Bosch on tehnyt innovaation, jonka asiosta dieselien päästöt laskevat radikaalin alas jo nyt.
* Bosch seeks to restore diesel reputation with new staff rules, technology
- https://www.cnbc.com/2018/04/25/reuters-america-bosch-seeks-to-restore-diesel-reputation-with-new-staff-rules-technology.html
Lehdistön infon suhteen saa kuitenkin olla hieman kriitinen, sillä niissä on osin ristiriitaisia tieotoja tämän saman asian suhteen.
Muuan toinen artikkeli kertoi tekniikan olevan jo valmis ja helppo ottaa käyttöön, eikä vaadi uutta "rautaa" ja sovellettaessaan alittaa siis jo nyt reippaasti vuodelle 2020 asetetut päästövaatimukset.
Lukemistani artikkeleista ei käynyt ilmi onko tuo teknologia sovellettavissa vain uuteen tuotantoon, vai onko sillä mahdollista päivittää myös vanhempia ja jos, niin minkä EURO-luokan dieseleitä.
Ps. Laitoin uuden avauksen aiheesta kun tuon toisen avauksen epämääräinen otsikointi vie aivan oudoille laduille itse asiasta.
Boschin uusi tekniikka pelastaa dieselin (?)
16
316
Vastaukset
- Ertsu
Ennenwanhaan dieseliä suosittiin siksi, että se päästää vähemmän hiilidioksidia kuin vastaavan tehoinen bensakone. Se hiilidioksidi syntyy siitä polttoaineen polttamisesta. 1 kg:sta dieselöljyä tulee 2,6 kg hiilidioksidia.
- EIIhanNiinkään
"1 kg:sta dieselöljyä tulee 2,6 kg hiilidioksidia"
Mutta jos sen dieselin polttaa astiassa avotulena niin ei ole puristussuhdetta eikä siitä saa mekaanista työtä ollenkaan ulos.
Dieselissä puristussuhde on korkea ja sen takia hyötysuhde on bensamoottoria parempi. Se on perimmäinen syy dieselin paremmuuteen. Pieni CO2 päästö on sitten seuraus siitä.
- tukkipuu
Kyllä suomen luonto poistaa myrkyt ilmasta, meillä on tiheää metsää!
- njet.nafta
Ei mikään metsä poista tappavaa myrkkyä, jota dieselit tuottavat (NOX), mutta hiilidioksidia kylläkin. Dieselit tuottavat jälkimmäistä vähemmän kuin bensa-autot. Boschin rakentamia ovat olleet myös huijausvolkkareiden ja muidenkin ruiskutuksen ohjausyksiköt.
- EiEroa
njet.nafta kirjoitti:
Ei mikään metsä poista tappavaa myrkkyä, jota dieselit tuottavat (NOX), mutta hiilidioksidia kylläkin. Dieselit tuottavat jälkimmäistä vähemmän kuin bensa-autot. Boschin rakentamia ovat olleet myös huijausvolkkareiden ja muidenkin ruiskutuksen ohjausyksiköt.
Usko pois, bensamoottorin tuottama NOX on ihan yhtä vaarallista.
- Hjgdtuplö
EiEroa kirjoitti:
Usko pois, bensamoottorin tuottama NOX on ihan yhtä vaarallista.
Niinpä. Ja mitä tapahtuukaan CO:lle, siis häkäpäästöille? Sitäkään ei taida metsät poistaa niinkuin CO2 eli hiilidioksidia. Niitähän bensamoottoreille on sallittu tuottaa kaksi kertaa niin paljon kuin dieseleille.
Sallitut typpioksidipäästöissä ei ole enää juuri eroa bensa- ja dieselmoottoreissa. Näin euro6-luokituksessa, joka tuli voimaan jo syksyllä 2014 ja sen jälkeen valmistetuissa autoissa. - päästötvähenevät
EiEroa kirjoitti:
Usko pois, bensamoottorin tuottama NOX on ihan yhtä vaarallista.
Bensamoottoreiden NOX päästöt vähenevät etanolin ansiosta nykyistä matalammaksi viimeistään vuonna 2020-2021, koska markkinoilta poistuu joko 95E10 tai 98E5.
E20 polttoaine tulee vuonna 2020 korvaamaan näistä jomman kumman polttoaineen, sitten myöhemmin tulee markkinoille myös E25 tai E30 polttoaine.
Jo vuonna 2011 astui voimaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitelaki. Jonka mukaan vuonna 2019 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitäisi olla vähintään 18%. Vuonna 2020 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitää olla vähintään 20%. Siksi Etanolipitoisuus molemmissa bensalaaduissa tulee nousemaan nykyistä suuremmaksi jo lähivuosina, jotta määrätyt/sovitut tavoitteet biopolttoaineiden määristä liikenteessä toteutuvat. - NiinVäheneekin
päästötvähenevät kirjoitti:
Bensamoottoreiden NOX päästöt vähenevät etanolin ansiosta nykyistä matalammaksi viimeistään vuonna 2020-2021, koska markkinoilta poistuu joko 95E10 tai 98E5.
E20 polttoaine tulee vuonna 2020 korvaamaan näistä jomman kumman polttoaineen, sitten myöhemmin tulee markkinoille myös E25 tai E30 polttoaine.
Jo vuonna 2011 astui voimaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitelaki. Jonka mukaan vuonna 2019 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitäisi olla vähintään 18%. Vuonna 2020 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitää olla vähintään 20%. Siksi Etanolipitoisuus molemmissa bensalaaduissa tulee nousemaan nykyistä suuremmaksi jo lähivuosina, jotta määrätyt/sovitut tavoitteet biopolttoaineiden määristä liikenteessä toteutuvat.Biopolttoaineet lisääntyvät myös dieselmoottoreissa. Niissä se on vielä helpommin toteutettavissakin. Useinmiten ei vaadi mitään muutoksiakaan, vaan voi heti aloittaa biopolttoaineiden käytön, jos sitä on saatavilla.
’Lähivuosina’ on tulevaisuutta ja tulevaisuus koskee kaikkia, ei vain bensamoottoreita. Sillä tuskin voi perustella nykyisten autojen päästöjen vähäisyyttä tai haitallisuutta.
Tulevaisuudessa kaikkien autojen, moottorista riippumatta, päästöt vähenevät. Bensamoottorit eivät ole tässä ainoita eikä muista poikkeavia.
- oiko.sulku
Bosch keksi aikoinaan kipinän ja pimeyden ruhtinas Lucas oikosulun!!! Näin se oli kuumalla 60-luvulla.
- 2.gen.huijari
Uusi laite tunnistaa kaikki päästötesterit väylän kautta ja testaajat hahmontunnistuksen ja testiauton lähellä käydyn keskustelun avulla ja osaa säätää auton huijaussoftaa.
- AutoVaihtooni
Jep. Tuo boschin uusi systeemi on tosi hieno. Se tunnistaa gps:n avulla sijaintinsa. Kun auto tietää olevansa testerissä niin se alkaa käydä neljän sylinterin asemesta kahdella, jolloin päästöt puolittuvat jälleen :)
- parempivaihtoehto
Pidän Boschin ideaa typeränä. Paras ja edullisin tekniikka myös kuluttajan kannalta olisi uusien diesel autojen tekniikan muuttaminen samanlaisiksi kuin Scanian käyttämä tekniikka, joka mahdollistaa etanolin käytön diesel moottorissa. Eli etanoli-diesel RED95(ST1) /ED95 (ulkomailla tunnetumpi) polttoaine. Näin ei tarvittaisi hiukkassuodattimia, eikä mitään pakokaasujen puhdistusaineita kuten adblue/urea. Ei myöskään EGR venttiiliä. Myrkylliset päästöt vähenevät merkittävästi ja ilman huijauksia.
Etanoli-diesel toimii hyvin Suomenkin sääolosuhteissa, eikä juurikaan pahenna polttoaineenkulutusta toisin kuin bensamoottorilla.- EipäJuuri
Bioetanolidiesel ei kumminkaan Nox ongelmaa juurikaan ratkaise. Nox päästöt on kyllä saatu vähän vähenemään mutta ei edes puoleen, hetikään:
https://www.lth.se/fileadmin/mot2030/filer/11._Stalhammar_-_Scania_ED95_development.pdf
Mutta ei kai mikään estäisi käyttämästä Boscin keksintöä myös etanolidieseleissä.
- Kiitos_Bosch
Hyvä juttu!
- saasteiden_dilemma
Oheisen artikkelin mukaan kyse ei ole itsessään uudesta teknologiasta, mutta olemassa olevan jatkokehityksestä ja tehokkaammasta hyödyntämisestä.
Kuitenkin tuo teknologia vastaa nykynormeihin ja hyvin pitkälle tilevaisuuteen, ylittäen noin 10-kertaisesti vuodelle 2020 asetetut vaatimukset.
Nykyisein hyväksytyt 168 mg NOx / km vs. uuden tekniikan 13 mg NOx / km todellisissa käyttöolosuhteissa.
Haastavemmissa kaupunkioloissakin Boschin prototyypin päästöt olivat 40 mg NOx / km.
Mutta varjopuolena on se, että tuo teknologia on sovellettavissa vain uuteen autotuotantoon, ei olemassaolevaan ja tulennee saatavillekin vasta vasta noin kahden vuoden kuluttua.
Artikkelissa arvioidaankin, ett'ei tuo sinänsä lupaava teknologia ehdi pelastaa mm. Saksan diesel-luisua ja markkinaosuuksia.
- https://www.am-today.com/article/comment-bosch-compte-sauver-le-diesel
.- seatVWskodaudisamaTDI
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagenin-takaisinostot-usassa-mita-seuraavaksi/
eurooppaan sama homma niin VW asiakkaat pysyy uskollisina
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311021
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452473- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6916