Sahaako keskusta omaa oksaansa?

Luulenpa, että keskusta - tuttavallisemmin kepu - sahaa omaa oksaansa noilla älyttömillä sote- ja maakuntauudistushankkeillaan. Helsinki ja muukin Uusimaa on ollut sen Kepulandian tärkeä tukija mm. valtionosuuksien tasausjärjestelmän kautta. Jos noilla - varsinkin maakuntahankkeella - köyhdytetään tätä tärkeää tukijaa, kyllä siellä Kepulandiassakin köyhdytään lisää ja aletaan ajatella ja ymmärtää asioita ja niiden tärkeysjärjestystä ja kepun jo hyvässä vahdissa oleva kannatuksen pudotus muuttuu romahdukseksi.

Erityisen pettynyt olen siihen, että kokoomuskin meni tukimieheksi kepun hankkeille, tosin jo tiedossakin olevia vastineita saaden ja varmaan on sovittu sellaisestakin, jota ei vielä tiedetä. Kokoomuksen asettuminen kepun tukipuolueeksi todennäköisesti maksaa Petteri Orpolle puoluejohtajan paikan ensi keväänä viime aikoina laskussa olleen puolueen kannatuksen pudottua yhä jyrkemmin.

Yleisen politiikan palstalla on kerrottu, että Sipilä on nyt kontakteissa RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henrikssonin kanssa. Aiheena varmaan on Vaasan keskussairaalan kohtalo. Sehän on soten mukaan menettämässä nykyisen asemansa. Sipilä luultavasti lupaa perua sen suunnitelman, jos RKP tulee tukemaan hanketta muuten. Vaasan alueella on paljon RKP:n äänestäjiä, mutta sellainen ”lehmänkauppa” saattaisi osoittautua RKP:n kannalta tulokseltaan päinvastaiseksi Henrikssonin luultavasti toivomalle.

Kokoomuksen todennäköisesti putoavasta kannatuksesta olen harmissani, mutta jos - varsin varmasti kun - kepun kannatus putoaa vielä enemmän, se hieman tulee lieventämään harmiani.

Onneksi noiden kepuvetoisten sote- ja maakuntahankkeiden toteutuminen ei ole vielä varmaa. Jospa vielä voittaisi siellä eduskunnassakin sellainen järki, josta on todella vahvaa näyttöä täällä Helsingin valtuustossa. Siitä tein aamupäivällä avauksen tälle palstalle, mutta se on siirretty yleisen politiikan palstalle, ihan ymmärrettävistä syistä, jotka palstasääntöjen perustelujen mukaan tietysti hyväksyn. Tässä kuitenkin vielä linkki sille avaukselleni, joka mielestäni kannattaisi tämänkin palstan yleisön lukea ja ajatella lukemaansa:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15266935/helsinki-kavisi-esimerkiksi-eduskunnalle#comment-93623503

36

409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En jää nyt seuraamaan, saako tämä avaukseni vastineita, ja vaikka nyt viikonloppuna ohjelmassani on yhtä ja toista, saatan huomenna tulla palstalla pitäytymään. Jos avaukseni on tuottanut jotakin huomion arvoista asiallista, mielelläni sitä kommentoin.

Mutta nyt, veteraanipäivän iltana, jätän tämän palstan rauhaan. Suomen siniristi on liehunut tänään minunkin salossani, sillä olenhan veteraani. Me ex-rauhanturvaajat saimme v. 2016 veteraanistatuksen:

https://yle.fi/uutiset/3-9338569

Kunnianosoitus tuo eniten on, halutaan osoittaa tunnustusta sillä sektorilla tekemällemme työlle ja sen merkitykselle niin Suomelle kuin laajemminkin. Mutta on tuolla eleellä myös käytännön arvoa monelle meistä; toivoakseni minä en tule tarvitsemaan sitä. josta puhutaan tässä:

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/reservilainen-rauhanturvaajille-veteraanistatus/5691070#gs.G9H_auw

Päätän tältä illalta vain toteamalla, että oli hienoa saada Nobelin rauhanpalkinto jo v. 1986. Siitä kertova Nobel-risti on minunkin kunniamerkkirivistössäni. On hienoa olla nyt myös veteraani, jolla on veteraanikortti lompakossa! Hyvää yötä!

• PyrstöAUMaissiJombeJOHT

Pääsit lipsahtamaan väkeen testaamatta. Et olisi testejä läpäissyt äkkipikaisuutesi ja arvaamattoman luonteesi vuoksi.

Olitko muuten etelässä ihan ikean sotilaan tehtävissä, esim. joukkueenjohtajana?

• PyrstöAUMaissiJombeJOHT kirjoitti:

Pääsit lipsahtamaan väkeen testaamatta. Et olisi testejä läpäissyt äkkipikaisuutesi ja arvaamattoman luonteesi vuoksi.

Olitko muuten etelässä ihan ikean sotilaan tehtävissä, esim. joukkueenjohtajana?

Vastaanpa tuohon piruuttani, jotta viestisi ehkä saisi sen johdosta pysyä palstalla:

Mitä pirun väliä sillä sotilasurallani enää on, kun se on jo niin kaukaista historiaa. Tulevien hävittäjäkauppojen johdosta esiintyi toissailtana tv:ssa ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Sampo Eskelinen. Kun en tiennyt miehestä mitään, otin hyllystäni jättikirjan Kadettiupseerit 1920-1985, uudempaa minulla ei ole. Ei ollut kirjassa miehestä mitään. Mietin, että olisikohan hän ollut kuitenkin kadettina jo niillä kursseilla, joille tuntiopettajana henkilöstöhallintoa opetin ja menin nettiin ja sieltä luin, että Eskelinen on valmistunut Kadettikoulusta 1988. On siis aloittanut Kadettikoulunkin vasta neljä vuotta minun sotaväestä eläkkeelle lähtöni jälkeen ja valmistunut upseeriksi silloin, kun minä olin ollut jo kahdeksan vuotta Valion isännöitsijänä!

Mutta sinulle - jos siis olet se Ossi - se todella vaatimaton "sotilasurasi" merkitsee edelleen kaikkea elämässäsi, jossa ilmeisesti ei ole koskaan ollut eikä ole nytkään mitään muuta edes sen vertaista! Ja olet hyvä osoitus siitä, että sellaisilla testeillä ei ole ollut mitään arvoa - jos siis olet se Ossi. Sitä kyllä epäilen, lienet vain trolli, joku pikkupaskiainen ja kovin avuton trollinakin.

En ollut siellä "etelässä" joukkueenjohtajana, olin jo silloin edennyt urallani pitemmälle. Ensimmäisellä reissullani olin komppanian vääpeli ja kahdella myöhemmällä komentotoimiston toimistoupseeri ja samalla henkilöstöpäällikkö, jonka tehtävänä oli olla myös rotaatioupseeri, joka huolehti kotiutuvien kotiuttamisesta ja uusien vastaanottamisesta. Joukkueenjohtaja olin jo kersanttina Uudenmaan Jääkäripataljoonassa.

• AUMajsPyrstöJombeJOHTO
        kapi_ kirjoitti:

Vastaanpa tuohon piruuttani, jotta viestisi ehkä saisi sen johdosta pysyä palstalla:

Mitä pirun väliä sillä sotilasurallani enää on, kun se on jo niin kaukaista historiaa. Tulevien hävittäjäkauppojen johdosta esiintyi toissailtana tv:ssa ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Sampo Eskelinen. Kun en tiennyt miehestä mitään, otin hyllystäni jättikirjan Kadettiupseerit 1920-1985, uudempaa minulla ei ole. Ei ollut kirjassa miehestä mitään. Mietin, että olisikohan hän ollut kuitenkin kadettina jo niillä kursseilla, joille tuntiopettajana henkilöstöhallintoa opetin ja menin nettiin ja sieltä luin, että Eskelinen on valmistunut Kadettikoulusta 1988. On siis aloittanut Kadettikoulunkin vasta neljä vuotta minun sotaväestä eläkkeelle lähtöni jälkeen ja valmistunut upseeriksi silloin, kun minä olin ollut jo kahdeksan vuotta Valion isännöitsijänä!

Mutta sinulle - jos siis olet se Ossi - se todella vaatimaton "sotilasurasi" merkitsee edelleen kaikkea elämässäsi, jossa ilmeisesti ei ole koskaan ollut eikä ole nytkään mitään muuta edes sen vertaista! Ja olet hyvä osoitus siitä, että sellaisilla testeillä ei ole ollut mitään arvoa - jos siis olet se Ossi. Sitä kyllä epäilen, lienet vain trolli, joku pikkupaskiainen ja kovin avuton trollinakin.

En ollut siellä "etelässä" joukkueenjohtajana, olin jo silloin edennyt urallani pitemmälle. Ensimmäisellä reissullani olin komppanian vääpeli ja kahdella myöhemmällä komentotoimiston toimistoupseeri ja samalla henkilöstöpäällikkö, jonka tehtävänä oli olla myös rotaatioupseeri, joka huolehti kotiutuvien kotiuttamisesta ja uusien vastaanottamisesta. Joukkueenjohtaja olin jo kersanttina Uudenmaan Jääkäripataljoonassa.

Et siis ollut ihan oikeissa sotilastehtävissä vaan kenttäkeittimellä ja toimistorottana.
        Kovin on ollut erilaista Sinun urasi minuun verrattuna.
        Et vissiin oikein ymmärrä väen kokonaisuutta kun jyvität omat tekemisesi taistelukoulutuksen ja taistelujohtajana harjaantumista tärkeämmäksi.

• AUMajsPyrstöJombeJOHTO kirjoitti:

Et siis ollut ihan oikeissa sotilastehtävissä vaan kenttäkeittimellä ja toimistorottana.
        Kovin on ollut erilaista Sinun urasi minuun verrattuna.
        Et vissiin oikein ymmärrä väen kokonaisuutta kun jyvität omat tekemisesi taistelukoulutuksen ja taistelujohtajana harjaantumista tärkeämmäksi.

Sotatoimialueilla, joilla rauhanturvaajat toimivat, ei tietenkään ole mitään sotilastehtäviä. Niitä on vain täällä rauhanaikaisessa kotimaassa. No, pääsin minä sentään siellä RUK:ssa komppanian päälliköksi, kurssimme ”loppusodassa” Pahkajärvellä ja hyvin kai onnistuin, kun loppuparaatissa Autin aukiolla koulun johtaja eversti Hannila kutsui minut rivin eteen toimintaani kiittääkseen. ”Ei sitä muutoin olisi kiväärilinjan priimukseksi päässyt”.

Huonosti kai tulin ymmärtämään ”väen kokonaisuutta”, mutta jotain siitä tulin tuntemaan palvellessani PlTutK, TopK, ja EsikK monissa erilaisissa tehtävissä ja tietysti myös JP 2/UudJP, jossa kersanttina ja ylikersanttina pakersin kunnes pääsin kokonaisuutta laajentamaan. Ehkä se kokonaisuus minulle vielä paremmin hahmottui siellä PE:ssa, jossa loppupalvelusaikani papereita pyörittelin.

Onneksi sain sitten lähes 20 vuotta tehdä ihan merkittävää siviilityötä, sillä sellaisellahan tätä maata näin rauhan aikana rakennetaan. Mutta nyt olen sitten myös jo lähes 20 vuotta ollut vain kustannustekijä tälle yhteiskunnalle, tosin ihan lakien mukaan töitteni tuloksena.

Mitäpä, jos et yrittäisi olla se Ossi, sillä ei hän noin hulluja puhuisi, kyllä hänkin paljon paremmin noita asioita tuntisi ja ymmärtäisi, vaikka hänellä kuulemma aina olivat molemmat jalat tukevasti ilmassa. Jollei sitten päänsä ole täysin hajonnut sen ”uransa” jälkeen.

Nyt saa riittää minulta tästä aiheesta.

• CornTailAuJombeJOHTO
        kapi_ kirjoitti:

Sotatoimialueilla, joilla rauhanturvaajat toimivat, ei tietenkään ole mitään sotilastehtäviä. Niitä on vain täällä rauhanaikaisessa kotimaassa. No, pääsin minä sentään siellä RUK:ssa komppanian päälliköksi, kurssimme ”loppusodassa” Pahkajärvellä ja hyvin kai onnistuin, kun loppuparaatissa Autin aukiolla koulun johtaja eversti Hannila kutsui minut rivin eteen toimintaani kiittääkseen. ”Ei sitä muutoin olisi kiväärilinjan priimukseksi päässyt”.

Huonosti kai tulin ymmärtämään ”väen kokonaisuutta”, mutta jotain siitä tulin tuntemaan palvellessani PlTutK, TopK, ja EsikK monissa erilaisissa tehtävissä ja tietysti myös JP 2/UudJP, jossa kersanttina ja ylikersanttina pakersin kunnes pääsin kokonaisuutta laajentamaan. Ehkä se kokonaisuus minulle vielä paremmin hahmottui siellä PE:ssa, jossa loppupalvelusaikani papereita pyörittelin.

Onneksi sain sitten lähes 20 vuotta tehdä ihan merkittävää siviilityötä, sillä sellaisellahan tätä maata näin rauhan aikana rakennetaan. Mutta nyt olen sitten myös jo lähes 20 vuotta ollut vain kustannustekijä tälle yhteiskunnalle, tosin ihan lakien mukaan töitteni tuloksena.

Mitäpä, jos et yrittäisi olla se Ossi, sillä ei hän noin hulluja puhuisi, kyllä hänkin paljon paremmin noita asioita tuntisi ja ymmärtäisi, vaikka hänellä kuulemma aina olivat molemmat jalat tukevasti ilmassa. Jollei sitten päänsä ole täysin hajonnut sen ”uransa” jälkeen.

