Ostinpahan taas auton 15 vuodeksi

Ostohousut

Harvoin on tätä huvia tarjolla, alla upouusi auto.

Valinnassa vaikuttivat paitsi käytännöllisyys niin myös taloudellisuus. Hinta oli kolmantena kriteerinä, mutta toki ajamisen taloudellisuuteen pyrkivälle ostajalle valikoituvat esiin kuin itsestään edullisemmat vaihtoehdot.

Tällä mennään seuraavat 15 vuotta niin kuin mentiin edelliselläkin.

Tämä on minun tapani. Saan muutaman kerran elämässä haistella uuden auton tuoksua, mutta silti auton ostamisen kokonaiskulut jäävät kohtuullisiksi, kun ajaa auton loppuun tai melkein loppuun.

25

941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varattomanSelittelyäTaas

      No harvoin kukaan iloitsee että on köyhä ja saita ja joutuu ajamaan 15 vuotta samalla halpiksella.

      • Ostohousut

        En nyt tiedä, olenko erityisen köyhä tai saitakaan. Minusta on vain järkevämpää pistää raha poikimaan lapsille kuin käyttää se peltikuoriin.

        Tilanne on tietysti erilainen, jos saa peltikuorista mielihyvää, mutta itselleni auto merkitsee kiusallista välttämättömyyttä, joka ostetaan vain siksi, että se vaaditaan käytännön elämään.


      • Ostohousut kirjoitti:

        En nyt tiedä, olenko erityisen köyhä tai saitakaan. Minusta on vain järkevämpää pistää raha poikimaan lapsille kuin käyttää se peltikuoriin.

        Tilanne on tietysti erilainen, jos saa peltikuorista mielihyvää, mutta itselleni auto merkitsee kiusallista välttämättömyyttä, joka ostetaan vain siksi, että se vaaditaan käytännön elämään.

        Ymmärrän hyvin logiikkaasi. Vaihtoarvon miettiminen tuntuu periksiantamiselta tavoitteena ostaa niin huono auto, että siitä tekee mieli päästä eroon jo muutaman vuoden kuluttua. Kun ostaa mieleisensä, on sillä sama ajaa pidemmällekin.


    • näinmeillätehdään

      Eiköhän parhaan tuloksen saa, kun vaihtaa auton neli-tai viisivuotiaana. Silloin arvo ei ole vielä pahasti laskenut, ja uudessa autossa ei tule korjauskustannuksia, kuten alkaa vanhaan tulla viimeistään 10-vuotiaana.

      • 3465346

        Niin parhaan tuloksen hävityssä rahassa. Euromääräisestihän ekoina vuosina arvo tippuu eniten, jopa tuhansia vuodessa. Ei edes 30v romua tarvi korjata tuhansilla vuodessa joten uuden ostamisessa muutaman vuoden välein menettää ylivoimaisesti eniten rahaa.


      • taviskin.pärjää
        3465346 kirjoitti:

        Niin parhaan tuloksen hävityssä rahassa. Euromääräisestihän ekoina vuosina arvo tippuu eniten, jopa tuhansia vuodessa. Ei edes 30v romua tarvi korjata tuhansilla vuodessa joten uuden ostamisessa muutaman vuoden välein menettää ylivoimaisesti eniten rahaa.

        Kaveri osti ison kalliin farmarin, mutta 6-vuotiaana. Sen hinta oli laskenut uudesta 36.000 €, eli sellaiset 6.000 €/ vuosi = 500 €/kk . Pitää ekalla omistajalla olla valtavat tulot, jotta pystyy vaihtamaan tuon kaltaisen auton aina uuteen.


      • Myös_30_v_on_aito
        3465346 kirjoitti:

        Niin parhaan tuloksen hävityssä rahassa. Euromääräisestihän ekoina vuosina arvo tippuu eniten, jopa tuhansia vuodessa. Ei edes 30v romua tarvi korjata tuhansilla vuodessa joten uuden ostamisessa muutaman vuoden välein menettää ylivoimaisesti eniten rahaa.

        Vai on 30 vuotias romu - millä perusteella. Itse ajan 30 vuotta vanhalla eli 1988 tehdyllä VW Jetta autolla. Taitaa mittarissa olla hät hätää 150 000 km. Katsastusmies liki lakin nostaa päästä kun auton näkee. Onpahan joku huollossa kysynyt varovaisesti, että olisinko halikas myymään autoni.
        Toki tässä on vaarana että joku päälle ajaa ja tuhoaa auton että kyytiläiset, sillä turvavarusteet ovat mitä ovat. Mutta suton hinta on alkanut hilautumaan ylöspäin ja komea se on.
        Ei ole tarvinnut hävetä työpaikan rivissä olevien muiden joukossa.


    • klskjdklksdkljfl

      Pari uutta autoa olen ostanut tällä vuosikymmenellä ja sitä ennen ajelin käytetyillä autoilla. Loppujen lopuksi olen havainnut että ei se uutuudenviehätys kauaa kestä, aika nopeasti auto alkaa tuntua samanlaiselta "ajoneuvolta" kuin ne käytettynä ostetutkin. Takuu tietysti on voimassa mutta sen edellytyksenä on käyttää auto huollossa määrävälein mikä ei vanhemmassa autossa ole niin tarkkaa. Toki vanhemmissa autoissa oli vikojakin mitkä tietysti harmitti ja korjaamolla käynti aiheutti ylimääräistä vaivaa ja rahanmenoa, siksi oikeastaan halusinkin uuden auton. Ensimmäisessä uudessa autossa tosin siinäkin oli ylimääräisiä korjaamokäyntejä ja vaikka ne takuuseen menikin niin vaivaahan siitä aiheutuu.
      Nykyisellä uutena ostetulla autolla olen ajanut reilut 2 vuotta ja aikomuksena jo ostaessakin oli pitää sitä ainakin ensi vuosikymmenelle ja näin varmaan tulen tekemäänkin jollen sitten voita lotossa huomattavia summia rahaa. En ehkä kuitenkaan 15 vuotta jaksa ajaa tälläkään, tuskin edes kymmentä.

      • klskjdklksdkljfl

        Lisään vielä että käytin nykyisen uutena ostamani auton hankintaan alle puolen vuoden tulojeni verran joten ei pitäisi olla ainakaan liian kallis ostos. Maksoin auton käteisellä joten velkaa ei ole siitä senttiäkään. Auto on B-segmentin pikkuauto eikä mikään premium merkki mutta uusi on uusi vaikka vähän pienempikin. Tilat ovat kuitenkin täysin riittävät minulle tässä autossa.


      • OPEL.KARL

        Moro moro juu niin justiin... Itse olen yksineläjä ja ostin vieläkin pienemmän ;) ostin a segmentin auton 2015mallin opel karlin tämmöisen tilat riittää tarpeisiini ja rahatkin riitti ja mielestäni komee vehje tälläisen ostin-------------

        https://www.youtube.com/watch?v=CujNQMWTOy0


    • VaihtoKahdenVuodenVälein

      Elämäntapahan se on tuokin. Onneksi saan itse nauttia tienaamistani rahoista, eikä niitä kukaan pakota jälkikasvulle lahjoittamaan, ei edes itse jälkikasvu.

    • Kfkfkfkfkfkfkffkkf

      Minäkin nautin autoilussa järkevyydestä ja tarkoituksenmukaisuudesta. Viimeksi nautin vm. 1999 Pololla ajamisesta, kun se työjuhta kerran toimi kohtalaisesti, eikä siitä tullut lainkaan pääomakuluja. Ja siitä kun sitten vaihtoi 12v uudempaan, niin olipa huomattava ero autoilun mukavuudessa!

      Tosin, nyt tämän uudemman kanssa, ja nykyään perheellisenä, mieleen hiipinyt ajatus, että upouudenkin voisi perustella ns. järjellä itselleen. Upouudessa kun kulut paremmin tiedossa, eli ei riskiä tuhansien eurojen ylimääräisestä kulusta, ei vitutusta käytettyjen myyjän naaman katselusta, parempi turva itselle ja perheelle, yllättävän edulliset kokonaiskulut kun huomioi verot, kulutuksen, halvan koron jne.., vähemmän vaivaa..

      Vaan, yksi riski uudessa on iso Suomessa: mitä jos autovero poistetaan? Mitä jos automaatti- ja sähköautot romahduttavat perinteisien autojen hinnat? Nämä riskit pienempiä halvemmalla käytetyllä.

      Joka tapauksessa en mitenkään usko, että alkaisin kahden vuoden välein ostamaan uutta, edes lottovoittajana. Ja nytkin olisi kyllä varaa. Eivät autot oikeasti kahdessa vuodessa niin paljon kehity, että sitä juuri huomaisikaan. Toisaalta, jos nyt siitä kicksinsä saa, mutta silloin täytyy olla jo intohimoinen autoharrastaja, melkein addikti. Itse laitan mieluummin senkin rahan matkoihin, ravintoloihin, asuntoihin jne..yms...

      Aloittajan malli kuulostaa aika fiksulta. On sitä paitsi parempi omistaa itse uutena ostamansa ja jo vanhentunut kuin ostaa käytettyä. Siitä itse omistamastaan kun tietää viat, edellinen omistaja tai liike ei pääse kusettamaan, kuten maan tapa on, eikä ottamaan katetta välistä.
      Siitä nyt voidaan keskustella, että onko ihanteellista vaihtaa 5,10,15 vai 20v välein? Riippuu tarpeestakin.

    • gynntte

      Kiitos, autokauppias kiittää ja kumartaa.. Itse en ansioitani autoihin käytä, vaikka ostan laatuautoja ja ei halvinta niin käytän autoa noin viisi vuotta tai sopivan tarjouksen mukaan vaihdan....

      • fred.machsson

        Mikäs aivopieru tää? Likaisella rahallako kiesisi ostat?


    • onnea.uudelle.autollesi

      Minkä auton ostit minkä ratissa aijot viihtyä 15vuotta? Itse ostin 3:n vuoden vanhan opelin koska aivan uuteen olisi oma budjettini mennyt hieman yli kun siihen olisi pitänyt lisätä vielä pakollisia lisävarusteita ainakin 2x renkaat lohkolämmitin jne haluamiani lisävarusteita. Itsekin ajattelin että jos ainakin sen 10vuotta tällä obelixilla körryyttelisin.

    • Olen yli 70 vuotias akateemisesti koulutettu ukko.
      Käykää siis nuoret kouluja, älkääkä valittako, että palkat ovat pienet, sillä yleensä
      vain asiallisesti koulutettuna, palkat ovat sitä suuruusluokkaa, että voi ostaa
      itselleen asunnot ja autot, eikä tarvitse olla yhteiskunnan elätettävänä.
      Venettä ei meidän huushollissa ole ollut.
      Olen ostanut uuden tai ns. esittelyajossa - siis alle 10.000 km ajetun auton 10 kertaa.
      Vain ensimmäiset kolme autoa 70-80 luvuilla olivat jo 100.000 ajettuja ostaessani
      ne.
      Ollessani vielä työelämässä, vaihdoin alle kolmenkin vuoden, koska kilometrit tulivat
      täyteen - 150.000 km - alle kolmessa vuodessa.
      Nyt, kun "tulot" ovat olleet pienemmät, olen ajanut samalla mersulla seitsemän
      vuotta, mutta kilometrejäkään ei tietenkään tule entiseen malliin.
      Olen sitä mieltä, ettei köyhän kannata ostaa halpaa!
      Vm. 2009 diesel MB:n öljymäärä ei vuodessa - 25.000 km - juurikaan putoa, tikkua
      ei tarvitse kuukausiin edes nostaa.
      Auto ei jätä yhtään öljyläikkää, eikä pakoputkistoa, enempää kuin pyöränlaakereita
      ole vielä uusittu.
      Iskunvaimentimet on kertaalleen vaihdettu. Nyt pissapoika vuotaa, vaikka säiliö ei
      ole rikki.
      Huollettu vuosittain merkkikorjaamossa. Myönnän, että huollattaminen tietenkin
      jonkun verran maksaa, mutta silloin ei suuria yllätyksiä eikä yleensä jää tielle.
      Olen jopa usein korjauttanut selvästä ilkivallasta johtuneet auton naarmuttamisetkin
      vakuutuksen piikkiin, jotta ulkokuori olisi siisti, vaikka en ymmärrä, miten näinkin
      vanha mersu, (W211) voi aiheuttaa niin paljon kateutta.
      Myönnän senkin, että tämä auto on ajettava loppuun, sillä hyvityshinnat ovat sitä
      luokkaa. Mutta milloin MB on loppu?
      Mittarilukema lienee viidentoista vuoden iässä luokkaa 330T, mutta vanha totuus
      on, että jos kori on hyvä, isojakin korjauksia, lue: muutama tuhat euroa kannattaa
      tehdä, jos niitä tulee eteen.
      Uskon, että vanhalla huolletulla ja yhdellä omistajalla olleella MB:llä on markkinansa
      myös paljon ajettuna, jos sen huoltohistoriikki on luotettavasti tiedossa.
      Auto on sopivalle ostajalle myynnissä.

      • dsklsdfjkdskfkl

        Älä sinä jakele neuvoja kun et näköjään tiedä nykyajan työelämästä yhtään mitään. Nykyään koulutuskaan ei takaa työpaikkaa tai ainakaan sellaista josta saisi kunnon palkkaa. Yritysten ahneus on mennyt niin yliampuvaksi että työntekijöille ei haluttaisi maksaa mitään vaan kaikki rahat halutaan jakaa osinkoina omistajille. Jopa asiakkaatkaan ei merkitse enää paljon mitään yrityksille vaan toiminnan tarkoitukseksi lausutaan suoraan vain voittojen tuottaminen omistajille. Täysin sairasta menoa.


      • nuorenaolinpölö
        dsklsdfjkdskfkl kirjoitti:

        Älä sinä jakele neuvoja kun et näköjään tiedä nykyajan työelämästä yhtään mitään. Nykyään koulutuskaan ei takaa työpaikkaa tai ainakaan sellaista josta saisi kunnon palkkaa. Yritysten ahneus on mennyt niin yliampuvaksi että työntekijöille ei haluttaisi maksaa mitään vaan kaikki rahat halutaan jakaa osinkoina omistajille. Jopa asiakkaatkaan ei merkitse enää paljon mitään yrityksille vaan toiminnan tarkoitukseksi lausutaan suoraan vain voittojen tuottaminen omistajille. Täysin sairasta menoa.

        Ei takaa koulutus työpaikkaa ja hyvää palkaa, mutta antaa mahdollisuuden jos kaikki osuu kohdalleen. Ilman koulutusta ei ole mitään mahdollisuutta tehdä kuin paska hommia alle 10 euron tuntipalkalla ja yleensä osaaika hommissa.


      • Ggfgjjhh
        nuorenaolinpölö kirjoitti:

        Ei takaa koulutus työpaikkaa ja hyvää palkaa, mutta antaa mahdollisuuden jos kaikki osuu kohdalleen. Ilman koulutusta ei ole mitään mahdollisuutta tehdä kuin paska hommia alle 10 euron tuntipalkalla ja yleensä osaaika hommissa.

        Höpönlöpön, on niitä ilman koulujakin rikastuneita.
        Vaikka kyllähän koulu keskimäärin kannattaa. Ei vaan minulle sattunut kannattamaan.


    • 01928373645

      Olen minäkin korkeakoulutettu, mutta eipä tulisi ikinä mieleeni tuhlata rahaa autoon. Auto on minulle käyttöväline, jonka ostan sillä perusteella, että siihen mahtuvat kamat kyytiin ja että se vie mahdollisimman edullisesti perille.

      • en.tuomitse.ketään

        No joo elämänvalinta kysymyksiä. Kaikki ei halua uutta autoa jotkut haluaa se onko se järkevää voi olla montaa mieltä niinkuin monesta muustakin asioista jotkut tykkää laittaa kaikkea jos paalua riittää vaikkei se välttämättä taloudellisesti järkevää olisikaan mutta saakait elämästä nauttiakin? Jotkut ostaa autoja toiset prätkiä ja jotku hevosia kaikille kaikkea riippuu mistä tykkää kukin tekee niinkuin haluaa meillä jokaisella on vain yksi elämä! Jotkut sitten säästävät hautaan saakka pahan päivän varalle aivan sama mulle ei niitä rahoja täältä mukaan saa...


      • OpetteleTietämään

        ei niitä rahoja täältä mukaan saa...

        Mistäs sinä sen muka tiedät? Faktaa kyllä uskon, mutta en uskon asioita.


    • meikäläinentässävaan

      En jaksaisi samaa autoa 15 vuotta, hyvä kun jaksan edes 3 vuotta!
      Auto vaihtuu 2-3 vuoden välein ja ennen kuin 100.000 tulee mittariin.

      Sitä ihan kyllästyy, tylsistyy samaan. Tekniikka menee eteenpäin myös kokoajan
      että 15v on antiikkia. Turvallisuus myös. Samoin kaikki muu

      Millään 15 vuotta vanhalla romulla en ajaisi, ellei ole kyse harraste/kesäautosta.

    • myyntimies

      Itse en edes kehtaisi ajaa millään 15 vuotta vanhalla romulla!

      Johan siinä asiakkaat ja yhteistyökumppanit nauraisivat ettei kovin hyvin taida mennä
      kun pitää ajaa kaatopaikkaromulla! Ei taida pisnekset kovin hyvin mennä, hehhhhh!
      Varsinainen kauppamies yrittämässä myydä jotain ja itse ajaa surkealla lintalla.

      Jotain uskottavuutta pitää olla.

    • noita.riittää

      Aloittaja ei ole tainnut laskea auton koknaiskuluja sen 15 vuoden aikana. Voisi olla yllätys, mikä on arvonalennuksen osuus kokonaisuudessa. Muutenkin tuolla logiikalla olisi edullisinta ostaa se 5 vuotias auto ja ajaa sillä ne 10 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2144
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1298
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      916
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      865
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      75
      851
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      670
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      650
    10. 50
      644
    Aihe