Eli me tulevat vanhukset.Nyt on aika meidän toimia.Hyvinvointivaltio on jättänyt nykyiset vanhukset pahasti heitteille, heidät jotka puolustivat maatamme, rakensivat pohjan hyvälle yhteiskunnalle.
Nyt on meidän aika puolustaa heitä kaikin mahdollisin keinoin ja samalla omaa tulevaisuuttamme.Funtsitaanpa yhdessä ihan oikeesti, mitä voimme tehdä.
Siis me ihan tavalliset suomalaiset-olimmepa töissä tai kenties jo eläkkeellä- aletaan ideoimaan ja toteuttamaan pian parannuskeinoja, kun ei nuo korkeantahon päättäjät tunnu siihen pystyvän .Vai puuttuko heiltä halu?
Huomio me tulevaisuuden jätesäkitkö ?
13
355
Vastaukset
- khshK
Nyt vanhoilla menee taloudellisesti keskimäärin ihan hyvin. Puhun nyt keskimäärin. Työikäisenä köyhä = vanhana vielä köyhempi... niin se vaan menee. Terveyspalveluiden kannalta äärimmäisen hyvin. Yhteiskunta satsaa heihin isolla panoksella, on kotihoitoa, on eläkeläisen hoitotukea, on ateriapalvelua, on kauppapalvelua, on henkilökohtaista avustajaa, lääkärin kotikäyntiä, on jumppa/kuntosali/ulkoilu/monta muuta ryhmää, on eläkeläisalennusta, intervallijaksoja kuntoutumiseen, palveluasumista, pääsivät helpolla eläkkeelle, nuorena ei tarvinnut kuin mennä tehtalle kysymään töitä yms. Kaikkea hyvää heillä on ollut ja on nyt. Tuttua usein käyvää seuraa joillain ehkä liian vähän. Siinä se ongelma - kun läheiset ovat muut monet kuolleet, jää yksin. Tämän on suuri "ongelma" - yhteisöllisyyden rapauduttua nykypäivänä moni jää yksin - se syö elämän liekin ja tappaa ennenaikojaan. Ovat tosin itse pedanneet porukalla oman elämänsä hyvät ja huonot asiat. Onnekkaita ne vanhat joilla lapsia ja hyviä sellaisia (tämänkin itse pedanneet).
Sen sijaan ehkä nyt kannattaisi meidän nuorempien keskittyä omaan elämäämme ja tulevaisuuteemme. Onko meillä sama tuki ja helpotukset kuin nykyään? Millainen on maailma kun olemme itse vanhoja? Lähtökohtaisesti elämä pitää elää nuorena, mutta olisi se kiva kun olisimme itse sitten pedanneet myös asiat kuntoon vanhaksi tultuamme. Tämä tehkäämme, tämän eteen taisteltammekoon. Siinä meille tärkein fokus.
Kaikki vaatii pätäkkää. Meidän pitää kaikessa toiminnassa ja politiikassa mahdollisimman paljon toimia niin, että meidän valtion julkisen sektorin alueelle jää sitä pätäkkää. Muuten peli on menetetty, ellet ole sitten yksityisesti vauras - harva on- Justjoo
Yhteiskunta ei todellakaan satsaa vanhustenhoitoon vaan on leikannut ja vähentänyt kaikesta. Kotihoitoa ei helposti saa muulta kuin yksityiseltä puolelta. Hoitopaikan saanti on kovantyön takana, koska yhteiskunnan mielestä petikuntoinenkin vanhus pärjää kotioloissa ja hoitopaikkoja on vähennetty reilusti. Eläkkeelle pääsy ei ole sen helpompaa kuin muillekaan. Ja missä on sellanen ihmepaikka, jossa lääkäri tekee kotikäyntejä. Terveyspalveluita on karsittu, lähellä olleet terveyskeskukset on lopetettu, tilalle on perustettu hyvinvointikeskuksia,joissa joutuu tuntikausia jonottamaan pääsyä hoitajalle, ennen tarvi odottaa alle tunnin lähiterveysasemalla. Henkilökoht.avustajan saanti on kortilla niinkuin muillakin näinä päivinä. Intervallihoitoonkin pääsy on tiukilla, riippuu paikkakunnasta onko kyseistä palvelua edes tarjolla. Joten ei todellakaan nyky-yhteiskunta panosta vanhustenhoitoon vaan enempi jättää vanhuksensa heitteille.
- sipi
Nykyvanhukset ovat jätesäkkejä. Meillä on vanhuspalvelulaki, mutta harvassa kunnassa sitä noudatetaan. Varsinkin pääkaupunkiseudun kunnat jättävät sairaat kotipalvelun vanhukset heitteille, vaikka heiltä laskutetaan siitä kotipalvelusta. Laadusta ei voi puhua vanhustenhoidossa, vaikka päättäjät käyttävät siitä hienoja käsitteitä. On olemassa päättäjien todellisuus ja kotihoidon käytännön todellisuus, jotka eivät kohtaa. Miksi ihmiset eivät valita Amnestyyn tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen vanhusten kohtelusta Suomessa? Kun meille tulee turvapaikanhakijoita, he saavat oman lakimiehen valvomaan etujaan. Pakolaisasioissa mennään aina korkeimpaan oikeuteen asti ( ja vielä useamman kerran , jos hakee turvapaikkaa aina uusin perustein ) . Tukia maksetaan enempi kuin kantasuomalaisille ja rikoksia katsotaan sormien läpi.
