin. Jos kaikki muutkin ovat laiskoja ja hitaita niin sopivin on myöskin yhtä laiska ja hidas.


    • TyöelämäUusiksiko

      Hyviä kommentteja. Eksyin lukemaan näitä ihan mielenkiinnosta ja kyseinen aihe on kyllä varmasti paikallaan.
      Itsellä ei ole paljoa kokemusta työelämästä eikä liioin kiusaamisesta mutta suhtaudun ihmisiin hyvin ennakkoluuloisesti ja varovaisesti. Toki mullekin on joskus sanottu asioita joista en ole tykännyt ja herkkänä ne on jättänyt sisällensä ja joiden kautta elää yhä negatiivisia tunteita välillä muita kohtaan. Ystävän seurassa välillä hyvinkin puhelias mutta tieyissä tilanteissa muiden kanssa varautuneempi.

      T: tarkkailija introvertti

    • Ihansama

      Sama täällä. Suunnittelen lähtöä. En tunne enää mitään velvollisuudentunnetta pomoani kohtaan ja haluan lähteä mahdollisimman hankalassa tilanteessa pois. Jos jollain riittää ymmärrystä niin kertokaapa miten saa irtisanomisajaksi saikkua. Mä en katsele sen lehmän naamaa päivääkään pidempään kuin on pakko. Kyykyttäkööt seuraavaa...

      • aktiivinukkuja-

        Moi!
        Selkä tai psyykkiset syyt...näissähän taviksella on aina jotain häikkää varsinkin jos työpaikka on mielisairas niin sairastuuhan siinä kaikki aina toimaria myöden.


    • Ihansama

      Kiitos vastauksesta! Selkävaiva kuulostaa hyvältä. Kai sitä voisi kertoa myös olevansa vaikka ahdistunut niin ettei pysty olemaan töissä. Mutta jos kirjoittavat burnoutin tms niin sehän ei kai ole palkallista. Täytyy miettiä. Ehkä justiin joku selkävamma olisi hyvä.

    • JaakkoL

      Ei kannata alentua samalle tasolle kun ne raukat jotka kiusaamalla yrittävät päteä.
      Rikkomus on työturvallisuuteen liittyvä ja siihen oikea taho on työsuojelupiiri.
      Rehellinen ja avoin kannattaa olla näissä asioissa.
      Tietenkin jos et pysty työskentelemään työpaikallasi niin kannattaa puhua siitä työterveyslääkärin kanssa.

    • piipaapoo

      Itse olen tälläkin hetkellä työpaikkani kiusattu ja vaikka otin asian puheeksi kiusaajan kanssa niin tilanne ei muuttunut vaan hän syyllisti mua. Outoa on, että hän on mua paljon nuorempi. Onneksi mun ei tarvitse työskennellä hänen kanssaan ja siksi ei ole tarvinnut vaihtaa työpaikkaa. Näen häntä satunnaisesti. Hän on saanut muitakin työkavereita taaksensa. Kiusaaminen oli juurikin sellaista porukasta eristämistä, tiuskimista ja eleillä, ilmeillä vallan käyttöä. Todella pahalta tuo kaikki tuntuu ja itse en ole sitä mieltä, että hiljaisuus olisi paras tapa olla tuollaisessa tilanteessa. En ole kyllä turpiin vetämisenkään kannalla ja väkivalta ei ole ratkaisu mun mielestä. Esimiehen kanssa kannattaa ottaa puheeksi, jos tilanne ei muutu. Omalla kohdallani ei onneksi tarvitse työskennellä kyseisen kiusaajan kanssa,

    • epäilijä

      Kyllä näissä kirjoituksissa on paljon perää työntekeminenhän pitäisi olla kivaa ja palkitsevaa.On yrityksiä joissa vaihtuvuus on suuri yleisin syy huono työ ilmapiiri, hyvissä yrityksissä ei ole paljon vaihtuvuutta .Olen itse huomannut että nämä kiusaajat eivät itse useasti tiedosta omia virheitään . Moni lähtee pois ennen kuin jää huonoon työ ilmapiiriin .Nyt kun pitäis jaksaa pidenpään töissä olisi hyvä yritysten tehdä henkilöstön kanssa kyselyitä työ oloista. On usein että omistajat eivät tiedä mikä on yrityksen työn tekijöiden toiminta ympäristö.

