Abortti on kai helpoin mielipideasiana mutta tietty ymmärrettvästi jos ei sitä ole kokenut koskaan. Abortista puhutaan kuitenkin paljon ihan siten kuin se olisi joku asia johon on vain joku eettinen kanta? Joku kaukainen asia joka itsestä on paha jota ei koskaan tekisi muttei sitä ole itse tai kukaan ystävä tai kukaan perheejäsen kokenut?
Ajatteletko koskaan että abortti oikeasti koskettaa joitain oikeasti oikeita ihmisiä? Että on niitä jotka joutuu tekemään abortin kun ei näe muutakaan vaihtoehtoa? On tultu raskaaksi ja raskautta ei voi jatkaa oli syy mikä oli. Mutta raskaus on järkyttävä painajainen siinä kohdin. Ja itse on vielä ollut aborttia vastaan sitä ennen mutta kun onnettomuus tuleekin omalle kohdalle ja sen joutuu ihan ite elämään läpi niin se on pahin mahdollinen kuvio. Se ei ole enää mikään mielipide asia tai kannanotto moraaliseen kysymykseen.
Siinä olet kuopassa, mistä ei kukaan sua auta pois eikä kukaan päätä eikä tiedä mikä sulle on parasta. Kukaan ei tiedä sun entisiä ongelmia ja jaksamista ja tilanteita. Montussa ei ole kyse kenenkään toisen raskaudesta jota voi moralisoida vaan siitä että ITSE ON KUZESSA. Siinä kuzessa ei kenenkään ylevät ja moraaliset mielipiteet kauheasti auta tai paina, niistä ei ole kikkareen vertaa hyötyö itselle. Sama mitä itse on ajatellut ennen asiasta.
Oikeasti tärkeintä on vain sillä että selviää itse siitä tilanteesta vähimmin vammoin eikä siinä tilanteessa muistu mieleen toisten tai edes omat entiset mielipiteet! On vain kauhea järkytys ja oksentaa jo pelkästään siitä kauhusta, kun koko asia iskee tajuntaan. Luulee että näkee hirveää painajaista.
Luuleeko joku oikeasti että joku tekee abortin sen takia koska on abortin kannattaja tai että laki sallii abortin? Että ihan huvikseen tai haluaa nayttää että on tasa arvoinen tai jotenkin "hinkuaa" tehdä abortin???? Onko laissa kohta missä abortin saa sillä että sitä hinkuaa? Ei tosiaan vaan tiukin abortinvastustaja voi joutua kohtaamaan asian itse. Raskaus voi olla oikeasti pahin onnettomuus mitä elämässään on kokenut varsinkin jos on ollut ennen aborttia vastaan ja ehkäisy on ollut kunnossa.
Voin kertoa että siinä kohdassa unohtuu täysin kaikki ne neuvot mitä on muille omassa ylimielisyydessään antanut että anna adoptioon, hae tukia kyllä sä selviät. Ei millään ole enää väliä tuossa. On kyse omasta elämästä, ei kenenkään tuntemattoman, ketä ei tarvi koskaan tavata. Asia koskee vain ja ainoastaan itseä eikä se että voit miellyttää jotain abortinvastustajaa, ole mitään merkitystä jos hait jotain hyväksyntää asialles. Kukaan ei ota kantaa ongelmiisi joita joudut kokemaan eikä auta mitenkään missään kohtaa. Jos mies on abortin kannalla, voit tietty aina myöhemmin vierittää syyn hänen niskoille, mutta mitäs jos ei sitäkään mahdollisuutta ole. Nämä on AINA vaikeita asioita.
Ei abortti ole kaikille pelkkä mielipide
21
550
Vastaukset
- samakuinaloittaja
Lyhyesti sanottuna tarkoitan sitä että abortti ei ole asia jossa riippuu onko siihen joku kanta vai ei vaan siitä että se on joillakin ihmisillä aivan oikeaa todellisuutta jonka kanssa joutuu painimaan.
- nohohhoijaa
Jotkut harvat takkia kääntävät vastustajat on oma lukunsa.