Sitten vihervasemmisto tehtailee valituksia Amnestyyn ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen pakolaisten pakkopalautuksista. Niistä kyllä ollaan huolissaan, mutta suomalaisten vanhusten puolesta ei halua kukaan poliitikko valittaa. - LorahtikoHousuun
Minäkin toimin,muutin Suomesta pois ja hyvin menee. Siellähän mätänette kusisiin vaippoihin...
- Aktiivimallin_työtön
Aloituksessa sanotaan että "mitä voimme tehdä....aletaan ideoimaan ja toteuttamaan"
Paljon on tekstiä syntynyt vastauksissa mutta en löytänyt niistä mitään konkreettista mihin voisi tarttua.
Ongelma on ihmisten kyvyttömyys tehdä mitään ongelmille.Kaikki odottavat suu auki kuin pienet linnunpoikaset että joku tuo ruokaa eikä itse tarvi tehdä mitään.
Minä olen työtön ja minulla olisi aikaa auttaa.Vastaavasti tarvisin itse apua että saisin aktiivimallin vaatimat työtunnit tehtyä.
Yksi ideani on eräänlainen aikapankki.Auttaa nyt ikäihmisiä ja saa sitten itse apua vanhempana sen tuntimäärän mitä itse on tehnyt.- moi1111
Juu tää on ihan sairasta! kaikki on paapottu autisteiksi, kiitos ton tyhjänpäiväsen koulutusjärjestelmän... kaikista lapsista kasvatetaan laiskoja aivottomia *askoja... ei saa ees enää sotaa päättäjät aikaan jonka aikana moni elämässään kituva pääsis kärsimyksistä ainakin...
- 0094837jdmckfkmn5767
Paska maa ja vielä paskempi kansa, onneksi mamut asuttavat maan ja suomalaiset kuolevat sukupuuttoon. Haistakaa suomalaiset pitkä paska.
- Osannetkoarvella
Mutta eihän kommenttisi kerro suomalaisista mitään. Kenestä sen sijaan miltei kaiken?
- Rrff
Joa haluatte turvata edes jollain tasolla inhimillisen vanhuuden, on ainakin yksi asia jota ei tule tehdä eli äänestää vihreitä. Vihreät ovat selvästi kaikkein ikärasistisin puolue, heillä on ainoa ratkaisu vanhusongelman eutanasia
- hoitakaapaitse
Ongelma on siinä että ihmiset heittää vanhuksensa valtion hoidettavaksi ja sitten haukkuvat ylikuormitetun julkisen vanhustenhoidon. Mitä jos vaikka hoitaisivat vanhuksensa itse jos kerta tietävät miten heitä tulisi hyvin hoitaa. Samoin on lasten kanssa, ne ukoistetaan muille hoitoon ja kasvatettavaksi jo ennen kuin osaavat kävellä, sitten haukutaan työvoimapulaa potevat päivähoidot ja koulut. Vanhukset voisi vähän ryhdistäytyä ja jo hyvissä ajoin tehdä selväksi, että jos omaiset ei hoida heitä, niin turha odottaa mitään perinnöksikään. Vaikka seurakunnalle kuittaa omaisuuden ja asunnon eikä vähämielisille vanhuksensa unohtaneille perillisille.
Tuolla aiemmin mainittiin monesti pakolaiset. He sentään tulevat perhekeskeisistä kulttuureista joissa vanhuksia kunnioitetaan, eikä hylätä muiden hoidettaviksi.
Ennen yksi äiti hoiti kymmenen lasta, mutta nykyään kymmenen lasta ei hoida yhtä äitiä.- Tosimälsää
Tässä lienee toinen puoli totuudesta / todellisuudesta. Liian mukavuudenhaluiset nykyihmiset eivät halua vaivaantua minkään 'turhan' takia ja kaikki muu on turha paitsi oma napa.
- pzze
Entä jos otetaan käyttöön maksimieliniän käsite. Yhteisö päättäisi miten pitkään kansalaista hoidetaan ja lopuksi annetaan kaikille lähtöpiikki autuaammille maille. Vanhusten hoitokustannukset olisivat oikein hyvin ennakoitavissa ja hoidon taso piikkiin asti voisi olla parempi kuin nyt. Tulisi paljon halvemmaksi muutenkin kiristyvissä talousnäkymissä.
- Armollinenloppu
Miksi terve ja toimiva vanhus pitäisi piikittää pois tästä maasta kun vakavasti ja lopullisesti sairastuneille, monisairaille ja vihanneksena vuosikausia hoitolaitosten vuoteissa makaavillekaan ei anneta armollista poistumistapaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631473Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271311Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on691293Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151154- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3191027Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2261022- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että278933- 72915