Nyt saa riittää minulta tästä aiheesta.

Sinä olet kuitenkin sotilaana (evp) pyöreä nolla koska olet totaalisen epäluotettava ja itsetuntosi on vääristynyt. Kierokin olt kuin korkkiruuvi.

• kepupaniikki

Hyvää Veteraanienpäivää! Ja haluan kiittää ja kunnioittaa kaikkia veteraanejamme.

Sitten itse asiaan. Hallituksen tie näyttää vaikeutuvan viikko viikolta ja viime aikoina oikeastaan itse aiheuttamiensa konfliktien seurauksena. Eikä se pelkästään johdu siitä, että Keskusta sahaisi omaa oksaansa vaikka se siltä näyttäisikin. Kokoomuksella ja Sinisillä vaikuttaisi olevan omat kipuilunsa.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15266995/puolueissa-myllerrys-kaynnissa-

Sampo Terho teki pienen paljastuksen Kaj Turusen loikkauskohun päivänä toteamalla medialle, että sote on vaikeuksissa, niin sisällön kuin aikataulunkin suhteen. Mene ja tiedä, oliko se harkittu näpäytys Kokoomuksen suuntaan vaiko tuohtuneen mielen ilmaisu. Vieläkään Terho ja Orpo eivät ole kyenneet kohtaamaan toisiaan asian tiimoilta muuten kuin yhden tekstiviestin verran. Oli niin tai näin, tämä antoi viitteitä siitä, että uudistusten läpimeno ei ole "kirkossa kuulutettua" riippumatta siitä, riittääkö hallituksella äänestyksessä äänivalta vaiko ei. Se voinee karahtaa kiville vielä omaa mahdottomuuttaankin. Valiokunnista on kuulunut huhuja, että epäselvyyksiä olisi vielä paljon. Esim. perustuslakivaliokunnan jäsen Leena Meri huomautti taannoin asiasta eduskunnassa.

Hallituksen sisäisen epävarmuuden lisääntyminen on ollut silmiinpistävää. Eikä sitä painetta varmaankaan vähennä se, että pääministeri Sipilä päätti ottaa yhteyttä "tiettyihin" oppositiopuolueisiin selvittääkseen, saisiko hallitus kannatusapuja maakunta- ja soteuudistuksilleen. Eniten se saattaa kirvistellä Kokoomusta, koska puolueella on epävarman kannan omaavia kansanedustajia ja hallituksen enemmistön ollessa häviävän pieni, voi muutaman äänen lipeäminen vastustavalle kannalle kaataa Orpollekin tärkeän valinnanvapauslain voimaantulon ja täten saada Keskustan syyttämään siitä Kokoomusta. Ja oikeastaan se pahempi vaihtoehto Kokoomukselle saattaa tulla siitä, jos Sipilä saa "bongattua" ne puuttuvat äänet RKP:ltä ja/tai KD:ltä puoltavina ääninä tai "yllättävillä poissaoloilla" äänestyksen aikana. Silloinhan Kokoomus olisi Keskustan silmissä entistäkin syyllisempi vaikka itse lopputulos olisikin hallitukselle työvoitto. Toisaalta tuo Sipilän tempaus saattaa lyödä lisää vettä sille kiukaalle, minkä kyljessä seisoo tutut sanat "kepu pettää aina". Pahimmassa tapauksessa palaa siltoja ja Keskustalla voi olla pitkäänkin vaikeuksia palauttaa uskottavuuttaan äänestäjiin, muihin puolueisiin ja yleensä ottaen keskustalaiseen politiikkaan.

Oman pienen soppansa ovat keittäneet Sipilä puolueineen ja Väyrynen. Väyrynenhän on jo ilmaissut kantansa maakunta- ja soteasiassa palatessaan eduskuntaan, mikäli se nyt toteutuu. Kuitenkin tämäkin keitos voi koitua melkoiseksi sekametelisopaksi, koska väistyvä kansanedustaja Mikko Kärnä on ilmaissut mahdollisuuden riitauttaa Väyrysen valtakirjan oikeudessa. Asiasta tekee omituisen sellainen seikka, että vielä edeltävänä päivänä Kärnä oli onnitellut Väyrystä ja toivottanut menestystä eduskuntatyössä. Herääkin kysymys, että paljonko tässä täyskäännöksessä on osuutta pääministeri Sipilällä? Keskusta voi ottaa vielä pahasti takilleen siitä, jos Sipilän ja Väyrysen nokkapokka jatkuu kovin pitkään. Väyrynen on ainakin sen verran kokenut kehäkettu, ettei hän varmastikaan anna paljoa armoa poliittiselle kisällipojalle, Juha Sipilälle. Ja sen Sipilä tietää. Enää oikeastaan jää kysymys, että kuinka pitkälle keskustalaiset ovat valmiina menemään sille tielle silläkin uhalla, että "saapikkaat hörppäävät" oikein kunnolla? "Pettynyt ja rakkaan puolueensa jättävä" Väyrynen on varmasti paha vastus.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201804252200903514_pi.shtml

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201804262200904884_pi.shtml

• Myöhästyneet kiitokset veteraanipäivä-toivotuksistasi! Ja sorry, että en myöhäisillan käynnilläni eilen tuota huomannut, kun mieleni oli niin täynnä tunnelmaa, jonka tuo ”Niin gimis on Stadi” synnytti.

Kun nyt sen luin, niin vastauksessani selviäisin lyhyestikin toteamalla vain, että samaa mieltä kanssasi olen, ihan kaikesta sanomastasi. Mutta kun esität sanomasi tueksi niin vahvoja näyttöjä ja kun niin hyvin - sekä ajatuksellisesti että kirjalliselta ”ulosanniltasi” ne esität - olisi esittämäsi väheksyntää, jollen siitä enempää sanoisi.

Hyvin olet seurannut noita poliittisia kehityskulkuja, paremmin kuin minä, ja teet niistä yhteenvetoakin paremmin kuin mihin minä pystyisin. Ihmetystä todellakin herättää tuo kokoomuksen - lähinnä kai vain Orpon - toiminta tuossa Kaj Turusen puolueloikan yhteydessä. Elina Lepomäki eilen tv:n Pressiklubissa oli sitä vähättelevinään, mutta helposti näki, että vahingoniloinen hän oli kokoomuksen puheenjohtajavaalissa hänet voittaneen Orpon sähläilystä. Sinisten osalta en halua sanoa nyt muuta kuin että kuolinvuoteellaan olevista ei sovi puhua pahaa.

Tuossa toisessa kappaleessa esittämässäsi yhdyt näkemykseeni paitsi kokoomuksen jo tekemien ja kepun - Sipilän - ilmeisesti nyt RKP:n kanssa yrittävän tehdä ”lehmänkauppojen” luonteesta. Aivan täysin, ilman varauksia, olen samaa mieltä kanssasi siitä, millainen tuollaisen toiminnan lopputulos tulee olemaan noiden puolueiden kannatukselle. Kepun kohdalla en sitä sure, mutta harmistunut olen kokoomuksen puolesta. En ole puolueen jäsen enkä edes mitenkään sitoutunut sen kannattajaksi, mutta olen minä jo melko kauan lähinnä siihen puolueeseen asettanut toiveeni järkipolitiikan lipunkantajana. Nyt olen pettynyt.

Väyrysestä olen puhunut täällä jo niin paljon, tehnyt avauksenkin hänen viimeisten tempaustensa tiimoilta, että enpä halua sanoa nyt tuon tosiasioihin pitäytyvän ja hyvin esittämäsi osion johdosta muuta, kuin että onhan se kiva, että tuossa ikävystyttävässä poliittisessa junnaamisessa on hauskaakin. Sitähän nyt tuo Väyrynen pääosassa, ja Mikko Kärnä häntä sivuroolissaan kivasti auttaa;))

• Voi peeveli! Vielä joudun tänä iltana pistäytymään täällä. Tuossa juuri päättyneessä tv 1:n perjantai-ohjelmassa esitettiin - tosin huonosti - vanha, iki-ihana kappale ”Niin gimis on stadi”. Se liittyy edellä jo Stadistakin puhumaani ja tuo mieleeni myös muiston, joka liittyy myös tuohon edellä veteraaniasemastanikin kertomaani. Kerronpa sen nyt tässäkin:

Olin jo reserviläinen - eli kapteeni evp - kolmesta rauhanturvaajareissustani viimeisellä. Siellä ”Golanin mäellä” meillä oli juhannuksena v.1981 juhannusjuhlat. Niissä me yhdessä sotilasvirkamiehen natsoissa palvelleen postimestarimme Juha M:n kanssa esitimme tuon ”Niin gimis on stadi” ja saimme suuret suosionosoitukset, varmaan muiltakin kuin vain stadilaisilta vaittereilta.

Juha on syntyperäinen stadilainen, minä tänne ”junan tuoma”, mutta kyllähän minä vahvasti stadilainen koen olevani, sellaiseksi tulin jo 16-vuotiaana Stockan tsupparina. Vaikka sittemmin olen ollut ajoittain muuallakin, mm. noilla vaitterireissuillani Lähi-idässä yli kolme vuotta, eivät nuo ”syrjähypyt” ole tunnetta stadilaisuudestani horjuttaneet.

Niinpä nyt vielä ennen vuoteeseen menoani laitan soimaan tuon hienon biisin, jonka stadin Ässärykmentin alikersantti Veikko Lehmuksela sanoitti - sävelsikö myös, sitä en muista - kannaksella joulun aikoihin v. 1941. Youtubesta löytyisi kyllä sille parempiakin esityksiä, mutta laitan nyt tämän, kun sen esittävät nimenomaan Ässärykmentin perinneyhdistyksen miehet. Kuunnelkaa ja nauttikaa ja menkää sitten tekin kuten minä hymyn kare suupielessä vuoteeseen:

https://www.youtube.com/watch?v=eW_CQ5KvNr4

• Eipäs.muuta.öitä

Sanoisin Kapi sinulle leikkisästi, älä tykkää siitä pahaa:
        "Sulla on mun luonto, mutta minä en paskanna housuihin".
        Mitä tamä vanha sanaparsi sanoneekaan, tuli vain mieleen.

Että olkaamme jokainen omiamme, sinä sellainen, ja minä tällainen, muut tuollaisia..ja meillä tosiaan yhteistä tuo jutun kerronta juuri noin kuin teet. Valaistaaan laajemminkin kun näin jutteleen palstalle tultu. Ei se täälläkään tarvi hampaat irvessä olla jörö-jukkana, kun tapahtumia ja asiaa, kerrotaan se. En nyt ole niin täällä ollut paljoa, mutta aina väliin kuitenkin, kun tuossa oltiin jokunenpäivä nytkin maassa, joka avittanut meidän itsenäisyytemme heti 1918 ja sodissamme ollut pääavustaja meille mm Rovaniemellä heillä oli iso tukikohta, jossa edelleen ns "kirkko" jossa muistolaattoja kaatuneista. Aina joskus olen siellä piipahtanut kesäaikaan, siellä joutuu ½ -kilometriä käveleen, ja siinä ollut viisaus, saanut jäädä vandaaleilta rauhaan paikka. Norvajärvi ollut puhdasvetinen, ollut hyvä paikka heidän päätukikohdakseen siellä. Olisko n 12 km pitkä järvi. Siinä veirellä toinenkin pienempi Poikajärvi, siellä järviä nyt onkin tiuhaan.

Voisin nyt kertoa ex Itä-saksan puoleltakin, Berliinistä vähän alaspäin, jossa meillä asunto-osake. Lähinna suku vaatinut, kun saa opiskelija (pojan tytär) asustella siinä, niin saa keskittyä opintoihinsa ilman asumis huolia. Nykyopsikelijat kannattaa tuollekkin suuntaan keskittyä, Saksan kieli kuitenkin myös on tärkeä tulevassa maailmassa, näillä kolkin. Ruotsi nyt on vähemmän tärkeä, vaikka sekin ollut äidinkielenäni, en näe mitenkään tarpeellisena.
        Joka oppinut, ollaan siitäkin iloisia.

• Eipäs.muuta.öitä kirjoitti:

Sanoisin Kapi sinulle leikkisästi, älä tykkää siitä pahaa:
        "Sulla on mun luonto, mutta minä en paskanna housuihin".
        Mitä tamä vanha sanaparsi sanoneekaan, tuli vain mieleen.

Että olkaamme jokainen omiamme, sinä sellainen, ja minä tällainen, muut tuollaisia..ja meillä tosiaan yhteistä tuo jutun kerronta juuri noin kuin teet. Valaistaaan laajemminkin kun näin jutteleen palstalle tultu. Ei se täälläkään tarvi hampaat irvessä olla jörö-jukkana, kun tapahtumia ja asiaa, kerrotaan se. En nyt ole niin täällä ollut paljoa, mutta aina väliin kuitenkin, kun tuossa oltiin jokunenpäivä nytkin maassa, joka avittanut meidän itsenäisyytemme heti 1918 ja sodissamme ollut pääavustaja meille mm Rovaniemellä heillä oli iso tukikohta, jossa edelleen ns "kirkko" jossa muistolaattoja kaatuneista. Aina joskus olen siellä piipahtanut kesäaikaan, siellä joutuu ½ -kilometriä käveleen, ja siinä ollut viisaus, saanut jäädä vandaaleilta rauhaan paikka. Norvajärvi ollut puhdasvetinen, ollut hyvä paikka heidän päätukikohdakseen siellä. Olisko n 12 km pitkä järvi. Siinä veirellä toinenkin pienempi Poikajärvi, siellä järviä nyt onkin tiuhaan.