" Ja itse on vielä ollut aborttia vastaan sitä ennen mutta kun onnettomuus tuleekin omalle kohdalle "
Tai sitten päinvastoin, eli abortin puolusteluja kiihkonneelle käykin niin. Tajuaa vihdoin mitä ne "poistettavat solumöykyt" todellisuudessa onkaan ja mitä siinä oikeesti tapahtuukaan, ja niin vaan muuttuu ääni kellossa vaikka kuinka ois ikänsä vauhkonnu "naisen oikeutta", lasten vähättelyjä jne. ylimielistä propagandaa.- Mage
Kaikki riippuu siitä mitä itse ajattelee. Joillekkin ei tule mieleen että vahinko vois tulla omalle kohdalle mut niin vaan käy ja tulee joskus. Minä olin sitä mieltä että en ikinä hyväksy aborttia. En ennen kuin itsellä ehkäisyt petti. Tajusin että on aivan eri asia ja helppo neuvoa muita mutta omaan painajaiseen herääminen... Hirveää. Kaikki levisi käsiin. Abortti oli mulle pelastus. Ymmärrän nyt muita paremmin...
- Rasittunut
Abortti tehään kuitenkin jonkun muun syyn perusteella kuin siks että on oikeus. Raskautta ei haluta jatkaa, se on tärkein syy. Ehkäisy on pettäny tai ei ole muistettu käyttää tai joku on pakottanut vastoin tahtoa. Tai sikiö on vammainen, tai äiti vaarassa..
Ei kai se kivaa ainakaan oo? Vähän nää jutut menee täällä turhan rivoiksi eikä niillä ole mitään tosipohjaa. - seliselittelyt
Voihan sitä takin kääntöö itselleen monella tapaa selitellä parhain päin, kun se syyllisyyskin siellä takaraivossa pakottaa.
Vähän menee turhan rivoiks välillä suosijasakin kärjistelyt mitä vastustajat muka haluaa ja ajattelee, eikä niille ole tietenkään mitään tosipohjaa. - Mage
seliselittelyt kirjoitti:
Voihan sitä takin kääntöö itselleen monella tapaa selitellä parhain päin, kun se syyllisyyskin siellä takaraivossa pakottaa.
Vähän menee turhan rivoiks välillä suosijasakin kärjistelyt mitä vastustajat muka haluaa ja ajattelee, eikä niille ole tietenkään mitään tosipohjaa.Nimim selittelyt.
Oli mulla kyllä paha olla kun tämmönen ratkaisu oli pakko tehdä. Mutta mulle olis ollut vielä vaikeampaa jatkaa raskautta.
En väitä että abortti olis ollut helppo tai kiva. Tuskin se kellekkään on. Syyllisyyttä en jaksa tuntea, koska se ei muuta asiaa. Puhuin psykologin ja sairaalateologin kanssa asiasta ja minusta se oli tärkeää että oli ihmisiä tukena. Olen kiitollinen siitä. Kumpikaan ei syyllistänyt. Katua en voi, paljon muuta kadun enemmän. Halusin kertoa tämän vain että aborttiin suhtautuu erilailla kun se ei ole vain keskustelupalstan väittelynaihe. Se voi olla oikein tai väärin mut joilkekkin tosiasia. Hyvää Kesää kaikille, en jatka ite tästä enää koska mulla ei ole halua kiistellä. - AbortitMiestenSyy
seliselittelyt kirjoitti:
Vähän menee turhan rivoiks välillä suosijasakin kärjistelyt mitä vastustajat muka haluaa ja ajattelee, eikä niille ole tietenkään mitään tosipohjaa.Jos vain takinkääntö on syynä aborttiin, niin voitaisiin tehdä uusi laki.
Siittäjää sakotetaan tuntuvalla summalla ja naiselle määrättäisiin siittäjän maksamaan korvauksia kivusta ja haitasta. Lisäksi tarpeen mukaan voidaan tuomita ankarampi rangaistus esim. siittäjä tuomitaan linnaan kahdeksi vuodeksi. Jos sama mies saattaa uudeleen naisen raskaaksi, ilman että raskaus on tarpeeksi harkittu ja toivottu, mies automaattisesti steriloidaan.
Tämmöinen laki kannustaisi miehiä hankkimaan kondomeja ja käyttämään niitä. Tämä laki myös edesauttaisi sitä, että lapset syntyisivät rakastaville vanhemmille vakiintuneeseen parisuhteeseen. Kaikenlaiset känniharhalaukaukset vähenisivät.
Jos harhalaukaus on tapahtunut, sakot ja häämöttävä linnatuomio, saisi siittäjän panostamaan tuntuvasti alulle saatettuun raskauteen ja parisuhteeseen. Aika varmasti raskaushormonihuuruinen nainen heltyy, jos vaikka minkälainen lökäpöksy kosii ja lupaa pitää huolta ädistä ja syntyvästä lapsesta.
Summasummarun - abortit ovat aina miesten syytä! - todella.asiatonta
Botinrunculle taas kova pala tääkin :-D
Juu juu... Miehethän siitä yleensä päättääkin ryhtyä tapp.amaan lapsia aborteilla..
Olen kirjoitellut tästä asiasta mm. teksteissä
https://keskustelu.suomi24.fi/t/11773376/moraali-mielikuvatasolla-ja-reaalimaailmassa
Ja juuri nuo kaksi tasoa aborttikeskustelussa, kuten muissakin moraalipaheksuntaa herättävissä asioissa löytyy. On niitä, joilla on varma suhtautuminen asiaan, mutta se on toisen käden tietoa ja helppoa on huudella jalat turvallisesti kuivalla maalla rannalta merelle, missä se hätä on. Kun itse joutuu sinne hätään, suhtautuminen muuttuu aivan täysin. Ja olen sitä mieltä, että juuri miehet ja varsinkin perheettömät helpommin lähtee näissä lisääntymisasioissa neuvomaan ja moralisoimaan muita asioista, joista ei ole mitään perskohtaista tietoa eikä ole mitään vaaraa, saati että koskaan joutuisi itse ko. ongelmien ja valintatilanteiden eteen.- NäpitIrtiÄideistä
....kun on vain toisen käden tietoa, lapseton ja perheetön aborttiväki - kuivahtaneemmasta päästä - helpommin lähtee perheellistymisessä neuvomaan ja moralisoimaan nuoria naisia asioista, joista heillä ei ole, eikä enää tule, kokemusta tai tietoa. Ikääntyneet ja katkeroitununeet aborttiasiamiehet eivät ole enää "vaarassa" joutua ammoin itse mokaamaansa valintatilanteeseen ja siksi he teroittavat koukkuisia kynsiään lapsiin ja heidän äiteihinsä.
NäpitIrtiÄideistä kirjoitti:
....kun on vain toisen käden tietoa, lapseton ja perheetön aborttiväki - kuivahtaneemmasta päästä - helpommin lähtee perheellistymisessä neuvomaan ja moralisoimaan nuoria naisia asioista, joista heillä ei ole, eikä enää tule, kokemusta tai tietoa. Ikääntyneet ja katkeroitununeet aborttiasiamiehet eivät ole enää "vaarassa" joutua ammoin itse mokaamaansa valintatilanteeseen ja siksi he teroittavat koukkuisia kynsiään lapsiin ja heidän äiteihinsä.
"Ikääntyneet ja katkeroitununeet aborttiasiamiehet eivät ole enää "vaarassa" joutua ammoin itse mokaamaansa valintatilanteeseen "
Sinunko mielestäni olen mokannut valintatilanteen, kun olen saattanut tähän maailmaan kaksi lasta? Mielenkiintoista puhetta abortinvastustajalta. :D Jaa vai tarkoitatko noin yleisellä tasolla, kun puhut 3.persoonassa?
Kuivumisesta ei ole näillä näkyminen tietoa mutta eiköhän niin käy meille jokaiselle ennen pitkää, niin miehille kuin naisillekin, varsinkin jos ei harjoita aktiivista ja iloluontoista elämäntapaa. Sitä pitää pitää yllä ahkerasti. ;) Puutteessa olo se näivettää ja katkeroittaa tosi nopeasti. Sen takia pitääkin elää täysillä. Ei kannata hukata elämää jeesusteluun vaan nauttia elämän antamista lahjoista niin kauan kuin virtaa riittää. :)- ohhoh_
tieteilijä kirjoitti:
"Ikääntyneet ja katkeroitununeet aborttiasiamiehet eivät ole enää "vaarassa" joutua ammoin itse mokaamaansa valintatilanteeseen "
Sinunko mielestäni olen mokannut valintatilanteen, kun olen saattanut tähän maailmaan kaksi lasta? Mielenkiintoista puhetta abortinvastustajalta. :D Jaa vai tarkoitatko noin yleisellä tasolla, kun puhut 3.persoonassa?
Kuivumisesta ei ole näillä näkyminen tietoa mutta eiköhän niin käy meille jokaiselle ennen pitkää, niin miehille kuin naisillekin, varsinkin jos ei harjoita aktiivista ja iloluontoista elämäntapaa. Sitä pitää pitää yllä ahkerasti. ;) Puutteessa olo se näivettää ja katkeroittaa tosi nopeasti. Sen takia pitääkin elää täysillä. Ei kannata hukata elämää jeesusteluun vaan nauttia elämän antamista lahjoista niin kauan kuin virtaa riittää. :)Nytkö niitä elossa olevia lapsia on jo kaksikin? Vai onko toinen joku nurkissa inisevä ihtiriekko...
"Puutteessa olo se näivettää ja katkeroittaa tosi nopeasti. "
Siitä varmaan tiedät enemmän kun tarpeeksi.. mutta miksi sitten haaskaat elämääs täällä vuosikaudet jatkuvaan valhepropagandan levitykseen? - 888
ohhoh_ kirjoitti:
Nytkö niitä elossa olevia lapsia on jo kaksikin? Vai onko toinen joku nurkissa inisevä ihtiriekko...
Siitä varmaan tiedät enemmän kun tarpeeksi.. mutta miksi sitten haaskaat elämääs täällä vuosikaudet jatkuvaan valhepropagandan levitykseen?Mistä valhepropagandasta on tarkalleen ottaen nyt kysymys?
NäpitIrtiÄideistä kirjoitti:
Nimimerkille "Näpit irti äideistä"
"kun on vain toisen käden tietoa, lapseton ja perheetön aborttiväki - kuivahtaneemmasta päästä - helpommin lähtee perheellistymisessä neuvomaan ja moralisoimaan nuoria naisia asioista, joista heillä ei ole, eikä enää tule, kokemusta tai tietoa. "
Otetaankos vielä tämä tarkempaan käsittelyyn? :)
1. Todistettavasti eräs aika kuivahtaneen oloinen perheetön (faceprofiili) ja naimaton mieshenkilö on yrittänyt moralisoida naisia kuin naisia tällä forumilla ihan vuosien ajan. Tämä joku on realisoinut nämä moraalikäsityksensä nuorten naisten seksuaalisesta holhottavuudesta kansalaisaloitteiksi asti, joissa naisilta mm. kiellettäisiin ehkäisy ja "promiskuiteettiset" seksisuhteet ja abortti ja rangaistaisiin lapsettomuudesta.
2. Tällä perheettömällä ei facen mukaan ole eikä koskaan tulekaan perheestä, naisista tai mistään normaalielämästä mitään muuta kuin toisenkäden tieto. Vaikeaa on saada sellaista, mitä lähtökohtaisesti vihaa ja halveksii. Päivitykset on pelkkää naisten moittimista, arvostelua ja moraalipaheksuntaa.
Onko tällainen henkilö tämän perusteella juuri sitä kuuluisaa aborttiväkeä? Siis jos väitteesi pitää omasta mielestäsi paikkansa?
3. Onko lapsettomuusveroa kansalaisaloitteeksi asti ehdottanut itse valmis maksamaan perheettömänä lapsettomuusveroa? :)ohhoh_ kirjoitti:
Nytkö niitä elossa olevia lapsia on jo kaksikin? Vai onko toinen joku nurkissa inisevä ihtiriekko...
Siitä varmaan tiedät enemmän kun tarpeeksi.. mutta miksi sitten haaskaat elämääs täällä vuosikaudet jatkuvaan valhepropagandan levitykseen?Analysoidaan tämä:
1. "Nytkö niitä elossa olevia lapsia on jo kaksikin? Vai onko toinen joku nurkissa inisevä ihtiriekko..."
1. a. Sinä siis tiedät minua paremmin menneisyyteni ja lasteni lukumäärän? Minun kertomallani ei ole siis mitään todistusarvoa? Samalla logiikalla siis sinun menneisyytesi ja lastesi lukumäärän voi joku tuntematon kirjoittaja "tietää" paremmin kuin sinä? Olet kiistänyt, että kukaan voi tietää mitään sinusta. Miten sinäkään siis voit väittää tietäväsi kenestäkään mitään? Onko se se ylimeedion mutupallo, josta näitä näkee vai mistä?
1.b Et ole sanojesi mukaan uskovainen, sielun olemassa oloa ei voi sinusta todistaa, mutta vetoat toistuvasti helvetti -käsitykseen ja kummitustarinoihin aina kun se sinulle sopii.
2. "mutta miksi sitten haaskaat elämääs täällä vuosikaudet jatkuvaan valhepropagandan levitykseen?"
2.a. Olen kertonut toisessa ketjussa, mikä on kiinnostukseni kohde.
2.b. Kerro yksi esimerkki siitä, mitä valhepropagandaa olen levittänyt?- HandyMC
tieteilijä kirjoitti:
Nimimerkille "Näpit irti äideistä"
"kun on vain toisen käden tietoa, lapseton ja perheetön aborttiväki - kuivahtaneemmasta päästä - helpommin lähtee perheellistymisessä neuvomaan ja moralisoimaan nuoria naisia asioista, joista heillä ei ole, eikä enää tule, kokemusta tai tietoa. "
Otetaankos vielä tämä tarkempaan käsittelyyn? :)
1. Todistettavasti eräs aika kuivahtaneen oloinen perheetön (faceprofiili) ja naimaton mieshenkilö on yrittänyt moralisoida naisia kuin naisia tällä forumilla ihan vuosien ajan. Tämä joku on realisoinut nämä moraalikäsityksensä nuorten naisten seksuaalisesta holhottavuudesta kansalaisaloitteiksi asti, joissa naisilta mm. kiellettäisiin ehkäisy ja "promiskuiteettiset" seksisuhteet ja abortti ja rangaistaisiin lapsettomuudesta.
2. Tällä perheettömällä ei facen mukaan ole eikä koskaan tulekaan perheestä, naisista tai mistään normaalielämästä mitään muuta kuin toisenkäden tieto. Vaikeaa on saada sellaista, mitä lähtökohtaisesti vihaa ja halveksii. Päivitykset on pelkkää naisten moittimista, arvostelua ja moraalipaheksuntaa.
Onko tällainen henkilö tämän perusteella juuri sitä kuuluisaa aborttiväkeä? Siis jos väitteesi pitää omasta mielestäsi paikkansa?
3. Onko lapsettomuusveroa kansalaisaloitteeksi asti ehdottanut itse valmis maksamaan perheettömänä lapsettomuusveroa? :)Minusta on jännä että tää kyykyttäjä haukkuu perheettömiä ja lapsettomia. Kuitenkin itse on perheetön ja inisee facebookissa kun ei saa ystäviäkään saati naista. Voi olla perheenperustaminen vaikeaa kun vihaa naisia. Ja aika paljon kaikkea,muutakin. Vaikea kuvitella että tollasen seurassa kukaan viihtyis
Mut miksi mollata lapsettomia kun itsekin on sellainen????
- 41-30-22
"On vain kauhea järkytys ja oksentaa jo pelkästään siitä kauhusta, kun koko asia iskee tajuntaan. Luulee että näkee hirveää painajaista."
Voin samaistua tähän. Jos on ollut tossa tilanteessa niin on aikamousta huttua ja pilkkaa kuunnella jonkun hihhulin kuvauksia ihanasta äitiydestä ja lapsenodotuksesta ja kaikenhuipuksi että anna sitten lapsi adoptioon niin saat viel kirkkaamman kruunun. Onko näillä ihmisillä mitään käsitustä miten elämä totaalisesti muuttuu? Näiden täytyy olla miehiä? Miesten ei tarvi kokea koskaan tätä eikä luopua mistään raskauden takia. Tai jotain rikkaita uskisnaisia, joilla rahaa omaisuutta ennestään, elättävä mies, ja tavaraa ettei tarvi köydä ikinä töissä? Siks kai on helppoa tää hihhulointi? Kaikki suunnitelmat romahtaa jos ei ole tarkoituksellinen perheenperustaminen hyvässä elämän tilanteessa. Mikään ei ole kuten ennen vaikka arvostelijoiden ei tarvi muuttaa mitään omassa elämässä. Joillain on se harhakuva että raskaus on joku läpihuutojuttu? Nää on vain tietämättömien omia kuvitelmia joten ne voi jättää omaan arvoonsa. jokainen tehkööt kuten parhaaksi näkee. - vihervassarifemakko
En minä nyt ihan täysi kusipää ole: Tietenkin ymmärrän että raskaus voi olla myös kamala tilanne ja silloin valinnan rationaalisuus saattaa olla hyvinkin toissijaista. Kyllä vain omassakin lähipiirissä on abortin kokeneita. Eikä heidän tarvitse "miellyttää minua", mitä se ikinä tarkoittaakaan?
En kuitenkaan pidä tällaista tunneargumenttiin vetoamista kovinkaan hyvänä asiana, kun sillä yritetään oikeuttaa jotain tekoa yleisesti tai siihen lähdetään mukaan ulkopuolisen asemassa. Mitä minun pitäisi tuolla periaatteella raskaanaolevalle sitten sanoa? "Tottakai mietit nyt vaan sitä miten kamalalta juuri nyt tuntuu, kyllä jossitella ehtii myöhemminkin, ja koska tämä on vain oma asiasi niin miksi minua pitäisi edes kiinnostaa?" Onko tämäkään kauhean myötätuntoista? Pelkästään objektiivinen toteaminen, mitä abortti on ja mitkä ovat sen vaihtoehdot, ei ole vielä tuomitsemista tai toisen puolesta päättämistä. Vaikka tämänkin puolen kolikosta voi todistettavasti ilmaista hyvin rumalla tavalla...
Sitten on vielä tämän retoriikan sotkeminen siihen keskusteluun, joka ei ole henkilökohtaista - väitteeseen vastaaminen sillä, että sen esittäjä on vain toisten tunteista piittaamaton, reaalimaailmasta eristäytynyt moralisoija on yksinkertaisesti argumenttivirhe. Paitsi ettet voi todistaa ko. henkilöanalyysia oikeaksi, et edes ota kantaa itse asiaan. - Materasso
Ei yleensäkkään voi tietää miten itse toimisi tilanteessa jossa ei kuvitellut. Paniikki saattaa iskeä kovaa.
- enni29
Aina onkin helppo neuvoa muita... Kuka on oikeutettu neuvomaan toista niin suurissa kysymyksissä missä ei kuitenkaan tule apua antamaan eikä edes tunne toista? Ei kukaan voi tietää toisen kykyä selvitä ja pärjätä. Äitiyteen kuluu niin paljon voimavaroja ettei kaikilla oo niitä alussakaan.Monilla on elämässä asioita joitten kans kamppailee eikä kukaan tiedä mitään niistä.
- Tsemiä.Meille
Ei abortissa mitään kummallista ole. Se on ihan välttämätön joskus. Kannattaa olla itselleen ystävällinen. Jokainen harkitsee asian mikä sopii itselle. Jos joutuu niinkin karseaan tilanteeseen kuin pamahtaa paksuksi tilaamatta ei siinä oikein käy mitkään etiikat ja moraalit mielessä vaan se miten selviää tilanteessa ja tilanteesta kuivin jaloin. Ei mullakaan käynyt. Oli vaan tosi järkyttynyt ja mietti miten pääsee nopeesti aborttiin. Ihan random tyyppi, siis ei ikinä mitään vois kuvitella sen kanssa, sekksin lisäksi. Ei muitten mielipiteellä ole väliä eikä sitä kysytä missään vaiheessa. Ei lisääntymiset ja seksiasiat kuulu muille.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.905499Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.553647Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j613005Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin462201Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.611976Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.3001898- 471616
- 961511
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441407Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.91363