Keskustavetoinen maakuntauudistus Uudenmaan osalta

Helsinkiläisenä olen ollut kovin kielteinen keskustavetoisen maakuntauudistuksen suhteen. Ei ole Sipiläkään saanut minulta kehuja vetämästään hankkeesta. Mutta eihän tuon toteutuminen pahalta näyttäisi stadilaisen silmin.

Uudenmaan maakunta saisi 107 valtuutettua. Valtuutettujen määrä kunnittain on suunniteltu suhteutettavan v. 2017 kuntavaalien kuntakohtaisiin äänimääriin. Sillä perusteella Helsinki saisi 62 valtuutettua, eli siis reippaasti yli puolet kokonaismäärästä. Suurin osa Uudenmaan kunnista jäisi ilman omaa valtuutettua. Väestöltään lähes Keski-Pohjanmaan tai Kainuun maakuntien kokoinen, n. 50 000 asukkaan Hyvinkääkin jäisi ilman.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/247716-nain-valta-keskittyy-helsinkiin-jos-juha-sipilan-suunnitelma-onnistuu-maakuntavaalit

Noin siis valta keskittyy Helsinkiin jos Sipilän suunnitelma onnistuu. Ehkäpä tuo nyt huomataan ainakin Espoossa ja Vantaalla, jotka nekin jäisivät ”mopen osalle” tuossa kepun vetämässä ja työntämässä suunnitelmassa. Paremmalle ja omaa kuntaansa vaikutusvaltaisemmalle osalle ne pääsisivät siinä Jan Vapaavuoren suunnitelmassa, jossa tulisi oma Pääkaupunkiseudun maakunta. Sen toteutuminen olisi tietysti paras vaihtoehto Stadilekin.

Ellei se ole mahdollinen tulkoon sitten tuo Uudenmaan maakunta. Kyllä Stadi siinäkin pärjää, kun enemmistön valtuutetuista saa. Toivottavasti noissa ilman valtuutettuja jäävissä kunnissa ei synny luottamuspulaa enemmistövallalla maakuntaa pyörittävää Stadia kohtaan. Ei kai, sillä kyllä niissä varmaan on huomattu, että koko maan etua Stadi pyrkii ajamaan valtakunnan politiikassa niin miksipä sillä ei oleisi samaa pyrkimystä myös maakuntapolitiikassa.

No, eihän tuon kepun vetämän maakuntauudistussuunnitelman toteutuminen ole vielä läheskään varmaa. Yhä enemmän alkaa näyttää siltä, että sen taakse ei saada enemmistöä nykyisestä eduskunnasta. Lisää lipeämisiä saattaa vielä tulla kokoomuksesta, jossa seuraavia eduskuntavaaleja ajatelleen monelle alkanee olla vastenmielistä sitoa itseään puolueeseen, jolle niissä vaaleissa povataan jättitappiota:

https://www.hs.fi/junkkari/art-2000005664154.html

109

1489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hallitusoikeassa

      Hesalaisten ja Vapaavuoren ei tarvitse myös sinun ei tarvitse ajatella kuin Mannerheimintietä jotta sillä menee hyvin mutta hallituksen pitää ajatella koko Suomea tuossa on vissi ero.

    • Puutteita.ymmärryksessä

      Voi olla että puutteita maakunta uudistukseen sinulla, kun helsingin johtajat asialla vouhkanneet Vapaavuosi (r)etunenässä, kuvittelet sen niin olevan ja jatkat laulujaan, itse asiaa ymmärtämättä. Te olette kuin sopulilauma helsingissä. Teistä ei siellä olevilla olisi kokomaan asioiden hoitajiksi.

      • tukeja.nimejä

        Ymmärretäänkö siellä pohjoisessa 300 km hiukosen päässä kokomaan asioita?


      • Viestisi on varmaan vakava ja asiallinen, mutta sallinet pienen kevennyksen: Vaikka koko maa on sinulle kokomaa, voisit oppia kirjoittamaan oikein noita nimiä - sinulle nimejä. Isolla alkukirjaimella pitäisi kirjoittaa Helsinki, kuten muutkin paikkakunnat, tämän vinkkaan helsinkiläisenä, en Helsinkiläisenä;))


      • Yhäkö.politrukki
        kapi_ kirjoitti:

        Viestisi on varmaan vakava ja asiallinen, mutta sallinet pienen kevennyksen: Vaikka koko maa on sinulle kokomaa, voisit oppia kirjoittamaan oikein noita nimiä - sinulle nimejä. Isolla alkukirjaimella pitäisi kirjoittaa Helsinki, kuten muutkin paikkakunnat, tämän vinkkaan helsinkiläisenä, en Helsinkiläisenä;))

        Tiedätkö mikä puuttui?
        puuttui " ET OLE KÄYNYT KANSAKOULUA"
        Sinä sentään olet kansakoulun käynyt, ja minä en, eikö se niin mene ajatusmaailmasi.
        Pääsit armeijaankin aliupseeriksi, ja SDP venkoiluilla kapteeniksi, ilman sotilakoulutusta, jossa ao virkaan pohjana aina lukion suoritus, ja 3 vuotinen kadettikoulu. Miten sinä kansakoulu pohjana, no lyhyt ns " rottakoulu" sitten kapteeniksi reservissä mahdollistava RUK, mutta sekin vasta ylikersanttina, 10 vuotta ikäisiään RUKissa vanhempana. SDP oli mahtipuolue silloin, piti myös kun luoteenseensa kuului ilman koulutusta saada upseerejakin, mutat mmukava ja kumma yksityiskohta siinä, piti alkaa SDP kunnallisvaali ehdokkaaksi, joka edellytti nousun oikein upseeriksi. Olit ehdokaanakin, huonolla menetyksellä. Politiikka
        on raakaa, näin SDP yritti varuskunta ääniä, puolue joka v 1917 vastusti Suomen itsenäisyyttä, häviten siinä 88-100. Mutta siihen SDP ajatus yhteisestä Bolsevikki komennosta venälaisten kommunistien kanssa, oikein Stalin kävi innostamassa SDP puoluekokouksessa marraskuussa 1917, että Bolsevikit antaa tayden tukensa SDP:n aseelliseen kapinaan joka alkoi 27.1.1918.

        Ja sinä reppana tuollaista puoluetta olet armeija aikaan edustanut. Tehtäväsi armeijassa oli SDP politrukkana olo. Ei luulisi noilla meriteeillä haukkuvan suoräselkäsiä isänmaan yhtäviä keskustalaisia.

        Sitten sanot, että tuo pitää olla isolla ja tuo pienellä. Siinä se osaaminen.
        Ei uskoisi, kuin on tasosi heikko.


      • Yhäkö.politrukki kirjoitti:

        Tiedätkö mikä puuttui?
        puuttui " ET OLE KÄYNYT KANSAKOULUA"
        Sinä sentään olet kansakoulun käynyt, ja minä en, eikö se niin mene ajatusmaailmasi.
        Pääsit armeijaankin aliupseeriksi, ja SDP venkoiluilla kapteeniksi, ilman sotilakoulutusta, jossa ao virkaan pohjana aina lukion suoritus, ja 3 vuotinen kadettikoulu. Miten sinä kansakoulu pohjana, no lyhyt ns " rottakoulu" sitten kapteeniksi reservissä mahdollistava RUK, mutta sekin vasta ylikersanttina, 10 vuotta ikäisiään RUKissa vanhempana. SDP oli mahtipuolue silloin, piti myös kun luoteenseensa kuului ilman koulutusta saada upseerejakin, mutat mmukava ja kumma yksityiskohta siinä, piti alkaa SDP kunnallisvaali ehdokkaaksi, joka edellytti nousun oikein upseeriksi. Olit ehdokaanakin, huonolla menetyksellä. Politiikka
        on raakaa, näin SDP yritti varuskunta ääniä, puolue joka v 1917 vastusti Suomen itsenäisyyttä, häviten siinä 88-100. Mutta siihen SDP ajatus yhteisestä Bolsevikki komennosta venälaisten kommunistien kanssa, oikein Stalin kävi innostamassa SDP puoluekokouksessa marraskuussa 1917, että Bolsevikit antaa tayden tukensa SDP:n aseelliseen kapinaan joka alkoi 27.1.1918.

        Ja sinä reppana tuollaista puoluetta olet armeija aikaan edustanut. Tehtäväsi armeijassa oli SDP politrukkana olo. Ei luulisi noilla meriteeillä haukkuvan suoräselkäsiä isänmaan yhtäviä keskustalaisia.

        Sitten sanot, että tuo pitää olla isolla ja tuo pienellä. Siinä se osaaminen.
        Ei uskoisi, kuin on tasosi heikko.

        Pääsithän asiaankin;)) Ei ollut yllätys. Varmaan olet kansakoulun käynyt, mutta koulussasi on ollut harvinaisen huonotasoinen äidinkielen opetus. Tai sitten olet ollut niin heikkolahjainen oppilas, että oppimasi on jäänyt tuolle tasolle.

        Huvittaa, kun juuri sinä puhut lukioista ja korkeammistakin opinnoista! Ei minulla kovin korkeita opintoja ole, mutta melkoisesti kyllä - monia vuosia armeijassakin ja vielä enemmän siviilissä - kansakoulussa oppimaani täydentäviä opintoja. Aivan varmasti hyvin paljon enemmän kuin sinulla, sen jokainen ymmärtänee kirjoituksiemme vertailemalla.

        Jo kansakoulussakin luettiin historiaa, ja vaikka minulla aina oli kymppi siitäkin aineesta, ei noista kansalaissotien aikaisista tapahtumista paljonkaan luettu. Myöhemmin niistä olen lukenut ja tullut tietämään - historian harrastaja kun olen - niin paljon, että en niistä noin yksisilmäisiä vajaita sellaisinakin - viitsisi missään esille tuoda, sillä joutuisin häpeämään muiden historian harrastajien silmissä.

        En väitä, että et olisi varusmiespalvelusta suorittanut, mutta sotamies-tasolle ylenemisesi on jäänyt. Jos olisit kohonnut vähänkin korkeammalle, tietäisit, millaisin perustein siellä edetään ja ylennytään uralla: töissään ja ammatissaan yleisemminkin esitetyillä näytöillä. Aivan samoin kuin siviilitöissäkin, joista minulla myös on samaa kokemusta.

        Huomannet, että nyt sentään luin tuon esityksesi. Antanet sille arvoa, sillä helppoa sen lukeminen ei ollut, niin sekava se jälleen oli.


      • Osmiim76
        Yhäkö.politrukki kirjoitti:

        Tiedätkö mikä puuttui?
        puuttui " ET OLE KÄYNYT KANSAKOULUA"
        Sinä sentään olet kansakoulun käynyt, ja minä en, eikö se niin mene ajatusmaailmasi.
        Pääsit armeijaankin aliupseeriksi, ja SDP venkoiluilla kapteeniksi, ilman sotilakoulutusta, jossa ao virkaan pohjana aina lukion suoritus, ja 3 vuotinen kadettikoulu. Miten sinä kansakoulu pohjana, no lyhyt ns " rottakoulu" sitten kapteeniksi reservissä mahdollistava RUK, mutta sekin vasta ylikersanttina, 10 vuotta ikäisiään RUKissa vanhempana. SDP oli mahtipuolue silloin, piti myös kun luoteenseensa kuului ilman koulutusta saada upseerejakin, mutat mmukava ja kumma yksityiskohta siinä, piti alkaa SDP kunnallisvaali ehdokkaaksi, joka edellytti nousun oikein upseeriksi. Olit ehdokaanakin, huonolla menetyksellä. Politiikka
        on raakaa, näin SDP yritti varuskunta ääniä, puolue joka v 1917 vastusti Suomen itsenäisyyttä, häviten siinä 88-100. Mutta siihen SDP ajatus yhteisestä Bolsevikki komennosta venälaisten kommunistien kanssa, oikein Stalin kävi innostamassa SDP puoluekokouksessa marraskuussa 1917, että Bolsevikit antaa tayden tukensa SDP:n aseelliseen kapinaan joka alkoi 27.1.1918.

        Ja sinä reppana tuollaista puoluetta olet armeija aikaan edustanut. Tehtäväsi armeijassa oli SDP politrukkana olo. Ei luulisi noilla meriteeillä haukkuvan suoräselkäsiä isänmaan yhtäviä keskustalaisia.

        Sitten sanot, että tuo pitää olla isolla ja tuo pienellä. Siinä se osaaminen.
        Ei uskoisi, kuin on tasosi heikko.

        Käsitätkö itse kuinka tyhmä ja vihan, kaunan ja kateuden kyllästämä olet? Kepupamput ja -pamputtaret ovat käärinet sinut ja monet muut jo syntymässään vähälle jääneet sellaiseen vihan, kaunan ja kateuden kapaloon, jonne ei järjen, totuuden ja oikeudenmukaisuuden valo ikinä pääse. "Kun vedet paljon liikkuu, niin hullut liikkuu ja osa oksissa kiikkuu" sanoon sananlasku, mutta sinun hulluutesi ja ääretön tyhmyytesi on jatkuvaa ja tuot sen päivittäin esille seinähulluilla kirjoituksilla.
        OtaniemenTutijan eli sinun kirjoitus oli malliesimerkki mielenvikaisen sekoilusta. Hullujenn huoneen mies väitti rannikkovesien pysyvän paikallaan. Joopa joo, kyllä Suomen keskusta on kykypuolue, mutta sen kyky on peräisin hullujen huoneelta.


      • Osmiim76 kirjoitti:

        Käsitätkö itse kuinka tyhmä ja vihan, kaunan ja kateuden kyllästämä olet? Kepupamput ja -pamputtaret ovat käärinet sinut ja monet muut jo syntymässään vähälle jääneet sellaiseen vihan, kaunan ja kateuden kapaloon, jonne ei järjen, totuuden ja oikeudenmukaisuuden valo ikinä pääse. "Kun vedet paljon liikkuu, niin hullut liikkuu ja osa oksissa kiikkuu" sanoon sananlasku, mutta sinun hulluutesi ja ääretön tyhmyytesi on jatkuvaa ja tuot sen päivittäin esille seinähulluilla kirjoituksilla.
        OtaniemenTutijan eli sinun kirjoitus oli malliesimerkki mielenvikaisen sekoilusta. Hullujenn huoneen mies väitti rannikkovesien pysyvän paikallaan. Joopa joo, kyllä Suomen keskusta on kykypuolue, mutta sen kyky on peräisin hullujen huoneelta.

        Anteeksi. tuo edellinen oli tarkoitettu tuolle umpihullulle Pankkopojalla. Sinä, kapi, olet ehdottomasti tämän saitin ykköskirjoittaja. Vielä kerran anteeksi.


      • MajsPerärAUJombenJOHTO
        kapi_ kirjoitti:

        Pääsithän asiaankin;)) Ei ollut yllätys. Varmaan olet kansakoulun käynyt, mutta koulussasi on ollut harvinaisen huonotasoinen äidinkielen opetus. Tai sitten olet ollut niin heikkolahjainen oppilas, että oppimasi on jäänyt tuolle tasolle.

        Huvittaa, kun juuri sinä puhut lukioista ja korkeammistakin opinnoista! Ei minulla kovin korkeita opintoja ole, mutta melkoisesti kyllä - monia vuosia armeijassakin ja vielä enemmän siviilissä - kansakoulussa oppimaani täydentäviä opintoja. Aivan varmasti hyvin paljon enemmän kuin sinulla, sen jokainen ymmärtänee kirjoituksiemme vertailemalla.

        Jo kansakoulussakin luettiin historiaa, ja vaikka minulla aina oli kymppi siitäkin aineesta, ei noista kansalaissotien aikaisista tapahtumista paljonkaan luettu. Myöhemmin niistä olen lukenut ja tullut tietämään - historian harrastaja kun olen - niin paljon, että en niistä noin yksisilmäisiä vajaita sellaisinakin - viitsisi missään esille tuoda, sillä joutuisin häpeämään muiden historian harrastajien silmissä.

        En väitä, että et olisi varusmiespalvelusta suorittanut, mutta sotamies-tasolle ylenemisesi on jäänyt. Jos olisit kohonnut vähänkin korkeammalle, tietäisit, millaisin perustein siellä edetään ja ylennytään uralla: töissään ja ammatissaan yleisemminkin esitetyillä näytöillä. Aivan samoin kuin siviilitöissäkin, joista minulla myös on samaa kokemusta.

        Huomannet, että nyt sentään luin tuon esityksesi. Antanet sille arvoa, sillä helppoa sen lukeminen ei ollut, niin sekava se jälleen oli.

        Kun katselee Sinun kirjoituksia niin kyllä selviää, että harrastelija historiassakin olet, pienellä h-kirjaimella sekin.

        Lähes kaikilla tuntemillani sotilailla on kirkas ajatusjuoksu ja selkeä päättelykyky.
        Sinulla tyhmyys ja järjetön kauna ovat vieneet pohjan em ominaisuuksien kehittymiseltä.


    • Kallis_kömmähdys

      https://yle.fi/uutiset/3-10151240

      Hyvin mielenkiintoista, että Uudellamaalla isotkin kunnat/kaupungit jäisivät ilman edustajaa. Tämä tilanne varmaan tapahtuu muuallakin ja tämäkö jäi nyt usealta kepulaiselta huomioimatta.
      Tässähän ei todellisuudessa ole mitään järkeä niille kunnille, joilla ei ole yhtään edustajaa maakuntahallinnossa.

      Mitäpä tästä ajattelevat äänestäjät ja ehdokkaat ko. kunnissa?

      • Tuon Sipilän mallin pohjalta tapahtuisi juuri niin kuin sanot. Todetaan se tuossa linkkikirjotuksessakin:

        >>Vastaava valtuustovallan keskittyminen maakunnan keskuskaupunkiin olisi todellisuutta ympäri maata. Esimerkiksi Pirkanmaan 79 valtuustopaikasta olisi menossa jopa 59 Tampereelle, jos kansalaiset äänestäisivät kuten viimevuotisissa kuntavaaleissa.

        Tulos olisi eri puolilla Suomea hyvin samansuuntainen, jos paikkajakoennuste kunnittain tehdään viime eduskuntavaalien tuloksen pohjalta<<

        Ei paha näiden keskuskaupunkien kannalta!


    • HyvänPuolenNäkijä

      Ei taitaisi montaakaan kepuvaltuutettua tulla Uudenmaan maakunta valtuustoon. Nimi Uusimaa olisi entistä paremmin paikallaan. Tarkoittaisi kepuvapaata Suomea.

      • Tuskinpa tuohon Uudenmaan 107 maakuntavaltuutetun joukkoon tulisi kepuvaltuutettuja juuri ollenkaan. Kepu kun ei ole täällä kovin kannatettu edes noissa maalaispitäjissä. No, ehkä kepu niistä jonkun valtuutetun saisi, ehkä 2-3, tuskin enempää.

        Eli varsin kepuvapaa olisi maakunta, jolloin nimi Uusimaa olisi tuossakin mielessä paikallaan. Varsinkin, kun sille vastakohdiksi tulisi varmaan eräitä maakuntia, joissa kepulla olisi valtuutettujen enemmistö. Mutta sehän olisi vain murheenaihe niissä maakunnissa.