Voisin nyt kertoa ex Itä-saksan puoleltakin, Berliinistä vähän alaspäin, jossa meillä asunto-osake. Lähinna suku vaatinut, kun saa opiskelija (pojan tytär) asustella siinä, niin saa keskittyä opintoihinsa ilman asumis huolia. Nykyopsikelijat kannattaa tuollekkin suuntaan keskittyä, Saksan kieli kuitenkin myös on tärkeä tulevassa maailmassa, näillä kolkin. Ruotsi nyt on vähemmän tärkeä, vaikka sekin ollut äidinkielenäni, en näe mitenkään tarpeellisena.
        Joka oppinut, ollaan siitäkin iloisia.

Enpä ymmärrä tuossa alussa tarkoittamaasi. Ehkä olen ”paskantanut housuihini” joskus alle 3-vuotiaana, mutta en myöhemmin. En koe niin tehneeni edes kuvaannollisessa mielessä, sinä taidat olla tuossa lähempänä ”ripulointia”.

Todellakin meillä jokaisella on täällä, kuten muuallakin, elävässä elämässämme, oikeus olla sellaisia kuin olemme. Mutta olisi kiva, jos emme yrittäisi olla täällä enempää kuin olemme oikeasti. Sorry vaan, että ilmeisesti hyväntahtoisesta tarkoituksestasi huolimatta joudun sanomaan näin, kun muistan myös eräät aikaisemmat viestisi.

Kehaisen kuitenkin sinua siitä, että esittämäsi pääaiheena taisi nyt olla ihan tämä aikamme. Mutta et kuitenkaan malttanut olla menemättä sadan vuoden takaisiin tapahtumiin, joiden tuntemuksen ja ymmärtämisen suhteen olet osoittanut olevasi heikoilla. No, tulithan vähän lähemmäksi nykypäivää kertoessasi Norvajärvellä käynnistäsi - olen siellä käynyt minäkin - mutta en ihaile sitä Saksaa, joka sinnekin uhrejaan toi.

Kiva, että teillä on Saksassakin asunto-osake. Saksan kieli ei tosin ole enää niin tärkeä meillä Suomessa kuin se oli aikoinaan, jolloin se oppikouluissamme oli ensimmäinen vieras kieli, suomen ja ruotsin jälkeen. Itse en varhaisnuoruudessani kansakoulua korkeammalle päässyt opiskelemaan, mutta ensimmäinen opiskelemani vieras kieli se oli minullekin - kolmen vapaaehtoisen ryhmässä kansakoulun opettajamme johdolla varsinaisen koulupäivän jälkeen. Jokseenkin täysin olen tuolloin oppimani unohtanut ja Saksassa käydessäni käytän puutteellista englantiani, kun nykysaksalaiset näkyvät olevan hyvinkin englannintaitoisia.

Sinun äidinkielesi on siis ruotsi, niinhän kerroit jo aikaisemminkin kielissäkin korkein arvosanoin ”lukion suorittaneena”, ja kerroit lapsuudenkodissasi puhutun myös englantia. Sen nojalla pyysin sinulta vastinetta keskustelumme aiheuttamaan viestiisi noilla jommallakummalla kielellä, ja lupasin ”lukiota suorittamattomana” niihin vastata niillä kielillä. Sellaista viestiä sinulta ei ole tullut. Joten sopinee, että sanon ihan suomeksi: Lopeta jo tuollainen höperöinti, jossa teet itsesi vain naurettavaksi, vaikka sitä et varmaan olekaan tätä kepupalstaa merkittävämmillä areenoilla. Luultavasti olisit ihan mukava juttukaveri minullekin ihan ”nokikkain”, jolloin kumpikin olisimme vain omina itsenämme.

• Jostain syystä - luultavasti tarkoituksella - jätät pohtimatta, onko kannattamasi kokoomus sahaamassa omaa oksaansa kannattamalla sote-asiakkaiden valinnanvapautta. Liittyy kepun palstaan sikäli, että kepu meni siinä asiassa kokoomuksen tukimieheksi, vaikka ei sydämessään valinnanvapautta eli yksityisten palveluntarjoajien tuomista tasa-arvoisesti julkisten rinnalle kannatakaan.

Kuten Petteri Orpo suorassa televisiolähetyksessä jo kotvan aikaa sitten kohtalokkaalla äänellä lausui "Ei tule maakuntauudistusta ilman valinnanvapautta, eikä valinnanvapautta ilman maakuntauudistusta". Siinä meni Orvon ilmettä katselleelta naistoimittajaltakin pissat housuihin.

Siitä olen varma, että oppositiossa valinnanvapaudella on paljon pienempi kannatus kuin maakuntauudistuksella. Jälkimmäisen nimittäin hyväksyi perustuslakivaliokuntakin ja sitä on myös eduskuntasalissa hirvistelty paljon vähemmän kuin valinnanvapautta. Äänestäjien keskuudessa lienee sama ilmapiiri, että molemmat uudistukset ovat huonoja, mutta jos noista kahdesta olisi pakko valita, se olisi maakuntauudistus. Yksityislääkäreitä pelkäävät tosissaan monet porvaritkin.

• Kyllä minä viittaan tuohon avauksessanikin puhumalla ”lehmänkaupoista” ja mm. tällä: ”Erityisen pettynyt olen siihen, että kokoomuskin meni tukimieheksi kepun hankkeille, tosin jo tiedossakin olevia vastineita saaden ja varmaan on sovittu sellaisestakin, jota ei vielä tiedetä”.

Näin minäkin tuon Orvon ts-esiintymisen, eikä minulla mennyt pissat housuihin vaan olisin halunnut ruikata sen Orvon edessä olleeseen juomalasiin.

Opposition suhtautuminen noihin kahteen pahaan voi olla sellainen kuin sanot. Minun ja luultavasti lähes kaikkien muidenkin stadilaisten ja suuren valtaosan uusmaalaisten suhtautuminen niihin on kyllä päinvastainen.

• Taisin olla liina suoraviivainen tuossa edellä sanoessani vastineessani Ssinulle: ”Minun ja luultavasti lähes kaikkien muidenkin stadilaisten ja suuren valtaosan uusmaalaisten suhtautuminen niihin on kyllä päinvastainen.”

Eivät kai kaikki uusmaalaiset haluaisi Helsingin eriytyvän omaksi maakunnakseen, sillä onhan Helsinki merkittävin tuki muulle Uudellemaalle. Vapaavuoren ensimmäinen idea taisi olla pääkaupunkiseudun, siis Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisen muodostama maakunta. Siitä varsinkin Espoon päättäjät närkästyivät siksi, kun Vapaavuori teki esityksensä omin päin, neuvottelematta asiasta heidän kanssansa. Ei kai sillä ajatuksella olisi vain pelkkää kannatusta muullakaan Uudellamaalla, kun se jäisi väestöltään kääpiöksi ja myös kovin köyhäksi pääkaupunkiseudun maakunnan rinnalla, vaikka olisikin paljon väestörikkaampi ja muutenkin rikkaampi kuin useimmat suunnitellut maakunnat.

Tulkoonpa tuosta sopasta mitä tahansa, minua se tulos ei mitenkään hetkauta, kun on jo tätä ikää. Mutta tässä iässä alkaa ajatella enemmän jälkeeni tulevia kuin itseään, ja kepun kuin käärmettä pyssyyn ajaman hankkeen toteutuessa kepun tavoittelemalla tavalla ei olisi jälkeeni tulevien etu ainakaan täällä Helsingissä, tuskin kauaskantoisempana muuallakaan Suomessa.

Korjaan vielä tuon, kun puhuin Orvosta. Petteri Orpo haluaa nimensä taivutettavan genetiivissä Orpon, ei Orvon.

• kapi_ kirjoitti:

Taisin olla liina suoraviivainen tuossa edellä sanoessani vastineessani Ssinulle: ”Minun ja luultavasti lähes kaikkien muidenkin stadilaisten ja suuren valtaosan uusmaalaisten suhtautuminen niihin on kyllä päinvastainen.”

Eivät kai kaikki uusmaalaiset haluaisi Helsingin eriytyvän omaksi maakunnakseen, sillä onhan Helsinki merkittävin tuki muulle Uudellemaalle. Vapaavuoren ensimmäinen idea taisi olla pääkaupunkiseudun, siis Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisen muodostama maakunta. Siitä varsinkin Espoon päättäjät närkästyivät siksi, kun Vapaavuori teki esityksensä omin päin, neuvottelematta asiasta heidän kanssansa. Ei kai sillä ajatuksella olisi vain pelkkää kannatusta muullakaan Uudellamaalla, kun se jäisi väestöltään kääpiöksi ja myös kovin köyhäksi pääkaupunkiseudun maakunnan rinnalla, vaikka olisikin paljon väestörikkaampi ja muutenkin rikkaampi kuin useimmat suunnitellut maakunnat.

Tulkoonpa tuosta sopasta mitä tahansa, minua se tulos ei mitenkään hetkauta, kun on jo tätä ikää. Mutta tässä iässä alkaa ajatella enemmän jälkeeni tulevia kuin itseään, ja kepun kuin käärmettä pyssyyn ajaman hankkeen toteutuessa kepun tavoittelemalla tavalla ei olisi jälkeeni tulevien etu ainakaan täällä Helsingissä, tuskin kauaskantoisempana muuallakaan Suomessa.

Korjaan vielä tuon, kun puhuin Orvosta. Petteri Orpo haluaa nimensä taivutettavan genetiivissä Orpon, ei Orvon.

Olennaista tuossa Helsingin eriyttämisessä omaksi maakunnakseen olisi, että muu Uusimaa jäisi silloin ainakin tällä aikataululla ainoana maakuntana ilman omaa keskussairaalaa ja olisi siltä osin ostopalvelujen varassa. Eriyttäminen on toki mahdollista myöhemmin niin, että aiemmin mainitsemistasi Uudenmaan sairaaloista jollekin annetaan tuollainen asema.

Puhu vain Orvosta, niin minäkin teen. Nimiä ei pitäisi taivuttaa kenenkään omalla pankkolängvitsillä, olkoonpa sen puhuja vaikka valtionvarainministeri. Kielitoimistokin antoi Orvon tultua tuon tehtävän myöstä julkisuuteen lausunnon, että hänen nimensä tulisi taivuttaa kuten orpo yleisnimenäkin. Medioista STT omaksui aluksi kielitoimiston suosituksen, mutta alistui myöhemmin, ja alkoi sekin nöyristellä tuota pankkolängvitsin puhujaa.

Oma arvioni on, että talonnimi Orpo on saanut nimensä satoja vuosia sitten siitä, että on sijainnut hieman sivussa muista kylän taloista, joskin myönnän, etten ole Köyliön historian erityistuntija.

http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/orpo.html

• lelumajuripuhuupeetä

"onko kannattamasi kokoomus sahaamassa omaa oksaansa ,,"

Mutta lelumajuri on sanonut kapin olevan demari. Onko leikkikalulumajuri siinäkin asiassa paskonut housuunsa olemalla väärässä?

• marttimaalta

Jan "turpiinvaan" Vapaavuori yritti kuukausikaupalla saada hallitusta taipumaan "Helsingin maakuntaan", kun tämä ei mennyt läpi tuli hänestä palavasieluinen soten ja maakuntauudistuksen vastustaja. Mitä tuo kertoo Vapaavuoren agendasta? Varmaankin maan etu on lähinnä hänen sydäntään?

Nyt taitaa olla niin, että maakunnilla on melkoinen kannatus maakuntien kansanedustajien keskuudessa puolueesta riippumatta. Eihän se ole edes mikään ihme, kuka haluaa Pohjois-Savoa johdettavan Helsingistä? Eivät ainakaan savolaiset.

Erityisesti RKP:n ja Kristillisten kansanedustajilla on tärkeä vaikuttamisen paikka hörhöjen kokkareiden loikkiessa sinne ja tänne.

• OpeOulusta

Väyrynen ilmoitti myös vastustavansa sotea ja maakuntauudistusta, taitaa olla hesalainen..... vai mitä vara-Ossi?

• OpeOulusta kirjoitti:

Väyrynen ilmoitti myös vastustavansa sotea ja maakuntauudistusta, taitaa olla hesalainen..... vai mitä vara-Ossi?

Esität kysymyksesi vara-Ossiksi arvelemallesi, mutta saanen vastata siihen sivusta:

Onhan Väyrynen nyt stadilainen. Osti kodikseen kalliin asunnonaivan Stadin keskustasta, Kaisaniemen puiston vierestä:

https://www.seiska.fi/Uutiset/Ohhoh-Paavo-Vayrynen-osti-Helsingista-400-000-euron-kaupunkiasunnon-kuva/1127365

On nyt myös Helsingin kaupunginvaltuustossa, ei tosin kepun eikä kapunsa edustajana vaan kristillisdemokraattien ryhmässä. Menevälle miehelle ei kaksi puoluetta riitä. Tuskin kuitenkaan valtuuston kokouksissa ehtinee käydä, kun hänellä on muita, tärkeämpiä kiireitä.

Joo, Väyrynen vastustaa maakuntahanketta, eli ymmärtää kotikaupunkinsa edun. Tämä on hänen kunniakseen todettava.

• KäypKatteeks
        kapi_ kirjoitti:

Esität kysymyksesi vara-Ossiksi arvelemallesi, mutta saanen vastata siihen sivusta:

Onhan Väyrynen nyt stadilainen. Osti kodikseen kalliin asunnonaivan Stadin keskustasta, Kaisaniemen puiston vierestä:

https://www.seiska.fi/Uutiset/Ohhoh-Paavo-Vayrynen-osti-Helsingista-400-000-euron-kaupunkiasunnon-kuva/1127365

On nyt myös Helsingin kaupunginvaltuustossa, ei tosin kepun eikä kapunsa edustajana vaan kristillisdemokraattien ryhmässä. Menevälle miehelle ei kaksi puoluetta riitä. Tuskin kuitenkaan valtuuston kokouksissa ehtinee käydä, kun hänellä on muita, tärkeämpiä kiireitä.

Joo, Väyrynen vastustaa maakuntahanketta, eli ymmärtää kotikaupunkinsa edun. Tämä on hänen kunniakseen todettava.

Väykkynen on varakas mies. Osti Hesasta kaupunkiasunnon vaikka niillä on talo Tuusulassa ja Keminmaalla. Mukikauppa ollut kannattavaa;-D

• Vastuutonta.touhua

Jos ja kun hallituspuolueet saavat runnottua ja kieroiltua Sotensa läpi, odotan suurella mielenkiinnolla miten ne tulevat kantamaan vastuunsa, mm. tuhotusta sairaanhoito järjestelmästä, ja helvetillisen kalliilla hinnalla.

• Paavoshow

Koska kunnallisvero ja maakuntavero ovat Suomessa tuloveroa, joka peritään verovelvollisen ansiotuloista, niin se sopii kepulle.

• Puolueista keskiöön otin tässä avauksessani kepun - tietysti, kun sitä edellyttää palstan kehote - mutta toisena toin esille myös kokoomuksen. Noita puolueita pidin merkittävimpinä tässä tilanteessa, vaikka monelle tällä palstalla merkittävämpää näkyy olevan jossain vasemmalla, ei tosin niinkään tämänpäiväisesti, vaan sadan vuoden takaisesti,

Taisin kuitenkin myös minä olla nyt jälkijunassa. Eihän puolueista merkittävimpiä voi olla nuo kaksi mainittua vajaan 20 % kannatuksella, ei liioin SDP hieman yli 20 % kannatuksella - nämä lukemat viimeisten gallupien mukaan - kun kentälle on tullut Liike Nyt. Se ei ole vielä edes rekisteröitynyt puolueeksi, mutta on käynyt ilmi, että sitä voi kannattaa jopa 25 % suomalaisista:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/247419-il-kysely-joka-neljas-voisi-ehka-aanestaa-hjallis-harkimon-ja-mikael-jungnerin-uutta

Ajatelkaapa - pari viikkoa liikkeen perustamisen jälkeen sillä voisi olla jo tuollainen kannatus! Millaiseksi se kannatus voi kohotakaan ennen ensi vuoden eduskuntavaaleja, jos kehitys jatkuu samaa rataa! Miksipä ei jatkuisi, kun liikkeen johdossa on mies, joka on yksin purjehtinut Atlantin yli, merkittävä urheiluvaikuttaja, ja liikekumppaninaan mies, joka on kunnostautunut vahvasti - no kuitenkin monilla erilaisilla alueilla. Puoluepolitiikassa he ovat edustaneet ehkä hieman eri laitoja, joten liikkeellä on seinät leveällä ja katto korkealla!

Joten nyt varmaan vapistaan kepussa ja kokoomuksessa ja pientä hytinää alkaa varmaan olla jo demareissakin. Hytinää on minullakin tuon ja monen muunkin politiikassa - ja varsinkin tällä palstalla - näkemäni johdosta, mutta hytinäni johtuu vain pidätellystä naurusta. Niinpä nyt pienessä hytinässä lähden tässä iltapesuille ja sen jälkeen vuoteeseen, joten vain - Hyvää Yötä kaikille tämän lukeville!

• Kysymykset "voisitko ajattelevasti äänestää" ja "mitä puoluetta äänestäisit" jos nyt olisi eduskuntavaalit ovat radikaalisti erilaisia. Kai nyt tuon tajuat?

Koska Liike Nyt ei ole puolue, eikä sellaiseksi aiokaan, vaan julistuksensa mukaan pyrkii keräämään yhteen tietyn henkisiä ihmisiä eri puolueiden sisältä, myös kannatus jakautuisi käytännössä eri puolueille siinäkin tapauksessa, että kaikki "jotka voisivat äänestää" Liike Nytin ehdokkaita. Paavo Väyrynenhän yritti samaa puoluerajat ylittävää kalastelukonstia perustamalla Kansalaispuolueen, mutta tekin sen virheen, että rekisteröi tavoitetta varten virallisen puolueen.

Liike Nytillä ja Kansalaispuolueella on yhteisenä ongelmana, että tunnettujen ehdokkaiden saaminen yhtä useampaan vaalipiiriin on erittäin vaikeaa. Jos sellaisia on Liike Nytin kautta tulossakin, vaalipiirien pomot junailevat ehdokasasettelun niin, että vapaaehtoiset jäävät ehdokkainakin rannalle. Mikään puolue ei halua ehdokkaakseen potentiaalista loikkaria.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Kysymykset "voisitko ajattelevasti äänestää" ja "mitä puoluetta äänestäisit" jos nyt olisi eduskuntavaalit ovat radikaalisti erilaisia. Kai nyt tuon tajuat?

Koska Liike Nyt ei ole puolue, eikä sellaiseksi aiokaan, vaan julistuksensa mukaan pyrkii keräämään yhteen tietyn henkisiä ihmisiä eri puolueiden sisältä, myös kannatus jakautuisi käytännössä eri puolueille siinäkin tapauksessa, että kaikki "jotka voisivat äänestää" Liike Nytin ehdokkaita. Paavo Väyrynenhän yritti samaa puoluerajat ylittävää kalastelukonstia perustamalla Kansalaispuolueen, mutta tekin sen virheen, että rekisteröi tavoitetta varten virallisen puolueen.

Liike Nytillä ja Kansalaispuolueella on yhteisenä ongelmana, että tunnettujen ehdokkaiden saaminen yhtä useampaan vaalipiiriin on erittäin vaikeaa. Jos sellaisia on Liike Nytin kautta tulossakin, vaalipiirien pomot junailevat ehdokasasettelun niin, että vapaaehtoiset jäävät ehdokkainakin rannalle. Mikään puolue ei halua ehdokkaakseen potentiaalista loikkaria.

Yllätät minut! En ole Sinua tosikkona pitänyt, etkä lienekään, vaan näytellet tuossa sellaista. Varmaan ymmärsit minut oikein tuosta viestini lopusta, jossa sanoin näin: "Hytinää on minullakin tuon ja monen muunkin politiikassa - ja varsinkin tällä palstalla - näkemäni johdosta, mutta hytinäni johtuu vain pidätellystä naurusta".

No, vakavoidun nyt minäkin ja totean, että vakavasti ottaen oikeassa olet kaikessa tuossa sanomassasi.

• On ollut niin hieno urheilupäivä, että täytyy vaikka avaukseni loppulevennyksenä tulla sitä tänne hehkuttamaan! Suomen miehet voittivat EHT:n (Euro Hockey Tour) ja alle 18-vuotiaat pikkuleijonat voittivat maailmanmestaruuden. Molemmat voittaen myös kaikki osamatsinsa. Ennennäkemättömän hienoa!

