B12 vitamiinin vajaus

kevätkoomassa

Kävin laboratoriokokeiden vuositarkastuksessa ja yllättäin todettiin B12 vitamiinin tasoksi 23, eli huomattavan matala, kun pitäisi kuulemma olla vähintäin 35. Tieto tuli yllätyksenä, kun aikaisemmin ei B12 vitamiinitasoa ole tarkastettu. Hoidoksi sain 3 inektiota Cphemin depot lääkitystä. Nämä injektiot annettiin 3pv:n välein ja viimeisin oli 9.4. Edelleen olen tosi väsynyt ja tuntuu kuin olisin "toisen asialla". Nyt kysyisin; löytyisikö kokemuksia siitä, miten pian väsymys ja alavireisyys helpottavat? Muuten kaikki laboratorioarvot olivat normaalit ja Hemoglobiinikin 14.3 - ei siis anemiaa. Jatkossa kolmen kk:n välein uusi injektio. Olisin kiitollinen jos joku jolla on kokemusta kommentoisi.

12

741

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveys.into.unto

Olen syönyt vuosia putkeen neuro B12 vitamiinia. Ne loppuivat. Yllättäen alaikeneen tuli afta-suuhaavauma. Kun hankin taan B12 ja aloin niit käyttämään, afta lähti heti paranemaan.
      Intuitiivisesti tiedän että vitamiininpuutostila noita aftoja tekee.

• 618

Minkälaista määrää B12:ta syöt tableteissa päivittäin?
        Omani on 3 mikrogrammaa ja olen 60 . On tunne, että pitäisi olla enemmän.

• kevätkoomassa

Kiitos kommenteista!
        En ole syönyt B12:ta tablettimuodossa tähän asti ollenkaan. Ikäsarjassa olen myös 60 ja jostain syystä tk-lääkäri oli nyt hoksannut senkin määrityksen pyytää. Nyt siis käytössä Cohemin depot injektiot 3kk:n välein. Lääkärin mielestä tehokkaampi ja hinnaltaan edullisempi hoitomuoto.
        Monenlaista "kremppaa" on ollut ja osteopeniaa / osteoporoosia minulla myös hoidetaan Prolia injektioilla puolen vuoden välein. Taustalla ranne- ja nilkkamurtumat. Kalkkipitoisuudet veressä hyvät, mutta murtumien vuoksi aloitettiin endokrinologin ehdotuksesta ennaltaehkäisevä hoito. Jos olen oikein ymmärtänyt niin B12 vitamiinin puutos aiheuttaa myös luiden haurastumista. Epäilynä, että tablettimuotoinen B12 vitamiini ei minulla imeydy ja siksi päädyttiin injektioihin. Elokuussa olen menossa gastroscopiaan imeytymishäiriön selvittelyyn ja muiden syiden poissulkemiseksi.

• terveys.into.unto
        618 kirjoitti:

Minkälaista määrää B12:ta syöt tableteissa päivittäin?
        Omani on 3 mikrogrammaa ja olen 60 . On tunne, että pitäisi olla enemmän.

Ei niitä ohjeen mukaan saisi jatkuvasti joka päivä ollenkaan. Pitäisi pitää käyttötaukoja Muuten lääkkeen nimi on Neuromax. Siinä on kolmenlaista B-vitamiinia, yhtenä B12.
        Ilmeisesti minulla imeytyvät koska niin nopeasti tehosivat. Käytin vuosia Herbalife ohjelmaa. Kun ei enää ollut siihen varaa, kuntoni lähes romahti.

• Järkihoi
        terveys.into.unto kirjoitti:

Ei niitä ohjeen mukaan saisi jatkuvasti joka päivä ollenkaan. Pitäisi pitää käyttötaukoja Muuten lääkkeen nimi on Neuromax. Siinä on kolmenlaista B-vitamiinia, yhtenä B12.
        Ilmeisesti minulla imeytyvät koska niin nopeasti tehosivat. Käytin vuosia Herbalife ohjelmaa. Kun ei enää ollut siihen varaa, kuntoni lähes romahti.

Kannattaa varoa näitä mainoksia huuhaasta kuten herbalifesta. Todettu pyramidihuijaus.

• gesghhnfbnf
        kevätkoomassa kirjoitti:

Kiitos kommenteista!
        En ole syönyt B12:ta tablettimuodossa tähän asti ollenkaan. Ikäsarjassa olen myös 60 ja jostain syystä tk-lääkäri oli nyt hoksannut senkin määrityksen pyytää. Nyt siis käytössä Cohemin depot injektiot 3kk:n välein. Lääkärin mielestä tehokkaampi ja hinnaltaan edullisempi hoitomuoto.
        Monenlaista "kremppaa" on ollut ja osteopeniaa / osteoporoosia minulla myös hoidetaan Prolia injektioilla puolen vuoden välein. Taustalla ranne- ja nilkkamurtumat. Kalkkipitoisuudet veressä hyvät, mutta murtumien vuoksi aloitettiin endokrinologin ehdotuksesta ennaltaehkäisevä hoito. Jos olen oikein ymmärtänyt niin B12 vitamiinin puutos aiheuttaa myös luiden haurastumista. Epäilynä, että tablettimuotoinen B12 vitamiini ei minulla imeydy ja siksi päädyttiin injektioihin. Elokuussa olen menossa gastroscopiaan imeytymishäiriön selvittelyyn ja muiden syiden poissulkemiseksi.

Yleisin B12 vitamiinin puutoksen aiheuttajia on diabeteksen hoidossa käytettävä metformiini ja vähäinen lihansyönti. Puutos voi johtua myös ikääntyneille syntyvästä imeytymishäiriöstä.

Käytän metformiinia ja siis vaarana on B12 vitamiinipuutos. Syön B12 vitamiinia pillereinä (suomalaisen valmistajan halpoja pillereitä) ja juuri tehtyjen labrakokeiden mukaan vitamiinitaso on riittävä joten ei tarvita (vielä) pistoksia. Käytän pillereitä jatkuvasti päivittäin. Jos pitäisin taukoja, arvot laskisivat liikaa. B12 vitamiini "kuluu" hitaasti, joten vakavakin puutos näkyy vasta myöhemmin labra-arvoissa.

• Anonyymi
        kevätkoomassa kirjoitti:

Kiitos kommenteista!

Joku laadukas vitamiinijauhe on myös yksi hyvä vaihtoehto, imeytyy paremmin kuin halvat pillerit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku laadukas vitamiinijauhe on myös yksi hyvä vaihtoehto, imeytyy paremmin kuin halvat pillerit.

B12 vitamiinia ei tiettävästi ole jauhemuodossa.

• jännääon

Oon ymmärtäny että B12-vitamiini puute on todella harvinainen? Koskisi vain mahdollisesti kasvissyöjiä, metformiinin käyttäjiä ja alkoholisteja. Toisaalta mistä näitä tietää kun viitearvoistakin on niin monenlaista mielipidettä..

• kevätkoomassa

Minulla ei mitään altistavia tekijöitä, eli syön myös punaista lihaa ja muutenkin monipuolisesti. Ei ole 1 eikä 2 tyypin diabetesta enkä käytä alkoholia. Kaikki tutkitut labra-arvot hyvät. Altistavana tekijänä voitaisiin tietenkin pitää ikää, olenhan 60 . B12 vitamiini ei varastoidu, vaan ylimääräinen poistuu virtsan mukana. B6 vitamiini on yliannosteltuna lääkärini mukaan varallisempi, koska kertyy elimistöön ja voi aiheuttaa vakaviakin sairauksia, mutta sitä en käytä. Kovasti kiinnostaisi kokemukset siitä miten B12 vitamiinin injektiohoito kohentaa vointia ja kuinka nopeasti. Itselläni ollut voimakasta väsymystä johon toivoisin kohentumista.

• munaksel

broilermaksa,,,naudanmaksa,,,, siellä on paljon b12,,,ja heti vaikuttaa,,keittä miedonsuolassa vvedessä,,ei kovin pitkä,,,kanamunissakin on,,,joka aamu keitetty k,muna,,,kolesteroli munissa
      vaarana on täys hölö,pölöb nykytutkumuksissa todetaan,,,nää tutkimukset on tehtyy
      in KUOPION UNIVERSITY---FFINLAND
      soitta ja kysele,,,,

• Alkolukko_sulle

Tulikos otettua vappuviinoja jo ennakkoon liikaa kun kirjoitus tuli tuon näköiseksi. Sormikin jäänyt nojailemaan varsinkin pilkkunäppäimeen kun yritit tähdätä ristiinmeneviä silmiä tekstiin.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe