Hei.
Onko dieselin vedenerottimeksi olemassa parempaa mallia kuin tuollainen lasikuppimalli ILMAN alta tyhjennys mahdollisuutta? Eli nykyinen vedenerotin täytyy puhdistaa vedestä ja sakasta irrottamalla koko lasikupu, jolloin dieseliä hieman läikkyy ja homma on hankalaa.
Tämän kaltainen on nykyinen vedenerottimeni:
https://www.ikh.fi/fi/vedenerotin-taydellinen-valmet-f1711842a
Malli lienee maatalouskoneille kuten traktoreille tms.
Polttoaineen kulutus n. 1,0 - 1,5 l/h purjevene diesel koneella.
Huom. vanha vedenerotin palveli vanhaa konetta, jossa ei ollut polttoaineen paluukiertoa.
Uusi kone palauttaa polttoainetta tankkiin.
Virtaus voi kasvaa tai todennäköisesti kasvaa vedenerottimessa.
Riittääkö tuo nykyinen malli, vai pitäisikö se vaihtaa samalla moottorin vaihdon yhteydessä?
Googlettamani vedenerottimet, joissa vedenpoisto pohjasta on mahdollista irroittamatta lasikupua, näyttävät kaikki olevan moottoriveneiden kulutuksille ja näin myös selkeästi kalliimpia.
Eli kysymys kuuluu, löytyykö tuollaista pienen polttoainevirtaaman lasikupuista vedenerotinta, jossa olisi tyhjennys alapuolelta ilman, että kupua itsessään tarvitsee irroittaa? Olennaisin ominaisuus olisi siis tuo alta tyhjennettävyys irroittamatta kupua.
Karkea suodatin ominaisuutta ei vedenerottimessa tarvinne olla, kun se tulee vissiin polttoaine tankin imuyhteeseen tai ennen vedenerotinta. Polttoaineen hienosuodatin on sitten moottorissa?
Vedenerotin purjeveneen diesel koneeseen
48
5331
Vastaukset
- seppomartti
Käyttämäsi malli näyttää hankalalta. Katso Racor mallistoa tai Separ SWK 2000, missä on veden ja roskan erotin & paperifitteri. Hinta n 180. Sakkakupin tyhjemnys on näppärää kääntöhanasta ilman työkaluja. Filtterin vaihtoon tarvitaan ruuvari muttä päältä tehtynä paljon helpompi kuin CAV. Virtauksen määrä ei ole ongelma.
- asdfghjklkjhgfx
Lasikuvullisissa, varsinkin halvemmissa voi esiintyä ilmavuotoja, onneton ruuvi kiristimenä ja paljon tiivistepintaa = pieni paine tiivistepinnassa. Laita traktorin suodattimista peltinen pultilla kiristettävä kertakäyttöpatruuna, jossa pohjassa tyhjennys ja ennen tätä muutaman euron, tarpeeksi isokokoinen läpinäkyvästä muovista tehty suodatin. Silloin pysyt kartalla, minkälaista litkua putkistossa kulkee, se on sitten tankin puhdistus, jos suodattimessa alkaa olemaan moskaa.
- Tyrnäväntörpedo
Suodattimen molemmin puolin on hyvä olla venttiilit, jos matka tankilta on pitkä tai mutkikas - ja muutenkin. Silloin järjestelmä ei tyhjene suodattimen vaihdossa eikä polttoainetta valu ulos. Ilman määräkin jää pieneksi.
Isot suodattinrungot ovat kalliimpia, mutta se ei johdu käytettyjen aineiden kilohinnasta. Niissä on paremmat tiivisteet ja muutenkin toimivampi rakenne. Jos niiden rakenteen tekisi pieneen suodattimeen, se olisi yhtä kallista.- VoiHyväLapsi
" Suodattimen molemmin puolin on hyvä olla venttiilit, "
Kirjoituksissasi törmää jatkuvasti kummallisiin ajatusjuoksuihin, tai oikeammin niiden puuttumiseen.
Onko tarkoituksesi olla "hauska", vai eikö tietosi yllä nettiselailua kauemmaksi, vai mitä ihmettä tarkoitat tuolla venttiilijutulla ja mihin se polttoaine valuu ?
Ilmaus on tehtävä joka tapauksessa, mutta nuo venttiilit on kyllä käsittämättömiä kömmähdyksiä.
- Racor500
Investointi kunnolliseen kannattaa! Oma valintani CAV:n ja muutaman muun merkkisen valmisteen tiivistevuotojen ja harmien jälkeen oli Racor 500MA . Halvin se ei ollut, hinta lienee nykyisin 250 euron luokassa. Racor 500:n paperisuodattimen tila on helppo tarkistaa. Sen vaihtoväliksi valmistaja muistaakseni suositteli 500 h konetuntia tai vuosittaista tarkastusta/vaihtoa (en ole vaihtanut filtteriä, jos se on ollut puhdas). Sakkakuppiin kertynyt sakka tai vesi on helppo tyhjätä hana avaamalla. MA-mallissa on metallisuojus sakkakupin alaosa ympärillä. Se täyttää turvamäärykset, kun suodatin vedenerotin sijoitetaan moottoritilaan. Suojusta ei tarvita, jos sijoitus on konetilan ulkopuolella.
Nykyisin suositellaan primaarifiltteriksi 10 mikronin suodatinta , koska "biodieseliin" liittyy eliöstökasvun ongelmia. Ennenvanhaan primaarisuodatin oli yleensä 30 mikronin siivilä. - Eiracor
Siinä on eikä siinä ole venelisää
.https://www.aliexpress.com/item/RACOR-R12T-140R-fuel-water-separator-filter-light-diesel-engine-truck-parts-include-element-set/1487037067.html?spm=2114.search0104.3.12.3138b6acUmmCqE&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10152_10151_10065_10068_10344_10342_10343_10340_10341_10698_10696_10084_10083_10618_10304_10307_10302_10059_308_100031_10103_10624_10623_10622_10621_10620,searchweb201603_25,ppcSwitch_7&algo_expid=d5830c92-998f-411b-a47e-744df66cf9cd-4&algo_pvid=d5830c92-998f-411b-a47e-744df66cf9cd&transAbTest=ae803_2&priceBeautifyAB=0- Alibaba
Jee. Kiinan kopiopaskaa. Sopii Biltema-väelle. Materiaalit taatusti sitä kestävintä. Ei murru ei. Ja tiivisteetkin on tiivitä 5 vuoden päästä. Mukavaa ja huoletonta veneilyä, tiisseli lähtee kun palmun alta ilman ongelmia.
- vittumaistakesää
CAV on hyvä. Tuossa yläpuolella jo suositeltiinkin jotain Kiinanpaskavaihtoehtoa. Semmoinen on oikein tosimainio valinta kesäksi tai pariksi. Sitten osaa taas arvostaa CAVia.
- putbutputbut
Jätä nyt vaan ne Hellyhanseenit kauppaan ja osta Separ, tai Racor.
- Yanmar3GM
CAVin filtterin vaihto on hankalaa. Mutta nuo Separ ja Racor ovat harmillisen korkeita. Ei mahdu nykyiseen paikkaan.
- Rammounting33
Racor snap suodatin, särkymätön rakenne, helppo veden päästö pohjalta ilman työkaluja, iso turvallisuus tekijä koko suodattimen vaihto ilman työkaluja 5 sekunnissa.
about 50e Suomessa. - CAVCAN
Saahan CAV:ilta suodatin-vedenerottimia särkymättömänä eli alumiinikupilla. Pieni uovikippo alle niin ei sottaa pilssiä vaihdossa.
POLTTOAINESUODATIN TÄYD. ALUMIINIKUPILLA
https://www.ikh.fi/fi/polttoainesuodatin-tayd--alumiinikupilla-mp5836b710
- sopiva ilmausruuvi MPIR1015- Pavariantti
Ääni myös CAV:lle. Mieluummin lasikupilla tai vielä mieluummin tuplana (toinen niistä lasikupilla), tuplasuodatin on tietysti kalliimpi (45 €) mutta kerraha se vaan kirpasee :)
Syyt miksi CAV ei olisi paras vaihtoehto:
- asennuspaikka ahdas ajatellen suodattimen vaihtoa (tosin veneessä yleensä voi vetää letkuilla jälkiasennussuodattimen tässä suhteessa optimaaliseen paikkaan, eli yleensä ei este verrattuna esim. työkoneiden alkuperäisasennuksia jotka voivat olla paljon haastavampia)
- tupelot eli uusavuttomat eli kädettömät veneen huoltaja-omistajat, ei osata vaihtaa suodatinta ilman että löpöt on pilssissä ja niin että tiivisterenkaat ovat oikein
Mutta se on paras vaihtoehto ainakin perinteisille dieseleille (rivi- tai jakajapumppu), koska
- suodattimia saa joka paikasta (autotarvikeliikkeet, traktorikorjaamot, KAIKKI dieselkoneiden osia tai huoltoa tarjoavat yritykset kaikkialla maailmassa), hinta esim. tuolla IKH:lla 2,50€/kpl joten niitä voi olla veneessäkin pikkupino dieselpöpöongelmien varalta ilman että lompsa lepattais tyhjyyttää
- sopii myös varakkaammille veneilijöille, suodattimen voi ostaa valtuutetusta Volvo-Penta liikkeestä viisinkertaiseen hintaan
- lasikupillinen jotta yhdellä silmäyksellä näkee onko vettä tai roskaa - huollaitse
Pavariantti kirjoitti:
Ääni myös CAV:lle. Mieluummin lasikupilla tai vielä mieluummin tuplana (toinen niistä lasikupilla), tuplasuodatin on tietysti kalliimpi (45 €) mutta kerraha se vaan kirpasee :)
Syyt miksi CAV ei olisi paras vaihtoehto:
- asennuspaikka ahdas ajatellen suodattimen vaihtoa (tosin veneessä yleensä voi vetää letkuilla jälkiasennussuodattimen tässä suhteessa optimaaliseen paikkaan, eli yleensä ei este verrattuna esim. työkoneiden alkuperäisasennuksia jotka voivat olla paljon haastavampia)
- tupelot eli uusavuttomat eli kädettömät veneen huoltaja-omistajat, ei osata vaihtaa suodatinta ilman että löpöt on pilssissä ja niin että tiivisterenkaat ovat oikein
Mutta se on paras vaihtoehto ainakin perinteisille dieseleille (rivi- tai jakajapumppu), koska
- suodattimia saa joka paikasta (autotarvikeliikkeet, traktorikorjaamot, KAIKKI dieselkoneiden osia tai huoltoa tarjoavat yritykset kaikkialla maailmassa), hinta esim. tuolla IKH:lla 2,50€/kpl joten niitä voi olla veneessäkin pikkupino dieselpöpöongelmien varalta ilman että lompsa lepattais tyhjyyttää
- sopii myös varakkaammille veneilijöille, suodattimen voi ostaa valtuutetusta Volvo-Penta liikkeestä viisinkertaiseen hintaan
- lasikupillinen jotta yhdellä silmäyksellä näkee onko vettä tai roskaaHyvin sanottu. Minulla myös CAV pari vuosikymmentä ilman pa- tai ilmavuoto-ongelmia.
- huonojakokemuksia
Pavariantti kirjoitti:
Ääni myös CAV:lle. Mieluummin lasikupilla tai vielä mieluummin tuplana (toinen niistä lasikupilla), tuplasuodatin on tietysti kalliimpi (45 €) mutta kerraha se vaan kirpasee :)
Syyt miksi CAV ei olisi paras vaihtoehto:
- asennuspaikka ahdas ajatellen suodattimen vaihtoa (tosin veneessä yleensä voi vetää letkuilla jälkiasennussuodattimen tässä suhteessa optimaaliseen paikkaan, eli yleensä ei este verrattuna esim. työkoneiden alkuperäisasennuksia jotka voivat olla paljon haastavampia)
- tupelot eli uusavuttomat eli kädettömät veneen huoltaja-omistajat, ei osata vaihtaa suodatinta ilman että löpöt on pilssissä ja niin että tiivisterenkaat ovat oikein
Mutta se on paras vaihtoehto ainakin perinteisille dieseleille (rivi- tai jakajapumppu), koska
- suodattimia saa joka paikasta (autotarvikeliikkeet, traktorikorjaamot, KAIKKI dieselkoneiden osia tai huoltoa tarjoavat yritykset kaikkialla maailmassa), hinta esim. tuolla IKH:lla 2,50€/kpl joten niitä voi olla veneessäkin pikkupino dieselpöpöongelmien varalta ilman että lompsa lepattais tyhjyyttää
- sopii myös varakkaammille veneilijöille, suodattimen voi ostaa valtuutetusta Volvo-Penta liikkeestä viisinkertaiseen hintaan
- lasikupillinen jotta yhdellä silmäyksellä näkee onko vettä tai roskaaVarmaankin CAV sopii traktoriin ja työkoneisiin oikein hyvin. Niihin valmistaja sitä suositteleekin. Veneen moottoritilaan sijoitettuna lasikupillinen CAV ei täytä paloturvamääräystä ISO 10088. Muitakin huonoja puolia sillä on, vaikka epäilet haittojen johtuvan "tupeloista eli uusavuttomista" jne. Jos tuntisit Racorin tai Separin, huomaisit kyllä käytännön erot. Ei tarvitse esim. vaihtaa tiivisteitä eikä ilmata, kun Racor 500:n suodatinelementin irrottaa ja panee paikoilleen.
