Boschin uusi tekniikka pelastaa dieselin (?)

saasteiden_dilemma

Bosch on tehnyt innovaation, jonka asiosta dieselien päästöt laskevat radikaalin alas jo nyt.

* Bosch seeks to restore diesel reputation with new staff rules, technology

- https://www.cnbc.com/2018/04/25/reuters-america-bosch-seeks-to-restore-diesel-reputation-with-new-staff-rules-technology.html

Lehdistön infon suhteen saa kuitenkin olla hieman kriitinen, sillä niissä on osin ristiriitaisia tieotoja tämän saman asian suhteen.

Muuan toinen artikkeli kertoi tekniikan olevan jo valmis ja helppo ottaa käyttöön, eikä vaadi uutta "rautaa" ja sovellettaessaan alittaa siis jo nyt reippaasti vuodelle 2020 asetetut päästövaatimukset.

Lukemistani artikkeleista ei käynyt ilmi onko tuo teknologia sovellettavissa vain uuteen tuotantoon, vai onko sillä mahdollista päivittää myös vanhempia ja jos, niin minkä EURO-luokan dieseleitä.

Ps. Laitoin uuden avauksen aiheesta kun tuon toisen avauksen epämääräinen otsikointi vie aivan oudoille laduille itse asiasta.

16

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ertsu

      Ennenwanhaan dieseliä suosittiin siksi, että se päästää vähemmän hiilidioksidia kuin vastaavan tehoinen bensakone. Se hiilidioksidi syntyy siitä polttoaineen polttamisesta. 1 kg:sta dieselöljyä tulee 2,6 kg hiilidioksidia.

      • EIIhanNiinkään

        "1 kg:sta dieselöljyä tulee 2,6 kg hiilidioksidia"

        Mutta jos sen dieselin polttaa astiassa avotulena niin ei ole puristussuhdetta eikä siitä saa mekaanista työtä ollenkaan ulos.

        Dieselissä puristussuhde on korkea ja sen takia hyötysuhde on bensamoottoria parempi. Se on perimmäinen syy dieselin paremmuuteen. Pieni CO2 päästö on sitten seuraus siitä.


    • tukkipuu

      Kyllä suomen luonto poistaa myrkyt ilmasta, meillä on tiheää metsää!

      • njet.nafta

        Ei mikään metsä poista tappavaa myrkkyä, jota dieselit tuottavat (NOX), mutta hiilidioksidia kylläkin. Dieselit tuottavat jälkimmäistä vähemmän kuin bensa-autot. Boschin rakentamia ovat olleet myös huijausvolkkareiden ja muidenkin ruiskutuksen ohjausyksiköt.


      • EiEroa
        njet.nafta kirjoitti:

        Ei mikään metsä poista tappavaa myrkkyä, jota dieselit tuottavat (NOX), mutta hiilidioksidia kylläkin. Dieselit tuottavat jälkimmäistä vähemmän kuin bensa-autot. Boschin rakentamia ovat olleet myös huijausvolkkareiden ja muidenkin ruiskutuksen ohjausyksiköt.

        Usko pois, bensamoottorin tuottama NOX on ihan yhtä vaarallista.


      • Hjgdtuplö
        EiEroa kirjoitti:

        Usko pois, bensamoottorin tuottama NOX on ihan yhtä vaarallista.

        Niinpä. Ja mitä tapahtuukaan CO:lle, siis häkäpäästöille? Sitäkään ei taida metsät poistaa niinkuin CO2 eli hiilidioksidia. Niitähän bensamoottoreille on sallittu tuottaa kaksi kertaa niin paljon kuin dieseleille.

        Sallitut typpioksidipäästöissä ei ole enää juuri eroa bensa- ja dieselmoottoreissa. Näin euro6-luokituksessa, joka tuli voimaan jo syksyllä 2014 ja sen jälkeen valmistetuissa autoissa.


      • päästötvähenevät
        EiEroa kirjoitti:

        Usko pois, bensamoottorin tuottama NOX on ihan yhtä vaarallista.

        Bensamoottoreiden NOX päästöt vähenevät etanolin ansiosta nykyistä matalammaksi viimeistään vuonna 2020-2021, koska markkinoilta poistuu joko 95E10 tai 98E5.
        E20 polttoaine tulee vuonna 2020 korvaamaan näistä jomman kumman polttoaineen, sitten myöhemmin tulee markkinoille myös E25 tai E30 polttoaine.

        Jo vuonna 2011 astui voimaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitelaki. Jonka mukaan vuonna 2019 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitäisi olla vähintään 18%. Vuonna 2020 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitää olla vähintään 20%. Siksi Etanolipitoisuus molemmissa bensalaaduissa tulee nousemaan nykyistä suuremmaksi jo lähivuosina, jotta määrätyt/sovitut tavoitteet biopolttoaineiden määristä liikenteessä toteutuvat.


      • NiinVäheneekin
        päästötvähenevät kirjoitti:

        Bensamoottoreiden NOX päästöt vähenevät etanolin ansiosta nykyistä matalammaksi viimeistään vuonna 2020-2021, koska markkinoilta poistuu joko 95E10 tai 98E5.
        E20 polttoaine tulee vuonna 2020 korvaamaan näistä jomman kumman polttoaineen, sitten myöhemmin tulee markkinoille myös E25 tai E30 polttoaine.

        Jo vuonna 2011 astui voimaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitelaki. Jonka mukaan vuonna 2019 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitäisi olla vähintään 18%. Vuonna 2020 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitää olla vähintään 20%. Siksi Etanolipitoisuus molemmissa bensalaaduissa tulee nousemaan nykyistä suuremmaksi jo lähivuosina, jotta määrätyt/sovitut tavoitteet biopolttoaineiden määristä liikenteessä toteutuvat.

        Biopolttoaineet lisääntyvät myös dieselmoottoreissa. Niissä se on vielä helpommin toteutettavissakin. Useinmiten ei vaadi mitään muutoksiakaan, vaan voi heti aloittaa biopolttoaineiden käytön, jos sitä on saatavilla.

        ’Lähivuosina’ on tulevaisuutta ja tulevaisuus koskee kaikkia, ei vain bensamoottoreita. Sillä tuskin voi perustella nykyisten autojen päästöjen vähäisyyttä tai haitallisuutta.
        Tulevaisuudessa kaikkien autojen, moottorista riippumatta, päästöt vähenevät. Bensamoottorit eivät ole tässä ainoita eikä muista poikkeavia.


    • oiko.sulku

      Bosch keksi aikoinaan kipinän ja pimeyden ruhtinas Lucas oikosulun!!! Näin se oli kuumalla 60-luvulla.

    • 2.gen.huijari

      Uusi laite tunnistaa kaikki päästötesterit väylän kautta ja testaajat hahmontunnistuksen ja testiauton lähellä käydyn keskustelun avulla ja osaa säätää auton huijaussoftaa.

    • AutoVaihtooni

      Jep. Tuo boschin uusi systeemi on tosi hieno. Se tunnistaa gps:n avulla sijaintinsa. Kun auto tietää olevansa testerissä niin se alkaa käydä neljän sylinterin asemesta kahdella, jolloin päästöt puolittuvat jälleen :)

    • parempivaihtoehto

      Pidän Boschin ideaa typeränä. Paras ja edullisin tekniikka myös kuluttajan kannalta olisi uusien diesel autojen tekniikan muuttaminen samanlaisiksi kuin Scanian käyttämä tekniikka, joka mahdollistaa etanolin käytön diesel moottorissa. Eli etanoli-diesel RED95(ST1) /ED95 (ulkomailla tunnetumpi) polttoaine. Näin ei tarvittaisi hiukkassuodattimia, eikä mitään pakokaasujen puhdistusaineita kuten adblue/urea. Ei myöskään EGR venttiiliä. Myrkylliset päästöt vähenevät merkittävästi ja ilman huijauksia.

      Etanoli-diesel toimii hyvin Suomenkin sääolosuhteissa, eikä juurikaan pahenna polttoaineenkulutusta toisin kuin bensamoottorilla.

    • Kiitos_Bosch

      Hyvä juttu!

    • saasteiden_dilemma

      Oheisen artikkelin mukaan kyse ei ole itsessään uudesta teknologiasta, mutta olemassa olevan jatkokehityksestä ja tehokkaammasta hyödyntämisestä.

      Kuitenkin tuo teknologia vastaa nykynormeihin ja hyvin pitkälle tilevaisuuteen, ylittäen noin 10-kertaisesti vuodelle 2020 asetetut vaatimukset.

      Nykyisein hyväksytyt 168 mg NOx / km vs. uuden tekniikan 13 mg NOx / km todellisissa käyttöolosuhteissa.

      Haastavemmissa kaupunkioloissakin Boschin prototyypin päästöt olivat 40 mg NOx / km.

      Mutta varjopuolena on se, että tuo teknologia on sovellettavissa vain uuteen autotuotantoon, ei olemassaolevaan ja tulennee saatavillekin vasta vasta noin kahden vuoden kuluttua.

      Artikkelissa arvioidaankin, ett'ei tuo sinänsä lupaava teknologia ehdi pelastaa mm. Saksan diesel-luisua ja markkinaosuuksia.

      - https://www.am-today.com/article/comment-bosch-compte-sauver-le-diesel

      .

      • seatVWskodaudisamaTDI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11021
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2473
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    10. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      916
    Aihe