    • Jatkojakullekin

      Itse myös nähnyt monenlaista ja tunnen ihmisiä joilla kokemuksia, lähteneet eläkkeelle. Elämä kallis työ halpa.

    • Helppoarahaa

      Kalliiksi tulee veronmaksajille, vaan ei auta itku markkinoilla. Sen saa mitä tilaa.

    • Näinhänsemenee

      Työvoiman määrääkiristettävä työpaikoilla, jotta kustannukset pysyvät tasoissa. Kun yksi lähtee ei tilalle uutta. Sijaisten palkkaaminen eilistä maailmaa.

    • Suoraatoimintaa

      Suositellaan eläkkeelle siirtymistä kaikille kiusatuille. Paras teko itselle kiusatulle. Muille vaikea paikka.

      • eijummarra

        Kirjoitat epäloogisesti. Voisitko selventää ajatustasi?


    • yepyep

      Jep jep ja näin tehdään. Tsemppiä vaan itse kullekin.

    • KaikkiLoppuuAikanaan

      On todella raskasta. Voimia ja tsemppiä sulle! Lohduttaudu sillä että kiusaajillasi on kurja elämä. Ja he aikanaan saavat takaisin sen mitä tekevät. Kokemusta löytyy.

      Työpaikalla oli vaikea olla kun kaksi työntekijää oli lyöttäytynyt yhteen, enkä saanut heihin minkäänlaista hyvää yhteyttä, tuntui että he eivät todellakaan pitäneet minusta ja että he puhuivat minusta pahaa selän takana.

      Käytännössä hyvin vähän konkreettista olisi pystynyt osoittamaan toteen mutta joka päivä tulin kotiin itkien. Kurja ilmapiiri ja tilanne painoi mieltä iltaisin..

      Onneksi tilanne ei kuitenkaan kestänyt kovin kauan, vaikka raskas vaihe se oli.

      • Säälittävää

        Jos joku nauttii toisten kiusaamisesta, saa siitä jotain outoa mielihyvää, hänenkään elämänsä ei kyllä ole häävin kadehdittavaa.


      • juuei

        Juu ei. Naisista toinen on kolhon näköinen ja alkoholisoituneen oloinen ja toinen on kyssäselän alun omaava anorektikko.


    • PuolustajaaTarvitaan

      Itse selvisin rukouksella. Jumala muutti tilanteen aikanaan. Esimiehelle kerroin asiasta vasta jälkeenpäin. Minulla olisi ollut hyvin vähän konkreettista osoittaa toteen ettei se senkään puolesta varmaan olisi auttanut.

      Sinun tapauksessasi, etkö luule, että kiusaajasi joutuisivat noloon tilanteeseen tai noloon valoon esimiehensä silmissä jos asiat selviäisivät? Kiusallisempaan kuin mihin itse olet joutunut? Tietysti se voisi aiheuttaa lisäärtymystä, mutta myös painetta muuttaa käytöstään.

      Toki ymmärrän ettei varmaan tee mieli mennäkään niihin yhteisiin tilaisuuksiin välttämättä, mutta pääsisit edes räikeimmistä epäkohdista eroon. Pysy vain itse asiallisena ja rohkeana, niin työnantajasi kunnioittaa sinua. Tuskin kukaan työnantaja/ esimies haluaa kannustaa kiusaamisesta nauttivia työntekijöitä jatkamaan käytöstään -ellei itse ole samanlainen. Toivottavasti ei?

    • HuonoJama

      Anteeksi, luin huonosti. Työnantaja siis tietää mutta ei puutu. Siinä tapauksessa olisi parasta katsella uutta työpaikkaa, tuollaista ei kukaan kauan kestä. Vai voisiko työsuojeluvaltuutettu auttaa?

    • Eienääkiitos

      Itseään isonakin pomona pitänyt nuori mies, ulkomaan edustustossa, tuli usein sauna-alueelle, kun ihmisillä oli omat varatut vuorot, oli sitten perheitä tai yksinäisiä naisia. Allas ja sauna-alue muodostivat kokonaisuuden, jonne ei tietenkään normaali ihminen lähde steppailemaan tällaiseen aikaan, edes allas-alueelle, saati saunarakennukseen. Tällainen nimitteli toisia hulluksi. Vahingoitti myös valtion omaisuutta. Sanoi, että hänet on todettu 'kypsäksi' (varsinaiseen virkaan). Taisi olla epäkypsin koko väestä. Nykyään lienee Espanjassa leikkimässä lähettilästä.

      • VaihdetaanOsia_

        Mä voin ottaa sun työn. Jää sä vaikka eläkkeelle! Kyllä mulle raha kelpaa kunhan vaan normaali palkka maksetaan eikä kyse ole huoraamisesta!


    • hippunen

      Jokainen kokee työyhteisöissä asioita omalla tavallaan- perusluonteensa mukaan. Kenenkään ei pidä lähteä kuitenkaan siihen, että on olemassa työsuhteessa firmassa, ja omille tavaroille(työskentelyyn liittyen ym) on kaappi, johon muilla on pääsy, ja kasaavat sinne tavaroita. Itse olen tilanteessa, jossa minulla on työkohteistani yhdessä lukittava kaappi! Lopuissa jätän omat juttuni johonkin naulakkoon aloittaessani vuoron.
      Varsinaisen pomon tiloissa käyn harvemmin, mutta minulla on samat oikeudet liikkua niissä kuin muillakin työntekijöillä, eli tasapuolinen kohtelu toteutuu. Työkaverit tietävät minun olevan talonväkeä ns. ja kuulumiset joskus vaihdetaan.
      Aloittaja, joko otit asian esille työyhteisössäsi? Mitä pidempään annat tilanteen pöyhtyä, sitä ikävämmäksi se muuttuu. Työtoverisikin voivat kokea sinun-.laiskottelevan, viettävän vapaita- jne ymmärtämättä, että teet itsenäisenä työtä työnantajasi lukuun.

    • Sieluapuuduttavaa luettavaa. Kyselin kokemuksista toisessa ketjuavauksessa, mutta tämä oli melko tyhjentävää luettavaa.

      Yleisesti olen huomannut, että tyhmät ihmiset kiusaavat tyhmillä keinoilla. Fiksummat tekevät sen ovelammin. Ilkeät ovat suoraan ilkeitä, peittelemättä.

      Mutta miksi ne kiusaa? Miten uhri valikoituu?

      Alistuvat kestävät, ehkä sairastuvat. Vahvat sairastuvat, ajan kanssa. Joitakin ei kiusata. Toiset on toistuvasti uhreina. Jotkut kävelevät pois, toiset heitetään pois, joku eläköityy ja osa joutuu työkyvyttömäksi. KIUSAAMISEN vuoksi! Aika pimeää touhua. Suomi on sairas maa.