CAV:n suodatinpatruuna on pienikokoinen 30 mikronin peltikuorinen elementti. Ainakaan aikaisemmin CAV:t olivat pelkästään 30 mikronin karkeasuodattimia. Ne kyllä siivilöivät roskat, mutta päästivät hienojakoisen eliöstömoskan seuraavaan filtteriin, joka voi olla polttoainepumpun oma filtteri (joissakin venemottoreissa on sellainen). Tai moska tukkiin moottorin 10 mikronin sekundaarifiltterin. Kumpikin näistä suodattimista on varsinkin merenkäynnissä paljon paljon hankalampi vaihtaa kuin primaarisuodatin ja vaihto vaatii ilmauksen. Tiedän kokemuksesta, kun olin tankannut Atlantin rannikolla bunkkeriproomusta heikkolaatuista dieseliä. Moottori pysähtyi avomerellä, koska p-a pumpun filtteri tukkeutui. CAV oli päästänyt moskat läpi. - Delphi2
huonojakokemuksia kirjoitti:
Varmaankin CAV sopii traktoriin ja työkoneisiin oikein hyvin. Niihin valmistaja sitä suositteleekin. Veneen moottoritilaan sijoitettuna lasikupillinen CAV ei täytä paloturvamääräystä ISO 10088. Muitakin huonoja puolia sillä on, vaikka epäilet haittojen johtuvan "tupeloista eli uusavuttomista" jne. Jos tuntisit Racorin tai Separin, huomaisit kyllä käytännön erot. Ei tarvitse esim. vaihtaa tiivisteitä eikä ilmata, kun Racor 500:n suodatinelementin irrottaa ja panee paikoilleen.
CAV:n suodatinpatruuna on pienikokoinen 30 mikronin peltikuorinen elementti. Ainakaan aikaisemmin CAV:t olivat pelkästään 30 mikronin karkeasuodattimia. Ne kyllä siivilöivät roskat, mutta päästivät hienojakoisen eliöstömoskan seuraavaan filtteriin, joka voi olla polttoainepumpun oma filtteri (joissakin venemottoreissa on sellainen). Tai moska tukkiin moottorin 10 mikronin sekundaarifiltterin. Kumpikin näistä suodattimista on varsinkin merenkäynnissä paljon paljon hankalampi vaihtaa kuin primaarisuodatin ja vaihto vaatii ilmauksen. Tiedän kokemuksesta, kun olin tankannut Atlantin rannikolla bunkkeriproomusta heikkolaatuista dieseliä. Moottori pysähtyi avomerellä, koska p-a pumpun filtteri tukkeutui. CAV oli päästänyt moskat läpi."CAV:n suodatinpatruuna on pienikokoinen 30 mikronin peltikuorinen elementti. Ainakaan aikaisemmin CAV:t olivat pelkästään 30 mikronin karkeasuodattimia."
Saa tiheäpiäkin. Jopa 2 um.
https://www.delphipartsstore.co.uk/filtration/filter-elements/ - filttereitämukaan
Delphi2 kirjoitti:
"CAV:n suodatinpatruuna on pienikokoinen 30 mikronin peltikuorinen elementti. Ainakaan aikaisemmin CAV:t olivat pelkästään 30 mikronin karkeasuodattimia."
Saa tiheäpiäkin. Jopa 2 um.
https://www.delphipartsstore.co.uk/filtration/filter-elements/Linkkisi sivulla näytti olevan erikokoisia ja -näköisiä suodatinelementtejä. Oletko varma, että tiheä 2 mikronin patruuna sopii täällä mainittuun ja esim. IKH:lla myytävään CAV:n vedenerottajasuodattimeen. Riittääkö virtauskapasiteetti esisuodattimeksi??
Jokainen tietysti tekee omat valintansa. Joillekin halpa hinta on ratkaisevinta myös dieselfiltterin valinnassa. Fakta kuitenkin on, että nykyisten biodieselien harmina on eliöstökasvu. Filtterien tukkeutuminen oli aikaisemmin harvinaista. Nyt siihenkin pitää varautua. Kun kone äkkiä pudottaa kierroksia, filtteri voi olla tukkeutumassa. Sen voi joutua vaihtamaan merellä. Paljon merellä liikkuvien kannattaa harkita tuplafilttereitä, sellaisia kuin ammattiveneissäkin on - esim. luotsiveneissä. - Pavariantti
huonojakokemuksia kirjoitti:
Varmaankin CAV sopii traktoriin ja työkoneisiin oikein hyvin. Niihin valmistaja sitä suositteleekin. Veneen moottoritilaan sijoitettuna lasikupillinen CAV ei täytä paloturvamääräystä ISO 10088. Muitakin huonoja puolia sillä on, vaikka epäilet haittojen johtuvan "tupeloista eli uusavuttomista" jne. Jos tuntisit Racorin tai Separin, huomaisit kyllä käytännön erot. Ei tarvitse esim. vaihtaa tiivisteitä eikä ilmata, kun Racor 500:n suodatinelementin irrottaa ja panee paikoilleen.
CAV:n suodatinpatruuna on pienikokoinen 30 mikronin peltikuorinen elementti. Ainakaan aikaisemmin CAV:t olivat pelkästään 30 mikronin karkeasuodattimia. Ne kyllä siivilöivät roskat, mutta päästivät hienojakoisen eliöstömoskan seuraavaan filtteriin, joka voi olla polttoainepumpun oma filtteri (joissakin venemottoreissa on sellainen). Tai moska tukkiin moottorin 10 mikronin sekundaarifiltterin. Kumpikin näistä suodattimista on varsinkin merenkäynnissä paljon paljon hankalampi vaihtaa kuin primaarisuodatin ja vaihto vaatii ilmauksen. Tiedän kokemuksesta, kun olin tankannut Atlantin rannikolla bunkkeriproomusta heikkolaatuista dieseliä. Moottori pysähtyi avomerellä, koska p-a pumpun filtteri tukkeutui. CAV oli päästänyt moskat läpi."Veneen moottoritilaan sijoitettuna lasikupillinen CAV ei täytä paloturvamääräystä ISO 10088"
No problem - älä sijoita suodatinta moottoritilaan, tai jos sijoitat, pistä alumiinikupit filtterin alle. Sijoita myös niin että vaihto varsinkin merenkäynnissä on helppo, eli suodattimen alla tilaa vuotoastialle. Tuon esisuodattimen vaihto pienikulutuksissa purkkaridiiseleissä ei ole edes vuosittain ellei moskaa ole tullut huonolaatuisen polttoaineen tankkauksessa (ei kannata tankata huonoa dieseliä) tai diiselpöpön hyytelöitä (vältä biodiiseleitä eli tankkaa Suomenlahden etelärannalla jos käyt siellä). - Delphi2
filttereitämukaan kirjoitti:
Linkkisi sivulla näytti olevan erikokoisia ja -näköisiä suodatinelementtejä. Oletko varma, että tiheä 2 mikronin patruuna sopii täällä mainittuun ja esim. IKH:lla myytävään CAV:n vedenerottajasuodattimeen. Riittääkö virtauskapasiteetti esisuodattimeksi??
