Toivo ateismissa

OIJ

Mielenkiinnosta haluan kysyä ateisteilta miksi he valitsevat maailmankuvan, jossa ei ole toivoa.
Ateistisen maailmankuvan mukaan ihminen tulee tyhjyydestä ja menee tyhjyyteen eikä elämällä ole sen kummempaa tarkoitusta, eikä ole äärimmäistä toivoa.
Me oltaisiin vain tyhjästä ilmestyneitä eläimiä ilman sen kummempaa tarkoitusta ja merkitystä.
Tällainen tarkoitukseton yhdentekevyys ja juurettomuus masentaisi ainakin minua.

Minulle Jumala tuo turvaa, lohtua ja ennen kaikkea toivoa. Kun tietää että hyvä Jumala on olemassa, niin voi olla varma että vaikka tässä elämässä menisi kuinka paskasti tahansa, niin lopulta asiat on täydellisen hienosti taivaassa.

Ateistisisessa maailmankuvassa esimerkiksi jos joku kärsii kovissa tuskissa eikä parannuskeinoa ole löydettävissä, niin hänen elämänsä ja olemassaolonsa oli vain sitä kärsimistä ja se siinä.

Ajatus Jumalattomuudesta olisi kauhea, koska siinä menisi samalla myös kaikki toivo, ja äärimmäisen oikeudenmukaisuuden toteutuminen.

53

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsityksesi ateistisesta maailmankuvasta on totaalisen vääristynyt. Et voi tulkita etkä ymmärtää ateismia ennen kuin luovut uskosta.

    • Kohdallani ei ollut kyse valinnasta. Entisen fundiskristityn usko vain loppui uskonopin aiheuttamien älyllisten ristiriitojen takia.
      Omasta kokemuksestani voin sanoa, ettei elämä ainakaan menettänyt mielekkyyttään; ehkä paremminkin päin vastoin. Ateisti elää tässä ja nyt, eikä vain odottele kuoleman jälkeistä ikuista autuutta, kuten uskovan kohdalla asia voi pahimmillaan olla.

    • ykjfy

      Miksi itse olet valinnut maailmankuvan, joka tarjoaa valheellista toivoa taivaspaikasta?

    • "Mielenkiinnosta haluan kysyä ateisteilta miksi he valitsevat maailmankuvan, jossa ei ole toivoa."

      Kyse ei ole valinnasta, toiset uskovat ja toiset eivät usko. Sinä todennäköisesti uskoisit paikalliseen jumaluuteen olisit sitten syntynyt Delhissä, Islamabadissa tai Kiteellä. Ja minä olisin kaikkialla samanlainen ateisti kun olen nyt. Olisit samanlainen julistaja, joka julistaisi Allahin hyvyyttä tai Shivan rakkautta tai ehkä vakuuttelisit Thetanien olemassaoloa.

      • Eitsiisus

        Näinpä näin. ROTtinkin nimimerkki olisi todennäköisesti hieman erilainen, jos olisi sattunut vaikkapa sinne Saudi-Arabiaan syntymään. Jos islam olisi tuotu tänne aikoinaan kristinuskon sijaan, niin kaikki tälläkin palstalla kirjoittelevat kreationistit inttäisivät päät punaisina kuinka Koraanista löytyy totuus.


      • Eitsiisus kirjoitti:

        Näinpä näin. ROTtinkin nimimerkki olisi todennäköisesti hieman erilainen, jos olisi sattunut vaikkapa sinne Saudi-Arabiaan syntymään. Jos islam olisi tuotu tänne aikoinaan kristinuskon sijaan, niin kaikki tälläkin palstalla kirjoittelevat kreationistit inttäisivät päät punaisina kuinka Koraanista löytyy totuus.

        Aika todennäköisesti jostain päin maailmaa löytyy nikki "KoraaniOnTotuus" - ei tietenkään suomenkielellä.


    • Ateismi ei anna mitään toivoa, eikä ateismi ole edes maailmankatsomus. Ateismi on vain negatiivinen vastaus kysymykseen "uskotko jumalien olemassaoloon". Ja koska oma vastaukseni tuohon kysymykseen sattuu olemaan "ei", olen ateisti, mutta tämä ei määrittele minua millään muulla tavalla.

      Maailmankatsomukseni on sekulaarihumanismi, jonka kautta saan kaiken mitä tarvitsen. Koska en usko, että kuolemani jälkeen olisi mitään, tämän elämän merkitys itselleni ja muille on ääretön. Tämä ei aiheuta toivottomuutta tai masennusta, vaan suurta iloa siitä, että saan olla elossa. Vaikkei meillä ole universaalissa kontekstissa suurtakaan merkitystä, voi minun tekemiseni vaikuttaa vielä satojen, jopa tuhansien vuosien päästä. Tämä ajatus saa minut tekemään kaikkeni, että tämä maailma olisi hieman parempi tulevaisuudessa.

      • osaaks-uida

        TOIVOMME (x 3)

        > 33:22 Näin lähenee hänen sielunsa hautaa ja hänen henkensä kuolonvaltoja.
        33:23 Jos silloin on hänen puolellansa enkeli, välittäjä, yksi tuhansista, todistamassa ihmisen puolesta hänen vilpittömyyttään,
        33:24 niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: 'Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun.'
        33:25 Silloin hänen ruumiinsa taas uhkuu nuoruuden voimaa, hän palajaa takaisin nuoruutensa päiviin.
        33:26 Hän rukoilee Jumalaa, ja Jumala mielistyy häneen ja antaa hänen riemuiten katsella hänen kasvojaan; niin hän palauttaa ihmiselle hänen vanhurskautensa.
        33:27 Hänpä nyt laulaa muille ihmisille ja sanoo: 'Minä olin tehnyt syntiä ja vääristänyt oikean, mutta ei sitä kostettu minulle;
        33:28 hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta.'
        33:29 Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle,
        33:30 palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa. <

        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm


      • osaaks-uida kirjoitti:

        TOIVOMME (x 3)

        > 33:22 Näin lähenee hänen sielunsa hautaa ja hänen henkensä kuolonvaltoja.
        33:23 Jos silloin on hänen puolellansa enkeli, välittäjä, yksi tuhansista, todistamassa ihmisen puolesta hänen vilpittömyyttään,
        33:24 niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: 'Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun.'
        33:25 Silloin hänen ruumiinsa taas uhkuu nuoruuden voimaa, hän palajaa takaisin nuoruutensa päiviin.
        33:26 Hän rukoilee Jumalaa, ja Jumala mielistyy häneen ja antaa hänen riemuiten katsella hänen kasvojaan; niin hän palauttaa ihmiselle hänen vanhurskautensa.
        33:27 Hänpä nyt laulaa muille ihmisille ja sanoo: 'Minä olin tehnyt syntiä ja vääristänyt oikean, mutta ei sitä kostettu minulle;
        33:28 hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta.'
        33:29 Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle,
        33:30 palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa. <

        http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm

        Tuolla ei ole mitään merkitystä, ellet pysty osoittamaan, että jokin jumala on edes olemassa.


      • söin.hänet

        Jokos yurki on saanut porttikiellon kun täytyy käyttää salanimeä?

        Oli kuka oli, ei näy tietävän että oikea Jumala ottaa yhteyttä itse. Etsimällä ei Jumalaa löydä.


    • Hehhah

      << Mielenkiinnosta haluan kysyä ateisteilta miksi he valitsevat maailmankuvan, jossa ei ole toivoa.
      Minulle Jumala tuo turvaa, lohtua ja ennen kaikkea toivoa. >>

      Niin no, kyllähän minäkin mieluummin eläisin maailmassa, jossa joulupukki kävisi tuomassa tuhdisti lahjoja, tontut kurkkisivat kunnolliset selville ja jokin jumalista tekisi minut kuolemattomaksi, mutta kun en vaan valitettavasti ole niin naiivi, että uskoisin moiseen hölynpölyyn.

      Kyse on siis vaan arkirealismista: tuollaiset toiveajattelut tai oikeammin pumpuliunelmat juuri joulupukeista, jumalista, reikienergioista, ufomiehistä jne eivät vaan ole totta. Toki varmasti niihin uskominen tuottaa toivoa ja varmasti se myös lohduttaa jotakuta, mutta valitettavasti kyse on pelkästä (aikuisten) sadusta, niin kokisin itseni vaan hölmöksi, jos alkaisin uskoa tuollaisiin mielikuvituksen tuotteisiin.

      Minun täytyy vain kohdata kova maailma ja luoda itse itselleni sellainen elämä, jossa on sisältöä, joka tuottaa minulle noita tuntemuksia. Ei siinä paljon taivaalliset tai maalliset mielikuvituskaverit auta, jos todella tietää ne mielikuvituksen tuotteeksi. En siis mitenkään vaan voi VALITA asiaa. En vaan voi menettää merkittävää osaa älykkyysosamäärästäni ja alkaa naivistiksi uskoen miltei kaiken, mitä nyt joku sattuu minulle uskottelemaan.

    • SiW

      Sanonpa näin: matka ihmisyyteen, siihen mitä me olemme yksilöinä ja yhteisönä, alkoi minulla siitä toteamuksesta, ettei lapsuudessa tankattua raamatun jumalaa ole olemassa.

      Se, minkä tarkoituksen itse itsellemme annamme, on -- siis -- meistä itsestämme kiinni. On ironista, että vanhakantaiset uskonnot palvelevat juuri tätä tarkoitusta. Ne ovat tietämättömien ihmisten itse itselleeen kehittämiä tapoja saada varmuutta epävarmuuteen.

      Sitä haluaisi ajatella, että olemme siirtyneet yksilöinä ja yhteisönä eteenpäin. Tätä palstaa lukiessa ei voi olla ihan varma, että näin on.

    • HPV

      "Ajatus Jumalattomuudesta olisi kauhea, koska siinä menisi samalla myös kaikki toivo, ja äärimmäisen oikeudenmukaisuuden toteutuminen."

      Uskosi saa sinut kuvittelemaan että yhdentekevällä uskovaisen elämälläsi on joku tarkoitus. Ilman uskoa joutuisit itse tekemään asialle jotain, ottamaan vastuun omasta elämästäsi ja etsimään elämäsi tarkoituksen. Jatkat silti mielummin valheessa elämistä kuin katsot tosiasioita silmiin nähdäksesi uskomustesi onttouden.

      Paljastat samalla myös sen ettet todellakaan tunne Raamattuasi. Äärimmäinen oikeudenmukaisuus ei kuulu Raamatussa esitellyn jumaluuden toimintatapoihin missään muodossa. Inhimillisillä termeillä Raamatun jumaluuden kuvailuissa lähimmäksi osunee termi psykopaatti.

      • HPV. Tunnet Raamatun läpikotaisin. Missä opiskelit?


      • HPV
        yurki1000js kirjoitti:

        HPV. Tunnet Raamatun läpikotaisin. Missä opiskelit?

        Helsingissä. Oliks muuta?


    • ”Ateistisen maailmankuvan mukaan ihminen tulee tyhjyydestä ja menee tyhjyyteen eikä elämällä ole sen kummempaa tarkoitusta, eikä ole äärimmäistä toivoa.”

      Eipä Jahve anna yhtään enempää toivoa elämän tarkoituksesta.

      19 Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.

      3 Herra sanoi: "Minä en anna elämän hengen asua ihmisessä miten kauan tahansa. Ihminen on lihaa, heikko ja katoavainen. Olkoon siis hänen elinikänsä enintään satakaksikymmentä vuotta."

      • MT: "Eipä Jahve anna yhtään enempää toivoa elämän tarkoituksesta."

        Olet varsinainen spesialisti. Missä opiskelit?


      • yurki1000js kirjoitti:

        MT: "Eipä Jahve anna yhtään enempää toivoa elämän tarkoituksesta."

        Olet varsinainen spesialisti. Missä opiskelit?

        ”Olet varsinainen spesialisti. Missä opiskelit?”

        Olen tutkinut pari vuosikymmentä Jahven munuaisia. Kai hänellä munuaiset on, jos hänellä on sydänkin? Hengittääköhän Jahve happea ja miten hän pysyi hengissä ennen kuin loi taivaanvahvuuden ja yläpuoliset vedet (eli ilmakehän)?

        5 Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, 6 hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä SYDÄMESSÄÄN.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Olet varsinainen spesialisti. Missä opiskelit?”

        Olen tutkinut pari vuosikymmentä Jahven munuaisia. Kai hänellä munuaiset on, jos hänellä on sydänkin? Hengittääköhän Jahve happea ja miten hän pysyi hengissä ennen kuin loi taivaanvahvuuden ja yläpuoliset vedet (eli ilmakehän)?

        5 Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, 6 hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä SYDÄMESSÄÄN.

        MuTu. Mihin pyrit ja miksi? Sinulla ei näytä olevan mitään (tärkeää/oleellista) annettavaa tälle palstalle. Sanalla sanoen olet palstantäyttäjä. Taisit loukkaantua. Ei haittaa. Tilaa poisto :D:D:D


      • yurki1000js kirjoitti:

        MuTu. Mihin pyrit ja miksi? Sinulla ei näytä olevan mitään (tärkeää/oleellista) annettavaa tälle palstalle. Sanalla sanoen olet palstantäyttäjä. Taisit loukkaantua. Ei haittaa. Tilaa poisto :D:D:D

        ”Sinulla ei näytä olevan mitään (tärkeää/oleellista) annettavaa tälle palstalle. Sanalla sanoen olet palstantäyttäjä.”

        Pyrin pitäytymään kirjaimellisessa Raamatun tulkinnassa. Jos se on mielestäsi turhaa palstantäytettä niin omapa on ongelmasi.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Sinulla ei näytä olevan mitään (tärkeää/oleellista) annettavaa tälle palstalle. Sanalla sanoen olet palstantäyttäjä.”

        Pyrin pitäytymään kirjaimellisessa Raamatun tulkinnassa. Jos se on mielestäsi turhaa palstantäytettä niin omapa on ongelmasi.

        MT: "Pyrin pitäytymään kirjaimellisessa Raamatun tulkinnassa."

        Kuis pelastutaan. Olet ateisti. Tiedän, ettet osaa/halua vastata. Ei hätää. Tilaa poisto :D:D:D


      • yurki1000js kirjoitti:

        MT: "Pyrin pitäytymään kirjaimellisessa Raamatun tulkinnassa."

        Kuis pelastutaan. Olet ateisti. Tiedän, ettet osaa/halua vastata. Ei hätää. Tilaa poisto :D:D:D

        ”Kuis pelastutaan.”

        Pelastuminen perustuu täysin Jahven mielivaltaan perustuvaan predestinaatioon. Esimerkiksi Eesauta Jahve alkoi vihata jo ennen hänen syntymää, ennen kuin hän oli tehnyt mitään hyvää tai pahaa.

        12 Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa." Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.

        13 Onhan kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin."


      • Eitsiisus
        Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Olet varsinainen spesialisti. Missä opiskelit?”

        Olen tutkinut pari vuosikymmentä Jahven munuaisia. Kai hänellä munuaiset on, jos hänellä on sydänkin? Hengittääköhän Jahve happea ja miten hän pysyi hengissä ennen kuin loi taivaanvahvuuden ja yläpuoliset vedet (eli ilmakehän)?

        5 Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, 6 hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä SYDÄMESSÄÄN.

        "5 Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, 6 hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä SYDÄMESSÄÄN."

        Ei kuulosta kovin ennaltatietävältä kaverilta. Ja surukin tuli puseroon.


      • yurki1000js kirjoitti:

        MuTu. Mihin pyrit ja miksi? Sinulla ei näytä olevan mitään (tärkeää/oleellista) annettavaa tälle palstalle. Sanalla sanoen olet palstantäyttäjä. Taisit loukkaantua. Ei haittaa. Tilaa poisto :D:D:D

        Sinulla ei näytä olevan mitään (tärkeää/oleellista) annettavaa tälle palstalle. Sanalla sanoen olet palstantäyttäjä.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        ”Kuis pelastutaan.”

        Pelastuminen perustuu täysin Jahven mielivaltaan perustuvaan predestinaatioon. Esimerkiksi Eesauta Jahve alkoi vihata jo ennen hänen syntymää, ennen kuin hän oli tehnyt mitään hyvää tai pahaa.

        12 Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa." Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.

        13 Onhan kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin."

        MT: >12 Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa." Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon. 13 Onhan kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin." <

        Onnittelen sinua MT. Sinä tunnustat Luojasi kaikkivaltiuden. Luoja loi kaiken. Hän omistaa kaiken. Hän operoi kaikkea suvereenisti. Kunnia Luojalle.

        https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=aivoituksensa

        Biblia (1776) Juud. 1:25 Ainoalle viisaalle Jumalalle, meidän Vapahtajallemme, olkoon kunnia, ja majesteetti, ja valta, ja voima, nyt ja kaikessa ijankaikkisuudessa, amen!

        Taivaan ja maan Luoja siunatkoon sinua ja perhettäsi.

        Ap.t. 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."


      • Krearea
        yurki1000js kirjoitti:

        MT: "Pyrin pitäytymään kirjaimellisessa Raamatun tulkinnassa."

        Kuis pelastutaan. Olet ateisti. Tiedän, ettet osaa/halua vastata. Ei hätää. Tilaa poisto :D:D:D

        Mikä on hyvä antisi maailmalle?


    • Kaaos24

      "Mielenkiinnosta haluan kysyä ateisteilta miksi he valitsevat maailmankuvan, jossa ei ole toivoa."

      Olen havahtunut olemaan ateisti siinä vaiheessa kun olen ensimmäisen kerran tullut pohtineeksi, että uskonko väitteisiin jumaluuksista ja todennut, etten usko. Kotonani ei opetettu uskontoa, ja maailmankuvani on muutenkin muotoutunut naturalistiseksi siitä lähtien kun olen alkanut lukea tietokirjallisuutta.

      En ole varsinaisesti valinnut minkäänlaista maailmankuvaa, enkä muustakaan syystä omaa toivotonta maailmankuvaa. Minulla on monenlaisia maallisia syitä toivoon erinäisten asioiden suhteen. Toivo on yleisinhimillinen piirre, ei välttämättä teistisesti rajautunut.

      "Ateistisen maailmankuvan mukaan ihminen tulee tyhjyydestä ja menee tyhjyyteen eikä elämällä ole sen kummempaa tarkoitusta, eikä ole äärimmäistä toivoa."

      Ateistisuus maailmankuvassa kertoo vain maailmankuvan jumalattomuudesta, ei mistään muusta. Muut asiat pitää erikseen selvittää.

      "Me oltaisiin vain tyhjästä ilmestyneitä eläimiä ilman sen kummempaa tarkoitusta ja merkitystä."

      Kyllä minä katson syntyneeni äidistäni enkä tyhjästä, enkä kuulemma ollut vahinkolapsi, joten sikäli en ole tarkoituksettakaan syntynyt. Merkitystä koen omassa elämässäni monella tavalla. On suhteita ihmisiin ja ympäristöön, on töitä, opiskelua ja harrastuksia; kaikissa näissä asioissa olen päätynyt kokemaan merkityksellisyyttä itse sekä huomannut, että minullakin on merkitystä ainakin joillekin muille.

      "Tällainen tarkoitukseton yhdentekevyys ja juurettomuus masentaisi ainakin minua."

      Yhdentekevyyden kanssa nyt on vähän niin ja näin. En kuvittele olevani mitenkään korvaamaton, mutta olen kuitenkin persoonana uniikki ja olen siihen perustuen solminut ihmisuhteita.

      Ja vaikka minusta ei kukaan pätkääkään piittaisi tai en vaikuttaisi juuri millään kummoisella tavalla mihinkään, niin vielä minulla olisi oma päänsisäinen maailmani, missä kokea omaa elämääni - ei se ainakaan minulle ole yhdentekevää. Tämä on minun elämäni, ja minä elän tämän niin kuin elän ja sillä sipuli.

      Juuriani tunnen jonkin verran jos asiaa sukutasolla tarkastellaan, ja luonnontieteellisellä ja luonnonhistoriallisella tasolla tiedän lähtökohtaisesti yleissivistyksen mukaiset pääpiirteet, ja onpa sen päälle asiaan tullut perehdyttyä ihan opintojen ja harrastuneisuudenkin puolesta. Ei tämä minua millään tavalla masenna.

      "Minulle Jumala tuo turvaa, lohtua ja ennen kaikkea toivoa."

      Siis uskosi Jumalaan tuo sinulle noita asioita, jos tarkkoja ollaan.

      "Kun tietää että hyvä Jumala on olemassa, niin voi olla varma että vaikka tässä elämässä menisi kuinka paskasti tahansa, niin lopulta asiat on täydellisen hienosti taivaassa."

      Et sinä tiedä onko Jumala olemassa. Sinä vain uskot, että on.

      "Ateistisisessa maailmankuvassa esimerkiksi jos joku kärsii kovissa tuskissa eikä parannuskeinoa ole löydettävissä, niin hänen elämänsä ja olemassaolonsa oli vain sitä kärsimistä ja se siinä."

      Ei maailmankuvan ateistisuus mitenkään poissulje sitä, etteikö kärsineelläkin ihmisellä olisi voinut olla tarkoitusta ja merkitystä maailmassa, esim. jollakin edellä luettelemillani tavoilla. Sinä vain rajaat tuollaiset asiat uskomaasi jumaluuteen etkä voine ymmärtää, että muutenkin voivat asiat olla.

      "Ajatus Jumalattomuudesta olisi kauhea, koska siinä menisi samalla myös kaikki toivo, ja äärimmäisen oikeudenmukaisuuden toteutuminen."

      Mukaillen tähänkin sitä mitä edellisessä kohdassa totesin, niin sinä rajaat asian niin, että vain uskomastasi Jumalasta voisi olla peräisin kaikki tarkoitukset, merkitykset, toivo ja oikeudenmukaisuus. Minulle mitään tuollaista rajoitetta ei ole olemassa, vaan voin löytää omassa elämässäni kaikkiin noihin lähtökohdat jostain muusta, useimmiten jostain sellaisesta mitä olen havainnut olevan olemassa. En koe tätä yhtään kauheana.

    • spällymälöö

      Mitä sinäkin muka ateistisesta maailmankuvasta tiedät?

    • HIK

      Niin, ateismissa on toivoa. Uskossa odotetaan vain taivaspaikkaa ja helvettiin päädytään kumminkin.

    • Koska ei ole pelkoa mielikuvituksellisista helveteistä ja muista myyttisistä kauhutarinoista ja mielipuolisista sadistijumalista.

      Vapauttavaa elää itse omaa elämäänsä, eikä elää sadistisen saarnamiehen tai uskonnollisen yhteisön määräämällä tavalla. Uskonto on kuin vankila.

      • RL: " Uskonto on kuin vankila."

        Täsmälleen. Ihmiset ovat uskonnollisia olentoja siihen saakka kunnes heille paljastuu totuus. Totuus paljastuu viimeistään vikalla tuomiolla. Silloin jok'ikinen polvi notkistuu.

        https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=notkistuman

        Hyvä homma tässä kaikessa on, että nämä asiat ovat meille entuudestaan tuttuja, koska Raamattu tuli Suomeen kauan sitten:)


      • ''Vapauttavaa elää itse omaa elämäänsä, eikä elää sadistisen saarnamiehen tai uskonnollisen yhteisön määräämällä tavalla. Uskonto on kuin vankila. ''

        Olen täysin samaa mieltä. Uskonto orjuuttaa ja alistaa ihmisen. Uskonto haluaa että alistut uskonnolle. Samoin saarnamiesten ja uskonnollisten yhteisöjen pillin tahtiin tanssiminen voi tuhota ihmisen ja on vaarallista. Pysykää kaukana uskonnoista.

        Mutta Jeesuksessa Kristuksessa on vapaus, rauha ja toivo.
        Jeesus ei halua meidän kuuluvan mihinkään uskontoihin tai alistuvan uskonnollisten yhteisöjen säännöille.
        Hän haluaa vain pelastaa meidät ja antaa meille rauhan ja levon.


      • asdfman kirjoitti:

        ''Vapauttavaa elää itse omaa elämäänsä, eikä elää sadistisen saarnamiehen tai uskonnollisen yhteisön määräämällä tavalla. Uskonto on kuin vankila. ''

        Olen täysin samaa mieltä. Uskonto orjuuttaa ja alistaa ihmisen. Uskonto haluaa että alistut uskonnolle. Samoin saarnamiesten ja uskonnollisten yhteisöjen pillin tahtiin tanssiminen voi tuhota ihmisen ja on vaarallista. Pysykää kaukana uskonnoista.

        Mutta Jeesuksessa Kristuksessa on vapaus, rauha ja toivo.
        Jeesus ei halua meidän kuuluvan mihinkään uskontoihin tai alistuvan uskonnollisten yhteisöjen säännöille.
        Hän haluaa vain pelastaa meidät ja antaa meille rauhan ja levon.

        Tarkoitatko jeesusta uskonnollisena hahmona vai tarklitatko mahdollisesti lähi-idässä aikoinaan vaikuttanutta jonkin yhteisön päällikköä jonka ympärille on rakennettu jeesus niminen hahmo poliittiseksi propaganda tekiäksi?


      • Sekopäitätaasliikkeellä
        asdfman kirjoitti:

        ''Vapauttavaa elää itse omaa elämäänsä, eikä elää sadistisen saarnamiehen tai uskonnollisen yhteisön määräämällä tavalla. Uskonto on kuin vankila. ''

        Olen täysin samaa mieltä. Uskonto orjuuttaa ja alistaa ihmisen. Uskonto haluaa että alistut uskonnolle. Samoin saarnamiesten ja uskonnollisten yhteisöjen pillin tahtiin tanssiminen voi tuhota ihmisen ja on vaarallista. Pysykää kaukana uskonnoista.

        Mutta Jeesuksessa Kristuksessa on vapaus, rauha ja toivo.
        Jeesus ei halua meidän kuuluvan mihinkään uskontoihin tai alistuvan uskonnollisten yhteisöjen säännöille.
        Hän haluaa vain pelastaa meidät ja antaa meille rauhan ja levon.

        Oletko sinä ihan sekaisin? Jumalaan ja/tai Jeesukseen uskominen on uskontoa, pöhkö! :)


      • HIK
        Sekopäitätaasliikkeellä kirjoitti:

        Oletko sinä ihan sekaisin? Jumalaan ja/tai Jeesukseen uskominen on uskontoa, pöhkö! :)

        Sekaisin se on kuin venäläinen seinäkello.


      • HaistPitkäVee
        asdfman kirjoitti:

        ''Vapauttavaa elää itse omaa elämäänsä, eikä elää sadistisen saarnamiehen tai uskonnollisen yhteisön määräämällä tavalla. Uskonto on kuin vankila. ''

        Olen täysin samaa mieltä. Uskonto orjuuttaa ja alistaa ihmisen. Uskonto haluaa että alistut uskonnolle. Samoin saarnamiesten ja uskonnollisten yhteisöjen pillin tahtiin tanssiminen voi tuhota ihmisen ja on vaarallista. Pysykää kaukana uskonnoista.

        Mutta Jeesuksessa Kristuksessa on vapaus, rauha ja toivo.
        Jeesus ei halua meidän kuuluvan mihinkään uskontoihin tai alistuvan uskonnollisten yhteisöjen säännöille.
        Hän haluaa vain pelastaa meidät ja antaa meille rauhan ja levon.

        Siinä taas yksi tyypillinen hihhuli joka kuvittelee että juuri hänen uskonsa on enemmän kuin muiden, jopa niin paljon että se olisi jo enemmän kuin edes uskonto.


    • räyhräyh2

      Voi pyhä yksinkertaisuus, mikä tollo! Maailmankuvaksiko valitaan mieleinen, välittämättä paskaakaan siitä, onko sillä todellisuuden kanssa mitään tekemistä? Vain vajaamielinen, itseään pettävä ääliö tekee niin.
      Jos tuossa tollon touhussa olisi mitään järjen häivää, niin sittenhän kannattaisi valita miellyttävin mahdollinen. Vaikka sellainen että mitä enemmän nautintoja harrastaa eläessään ja mitä itsekkäämpi on, sitä suuremmat nautinnot kuoleman jälkeen odottaa. Kaikkea muutakin kivaa siihen voisi liittää, ihan mitä mieleen sattuu juolahtamaan.

    • Outo kysymys. Itse ainakin koen asian niin, että jos jotakin ei pidä uskottavana selityksenä, niin sitten siihen ei usko. Kuulostaa vähän siltä kuin kuvittelisit jumaluskomusten tai niiden puuttumisen olevan kuin valintamyymälässä käymistä - tänään voisi käyttää muutaman euron johonkin hauskaan, ostaisinkohan jäätelön vai kenties suklaapatukan.

      Maailmankuvalla ja mistä löytää merkitys elämälleen ei ole sen kanssa suoranaista tekemistä, vaikka ateismi varmasti vaikuttaa niihin.

    • OIJ

      Kiitos ateisteille hyvistä vastauksista!

      Rakastan teitä kaikkia.

    • nyrillataanhihhulia

      Perushihhulin elämän suurin tarkoitus on kuoleman je helvetin pelko läpi elämän, suurin lohtu uskomus olemattoman jumalan takaamasta taivaspaikasta ja suurin ilonaihe kuvitelma siitä kuinka muut käristyvät helvetissä.

      Hauskoja veikkoja siis kaiken kaikkiaan.

      • original-the-bible

      • nyrillataanhihhulia
        original-the-bible kirjoitti:

        "nyrillataanhihhulia"

        Niinpä. Maailma vihaa totuutta. Siksi maailma vainoaa Jeesusta. "Ei mitään uutta auringon alla."
        https://www.google.fi/search?q=christian persecution&tbm=isch

        Ps. Millos viimeks kiitit Luojaas rauhast ja safkast?

        Väärin. Maailma rakastaa totuutta. Hihhulit vihaavat totuutta ja maailmaa koska molemmat osoittavat vääjäämättä hihhulille että hän uskoo höpöihin. Tähän taas hihhuli reagoi omasta mielestään aikuismaisesti uhriutumalla, kuvittelemalla että kaikki vainoavat häntä ja uskoaan.

        Osaan kyllä hyvin kuvitella tilanteen kuinka sinä tämänkin luettuasi ristit kätesi, luot silmäsi taivaaseen ja hiljaisella rukouksella pyydät jumalaasi käristämään myös minut, niiden lisäksi joiden käristämistä olet ehtinyt jo aikaisemmin rukoilla. Juuri niinhän uskovaiset toimivat.

        "Ps. Millos viimeks kiitit luojaas rauhast ja safkast?"
        Silloin kun he vielä olivat elossa.


      • original-the-bible kirjoitti:

        "nyrillataanhihhulia"

        Niinpä. Maailma vihaa totuutta. Siksi maailma vainoaa Jeesusta. "Ei mitään uutta auringon alla."
        https://www.google.fi/search?q=christian persecution&tbm=isch

        Ps. Millos viimeks kiitit Luojaas rauhast ja safkast?

        Ainoa joka sinua vainoaa olet sinä itse.


    • Riippuulahkosta

      "Ajatus Jumalattomuudesta olisi kauhea, koska siinä menisi samalla myös kaikki toivo, ja äärimmäisen oikeudenmukaisuuden toteutuminen."

      Tämä on mielestäni irvokasta uskonnossa. Pelkästään kristinuskossa on lakkoja, jotka näkevät vain oman lohkonsa jäsenien pääsevän taivaaseen. Sillä ei ole monille uskovaisille mitään väliä miten elämän on elänyt kunhan hyväksyy lopussa sen jumaluuden. Esimerkiksi jotkut (Mark5) uskovat, että saat elämäsi aikana tehdä vaikka kansanmurhan kunhan uskot jumalaan ja pääset taivaaseen, kun taas ateisti joka on auttanut muita koko elämänsä joutuu ikuiseen helvettiin. Raamattu ei muutenkaan anna jumalasta mitenkään hirveän lempeää kuvaa, vaan juuri edellä mainittu psykopaatti on ensimmäinen ajatus.

    • Tunnetusti siitä, miten asiat ovat ei voi johtaa sitä miten niiden tulisi olla. Vastaavasti siitä, miten toivoisi asioiden olevan ei voi päätellä sitä, miten ne todellisuudessa ovat.

    • Jos maailma olisi itsekunkin toiveiden mukainen, minkälainen se olisi?

      • Näkisin mielelläni kaikkien maiden sekularisoituneen Pohjoismaiden ja Japanin tasolle. Mitä vähemmän uskonto hallitsee, sitä vähemmän soditaan.


      • PuhuvaKärmes kirjoitti:

        Näkisin mielelläni kaikkien maiden sekularisoituneen Pohjoismaiden ja Japanin tasolle. Mitä vähemmän uskonto hallitsee, sitä vähemmän soditaan.

        Tarkoitin tietenkin sovittamattomia eturistiriitoja, Niinkuin Antarktista jaettiin, kunnes sovittiin, ettei sitä jaetakaan.


    • kunhan.nyt.kysyn

      Miksi kuvittelet, että joku valitsisi maailmankuvan jossa ei ole toivoa? Miksi kuvittelet, ettei ateismissa olisi toivoa?

    • fsdfasdfwt5

      "Me oltaisiin vain tyhjästä ilmestyneitä eläimiä ilman sen kummempaa tarkoitusta ja merkitystä."

      Sinä luot itsellesi merkityksen. Sinulla on hyvin nihilistinen ajatusmaailma.


      "Minulle Jumala tuo turvaa, lohtua ja ennen kaikkea toivoa. Kun tietää että hyvä Jumala on olemassa, niin voi olla varma että vaikka tässä elämässä menisi kuinka paskasti tahansa, niin lopulta asiat on täydellisen hienosti taivaassa."

      Kuulostaa siltä ettet halua ottaa vastuuta elämästäsi, vaan toivot että kaikki korjaantuu itsestään kuolemasi jälkeen. Olen parilta työttömältä uskovaiselta kuullut samaa. Sen sijaan että he yrittäisivät parantaa tilannettaan, he luottavat siihen että heille on tulossa taivaspaikka ja siellä ei ole huolia, kaikki tulee kuin Manulle illallinen.

      "Ajatus Jumalattomuudesta olisi kauhea, koska siinä menisi samalla myös kaikki toivo, ja äärimmäisen oikeudenmukaisuuden toteutuminen."

      Ikuinen kärsimys on mielestäsi äärimmäistä oikeudenmukaisuutta? Olet mätä ihminen.

    • >> Mielenkiinnosta haluan kysyä ateisteilta miksi he valitsevat maailmankuvan, jossa ei ole toivoa. <<

      Pitäisikö maailmankuva valita sen mukaan, millä maailmankuvalla on parhaat tarjoamiset?
      Vai sen perusteella, mikä on faktojen perusteella todennäköisimmin totta?

      Valitsen jälkimmäisen vaihtoehdon.

      • "Pitäisikö maailmankuva valita sen mukaan, millä maailmankuvalla on parhaat tarjoamiset? Vai sen perusteella, mikä on faktojen perusteella todennäköisimmin totta? Valitsen jälkimmäisen vaihtoehdon."

        Tarkoittaa mitä?

        MUISTUTUS
        http://kjv1611.org.ua/images/KJV-devil.gif


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1809
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1187
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      73
      1083
    4. 45
      1075
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      949
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      939
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      880
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      833
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      818
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      35
      779
    Aihe