      • Likkasuomesta100

        Työpaikassa on aina kolme eri ryhmää.
        1 .eliitiryhmä- jotka voivat tehdä ihan mitä vaan ,työskentelee sen mukaan miten "jaksaa"- pomot eivät huomautta heille mistään ja jos on jotain josta niitten pitää sanoa ,pomo kysyy NIIN ystävällisellä äänen sävyllä...että kävisikö niin ja niin..
        Nämä eliitti työläiset ovat niitä jotka juoruilee muista työntekijöistä.
        Useimmin ne ovat niin pidettyjä pomoille että pomot eivät huomaa miten ne suorastaan puhuvat paskaa jostakin hyvästä työntekijästä jolle ovatten kateita.
        Usein hyvä työntekijä saavutetaan pois juuri näin.
        2. Keskiryhmä- nämä ovat tunnollista työntekijöitä joilta vaaditaan hyvin paljon.Jos he tekevät pienenkin virheen,osaston jokainen ihminen kuulee sen.
        Eliitti ryhmä ei yleensä siedä tätä ryhmää koska heidän työpanos on hyvää ja he eivät ole kiinnostuneita eliitti ryhmän juoruilee.
        3. Työläiset jotka tulevat töihin.Heidän annetaan olevan ihan rauhassa- tulevat " kuitenkin " töihin......
        Jos olet ryhmässä nro 2 ,on sinulla mahdollisuus tulla kaikkien vihattavaksi,vahinko ,et edes tiedä syytä.


    • Kiusaamiselle.Stop

      Tee niin että tulosta työsuojelun sivuilta pikaisesti lomakkeet häirintä sekä psykososiaalinen kuormitus. Täytä ne ja lähetä kirjallisesti mielellään sähköpostilla esimiehellesi. Sinulta tullaan myöhemmin kysymään oleko tehnyt tätä.

      Sitten tulee mahdollinen palaveri jossa kiellät kiusaajaa ja sanot ettet hyväksy hänen/heidän toimintaa koet sen syrjiväksi ja se haittaa terveyttäsi.

      Joka kerralla kun et saa kutsua mitä muut saa laitarät sähköpostin esimiehelle ja kerrot että sinä et saanut ja koet sen syrjiväksi.

      Ota kaikki asiat esille muuten olet liian helppo kohde.

      Nyt kun olet ilmoittanut kirjallisesti kaikista epäkohdista ja jos työnantaja ei ole tehnyt muutoksia ota yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun ja kerro kaikki hänelle.

      Käy työterveyslääkärissä ja kerro kiusaamisesta ja miten se vaikuttaa sinuun.

      Soita AVIn ilmaiseen neuvontaan pyydä yhdistämään hyvinvointi osastolle ja kuvaile tilanne he neuvovat miten tulee toimia.

      Työsuojelulaissa lukee että työnantaja kiusaamisesta tiedon saadessaan ei puutu asian korjaamiseksi on se tuomittava rikos.

      Pidä päiväkirjaa kiusaamisesta päivä kellonaika tapahtuma ja mahdolliset todistajat. Säästä kaikki sähköpostit. Lataa työpuhelimeesi sivellysjoka äänittää kaikki puhelut se on laillista äänittää jos itse olet keskustelussa mukana.

      Pyri äänittämään kiusaamustilanteita.
      Pyydä muistiot palavereista.

    • Pena65

      VARO SELEKTAA. Pahin ja sairain työpaikka ikinä!

      • Anonyymi

        Hallinnosta lähtee Selektalta koko ajan pois turhautuneita työntekijöitä. Yritys todellakin sairastuttaa työntekijänsä. Perään yrityksen omistaja lähettää uhkailuja jos työntekijä aikoo mennä alan toisiin yritykseen töihin.
        Raukkamaista toimintaa Selektalta!


    • Anonyymi

      Selekta on kiusaamisen pahin paikka.
      Todellakin kannattaa lähteä niin kauan kun vielä voi.
      Suosittelen ettei kukaan allekirjoita mitään hämäriä sopimuksia yrityksen kanssa.
      Uhkailuja tulee varmaan perään mutta ne eivät ole todellisia koska sitoumukset eivät ole pitäviä.
      Omistajan tapa on ollut kautta aikojen hyvin likainen. Ensin luvataan maat ja taivaat. Lopulta selviää millainen yritys oikeasti on. Tämän jälkeen omistajan toiminta on todella luokatonta. Henkilöt hylätään ja kiusataan loppuun asti. Kun sitten lähtö tulee niin haukut ja uhkailut on kiitoksena.
      ÄLÄ VAAN MENE TÄHÄN FIRMAAN JA JOS OLET NIIN LÄHDE AJOISSA POIS.

    • Anonyymi

      Voi voi, silti epäilen alun olevan osittain provoilua, vaikka olen itsekin joutunut paremmin koulutettuna olemaan vähäpätöisimmissä töissä kuin kauan samalla työpaikalla olleet vähemmän kouluttautuneet työntekijät. Työhönsä leipiintyneet kauemmin työssään olleet ihmiset ovat käyttäneet taitojani hyödykseen koska heillä ei ole ollut tarvittavaa osaamista johonkin työtehtävään jota uudistetaan.
      Sitä tapahtuu mutta minkäs teet siinä tilanteessa jos töihin ei pidemmäksi aikaa palkata. Jokainen pitää kiinni omista eduistaan jos korkeammalta taholta ei asiaan puututa.
      Siksi työelämässäkin olisi oltava työnkiertoa ja mietittävä tarkemmin nämä uuden työntekijän mahdollisuudet ja osaamistaso, myös palkka koska se on usein huonompi hänelle joka tulee myöhemmin.
      Kenenkään ei pidä suostua savutuksen kohteeksi työpaikallaan. Aina on olemassa ylempi taho jonne asiasta voi valittaa. Työnjohdollakin voi olla ylempi taso joten hänet voi ohittaa tehdessään valituksen.

    • Anonyymi

      Selekta on todella sairas yritys joka järjestelmällisesti käyttää syrjintää ja kiusaamista johtamisen välineenä omaan hallinnon henkilöstöönsä. Kukaan ei uskalla tehdä vastaan mitään koska kiusaamisen takana on yrityksen tj joka on omistaja. Hänen käskystä henkilöt saavat kimppuunsa välijohdon joka savustaa ei toivotut pihalle. Työsuhteen päätyttyä perään vielä uhkaillaan jos henkilöt aikovat työllistyä samalle alalle.
      Yrityksen linja on riidellä koska se on halvempaa kuin oikein toimiminen.

    • Anonyymi

      Selekta on pahin ja karmein paikka mitä voi kukaan kuvitella. Järkyttävää painostusta ja vuokratyöntekijöiden kusettamista. Hallinnon työntekijät pakotetaan toimimaan väärin ja huijaamaan vuokratyöntekijöitä, jokainen hallinnon henkilö pelkää oman työpaikkansa puolesta ja on pakotettu toimimaan kuten käsketään. Kun hallinnon työntekijä haluaa vaihtaa työpaikkaa niin uhkaillaan sanktioilla ja vastatoimilla jos siirtyy alalla toiseen yritykseen töihin.
      Todella raukkamaista toimintaa joka on jatkunut jo vuosia.
      Kenenkään ei pidä sekaantua tähän yritykseen.

    • Anonyymi

      Mistä suomalaisten kusipäisyys johtuu? Aina joku huolehtii siitä, että yhdessä ei voi olla mukavaa. Kyllähän jokaisella on aina silloin tällöin vaikeita aikoja, sehän selvää. Siinäkään ei ole mitään pahaa, jos joku haluaa tehdä työnsä omassa rauhassa. Me olemme kaikki erilaisia.

    • Anonyymi

      Selekta on pahin

    • Anonyymi

      Selekta ja Promesta on karmeita esimerkkejä kiusaamisesta. Kiusaaminen on ylhäältä johdettua ja sallittua eikä rajoitu vain työsuhteeseen vaan vielä sen jälkeen painostuksena ettei saisi samalle alalle mennä töihin eikä mistään kertoa jälkeenpäin mitä on kokenut.

    • Anonyymi

      A) Ainakin ensisijainen asia, että tuskin haluaisitkaan mennä heidän kanssaan samoihin tilaisuuksiin..

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe