Auttakaa suomenruotsallaisia.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/08/17/sverige-blev-strangare-mot-studenter-fran-finland-fanny-kom-pa-reservplats-653

Suomen hallitus on hylännyt suomenruotsalaiset ja heikentänt heidän etujaan.
Ruotsi on nyt myös lähtenyt Suomen hallituksen linjoille ja korottanut arvosanoja, jotta sinne pääsee opiskelemaan. Ulkoministeri Soini tai opetusministeri Sanni-Grahn Laasonen eivät ole reagoineet mitenkään. Suomenruotsalaisten olisi luontevaa opiskella Ruotsissa ja opinnot sujuisivat helpommin, kun voisi koko ajan käyttää ruotsia.

Ahvenanmaalaiset ovat samassa ahdingossa. Hjälp!

Suomenkielisiä asia tuskin kinnostaa, koska ruotsin opiskelu on lopahtanut.

10

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet oikeassa Ruotsi ei ole tippaakaan kiinnostunut Suomen vähemmistöstä.
      Luulisi tosiaankin, että avustaisi ruotsia osaavia pääsemään koulutukseen.
      Suomenkielisten kannattaa hylätä ruotsi ja alkaa opiskella saksaa. Saksa on paras maa lähteä ulkomaille opiskelemaan, myös Itävalta ja Sveitsi käyvät saaksan opiskelijalle.

• Joo ja itse olen ruotsinkielinen Suomessa asuva ruotsinsuomalainen, jota on syrjitty niin Ruotsissa kuin Suomessakin. Ruotsissa äidinkieltä ei ole rekisteritiedoissa, joten yleensä aina saan viranomaisilta postin suomeksi. Sitten palautan sen niille ruotsiksi käännettäväksi ja ne lähettävät sen sitten ruotsiksi käännettynä takaisin. Näppärää, eikö totta?

Viranomainen kääntää ruotsinkielisen tekstin suomeksi, lähettää sen minulle, minä lähetän takaisin viranomaiselle, viranomainen kääntää suomenkielisen tekstin ruotsiksi ja lähettää sen minulle.
        Olen kysynyt että onko tuo nyt varmasti helpoin tapa toimia ja kyllä se kuulemma on!

• 32514177

Totta suomenkieliset älkää hirttäytykö kahteen microkieleen. Ruotsin kohdellessa suomalaisia opiskelijoita huonommin, kuin muita pohjoismaalaisia, apua pitää hakea saksankielestä.

• Yliopistoilta on leikattu resursseja. Olisi luonnollista, että Helsingin yliopisto hakisi yhteistyötä Ruotsista ja siirtäisi ainakin ruotsinkielisen tutkimuksen sinne.
      Pohjoismaisen yhteistyön pitäisi kantaa hedelmää myös yliopiston saralla.

• Anna-Maja Henriksson borde sätta foten ned och kräva åtgärder från regeringen, att finnarna kommer in studera som förut i Sverige!

• Ruotsi ei välitä Suomen ruotsia puhuvasta vähemmistöstä enää, kun putosivat hallituksesta. Unohdettu kansa.

• Mikä puolue auttaisi Ruotsiin opiskelemaan haluavia? RKP näyttää hylänneen, eikä välitä.
      Kokoomuksen opetusministeri ei ole sanonut asiasta sanaakaan. Sinisten ulkoministeriä asia ei tietenkään kiinnosta, hän ei halua, että kukaan suomalainen osaa ruotsia.
      Mistä saamme ruotsia osaavia lääkäreitä, joita on kouluttautunut Ruotsissa satoja vuosittain?

Anna-Maja Henriksson varifrån får vi läkarna, som talar svenska?

• Voi olla, että A-M Henriksson haluaa tuottaa ruotsia puhuvat lääkärit Ruotsista, kuten hän on tehnyt Pietarsaaressa? Kumpi on parempi kouluttaa suomalaisia lääkäreiksi Ruotsissa, kuten on aina tehty, tai tuottaa isolla rahalla ruotsalaisia lääkäreitä? Eihän tässä ole mitään tolkkua.

Det finns ingen förnut, att inte skicka studerande till Sverige, som har gjorts för decennier. Kostar mycket, att rekrytera svenska läkäre!

• Svenska Ungdomen SU har konsentrerat sitt focus till droger!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      53
      1525
    2. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      170
      1285
    3. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      1122
    4. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      1117
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      251
      1077
    6. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      14
      1010
    7. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      33
      883
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      55
      862
    9. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      859
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      347
      795
    Aihe