Nuori, älä mene linja-auto korjaamolle töihin.

KohtaPoisssss

Linja-autoala elää voimakkaan kilpailun alla. Voitto katteet ovat pieniä ja pakottaa monet linja-autotalot säästämään monessa asiassa. Joskus tehdään vahingossa tappiollisia sopimuksia (tai jopa tarkoituksella kilpailijan takia) koska kaikkia muuttujia ei olla pystytty ottamaan huomioon esim. uudet autot ovat melko surkeita 5v päästä ja menee paljon rahaa niiden ylläpitoon, jolloin voitot muuttuvat tappioiksi.

Omasta korjaamosta myös säästetään paljon. Ei ole aidosti resursseja laittaa ongelmia kuntoon ja sitä kautta tehdään sitten työtunteja enemmän kun menetelmät eivät välttämättä ole nykyaikaa. Työkaluista, varaosavarastosta (kappalemäärät ja monipuolisuus) ja tarvikkeista säästetään paljon (ei osteta). Työ on välillä haastavaa tehdä toissijaisilla menetelmillä jotka ovat jonkin verran hitaampia, raskaampia ja hankalempia, joten se mitä investoinneissa "säästetään" niin työtunnit ( ylityöt) syövät todellisuudessa "säästöt" vuositasolla.... ja kierre jatkuu. Pitää välillä rakennella eri vaihtoehto osista kokonaisuus kun alkuperäinen on kuulemma liian kallis ja säästö usein hukkuu sitten kikkailuun, joka ei välttämättä ole niin hyvä teknisesti (kestävyys/toimivuus) kuin alkuperäinen toteutus. Paljon joudutaan katsomaan läpi sormien vikoja koska autot uhkaa muuten loppua linjoilta (ruuhka-aikaan) ja tulee liian kallista korjaamista muuten jos kaikki pienikin laitetaan kuntoon esim. kuuluvat räminät, josta kuskit kaikkein eniten lopulta kärsivät. Ammattiylpeyden (haluaa korjata hyvin) joutuu asentaja yksinkertaisesti nielemään tai muuten tulee vihaiseksi pitkällä aikavälillä ja pää vain hajoaa. Pitää vain asettua palkkanauhan puolelle ja opetella "hälläväliä" asenne, niin pärjää eli moraalista pitä tinkiä paljon.

Kun esimiehille koittaa puhua epäkohdista kuinka käytännössä pitkällä aikavälillä firma voisi säästää rahaa jos joihinkin asioihin investoidaan rahan ja/tai työtuntien voimin, niin eivät suostu edes aidosti puhumaan ja tutkimaan asiaa.... koska ylemmät painostaa ettei kulut saa lisääntyä ja töitä pitäisi vain edelleen tehdä. Sen takia toiminta ei kehity ja välillä toiminta tuntuu hölmöläisten hommalta, koska ei yksinkertaisesti firmalla ole varaa investoida epäkohtien parsimiseen. Pientä tai suurta huijaamista tapahtuu että kyllä sitten myöhemmin epäkohtiin puututaan., mutta ei nyt.... ja sitä päivää ei tule edes hieman voitollisinakaan vuosina. Kehitys kohti toimivampaa kokonaisuutta korjaamolla on todella hidasta.

YT (potkut) uhka on olemassa vuosi vuodelta jos firma on pari vuotta peräkkäin tuottanut tappiota. Linjoja hävitään ja autoja ei tarvitse niin paljoa korjata, jolloin ei tarvita myöskään asentajiakaan. Asentajan tappilaina perhettä perustaessa vaikkapa asunon muodossa on melko iso riski jos ei heti pääse muualle vastaavalla palkalla asennus hommiin jos lähtö tulee. Koko ajan joutuu tasapainoilemaan epävarman alan ja pankin välillä. Sen takia on "pakko" kuulua liittoon ja pitää myös pesämunaa jotta tarvittaessa pärjää useamman kuukauden työttömänä jos lähtö tulee.

Raskaskalustoasentajista on pulaa ainakin pääkaupunkiseudulla. Suosittelen vain väliaikaisesti olemaan linja-autojen parissa ja siirtymään sitten muihin raskaskalustoihin kun sopiva paikka aukeaa. Jatkuvat puutteet vievät työilon mennessään ja se ei ole yli 40v uran arvoista.

14

762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipäpalasinamaailmalla

      Älkää suhtautuko työpaikkoihin "koko elämän" ammattina. Työsopimus kantaa mutta jokainen yhtiö elää joka päivä. Olkaa valmiita vaihtamaan työpaikkaa. Ja laskekaa työttömyysajan tulot realistisesti. Ansiosidonnainen on vain 55% edellisestä vuosipalkasta laskettuna. Ja kantaa vain sata päivää jolloin se alenee kymmenellä prosentilla. Eli kun olette ilmoittautuneet työttömiksi työnhakijoiksi, älkää luulko saavanne uutta työtarjousta vanhalta yhtiöltä. Hakekaa samantien uutta työpaikkaa ja olkaa valmiita vaihtamaan myös alaa. Kun sitten saatte uuden työn, ei sekään ole ikuinen.

    • HankalaAlaaaaa

      Hyviä puolia on että töitä saa tehdä vielä suht rauhassa verrattuna kaupallisiin korjaamoihin esim. volvo ja scania, joilla on jonkinlainen provikka palkka. Ei jatkuva kiirekkään provikoiden menettämisen toivossa ole mielelle hyväksi.

    • Macci-Macciovelli

      Työ linja-autokorjaamolla on "aitoa" työtä. Älä asentajana vaivaa päätäsi kustannustehokkuudella -vaan kerää kokemusta ja ammattitaitoa. Esimiehesi ovat taloudesta /tehokkuudesta vastuussa, sinä asentajana työsi jäljestä. Sinulla on silti paljon päätösvaltaa luovuutesi ratkaisuista.
      Pidä silmäsi avoinna äläkä sekaannu vastuukysymyksiin. Korjaamoaloilla on aina vastuuhenkilöitä/ kuskeja, jotka tietävät paremmin, enemmän ja suuremmalla äänellä. Anna heille mahdollisuus profiloitua "osien vaihtajina /asiantuntijoina" ja kehity sinä syy-yhteyden ymmärtäjänä.
      Kerää palkkasi; ole tarpeellinen ja hanki harrastus jossa saat muille tarpeillesi tyydytystä.

    • KehitystäTarvitaan

      Kumma vain että jos useampi asentaja on samaa mieltä jostakin epäkohdasta että sen kuntoon laittaminen ei olisi edes suuri työ tai suuri investointi vuositasolla, niin silti siitä ei pidä antaa palautetta esimiehille? Esimerkiksi kattavasti työkaluja henkilökohtaiseen työkaluvaunuun.... maksaa kuulemma liikaa, mutta ylityöt sunnuntaina ei sitten ilmeisesti maksa. :=)

      Mutta olet kyllä oikeassa että mitä turhaan sitä on miettiä tuottavuutta jos kuitenkin palkan saan kuten ennenkin.... tuli valmista tai ei (kohtuullisessa ajassa). Firmahan siinä vain häviää, en minä. Olen myös samaa itsekkin monesti miettinyt että parempi keskittyä niihin asioihin mihin voi oikeasti vaikuttaa esim. kyselemällä tutuilta muista työpaikoista ja sopivalla hetkellä työpaikan vaihtamiseen. Tulee sitten jossain vaiheessa uusi asentaja ruotuun samaan taloon, joka myös kummastelee epäkohtia, valittaa samoista asioista kuin jo muut vuosia aikaisemmin esimiehilleen.... ja kierre jatkuu.

      • macci-macciovelli

        Tuhlaamisen kierre kyllä ennenpitkään kilpailuyhteiskunnassa loppuu ja tuhlarit ovat myös rahaa tekevien ja sitä myyvien tiedossa. Kysymys on ennemminkin odotuksista, potentiaalista ja sijoittamisesta kuin aikaansaamisesta. Miksi muuten seurataan tarjoustuotteita tai lyödään vetoa? Tarjoustuotteen palautusoikeus tai takuu ei välttämättä tee kaupasta ns. kokonaistaloudellisesti edullista ja jos jätät lottoamatta et voi voittaa.

        Missä asiassa haluat vaikuttaa? Yrityksen oma, tiukka ja dynaaminen, korjaamo tekee työnsä ainakin 25% tehokkaammin VS. huoltosopimus, mitä tulee euromääräisesti raskaan kaluston ylläpito ja huoltokuluista esim. 7 vuoden tarkastelujaksolla. Ajankäytöllisesti hyöty on vielä suurempi, koska omaa henkilöstöä ja kalustoa ei tarvitse irroittaa oman korjaamon ulkopuolelle siksi aikaa, kun huoltosopimus tai kaupallinen taho ylläpitää infraa. Kaupallinen taho ottaa kyllä toimintakatteensa, lisäksi autoissa on takuita ja vakuutuksia.

        Tuo oletettu 25% raha: 10, 20, 50 autosta, alkaa olemaan sellainen summa jo vuositasolla, että se rupeaa olemaan kohtuu monen intressin mielenkiintona. Sellaisena henkilönä, joka osallistuu tai päättää kyseisen rahasumman kohtalosta, haluaa kysyä kenties viimeisten joukossa asentajalta mielipidettä sijoittaa tuota summaa. Summahan on kerääntynyt katsojan näkökulmasta eri asioista. Asentajan ajan kuuluu mennä töihin eikä strategiaan. Voisin jopa nähdä keskustelutilanteen lähtökohtaisesti niin, että pelkkää negatiivista -asentaja- saa aikaan, kun lähtee tälle tielle.

        Kun yrityksessä on sitten lyöty vetoa ja juostu tarjousten perässä, tullaan väistämättä siihen, että jossain kohtaa tarvitaan joko ulkopuolista rahoitusta tai ja saneerauksia. Terve itsesuojeluvaisto kehottaa silloin hankkiutumaan eroon kaikesta ei välttämättömästä. Mitä silloin teet asentaja? Vastarannan kiiskit ja tuhlarit ovat silloin se resurssien syöjä, josta hankkiudutaan eroon. Oletko silloin vaihtanut työpaikkaa vai tuletko vaihtamaan? Mikä on asentajan strategia ja keskusteletko siitä palkanmaksajan kanssa. Ihmetys on kyllä molemminpuolista.

        Voi hyvin: mene ulos ja hengitä -harrasta


    • HyväKikulit

      Nuori. Koita saada leipä revittyä mahdollisimman helposti, ja mielummin valtion avustuksilla. Näin toimien sinulle aukeaa taivaan portit tulevaisuudessa!

    • VastarannanAsentaja

      Todistit juuri todella hienosti että korjaamoon ei voi juurikaan vaikuttaa ja asentajista tulee vanhentuneiden metodein niitä resurssien syöjiä. Kun ei kuunnella eikä anneta uskottavia vastaperusteita, niin sehän luo sitä "hälläväilä" ilmapiiriä ja eihän sillä tuottavuudellakaan ole sitten juurikaan väliä enään. Parempi vain olla hiljaa ja pelata itsekkin eli tehden enemmän mukavia hommia sekä pistäen silmät vain kiinni ikävissä hankalissa hommissa jos sen joku muu saa. Kyllä hinuri tuo sitten tarvittaessa linjalta auton takaisin korjaamolle jos huonosti "vedonlyönti" menee.

      Kun johtajat eivät itse ole näkemässä mihin kaikkeen erergiaa hukkuu, niin sitä on helppoa myös vähätellä kun asentaja koittaa sitä selittää. Jos johtajat olisivat itsekkin kuukauden töissä korjaamolla nähden eri tilanteita, niin silmät aukenisivat ihan toisella tapaa.... mihin niitä resursseja todella hukkuu.

      Työkaluthan ovat vain kulua eikö vain? Ei ne tuota mitään joten turha olla kattavasti? Palkkakulut ovat kiinteitä, jopa ne ylityökulut jotka eivät ole resurssien hukkaamista kun ei viitsitä investoida työkaluihin? Ostetaan sinullekkin työläppäriksi kierrätyskeskuksesta alitehoinen tietokone ja tee sillä töitä kun jatkuvasti joudut odottamaan kun kone raksuttaa.... teet sitten vain pidempää päivää. :)

    • LoputonTie

      Huoltosopimuksissa on tosiaankin se ongelma että korjataan vasta sitten kun jokin on rikki eikä mielellään ennakoida. Oma korjaamo sen sijaan panostaa myös ennakoivasti.

      Mutta tuntuu olevan ongelmana että merkkejä on paljon ja myös erilaisten työkalujen, tarvikkeiden ja varaosien tarve kasvaa huomattavasti. Työnantaja näkee että turhan paljon rahaa sidottu materiaaleihin kun samaa rahaa tarvitaan (kipeästi) myös muualla.

    • Kabus

      Volvolla korjataan kaikki volvo merkkiset, edulliseen hintaan...............

    • KaikkiVolvollee

      Eräs hinurimies kertoi kuulleensa usealta asiakkaalta etteivät mielellään enään Volvolle vie autoaan kun liian usein laatu korjauksessa on ollut huonoa. En tiedä mitä tällä tarkalleen tarkoitettiin, mutta ilmeisesti asiakkaat ovat pettyneet mistä ovat joutuneet maksamaan. Tämä siis vain PKS hinurimiehen kertomana, joten ei voi kuitenkaan yleistää että koko Volvo konserni olisi jotenkin huono. En nyt niin muuten noteeraisi kommenttia, mutta sattuu olemaan kommentti sellaiselta henkilöltä joka on omistajien kanssa suoraan tekemisissä.

      Uskon että provikat kannustavat myös korjaamaan mistä aita on matalin jos se on mahdollista ettei asentaja menetä provikkaa.

    • LyhytnäköistäSäästämistä

      Välillä tuntuu että joku työntekijä komentoketjussa menettää bonuksen tai pelkää paikkansa puolesta jos kulut nousevat (pitäisi investoida), jolloin kannustaa torppaamaan "kohti tulevaisuutta" kehittämisen.

    • Macci-Macciovelli

      Rahan valta vs sosiaalinen status

      Tutkimuksia työyhteisön sosiaalisesta ilmapiiristä ja sen vaikutuksesta työn tuottavuuteen törmätään tämän tästä. Aika usein kipukohdat tuottavuuteen ovat kyllä tiedossa, mutta -jokin- vain estää tavoitteisiin pääsyn.

      Minusta ihmisluontoa ei tarvitse etsiä Dostojevskistä tai Alan Greenspanin kuvauksista. Jokainen löytää varmasti ne omat perestroikansa asiaankuuluvine vivahteineen omasta lähipiiristä. Miten muodostat suhteesi siihen? Onko pakko tuntea pahaa oloa tai velvollisuutta osallistua blokkeihin; oletko huomaamattasi osallistunut -bändäri- järjestelmän ylläpitoon. Vieressä haukkuu -rakkikoira- mutta sinun on pakko myötäillä?

      Edelleen, voi hyvin: mene ulos ja hengitä -harrasta. Salkkareissa on mainoskatkoja ja telkkarin voi aina sulkea. Minusta tärkeintä on että voit hyvin, tulet töihin ja olet luottamuksen arvoinen. Ihan sama kenen luottamuksen, kyse on sinusta.

    • EnOleRobottiiii

      Voisit harkita poliitikon uraa; puhut paljon hienoina vertailuna muusta kuin itse työelämän ytimestä ja näin keskustelua johdetaan harhaan.

      Kyllähän se vaikuttaa paljon tuottavuuteen jos jatkuvasti joutuu perusasioista muistuttamaan ja kinuamaan, jotta saadaan oikeasti korjaamon työt hoidettua. Ja kun asentajien silmissä menetetään se luottamus työnantajaa kohtaan, niin alkaakin se "ei tartte munkaan sitten niin sykkiä" asenne eli motivaation katoaminen, joka sitten todellakin maksaa kun väsytään eikä jakseta kunnolla enään välittää moraalista... tehdään töitä hieman kevyemmin ikäänkuin passiivisena mielenilmaisuna.

    • Talkoo-Taavetti

      Nythän puree jo ylityökiellot joka paikassa ja vajaa viikko enää, niin otteemme kovenevat ja saavat lakkovahdit hommia sekä meidän ruiskupartiomme heitä tukemaan.
      Siinä isommat työmotivaatiot karsimme pois joka portilla.
      Nyt näytetään hallitukselle ja sen höynäyttämille rikkuripyrkyreille !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe