Autojen laittomat valot liikenteessä?

Öinenautoilija

Mitä mieltä olette noista autoilijoista jotka ovat vaihtaneet kaikki auton polttimot ylikirkkaisiin polttimoihin? Useasti olen nähnyt etelä-pohjanmaalla auton jossa takavalot loistaa kuin pirun silmät ja lähivalot on kuin kaksi aurinkoa. Ei tuollasen auton takana tai edessä viitsi pimeällä edes ajaa. Tuollaiset valot voivat pahimmillaan aiheuttaa onnettomuuden. Eihän takana tuleva edes tiedä koska edellä menevä jarruttaa kun superkirkkaat takavalot sokaisee.

17

3051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neauttaakylläjoo

      Hommaa aurinkolasit ja käytä niitä pimeällä.

      • valoexpertti

        Onkohan takavaloissa käynyt näin, että jarruvalot palavat takavalojen sijaan???


    • Lighteri

      Monet kuvittelevat että auton valoissa enempi on aina parempi. Näille ei varmaan ole koskaan tullut mieleen että auton yli satavuotta kestäneen historian aikana tuhannet tutkijat ja suunnittelijat ovat tuhansien tutkimusten ja testien antamien tulosten mukaan tehneet ajovaloista sellaiset kuin ne nykyään ovat. Jos suuremmasta valomäärästä olisi aina hyötyä niin miksei autojen keulat heti uudesta pitäen ole täynnä valoja ja polttimoiden tehot moninkertaisia nykyisiin nähden? Lisävalofriikit ilmeisesti kuvittelevat että nykyiset autojen valot ovat ihan vaan summissa laitettu ja määritelty niiden määrä ja teho vedetty hatusta.

      • Valot ovat aina kompromissi. Nyt ollaan päädytty noin neljään asentooon (päiväajo, ajo, sumarit, pitkät). Mutta oikeasti joskus saisi pitkissä olla paljon lisää tehoa ja tarkempi rajaus, toisaalta aina ei. Ihminen ei pysty edes nykyistä patteristoa säätämään oikein (näemmä), joten pitää odotella parempaa konetta hoitamaan homma. Ehkä sitten päästään järjestelmään joka valaisee vain ne olennaiset osat. Tosin se kyllä ajaakin itse, eli varmaan jää vain huomiovalot jalankulkijoille ja loppu havainnointi näkymättömillä aallonpituuksilla.


      • EnempiEiAinaParempi
        TheRat kirjoitti:

        Valot ovat aina kompromissi. Nyt ollaan päädytty noin neljään asentooon (päiväajo, ajo, sumarit, pitkät). Mutta oikeasti joskus saisi pitkissä olla paljon lisää tehoa ja tarkempi rajaus, toisaalta aina ei. Ihminen ei pysty edes nykyistä patteristoa säätämään oikein (näemmä), joten pitää odotella parempaa konetta hoitamaan homma. Ehkä sitten päästään järjestelmään joka valaisee vain ne olennaiset osat. Tosin se kyllä ajaakin itse, eli varmaan jää vain huomiovalot jalankulkijoille ja loppu havainnointi näkymättömillä aallonpituuksilla.

        Juuri näin. Suurta valotehoa esim. kaukovaloille lisävaloja asentamalla hakevat unohtavat useimmiten sen että mitä kirkaammat kaukovalot on kohtaavilla ajoneuvoilla sitä kauemmin kestää silmillä tottua lähivalojen vaihdossa tapahtuvaan valon määrän vähenemiseen eli ajetaan pidemmän matkaa "sokeana". Ei suuri ongelma mutta pieni riskitekijä kuitenkin.
        Toinen juttu on nämä sumuvaloilla parempaa näkemistä etsivät tekevät karhunpalveluksen itselleen. Monelle on vaikea ymmärtää sitä että se sumuvalojen tuoma, vain muutamia metrejä auto keulasta eteen tuleva valokeila, heikentää kauas näkemistä ja ennakoiva ajo edellyttää juurikin mahdollisimman kauas näkemistä. Sumuvalojen näyttämän alueella eteen juokseva eläin on jo niin lähellä ettei törmäystä voi estää joten myöskään riista-ja muiden eläinten paremmin havaitsemisella ei todellisuudessa voi sumuvalojen väärinkäyttöä perustella.


      • EnempiEiAinaParempi kirjoitti:

        Juuri näin. Suurta valotehoa esim. kaukovaloille lisävaloja asentamalla hakevat unohtavat useimmiten sen että mitä kirkaammat kaukovalot on kohtaavilla ajoneuvoilla sitä kauemmin kestää silmillä tottua lähivalojen vaihdossa tapahtuvaan valon määrän vähenemiseen eli ajetaan pidemmän matkaa "sokeana". Ei suuri ongelma mutta pieni riskitekijä kuitenkin.
        Toinen juttu on nämä sumuvaloilla parempaa näkemistä etsivät tekevät karhunpalveluksen itselleen. Monelle on vaikea ymmärtää sitä että se sumuvalojen tuoma, vain muutamia metrejä auto keulasta eteen tuleva valokeila, heikentää kauas näkemistä ja ennakoiva ajo edellyttää juurikin mahdollisimman kauas näkemistä. Sumuvalojen näyttämän alueella eteen juokseva eläin on jo niin lähellä ettei törmäystä voi estää joten myöskään riista-ja muiden eläinten paremmin havaitsemisella ei todellisuudessa voi sumuvalojen väärinkäyttöä perustella.

        Etusumarit toimivat ihan ok alle 30 km/h nopeuksissa ja vaikkapa etsittäessä syksyllä mökkitielle tipahtaneita avaimia. Takasumari taas on paljon hyödyllisempi. Sääli vaan, että monessa autossa ei onnistu takimmainen ilman etummaista.


      • TuikutTunnetuksi
        TheRat kirjoitti:

        Etusumarit toimivat ihan ok alle 30 km/h nopeuksissa ja vaikkapa etsittäessä syksyllä mökkitielle tipahtaneita avaimia. Takasumari taas on paljon hyödyllisempi. Sääli vaan, että monessa autossa ei onnistu takimmainen ilman etummaista.

        Sumarit, niin edessä kuin takanakin, puolustavat paikkaansa ja käyttöään kun ajo-olosuhteet ovat sellaiset mihin ne ovat suunnitellut eli sumussa ja lumipyryssä. Näitä kelejä Suomessa on erittäin harvoin. Silti eteenkin syksyn tullen nämä tuikut syttyvät autojen keulille enenevissä määrin vaikka ilta ja yö olisi kirkas. Eteenkin raskaankaluston , joka on sumuvalojen suurin väärinkäyttäjäryhmä, tulisi ymmärtää että heidän tulisi nähdä mahdollisimman kauas eteen, ei siihen auton eteen.


      • TuikutTunnetuksi kirjoitti:

        Sumarit, niin edessä kuin takanakin, puolustavat paikkaansa ja käyttöään kun ajo-olosuhteet ovat sellaiset mihin ne ovat suunnitellut eli sumussa ja lumipyryssä. Näitä kelejä Suomessa on erittäin harvoin. Silti eteenkin syksyn tullen nämä tuikut syttyvät autojen keulille enenevissä määrin vaikka ilta ja yö olisi kirkas. Eteenkin raskaankaluston , joka on sumuvalojen suurin väärinkäyttäjäryhmä, tulisi ymmärtää että heidän tulisi nähdä mahdollisimman kauas eteen, ei siihen auton eteen.

        Unohdit pöllyävän lumen, joka varaan yleisin syy takasumareille.

        Omaa heikkoa näkyvyyttä voi kompensoida vauhtia hidastamalla. Oma heikko nähtävyys on paljon pahempi. Siinä hidastus on pikemminkin ongelma.


      • sumarit_päällä
        TuikutTunnetuksi kirjoitti:

        Sumarit, niin edessä kuin takanakin, puolustavat paikkaansa ja käyttöään kun ajo-olosuhteet ovat sellaiset mihin ne ovat suunnitellut eli sumussa ja lumipyryssä. Näitä kelejä Suomessa on erittäin harvoin. Silti eteenkin syksyn tullen nämä tuikut syttyvät autojen keulille enenevissä määrin vaikka ilta ja yö olisi kirkas. Eteenkin raskaankaluston , joka on sumuvalojen suurin väärinkäyttäjäryhmä, tulisi ymmärtää että heidän tulisi nähdä mahdollisimman kauas eteen, ei siihen auton eteen.

        Raskaalle kalustolle kertyy runsaasti ajotunteja ja jos autossa on varsinaiset valot esim. xenon polttimoilla jotka pitää vaihtaa merkkiliikkeessä niin ei niitä kannata polttaa turhaan, vaan mielummin sumareita joissa on halogeenipolttimot.


      • sumarit_päällä kirjoitti:

        Raskaalle kalustolle kertyy runsaasti ajotunteja ja jos autossa on varsinaiset valot esim. xenon polttimoilla jotka pitää vaihtaa merkkiliikkeessä niin ei niitä kannata polttaa turhaan, vaan mielummin sumareita joissa on halogeenipolttimot.

        Kannattaahankkia tavalliset xenonit. Tulee edullisemmaksi kuin halogeenit.


      • RahaRatkaisee
        sumarit_päällä kirjoitti:

        Raskaalle kalustolle kertyy runsaasti ajotunteja ja jos autossa on varsinaiset valot esim. xenon polttimoilla jotka pitää vaihtaa merkkiliikkeessä niin ei niitä kannata polttaa turhaan, vaan mielummin sumareita joissa on halogeenipolttimot.

        Eli raha menee turvallisuuuden edelle?


      • iwe9q8f9v
        EnempiEiAinaParempi kirjoitti:

        Juuri näin. Suurta valotehoa esim. kaukovaloille lisävaloja asentamalla hakevat unohtavat useimmiten sen että mitä kirkaammat kaukovalot on kohtaavilla ajoneuvoilla sitä kauemmin kestää silmillä tottua lähivalojen vaihdossa tapahtuvaan valon määrän vähenemiseen eli ajetaan pidemmän matkaa "sokeana". Ei suuri ongelma mutta pieni riskitekijä kuitenkin.
        Toinen juttu on nämä sumuvaloilla parempaa näkemistä etsivät tekevät karhunpalveluksen itselleen. Monelle on vaikea ymmärtää sitä että se sumuvalojen tuoma, vain muutamia metrejä auto keulasta eteen tuleva valokeila, heikentää kauas näkemistä ja ennakoiva ajo edellyttää juurikin mahdollisimman kauas näkemistä. Sumuvalojen näyttämän alueella eteen juokseva eläin on jo niin lähellä ettei törmäystä voi estää joten myöskään riista-ja muiden eläinten paremmin havaitsemisella ei todellisuudessa voi sumuvalojen väärinkäyttöä perustella.

        Mut onhan ne sumari niin cool, että ihan pakko niitä on pitää päällä päivät ja yöt.


      • näinseonnärhenpoika

        Jos on tuollaiset tehokkaat valot, niin silloin pitää olla myös valojen mukaan automaattisesti ohjautuva auton alusta, muuten kulkuneuvo on ajokelvoton, ajokieltoon ja romuttamoon lähtee, kortti lopullisesti pois jos ajelet, eli autokouluun uudestaan.


    • r45t3t5g4r334t534

      Kuin myös liian kirkkaat ajovalot, jotka vielä näyttää väärin.
      Sellainen auto sokaisee edellä olevia sillälailla että ne ei näe enää kunnolla vaihtaa kaistaa.
      Peileistä ei erota onko autoja lähellä, on kai varmaan kun ei näe kuin valoa...

      • itämaan_ihmeet

        Yleensä ne "liian kirkkaat" ovat juurikin valot, joiden valokuvio on katsantokannasta riippuen joko suoraan taivaaseen tai päin helvettiä.

        Tähän sarjaa kuuluu
        - normi halogeenit, joihin polttimo on onnistuttu asentamaan vinoon, ylösalaisin tms.
        - normi halogeenit, joihin on tungettu laiton ns. kiinanxenon -muutossarja (näiden osuus tuntu vähentyneen, nykyään jo saatavilla laadukaampia muutossarjoja, jotka toimii ok ainakin joissain umpioissa?)
        - normi halogeenit, joihin on tungettu laiton led polttomo (yleistynyt kovasti, valoteho heikompi kuin xenoneilla, mutta valon väri halogeenia kylmempi ja valon rajaus puuttuu tyystin = kuin olisi kaukovalot päällä)
        - peräkärryn/vessan vetäjien/ylikuormattujen autojen valot, koska 99,8 % autoilijoista on niin puupäitä/piittaamattomia idiootteja ettei vaivaudu valojen asentoa korjaamaan, vaikka 2000-luvun vehkeissä on tätä varten nappi kojelaudassa (siis jos ei ole valoissa automaattista korkeussäätöä)

        Vielä pari vuotta sitten lediräpellykset olivat valoteholtaan kynttilän tasoa, mutta nykyään saa sellaisiakin polttimoita, joissa on potkua ja joiden avulla kuski näkee hyvin. Ja muut sokaistuu, kun parin mm kokoisen hehkulangan mukaan suunniteltuun umpioon tungetaan peukalon kokoinen patukka, jonka ulkopinnalle on ripoteltu ledejä sinne sun tänne. Valoa tulee tielle, mutta osansa saa myös puiden latvat ja vastaantulijat. Kyllä näkee, kun "kaukovalot" koko ajan päällä...

        Vaan onhan sitä myös latvakakkosia, etenkin pakettiautoista moisia löytyy, jotka asentelee päiväajovalot tai parikin satsia ja kytkee ne palamamaan lähivalojen rinnalla. Päivävalot on tarkoitettu erottumaan kirkkaassa päivänvalossa eli ampumaan valoa nimenomaan vastaantulijan silmiin. Yöllä nekin häikäisevät kivasti. Ja löytyyhän sankareita, jotka eivät uusi kulahtaneita lähivaloumpioita, vaan paikkaavat tilanteen asentamalla sumuvaloihin tehokkaat & laittomat xenon/led polttimot ja suuntaamalla nämä valot taivaalle (kun oikein suunnatusta homovalosta ei muutoin maantiellä apua ole, kun kantama vain 15 m luokkaa).

        Amish tyyliset, liian kirkkaat ja/tai siniset tenix viritykset rek. kilven valoissa ym. on aika pientä noihin muihin verrattuina.

        Öbaut kaikki itäautojen kuskit, siis datsun ja tollolootakuskit, ajaa päivällä sumuvalot päällä, koska se tekee kasvaimesta tai variksesta matalan ja sporttisen näköisen (heeheee!), mutta yöllä ja kaatosateessa ei puolestaan saada edes takavaloja päälle, takasumuvalosta nyt puhumattakaan. Aika onnettomasti pelaa siis itäautojen sähköt.


    • zzzzözzz

      kilauta poliisille ja rekkarin mukaan käyvät sitten aikanaan tarkistamassa karvanoppapojan tai sokean vanhuksen ajoneuvon

    • Anonyymi

      Nykyään ledit kehittyneet. Valokuvio yhtä hyvä kuin halogeenissa. Saksassa jo Ledit hyväksytty. Pois tieltä keltaiset valot joilla ei tee mitään. LED on tulevaisuus! Ei kyllä ole ikinä häirinnyt jälki asenteiset Ledit uu joku tullu vastaan. Uusien autojen alkuperäiset ledi matrixit ne vasta nön syö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe