Jt:t tutkivat raamattuaan ja vartiotornin sivuja säännöllisesti, tutkistelevat ja vastaavat kysymyksiin.
Olette hyvin lähellä Jehovaanne, tunnette tarkoin Hänen ajatuksensa.
Miten, kun joku henkilökohtainen ahdistus tulee yllättäen, voitteko ilman ohjeita ja muodollisuuksia kääntyä Jehovanne puoleen ja pyytää lohtua ja apua?
Opetatteko lapsille iltarukoukset ja vakuutatte, että Taivaallinen Isä suojelee heitä pahalta, jos he joutuvat ahdinkoon?
Miten lapsenne oppivat jehovantodistajiksi? Voivatko he saada avun, jos ovat yksi hädän hetkellä?
Rukous arjessa
23
345
Vastaukset
- Lähty
Huuto.pimeästä 7.5.2018 13:06
"Jt:t tutkivat raamattuaan ja vartiotornin sivuja säännöllisesti, tutkistelevat ja vastaavat kysymyksiin"
Raamatun sijalla on UM -pamfletti, se on Raamatun väärennös. valtakunnansalin puheenjohtaja jakaa vuoroja lukea vartiotornin alareunasta kysymys, ja vastaavalla numerolla varustetun lauseen lukee puolestaan toinen vastauksena (ei ole totta, että muut rupeaisivat taputtamaan tuon jälkeen).
"Olette hyvin lähellä Jehovaanne, tunnette tarkoin Hänen ajatuksensa"
-Mistä vartiotornista luit tuon lauseen ?
"Miten, kun joku henkilökohtainen ahdistus tulee yllättäen, voitteko ilman ohjeita ja muodollisuuksia kääntyä Jehovanne puoleen ja pyytää lohtua ja apua?"
-Voi.
"Opetatteko lapsille iltarukoukset ja vakuutatte, että Taivaallinen Isä suojelee heitä pahalta, jos he joutuvat ahdinkoon?"
-Ensi sijassa opetetaan lapset pelkäämään maailmanloppua ja jehovaa.
"Miten lapsenne oppivat jehovantodistajiksi?"
-Kuten kaikki lahkossa, myös tämä oppiminen on muuttuvaista (lahkoslangilla valo kirkastuu).
Ennen oli esim. valtakunnansalilaitosten (sitä on kiellettyä sanoa kirkoksi) vessoissa raaskut.
Kun salille tuodaan lapset mahdollisimman nuorina ja he eivät jaksaneet seurata puheita mistä eivät mitään ymmärtäneet, reagoivat parkumalla jolloin heidät vietiin vessaan hiljaisiksi piiskaamista varten (viimeistään korkeimman oikeuden tuomio lapsen ruumiillisesta kurituksesta poisti raaskut)
Uusimpia oppimiskeinoja on painostaa lapset antamaan jäätelörahansa lahkon lahjalaatikkoon.
Vanhana keinona on ollut lasten eristäminen muusta maailmasta mahdollisimman hyvin, pitää heidät vain lahkolaisten parissa.
Vartiotorni neuvoo myös vanhempia painostamaan lapsensa jättämään opiskeluajatukset.
" Voivatko he saada avun, jos ovat yksi hädän hetkellä?"
-Tarkoitat varmaan niitä lahkon pedofiilien seksuaalitapoja ? Eivät. Kun kerran kysyt. Jos lapsi on yksin kuten sanoit , voi lahko asettua ja asettuu pedofiilin suojelulinjalle vartiotorniseuran ohjeiden mukaisesti. Lapselle sanotaan että ei saa väittää mitääån, kun sinulla ei ole kahta todistajaa, luehan sieltä Mooseksen kirjasta. Jehovan todistajat eivät koskaan toista julkisissa rukouksissaan mitään valmista kaavaa. "Isä meidän" -rukouskin on heille vain malli siitä, mitä asioita tulisi rukoilla, sitä ei koskaan lausuta sellaisenaan, paitsi jos se luetaan Raamatusta jossain puheessa, mutta silloin ei rukoilla vaan se on vain yksi puheen osa. Mutta varsinkin kokouksissa ja konventeissa julkiset rukoukset ovat hyvin kaavamaisia. Lisäksi niihin on pesiytynyt kummallisia lahkoilmauksia, kuten "valtasuuruus", "rakkaudesta rikas isä" ja "suvereeni". Konventeissa varsinkin loppurukoukset venyvät joskus kohtuuttoman pitkiksi, kun niiden yhteydessä yritetään kerrata sitä ohjelmaa, jonka Jehovan todistajat olivat juuri kuulleet. Ja sehän ei ole ollenkaan rukouksen tarkoitus.
Yksityiset rukoukset ovat tietenkin vähemmän muodollisia kuin julkiset rukoukset. Mutta yhteistä niissäkin on se, että aina rukous esitetään Jumalalle Jeesuksen nimessä tai Jeesuksen kautta.
Mitä Jehovan todistajat oikein rukoilevat? Tässä jutussa käsitellään sitä:
http://johanneksenpoika.fi/jt_rukoukset.html
Tuossa jutussa on merkillinen esimerkki siitä, kuinka pahasti rukouksissa monesti pääasiallinen kiinnostus kohdistetaan "järjestöön" ja "uskolliseen ja ymmärtäväiseen orjaan", ja sivuosassa ovat Jeesus ja Jehova. Kyseisen rukouksen esitti eräs espoolainen vanhin.
Tässä on toinen kirjoitus, jossa on käsitelty rukouksia konventeissa ja kokouksissa:
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/arkisto/arkisto_k0736.html- tarkennatko
Jeesuksen rukouksissa ei tosiaan ole mainittu järjestöä, mutta ei Jeesuskaan mitä tahansa hyväksynyt. Miten muiden kristillisten seurakuntien rukoukset mielestäsi ovat parempia kuin todistajien rukoukset?
- entykännyt
Tuossa jutussa on merkillinen esimerkki siitä, kuinka pahasti rukouksissa monesti pääasiallinen kiinnostus kohdistetaan "järjestöön" ja "uskolliseen ja ymmärtäväiseen orjaan", ja sivuosassa ovat Jeesus ja Jehova.
Todellakin näin on. Olin yli 10v sitten tutustumassa Jehovan todistajien toimintaan, myöskin kotona tapahtuvissa kirjantutkiskeluissa. Muistan vieläkin sen rukouksen, jonka joku vanhin ihmeisesti piti, jatkuvaa höpöttämistä järjestöstä. En muista tarkaa enää mitä kaikkea siinä puhuttiin, mutta jäi vahvasti sellainen fiilis että en voi osallistua tähän rukouksen, kuin kyse olisi ollut jostain epäjumalanpalveluksesta. Sellainen tunne jäi ulkopuolisella. Oleelliset asiat olivat minusta sivuosassa. Sama salilla, sellaista venytettyä puhetta usein ne rukoukset. - muistankanssa
entykännyt kirjoitti:
Tuossa jutussa on merkillinen esimerkki siitä, kuinka pahasti rukouksissa monesti pääasiallinen kiinnostus kohdistetaan "järjestöön" ja "uskolliseen ja ymmärtäväiseen orjaan", ja sivuosassa ovat Jeesus ja Jehova.
Todellakin näin on. Olin yli 10v sitten tutustumassa Jehovan todistajien toimintaan, myöskin kotona tapahtuvissa kirjantutkiskeluissa. Muistan vieläkin sen rukouksen, jonka joku vanhin ihmeisesti piti, jatkuvaa höpöttämistä järjestöstä. En muista tarkaa enää mitä kaikkea siinä puhuttiin, mutta jäi vahvasti sellainen fiilis että en voi osallistua tähän rukouksen, kuin kyse olisi ollut jostain epäjumalanpalveluksesta. Sellainen tunne jäi ulkopuolisella. Oleelliset asiat olivat minusta sivuosassa. Sama salilla, sellaista venytettyä puhetta usein ne rukoukset.Minäkin olen näihin rukouksiin osallistunut eikä koskaan ole tullut sellaista tunnetta, että Jehova ja Jeesus olisivat olleet jotenkin sivuosassa.
- MikäFunktio
JohanneksenPoika 7.5.2018 14:53: "Lisäksi niihin on pesiytynyt kummallisia lahkoilmauksia, kuten "valtasuuruus", "rakkaudesta rikas isä" ja "suvereeni". "
No, en noissa ajoittain esitetyissä ilmaisuissa nyt mitään erityistä "lahkoilmauksellisuutta" havaitse, sillä ihan Raamatun raameissahan nuokin ajatukset ovat. Kaikki alan kerhot painottavat omalla tavallaan Raamatun ajatuksia.
Sitten ne toistuvat "Jehovan organisaatiolle" ja sen "hallintoelimelle" siunauksen pyytämiset ymv. ovat toinen asia.
Mitä sitten itse rukouksiin yleensäkin tulee, kuppikunnista riippumatta, niin en osaa niille nähdä mitään loogista ja järjellistä funktiota, ellei sitten jonkin lajin itsesuggestiona ja itsensä rauhoitteluna, jonkin lajin joogana, joskin uskomuskappaleisiin tukeutuen.
Onhan se nyt vinoutunutta kun Raamattu kertoo itse Jumalan vaativan itsensä, siis Jumalan etsimistä kuin kadotettua aarretta ja vaatii elinikäistä ryömintää sen suhteen. Mitä sanottaisiin ihmisvanhemmista, jotka lekittelisivät lastensa suhteen vastaavalla tavalla.
Toisekseen Raamatun Jumalan väitetään kykenevän lukemaan ajatukset ja sydämet, sekä tietävän tulevaisuudenkein edeltä (paljon meni silti pieleen jo heti kerrotun luomisen ensimetreiltä alkaen). Mitä siinä painaa kenenkään rukouksissaan esittämät asiat ja toivomukset ja kaiken lisäksi Jumalan kerrotaan joka tapauksessa toimivan omalla tavallaan.
Onhan se nyt erityisen narsistista luoda taivasolentoja ja ihmisiä ... vain itseään kumarteleman ja rukoilemaan läpi elämänsä aamusta iltaan.
Mihin tuo kertomuksen mukaan kaikkeuden suurin voima ja suurin ego sellaista tarvitsee?
Tuosta piirtyy esille se, miten ihmiset elämän existentaalien dilemma-kysymyksien edessä alkavat rakennella jumalia omiksi kuvikseen, vastauksena avoimiin kysymyksiinsä ja itseään rauhoitellakseen, jumalat joilla kuin sattumalta on ihmisten hyvät ja huonot ominaisuudet.
Eivät muiden kristillisten seurakuntien jäsenten rukoukset ole "parempia" tai "huonompia" kuin Jehovan todistajien esittämät. En minä laita seurakuntia mihinkään järjestykseen. En ota kantaa, millaisia rukouksia Jumala kuuntelee ja millaisia ei. Minä vain esitin sen, minkä itse 31 vuoden kokemuksella JT-seurakunnista olen oppinut. Toin esiin faktat, muut tehkööt johtopäätöksiä, jos haluavat.
- TerveMariaArmoitettu
Niin, no jos kritisoi jotain niin toivottaa olisi tietysti, että siinä on jotain järkeäkin ja lisäksi suoraselkäisyyttä myöntää se.
Minä olen vuosia myös näitä todistajien rukouksia kuunnellut, enemmän ja vä'hemmän ja toisin kuin alla oleva, en pitänyt niitä lainkaan liian vapaamuotoisina. Lisäksi minusta ne eivät oikein olleet minkään väärti.
Mutta mitä tulee tuohon Jeesuksen kautta, aamen -juttuun, niin kyllä se Jeesus kirkonkin rukouksissa toistuu, hiukan eri muodossa: "Kuule meitä Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tähden.", "Kuule meitä Jeesuksen Kristuksen nimessä." jne.
Lisäksi tietysti Ave Maria on varmasti tuttu litania. Toiset antavat ihan tarkkoja ohjeita siitä miten tulee rukoilla: "Jeesus, tahdon antaa elämäni sinulle ja kadun kaikkia syntejä mitä olen tehnyt, tahdon seurata sinua ja oppia tuntemaan sinut. Anna anteeksi syntini ja puhdista verelläsi. Kiitos Jeesus että saan olla nyt sinun omasi.” Amen".
Olennaista tässä lienee se, onko näillä rukouksilla mitään virkaa ja minun nädäkseni ei. Miksi
? Koska ei ole mitään jumalaa, joka rukouksiin vastaa.
Totta kai rukoilla sopii, ei siitä haittakaan ole, jos ei jää pelkästään rukouksen varaan odottelemaan. Se voi toimia ikään kuin viimeisenä oljenkortena jossain tilanteessa. Mutta jonkin olemattoman jumalan rukousvastausten varaan ei kannata jäädä.
- entykännyt
En tykännyt ollenkaan Jehovan todistajien tavasta rukoilla. Heillä on pelkästään vapaamuotoisia rukouksia, ei mitään muuta. Ei minkäänlaista perinnettä, lisäksi rukouksissa puhuttiin paljon järjestöstä. Tökkäsi kyllä tosi pahasti nämä jt rukoukset.
Olin aiemmin kiinnostunut myös ortodoksisesta kirkosta, heillä oli paljon ihanaa vanhaa rukousperinnettä. Vapaamuotoiset rukoukset eivät olleet kielletty, mutta ajateltiin että ne eivät saa olla se ainoa rukouselämän muoto. Itsekin käytän valmiita rukouksia ja lisäksi omin sanoin, yhdistelmänä, en kuulu nykyisin mihinkään kirkkoon. Eivät valmiit rukoukset ole minulle mitään ulkoaopittua puhumista, kuten jt:t ehkä väittävät, vaan tarkoitan sydämestäni niitä asioita mitä sanon. Tämä jehovan todistajien vapaasti improvisoitu rukous ei ollut ollenkaan hyvä, kun ei mitään muuta ole lisäksi. En todellakaan tykännyt, lisäksi jatkuva järjestöstä höpöttäminen rukouksissa. - käyhän.tutustuun
Käypä kuunteleen joskus Jt rukouksia. Jehoville on se heidän kultti nro 1 ja jumala ja jeesus vähän sivuosassa.
- ihmemiesherra
Kyllähä se lukee raamatussa että hädän päivänä kun huutaa Herran nimeä niin se avuksi tuleepi.
- manaat
Esirukoukset ovat Jehovan todistajille ihan tuntemattomia.
Esim. jos kokouksessa joku viittaa ja sanoo: "saisinko esirukouksen asiaani", niin eiköhän yleisönpalvelija tule ja kiikuta henkilön pihalle. tai jos ei ihan pihalle kiikuta niin 100%:n varmuudella katsotaan paheksuvasti tai sanotaan: "emme harrasta sellaisia. Mene helluntailaisten kokoukseen."
Mitä tässä tarkoitan esirukouksella?
Henkilöllä saattaa olla sydämellään jonkun läheisen paha ongelma. Terveydellinen, taloudellinen tai perhe ongelma. Tai henkilökohtainen ongelma. Hän haluaa että yhdessä seurakuntana asia esitetään Herralle. Mutta ei. Näitä ei julkisesti kokouksissa esitetä.
On vain näitä kiitos järjestöstä rukouksia.- laitappaesimerkkiä
No en kyllä ole huomannut mitään kiitos järjestöstä -rukouksia. Mutta ajatteletko kenties, että rukouksen muoto estäisi jotenkin rukousta tulemasta kuulluksi? Haluaisitko kenties esittää oikean rukoustavan?
- toisaaltaon
laitappaesimerkkiä kirjoitti:
No en kyllä ole huomannut mitään kiitos järjestöstä -rukouksia. Mutta ajatteletko kenties, että rukouksen muoto estäisi jotenkin rukousta tulemasta kuulluksi? Haluaisitko kenties esittää oikean rukoustavan?
Mun mielestä oikea rukoustapa on se, että keskitytään olennaiseen, eikä johonkin järjestöön. Toisaalta on samantekevää oletko kuullut näitä" kiitos järjestöstä ja kiitos kun saamme järjestön kautta sitä/tätä" rukouksia. Kun tutkit JT oppia niin tosiasia on, että järjestö on heillä sellaisessa asemassa, missä ei pitäisi olla. Sitä korostetaan liikaa, ja se menee raamatunkin ohi.
- minänäennäin
toisaaltaon kirjoitti:
Mun mielestä oikea rukoustapa on se, että keskitytään olennaiseen, eikä johonkin järjestöön. Toisaalta on samantekevää oletko kuullut näitä" kiitos järjestöstä ja kiitos kun saamme järjestön kautta sitä/tätä" rukouksia. Kun tutkit JT oppia niin tosiasia on, että järjestö on heillä sellaisessa asemassa, missä ei pitäisi olla. Sitä korostetaan liikaa, ja se menee raamatunkin ohi.
Ai se on samantekevää mitä minä olen kuullut. Minulle taas on samantekevää mitä mieltä sinä olet asiasta. Pitikö tässä keskustella rukouksista vai jostain muusta?
Kaikilla uskonnoilla on järjestö. Jotkut vain kutsuvat sitä esim. kirkoksi. Ja eri kirkoilla on omat näkemyksensä siitä millaisia ovat hyvät rukoukset jollekin joka ei niitä kuule, koska ei ole olemassa.
Kirkkohan ei rukoile kirkon puolesta tai lähetyksen puolesta? Pakkokolminaisuus kuuluu asiaan tai muuten rukoilet epäjumalia
"Pyhä kolmiyhteinen Jumala.
Me kiitämme sinua kaikista niistä, jotka ovat vastanneet kutsuusi ennen meitä ja kulkeneet edellämme tällä tiellä."
"Me kiitämme sinua suomenkielisen Uuden testamentin kääntäjästä Mikael Agricolasta"
"Me rukoilemme kirkkosi puolesta kaikkialla maailmassa"
Kirkko edustaa tässä hallintoelintä, kumpikin niistä sanelee mikä on oikea usko. - vai.niin
No niinpä tietysti. Mikähän näissä esirukouksissa sitten on sellaista, joka on mukamas epäraamatullista? - manaat
vai.niin kirjoitti:
No niinpä tietysti. Mikähän näissä esirukouksissa sitten on sellaista, joka on mukamas epäraamatullista?Esirukoukset, ei yksinkertaisesti vain ihan kosketa Jehovan todistajia.
Sana esirukous on hieman puutteellinen sana. Suomenkielessä ei ole oikein suoraa sanaa tai edes sanaparia esirukouksen kaltaiselle rukoukselle.
Oikeammin tämän kaltainen rukous pitäisi nimetä: toisten puolesta rukoilu.
Hyvä esimerkki siitä on Kol.1: 9-14.
"Siitä lähtien, kun saimme tästä kuulla, mekin olemme lakkaamatta rukoilleet TEIDÄN PUOLESTANNE ja pyytäneet. . . . . ."(j.n.e.)
Toinen samankaltainen kohta on Ef.1:15-23.
"Saatuani kuulla teidän uskostanne Herraan Jeesukseen ja rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan olen LAKKAAMATTA KIITTÄNYT Jumalaa teistä muistaessani teitä RUKOUKSISSANI. . . ." (j.n.e.)
Jos Jehovan todistajien kokouksessa esirukoiltaisiin, niin siellä esim. suoraan rukoiltaisiin: "auta veli heikkoa, masennussairaudessa". "Auta 11 vuotiasta lasta jonka pedofili raiskasi" ."Auta pedofilia hankkiutumaan hoitoon ja katumaan hirvittävää syntiään."
Esirukous ei ole esim: kiitos ruuasta, kiitos tästä päivästä, ohjaa minua tänäkin päivänä hengelläsi, kiitos kokouksesta, kiitos että pääsin soitteleen ovikelloa j.n.e.
Esirukous kohdistuu aina toisiin. - puolestasaarukoilla
minänäennäin kirjoitti:
Ai se on samantekevää mitä minä olen kuullut. Minulle taas on samantekevää mitä mieltä sinä olet asiasta. Pitikö tässä keskustella rukouksista vai jostain muusta?
Kaikilla uskonnoilla on järjestö. Jotkut vain kutsuvat sitä esim. kirkoksi. Ja eri kirkoilla on omat näkemyksensä siitä millaisia ovat hyvät rukoukset jollekin joka ei niitä kuule, koska ei ole olemassa.
Kirkkohan ei rukoile kirkon puolesta tai lähetyksen puolesta? Pakkokolminaisuus kuuluu asiaan tai muuten rukoilet epäjumalia
"Pyhä kolmiyhteinen Jumala.
Me kiitämme sinua kaikista niistä, jotka ovat vastanneet kutsuusi ennen meitä ja kulkeneet edellämme tällä tiellä."
"Me kiitämme sinua suomenkielisen Uuden testamentin kääntäjästä Mikael Agricolasta"
"Me rukoilemme kirkkosi puolesta kaikkialla maailmassa"
Kirkko edustaa tässä hallintoelintä, kumpikin niistä sanelee mikä on oikea usko.Kirkkohan ei rukoile kirkon puolesta tai lähetyksen puolesta?
Ai se on samantekevää mitä minä olen kuullut.
Minua ei haittaa puolesta rukoilu, se on ihan ok. Jehovan todistajat uskovat kaikkiin epäraamatullisiin juttuihin esim hallintoelin on kanava, jota jumala käyttää ja sen vuoksi näissä rukouksissakin korostetaan tätä lahkoa. Tuskimpa ne rukoukset sitä haittaa, joka näitä satuja uskoo. Eikö se oikeasti ole samantekevää mitä olet kuullut, koska rukoukset vedetään omasta päästä? Joku voi paasata järjestöstä paljonkin ja joku vähemmän, sehän on kiinni silloin rukoilijasta. - seura_neuvoo
laitappaesimerkkiä kirjoitti:
"Haluaisitko kenties esittää oikean rukoustavan?"
Vartiotorni-seura ainakin haluaa. Se on julkaissut paljonkin ohjeita siitä, miten rukoilla "oikein".
Seura myös arvostelee niitä, jotka lukevat Isä meidän -rukouksen sanasta sanaan, esim. "Jeesus ei siis selvästikään tarkoittanut, että Isä meidän -rukousta toistettaisiin sanasta sanaan" (w04 15/9 s. 4-7). Kuitenkin Jeesus Raamatussa sanoo: "Rukoilkaa te siis näin".
Esimerkin "järjestörukouksesta" löydät, jos vaivaudut / uskaltaudut lukemaan Johanneksen pojan linkittämän sivun
http://johanneksenpoika.fi/jt_rukoukset.html - aivansama
seura_neuvoo kirjoitti:
"Haluaisitko kenties esittää oikean rukoustavan?"
Vartiotorni-seura ainakin haluaa. Se on julkaissut paljonkin ohjeita siitä, miten rukoilla "oikein".
Seura myös arvostelee niitä, jotka lukevat Isä meidän -rukouksen sanasta sanaan, esim. "Jeesus ei siis selvästikään tarkoittanut, että Isä meidän -rukousta toistettaisiin sanasta sanaan" (w04 15/9 s. 4-7). Kuitenkin Jeesus Raamatussa sanoo: "Rukoilkaa te siis näin".
Esimerkin "järjestörukouksesta" löydät, jos vaivaudut / uskaltaudut lukemaan Johanneksen pojan linkittämän sivun
http://johanneksenpoika.fi/jt_rukoukset.htmlSeura myös arvostelee niitä, jotka lukevat Isä meidän -rukouksen sanasta sanaan, esim.
...Se on osa raamatun tekstiä ja kaunis rukous, miksei sitä muka voi rukoilla? Mua koskettaa se paljon enemmän kuin joku omasta päästä vedetty rukous. En todellakaan luovu tästä rukouksesta lahkon kirjoittelun vuoksi. - näinseon
puolestasaarukoilla kirjoitti:
Kirkkohan ei rukoile kirkon puolesta tai lähetyksen puolesta?
Ai se on samantekevää mitä minä olen kuullut.
Minua ei haittaa puolesta rukoilu, se on ihan ok. Jehovan todistajat uskovat kaikkiin epäraamatullisiin juttuihin esim hallintoelin on kanava, jota jumala käyttää ja sen vuoksi näissä rukouksissakin korostetaan tätä lahkoa. Tuskimpa ne rukoukset sitä haittaa, joka näitä satuja uskoo. Eikö se oikeasti ole samantekevää mitä olet kuullut, koska rukoukset vedetään omasta päästä? Joku voi paasata järjestöstä paljonkin ja joku vähemmän, sehän on kiinni silloin rukoilijasta.Minä en usko rukouksiin ja puolestani voitte rukoilla niin paljn kuin sielu sietää, kuka milläkin tavalla, sillä voi olla ainakin mielialaa kohottava vaikutus. Eri uskonnoilla on erilaisia tapoja mutta tavoista riippumatta rukousten konkreettinen hyöty on huono. Jos jotain tapahtuu, se johtuu siitä että ihmiset ovat toimineet asian eteen.
- eternalwingedone
aivansama kirjoitti:
Seura myös arvostelee niitä, jotka lukevat Isä meidän -rukouksen sanasta sanaan, esim.
...Se on osa raamatun tekstiä ja kaunis rukous, miksei sitä muka voi rukoilla? Mua koskettaa se paljon enemmän kuin joku omasta päästä vedetty rukous. En todellakaan luovu tästä rukouksesta lahkon kirjoittelun vuoksi.Ei tietenkään tarvitse jos kerran siitä tykkäät. Tylsää, että uskonnolliset piirit rajoittavat ilmaisunvapautta jopa rukousten suhteen.
- harmillistakyllä
eternalwingedone kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse jos kerran siitä tykkäät. Tylsää, että uskonnolliset piirit rajoittavat ilmaisunvapautta jopa rukousten suhteen.
Jehovan todistajissa kaverit kaikkoavat ympäriltä, jos rukoilee "väärin".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2317411Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1432946- 502432
- 1062386
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382101- 981617
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2341604Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141468Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4061451Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71434