Jokainen tietysti tekee omat valintansa. Joillekin halpa hinta on ratkaisevinta myös dieselfiltterin valinnassa. Fakta kuitenkin on, että nykyisten biodieselien harmina on eliöstökasvu. Filtterien tukkeutuminen oli aikaisemmin harvinaista. Nyt siihenkin pitää varautua. Kun kone äkkiä pudottaa kierroksia, filtteri voi olla tukkeutumassa. Sen voi joutua vaihtamaan merellä. Paljon merellä liikkuvien kannattaa harkita tuplafilttereitä, sellaisia kuin ammattiveneissäkin on - esim. luotsiveneissä.Olen varma. Noita Delphin HD filttereitä löytyy myös muualla myynnissä, offroad ja 4WD myymölöissä.
Erikoista on, että "raskas" ammattikäyttö ja vastaava luottaa CAV:iin ja Delphiin, mutta satunnainen moottoria käyttävä purjeveneilijä ei. Vaikuttaa että joku on tehnyt hyvää markkinointityötä ja saanut tuotteensa markkinoitua kalliilla purjeveneilijöille. Kuitenkin kaikki ammattikäyttöön moottoreita tekevät suosivat CAV:ia. Se on luokkaa alan standardi.
Itse luotan CAV:iin enkä ole patruunan vaihtoa vaikeaksi kokenut sen jälkeen, kun muutin filtterin sijoittelun niin, että voin tiputtaa filtterin likaisinen polttoaineineen reunasta leikattuun 4 litran kannuun (öljy, tuulilasinpesuneste tai mikä tahansa). Koneen ilmaus ei ole ongelma, sitä ei edes tarvitse tehdä kun siirtopumpun manuaalisella käytöllä tyhjentää järjestelmän. Ilma poistuu paluuletkua pitkin. - Pavariantti
filttereitämukaan kirjoitti:
Linkkisi sivulla näytti olevan erikokoisia ja -näköisiä suodatinelementtejä. Oletko varma, että tiheä 2 mikronin patruuna sopii täällä mainittuun ja esim. IKH:lla myytävään CAV:n vedenerottajasuodattimeen. Riittääkö virtauskapasiteetti esisuodattimeksi??
Jokainen tietysti tekee omat valintansa. Joillekin halpa hinta on ratkaisevinta myös dieselfiltterin valinnassa. Fakta kuitenkin on, että nykyisten biodieselien harmina on eliöstökasvu. Filtterien tukkeutuminen oli aikaisemmin harvinaista. Nyt siihenkin pitää varautua. Kun kone äkkiä pudottaa kierroksia, filtteri voi olla tukkeutumassa. Sen voi joutua vaihtamaan merellä. Paljon merellä liikkuvien kannattaa harkita tuplafilttereitä, sellaisia kuin ammattiveneissäkin on - esim. luotsiveneissä.Ei ole 2 mikronia, vaan ilmeisesti "The Delphi HDF296 filter is rated at 6-9 microns" - ja on nimenomaan CAV-296 suodatinta vastaava. Ilmeisesti tyypillinen "halpis" CAV296 tyypin filtteri on 20 mikronin.
Ja verrattuna normaalitilanteeseen joka on suurimmalla osalla purjeveneistä, eli ei esisuodattimia ensinkään, tupla-cav lisääminen ei maksa paljon, mutta näiden biodieseleiden aikakaudella saattaa pelastaa lomareissun, suodattimia saa mistä vaan lisää eikä esisuodattimia tarvitse joka kevät vaihtaa. Muuten onko kellään tietoa että saako Virosta vielä "oikeaa" maaöljystä tehtyä dieseliä, ilmeisesti siellä kannattaa välttää Nesteen asemia tässä suhteessa, mutta entä muuten, onko EU vaatinut biodieselin lisäystä myös siellä? No, Venäjältä ainakin saa vielä oikeaa dieseliä (on tässä aikoihin eletty, aiemmin oli epäilys että Venäjällä saa huonoa polttoainetta, mutta nyt sieltä pitää hakea parempaa bensaa (ilman etanolia) ja dieseliä (ei pöpöherkkuja sotkettu) :-/ )
Tästä teemasta aina silloin tällöin väännetään kättä - onko maailman yleisin dieselsuodatin sopiva venekäyttöön vai ei? Jokainen tulkoon onnelliseksi tavallaan, ja kuten aiemmin totesin, sopii myös rahamiehille kun voi ostaa suodattimet V-P varaosaliikkeestä viisinkertaiseen hintaan :D
Epäilysi virtauskapasiteetin riittävyydelle on jotenkin omituinen kun venediesel tyypillisesti tarvitsee kapasiteettia 2-3 litraa/h - onko pienemällä kapasiteetilla suodattimia???
:-o - huollaitse
Delphi2 kirjoitti:
Olen varma. Noita Delphin HD filttereitä löytyy myös muualla myynnissä, offroad ja 4WD myymölöissä.
Erikoista on, että "raskas" ammattikäyttö ja vastaava luottaa CAV:iin ja Delphiin, mutta satunnainen moottoria käyttävä purjeveneilijä ei. Vaikuttaa että joku on tehnyt hyvää markkinointityötä ja saanut tuotteensa markkinoitua kalliilla purjeveneilijöille. Kuitenkin kaikki ammattikäyttöön moottoreita tekevät suosivat CAV:ia. Se on luokkaa alan standardi.
Itse luotan CAV:iin enkä ole patruunan vaihtoa vaikeaksi kokenut sen jälkeen, kun muutin filtterin sijoittelun niin, että voin tiputtaa filtterin likaisinen polttoaineineen reunasta leikattuun 4 litran kannuun (öljy, tuulilasinpesuneste tai mikä tahansa). Koneen ilmaus ei ole ongelma, sitä ei edes tarvitse tehdä kun siirtopumpun manuaalisella käytöllä tyhjentää järjestelmän. Ilma poistuu paluuletkua pitkin.Samat on menetelmät minullakin CAVin anssa, kannuna tuulilasinpesunestepönikkä. Siirtopumpulla lipsuttelua ja kun tankista kuuluu paluuputken kautta tulevaa lorinaa, kone tulille. Neljän vuoden välein olen bruukannut esisuodattimen vaihtaa.
- filttereitämukaan
Pavariantti kirjoitti:
Ei ole 2 mikronia, vaan ilmeisesti "The Delphi HDF296 filter is rated at 6-9 microns" - ja on nimenomaan CAV-296 suodatinta vastaava. Ilmeisesti tyypillinen "halpis" CAV296 tyypin filtteri on 20 mikronin.
Ja verrattuna normaalitilanteeseen joka on suurimmalla osalla purjeveneistä, eli ei esisuodattimia ensinkään, tupla-cav lisääminen ei maksa paljon, mutta näiden biodieseleiden aikakaudella saattaa pelastaa lomareissun, suodattimia saa mistä vaan lisää eikä esisuodattimia tarvitse joka kevät vaihtaa. Muuten onko kellään tietoa että saako Virosta vielä "oikeaa" maaöljystä tehtyä dieseliä, ilmeisesti siellä kannattaa välttää Nesteen asemia tässä suhteessa, mutta entä muuten, onko EU vaatinut biodieselin lisäystä myös siellä? No, Venäjältä ainakin saa vielä oikeaa dieseliä (on tässä aikoihin eletty, aiemmin oli epäilys että Venäjällä saa huonoa polttoainetta, mutta nyt sieltä pitää hakea parempaa bensaa (ilman etanolia) ja dieseliä (ei pöpöherkkuja sotkettu) :-/ )
Tästä teemasta aina silloin tällöin väännetään kättä - onko maailman yleisin dieselsuodatin sopiva venekäyttöön vai ei? Jokainen tulkoon onnelliseksi tavallaan, ja kuten aiemmin totesin, sopii myös rahamiehille kun voi ostaa suodattimet V-P varaosaliikkeestä viisinkertaiseen hintaan :D
Epäilysi virtauskapasiteetin riittävyydelle on jotenkin omituinen kun venediesel tyypillisesti tarvitsee kapasiteettia 2-3 litraa/h - onko pienemällä kapasiteetilla suodattimia???
:-oPari näkökohtaa kommentteihisi:
- Väitteesi, että "suurimmalla osalla purjeveneistä ei ole esisuodattimia ensinkään", tuntuu oudolta. Ehkä näkemyksesi perustuu menneen ajan veneisiin ennen biodieselin aikakautta. Nykyisin suositellaan vedenerottajalla varustettua esisuodatinta jokaiseen dieselmoottoriin, vieläpä 10 mikronin esisuodatinta entisen 20-30 mikronin siivilän tilalle.
- Virtauksen riittävyyden ymmärsit väärin. Kun suodattimeen kertyy biodieselille tyypillistä orgaanista moskaa, läpivirtaus huononee. Lopulta moottorin pa-saanti estyy eikä kone ota kierroksia tai pysähtyy kokonaan. Jos suodattimen virtauskapasiteetti on alunperin matalahko (kuten pienikokoisissa suodattimissa usein on), moottorin polttoaineen saanti häiriintyy jo melko vähäisestä liasta. Isommat suodattimet, varsinkin vaihtohanalla varustetut tuplasuodattimet, varustetaan usein alipainemittarilla. Alipainemittarista voi ennakoida tukkeutumisvaaran ja kääntää hanan toiselle suodattimelle. Tukkeutumassa olevan suodattimen voi vaihtaa jopa moottoria pysäyttämättä.
Biodieselin aiheuttamista ongelmista ja niiden ratkaisemisesta on ollut artikkeleita mm. Yachting Monthlyssä.
Pitkänmatkanpurjehtijoiden kannatta varustautua siihen, että Euroopan ulkopuolella diesel-polttoaineen laatu on kirjavaa. Esim. Tyynen meren saarilla myytiin "marine dieseliä", joka oli saman väristä kuin cocacola. Se tuskin oli biodieseliä, mutta aiheutti useita suodattimien vaihtoja ja myöhemmin polttoainetankin puhdistuksen tarpeen.
Suodatinkokemuksista on aikaisemmin ollut keskustelua:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/13402001/kayttokokemuksia-diesel-suodattimista - ennakointionhyväksi
filttereitämukaan kirjoitti:
Pari näkökohtaa kommentteihisi:
- Väitteesi, että "suurimmalla osalla purjeveneistä ei ole esisuodattimia ensinkään", tuntuu oudolta. Ehkä näkemyksesi perustuu menneen ajan veneisiin ennen biodieselin aikakautta. Nykyisin suositellaan vedenerottajalla varustettua esisuodatinta jokaiseen dieselmoottoriin, vieläpä 10 mikronin esisuodatinta entisen 20-30 mikronin siivilän tilalle.
- Virtauksen riittävyyden ymmärsit väärin. Kun suodattimeen kertyy biodieselille tyypillistä orgaanista moskaa, läpivirtaus huononee. Lopulta moottorin pa-saanti estyy eikä kone ota kierroksia tai pysähtyy kokonaan. Jos suodattimen virtauskapasiteetti on alunperin matalahko (kuten pienikokoisissa suodattimissa usein on), moottorin polttoaineen saanti häiriintyy jo melko vähäisestä liasta. Isommat suodattimet, varsinkin vaihtohanalla varustetut tuplasuodattimet, varustetaan usein alipainemittarilla. Alipainemittarista voi ennakoida tukkeutumisvaaran ja kääntää hanan toiselle suodattimelle. Tukkeutumassa olevan suodattimen voi vaihtaa jopa moottoria pysäyttämättä.
Biodieselin aiheuttamista ongelmista ja niiden ratkaisemisesta on ollut artikkeleita mm. Yachting Monthlyssä.
Pitkänmatkanpurjehtijoiden kannatta varustautua siihen, että Euroopan ulkopuolella diesel-polttoaineen laatu on kirjavaa. Esim. Tyynen meren saarilla myytiin "marine dieseliä", joka oli saman väristä kuin cocacola. Se tuskin oli biodieseliä, mutta aiheutti useita suodattimien vaihtoja ja myöhemmin polttoainetankin puhdistuksen tarpeen.
Suodatinkokemuksista on aikaisemmin ollut keskustelua:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/13402001/kayttokokemuksia-diesel-suodattimistaTyynellä merellä pitää olla hyvät polttoainesuodattimet.
Lisäksi on hyvä varautua siihen, että myräkkä nostaa veneen maille, kaksirunkoiset jopa ylösalaisin. - leväriskisielläkin
Pavariantti kirjoitti:
"Veneen moottoritilaan sijoitettuna lasikupillinen CAV ei täytä paloturvamääräystä ISO 10088"
No problem - älä sijoita suodatinta moottoritilaan, tai jos sijoitat, pistä alumiinikupit filtterin alle. Sijoita myös niin että vaihto varsinkin merenkäynnissä on helppo, eli suodattimen alla tilaa vuotoastialle. Tuon esisuodattimen vaihto pienikulutuksissa purkkaridiiseleissä ei ole edes vuosittain ellei moskaa ole tullut huonolaatuisen polttoaineen tankkauksessa (ei kannata tankata huonoa dieseliä) tai diiselpöpön hyytelöitä (vältä biodiiseleitä eli tankkaa Suomenlahden etelärannalla jos käyt siellä).Ehdotit tankkausta Virossa, jotta välttyisi biodieselin haitoilta. Googlesta voit lukea Viron dieselistä: "by May 2017, fuel released for consumption must contain at least 3.3 percent biofuel by volume of energy, with this percentage increasing to 6.4 by 2018, eight percent by 2019 and ten percent by 2020."
- Pavariantti
leväriskisielläkin kirjoitti:
Ehdotit tankkausta Virossa, jotta välttyisi biodieselin haitoilta. Googlesta voit lukea Viron dieselistä: "by May 2017, fuel released for consumption must contain at least 3.3 percent biofuel by volume of energy, with this percentage increasing to 6.4 by 2018, eight percent by 2019 and ten percent by 2020."
Tuotahan aloin epäillä, ja siksi kysyinkin"...saako Virosta vielä "oikeaa" maaöljystä tehtyä dieseliä, ilmeisesti siellä kannattaa välttää Nesteen asemia tässä suhteessa, mutta entä muuten, onko EU vaatinut biodieselin lisäystä myös siellä?"
Eli lähinnä Venäjältä saa enää kunnollista venepolttoainetta :-/ - F.A.M.E
Pavariantti kirjoitti:
Tuotahan aloin epäillä, ja siksi kysyinkin"...saako Virosta vielä "oikeaa" maaöljystä tehtyä dieseliä, ilmeisesti siellä kannattaa välttää Nesteen asemia tässä suhteessa, mutta entä muuten, onko EU vaatinut biodieselin lisäystä myös siellä?"
Eli lähinnä Venäjältä saa enää kunnollista venepolttoainetta :-/Nesteen diesel ei kuitenkaan sisällä FAMEa, jota pidetään biodieselin syntipukkina. Siis miksi pitäisi välttää, onko siihen mitään huhua vahvempaa näyttöä?
- Konneella
En ymmärrä, miten vedenerotin liittyy purjehtimiseen.
- Tyrnäväntorpedo
Ne liittyvät purjeveneen moottoriin. Purjevene taas liittyy purjehtimiseen.
Kysy mitä vaan, vastataan mitä vaan.
- seppomartti
CAV:n kehujat kertovat kikoista kuten kastelukannuista tai 4 litran aukileikatun kanisterin käyttämisestä alusastiasta. Hyvä niin jos on tilaa ja haluaa välttämättä käyttää epäkäytännöllistä laitetta vaikka parempiakin on. Kokoamisen hankaluus ja ilmavaivat ovat sitten monilla olleet ongelmana sottaisuuden lisäksi. Useat kommentoijat eivät näytä tietävän, millainen ongelma dieselrutto on pitkillä legeillä.
Kerron tarinan: 2016 alkoi veneessäni Kanarialta tankattuun dieseliin ilmestyä mustia hippuja eli merkkejä bakteerikasvusta. Olin käyttänyt Grotamaria jatkuvasti. Ongelma hitaasti lisääntyi. Syksyllä 2017 vaihdettiin myrkky ja lisättiin myrkkymääriä maksimiin. ARC2017 varten veneeseen varasin 20kpl Separin suodattimia. Ennen ylitystä jotkut suomalaisetkin teettivät tankin tyhjennyksen kasvuston vuoksi. Toimintatavaksi veneessäni tuli tankin putsaamisen sijaan laskea 2 desin jugurttikuppiin näyte dieseliä aina ennen käynnistystä. Hana on niin näppärä, ettei mitään sotkua synny eikä aikaa kulu tai hajuhaittoja synny. Aluksi Separin sakkakupista tuli sentin paksuinen tervan näköinen musta kerros. Atlantin ylitys sujui käyntihäiriöittä ilman filtterin vaihtoja. Avattaessa valkeat filtterit olivat edelleen valkeita!. 2018 pari tuhatta mailia samalla systeemillä kuubalaisella ja karibialaisella polttoaineella. Filtterit ovat edelleen ok, ei käyntihäiriöitä, 18 filtteriä vielä jäljellä, yksi turha vaihto?.
Omat johtopäätökseni ovat:
Hyvänä pidetylle Grotamarille saattaa kehittyä bakteereissa resistenssiä?. Aineen vaihto tuntui auttavan.
Dieselrutto tankissa kestää todella kauas siistiytyä, ehkä 1-2 v.? . Aallokko aina hölskyttää jostain moskaa esiin. Käsipumpulla tyhjentäminen ja tuoreen polttoaineen vaihto ilman tankin pesua ei ole hyvä keino. Tämä on aikaisempi kokemus.
Separissa on jokin separaattorin kaltainen virtaus, mikä näyttää toimivan. Jos moskan tyhjentelee usein pois niin "karkeafiltterit" säilyvät toimintakykyisinä.
Karkeafiltteri 5 tai 10u pitää moottorissa olevan hienofiltterin kunnossa. Vuosittainen vaihtaminen tavanomaisilla käyttötunneilla on turhaa.
Kun näitä sakkakupin tyhjennyksiä on vuoden kuluessa ollut ehkä 50 kpl ja aloitan taasen säänöllisen näytteen oton, niin onneksi ei ole CAV. Oletettavasti auringossa 2 kk seisseen veneen tankissa on jotain mielenkiintoista, vaikka ongelma oli jo ohi.- Joakim1
Eikös CAV-suodattimiakin saa sakkakupilla tyhjennysventtiilillä? Edelliseen veneeseen vaihdoin veneessä olleen pienen konetilassa olleen Racorin tilalle tankin viereen asennetun CAVin. Kyllä siinä oli lasikuppi ja tyhjennysmahdollisuus. Ko. Racorin suodatinvaihto oli paljon vaikeampaa, suodatinpanos oli varsin kallis (40 €?, nyt näyttää saavan 25 €) ja vaikeasti saatava eli aina tilaustavaraa. Tuo malli taisi olla 110A: http://ph.parker.com/us/en/high-pressure-fuel-filters-water-separator
Nykyisen veneen VP:n suodattimeen sentään saa vaihtopatruunoita 5 €/kpl laatumerkeiltä kuten Mann tai Mahle.
En tiedä miksi valmistaja oli juuri tuon valinnut ja halunut asentaa sen konehuoneeseen, jonne ei saa asentaa useimpia lasikupillisia suodattimia. Jos joku tuota kaipaa, se taitaa olla edelleen tallessa. Uusi näyttää maksavan Mepratuotteella 230 €!
Vaihtopatruunan hinnalla taisin saada CAV-rungon ja muutaman varasuodattimen. Levästä ei onneksi vielä ole kokemusta, mutta tuosta edellisestä veneestä jouduin kerran tyhjentämään sakkakupin pariin kertaan vedestä. Ilmeisesti syynä oli huonosti valittu huohotusletkun paikka, josta pääsi merivettä tankkiin kun keliä oli tarpeeksi. - filttereitämukaan
Joakim1 kirjoitti:
Eikös CAV-suodattimiakin saa sakkakupilla tyhjennysventtiilillä? Edelliseen veneeseen vaihdoin veneessä olleen pienen konetilassa olleen Racorin tilalle tankin viereen asennetun CAVin. Kyllä siinä oli lasikuppi ja tyhjennysmahdollisuus. Ko. Racorin suodatinvaihto oli paljon vaikeampaa, suodatinpanos oli varsin kallis (40 €?, nyt näyttää saavan 25 €) ja vaikeasti saatava eli aina tilaustavaraa. Tuo malli taisi olla 110A: http://ph.parker.com/us/en/high-pressure-fuel-filters-water-separator
Nykyisen veneen VP:n suodattimeen sentään saa vaihtopatruunoita 5 €/kpl laatumerkeiltä kuten Mann tai Mahle.
En tiedä miksi valmistaja oli juuri tuon valinnut ja halunut asentaa sen konehuoneeseen, jonne ei saa asentaa useimpia lasikupillisia suodattimia. Jos joku tuota kaipaa, se taitaa olla edelleen tallessa. Uusi näyttää maksavan Mepratuotteella 230 €!
Vaihtopatruunan hinnalla taisin saada CAV-rungon ja muutaman varasuodattimen. Levästä ei onneksi vielä ole kokemusta, mutta tuosta edellisestä veneestä jouduin kerran tyhjentämään sakkakupin pariin kertaan vedestä. Ilmeisesti syynä oli huonosti valittu huohotusletkun paikka, josta pääsi merivettä tankkiin kun keliä oli tarpeeksi.Racorin suodatinvaihtoko hankalampi kuin CAV:n?
Näin se tehdään (Racor 500) : https://www.youtube.com/watch?v=HukStYKQF6Y
Itse en ole tyhjentänyt sakkakuppia, jos siinä ei ole ollut sakkaa tai vettä.
Etu mielestäni on sekin, että suodatinelementti on helppo tarkastaa. Jos ei ole mustunut, ei tarvitse uusia. Hätätilanteessa, jos suodatin on tukkeutunut eikä uutta elementtiä ole mukana, suodattimen voi harjata ja pestä liuottimella. Tätä mahdollisuutta ei ole peltisissä suodatinpatruunoissa.
Varmaankin seppomartin hyvin tuntema Separ on samanveroinen kuin Racorin vastaava. Kokemuksemme valtamerireissujen dieselpolttoaineen ongelmista tuntuvat olevan samantapaisia. - Joakim1
filttereitämukaan kirjoitti:
Racorin suodatinvaihtoko hankalampi kuin CAV:n?
Näin se tehdään (Racor 500) : https://www.youtube.com/watch?v=HukStYKQF6Y
Itse en ole tyhjentänyt sakkakuppia, jos siinä ei ole ollut sakkaa tai vettä.
Etu mielestäni on sekin, että suodatinelementti on helppo tarkastaa. Jos ei ole mustunut, ei tarvitse uusia. Hätätilanteessa, jos suodatin on tukkeutunut eikä uutta elementtiä ole mukana, suodattimen voi harjata ja pestä liuottimella. Tätä mahdollisuutta ei ole peltisissä suodatinpatruunoissa.
Varmaankin seppomartin hyvin tuntema Separ on samanveroinen kuin Racorin vastaava. Kokemuksemme valtamerireissujen dieselpolttoaineen ongelmista tuntuvat olevan samantapaisia.Kirjoitin juuri Racor 110A:stä, jossa pitää purkaa koko runko altapäin suodattimen vaihtoa varten. Suodatin on patruuna alumiinikotelon sisällä. Koko suodattimen alaosa pitää kiertää irti, mikä vaati voimaa ja kotelon saaminen takaisin kierteilleen oli vaikeaa ahtaassa paikassa.
En kirjoittanut yleisesti Racoreista tai 500:sta. Varmaankin tuo 500 oli liian isokokoinen edellisen veneeni melko ahtaaseen konekoppaan.
- Ariel371
Minulla on Separin esisuodin ja sen kummallakin puolella sulut. Sulut kiinni, suotimen kansi pois, patruunan vaihto, kansi kiinni ja hanat taas auki. Silloin ei tarvitse ilmata lainkaan. Ennen kaikkea tuota on toki hyvä laskea suotimen pohjahanasta sakat pois ja käyttää konetta tovi siinä välissä.
Sulkuhanojen ansiosta myöskään ruiskutuspumpulla olevan hienosuotimen vaihdossa ei tarvitse ilmata kunhan täyttää uuden suodattimen naftalla ennen sen kiertämistä paikalleen.
Jossain 1800 käyttötunnin, ehkä 7000 litran kohdalla, vaihdoin karkeasuotimen ihan varoiksi. Tankkauksia on tehty hyvinkin hämäristä tankeista ympäri Eurooppaa.- seppomartti
Käytätkö rutiinisti myrkkyä?. Ja kyllä niin mitä?
- Ariel371
seppomartti kirjoitti:
Käytätkö rutiinisti myrkkyä?. Ja kyllä niin mitä?
En ole koskaan käyttänyt myrkkyjä. Jos sakkakupin hanasta tulee vähääkään vettä, pumppaan tankkien pohjalta jokusen litran pois ja sen jälkeen lisään dieselin jäänestoa tankkiin. Se tuo loput vedet koneen läpi pois. Vedettömässä tankissa ei juuri synny leväkasvua.
Tanskalainen asensi naftalle erillisen pienen kierrätyspumpun ja siihen linjaan Separin. Hän suodattaa naftaa sähkötilanteen mukaan pari tuntia viikossa. Näin hänen leväpulmansa poistui.
Omasta mielestäni ainakin Yanmarin isommissa koneissa on riittävä paluukierto ja suodatus/vedenerotus Separin kera on riittävä.
Huonoa siinä on se että tankkinafta lämpenee sitä ruiskulle saakka kierrätettäessä.
Jos veneen sähköntuotto ankkurissa ja purjehdittaessa ei perustu moottoriin, tulee naftaa suodatettua ja "kuivatettua" merkittävästi vähemmän.
Eräs syy leväkasvuun voisi olla se, että merivettä pääsee kannen läpiviennistä tihkumaan tankkiin. Monissa veneissä kansiyhteet ovat aika heikkolaatuiset. - seppomartti
Näkyvä vesi ei liene välttämätön edellytys dieselruton syntymiselle, Itse en ole nähnyt pisaraakaan koskaan, paitsi kerran erehtyvässäni tankkaamaan vettä pa-tankkiin. Biodieseli ilmeisesti pahensi ongelmaa Euroopassa mutta ilmeisesti ongelmadieseliä on muuallakin.
- bakteriaa_on
seppomartti kirjoitti:
Näkyvä vesi ei liene välttämätön edellytys dieselruton syntymiselle, Itse en ole nähnyt pisaraakaan koskaan, paitsi kerran erehtyvässäni tankkaamaan vettä pa-tankkiin. Biodieseli ilmeisesti pahensi ongelmaa Euroopassa mutta ilmeisesti ongelmadieseliä on muuallakin.
Näkyvä vesi ei tosiaan ole edellytys. Myöskään dieseliin lisättävä vedenpostoaine ei ole oikotie onneen. Bakteerin tappajaa ei kannata käyttää säännöllisesti.
Tässä linkissä aihetta on käsitelty juuri sopivasti:
http://www.oil.fi/fi/ajankohtaista/ukk/15 - bakteerikammo
Tuo oli hyvä linkki.
Olisi kiva tietää, mikä Suomessa myytävä diesel on herkkää bakteerikasvulle.
Neste mainostaa "ei FAMEa" ja St1 venedieselin väitetään olevan vaaraton bakteerikasvun kannalta.
- fuelpolishingSystem
Pitkälle reissulle esim. Atlantin tai pallonkiertoon lähtijän on syytä harkita tankinpuhdistusjärjestelmän asentamista. Parker taitaa myydä valmiita "settejä", mutta itsekin voi rakennella vaikkapa tällaisen periaatteen mukaisen: https://www.youtube.com/watch?v=CXsYB9q_G_0
Toinen mahdollisuus on kiinteä asennus, jollainen lienee tekeillä Sail Life -youtubevideoita julkaisevan tanskalaiskaverin veneeseen. Näköjään Racor ja CAV leiri täällä pystyssä.
Itsellä oli CAV veneessä aikaisemmin. Vaihto oli ihan perseestä. Avaat purkin ja kaikki kusee pitkin joka paikkaa. Justiin auki leikattu öljypurkki alle ja koko planeetta oli dieselroiskeissa. Vaihdoin muutama vuosi sitten tilalle Racorin ja homma pelittää. helppo vaihtaa, ja suodatuspinta riittää. Tukeva ja hyvistä materiaaleista tehty tuote. maksaa toki, mutta viimeinen suodatin, mikä sinne tarvii ostaa.
Racorilta on tullut tuo uusi Snapp suodatin. Se on matalampi ja sopii hyvin pieniin veneisiin. Vaihto on helppo siinäkin.
https://www.heater.fi/fi/racor-snapp-suodatin-hanalla-10micr.html
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=PLVXVO38DLA- Pavariantti
Yhteenvetona voinee todeta että Racor suodatin sopii valtameriveneilijöille ja venevarustemyyjille.
CAV Itämeren alueella purjehtiville sekä hanalla varustetulla pohjakupilla aloittajan tapaisille jotka etsivät "vedenerottimia, joissa vedenpoisto pohjasta on mahdollista irroittamatta lasikupua, näyttävät kaikki olevan moottoriveneiden kulutuksille ja näin myös selkeästi kalliimpia." CAV ei ole "selkeästi kalliimpi" ja täyttää kaikki aloittajan vaatimukset.
Onko muita vaihtoehtoja noilla spekseillä?
M.O.T. En minä ainakaan tuollaista johtopäätöstä asiasta ole saanut. Toisekseen oma mielipiteensä perustuu ihan omaan kokemukseen aiheesta. Olen räplännyt noiden cav suodattimien kanssa -80 luvulta saakka. Fakta on niissä se, että ne on ikäviä vaihtaa. Halpojahan ne on. Racor on kalliimpi, mutta suodatusteho on näinä biodieselpaskojen aikana mainio.
- ei.sovi.kaikille
Jos yksi CAV -suodatinta vaihtaessaan saa veneen ympäri ämpäri dieselroiskeisiin ja toinen tekee sen saamatta pisaraakaan veneeseen, on muistettava, että muuttujana on vaihtaja eikä suodatin.
Tietysti myyntipuheet on erikseen.
- seppomartti
Parin hankalan CAVn kanssa taistellessa olen vanhamin kanssa samaa mieltä, että parempiakin löytyy, Koko idea päällekkäin alakautta koottavasta rakennelmasta ja lukuisista kumirenkaista tiivistykseen on typerä. Yhtenäinen metallirunko ja päältä vaihdettavat paperifitterit on ylivoimaisesti fiksumpi ja siistimpi. CAVt olivat vielä ahtaasti ja alas asennetut. Hommat piti hoitaa sokkona.
- Joakim1
Eikös VP käytä myös samaa rakennetta? https://www.volvopentashop.com/Suomen/fi-FI/Details/PentaPartsCatalog/7740690_044?path=MarineDieselEngines/7740690/7740690_23/7740690_044
Uudemmissa koneissa näyttää olevan Racor 500 tyyppinen ratkaisu: https://www.volvopentashop.com/Suomen/fi-FI/Details/PentaPartsCatalog/7746500_054?path=MarineDieselEngines/7746500/7746500_23/7746500_054
Mulla on tuo vanha. Pari kertaa olen suodattimen vaihtanut eikä se kovin vaikealta tuntunut. Tosin tilaa on melko mukavasti konehuoneessa, jossa tuo on.
Koneessa kiinni oleva hienosuodatin on oljysuodattimen tapainen paikalleen kierrettävä, Helppo sekin on vaihtaa, mutta varsin kallis alkuperäisosana. - C1R
Minullakin CAV on hankalan alhaalla. Nykyään otan ne kaksi seinäkiinnitysruuvia auki. Suodatinta voin pyöritellä letkujen varassa ja kokoamisesta tuli huomattavasti helpompaa.
- Bella-kuski
Onko kenelläkään näistä Motonetin vedenerottimista kokemusta? Käykö dieseliin vai onko ne tarkoitettu bensakoneelle? Onko bensa- ja dieselvedenerottimilla eroa?
Tuossa olisi ainakin helppo vaihdaa suodatin.- Bella-kuski
Tällainen tuote siis:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/190304/Vedeneroitin-Yamaha-10-micron
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452817Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen422815Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232598Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3261654- 711064
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101041Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.191884Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101752Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26750- 99681