Toivottavasti palstan valvonta sallii tämän avaukseni varsinaisesta aiheesta poikkeavan hehkutukseni, kun näkyy sallivan myös tuon avauksen, jossa tuosta pikkuleijonien voitosta annetaan kunnia kepulle. Sellainen on irvokasta, sillä ei tuo lätkä eli jääkiekko ole leimallisesti kepulaisten seutujen, ns. Kepulandian laji. Kaupunkilaji se ennen muuta on.

Tasapuolinen ollakseni totean, että hiihto - jossa myös parina viime talvena on tullut meille menestystä - on enemmän Kepulandian laji, vaikka siihenkin on tullut huippuja myös kaupungeista, jopa täältä pääkaupunkiseudultakin.

Vielä kepulaisempi laji olisi pesäpallo, kuten tuolla mainitsemallani avauksella näkyy todetunkin. Jospa siinäkin tosiaan saataisiin aikaan maailmanmestaruuskisat, niissä varmaan menestyisimme hyvin Sotkamon Jymyn, Vimpelin Vedon ja muiden Kepulandian kasvattien voimin ja siitä ihan ansaitusti kepulaiset saisivat ottaa kunniaa!

• Kepulandiassakin pelataan jääkiekkoa, muun muassa Oulussa. Mutta kuten totesin siinä toisessa ketjussa nuo maailmanmestarit ovat käytännössä lapsia, eikä heistä varmasti yksikään ole ehtinyt hääriä sen kummemmin Vesaisissa, Nuorissa Kotkissa, Kokoomuksen Lastenliitossa kuin Pioneereissakaan, Ei poliittisella varhaisnuoriskasvatuksella ole muutenkaan enää suurta merkitystä edes ns. "tiedostavissa" perheissä, mutta vielä minun nuoruudessani eräissä perheissä olisi ollut mahdoton ajatus päästä lasta urheilemaan väärällä puolella joko porvariseurassa tai työläisseurassa. Taidat kantaa sinäkin tuota ajatusmaailmaa päässäsi.

Kyllä pesäpalloa on pelattu suurissa etelän kaupungeissakin, muun muassa Punamustat Helsingissä. Pelanneekohan joukkue vieläkin? Toisaalta pesäpalloa ei ole koskaan pelattu joka puolella kepulandiaa. Lieneekö esimerkiksi Pohjois-Savosta tai Etelä-Savosta ollut ylimmällä miesten sarjatasolla pesäpallojoukkuetta ehkä jotain lyhyttä pikavisiittiä lukuun ottamatta?

• Täydennystä

Mainitut Sotkamon Jymy ja Vimpelin Veto on kyllä kepulandian urheiluseuroja. Niitä on myös Vetelin Kuivat ja Lopen Uupuneet.

• Vetelissä näkyy tosiaan pelattavan sarjatason pesäpalloa ja Lopellakin pelatun ainakin vielä viime vuosikymmenellä.

Mutta mikä mahtaa olla tilanne Porvoossa, jossa on toiminut muiden muassa seura, jonka nimi oli Kerkkoon Niin Sanotut Urheilijat? Näin ainakin mikäli uskomme Yleisradion taannoista uutistenlukijaa, joka kertoi Matti Järvisen heittäneen keihäänheiton maailmanennätyksen kyseistä seuraa edustaen. Jälkipolvet ovat kuitenkin väittäneet, että Järvisen seuran oikea nimi oli Kerkkoon Nuorisoseuran Urheilijat ja erehdyksen tapahtuneen syystä, että uutistenlukija tulkitsi lyhenteen Kerkkoon NS Urheilijat väärin.

• Tämä avaukseni on kai jo tullut loppuun käsitellyksi asiapuolelta - ja hieman asiattomaltakin. Eli on siis aika hiljentyä - tai riehaantua -vapun viettoon. Itse en tosin aio erityisemmin muuntautua kumpaankaan. Tänään jo sain vappuseuraa tänne kotiini, mutta emme varmaan mene kaupungin vappuhumuun.

Jos ei huomenna sada, ehkä menemme Huopalahden kirkonmäen vapputapahtumaan, jossa usein olen käynyt. Siellä nostetaan siniristi salkoon, lauletaan lippulaulu, nautitaan ulkogrillin antimista, seurakuntasalissa syödään seurakunnan naisten valmistamaa hernesoppaa, juodaan kahvit ja kuullaan Helsinki Brass Quartetin torvisoittoa ja yhteislauluna lauletaan kirkossa kevätlauluja. Mukaan sieltä saa ostaa myös seurakunnan naisten valmistamaa hyvää vappusimaa.

Ensimmäisen kerran olin siellä vappuna 1983 yhdessä silloisen kihlatun morsiameni kanssa, josta sitten kesällä tuli vihitty vaimoni. Hän silloin asui siellä, Etelä-Haagassa. Olen ollut siellä monet kerrat vaimoni kuolemankin jälkeen.

Vappuhan on työläisten ja ylioppilaiden juhlapäivä. Vaimoni eläessä aina kyselin häneltä, että kumman meistä vuoksi nyt liputamme, sinun - ylioppilaan - vai minun - duunarin. No, vappua voi toki juhlistaa, vaikkei olisi kumpaakaan. Joten siniristi varmaan on huomenna salossani - toivottavasti teilläkin. Nyt vain toivotan Teille kaikille oikein hauskaa vappua - ja ”majurille”, joka on ilmoittanut olevansa ruotsinkielinen, siis svenska språkiska, jag önskar trevlig Valborg eller glad första maj!

• Toivottelija.myös

Kiitos vapun toivotuksistasi! Klara vappen bara vatten hela natten för du också!

• kepulikos
        Toivottelija.myös kirjoitti:

Kiitos vapun toivotuksistasi! Klara vappen bara vatten hela natten för du också!

Kaikkosen tollo kertoili juuri et tekee "välikysymyksen" huomenna oppositiolle, no aitoa Kaikkosta hiukset harvenee järjen myötä.

• Anonyymi

Viisas Kapi on nähnyt jo vuosia sitten keskustalaisten risikipitoiset yhden asian tavoitteet maamme systeemien kokonaiskuuksille.

• Anonyymi

EI TIIJÄ ONKO SAARIKOSSA PALJON OKSAN SAHAAJAA, KUN PUTUAA, AIKA ALHAALLA ON, EI MAHDA NOUSTA ENÄÄ, TARTTE TEHDÄ MITÄÄ.

• Anonyymi

On sahannut jo pitkään, niillä on Homelite saha ja siitä saa tukea....

• Anonyymi

Sahaa sahaa ja Huskvarna laulaa;-))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      228
      2025
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1768
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      57
      1279
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1165
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1008
    6. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      954
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    8. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      915
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      812
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      804
    Aihe