Boschin uusi tekniikka pelastaa dieselin (?)

saasteiden_dilemma

Bosch on tehnyt innovaation, jonka asiosta dieselien päästöt laskevat radikaalin alas jo nyt.

* Bosch seeks to restore diesel reputation with new staff rules, technology

- https://www.cnbc.com/2018/04/25/reuters-america-bosch-seeks-to-restore-diesel-reputation-with-new-staff-rules-technology.html

Lehdistön infon suhteen saa kuitenkin olla hieman kriitinen, sillä niissä on osin ristiriitaisia tieotoja tämän saman asian suhteen.

Muuan toinen artikkeli kertoi tekniikan olevan jo valmis ja helppo ottaa käyttöön, eikä vaadi uutta "rautaa" ja sovellettaessaan alittaa siis jo nyt reippaasti vuodelle 2020 asetetut päästövaatimukset.

Lukemistani artikkeleista ei käynyt ilmi onko tuo teknologia sovellettavissa vain uuteen tuotantoon, vai onko sillä mahdollista päivittää myös vanhempia ja jos, niin minkä EURO-luokan dieseleitä.

Ps. Laitoin uuden avauksen aiheesta kun tuon toisen avauksen epämääräinen otsikointi vie aivan oudoille laduille itse asiasta.

16

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ertsu

      Ennenwanhaan dieseliä suosittiin siksi, että se päästää vähemmän hiilidioksidia kuin vastaavan tehoinen bensakone. Se hiilidioksidi syntyy siitä polttoaineen polttamisesta. 1 kg:sta dieselöljyä tulee 2,6 kg hiilidioksidia.

      • EIIhanNiinkään

        "1 kg:sta dieselöljyä tulee 2,6 kg hiilidioksidia"

        Mutta jos sen dieselin polttaa astiassa avotulena niin ei ole puristussuhdetta eikä siitä saa mekaanista työtä ollenkaan ulos.

        Dieselissä puristussuhde on korkea ja sen takia hyötysuhde on bensamoottoria parempi. Se on perimmäinen syy dieselin paremmuuteen. Pieni CO2 päästö on sitten seuraus siitä.


    • tukkipuu

      Kyllä suomen luonto poistaa myrkyt ilmasta, meillä on tiheää metsää!

      • njet.nafta

        Ei mikään metsä poista tappavaa myrkkyä, jota dieselit tuottavat (NOX), mutta hiilidioksidia kylläkin. Dieselit tuottavat jälkimmäistä vähemmän kuin bensa-autot. Boschin rakentamia ovat olleet myös huijausvolkkareiden ja muidenkin ruiskutuksen ohjausyksiköt.


      • EiEroa
        njet.nafta kirjoitti:

        Ei mikään metsä poista tappavaa myrkkyä, jota dieselit tuottavat (NOX), mutta hiilidioksidia kylläkin. Dieselit tuottavat jälkimmäistä vähemmän kuin bensa-autot. Boschin rakentamia ovat olleet myös huijausvolkkareiden ja muidenkin ruiskutuksen ohjausyksiköt.

        Usko pois, bensamoottorin tuottama NOX on ihan yhtä vaarallista.


      • Hjgdtuplö
        EiEroa kirjoitti:

        Usko pois, bensamoottorin tuottama NOX on ihan yhtä vaarallista.

        Niinpä. Ja mitä tapahtuukaan CO:lle, siis häkäpäästöille? Sitäkään ei taida metsät poistaa niinkuin CO2 eli hiilidioksidia. Niitähän bensamoottoreille on sallittu tuottaa kaksi kertaa niin paljon kuin dieseleille.

        Sallitut typpioksidipäästöissä ei ole enää juuri eroa bensa- ja dieselmoottoreissa. Näin euro6-luokituksessa, joka tuli voimaan jo syksyllä 2014 ja sen jälkeen valmistetuissa autoissa.


      • päästötvähenevät
        EiEroa kirjoitti:

        Usko pois, bensamoottorin tuottama NOX on ihan yhtä vaarallista.

        Bensamoottoreiden NOX päästöt vähenevät etanolin ansiosta nykyistä matalammaksi viimeistään vuonna 2020-2021, koska markkinoilta poistuu joko 95E10 tai 98E5.
        E20 polttoaine tulee vuonna 2020 korvaamaan näistä jomman kumman polttoaineen, sitten myöhemmin tulee markkinoille myös E25 tai E30 polttoaine.

        Jo vuonna 2011 astui voimaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitelaki. Jonka mukaan vuonna 2019 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitäisi olla vähintään 18%. Vuonna 2020 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitää olla vähintään 20%. Siksi Etanolipitoisuus molemmissa bensalaaduissa tulee nousemaan nykyistä suuremmaksi jo lähivuosina, jotta määrätyt/sovitut tavoitteet biopolttoaineiden määristä liikenteessä toteutuvat.


      • NiinVäheneekin
        päästötvähenevät kirjoitti:

        Bensamoottoreiden NOX päästöt vähenevät etanolin ansiosta nykyistä matalammaksi viimeistään vuonna 2020-2021, koska markkinoilta poistuu joko 95E10 tai 98E5.
        E20 polttoaine tulee vuonna 2020 korvaamaan näistä jomman kumman polttoaineen, sitten myöhemmin tulee markkinoille myös E25 tai E30 polttoaine.

        Jo vuonna 2011 astui voimaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitelaki. Jonka mukaan vuonna 2019 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitäisi olla vähintään 18%. Vuonna 2020 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitää olla vähintään 20%. Siksi Etanolipitoisuus molemmissa bensalaaduissa tulee nousemaan nykyistä suuremmaksi jo lähivuosina, jotta määrätyt/sovitut tavoitteet biopolttoaineiden määristä liikenteessä toteutuvat.

        Biopolttoaineet lisääntyvät myös dieselmoottoreissa. Niissä se on vielä helpommin toteutettavissakin. Useinmiten ei vaadi mitään muutoksiakaan, vaan voi heti aloittaa biopolttoaineiden käytön, jos sitä on saatavilla.

        ’Lähivuosina’ on tulevaisuutta ja tulevaisuus koskee kaikkia, ei vain bensamoottoreita. Sillä tuskin voi perustella nykyisten autojen päästöjen vähäisyyttä tai haitallisuutta.
        Tulevaisuudessa kaikkien autojen, moottorista riippumatta, päästöt vähenevät. Bensamoottorit eivät ole tässä ainoita eikä muista poikkeavia.


    • oiko.sulku

      Bosch keksi aikoinaan kipinän ja pimeyden ruhtinas Lucas oikosulun!!! Näin se oli kuumalla 60-luvulla.

    • 2.gen.huijari

      Uusi laite tunnistaa kaikki päästötesterit väylän kautta ja testaajat hahmontunnistuksen ja testiauton lähellä käydyn keskustelun avulla ja osaa säätää auton huijaussoftaa.

    • AutoVaihtooni

      Jep. Tuo boschin uusi systeemi on tosi hieno. Se tunnistaa gps:n avulla sijaintinsa. Kun auto tietää olevansa testerissä niin se alkaa käydä neljän sylinterin asemesta kahdella, jolloin päästöt puolittuvat jälleen :)

    • parempivaihtoehto

      Pidän Boschin ideaa typeränä. Paras ja edullisin tekniikka myös kuluttajan kannalta olisi uusien diesel autojen tekniikan muuttaminen samanlaisiksi kuin Scanian käyttämä tekniikka, joka mahdollistaa etanolin käytön diesel moottorissa. Eli etanoli-diesel RED95(ST1) /ED95 (ulkomailla tunnetumpi) polttoaine. Näin ei tarvittaisi hiukkassuodattimia, eikä mitään pakokaasujen puhdistusaineita kuten adblue/urea. Ei myöskään EGR venttiiliä. Myrkylliset päästöt vähenevät merkittävästi ja ilman huijauksia.

      Etanoli-diesel toimii hyvin Suomenkin sääolosuhteissa, eikä juurikaan pahenna polttoaineenkulutusta toisin kuin bensamoottorilla.

    • Kiitos_Bosch

      Hyvä juttu!

    • saasteiden_dilemma

      Oheisen artikkelin mukaan kyse ei ole itsessään uudesta teknologiasta, mutta olemassa olevan jatkokehityksestä ja tehokkaammasta hyödyntämisestä.

      Kuitenkin tuo teknologia vastaa nykynormeihin ja hyvin pitkälle tilevaisuuteen, ylittäen noin 10-kertaisesti vuodelle 2020 asetetut vaatimukset.

      Nykyisein hyväksytyt 168 mg NOx / km vs. uuden tekniikan 13 mg NOx / km todellisissa käyttöolosuhteissa.

      Haastavemmissa kaupunkioloissakin Boschin prototyypin päästöt olivat 40 mg NOx / km.

      Mutta varjopuolena on se, että tuo teknologia on sovellettavissa vain uuteen autotuotantoon, ei olemassaolevaan ja tulennee saatavillekin vasta vasta noin kahden vuoden kuluttua.

      Artikkelissa arvioidaankin, ett'ei tuo sinänsä lupaava teknologia ehdi pelastaa mm. Saksan diesel-luisua ja markkinaosuuksia.

      - https://www.am-today.com/article/comment-bosch-compte-sauver-le-diesel

      .

      • seatVWskodaudisamaTDI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe