Euthyphro dilemma

AteistiVaan

.. on yksi klassisista teistisistä moraalidilemmoista, joka juontaa juurensa siihen, että monet uskovat ajattelevat moraalikäsityksen tulevan Jumalalta.

(1) Määrääkö Jumala moraalisesti hyviä tekoja, koska ne ovat moraalisesti hyviä?
VAI
(2) Ovatko teot moraalisesti hyviä, koska Jumala määräsi ne?

Yleinen käsitys moraalisesti hyvälle teolle on, että se edistää tietoisten olentojen hyvinvointia. Mutta voisiko tämä olla jotenkin muutenkin? Eli voisiko hyvän käsite olla toisin, jos Jumala niin määräisi?

7

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristillsessä perinteessä mennään kirkkaasti kakkosvaihtoehdon kanssa. Massamurhat, sukupuuttoon tappamiset, naisten alistaminen, kärsimyskuolema, itsensä alentaminen, jne. Ei tuolla oikein moraalin kanssa ole mitään tekemistä, mutta silti moni uskovainen pitää uskontoaan korkean moraalin airuena...

      En ole muuten tuollaista "yleistä käsitystä" moraalista vielä nähnyt, enkä sitä suoralta kädeltä lähtisi allekirjoittamaankaan. Mutta minä olenkin jossain määrin moraalinen relativisti.

    • nää_on_näitä

      Määritelijä on ottanut lähtökohdakseen käsityksensä jumalasta määrittelemäättä sitä sen enempää.
      Mikä tämä Euthyphro on jotta voisin arvella siitä jotakin.
      Itse asiaan voisin ajatella että monella uskovaisella on oma käsitys Jumalasta, löytyneekö montaakaan yksituumaista ajatusta jos lähdetään määrittelemään että Jumala on persoona tms.. Mitä silloin sisältyy persoona käsitykseen. Kuitenkin jotkut ajattelevat että persoona tarkoittaa ihmisen kaltaista jotakin.
      Pitkälti näissä kysmyksissä on vastaus tekeekö Jumala ihmismieleen ajatuksen "hyvä teko"

      Teroristi muuttuu voittonsa jälkeen kansallisankariksi ja pystytetään vapauden patsaita. Häviönsä jälkeen hänet kidutetaan kuolijaaksi saman ihmismielen (jumalan) tahdosta.
      Jokin tässä mättää. Oma kästykseni Jumalasta on että ennemmin epäilisin ihmismieltä kuin Jumalan Tahtoa

      • AteistiVaan

        Euthyphro on Platonin noin 400 eaa kirjoittama teksti. Tietoa löytyy googlelta...


    • Ihminen toimii kokemustensa mukaan. Määrääkö Jumala kokemukset se on toinen juttu.
      Kokemusten mukaisesti opetetaan lapset, ei ole aikaakaan kun poikalapset olivat halutuja koska heistä opetettin "hyviä" sotilaita.
      Petetysti tarkoitettiin että meidän pitää sotimalla voittaa maailma ja sen mukana kaikki hyvinvointi.... meille?
      "Mun isäin oli sotamies" HUOM ei kenraali ei kuningas vaan alinta kastia tykinruokaa.

      Nykyisin hetkittäin "kansan syvissä riveissä" oivalletaan että hyvinvointi lisääntyy jakamalla hyvinvointia, ei lsäämällä tykinruokaa ja tykkejä.
      Vahvaa uskoa vaaditaan jotta nykyiset sodat esim. välimeren maissa nähdään hyvinvoinnin lisäämisenä. Johtajillamme sitä näyttää olevan. Saanevatko he sen Jumalalta, hyvä kysymys tosiaan. Ettei vain tulisi kansalta?
      Se on varmaa että jokainen tekee parhaansa.

    • Mikäliedilemma

      Yleensä sekoitetaan käsitteet usko, uskovaisuus ja Jumala kun maailmaa ja ihmisiä arvioidaan. Ateistit varsinkin. Uskon mukaan olemme Jumalan kuvia kaikki niin uskovat kuin ateistit joskin kovasti turmeltuneita omasta halustamme joka on se omatekemä vaihtoehtoinen hyvän määritelmä. Toiset uskoo toiset ei, siinä se. Mikä olisi kolmas - n hyvä?

    • ope10

      Jos nyt ymmärsin oikein asetelman:

      (1) Määrääkö Jumala moraalisesti hyviä tekoja, koska ne ovat moraalisesti hyviä?

      Tässä siis jumala olisi määrännyt ne TEOT, jotka ihminen tekee "moraalisesti hyvinä" tekoina. Koska valinnanavapaus on moraalin ehdoton edellytys, tuollainen jumalan määräämä teko ei voi olla edes moraalinen, saati hyvä. Kohta 1 on moraalisesti ristiriitainen.

      VAI
      (2) Ovatko teot moraalisesti hyviä, koska Jumala määräsi ne?

      Tässä jumala olisi määrännyt eli siis määritellyt moraalisen hyvyyden. Tämä on perinteinen käsitys moraalista teologiassa. Moraalinen hyvyys lähtee jumalasta. Paha on lahtöisin pirusta tms. sielun vihollisesta. Ihmisellä on valinnanvapaus "jumalallisen" hyvyyden ja pahan houkutusten välillä.

      Mitään dilemmaa en tosin näe tässä. Jumala määrittelee hyvä just niin kuin mielensä tekee. Ja uskovainen uskoo sen.

    • lrhrp

      Kuvitteellisen olion 'mielpiteellä' ei ole merkitystä!

      Seuraajien höpötyksillä kylläkin, mutta meidän kulmilla yhä vähemmän. Onneksi!

      Senkun raukat mumisevat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä kaivatussasi

      Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2216
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

      Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      351
      1485
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1473
    4. 209
      1428
    5. Hitto että tekis

      Mieli saada sua
      Ikävä
      68
      1121
    6. Minä tiedän sen

      Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      988
    7. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      960
    8. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      959
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

      https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      29
      891
    10. Onko kaivattusi

      Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      859
    Aihe