    • MajsSeksiAUJombeJOHTO

      Kyllä on kovin rajallinen tuo käsityksesi Suomesta. Ei ole Tsadi ainakaan avartanut näkökulmaasi.
      Linkittelet vain matkiaksesi. Etkö omaan ajatteluun kykene ollenkaan.

      Minun tervepäisyyttä toisaalla epäilet, mutta se tutkittiin tarkkaan jo palvelukseen otettaessa. Sinun päätäsi ei kai ole tutkittu?

    • KapiRessukalle

      Mielenkiintoista... kun sinulle on tuo sama asia täällä esitetty useaan otteeseen muiden keskustelijoiden toimesta, olet tähän asti aina ryhtynyt haukkumaan asian esittäjää kepulireppanaksi ja ties miksi. Ja vedonnut Vapaavuoreen joka on ollut vaatimassa Helsingille omaa maakuntaa.

      Nyt kun luet saman tiedon Pravdasta, se onkin sinulle OK

      Kertoo todellakin kaiken sinusta ja asiaymmärryksesi tasosta täällä keskustellessasi.

      • Onkohan sinulla ressukalla pahasti kierot silmät vai olisiko silmilläsi ´näkemäsi pahasti vääristävät kepulasit? Jos minulle on täällä esitetty samansuuntaista, jota nyt itse esitin, kiitellyt siitä varmaan olen. Muistan vain yhden sellaisen esityksen, muistaakseni nimimerkiltä Kepupaniikki, ja sillä keskustelin muutaman kerran avaajaa kiitellenkin.

        Olen itsekin tehnyt tuon asian tiimoilta pari avausta, tässä linkki niistä viimeiseen:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15219421/viela-kerran-sote-makusopasta-minakin

        Enpä tuossakaan puhu ristiin sen kanssa, jota nyt otin esille. Pitäisin toki ensisijaisena Helsingin omaa maakuntaa, mutta paha ei olisi tuokaan. Helsinkihän siinä ylivoimaiseksi määrääjäksi pääsisi.

        En tiedä, millaista tarkoittamaasi lienet täällä nähnyt, mutta minä en ole nähnyt sellaista, kun en päivystä täällä niin tunnollisesti kuin sinä ressukka.


      • Politrukka.ihme.tyyppi
        kapi_ kirjoitti:

        Onkohan sinulla ressukalla pahasti kierot silmät vai olisiko silmilläsi ´näkemäsi pahasti vääristävät kepulasit? Jos minulle on täällä esitetty samansuuntaista, jota nyt itse esitin, kiitellyt siitä varmaan olen. Muistan vain yhden sellaisen esityksen, muistaakseni nimimerkiltä Kepupaniikki, ja sillä keskustelin muutaman kerran avaajaa kiitellenkin.

        Olen itsekin tehnyt tuon asian tiimoilta pari avausta, tässä linkki niistä viimeiseen:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15219421/viela-kerran-sote-makusopasta-minakin

        Enpä tuossakaan puhu ristiin sen kanssa, jota nyt otin esille. Pitäisin toki ensisijaisena Helsingin omaa maakuntaa, mutta paha ei olisi tuokaan. Helsinkihän siinä ylivoimaiseksi määrääjäksi pääsisi.

        En tiedä, millaista tarkoittamaasi lienet täällä nähnyt, mutta minä en ole nähnyt sellaista, kun en päivystä täällä niin tunnollisesti kuin sinä ressukka.

        Sinä sentään olet kansakoulun käynyt. Miten pääsit RUKkiin ? 10 vuotta nuorempien ikäistesi joukkoon. Varusmies palvelukseen ylikessuna. Kuin kansakoulun alaluokilla olisi sotaväki ikäinen, ja niitä todistuksia levittelisi pitkin nettiä miten oli hyvä. Kato nyt osasin jo murtolukuja alaluokilla.


      • KapiRessukalle
        kapi_ kirjoitti:

        Onkohan sinulla ressukalla pahasti kierot silmät vai olisiko silmilläsi ´näkemäsi pahasti vääristävät kepulasit? Jos minulle on täällä esitetty samansuuntaista, jota nyt itse esitin, kiitellyt siitä varmaan olen. Muistan vain yhden sellaisen esityksen, muistaakseni nimimerkiltä Kepupaniikki, ja sillä keskustelin muutaman kerran avaajaa kiitellenkin.

        Olen itsekin tehnyt tuon asian tiimoilta pari avausta, tässä linkki niistä viimeiseen:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15219421/viela-kerran-sote-makusopasta-minakin

        Enpä tuossakaan puhu ristiin sen kanssa, jota nyt otin esille. Pitäisin toki ensisijaisena Helsingin omaa maakuntaa, mutta paha ei olisi tuokaan. Helsinkihän siinä ylivoimaiseksi määrääjäksi pääsisi.

        En tiedä, millaista tarkoittamaasi lienet täällä nähnyt, mutta minä en ole nähnyt sellaista, kun en päivystä täällä niin tunnollisesti kuin sinä ressukka.

        Niinpä niin... ethän sinä reppana ole väittänyt vastaan... olet sinä kaiken muun lisäksi raukkamainenkin kun kiistät aina aiemmat tekosi kun huomaat olleesi väärässä. Tosin siihen olemme tottuneet,asiaosaamisesi vaan on kertakaikkisen olematonta.


      • Politrukka.ihme.tyyppi kirjoitti:

        Sinä sentään olet kansakoulun käynyt. Miten pääsit RUKkiin ? 10 vuotta nuorempien ikäistesi joukkoon. Varusmies palvelukseen ylikessuna. Kuin kansakoulun alaluokilla olisi sotaväki ikäinen, ja niitä todistuksia levittelisi pitkin nettiä miten oli hyvä. Kato nyt osasin jo murtolukuja alaluokilla.

        Herra Jumala tuota traumaasi, jonka olet saanut minun sotilasurastani! Jo kolmannen kerran tälläkin avauksellani yrität sitä purkaa. Koettaisit jo ymmärtää, että ei se ole minun syytäni, että et edes korpraaliksi siellä sotaväessä kohonnut.

        Kun kysyt, miten pääsin RUK:uun, niin kerron: Kanta-aliupseerien peruskurssin eli sen ”rottakoulun” kiitettävän suorittamisen perusteella. Sellainen tuli mahdolliseksi v. 1963, kun kyvykkäiksi osoittautuneista aliupseereista haluttiin saada reserviin mahdollisimman kokeneita reservinupseereja.

        Niinpä minäkin jo seitsemän vuotta aliupseerina palvelleena ja pari vuotta aikaisemmin ylikersantiksi kohonneena RUK:n kurssille hain ja pääsin enkä ihan huonosti onnistunut, kun kiväärilinjan priimuksena sen kurssin läpäisin. Vuoden 1965 alussa sain sitten jo vääpelin vakanssin ja arvon siirryttyäni UudJP:sta PlTutK:een, ja kymmenen vuotta kapiaisena palveltuani olin jo ylivääpelinä Kyproksella ja siinä arvossa sain sitten pakertaa monta vuotta TopK:ssa, jossa v. 1972 sain sotilasmestarin arvon ja vakanssin. V. 1974 toimeenpantiin sitten ensimmäinen luutnanttikurssi, jolle pääsin ja sen jälleen priimuksena läpäistyäni minusta tuli luutnantti, sitten yliluutnantti ja v. 1979 kapteeni - ja v.1980 sotilaseläkeläinen ja siviilityöläinen erään suurfirman keskushallinnossa. Ei siis ihan huonosti mennyt;)).

        Mutta eihän tuo minun sotilasurani kovin harvinainen ole. Sodan aikana vaikka kuinka monia kanta-aliupseereita ylennettiin upseereiksi, ansioitumisensa perusteella, mutta piti heidän suorittaa myös lyhennetty muodollinen RUK. Tuollaisia ns. kakkosupseereita oli vielä minun varusmiesaikanani paljon, pari heistä palveli JP 2:ssakin, samoin kaksi sellaista tulin tuntemaan HuoltoK:ssa. Oli heidän täytynyt sodan jälkeen käydä jokin pitempi kurssi - ei kuitenkaan kadettikoulua. Aivan muutama heistä yleni peräti majuriksi, joka edellytti jonkin ”pomppakurssin” suorittamista.

        No, on yksi kanta-aliupseerilähtöinen ylennyt kenraaliluutnantiksikin. Antti Pennanen oli sellainen. Tuo v. 1903 syntynyt, varusmiehenä reservin aliupseerin koulutuksen saanut mies aloitti uransa aliupseerina Kainuun Rajavartiostossa, mutta jatkoi kyllä sivussa opiskelujaan niin, että sai suoritetuksi seitsemän luokkaa oppikoulua, jolla silloin pääsi Kadettikouluun ja upseerin ura urkeni komeasti sodan ja rauhan aikana, mutta sotakorkeakoulua hän ei koskaan käynyt. Silti hän oli vv. 1962-67 Rajavartiostojen päällikkö eli rajavartiojoukkojemme komentaja kenraaliluutnantin arvossa. (Nämä tiedot Kadettiupseerimatrikkelista v:lta 1985)

        Jokohan traumasi hieman hellittäisi, kun näin sait tietää, että minuakin suurempia suuruuksia on ollut olemassa tuolla alueella!


      • atsu-hakiksesta
        kapi_ kirjoitti:

        Onkohan sinulla ressukalla pahasti kierot silmät vai olisiko silmilläsi ´näkemäsi pahasti vääristävät kepulasit? Jos minulle on täällä esitetty samansuuntaista, jota nyt itse esitin, kiitellyt siitä varmaan olen. Muistan vain yhden sellaisen esityksen, muistaakseni nimimerkiltä Kepupaniikki, ja sillä keskustelin muutaman kerran avaajaa kiitellenkin.

        Olen itsekin tehnyt tuon asian tiimoilta pari avausta, tässä linkki niistä viimeiseen:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15219421/viela-kerran-sote-makusopasta-minakin

        Enpä tuossakaan puhu ristiin sen kanssa, jota nyt otin esille. Pitäisin toki ensisijaisena Helsingin omaa maakuntaa, mutta paha ei olisi tuokaan. Helsinkihän siinä ylivoimaiseksi määrääjäksi pääsisi.

        En tiedä, millaista tarkoittamaasi lienet täällä nähnyt, mutta minä en ole nähnyt sellaista, kun en päivystä täällä niin tunnollisesti kuin sinä ressukka.

        Kapi hei.
        Stadilainen ei lähde bönden kanssa kinastelee, annetaan olla juntin juntteja ja ollaan me stadilaisia.
        Asiat on asioita ja henkilökohtaisuudet on hanurista.


      • NytSaaNauraa
        atsu-hakiksesta kirjoitti:

        Kapi hei.
        Stadilainen ei lähde bönden kanssa kinastelee, annetaan olla juntin juntteja ja ollaan me stadilaisia.
        Asiat on asioita ja henkilökohtaisuudet on hanurista.

        Mitä tuosta, ja onhan Kapi huumorimielellä liikkeellä. Vai mitä tuumit kun hän (itseään tarkoittaen) veistelee: "kyvykkäiksi osoittautuneista aliupseereista haluttiin saada reserviin mahdollisimman kokeneita reservinupseereja. "

        Jokainen ymmärtää, että tuo on vitsiksi tarkoitettu, ainakin kun puhutaan niinkin heikkolahjaiseksi oosittutuneesta henkilöstä kuin Kapi.


      • Ihme.tyyppi
        kapi_ kirjoitti:

        Herra Jumala tuota traumaasi, jonka olet saanut minun sotilasurastani! Jo kolmannen kerran tälläkin avauksellani yrität sitä purkaa. Koettaisit jo ymmärtää, että ei se ole minun syytäni, että et edes korpraaliksi siellä sotaväessä kohonnut.

        Kun kysyt, miten pääsin RUK:uun, niin kerron: Kanta-aliupseerien peruskurssin eli sen ”rottakoulun” kiitettävän suorittamisen perusteella. Sellainen tuli mahdolliseksi v. 1963, kun kyvykkäiksi osoittautuneista aliupseereista haluttiin saada reserviin mahdollisimman kokeneita reservinupseereja.

        Niinpä minäkin jo seitsemän vuotta aliupseerina palvelleena ja pari vuotta aikaisemmin ylikersantiksi kohonneena RUK:n kurssille hain ja pääsin enkä ihan huonosti onnistunut, kun kiväärilinjan priimuksena sen kurssin läpäisin. Vuoden 1965 alussa sain sitten jo vääpelin vakanssin ja arvon siirryttyäni UudJP:sta PlTutK:een, ja kymmenen vuotta kapiaisena palveltuani olin jo ylivääpelinä Kyproksella ja siinä arvossa sain sitten pakertaa monta vuotta TopK:ssa, jossa v. 1972 sain sotilasmestarin arvon ja vakanssin. V. 1974 toimeenpantiin sitten ensimmäinen luutnanttikurssi, jolle pääsin ja sen jälleen priimuksena läpäistyäni minusta tuli luutnantti, sitten yliluutnantti ja v. 1979 kapteeni - ja v.1980 sotilaseläkeläinen ja siviilityöläinen erään suurfirman keskushallinnossa. Ei siis ihan huonosti mennyt;)).

        Mutta eihän tuo minun sotilasurani kovin harvinainen ole. Sodan aikana vaikka kuinka monia kanta-aliupseereita ylennettiin upseereiksi, ansioitumisensa perusteella, mutta piti heidän suorittaa myös lyhennetty muodollinen RUK. Tuollaisia ns. kakkosupseereita oli vielä minun varusmiesaikanani paljon, pari heistä palveli JP 2:ssakin, samoin kaksi sellaista tulin tuntemaan HuoltoK:ssa. Oli heidän täytynyt sodan jälkeen käydä jokin pitempi kurssi - ei kuitenkaan kadettikoulua. Aivan muutama heistä yleni peräti majuriksi, joka edellytti jonkin ”pomppakurssin” suorittamista.

        No, on yksi kanta-aliupseerilähtöinen ylennyt kenraaliluutnantiksikin. Antti Pennanen oli sellainen. Tuo v. 1903 syntynyt, varusmiehenä reservin aliupseerin koulutuksen saanut mies aloitti uransa aliupseerina Kainuun Rajavartiostossa, mutta jatkoi kyllä sivussa opiskelujaan niin, että sai suoritetuksi seitsemän luokkaa oppikoulua, jolla silloin pääsi Kadettikouluun ja upseerin ura urkeni komeasti sodan ja rauhan aikana, mutta sotakorkeakoulua hän ei koskaan käynyt. Silti hän oli vv. 1962-67 Rajavartiostojen päällikkö eli rajavartiojoukkojemme komentaja kenraaliluutnantin arvossa. (Nämä tiedot Kadettiupseerimatrikkelista v:lta 1985)

        Jokohan traumasi hieman hellittäisi, kun näin sait tietää, että minuakin suurempia suuruuksia on ollut olemassa tuolla alueella!

        Taas lässytät..lässyn..lässyn ! Et osaa asiaa, vaan asian vierestä.


    • Ihme.Urpoja

      Miksi edes helsinkiläiset sosialistit luulee olevansa parempia muuta maata kohtaan.
      Ei se ole niin, kuin se on juuri päinvastoin. 1918 tämä myös karvaasti koettiin.
      SDP sisällissodassa.

      • Demarihenkka

        SDP:n aloittama vallankaappaus 1918 oli pienin sosialidemokraattien sisäpiirin junailema, lähinnä helsinkiläisten sosialistien ja punakaartilaisten aikaansaannos, jonka takana oli sosialistien joukkomielenhäiriö.

        Pieni vallankumouksellinen klikki onnistui kolmipäiväisessä kokouksessa junailemaan kaiken vallan puolueessa itselleen, toki aivan puolueen sääntöjen mukaan ja "demokraattisesti". Kun päätösvalta oli junailtu harvoille ja valituille, päätettiin ryhtyä, Venäjän bolsevikkien avustamana, vallankumoukseen, aseiden kanssa kaappaamaan valtaa lailliselta hallitukselta.

        SDP ei noista ajoista ole ainakaan demokraattisemmaksi muuttunut, nykyisin puolueessa käyttää suurinta valtaa kokonaan puolueen ulkopuoliset tahot, päällimmäisenä SAK. Puoluekokouksilla ja muilla demokratiaan kuuluvilla elmillä ei ole todellista valtaa kun Heinäluoma/Rinne junailee SAK:n kanssa puolueen toimintaa. Kuvottavaa katseltavaa itseään demokratian airueena pitävältä puolueelta.


      • Hölmölandiankansalainen
        Demarihenkka kirjoitti:

        SDP:n aloittama vallankaappaus 1918 oli pienin sosialidemokraattien sisäpiirin junailema, lähinnä helsinkiläisten sosialistien ja punakaartilaisten aikaansaannos, jonka takana oli sosialistien joukkomielenhäiriö.

        Pieni vallankumouksellinen klikki onnistui kolmipäiväisessä kokouksessa junailemaan kaiken vallan puolueessa itselleen, toki aivan puolueen sääntöjen mukaan ja "demokraattisesti". Kun päätösvalta oli junailtu harvoille ja valituille, päätettiin ryhtyä, Venäjän bolsevikkien avustamana, vallankumoukseen, aseiden kanssa kaappaamaan valtaa lailliselta hallitukselta.

        SDP ei noista ajoista ole ainakaan demokraattisemmaksi muuttunut, nykyisin puolueessa käyttää suurinta valtaa kokonaan puolueen ulkopuoliset tahot, päällimmäisenä SAK. Puoluekokouksilla ja muilla demokratiaan kuuluvilla elmillä ei ole todellista valtaa kun Heinäluoma/Rinne junailee SAK:n kanssa puolueen toimintaa. Kuvottavaa katseltavaa itseään demokratian airueena pitävältä puolueelta.

        Hienosti siirryttiin maakunta- ja soteuudistuksesta aasinsillalla 100 vuotta vanhaan Suomen sisällissotaan. Kertooko faktaa siitä, millä tasolla tällä kepusaitilla keskustelua käydään? Lahtarit, punikit etc....

        Joillakin näyttää elämä pyörivän vielä 100:n vuoden takaisissa asioissa. Ihmekkös ei tätä päivää ymmärrä.


      • KapiSosialistille
        Hölmölandiankansalainen kirjoitti:

        Hienosti siirryttiin maakunta- ja soteuudistuksesta aasinsillalla 100 vuotta vanhaan Suomen sisällissotaan. Kertooko faktaa siitä, millä tasolla tällä kepusaitilla keskustelua käydään? Lahtarit, punikit etc....

        Joillakin näyttää elämä pyörivän vielä 100:n vuoden takaisissa asioissa. Ihmekkös ei tätä päivää ymmärrä.

        Onhan se edelleen sosialidemokraateille kauhea häpeän paikka kun 100 vuotta sitten syyllistyivät aselliseen vallankaappausyritykseen laillista hallintoa vastaan.

        Sosialistien tapaan, asiasta ei saa puhua, pitää kieltää koko häpeällinen tapahtuma. Otto Ville Kuusisen hengessä eespäin vaikkakin silmät ummessa, se on demarien tapa.


      • Älä.liioittele
        KapiSosialistille kirjoitti:

        Onhan se edelleen sosialidemokraateille kauhea häpeän paikka kun 100 vuotta sitten syyllistyivät aselliseen vallankaappausyritykseen laillista hallintoa vastaan.

        Sosialistien tapaan, asiasta ei saa puhua, pitää kieltää koko häpeällinen tapahtuma. Otto Ville Kuusisen hengessä eespäin vaikkakin silmät ummessa, se on demarien tapa.

        100 vuotta sitten tapahtunut ei voi olla kenellekään häpeän aihe. Kyseisen tapahtuman aiheuttajat eivät tiettävästi ole enää elossa, joten ei ole ketään jonka pitäisi hävetä. Herää jo sinäkin punikkihorroksestasi, eli vedä pää pois perseestä ja haistele raitista ilmaa.


      • KapiSosialistille
        Älä.liioittele kirjoitti:

        100 vuotta sitten tapahtunut ei voi olla kenellekään häpeän aihe. Kyseisen tapahtuman aiheuttajat eivät tiettävästi ole enää elossa, joten ei ole ketään jonka pitäisi hävetä. Herää jo sinäkin punikkihorroksestasi, eli vedä pää pois perseestä ja haistele raitista ilmaa.

        Aivan niin, vahvistat juurikin tuon "Sosialistien tapaan, asiasta ei saa puhua, pitää kieltää koko häpeällinen tapahtuma. Otto Ville Kuusisen hengessä eespäin vaikkakin silmät ummessa, se on demarien tapa."

        Kaiken päälle tietysti ryhdytään herjaamaan muita kirjoittajia tyyliin " Herää jo sinäkin punikkihorroksestasi, eli vedä pää pois perseestä ja haistele raitista ilmaa. "

        Ei ole sosialisti tapojaan kyennyt parantamaan sadassa vuodessakaan. Sitkeä on sosialistin kauna muita kohtaan, siis herjaamaan herjaamaan koko ajan sännätään.


      • Olisit.vaiti
        Älä.liioittele kirjoitti:

        100 vuotta sitten tapahtunut ei voi olla kenellekään häpeän aihe. Kyseisen tapahtuman aiheuttajat eivät tiettävästi ole enää elossa, joten ei ole ketään jonka pitäisi hävetä. Herää jo sinäkin punikkihorroksestasi, eli vedä pää pois perseestä ja haistele raitista ilmaa.

        Kapin aisamieskin yrittää jotain sanoa, tolkkua mielestään, joka ihan pielessä.
        Ressukka et näitä historian asioita tunne, silloin pidetään leipäläpi kiinni.
        Tuskin tätäkään ymmärsit.


      • KuusetJaÄmpärit
        Olisit.vaiti kirjoitti:

        Kapin aisamieskin yrittää jotain sanoa, tolkkua mielestään, joka ihan pielessä.
        Ressukka et näitä historian asioita tunne, silloin pidetään leipäläpi kiinni.
        Tuskin tätäkään ymmärsit.

        Puukokardin ja karvahatun omaavana diy-majurina sinulla on historian tuntijan pätevyys.


      • Osmiim76b
        Demarihenkka kirjoitti:

        SDP:n aloittama vallankaappaus 1918 oli pienin sosialidemokraattien sisäpiirin junailema, lähinnä helsinkiläisten sosialistien ja punakaartilaisten aikaansaannos, jonka takana oli sosialistien joukkomielenhäiriö.

        Pieni vallankumouksellinen klikki onnistui kolmipäiväisessä kokouksessa junailemaan kaiken vallan puolueessa itselleen, toki aivan puolueen sääntöjen mukaan ja "demokraattisesti". Kun päätösvalta oli junailtu harvoille ja valituille, päätettiin ryhtyä, Venäjän bolsevikkien avustamana, vallankumoukseen, aseiden kanssa kaappaamaan valtaa lailliselta hallitukselta.

        SDP ei noista ajoista ole ainakaan demokraattisemmaksi muuttunut, nykyisin puolueessa käyttää suurinta valtaa kokonaan puolueen ulkopuoliset tahot, päällimmäisenä SAK. Puoluekokouksilla ja muilla demokratiaan kuuluvilla elmillä ei ole todellista valtaa kun Heinäluoma/Rinne junailee SAK:n kanssa puolueen toimintaa. Kuvottavaa katseltavaa itseään demokratian airueena pitävältä puolueelta.

        Maalaisliitto vastusti ankarasti Suomen itsenäistymistä vielä loppukesästä 1917. Tulevat presidentit, maltillista porvaristoa edustavat J.K. Paasikivi ja Risto Ryti esittävät torppareiden osittaista vapautusta siten, että he saisivat lunastaa itse rakentamansa rakennukset ja raivaamansa pellot. Tämä ei tietenkään näille paskanaamasyöttiläille, maalaisliittolaisille, käynyt, He loisivat jo silloin toisten työntuloksissa, silloin torpparit olivat riistettävinä, nyt veronmaksajat. Maalaisliitto/kepulaiset loisivat aina, siis aina ja ovat täydellisesti veronmaksajien elätettävinä.
        Helsingin Sanomin päätoimittaja esitti jo 1906 torpparien vapautusta. Maalaisliittolaiset ja puolueena Maalaisliitto vastusti ankarasti kaikkia uudistuksia mukaan lukien torppareiden vapautu. Suomessa oli Euroopan vanhoillisin maanomistusjärjestelmä. Vain maalaisliittolaisten isänmaassa Äiti Venäjällä oli vielä vanhoillisempi, siellä oli vallalla maaorjuus ja se lienee ollut Maalaisliiton päämäärä Suomessakin.
        Maalaisliitto ajoin kaiken keinoin Suomea ja suomalaisia kohti suurta onnettomuutta sisällissotaa.


      • Historiantuntija
        Osmiim76b kirjoitti:

        Maalaisliitto vastusti ankarasti Suomen itsenäistymistä vielä loppukesästä 1917. Tulevat presidentit, maltillista porvaristoa edustavat J.K. Paasikivi ja Risto Ryti esittävät torppareiden osittaista vapautusta siten, että he saisivat lunastaa itse rakentamansa rakennukset ja raivaamansa pellot. Tämä ei tietenkään näille paskanaamasyöttiläille, maalaisliittolaisille, käynyt, He loisivat jo silloin toisten työntuloksissa, silloin torpparit olivat riistettävinä, nyt veronmaksajat. Maalaisliitto/kepulaiset loisivat aina, siis aina ja ovat täydellisesti veronmaksajien elätettävinä.
        Helsingin Sanomin päätoimittaja esitti jo 1906 torpparien vapautusta. Maalaisliittolaiset ja puolueena Maalaisliitto vastusti ankarasti kaikkia uudistuksia mukaan lukien torppareiden vapautu. Suomessa oli Euroopan vanhoillisin maanomistusjärjestelmä. Vain maalaisliittolaisten isänmaassa Äiti Venäjällä oli vielä vanhoillisempi, siellä oli vallalla maaorjuus ja se lienee ollut Maalaisliiton päämäärä Suomessakin.
        Maalaisliitto ajoin kaiken keinoin Suomea ja suomalaisia kohti suurta onnettomuutta sisällissotaa.

        Torppareista on jotenkin, tai siis Linnan mielikuvitukseen pohjaavan romaanin myötä, tullut jotenkin tuon 1917 - 1918 tapahtumasarjan keskipiste.

        Todellisuudessa torpparit olivat maaseudun hyväosaisia. Vastaa nykyistä keskiluokkaa. Heillä oli oma vakituinen talo asuttavana ja maata viljeltävänä. Niin kauan kun vuokraehdot täyttyivät, ei ollut hätää, lakikin salli topparille pitkät konrahdit ilman maan omistajan yksipuolista irtisanomisoikeutta.

        Huono-osaisia olivat mäkitupalaiset, maattomat ja jopa asunnottomat, toisten nurkissa asustaneet ihmiset. Kirkon- ja henkikirjoissa heistä käytetäänkin nimitystä loiset. Joitakin ammatinharjoittajia (sepät, suutarit ym.) kutsuttiin itselliseksi, he kiersivät talosta taloon, torpat mukaanlukien, saaden siltä työsuorituksiaan vastaan ruokaa ja mahdollisesti pienen palkkion. Tämä maattomien työläisten joukko oli se todellinen köyhälistö.

        Torppareissa oli paljon niitäkin, joista ei olisi ollut, eikä torppien lunastamisen jälkeen ollutkaan, kantamaan vastuuta talon itsenäisestä ylläpidosta. Asia käy hyvin ilmi 1920 ja -30 lukujen käräjäasiakirjoista, lunastettuja torppia meni vasaran alle hyvin paljon, tai sitten ne vaihtoivat omistajaa kun maat lunastanut ei kyennyt huolehtimaan taloudestaan. Oli joukossa niitäkin, jotka saivat torpan kukoistamaan ja nostivat entisen torpan talollisten tasalle, joskus ylikin.

        Jos Suomen maanomistusjärjestelmä oli Euroopan vanhoillisin, niin mitä se sitten oli Ruotsissa, jossa torpparilaitos eli paljon pidempään? Suomen maanomistus- ja vuokrauslait perustuivat Ruotsin vallan aikaisiin lakeihin, joihin tehtiiin lähinnä vuokraajien (torppareiden) etuja suojaavia muutoksia suurruhtinaskunnan aikana. Myöskin ruotutorpista tehtiin tavallisia kun ruotuarmeija lakkautettiin, Ruotsissa ruotuarmeijakin elli pidempään.


      • Historiantuntija kirjoitti:

        Torppareista on jotenkin, tai siis Linnan mielikuvitukseen pohjaavan romaanin myötä, tullut jotenkin tuon 1917 - 1918 tapahtumasarjan keskipiste.

        Todellisuudessa torpparit olivat maaseudun hyväosaisia. Vastaa nykyistä keskiluokkaa. Heillä oli oma vakituinen talo asuttavana ja maata viljeltävänä. Niin kauan kun vuokraehdot täyttyivät, ei ollut hätää, lakikin salli topparille pitkät konrahdit ilman maan omistajan yksipuolista irtisanomisoikeutta.

        Huono-osaisia olivat mäkitupalaiset, maattomat ja jopa asunnottomat, toisten nurkissa asustaneet ihmiset. Kirkon- ja henkikirjoissa heistä käytetäänkin nimitystä loiset. Joitakin ammatinharjoittajia (sepät, suutarit ym.) kutsuttiin itselliseksi, he kiersivät talosta taloon, torpat mukaanlukien, saaden siltä työsuorituksiaan vastaan ruokaa ja mahdollisesti pienen palkkion. Tämä maattomien työläisten joukko oli se todellinen köyhälistö.

        Torppareissa oli paljon niitäkin, joista ei olisi ollut, eikä torppien lunastamisen jälkeen ollutkaan, kantamaan vastuuta talon itsenäisestä ylläpidosta. Asia käy hyvin ilmi 1920 ja -30 lukujen käräjäasiakirjoista, lunastettuja torppia meni vasaran alle hyvin paljon, tai sitten ne vaihtoivat omistajaa kun maat lunastanut ei kyennyt huolehtimaan taloudestaan. Oli joukossa niitäkin, jotka saivat torpan kukoistamaan ja nostivat entisen torpan talollisten tasalle, joskus ylikin.

        Jos Suomen maanomistusjärjestelmä oli Euroopan vanhoillisin, niin mitä se sitten oli Ruotsissa, jossa torpparilaitos eli paljon pidempään? Suomen maanomistus- ja vuokrauslait perustuivat Ruotsin vallan aikaisiin lakeihin, joihin tehtiiin lähinnä vuokraajien (torppareiden) etuja suojaavia muutoksia suurruhtinaskunnan aikana. Myöskin ruotutorpista tehtiin tavallisia kun ruotuarmeija lakkautettiin, Ruotsissa ruotuarmeijakin elli pidempään.

        Torpparivapautusta ei vastustanut yksikään puolue, mutta jokaisella niistä oli oma esityksensä sen käytännön toteuttamiseksi esimerkiksi vuoden 1916 valtiopäivillä. Kysymyksessä oli oman aikansa "sote", jonka yksityiskohdista ei tahdottu päästä sopimukseen, vaikka kaikki ajoivat itse asiaa. Riitojen taustalla taisi olla silläkin kertaa, että jokainen puolue halusi ottaa kunnian uudistuksen viemisestä maaliin.

        Kaikki näkivät, ettei vuokraviljely yksinkertaisesti enää sopinut maaseudun uuteen kehitysvaiheeseen. Tärkein tekijä oli näköpiirissä oleva maatalouden koneellistuminen ja sitä myötä ihmistyövoiman vähenevä tarve erityisesti isoilla tiloilla. Vuokraviljely oli juridisesti ja käytännössäkin ongelmallista alkaneiden kylien uusjakojen toteuttamisen näkökulmasta, eikä ollut ihanteellista meijeri- ja myllyosuuskuntienkaan perustamiselle.


    • En näe pystyväni avaamaan juuri mistään sellaisesta aiheesta, joka olisi noille tunnollisimmille palstapäivystäjille kiinnostavampi kuin minä. Ei näy tuo kepujohtoisesti kaavailtu maakuntauudistuskaan olevan mitään minun rinnallani.

      Olenpa sitten pyrkinyt olemaan heille kohtelias ja ottamaan huomioon heidän kiinnostuksensa ja olen heille vastaillut. Enempää en niin kuitenkaan viitsi tehdä.

      Enkä viitsi puuttua noihinkaan viesteihin, joissa ei puhuta niinkään minusta kuin demareista tai sadan vuoden takaisista asioista, kovin heikkoa tietämystä niissäkin osoittaen.

      Joten jääköön tämä palsta nyt rauhaan minulta vähintään joksikin ajaksi. Käyn myöhemmin vielä katsomassa ja jos on tullut avaukseni aiheeseen liittyviä vastineita, niihin voin vielä vastailla. Ellei sellaisia ole tullut, totean vain, että ei tuo kepun kaavailema maakuntauudistus olisi kovin paha Stadille ja stadilaisille, kun saisihan Stadi siinä Uudenmaan maakunnassa melkoisen vallan valtuutettujen selvällä enemmistöllään.

      Eli ei siis paha, jos tuo uudistus noinkin toteutuisi, joka toteutuminen ei tosin ole vielä ollenkaan varmaa.

      • jalat.maahan

        Kyllä täällä tiedetään, turhaa siitä soittelet.
        Kuvittelet joku tietävä olevasi. Vai pitäisi helsikin erottaa muusta massta, kun laiskimuksille pitäisi saada oma " AHVENANMAA" . Ei tule onnistumaan veroton alue. Kuvittelette itsestänne suuria !

        Ne suuruuden ajat sosialisteilla ohi 1917 - 1918. Kuvittelivat sinlloinkin ottvansa maan haltuun ilman demokraattisia vaaleja.


      • historiantotuus
        jalat.maahan kirjoitti:

        Kyllä täällä tiedetään, turhaa siitä soittelet.
        Kuvittelet joku tietävä olevasi. Vai pitäisi helsikin erottaa muusta massta, kun laiskimuksille pitäisi saada oma " AHVENANMAA" . Ei tule onnistumaan veroton alue. Kuvittelette itsestänne suuria !

        Ne suuruuden ajat sosialisteilla ohi 1917 - 1918. Kuvittelivat sinlloinkin ottvansa maan haltuun ilman demokraattisia vaaleja.

        Kyllä minä muistan kun ekakerran Napoleon ratsasti punaisten ja valkoisten väliin ratsullaan, siinä oli komea näky. Muistan nuo Napoleonin sanat; " minä hävisin waterloon, eläkää te rauhassa"
        Olin tutustunut Napoleoniin, ollessani Columbuksen laivastossa konemestarina ja Napoleon oli joutunut väärälle saarella ja palautimme hänet kotimaahansa Ruotsiin.
        Ruotsi ei vielä silloin ollut voittanut yhtään jääkiekon maailmanmestaruutta.
        Mutta palattuamme Columbuksen kanssa Intiasta , Elben saarelle ( Elben-saari on Tikkurilan vieressä, Kajaanissa), jossa siihen aikaan asuimme, toimme ensimmäisen kerran videopätkiä intiaaneista ja niitä löytyy YouTubesta.
        Mutta tämän pienen katsauksen laitan tähän, kun käsitykseni mukaan Suomessa opetetaan historiaa väärin ja puolueellisesti.


      • Hienosti.veistelty
        historiantotuus kirjoitti:

        Kyllä minä muistan kun ekakerran Napoleon ratsasti punaisten ja valkoisten väliin ratsullaan, siinä oli komea näky. Muistan nuo Napoleonin sanat; " minä hävisin waterloon, eläkää te rauhassa"
        Olin tutustunut Napoleoniin, ollessani Columbuksen laivastossa konemestarina ja Napoleon oli joutunut väärälle saarella ja palautimme hänet kotimaahansa Ruotsiin.
        Ruotsi ei vielä silloin ollut voittanut yhtään jääkiekon maailmanmestaruutta.
        Mutta palattuamme Columbuksen kanssa Intiasta , Elben saarelle ( Elben-saari on Tikkurilan vieressä, Kajaanissa), jossa siihen aikaan asuimme, toimme ensimmäisen kerran videopätkiä intiaaneista ja niitä löytyy YouTubesta.
        Mutta tämän pienen katsauksen laitan tähän, kun käsitykseni mukaan Suomessa opetetaan historiaa väärin ja puolueellisesti.

        Heh, Tuo oli hyvä. Osuvasti vedit Pankkomajuria "pataan". 😂 😂


      • Ylivääpelöinen.oikeasti
        Hienosti.veistelty kirjoitti:

        Heh, Tuo oli hyvä. Osuvasti vedit Pankkomajuria "pataan". 😂 😂

        Ei täällä ole pankkomajuria, vain pankkokapteeni, olematta edes sitäkään SDP tittelivaras.


    • Tuollaisia.paskaaivoja

      Onko tuo yleinenkin malli hesassa, tuollainen jota Kapi esittää.
      Kuvittelevat suuria olevansa. Ilman muun maan ruokahuoltoa näivettyisivät
      sinne. Siitäkin kuvittelevat ettei he tarvi kuin ulkomaan ruokaa. On ne ylemmyyden
      tuntuisia. Sontainen hesa, paskakin lasketaan mereen, muun pintasotkun kanssa.
      Paska kiertää puhdistamoiden kaukaloissa, sinne paljon jäämättä, kun katkoja niin paljon.

      • Harmi kun en ennättänyt tähän keskusteluun osallistumaan jo aikaisemmin. Se on niin kiva ja mieltä ylentävää kun sinä ja muut hullujen huoneen pojat painatte kepuänkyrätotuuksia oikein raakemman jälkeen.
        <Paska kiertää puhdistamoiden kaukaloissa, sinne paljon jäämättä, kun katkoja niin paljon. > Laitappa tänne katkojen ajat tänne. Ne ovat julkisia asiakirjoja, eikä niitä totisesti väärennellä kuten Tolliskomaan Paskanaama-akka kepun eduskuntaryhmän pöytäkirjaa. Hannu Takkulann omatunto ei kestänyt tätä.
        Minkähän näköiseksi ja kokoiseksi sinä nämä "kaukalot" kuvittelet?
        Voi sinua, mistään mitään tietämätön tollisko.
        Mites se veden pinoaminen käy siellä Tollikomaan edustalla? Älä vaan päästä jokien tuomaa vettä lähtemää rannasta.


      • HyväJuttuTuo
        osmium1 kirjoitti:

        Harmi kun en ennättänyt tähän keskusteluun osallistumaan jo aikaisemmin. Se on niin kiva ja mieltä ylentävää kun sinä ja muut hullujen huoneen pojat painatte kepuänkyrätotuuksia oikein raakemman jälkeen.
        <Paska kiertää puhdistamoiden kaukaloissa, sinne paljon jäämättä, kun katkoja niin paljon. > Laitappa tänne katkojen ajat tänne. Ne ovat julkisia asiakirjoja, eikä niitä totisesti väärennellä kuten Tolliskomaan Paskanaama-akka kepun eduskuntaryhmän pöytäkirjaa. Hannu Takkulann omatunto ei kestänyt tätä.
        Minkähän näköiseksi ja kokoiseksi sinä nämä "kaukalot" kuvittelet?
        Voi sinua, mistään mitään tietämätön tollisko.
        Mites se veden pinoaminen käy siellä Tollikomaan edustalla? Älä vaan päästä jokien tuomaa vettä lähtemää rannasta.

        Juu, julkisihan nuo ovat, ja mielenkiintoisia.

        HSY laski vuonna 2017 1 115 tonnia typpeä mereen. Siis typpeä 1 115 000 kiloa. Päästö oli 8,6 % edellistä vuotta suurempi. Siis liki 10% lisää, kun taas kaikkalla muualla maassa päästöt vähenee.

        Esimerkiksi Suomenojan puhdistamolta ohijuoksutettiin yksin lokakuussa 2017 yhteensä 17 500 m3 jätevettä ohi biologisen puhdistusaltaan suoraan mereen. Siis tuollaiset reilut 1000 loka-auton kuormaa. Yhdeltä puhdistamolta, yhtenä kuukautena.

        Vuonna 2017 Helsingin sekaviemäriverkoston ylivuodoista pääsi jätevettä mereen 127 916 m3, jos se ajettaisiin loka-atoilla mereen, pitäisi joka ikinen päivä, joulut ja juhannukset mukaanlukien, tyhjentää noin 20 säiliöautollista paskavettä mereen. Päästömäärä olikin vuonna 2017 n. 30 % enemmän kuin vuonna 2016

        Tämmöisiä lukuja siis ihan niistä virallisista teidoista. Kuinka paljon menee esim. hulevesien mukana päästöjä mereen, sitä ei Helsingin kaupunki edes uskalla arvioida. 2017 julkistetussa väitöstutkimuksessa määrää on arvioitu, ja se on todella hirmuinen. Siksipä väitös on vaiettu kokonaan. Liian arka asia helsinkiläisille nuo paskamäärät


    • On tähän ketjuun tullut pari kivaakin viestiä, jotka jätin aluksi kommentoimatta, mutta on ne niin hyviä, että laitanpa ne nyt tähän:

      >>Hienosti siirryttiin maakunta- ja soteuudistuksesta aasinsillalla 100 vuotta vanhaan Suomen sisällissotaan. Kertooko faktaa siitä, millä tasolla tällä kepusaitilla keskustelua käydään? Lahtarit, punikit etc....
      Joillakin näyttää elämä pyörivän vielä 100:n vuoden takaisissa asioissa. Ihmekkös ei tätä päivää ymmärrä<<

      Ja toinen tässä:

      >>Kapi hei.
      Stadilainen ei lähde bönden kanssa kinastelee, annetaan olla juntin juntteja ja ollaan me stadilaisia.
      Asiat on asioita ja henkilökohtaisuudet on hanurista<<

      Totta puhutaan tuossa ensimmäisessä viestissä, ehdottomasti täyttä totta täällä nähdyn valossa. Oikein päätellään syykin sille, että miksi on niin kuin on. Toisessa viestissä on niin hyvä neuvo minulle, että sitä nyt noudatan.

      Jääkööt juntit puhumaan niistä kiinnostuksensa suurimmista kohteista vain heidän niistä omaamillaan ”tiedoillaan” ja sillä vain heille ominaisella ”taidollaan”. Minä stadilaisena keskityn nyt loppuillaksi muuhun. Laitanpa tässä vielä soimaan kauniin laulun ajasta, joka taas on alkamassa täällä Helsingissä. Laulu on tosin jo varsin vanha, mutta se kertoo, että ihanaa täällä on ollut jo silloin kuten on nytkin! Kuunnelkaa ja olkaa kateellisia, te landebuutti-juntit!

      https://www.youtube.com/watch?v=Bqlpf5yBZ8w

      • buli

        etkös säkin kapinen korhonen ole syntyjäsi joku sudeetti-savolainen?
        jos niin olet pelkkä hesalainen, et suinkaan redi stadilainen!


      • historiantottuus

        Kapin viestistä paistaa hyvin selkeästi läpi, että hänelläkin on hirvittävän suuri häpeä sosialidemokraattien aloittamasta sisällissodasta. Siksipä hänkin paheksuu siitä puhumista.

        Kapilla on tietysti omaankin häpeäänsä syytä, puolustusvoimiemme kantahenkilökuntaan kuulunut ja sosialismia kannattaneen puolueen listoilla esiintynyt. Puolueen, joka kannatti aatetta, jota myös maamme sotilaallisesti suurin uhka edusti. Sosialismia. Otto Ville Kuusisen aatetta.

        Maanpetokseenhan Kapin touhuilu sosialistien listoilla olisi rinnastettavissa, ellei tiedettäisi Kapin aina olleen "täyttä ymmärrystä vailla".


      • atsu-hakiksesta

      • SiskosiLyyli
        historiantottuus kirjoitti:

        Kapin viestistä paistaa hyvin selkeästi läpi, että hänelläkin on hirvittävän suuri häpeä sosialidemokraattien aloittamasta sisällissodasta. Siksipä hänkin paheksuu siitä puhumista.

        Kapilla on tietysti omaankin häpeäänsä syytä, puolustusvoimiemme kantahenkilökuntaan kuulunut ja sosialismia kannattaneen puolueen listoilla esiintynyt. Puolueen, joka kannatti aatetta, jota myös maamme sotilaallisesti suurin uhka edusti. Sosialismia. Otto Ville Kuusisen aatetta.

        Maanpetokseenhan Kapin touhuilu sosialistien listoilla olisi rinnastettavissa, ellei tiedettäisi Kapin aina olleen "täyttä ymmärrystä vailla".

        Sinulla se on tuo historian tuntemus vahva ja polittinen käsityksesi asioista vertaansa vailla.
        Mutta hyvä veli , kun tohtori tulee iltakierrokselle, pyydä lisää mömmöjä, niin ei nuo hallunisaatiot ja väärät mielikuvat vaivaa.
        Koita parantua pian, pihatyöt alkaa.
        No tosin kolme vuottahan sinä jos siellä olet ollut, laskeneekohan nuo sinua enää " vapaaseen" maailmaan.
        Harhat on päässäsi vielä pahat.


      • MaisPeräAUJombeJOHTO

        Oikeastaan tsadilaiset ovat niitä nurkkakuntaisia "böndejä". Sen käsityksen saa kun MunakarvaVanhuksen, Sinun tekstejä lukee.


    • Toivottavasti Helsingin pormestari Jan Vapaavuori lukee tuon Uuden Suomen jutun ja sen jälkeen rauhoittuu. Olen tosin hieman epäileväinen, sillä Vapaavuorta huolettanee enemmän hänen oman henkilökohtaisen valtansa kuin helsinkiläisten paikallispoliitikkojen vallan pieneneminen.

      Tuo juttu on kyllä aika turhaa spekulaatiota maakuntavaalien tuloksesta. Se ratkaistaan itse vaaleissa, eikä aiemmista vaaleista, jotka on pidetty aivan toisenlaista tarkoitusta varten, voi tehdä kovin varmoja ennusteita. Ehkä se kuitenkin nostaa hieman vaali-innostusta ja laittaa ehdokkaat tekemään laadukkaamman henkilökohtaisen vaalikampanjan kuin tähän asti ovat suunnitelleet.

      Ihmettelen kuitenkin, miksi jutussa korostuu kuntien edustus. Eiväthän maakuntavaltuutetuista tule kuntien edustajia ollenkaan, vaan meidän äänestäjien henkilökohtaisia edustajia. Ihmeellistä kyläpolitiikka-ajattelua siihen nähden, etteivät kuntaliitosten kannattajatkaan ole tavanneet murehtia sitä, että liitokset voivat viedä monelta syrjäkylältä perinteisen luottamusmiespaikan.

      • NäinStadissa

        Kyläpolitikoinnissa Helsinki on aivan omaa luokkaansa. Sitähän Vapaavuoren sotekapinakin osoittaa. Kyläpolitikoiden onkin sitten hyvä haukkua muita pekkaroinneista.

        Suomen nurkkapatrioottisin kyläpoliitiikkokin muuten löytyy Helsingistä. Osmo Soininvaara. Hän ei tyydy kyläpolitikoimaan edes Helsingin puolesta, hänen kapea-alaisuutensa rajoittuu kilometrin säteelle Rautatientorilta, korkeintaan Kallio mahtuu yli kilometrin päästä mukaan. Kaikki tuon takana on kaupunkivihamielistä vyöhykettä, jonne ei tule uhrata yhtään mitään, ei edes Helsingin sisäisessä rahanjaossa. Soininvaaran rinnalla jopa Teuvo Hakkarainen on kosmopoliitti, niin kapea on tämän vihreän huru-ukon näkökulma.

        Helsingin sisälläkin siis löytyy ihmisiä, joille vaikkapa Pakila ja Paloheinä ovat puskutraktorilla matalaksi jyrättävää landea, ja kaikki toiminta tulee keskittää kaupungin ydinkeskustaan.


      • Kallis_kömmähdys

        Kylläpä niin, jos esim. Uudenmaan maakunnassa Keravalta ei ole kukaan päässyt maakuntavaaleissa läpi, niin mitä hyötyä keravalaisella ylipäätänsä on äänestää, jos helsinkiläiset edustajat saa valtaosan maakuntahallinnon paikoista.

        Varmaan siellä maakuntahallinnossa ajetaan kuten eduskunnassakin omaa etua ts. oman alueen etuja ensimmäisenä vai miksi luulet kepulaisten vouhkaavan, että maakunnissa heille siirtyy valta? Niin, mikä valta, kenelle ja miksi?

        On monta instanssia ja asiaa, joiden hoito siirtyy maakunnalle ja aivan varmasti saadaan retuperälle. Kansalaisten näkökulmasta ei ole sellaista ihmistä esiintynyt missään, joka voisi kertoa totuudenmukaisesti mitä hyötyä nyt suunnitellusta maakuntahallinnosta on kansalaisille?

        Muuten aika fanaattisia ihmisiä löytyy, joiden ajatusmaailma on kaukana menneisyydessä, sadan vuoden takaisessa eli mitenkähän nämä ihmiset sitten sopeutuvat uuteen toimintaympäristöön, maakuntahallinnon alla, omissa pikkukunnissaan, kun kukaan ei lähimainkaan edusta maakunnassa periferioita.


      • Kallis_kömmähdys kirjoitti:

        Kylläpä niin, jos esim. Uudenmaan maakunnassa Keravalta ei ole kukaan päässyt maakuntavaaleissa läpi, niin mitä hyötyä keravalaisella ylipäätänsä on äänestää, jos helsinkiläiset edustajat saa valtaosan maakuntahallinnon paikoista.

        Varmaan siellä maakuntahallinnossa ajetaan kuten eduskunnassakin omaa etua ts. oman alueen etuja ensimmäisenä vai miksi luulet kepulaisten vouhkaavan, että maakunnissa heille siirtyy valta? Niin, mikä valta, kenelle ja miksi?

        On monta instanssia ja asiaa, joiden hoito siirtyy maakunnalle ja aivan varmasti saadaan retuperälle. Kansalaisten näkökulmasta ei ole sellaista ihmistä esiintynyt missään, joka voisi kertoa totuudenmukaisesti mitä hyötyä nyt suunnitellusta maakuntahallinnosta on kansalaisille?

        Muuten aika fanaattisia ihmisiä löytyy, joiden ajatusmaailma on kaukana menneisyydessä, sadan vuoden takaisessa eli mitenkähän nämä ihmiset sitten sopeutuvat uuteen toimintaympäristöön, maakuntahallinnon alla, omissa pikkukunnissaan, kun kukaan ei lähimainkaan edusta maakunnassa periferioita.

        Miksi tosiaan Keravalla tai millään muullakaan periferialla pitäisi olla ikioma edustaja maakuntavaltuustossa? Tuntuu huvittavan nurkkakuntaiselta, kun kansanedustajista SDP:n Antti Lindtmanilla on tapana sisällyttää puheenvuoroihinsa esimerkki "meiltä Vantaalta". Kotiseuturakkaudelle nostan monissa asioissa hattua, mutta kaipaammeko kymmeniä kyläpoliitikkoja maakuntavaltuustoihin?

        Ne jotka kaipaavat, keskittäköön äänensä oman paikkakunnan ehdokkaalle. Mitä pienempi paikkakunta, sitä enemmän keskitystä tarvitaan, mutta eipä Suomessa taida olla niin pientä kuntaa, ettei asukkaiden äänet riitä omaan valtuutettuun, jos niin halutaan.

        Jos yksimielisyyttä ei kuitenkaan löydy, palataan unesta todellisuuteen eli siihen, että maakuntavaaleissa äänestäjät painottavat ehdokasvalinnassaan muitakin asioita, esimerkiksi puoluekantaa ja henkilökohtaisia ominaisuuksia.


      • Keravan.puolesta
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Miksi tosiaan Keravalla tai millään muullakaan periferialla pitäisi olla ikioma edustaja maakuntavaltuustossa? Tuntuu huvittavan nurkkakuntaiselta, kun kansanedustajista SDP:n Antti Lindtmanilla on tapana sisällyttää puheenvuoroihinsa esimerkki "meiltä Vantaalta". Kotiseuturakkaudelle nostan monissa asioissa hattua, mutta kaipaammeko kymmeniä kyläpoliitikkoja maakuntavaltuustoihin?

        Ne jotka kaipaavat, keskittäköön äänensä oman paikkakunnan ehdokkaalle. Mitä pienempi paikkakunta, sitä enemmän keskitystä tarvitaan, mutta eipä Suomessa taida olla niin pientä kuntaa, ettei asukkaiden äänet riitä omaan valtuutettuun, jos niin halutaan.

        Jos yksimielisyyttä ei kuitenkaan löydy, palataan unesta todellisuuteen eli siihen, että maakuntavaaleissa äänestäjät painottavat ehdokasvalinnassaan muitakin asioita, esimerkiksi puoluekantaa ja henkilökohtaisia ominaisuuksia.

        Kerava periferiaa? Haista p. Varmaan itse olet jostain periferiasta. Kerava on pääkaupunkiseudun kyljessä. Asukkaita siellä enemmän kuin puolet kahdessa suunnitellussa maakunnassa, Kainuussa ja Keskipohjanmaalla. Kerava ansaitsee edustajansa maakuntavaltuustoon, jos se maakunta tulee. Tuskin tulee.


      • Keravan.puolesta
        Keravan.puolesta kirjoitti:

        Kerava periferiaa? Haista p. Varmaan itse olet jostain periferiasta. Kerava on pääkaupunkiseudun kyljessä. Asukkaita siellä enemmän kuin puolet kahdessa suunnitellussa maakunnassa, Kainuussa ja Keskipohjanmaalla. Kerava ansaitsee edustajansa maakuntavaltuustoon, jos se maakunta tulee. Tuskin tulee.

        Unohtui linkki edelliseen. Tässä kerrotaan Keravasta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kerava


      • Jallis_tykittää
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Miksi tosiaan Keravalla tai millään muullakaan periferialla pitäisi olla ikioma edustaja maakuntavaltuustossa? Tuntuu huvittavan nurkkakuntaiselta, kun kansanedustajista SDP:n Antti Lindtmanilla on tapana sisällyttää puheenvuoroihinsa esimerkki "meiltä Vantaalta". Kotiseuturakkaudelle nostan monissa asioissa hattua, mutta kaipaammeko kymmeniä kyläpoliitikkoja maakuntavaltuustoihin?

        Ne jotka kaipaavat, keskittäköön äänensä oman paikkakunnan ehdokkaalle. Mitä pienempi paikkakunta, sitä enemmän keskitystä tarvitaan, mutta eipä Suomessa taida olla niin pientä kuntaa, ettei asukkaiden äänet riitä omaan valtuutettuun, jos niin halutaan.

        Jos yksimielisyyttä ei kuitenkaan löydy, palataan unesta todellisuuteen eli siihen, että maakuntavaaleissa äänestäjät painottavat ehdokasvalinnassaan muitakin asioita, esimerkiksi puoluekantaa ja henkilökohtaisia ominaisuuksia.

        https://yle.fi/uutiset/3-9646669

        ”Kuntalaisten palveluiden puolustamisessa ovat pienten kuntien edustajat olennaisessa asemassa maakuntavaltuustosssa”

        https://yle.fi/uutiset/3-10107387

        ”Puolueiden täytyy tehdä todella syvällistä yhteistyötä. Maakuntavaalit eivät ole niinkään puoluevaalit, vaan niissä on ajateltava sitä, että edustajia saadaan läpi myös reuna-alueilta ja pieniltä paikkakunnilta,”

        Jos pääkaupunkiseudulla 50 000 asukkaan Hyvinkää tai 36 000 asukkaan Kerava ei saa edustajaa, niin kuka ajaa näiden kaupunkien etuja maakunnassa? Verorahat viedään, mutta tuskin saamapuolella ovat ensimmäisenä jonossa, jos kukaan ei ole aja juuri näiden kaupunkien tai muiden vastaavien kuntien etuja.,


      • Keravan.puolesta kirjoitti:

        Kerava periferiaa? Haista p. Varmaan itse olet jostain periferiasta. Kerava on pääkaupunkiseudun kyljessä. Asukkaita siellä enemmän kuin puolet kahdessa suunnitellussa maakunnassa, Kainuussa ja Keskipohjanmaalla. Kerava ansaitsee edustajansa maakuntavaltuustoon, jos se maakunta tulee. Tuskin tulee.

        Sen kun äänestätte koko porukalla parasta keravalaista, niin ihan varmasti saatte maakuntavaltuustoon paikallisen edustajan. Edes Uusi Suomi ei pakota äänestämään niissä samoja ihmisiä kuin äänestätte kuntavaaleissa tai eduskuntavaaleissa.


      • Jallis_tykittää kirjoitti:

        https://yle.fi/uutiset/3-9646669

        ”Kuntalaisten palveluiden puolustamisessa ovat pienten kuntien edustajat olennaisessa asemassa maakuntavaltuustosssa”

        https://yle.fi/uutiset/3-10107387

        ”Puolueiden täytyy tehdä todella syvällistä yhteistyötä. Maakuntavaalit eivät ole niinkään puoluevaalit, vaan niissä on ajateltava sitä, että edustajia saadaan läpi myös reuna-alueilta ja pieniltä paikkakunnilta,”

        Jos pääkaupunkiseudulla 50 000 asukkaan Hyvinkää tai 36 000 asukkaan Kerava ei saa edustajaa, niin kuka ajaa näiden kaupunkien etuja maakunnassa? Verorahat viedään, mutta tuskin saamapuolella ovat ensimmäisenä jonossa, jos kukaan ei ole aja juuri näiden kaupunkien tai muiden vastaavien kuntien etuja.,

        Keskittämällä äänensä hyvinkääläiset ja keravalaiset saavat maakuntavaltuustoon oman edustajansa. Tuskin HUS:n nykyisessäkään hallinnossa on enempää kuin yksi päättäjä noilta paikkakunnilta. Samaa koskee uutislinkkien pienempiä kuntia Etelä-Pohjanmaalla ja Etelä-Karjalassa. Isojoki ja Karijoki voivat keskittää äänensä yhteiselle ehdokkaalle, kun muistaakseni hyvin samanlaisia naapurikuntia ovat. Kokoomuslaisethan pakkoliittäisivät nuo kunnat muutenkin yhteen, joten sen kummempaa demokratiavajetta yhteenpelaamisesta ei tulisi . :D


      • Kallis_kömmähdys
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Sen kun äänestätte koko porukalla parasta keravalaista, niin ihan varmasti saatte maakuntavaltuustoon paikallisen edustajan. Edes Uusi Suomi ei pakota äänestämään niissä samoja ihmisiä kuin äänestätte kuntavaaleissa tai eduskuntavaaleissa.

        Euroopan neuvoston aikataulusuositus sivuutetaan, miksiköhän?

        Euroopan neuvoston suosituksen mukaan vaalilainsäädännön pitäisi aina olla valmis vuosi ennen vaalien järjestämistä, jotta poliitikot, kansalaiset ja virkamiehet pysyvät vauhdissa mukana.

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243157-tyly-huomio-maakuntavaaleista-sipilan-hallitus-ei-ole-katsonut-tarpeelliseksi

        Keskusta tavoitteena on kerätä täydet ehdokaslistat kaikkiin maakuntiin. Se tarkoittaisi noin 1800:aa keskustaehdokasta vaaleissa, joissa 18:aan maakuntavaltuustoon valitaan kaikkiaan 1202 ihmistä.

        Maakuntavaaleissa ratkaistaan, onko siellä kotipaikkakunnalla (ei siis maakunnassa) terveysasemaa, minkälaisia palveluita siellä järjestetään ja missä laajuudessa, se kaikki on maakuntapäättäjien vastuulla.

        On se vain kumma, että Sipilä ei aio noudattaa EU:n suosituksia ja toimii kuin Kazakstanin itsevaltias. Ja sinähän varmasti Pystyyn-kuollut hyväksyt , kun taho joka tässä häärää on keskustapuolueesi ja Sipilä. Muutenhan sinä taas jakaisit niitä neuvojasi, jossa esität olevasi aina oikeassa.


      • Kallis_kömmähdys kirjoitti:

        Euroopan neuvoston aikataulusuositus sivuutetaan, miksiköhän?

        Euroopan neuvoston suosituksen mukaan vaalilainsäädännön pitäisi aina olla valmis vuosi ennen vaalien järjestämistä, jotta poliitikot, kansalaiset ja virkamiehet pysyvät vauhdissa mukana.

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243157-tyly-huomio-maakuntavaaleista-sipilan-hallitus-ei-ole-katsonut-tarpeelliseksi

        Keskusta tavoitteena on kerätä täydet ehdokaslistat kaikkiin maakuntiin. Se tarkoittaisi noin 1800:aa keskustaehdokasta vaaleissa, joissa 18:aan maakuntavaltuustoon valitaan kaikkiaan 1202 ihmistä.

        Maakuntavaaleissa ratkaistaan, onko siellä kotipaikkakunnalla (ei siis maakunnassa) terveysasemaa, minkälaisia palveluita siellä järjestetään ja missä laajuudessa, se kaikki on maakuntapäättäjien vastuulla.

        On se vain kumma, että Sipilä ei aio noudattaa EU:n suosituksia ja toimii kuin Kazakstanin itsevaltias. Ja sinähän varmasti Pystyyn-kuollut hyväksyt , kun taho joka tässä häärää on keskustapuolueesi ja Sipilä. Muutenhan sinä taas jakaisit niitä neuvojasi, jossa esität olevasi aina oikeassa.

        En ole huomannut laajempaa huolta siitä, ettei hallitus aio noudattaa EU:n suosituksia tässä asiassa. Luultavasti vaalit ovat Suomessa sen verran tuttu ja yksinkertainen juttu, ettei täällä kaivata vuoden pituista opiskeluaikaa vaaleja varten.


      • Jallis_tykittää
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        En ole huomannut laajempaa huolta siitä, ettei hallitus aio noudattaa EU:n suosituksia tässä asiassa. Luultavasti vaalit ovat Suomessa sen verran tuttu ja yksinkertainen juttu, ettei täällä kaivata vuoden pituista opiskeluaikaa vaaleja varten.

        Se kyllä uskotaan, että juuri et ole huomannut, kun katselete maailmaa kepulasit silmillä. Muut kyllä ovat huomanneet. Noin sitä voi vesittää kaiken, luulemalla, että oma mielipide on ainoa oikea ja vieläpä vakavalla naamalla. Tyly huomio maakuntavaaleista: ”Sipilän hallitus ei ole katsonut tarpeelliseksi noudattaa demokratian perusperiaatteita”. Aivan totta. ja usean poliitikon mielestä huolestuttavaa kuin kansalaistenkin. Eikä nyt opetella mitään vaalitekniikkaa. Hätäisesti laaditaan laki, jota ei muuten vielä ole edes saatettu loppuun.

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/242232-maakuntavaalien-kiire-hammastyttaa-tama-suorastaan-edesvastuutonta


      • Jallis_tykittää kirjoitti:

        Se kyllä uskotaan, että juuri et ole huomannut, kun katselete maailmaa kepulasit silmillä. Muut kyllä ovat huomanneet. Noin sitä voi vesittää kaiken, luulemalla, että oma mielipide on ainoa oikea ja vieläpä vakavalla naamalla. Tyly huomio maakuntavaaleista: ”Sipilän hallitus ei ole katsonut tarpeelliseksi noudattaa demokratian perusperiaatteita”. Aivan totta. ja usean poliitikon mielestä huolestuttavaa kuin kansalaistenkin. Eikä nyt opetella mitään vaalitekniikkaa. Hätäisesti laaditaan laki, jota ei muuten vielä ole edes saatettu loppuun.

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/242232-maakuntavaalien-kiire-hammastyttaa-tama-suorastaan-edesvastuutonta

        Onko Anders Adlercreuzia laajempaa huolta siitä, ettei hallitus huomioi EU:n SUOSITUKSIA? Onko huolta nostettu esille esimerkiksi eduskunnan kyselytunneilla? Hienoa että löysit yhden 200 kansanedustajasta, joka on huolestunut. Oletko itsekin hänen tapaansa aatelinen? Jos olet, oletko vapaaherra vai kreivi?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Adlercreutz


      • Jallis_tykittää
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Onko Anders Adlercreuzia laajempaa huolta siitä, ettei hallitus huomioi EU:n SUOSITUKSIA? Onko huolta nostettu esille esimerkiksi eduskunnan kyselytunneilla? Hienoa että löysit yhden 200 kansanedustajasta, joka on huolestunut. Oletko itsekin hänen tapaansa aatelinen? Jos olet, oletko vapaaherra vai kreivi?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Adlercreutz

        "Oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläinen kertoi maaliskuussa Uudelle Suomelle,että Juha Sipilän hallituksen on saatava sote- ja maakuntalainsäädäntö läpi eduskunnassa kesäkuun loppuun mennessä, jos se aikoo järjestyttää maakuntavaalit lokakuussa. Tämäkin aikataulu on äärimmilleen venytetty kovan poliittisen paineen vuoksi.
        – Ehdottomasti, se 1.7. on se raja. Lainsäädännön pitää olla voimassa silloin, Jääskeläinen sanoi.

        Takarajan syy on se, että Euroopan neuvoston suosituksen mukaan vaaleja koskeva lainsäädäntö pitäisi olla olemassa vuosi ennen vaalia.

        Lisäksi Suomen vaalirahoituslain mukaan vaaliaika alkaa kuusi kuukautta ennen vaaleja, mikä jää vajaaksi jo nykyiselläkin aikataululla.

        Jääskeläinen vahvistaa Ylelle, että hänen arvionsa on yhä voimassa.
        – Vaalien toimittamiseen tarvitaan ehdottomasti se aika, jotta toimielimet saadaan asetettua ja puolueet saavat vaalikampanjat pidettyä, hän sanoo Ylelle.
        Hallituspuolue kokoomuksen kansanedustaja ja sote-tuntija Sari Sarkomaa ei vahvista eikä kiellä Ylelle aikatauluväitteitä.
        – Me katsomme melkein joka päivä sitä aikataulua. Tällä hetkellä on ennenaikaista arvioida sitä, missä aikataulussa me olemme valmiita, Sarkomaa sanoo".

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/247909-il-us-gallup-nyt-sdp-repaisi-kaulan-kokoomukseen?ref=valinnat

        Onko suinulla jokin alemmuusskompleksi aatelisten suhteen ja miten aateliset nyt tähän asiaan liittyy.
        Kai Suomi on vielä vapaa maa, jossa kaikki saa ilmaista mielipiteensä, vai onko se vain luvallista kepulaisille?

        Oliko nyt jotain, jota et ihan oikeasti ymmärrä vai et halua kepukiihkossasi ymmärtää?


      • Jallis_tykittää kirjoitti:

        "Oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläinen kertoi maaliskuussa Uudelle Suomelle,että Juha Sipilän hallituksen on saatava sote- ja maakuntalainsäädäntö läpi eduskunnassa kesäkuun loppuun mennessä, jos se aikoo järjestyttää maakuntavaalit lokakuussa. Tämäkin aikataulu on äärimmilleen venytetty kovan poliittisen paineen vuoksi.
        – Ehdottomasti, se 1.7. on se raja. Lainsäädännön pitää olla voimassa silloin, Jääskeläinen sanoi.

        Takarajan syy on se, että Euroopan neuvoston suosituksen mukaan vaaleja koskeva lainsäädäntö pitäisi olla olemassa vuosi ennen vaalia.

        Lisäksi Suomen vaalirahoituslain mukaan vaaliaika alkaa kuusi kuukautta ennen vaaleja, mikä jää vajaaksi jo nykyiselläkin aikataululla.

        Jääskeläinen vahvistaa Ylelle, että hänen arvionsa on yhä voimassa.
        – Vaalien toimittamiseen tarvitaan ehdottomasti se aika, jotta toimielimet saadaan asetettua ja puolueet saavat vaalikampanjat pidettyä, hän sanoo Ylelle.
        Hallituspuolue kokoomuksen kansanedustaja ja sote-tuntija Sari Sarkomaa ei vahvista eikä kiellä Ylelle aikatauluväitteitä.
        – Me katsomme melkein joka päivä sitä aikataulua. Tällä hetkellä on ennenaikaista arvioida sitä, missä aikataulussa me olemme valmiita, Sarkomaa sanoo".

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/247909-il-us-gallup-nyt-sdp-repaisi-kaulan-kokoomukseen?ref=valinnat

        Onko suinulla jokin alemmuusskompleksi aatelisten suhteen ja miten aateliset nyt tähän asiaan liittyy.
        Kai Suomi on vielä vapaa maa, jossa kaikki saa ilmaista mielipiteensä, vai onko se vain luvallista kepulaisille?

        Oliko nyt jotain, jota et ihan oikeasti ymmärrä vai et halua kepukiihkossasi ymmärtää?

        Minulla ei ole alemmuuskompleksia sen kummemmin aatelisia kuin EU:takaan kohtaan. Ja mitä kiihkoon tulee, sinähän siinä kiihkoilet. Suhtautuisit asiaan rauhallisesti kuten oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläinen.


      • kysynpähän_vaan
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Minulla ei ole alemmuuskompleksia sen kummemmin aatelisia kuin EU:takaan kohtaan. Ja mitä kiihkoon tulee, sinähän siinä kiihkoilet. Suhtautuisit asiaan rauhallisesti kuten oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläinen.

        Onko "Pystyyn kuolleella" rohkeutta sanoa, ettei tämä maakunta- ja sotesoppa oikein täytä järkevän politiikanteon määrettä sikälikin, kun ainoa kiirettä aiheuttava seikka on ideologinen? Sitähän sanotaan, että "hätäillessä ei synny kuin kusipäisiä kakaroita" ja että "tyhmyydestä sakotetaan". Tämä jos haukkaa niinsanotusti paskaa, niin ketäpä siitä ollaan osoittamaan ja kuka kantaa vastuun? Ja tällä oikeastaan haluan viitata siihen ikiaikaiseen dilemmaan, mikä on poliitikon ja poliittinen vastuu?


      • kysynpähän_vaan kirjoitti:

        Onko "Pystyyn kuolleella" rohkeutta sanoa, ettei tämä maakunta- ja sotesoppa oikein täytä järkevän politiikanteon määrettä sikälikin, kun ainoa kiirettä aiheuttava seikka on ideologinen? Sitähän sanotaan, että "hätäillessä ei synny kuin kusipäisiä kakaroita" ja että "tyhmyydestä sakotetaan". Tämä jos haukkaa niinsanotusti paskaa, niin ketäpä siitä ollaan osoittamaan ja kuka kantaa vastuun? Ja tällä oikeastaan haluan viitata siihen ikiaikaiseen dilemmaan, mikä on poliitikon ja poliittinen vastuu?

        Soteuudistusta on puuhattu jo yli kymmenen vuotta, joten kiireestä ja hätäilystä sen osalta en puhuisi. Äänestäjänä en välittäisi kokea jo kolmansia peräkkäisiä eduskuntavaalikampanjoita sote niiden keskipisteenä. Arvelen ettei moni muukaan suomalainen jaksa. Samalla menee äänestäjien luottamus päättäjiin kokonaan. Jos tuollainen kampanja on kuitenkin tulossa, äänestysprosentti jää todennäköisesti alle 50:n. Siksi on hyvä, jos uudistus saadaan ennen eduskuntavaaleja edes käyntiin. Korjataan sen puutteet sitten myöhemmin.


      • kysynpähän_vaan
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Soteuudistusta on puuhattu jo yli kymmenen vuotta, joten kiireestä ja hätäilystä sen osalta en puhuisi. Äänestäjänä en välittäisi kokea jo kolmansia peräkkäisiä eduskuntavaalikampanjoita sote niiden keskipisteenä. Arvelen ettei moni muukaan suomalainen jaksa. Samalla menee äänestäjien luottamus päättäjiin kokonaan. Jos tuollainen kampanja on kuitenkin tulossa, äänestysprosentti jää todennäköisesti alle 50:n. Siksi on hyvä, jos uudistus saadaan ennen eduskuntavaaleja edes käyntiin. Korjataan sen puutteet sitten myöhemmin.

        Itse olisin huolissani enemmäkin siitä, jos kustannukset ja palvelulupaukset eivät pidä. Ei jaksamattomuus saisi olla mikään selitys sille, että se vaarantaisi huolellisen valmistelun ja että uudistuksista ja niiden vaikutuksien toteutumisesta olisi parempi käsitys kuin mitä nyt on. Kaikki on pelkkää oletusta eikä esim. mitään matemaattisia malleja ole esitelty. Vaikkakin sotea on sahattukin yli kymmenen vuotta, niin siinä ei joku puoli vuotta tai vuosikaan enää tuntuisi missään. Varsinkin jos siinä ajassa saataisiin hyvällä eduskuntakäsittelyllä varmistettua se, että ollaan saamassa sitä, mitä alunperin oli tarkoitettukin. Senhän on tarkoitus tulla palvelemaan meitä kansalaisia. Hyvänä mittarina sille olisi sekin, että uudistukset saisivat osittaisen kannatuksen myös opposition puolelta. Nyt mennään lähes 50-50 tilanteessa, ei hyvä vai mitä?


      • kysynpähän_vaan
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Soteuudistusta on puuhattu jo yli kymmenen vuotta, joten kiireestä ja hätäilystä sen osalta en puhuisi. Äänestäjänä en välittäisi kokea jo kolmansia peräkkäisiä eduskuntavaalikampanjoita sote niiden keskipisteenä. Arvelen ettei moni muukaan suomalainen jaksa. Samalla menee äänestäjien luottamus päättäjiin kokonaan. Jos tuollainen kampanja on kuitenkin tulossa, äänestysprosentti jää todennäköisesti alle 50:n. Siksi on hyvä, jos uudistus saadaan ennen eduskuntavaaleja edes käyntiin. Korjataan sen puutteet sitten myöhemmin.

        Ps. Unohtui kommentoida kiireellisyysasiaa. Kyllä nyt on kiirettä ja hätäilyä oikein urakalla ilmassa. Jos ei olisi, niin asian puinnille ja päätöksenteolle olisi annettu se aika, minkä se tarvitsee. Miksi sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru joutui eilen uutisissa toteamaan, että tarvitaan ainakin pari viikkoa lisäaikaa, jotta kansanedustajat ehtivät kunnolla paneutua sisältöön?


      • kysynpähän_vaan kirjoitti:

        Itse olisin huolissani enemmäkin siitä, jos kustannukset ja palvelulupaukset eivät pidä. Ei jaksamattomuus saisi olla mikään selitys sille, että se vaarantaisi huolellisen valmistelun ja että uudistuksista ja niiden vaikutuksien toteutumisesta olisi parempi käsitys kuin mitä nyt on. Kaikki on pelkkää oletusta eikä esim. mitään matemaattisia malleja ole esitelty. Vaikkakin sotea on sahattukin yli kymmenen vuotta, niin siinä ei joku puoli vuotta tai vuosikaan enää tuntuisi missään. Varsinkin jos siinä ajassa saataisiin hyvällä eduskuntakäsittelyllä varmistettua se, että ollaan saamassa sitä, mitä alunperin oli tarkoitettukin. Senhän on tarkoitus tulla palvelemaan meitä kansalaisia. Hyvänä mittarina sille olisi sekin, että uudistukset saisivat osittaisen kannatuksen myös opposition puolelta. Nyt mennään lähes 50-50 tilanteessa, ei hyvä vai mitä?

        Eipä tässä asiassa taideta saada aikaan uudistusta, jonka oppositio hyväksyisi. Tai ainakin kävisi niin, että yhdessä opposition kanssa valmisteltu esitys kaatuisi perustuslakivaliokunnassa, kuten tapahtui keväällä 2014 (esitys viidestä sotealueesta).


      • Jallis_tykittää
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Eipä tässä asiassa taideta saada aikaan uudistusta, jonka oppositio hyväksyisi. Tai ainakin kävisi niin, että yhdessä opposition kanssa valmisteltu esitys kaatuisi perustuslakivaliokunnassa, kuten tapahtui keväällä 2014 (esitys viidestä sotealueesta).

        Nyt sitä vaan spekuloit ikäänkuin sinussa asuisi kaikki viisaus soten ja maakuntauudeistuksen etenemisen suhteen. Hyväksyt ihan mitä tahansa, kunhan se tapahtuu nyt Sipilän hallituskauden aikana ja kaikki virheetkin ovat sallittuja.

        Eikös sinun pitäisi ajatella nykynuorisoa ja sitä, ketkä joutuvat korjaamaan virheet ja joutuvat niiden maksumiehiksi. Mikä ihme se nyt onkaan, kun järkevää, koko kansaa ja eduskuntaa
        hyödyttävää ratkaisua ei juuri keskustan niskuroinnin vuoksi saada aikaan. Asiaoita on vuosi vuodelta jarruttanut juuri keskustapuolue. Nyt ollaan rakentamassa jotain sellaista, josta on koko ajan ilmenevässä kustannuksia kasvattavia toimia.

        Sinä syyttelet edellistä hallitusta, joka sentään silloisen opposition kanssa pääsi yhteisymmärrykseen, mutta lopulta kepu tuli ja kaatoi kaikki esitykset halutessaan maakuntahallinnon
        http://www.libera.fi/blogi/maakuntauudistus-pitaa-perua/

        Kun kaikki toteutuminen on suunniteltu kokoomuksen ja kepun lehmänkauppojen tuloksena, pitää pitää julmettua kiirettä että "korttitalo" ei romahtaisi.

        https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/politiikka/vaalikauden-suurin-lehmankauppa-maakuntauudistus-tuo-suomeen-tuhansia-uusia-paattajan-paikkoja/


      • Jallis_tykittää kirjoitti:

        Nyt sitä vaan spekuloit ikäänkuin sinussa asuisi kaikki viisaus soten ja maakuntauudeistuksen etenemisen suhteen. Hyväksyt ihan mitä tahansa, kunhan se tapahtuu nyt Sipilän hallituskauden aikana ja kaikki virheetkin ovat sallittuja.

        Eikös sinun pitäisi ajatella nykynuorisoa ja sitä, ketkä joutuvat korjaamaan virheet ja joutuvat niiden maksumiehiksi. Mikä ihme se nyt onkaan, kun järkevää, koko kansaa ja eduskuntaa
        hyödyttävää ratkaisua ei juuri keskustan niskuroinnin vuoksi saada aikaan. Asiaoita on vuosi vuodelta jarruttanut juuri keskustapuolue. Nyt ollaan rakentamassa jotain sellaista, josta on koko ajan ilmenevässä kustannuksia kasvattavia toimia.

        Sinä syyttelet edellistä hallitusta, joka sentään silloisen opposition kanssa pääsi yhteisymmärrykseen, mutta lopulta kepu tuli ja kaatoi kaikki esitykset halutessaan maakuntahallinnon
        http://www.libera.fi/blogi/maakuntauudistus-pitaa-perua/

        Kun kaikki toteutuminen on suunniteltu kokoomuksen ja kepun lehmänkauppojen tuloksena, pitää pitää julmettua kiirettä että "korttitalo" ei romahtaisi.

        https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/politiikka/vaalikauden-suurin-lehmankauppa-maakuntauudistus-tuo-suomeen-tuhansia-uusia-paattajan-paikkoja/

        Kaikki sote-vaihtoehdot ovat vielä pelkkää spekulointia. Ei ole yhtäkään mallia, jonka hinta ja toimivuus tiedetään varmuudella etukäteen.

        Havaitut virheet on korjattava jo muutaman vuoden kokemuksen perusteella, eikä jättää nykynuorisolle.

        Millä tavoin minä olen syyttänyt edellistä hallitusta? Kun nyt annat mahdollisuuden, niin syytän sitä vaikka riitaisuudestaan.

        Kepu ei kaatanut Kataisen ja Stubbin hallitusten sote-esitystä, koska kumpikaan hallitus ei sellaista edes tehnyt. Kepu ei myöskään halunnut silloin maakuntahallintoa, vaan esitti yhdessä hallituspuolueiden ja persujen kanssa viiden sote-alueen hallintojärjestelmää. Viisi aluetta ei kuitenkaan kelvannut perustuslakivaliokunnalle. Valiokunnan kannan myötä sote-uudistuksen valmistelu kariutui sitten muiltakin osin niin, että valmisteluun palattiin vasta Sipilän hallituksen aloitettua työnsä.


      • Jallis_tykittää
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Kaikki sote-vaihtoehdot ovat vielä pelkkää spekulointia. Ei ole yhtäkään mallia, jonka hinta ja toimivuus tiedetään varmuudella etukäteen.

        Havaitut virheet on korjattava jo muutaman vuoden kokemuksen perusteella, eikä jättää nykynuorisolle.

        Millä tavoin minä olen syyttänyt edellistä hallitusta? Kun nyt annat mahdollisuuden, niin syytän sitä vaikka riitaisuudestaan.

        Kepu ei kaatanut Kataisen ja Stubbin hallitusten sote-esitystä, koska kumpikaan hallitus ei sellaista edes tehnyt. Kepu ei myöskään halunnut silloin maakuntahallintoa, vaan esitti yhdessä hallituspuolueiden ja persujen kanssa viiden sote-alueen hallintojärjestelmää. Viisi aluetta ei kuitenkaan kelvannut perustuslakivaliokunnalle. Valiokunnan kannan myötä sote-uudistuksen valmistelu kariutui sitten muiltakin osin niin, että valmisteluun palattiin vasta Sipilän hallituksen aloitettua työnsä.

        https://kuntalehti.fi/uutiset/paatoksenteko/oppositiosta-vaaditaan-maakuntavaalien-siirtamista-huutokauppaa-paivamaarista/

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/247977-valtiotieteilija-ryopyttaa-jokin-korkeampi-taho-varjelkoon-meita-taman-hallituksen

        Niin pakkopullaa tämä toteutus, että kansalaisena jää mieleen, että kepu pyrkii väkisin, vailla laillisia rajojakin, pitämään maakuntavaalit lokakuussa 2018, väkisin vääntäen.

        Vehviläinen on oikein kunnostautunut inttämään kaikesta soteen ja maakuntaan liittyvästä, pitää mainita erikseen, että kiukkuisena ja naama mutkalla, jos joku vastustaa hänen sanomisiaan. Toinen puheripulin omaava, perhepalveluministeri Saarikko yrittää myös puhua ihmiset pyörryksiin omien kantojen oikeellisuudesta. Näiden saattamana sote ja maakuntahallinto ainakin kuulostaa kepun pakkomielteeltä. Toteutetaan, alittamalla siitä mistä aita on matalin ja hampaita kiristellen.

        Kyllä liikemaailmassa isotkin investoinnit lasketaan pilkun tarkkaan ja eri vaihtoehdotikin joudutaan huomioimaan, kun virheinvestointi yleensä vie yrityksen mennessään (ei siis ole varaa korjata hutilointeja ja virheitä). Nyt näyttää, että kaikista kustannuksista, joita tämä nk. uudistus tuo tullessaan, ei haluta kertoa vielä tässä vaiheessa vaan ne naamioidaan "virheiden korjaamiseksi". Ja onhan se selvää, että sanoi asiantuntijat mitä tahansa, tässä niille näytetään "keskisormea" vaikka tosiasiat puhuvat asiantuntijoiden lausuntojen oikeellisuudesta.

        Edellisellä kerralla neuvoteltiin kaikkien puolueiden kanssa (vaikka persut eivät osallistuneet), nyt tämä koko kansaa koskeva asia suhmuroidaan kahden puolueen kesken (sinisillä ei ole mitään merkitystä koko asiassa).

        Mutta kaikkea se Sipilä yrittää:
        https://www.pohjalainen.fi/uutiset/kotimaa/keskustapiirin-johtaja-väittää-rkp-n-sopineen-sotesta-täyttä-huuhaata-vastaa-puheenjohtaja-henriksson-1.2614911


      • Revi_siitä_sitten
        kysynpähän_vaan kirjoitti:

        Onko "Pystyyn kuolleella" rohkeutta sanoa, ettei tämä maakunta- ja sotesoppa oikein täytä järkevän politiikanteon määrettä sikälikin, kun ainoa kiirettä aiheuttava seikka on ideologinen? Sitähän sanotaan, että "hätäillessä ei synny kuin kusipäisiä kakaroita" ja että "tyhmyydestä sakotetaan". Tämä jos haukkaa niinsanotusti paskaa, niin ketäpä siitä ollaan osoittamaan ja kuka kantaa vastuun? Ja tällä oikeastaan haluan viitata siihen ikiaikaiseen dilemmaan, mikä on poliitikon ja poliittinen vastuu?

        https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2018/04/29/hullunmylly/

        Eipä taida olla, kaikki muuthan ovat väärässä...Pystyyn_kuollut onkin kaikkien alojen asiantuntija.


      • kysynpähän_vaan
        Jallis_tykittää kirjoitti:

        https://kuntalehti.fi/uutiset/paatoksenteko/oppositiosta-vaaditaan-maakuntavaalien-siirtamista-huutokauppaa-paivamaarista/

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/247977-valtiotieteilija-ryopyttaa-jokin-korkeampi-taho-varjelkoon-meita-taman-hallituksen

        Niin pakkopullaa tämä toteutus, että kansalaisena jää mieleen, että kepu pyrkii väkisin, vailla laillisia rajojakin, pitämään maakuntavaalit lokakuussa 2018, väkisin vääntäen.

        Vehviläinen on oikein kunnostautunut inttämään kaikesta soteen ja maakuntaan liittyvästä, pitää mainita erikseen, että kiukkuisena ja naama mutkalla, jos joku vastustaa hänen sanomisiaan. Toinen puheripulin omaava, perhepalveluministeri Saarikko yrittää myös puhua ihmiset pyörryksiin omien kantojen oikeellisuudesta. Näiden saattamana sote ja maakuntahallinto ainakin kuulostaa kepun pakkomielteeltä. Toteutetaan, alittamalla siitä mistä aita on matalin ja hampaita kiristellen.

        Kyllä liikemaailmassa isotkin investoinnit lasketaan pilkun tarkkaan ja eri vaihtoehdotikin joudutaan huomioimaan, kun virheinvestointi yleensä vie yrityksen mennessään (ei siis ole varaa korjata hutilointeja ja virheitä). Nyt näyttää, että kaikista kustannuksista, joita tämä nk. uudistus tuo tullessaan, ei haluta kertoa vielä tässä vaiheessa vaan ne naamioidaan "virheiden korjaamiseksi". Ja onhan se selvää, että sanoi asiantuntijat mitä tahansa, tässä niille näytetään "keskisormea" vaikka tosiasiat puhuvat asiantuntijoiden lausuntojen oikeellisuudesta.

        Edellisellä kerralla neuvoteltiin kaikkien puolueiden kanssa (vaikka persut eivät osallistuneet), nyt tämä koko kansaa koskeva asia suhmuroidaan kahden puolueen kesken (sinisillä ei ole mitään merkitystä koko asiassa).

        Mutta kaikkea se Sipilä yrittää:
        https://www.pohjalainen.fi/uutiset/kotimaa/keskustapiirin-johtaja-väittää-rkp-n-sopineen-sotesta-täyttä-huuhaata-vastaa-puheenjohtaja-henriksson-1.2614911

        Liikemaailmassa kun tekee riittävän suuren virheen, niin siitä seuraa lähes automaattisesti opastus ulko-ovelle. Meillä politiikassa on se piirre, että se toimii kuin jokin suojatyöpaikka. Niin ja poliitikon vastuunhan me jo ennestään tiedämmekin.

        Eikös nuo Vehviläinen ja Saarikko kuulu Sipilän luottoministereinä myös siihen hänen "dream teamiinsa"?


      • kysynpähän_vaan kirjoitti:

        Liikemaailmassa kun tekee riittävän suuren virheen, niin siitä seuraa lähes automaattisesti opastus ulko-ovelle. Meillä politiikassa on se piirre, että se toimii kuin jokin suojatyöpaikka. Niin ja poliitikon vastuunhan me jo ennestään tiedämmekin.

        Eikös nuo Vehviläinen ja Saarikko kuulu Sipilän luottoministereinä myös siihen hänen "dream teamiinsa"?

        Vehviläinen pelaa Sipilän dream teamissä sentterinä, kun on melko pitkäkin. Todella luotettava pelaaja puolustuspäässä, joskin hyökkäyspäässä häneltä odotettaisiin enemmän terävyyttä. Nopea Saarikko pelaa pelintekijänä hyvällä menestyksellä. Fyysisistä syistä johtuen hän on heikohko korin alla. Mutta hyvässäkin joukkueessa on normaalia, että pelaajilla on sekä vahvuuksia että heikkouksia.


    • Onhan tämä avaukseni saanut nopeasti melkoista huomiota. Kertokoonpa se eniten mistä tahansa, joka tapauksessa kiitos siitä! Teenpä siitä vielä pientä yhteenvetoa. Vaikka sain hyviä neuvoja jättää noiden eräiden esitykset vaille huomiotani, en nyt niin halua tehdä, se olisi epäkohteliasta heitä kohtaan. Parhaansa hekin ovat yrittäneet, eikä meiltä keneltäkään voida vaatia enempää kuin mihin kykymme riittävät.

      Klo 16.08 on esiintynyt nimim. NytSaaNauraa, ja on todennut minun osoittautuneen sotilaanakin heikkolahjaiseksi. Joo, heikkolahjaisethan parhaiten menestyivät niissä kouluissamme ja tulivat korkeampien esimiesten vaativiksi näkemiin tehtäviin nimittämiksi ja siksi etenivät urallaan pisimmälle, se on selvää. Mutta että Valiollakin… Varmaan naurun paikka kepulaiselle.

      Klo 17.44 on esiintynyt nimim. ylivääpelöinen oikeasti. Esiintyyhän täällä omatekoisia majureita ja johtajiakin, ja omatekoinen on myös tuo ylivääpelöinen, ei hänen avuillaan olisi niin korkeaan sotilasarvoon päästy.

      Nimim. buli on klo 17.37 kyseenalaistanut stadilaisuuteni siksi, kun olen syntyjäni sudeetti-savolainen. No, kun tulin tänne jo 16-vuotiaana ja kun kotikaupunkini on siis ollut jo kohta 67 vuotta tämä Stadi, lienen varsin stadilainen. Stadin nykyisestä väestöstä ei kai puoltakaan liene syntyperäisiä, ei läheskään, ja vain pieni vähemmistö on sellaisia, jotka olisivat olleet stadilaisia yhtä kauan kuin minä.

      Ja on tietenkin tuotu esille noita sadan vuoden takaisia tapahtumia. Äkkiä ajatellen luulisi sellaisen kertovan heidän lukeneen niistä paljon ja ymmärtävän niiden syitä. Mutta se kertoo aivan päinvastaisesta: hyvin vähän he ovat noista lukeneet eivätkä ymmärrä sitä vähääkään lukemaansa. Miksi he noin haluavat tietämättömyyttään ja ymmärtämättömyyttään esitellä, sitä pitää ihmetellä!

      On tullut yksi asiallinenkin, Pystyyn_kuolleelta - keneltäpä muultakaan - mutta en nyt siihenkään erikseen vastaa. Totean vain tässä, että väärä on hänen näkemyksensä, että kepun vetämän maakuntahankkeen vastustaminen olisi vain Jan Vapaavuoren hanke. Ei se ole sitä, ei enää edes vain Helsingin hanke, vaan viisaus on levinnyt jo koko pääkaupunkiseudun johtoon. Tässä todiste siitä:

      https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/247759-nyt-tuli-tyrmays-koko-paakaupunkiseudulta-sotea-ei-tule-hyvaksya

      Hyvä tästä taitaa siis tulla! Näinpä voin päättää tämän puoleltani ainakin tämän illan osalta.

      • MaisPyrstöAUJompeJOHTO

        Kyllä Sinä aika kapeakatseinen typerys olet: Ei enempää!


    • Kepunpettämä

      Oon senverran maalaispoikana ja junttinakin kepuun pettynyt, etten tule maakuntavaaleissa äänestämään. Paskalailla kiusattiin ikänsä Kepua äänestänyttä vanhaa äitiämme, enkä anna paskakepulle sitä ikinä anteeksi.

    • yksinäkemysasiasta

      Saa nähdä meneekö tuo maakunta uudistus sittenkään läpi.

      Kyse on kuten aloittaja on todennut ,vallan siirtämisestä kunnista pois. Kunnilla on päätäntävalta omissa asioissa. Kun tuo siirtyy maakuntiin siirtyy valta eduskuntapainoitteisemmaksi vääjäämättä. Nyyt hallitus ajaa mm. Sotea läpi ja yksityistämisiä kaikesta krittikistaä ja niistä epäkohdista huolimatta joita asian tiimoilta on nostettu esiin. Nyt etelän suuret kunnat ovat todenneet soten tuollaisenaan toteutuskelvotomaksi.

      https://yle.fi/uutiset/3-10189284

      Kunilla on tänäpäivänä autonomia ja mm. tuo tilanne kongretisoi tuon autonomian merkityksen,sillä kunnat voivat niin halutessaan hallituksn soten kaataa ,päättämällä että kunnissa ei uudistuksia toteuteta . Maaakuntahallinto vaarantaa ton autonomian,joten mikäli tuon autonomian merkitys kärjityy ja tullaan huomaamaan sen merkitys kunnille vao soten lisäksi kaatua vielä maakuntahallintokin.Ehkä voisi katsoa kuntien kannalta,että onni onnettomuudessa että päätöksiä ei ole viety maakuntahallinto edellä ja kunnilla on vielä tuo päätäntävalta käytännön toimista alueillaan ns. valinnan vapaus,johon tosin hallituksen budjetoinnin kautta voidaan yrittää ns. taloushanoja kiristämällä vaikuttamaan.

      • Ota.asioista.selvää

        Näyttää ettet osaa, silti solkotat.


    • lopetuspiikki

      Sairaat ja vanhat syrjäseutujen asukkaat saavat kuolla ennen kuin me Uudellamaalla osallistumme heidän hoitoonsa.

      • Hölmölandiankansalainen

        No siinäpä vasta oikein ajatuksen kukkanen, Ihme, ettet jo ehtinyt ehdottaa jotakin lopetusleirejä ja joukkohautauksia. Onko Aatu esikuvasi?


    • vissiero

      kapi, sä et nyt taas ihan hiffaa.

      hesalaiseksi tullaan Stadiin muuttamalla
      stadilaiseksi synnytään

    • Eilisiltaisen palstakäyntini jälkeen on näköjään tullut tälle avaukselleni ja palstalle muutenkin muutama sellainen viesti, johon voisin ottaa kantaa toisessa tilanteessa, mutta en nyt. Alan hiljentyä viikonloppuun, jossa minulla tällä kertaa on muuta kuin hauskaa. Huomenna on edesmenneen veljeni lesken hautajaiset Keski-Suomessa. Aamulla varhain lähden sinne ajelemaan ja hautajaisten jälkeen luultavasti yövynkin siellä ja palaan kotiin vasta sunnuntaina.

      Kälyni kuolema ei ollut yllätys, vaan jo jonkin aikaa se oli odotettavissa. Syöpä hänet vei, kuten vaimonikin yli 13 vuotta sitten. Hänen miehensä, minua kuusi vuotta nuorempi veljeni kuoli 59-vuotiaana. Hänen kuolemansa oli järkytys, sillä vaikka emme olleet kasvinkumppaneita - minähän äitini ”nuoruuden vahinkona” olin isovanhempieni kasvatti - läheinen olin tuon veljeni kuten muidenkin sisarusteni kanssa. Juniorina veljeni oli Suomen parhaita kilpahiihtäjiä, mutta lopetti kilpailu-uransa 22-vuotiaana kun meni teknilliseen kouluun Lahteen, jossa valmistui rakennusmestariksi.

      Sisukas ja määrätietoinen mies hän oli kaikin puolin, kävi kolmevuotisen koulunsakin ilman opintolainaa, kesällä rakennustöistä saamillaan ansioilla, joilla maksoi myös asuntonsa vuokran Lahdessa. Vastaavan mestarina hän jo kauan toimi rakennuksilla Jyväskylässä, jonka laidalle rakennutti komean talonsakin naimisiin mentyään. Ei ehtinyt olla päivääkään edes sairaslomalla kun sydän petti ja tuli äkkilähtö. Nyt siis meni hänen 76-vuotias leskensä. Kaksi poikaa heiltä jäi ja he nyt äitinsä hautajaiset järjestävät.

      Kun on elänyt näin korkeaan ikään, usein joutuu hautajaisissa käymään. Vaimoni hautajaisten jälkeen olen ollut jo monissa. Muutaman sukulaisen, ystävän ja usean entisen palvelustoverini - minua nuorempienkin - hautajaisissa, mutta tässä minä vaan vielä keikun. En kai enää kovin kauan, mutta mielelläni otan vastaan sen ajan, jota minulle vielä annetaan, kun elämä vielä minullekin antaa myös muuta kuin tuollaisia surujuhlia.

      Iloisempaa viikonloppua teille, jotka satutte tämän lukemaan!

      • Hohhoijaa

        Päiväkirjapäivitys Kapilta saatu tällekin päivälle.

        Siitä poikkeva päiväkirjamerkintä, että sukulaisetkin saivat palstatilaa, päivitys ei ollut pelkkää minä, minä, minä tekstiä kuten yleensä.


      • MajsPerärAUJombenJOHTO

        Surullista, tavattoman surullista kun ihmisiä noin vain delaa?
        Oletko itse ajatellut lopettaa törkyilysi täällä kun loppusuoraa itsekin kahnustat?

        Eikö Sinun itsetunto huumoria kestä?


      • Mukavia.kirkonkyliä

        Ihan mukava kuulla asiaakin. Itsellä myös ollut nyt näitä vastaavia, velimies meni n vuosi sitten vajaa 80 v oli mittarissa. Kun laaja suku aina tulla tupsahtaa näitä. Ja mm olin viimevuonna kahden entisen päällikköni hautajaisissa Helsingissä, molemmat everstiluutnantteja. Sattuivat menemään muutaman kuukauden välein n 8-kymppisiä hekin. He molemmat oli loppu vuosikymmenet keski-suomessa...oulussa virassaan, paitsi toinen ei malttanut jäädä eläkkeelle, kun olisi päässyt, oli täyteen sallittuun 55 v loppuajan PE:ssa.

        Tultiin tuossa pohjoisen suunnasta kun piti Kaaville eräs kaveri jättää, niin siinä oli tämä Rautavaarakin matkalla, siitä otin löpöäkin Sti1 tankkiin. Kajaanista kohta alkoi pienempi hyväkuntoinen kapea asvalttitie joka jatkui Kaaville asti, sellaisia paikannimiä jäi mieleen kuin Parkua, ja siitä etelämmäs mm Viio (OsmoA). Myös piipahtivat naisväki Rautavaaran S-marketissa (Jukola taisi olla nimeltään. Jukolan viestit tuli mieleen, mutta ne Hollolan suunnalla). Siinä toisella puolen tietä Helluntalaisten kirkko, ihan näytti päällepäin kookkaalta, oli jotain asuntojakin parikerroksisessa talossa. Että sekin uskonto siten aika voimakasta siellä kulmin. Tapulin takana näytti sievä ilmeisen uudehko kirkko. Ja näytti kunnantalokin siinä olevan, samaa taloa helluntaikirkon kanssa, ja mitä kaikkea muuta onkaan saman katon alla, olikin aika laaja rakennus sinne takapuolelle myös. Pääteitä tullut aina kuljettua, mukava näitä hyväkuntoisia pienempiäkin teitä ajella, ja kun siinä nyt pitikin jotensakin niin tehdä, kun Kaavi ja Kuopio siinä tähtäimessä.


      • Mukavia.kyliä
        Mukavia.kirkonkyliä kirjoitti:

        Ihan mukava kuulla asiaakin. Itsellä myös ollut nyt näitä vastaavia, velimies meni n vuosi sitten vajaa 80 v oli mittarissa. Kun laaja suku aina tulla tupsahtaa näitä. Ja mm olin viimevuonna kahden entisen päällikköni hautajaisissa Helsingissä, molemmat everstiluutnantteja. Sattuivat menemään muutaman kuukauden välein n 8-kymppisiä hekin. He molemmat oli loppu vuosikymmenet keski-suomessa...oulussa virassaan, paitsi toinen ei malttanut jäädä eläkkeelle, kun olisi päässyt, oli täyteen sallittuun 55 v loppuajan PE:ssa.

        Tultiin tuossa pohjoisen suunnasta kun piti Kaaville eräs kaveri jättää, niin siinä oli tämä Rautavaarakin matkalla, siitä otin löpöäkin Sti1 tankkiin. Kajaanista kohta alkoi pienempi hyväkuntoinen kapea asvalttitie joka jatkui Kaaville asti, sellaisia paikannimiä jäi mieleen kuin Parkua, ja siitä etelämmäs mm Viio (OsmoA). Myös piipahtivat naisväki Rautavaaran S-marketissa (Jukola taisi olla nimeltään. Jukolan viestit tuli mieleen, mutta ne Hollolan suunnalla). Siinä toisella puolen tietä Helluntalaisten kirkko, ihan näytti päällepäin kookkaalta, oli jotain asuntojakin parikerroksisessa talossa. Että sekin uskonto siten aika voimakasta siellä kulmin. Tapulin takana näytti sievä ilmeisen uudehko kirkko. Ja näytti kunnantalokin siinä olevan, samaa taloa helluntaikirkon kanssa, ja mitä kaikkea muuta onkaan saman katon alla, olikin aika laaja rakennus sinne takapuolelle myös. Pääteitä tullut aina kuljettua, mukava näitä hyväkuntoisia pienempiäkin teitä ajella, ja kun siinä nyt pitikin jotensakin niin tehdä, kun Kaavi ja Kuopio siinä tähtäimessä.

        "Kolmannessa kerrotaan kertojan käynnistä synnyinpitäjässäni Rautavaaralla. Kertojan tarkoitusta en oikein ymmärrä, mutta kiitos siitäkin!"
        Olen juuri se kertoja, ja tarina oli ihan vilpitön, en halua sillä loukata ketään. Itsellä ja perheelläni tapana kierrellä pienempiä teitä, kuten nytkin kun oli kerrottuihin paikkoihin menoa. Ja ihan hyvä oli se kaposempi tie Kajaanista sinne, niin pienenpää -kapeampaa ettei ollut keskiviivaakaan, ja mitäpä sillä kapea tie tekisikään. Kyllä tie sitten siinä levenikin ja oli keskiviivaakin. Komeat, mukavat maisemat näillä vähän asutuilla paikoilla, näkyy luonto -metsä juuri sellaisena kuin on. Ja mukava ajella kun pääosin saa yksin sen tehdä, liikennettä ei niin paljoa.

        Tarkoitus vain on, ja toivoisi muiltakin, kertokaa tarinaanne, ei se häpeäksi ole. Täällä saatta ole lukijoina, jotka ei paljoa liiku, ja me jotka vielä liikutaan, tuskin he sitä pahakseen panee, jos vähän reitiltä kertoo. Kyllä tuo pysähdys Rautavaarassa oli meille eräänlainen elämys, sikäli kun eipä ole juurikaan (ehkä kerran/pari olen joskus) tullut siitä kuljettua, ja nyt päätettiin matkareitti näin. Sellainen pisti silmään ettei näkynyt kuin yksi kauppa, ja nyt perästä kun tietoa haki, niin se toinen kauppa on lopettanut, ja sen paikalle tulee uusi S-market, tämä nykyinen lehtitiedon mukaan olisi niin huonosti tehty, että jo 3-vuosikymmenessä pitää siitä luopua. Pankkia ei pistänyt silmään kuin yksi, Säästöpankki, Osuupankkia ei ole kait lainkaan, joka pruukaa näissä olla ?

        Olkoot tämä kuin selvennöksenä alku juttuun, jos nyt tästäkään selvää ottaa, se nyt lähinnä lukijan murheena !.

        Lopetaan tähän, voisi kirjoittaa vaikka kuin, mutta jos jotkut jos tästäkin hermostuu...


    • Olin siis eilen Keski-Suomessa kälyni hautajaisista, joihin menosta kerroin perjantaina. Siellä yövyinkin kyläpaikassa, josta tänään sitten ajelin tänne kotiini.

      Kauniit olivat hautajaiset kauniissa kirkossa. Sitten arkku laskettiin hautaan, jossa edesmennyt veljeni on jo kauan odottanut puolisoaan. Kaunis oli myös hautajaisten jälkeinen lounas- ja kahvitilaisuus. Nyt haudatun kälyni ja hänen miehensä, siis veljeni pojat, samoin omat sisarukseni puolisoineen olimme kaikki mukana ehkä n. 40-henkisessä joukossa, joka tietysti koostui myös kälyni sukulaisista ja ystävistä.

      Kauniitkin hautajaiset ovat kuitenkin surujuhla, sellainen se oli minullekin. On tullut muutama osanotto suruuni. Ensimmäisessä niistä osoitetaan arvostusta sille, että täälläkin ilmoitin tuosta surujuhlastani. Toisessa kannustetaan minua ”kahnustamaan” elämäni loppusuoraa ja toivotaan minun paremmin ymmärtävän hänen huumoriaan. Nytpä ymmärrän: tarkoittaa varmaan nimimerkkiään, jossa sana JOHTO on todellakin huumoria hänen tapauksessaan! Kolmannessa kerrotaan kertojan käynnistä synnyinpitäjässäni Rautavaaralla. Kertojan tarkoitusta en oikein ymmärrä, mutta kiitos siitäkin!

      Vaihdoinpa taas profiilikuvani uudempaan. Edellinen oli parin vuoden takaisesta tilanteesta, tämä uusi on eilinen; hautajaisten jälkeen sisarusryhmästäni otetusta kuvasta leikattu. Ihan ikäni mukainen on tämän elämänsä loppusuoraa kahnustavan pärstä, enkä kaipaa siihen osanottoanne, sillä samoin käy teillekin, jos näin korkeaan ikään jaksatte kahnustaa.

      • Mukava olla kotona taas.


    • Eilen on Nivalassa pidetty juhlatilaisuus Kyösti Kallion sadan vuoden takaisen puheen johdosta. Tuossa puheessa senaattori Kyösti Kallio - myöhempi eduskunnan puhemies, pääministeri ja talvisodan aikainen presidenttimme - piti sisällissodan vielä riehuessa keväällä 1918 Nivalan kirkossa puheen, julisti näin:

      “Meidän on luotava sellainen Suomi, jossa ei ole punaisia eikä valkoisia, vaan ainoastaan isänmaataan rakastavia suomalaisia, Suomen tasavallan kansalaisia, jotka tuntevat olevansa yhteiskunnan jäseniä ja viihtyvät täällä.”

      Juhlatilaisuudessa esiintynyt presidentti Niinistö sanoi tuon puheen olleen perustana myös ”talvisodan ihmeelle”, jossa Suomen vapaus pelastui. Pääministeri Sipilä piti tuota puhetta Suomen merkittävimpänä valtiollisena puheena ja tienviitoituksena. Ovatko palstan keskustalaiset samoissa näkemyksissä puolueen puheenjohtajan kanssa, vain onko eräillä heillä vielä punikkeja ja kommareita tänä päivänäkin?

      (Laitoin tästä asiasta pitemmän avauksen palstalle, mutta se poistettiin. Ymmärrän, eihän se pelkkää keskustapolitiikkaa ollut. Toivoisin kuitenkin tämän pysyvän tässä ja saavan mahdollisesti vastauksia niiltä keskustalaisilta, jotka ovat eri näkemyksissä kuin puolueensa puheenjohtaja)

      • Korjaan edellisestä ensimmäisen kappaleen. Piti sanomani näin:

        Eilen on Nivalassa pidetty juhlatilaisuus Kyösti Kallion sadan vuoden takaisen puheen johdosta. Tuossa puheessa senaattori Kyösti Kallio - myöhempi eduskunnan puhemies, pääministeri ja talvisodan aikainen presidenttimme julisti näin:


      • Tarkkailijaa
        kapi_ kirjoitti:

        Korjaan edellisestä ensimmäisen kappaleen. Piti sanomani näin:

        Eilen on Nivalassa pidetty juhlatilaisuus Kyösti Kallion sadan vuoden takaisen puheen johdosta. Tuossa puheessa senaattori Kyösti Kallio - myöhempi eduskunnan puhemies, pääministeri ja talvisodan aikainen presidenttimme julisti näin:

        Maalaisliitto, nykyinen Suome Keskusta, on sopua ja koko kansan yhteisymmärrystä rakentava voima, senhän tuo Kallion puhekin todeksi osoittaa.

        Ikävä kyllä meillä on edelleen punikkeja, joukossaan nykyisin myös vihreitä, joille vastakkainasettelun lietsominen on politiikan pääteema. Antti Rinne karmeinpana esimerkkinä tämän päivän poliitikoista vastakkainasettelun päsmäreistä. Tarja Halonen, Erkki Tuomioja ja muut vanhoillisvasemmistolaiset samaa sakkia.

        Muu yhteiskunta on jo vuosikymmenet sitten omaksunut tuon Kyösti Kallion sanoman, vain vasemmalla riittää kumpujen yössä vaeltavia. Heistä meille harmia riittää vielä pitkäksi aikaa, näyttää maassamme edelleen olevan heikkolahajist aporukkaa joille vasemmiston sanoma uppoaa.


      • FaktaaPankkiselle
        Tarkkailijaa kirjoitti:

        Maalaisliitto, nykyinen Suome Keskusta, on sopua ja koko kansan yhteisymmärrystä rakentava voima, senhän tuo Kallion puhekin todeksi osoittaa.

        Ikävä kyllä meillä on edelleen punikkeja, joukossaan nykyisin myös vihreitä, joille vastakkainasettelun lietsominen on politiikan pääteema. Antti Rinne karmeinpana esimerkkinä tämän päivän poliitikoista vastakkainasettelun päsmäreistä. Tarja Halonen, Erkki Tuomioja ja muut vanhoillisvasemmistolaiset samaa sakkia.

        Muu yhteiskunta on jo vuosikymmenet sitten omaksunut tuon Kyösti Kallion sanoman, vain vasemmalla riittää kumpujen yössä vaeltavia. Heistä meille harmia riittää vielä pitkäksi aikaa, näyttää maassamme edelleen olevan heikkolahajist aporukkaa joille vasemmiston sanoma uppoaa.

        Höpö höpö. Sinä se siellä kumpujen yössä harhailet kun into piukeana höpötät onnettomalla pankkolängvitsilläsi halosista ja tuomiojista ja punikeista. Tule pois sieltä ja opettele kirjoittamaan.

        "heikkolahajist aporukkaa "


    • Sanon tuossa edellisessä:

      >>Pääministeri Sipilä piti tuota puhetta Suomen (Kyösti Kallion puhetta, jota siteerasin ylempänä) merkittävimpänä valtiollisena puheena ja tienviitoituksena. Ovatko palstan keskustalaiset samoissa näkemyksissä puolueen puheenjohtajan kanssa, vain onko eräillä heillä vielä punikkeja ja kommareita tänä päivänäkin?<<

      En ole saanut kysymykseeni suoraa vastausta, mutta olisikohan se kuitenkin kolauttanut hieman omatuntoa niillä kepulaisilla, jotka niistä punikeista ja komukoista täällä aina paasaavat ja näkevät minutkin sellaisena. Näyttäisi siltä, että se paasaaminen olisi nyt vähentynyt. No, on tuossa etusivullakin komukat esillä parin avauksen otsikossakin. Näkeehän myös tuo nimim. Tarkkailijaa punikkeja myös poliitikoissamme, jopa vihreissä.

      Eipä noita ”näkyjä” kannata vakavasti ottaa. Lähentelevät tasoa, joka on tuolla, joka ”näkee” minut mm. puhumassa Sipilän lättänokasta. No, eihän hän toki voi nähdä mitään muuta kuin minut, kun päässään ei ole muuta kuin minä. Mutta ei ihan terve pää voi olla noilla muillakaan punikkeja ja komukoita kaikkialla näkevillä.

      Kun tuo kysymykseni ei ole vastauksia saanut, niin eiköhän se liene puoleltanikin jo loppuun käsitelty.

      • Tein kyseisestä näyttelystä uuden avauksen oman avauksesi hengessä. Toivottavasti se säilyy.


      • Salto_mortale
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Tein kyseisestä näyttelystä uuden avauksen oman avauksesi hengessä. Toivottavasti se säilyy.

        https://www.hannukatajamaki.fi/

        Niinpä niin soten ja maakuntahallinnon vahvat kannattajat alkaneet epäillä koko touhun olevan kuolinhyppy tuntemattomaan.


      • Salto_mortale kirjoitti:

        https://www.hannukatajamaki.fi/

        Niinpä niin soten ja maakuntahallinnon vahvat kannattajat alkaneet epäillä koko touhun olevan kuolinhyppy tuntemattomaan.

        Eikö tuo, että lehmien kesälaitumille laskemisen valtakunnallista pääjuhlaa vietetään Helsingissä, puhu pikemmin sen puolesta, ettei pääkaupunkiseutu tarvitse erityisratkaisua sotehallinnon suhteen. Uusimaalainen maalaismaisema alkaa jo Kehä I:n eteläpuolelta.


      • Kallis_kömmähdys
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Eikö tuo, että lehmien kesälaitumille laskemisen valtakunnallista pääjuhlaa vietetään Helsingissä, puhu pikemmin sen puolesta, ettei pääkaupunkiseutu tarvitse erityisratkaisua sotehallinnon suhteen. Uusimaalainen maalaismaisema alkaa jo Kehä I:n eteläpuolelta.

        Kuten hyvin tiedät suuri osa hesalaisista oma "juuret maalta", vaikka katukuvassa kulkiessaan eivät enää halua maalaisiksi tunnistautua.

        Tälläiset tapahtumat kuten lehmien pääsy kesälaitumille tai juhannusjonot horman tuuttiin sitten paljastavat näiden "kaupunkilaisten" sidokset sinne jonnekin, josta on lähdetty karkuun kurjuutta ja päästy kiinni "paremman leivän syrjään ". Suotakoon kaikille tämä ilo,joka voidaan tarjota heille Helsingissä.

        Mutta puheenollen sotesta ja maakuntahallinnosta, Helsinki tarvitsee todella erityisratkaisun. Jos et tiennyt, jo pelkästäänHesassa asuu n. 650 000 asukasta, Espoossa n. 278 000 asukasta, Vantaalla n. 225 000 ihmistä ja siis koko Uudella maalla n. 1,7 milj. asukasta. Olisi ollut ihan kohtuus ja oikein, jos Hesa olisi oma maakunta sote alueineen ja muu Uusisuomi omansa.

        "Puutteellisen ja monin osin toimimattoman uudistuksen runttaaminen väkisin läpi eduskunnassa muutaman äänen marginaalilla välittämättä seurauksista kansalaisten ja aluekehityksen kannalta olisi arvostelukyvytöntä arvovallan politiikkaa".

        Näinhän tämä on nähtävä ja lisäksi se, että keinotekoisesti meillä on nk. puolueesta Sininen tulevaisuus viisi ministeriä, joita kukaan ei ole äänestänyt eduskuntaan ja jonka kannatus on mitätön 0-1,5 % virhemarginaali huomioiden, päättämässä sotesta ja maakuntahallinnosta! Eikös tämä ole jo demokratian irvikuva?


      • Kallis_kömmähdys kirjoitti:

        Kuten hyvin tiedät suuri osa hesalaisista oma "juuret maalta", vaikka katukuvassa kulkiessaan eivät enää halua maalaisiksi tunnistautua.

        Tälläiset tapahtumat kuten lehmien pääsy kesälaitumille tai juhannusjonot horman tuuttiin sitten paljastavat näiden "kaupunkilaisten" sidokset sinne jonnekin, josta on lähdetty karkuun kurjuutta ja päästy kiinni "paremman leivän syrjään ". Suotakoon kaikille tämä ilo,joka voidaan tarjota heille Helsingissä.

        Mutta puheenollen sotesta ja maakuntahallinnosta, Helsinki tarvitsee todella erityisratkaisun. Jos et tiennyt, jo pelkästäänHesassa asuu n. 650 000 asukasta, Espoossa n. 278 000 asukasta, Vantaalla n. 225 000 ihmistä ja siis koko Uudella maalla n. 1,7 milj. asukasta. Olisi ollut ihan kohtuus ja oikein, jos Hesa olisi oma maakunta sote alueineen ja muu Uusisuomi omansa.

        "Puutteellisen ja monin osin toimimattoman uudistuksen runttaaminen väkisin läpi eduskunnassa muutaman äänen marginaalilla välittämättä seurauksista kansalaisten ja aluekehityksen kannalta olisi arvostelukyvytöntä arvovallan politiikkaa".

        Näinhän tämä on nähtävä ja lisäksi se, että keinotekoisesti meillä on nk. puolueesta Sininen tulevaisuus viisi ministeriä, joita kukaan ei ole äänestänyt eduskuntaan ja jonka kannatus on mitätön 0-1,5 % virhemarginaali huomioiden, päättämässä sotesta ja maakuntahallinnosta! Eikös tämä ole jo demokratian irvikuva?

        Kyllä vain minulle sopii, että Helsinki saa jossain vaiheessa maakuntastatuksen. Sitä ennen on kuitenkin ratkaistava, kuinka tässä ajankohtaisessa sotealuejaottelussa järjestetään erikoissairaanhoito muulla Uudellamaalla. Sen keskussairaalahan on nyt Helsingissä, mistä johtuen tuo muu Uusimaa joutuisi käynnistämään erikoissairaanhoidon ilman alan sairaalaa.

        Yksi vaihtoehto olisi, että Uusimaa ostaisi erikoissairaanhoitopalvelunsa muilta maakunnilta, mutta kyllä sellainen toiminta sekavaa olisi varsinkin tässä aloitusvaiheessa, kun uusi järjestely on hankalaa muutenkin. Toinen vaihtoehto olisi, että joku tämän muun Uudenmaan sairaaloista kohotetaan keskussairaalaksi, mutta käytännössä siihenkin järjestelyyn menisi vuosia. Ei ole kohtuullista muille maakunnille, että ne joutuvat odottamaan, että muu Uusimaa pääsee samalle lähtötasolle niiden kanssa.

        Oma ajatukseni on, että Helsinki nostetaan maakunnaksi muutaman vuoden päästä samalla kun muulle Uudellemaalle perustetaan keskussairaala, ellei tuo poikkeuksellinen ostopalvelujärjestelmä ole järkevämpi vaihtoehto.

        Tosin epäilen, että pääkaupunkiseudulla nousisi riita siitä, olisiko järkevää sisällyttää Helsingin maakuntaan myös Espoo, Vantaa ja Kauniainen. Sitäkin vatvottaisiin vuosikaudet.


    • Kaskass

      Maakuntavaltuuston tulisikin olla irti puoluepolitiikasta. Idelogioille ei ole juuri tilaa mutta asiat pitää hoitaa.

      • SipilänLiukumiina

        18 maakunnan himmeli ei ole kuin Sipilän lestakepulistinen vallansäilyttämisviritys, jonka sivutuotteena on jälleen kerran tavallisten ihmisten kurjistamista eli käytännössä kuntien kyykyttämistä ja kuntaomaisuuden ryöstöä.

        Kokoomus olisi halunnut korkeintaan 12 maakuntaa, mutta suostui vakuutuskuorilla veronmaksua välttelevän Lestakyrvän ajamaan 18:aan saatuaan uudistukseen mukaan laajan valinnanvapausmallin. Sen mukaan asiakas voisi vapaasti valita, käyttääkö julkista vai yksityistä palvelua.

        Nyt vasta alkavat vähän siellä sun täällä kellot soimaan kyseisen lehmänkaupan mielettömyydestä tulevaisuutta ajatellen.


      • SipilänLiukumiina kirjoitti:

        18 maakunnan himmeli ei ole kuin Sipilän lestakepulistinen vallansäilyttämisviritys, jonka sivutuotteena on jälleen kerran tavallisten ihmisten kurjistamista eli käytännössä kuntien kyykyttämistä ja kuntaomaisuuden ryöstöä.

        Kokoomus olisi halunnut korkeintaan 12 maakuntaa, mutta suostui vakuutuskuorilla veronmaksua välttelevän Lestakyrvän ajamaan 18:aan saatuaan uudistukseen mukaan laajan valinnanvapausmallin. Sen mukaan asiakas voisi vapaasti valita, käyttääkö julkista vai yksityistä palvelua.

        Nyt vasta alkavat vähän siellä sun täällä kellot soimaan kyseisen lehmänkaupan mielettömyydestä tulevaisuutta ajatellen.

        Ensimmäisessä kappaleessa sanomastasi olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kepun hanke se on, ei se muuten olisi niin kepulinen - eli kehno - Suomen kannalta.

        Toisestakin kappaleestasi ajattelen kanssasi samoin. Jyrkästi tuomitsen mielessäni sen ”lehmänkaupan”, johon kokoomus sortui.

        Kolmannessa kappaleessa sanomasi on totta minun ja varmaan monen muun kokoomusta äänestäneen kohdalla, eli kellot alkavat meillä soida, jollei kokoomuksessa ala järki voittaa. Jos ei ala, kellot soivat ainakin Petteri Orpolle.

        Oikein hyvä ja asiallinen viesti Sinulta, joka ei tosin olisi tarvinnut noita lestadiolaisuuteen viittaavia ja hieman rivouteenkin sortuneita mielestäni asiattomia lisukkeita.


      • KapiSosialistille
        kapi_ kirjoitti:

        Ensimmäisessä kappaleessa sanomastasi olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kepun hanke se on, ei se muuten olisi niin kepulinen - eli kehno - Suomen kannalta.

        Toisestakin kappaleestasi ajattelen kanssasi samoin. Jyrkästi tuomitsen mielessäni sen ”lehmänkaupan”, johon kokoomus sortui.

        Kolmannessa kappaleessa sanomasi on totta minun ja varmaan monen muun kokoomusta äänestäneen kohdalla, eli kellot alkavat meillä soida, jollei kokoomuksessa ala järki voittaa. Jos ei ala, kellot soivat ainakin Petteri Orpolle.

        Oikein hyvä ja asiallinen viesti Sinulta, joka ei tosin olisi tarvinnut noita lestadiolaisuuteen viittaavia ja hieman rivouteenkin sortuneita mielestäni asiattomia lisukkeita.

        Vai hyvä viesti kun pääministeriä haukutaan Lestakyrväksi. Olet sinä Kapi surkeista surkein otus jota maa päällään kantaa, ei tuon jälkeen voi muuta sanoa.

        Viime vaalikaudella tehtiin silloisen hallituksen esitys, jossa alueita oli 5. Se jouduttiin hylkäämään perustuslain vastaisena. Sen jälkeen esillä oli SDP:n 15 1 alueen malli (1 = Ahvenanmaa). Se onko alueita 15 vai 18 on täysin merkityksestöntä, kuten sekin millä nimellä noita alueita kutsutaan, maakunta vai sotealue, sillä ei ole merkitystä. Enemmän on merkitystä sillä, että nykyiseen malliin sisältyy suoraan demokratiaan kuuluvat vaalit. Näin kansalaiset pääsevät valitsemaan ne jotka palveluista päättävät. Viime hallituksen ehdotuksessa kun päätösvalta oli jätetty kabinetteihin (=puolueiden politrukeille) kun päätösvalta oli epämääräisillä sotealueen komiteoilla.


      • KapiSosialistille kirjoitti:

        Vai hyvä viesti kun pääministeriä haukutaan Lestakyrväksi. Olet sinä Kapi surkeista surkein otus jota maa päällään kantaa, ei tuon jälkeen voi muuta sanoa.

        Viime vaalikaudella tehtiin silloisen hallituksen esitys, jossa alueita oli 5. Se jouduttiin hylkäämään perustuslain vastaisena. Sen jälkeen esillä oli SDP:n 15 1 alueen malli (1 = Ahvenanmaa). Se onko alueita 15 vai 18 on täysin merkityksestöntä, kuten sekin millä nimellä noita alueita kutsutaan, maakunta vai sotealue, sillä ei ole merkitystä. Enemmän on merkitystä sillä, että nykyiseen malliin sisältyy suoraan demokratiaan kuuluvat vaalit. Näin kansalaiset pääsevät valitsemaan ne jotka palveluista päättävät. Viime hallituksen ehdotuksessa kun päätösvalta oli jätetty kabinetteihin (=puolueiden politrukeille) kun päätösvalta oli epämääräisillä sotealueen komiteoilla.

        Kehuin tuon viestin varsinaista asiaa, josta olin samaa mieltä. Ilmeisesti et jaksanut lukea sitä etkä huomannut tätä moitettanikaan:

        >>Oikein hyvä ja asiallinen viesti Sinulta, joka ei tosin olisi tarvinnut noita lestadiolaisuuteen viittaavia ja hieman rivouteenkin sortuneita mielestäni asiattomia lisukkeita<<

        Lukutaitoa siis, please, ennen kuin alat kommentoimaan viestejäni ja nimittelemään minua sosialistiksi!


      • KapiSosialistille
        kapi_ kirjoitti:

        Kehuin tuon viestin varsinaista asiaa, josta olin samaa mieltä. Ilmeisesti et jaksanut lukea sitä etkä huomannut tätä moitettanikaan:

        >>Oikein hyvä ja asiallinen viesti Sinulta, joka ei tosin olisi tarvinnut noita lestadiolaisuuteen viittaavia ja hieman rivouteenkin sortuneita mielestäni asiattomia lisukkeita<<

        Lukutaitoa siis, please, ennen kuin alat kommentoimaan viestejäni ja nimittelemään minua sosialistiksi!

        Kyllä minä lukea osaan.

        Sinä kirjoitat "Oikein hyvä ja asiallinen viesti..." vaikka siinä nimitellään pääministeriä "Lestakyrväksi". Se on siis sinun mielestäsi asiallinen ja hyvä nimitys, ja vain "hieman" rivouteen sortunut.

        Olet todella alhainen otus kun tuollaista väität oikein hyväksi ja asialliseksi.

        Sosialistihan sinä olet. Ollut SDP:n listoillakin aikana, joilloin puolueen ohjelmaan kului vielä tavoite omaisuuden sosialisoinnista ihan puoluekokouksen päätöksenä. Mitä muuta tuollaista tavoitetta ajaneen puolueen listoilla ollut olisi kuin sosialisti? Kerroppa se


      • MajsPeräreAUJombenJOHTO
        kapi_ kirjoitti:

        Kehuin tuon viestin varsinaista asiaa, josta olin samaa mieltä. Ilmeisesti et jaksanut lukea sitä etkä huomannut tätä moitettanikaan:

        >>Oikein hyvä ja asiallinen viesti Sinulta, joka ei tosin olisi tarvinnut noita lestadiolaisuuteen viittaavia ja hieman rivouteenkin sortuneita mielestäni asiattomia lisukkeita<<

        Lukutaitoa siis, please, ennen kuin alat kommentoimaan viestejäni ja nimittelemään minua sosialistiksi!

        Ei täällä kukaan muu Sipilää nimittele kuin Sinä. Viitteitä ei ole muista, yksinkertaisesti.


    • Kiittelin SipilänLiukumiina-nimimerkiltä tullutta viestiä, tosin moittien muuten asiallisessa viestissä täydennyksenä olleita turhia asiattomuuksia. Siihen viestiini reagoi nimim. KapiSosialistille niin asiattomasti, että toivoin hänen parantavan lukutaitoaan lukemansa ymmärtääkseen. Kehitystä hänessä ei ole tapahtunut, sen hän osoittaa vastineellaan. Sitä jopa kahteen otteeseen täydentää tuo minussa roikkumaan pyrkivä, mutta häneen ei kannata minun reagoida, sillä hän on joko vain joku pikkupaskiainen, pahainen trolli, avuton sellaisenakin, tai jos ei trolli ole, on päästään niin pahasti vialla, että en pysty häntä auttamaan.

      Lopetan tämän avaukseni puoleltani. Kohta lähden Santahaminaan Pääkaupunkiseudun Päällystö ry:n evp-osaston saunailtapäivään, jossa meillä aluksi on kokous ja sitten muutakin ohjelmaa - ulkopelejä ja grillimakkara-ateria ja tietysti saunominen mukavassa porukassa. Kai sinne parikymmentä meitä tulee, kaltaisiani sosialisteja tietysti kaikki, vaikka ainakin yksi heistä on toiminut eläkeläisenä ollessaan kotikuntansa valtuustossa kokoomuksen edustajana. Luultavasti suurin osa meistä on ollut näihin asti kokoomuksen äänestäjiäkin, mutta en tiedä, ollaanko enää seuraavissa vaaleissa, jos kokoomus ei ota lusikkaansa pois siitä kepuvetoisesta maakunta- ja sotesopasta. Pääkaupunkiseudulta kun kaikki siis olemme.

      Sauna, jossa tilaisuutemme on, on Santahaminan entisen aliupseerikerhon ja nykyisen Pääkaupunkiseudun Päällystö ry:n rantasauna Hevossalmen rannalla. Saunahanke pantiin vireille v. 1971 minun ollessani kerhon puheenjohtajana. Hirsivalmiina se tuli muistaakseni Alajärven hirsiveistämö -nimiseltä firmalta ja talkoovoimin sen sitten pystytimme, teimme katon, muurasimme takan - yksi jäsenistämme oli ammattikoulun käynyt muurari - ja hankimme kiukaan, suihkut ja saunatuvan pöydät ja muun tarvittavan. Vuosien saatossa on saunaakin täydennetty, rakennettu ulkovarasto ja saunan edustalle katettu oleskelutila pöytineen ja penkkeineen ja saunan ympäristöä on muutenkin muokattu niin, että oikein viihtyisä paikka se nyt on. Lähdenpä siis siinne viihtymään, mutta te erääthän jäätte viihtymään kepupalstalle!

    • vileevastaanottotulee

      Ei taida olla draivia tuolla keskustan maakunta valloituksella stadissa .Stdilaiset tuskin äänestää ainuttakaan lantasaapasta uudenmaan valtuustoon asioistaan päättämään ja tokkopa sen lämpimämpää vastaanottoa saa Vantaalta tahi Espoolaisilta nämä Keskustalaiset .

    • kysynpähän_vaan

      Sitäpä tässä ihmettelen, että miksi te pääkaupunkiseutulaiset ylipäätänsä äänestätte Kokoomusta, vaikka tekisivät kuinka typerää politiikkaa? Kyllä siellä Kokoomuksessakin aletaan pakosta kuuntelemaan kannattajienkin mielipiteitä, mutta ensin pitää tulla rökäletappio, että siellä norsunluutornissa tapahtuu herätys. Äänestäkää vaikka jotakin kristillisiä tai melkein ihan mitä muuta tahansa paitsi Keskustaa ja Sinisiä. Kyllä seuraavat neljä vuotta opettaa noita puolueita ymmärtämään, ettei tuollaisella kähmintäpolitiikalla ansaitse muuta kuin paikan oppositiossa.

      • maakuntavaalit

        Keskusta on Kokoomuslaisilla linjoilla tänäpäivänä .Pitävät kyllä huolen maataloustuista ja maanviljelijöiden tukemisista. Tosin maakunta hallinossa ei ole maataloustuista politiikansaralla kyse,mutta tuossa suhteessa tulee kyllä huomioida,että Uudenmaan kunnat Helsinki ,Espoo ja Vantaa ovat niitä kuntia,jotka ovat vaurauita ja omavaraisi,sekä tukevat muuta maata .Näin niillä on myös voimakas itsehallinto toteuttaa omaa politiikaa ja sen kautta asioita parhaaksi katsomallaan tavalla.

        Tuo valta kyllä houkuttaa keskutalaisia,samoin kuin tuo varallisuus ja sen jako. Uudella maalla on syytä herätäkin poliittiseen edunjaon valvontaan ja varojen käytön valvontaan, joten kannattaa tarkkaan harkita ketä äänestää maakunta vaaleissa .

        Maakuntahallinnon kautta kun toteutetaan sos ja terveys palveluita on palveluiden säilyttämisestä ja niiden saatavuudesta paljoltikin kyse noissa vaaleissa. Terveyspalveluista halutaan kylläkin tehdä bisnestä ,mutta epäilen että tuolla kokomuksen haaveella ei edistetä niiden saatavuutta vaan päinvastoin. Toinen keskeinen toimvalta alue on työvoimapalveluiden toteuttaminen ,joista on kovaa polemikkia käyty viimeaikoina aktiivimallin osalta.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2337
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      175
      1402
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1177
    4. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1138
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      91
      1080
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1067
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1025
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      957
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      940
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      67
      865
    Aihe