Erillinen arkikäyttötili, sinne viikkobudjettiraha

Talous_kuntoon

Olen aina ollut vähän huono säästämään, välillä toki onnistunut kun on tiukasti särmännyt mutta ilman ajattelua rahaa menee, yhä vaan enemmän kun tulotaso kasvaa. Nyt keksin oivan keinon törsäämisen rajoittamiseen ja kulutuksen kontrollointiin.

Kävin just eilen perustamassa uuden tilin, ja tilasin tiliin maksukortin. Ensi kuun alusta alkaen on tarkoitus siirtää mobiilipankissa kätevästi kerran viikossa esim. sunnuntai-iltaisin etukäteen päätetty viikkobudjettiraha tilille palkka- ja laskunmaksutililtä. Ainoa paikka mistä koskaan käytän rahaa on tämä uusi käyttötili. Viikon aikana on helppo tarkistaa mobiilipankista paljonko viikkobudjetista on vielä jäljellä. Sitten viikonloppuna voi hemmotella itseään jos viikkorahaa on vielä jäljellä, tai vaihtoehtoisesti joutuu elämään nuukasti jos alkuviikosta on törsännyt. Viikko on niin lyhyt aika että on paljon mielekkäämpää olla aina se muutama päivä nuukana kuin pidempi aika loppukuusta. Tällä tyylillä uskon että on myös paljon helpompi rajoittaa tuhlaamista, ja kasata isojakin säästöjä. Viikko on ihmismielen helpompi hahmottaa kuin kuukausi.

Moni, mm. lähes kaikki tuttavani, tekevät toisin päin, eli määrittävät etukäteen tavoitesäästösumman ja siirtävät sen säästötilille alkukuusta laskujen jälkeen. Tällä tyylillä kuitenkin menetetään viikkotasoinen helpommin hahmotettava budjetointi, sekä mahdollisesti menetetään herkkyys reagoida yllättäviin menoihin. Yllä kuvatulla viikkobudjetoinnilla on helppoa antaa enemmän käyttörahaa seuraavalle viikolle jos esim. tietää että autohuolto on edessä.

Onko kukaan siirtynyt tällaiseen viikkobudjetointiin? Kokemuksia? Onko tullut oltua tiukempi rahankäytössä?

3

348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beethooven

Takataskussa on miltei kaikki mikä veikkaukselta ylipäätänsä jäljellle nykyään jää.

• junttaa

Ja jos viikkorahasta jää jotain jäljelle, niin siirrä se säästötilille, äläkä törsää; saat jotain pahanpäivänvaraa itsellesi. Olet sitten todellakin tiukempi rahankäytössä. Paras olisi tietysti ensin siirtää rahaa säästötilille, viikkotilille jäisi hiukan vähemmän käytettäväksi.

Viikko on mun mielestä ehkä hiukan lyhyt aika, ei kai sun menot ole noin säännölliset. Toisaalta sulla raha polttaa näpeissä ja haluat siitä eroon mahdollisimman pian.

Säästössä oleva raha ei ole sinulta varsinaisesti pois, voit käyttää sitä isompiin hankintoihin, lomailuun tai odottamattomiin isoihin menoihin.

• roleetaari

Suosittelen käänteistä ajattelua! Älä säästä mutta kuluta vain TODELLISTEN tarpeittesi mukaan.
      Ne ovat yllättävän pienet ja rahaa jää kuluttamatta pienistäkin tuloista, täysin huomaamatta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2518
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1781
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      39
      1487
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      123
      1466
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      169
      1308
    6. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      157
      1268
    7. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1260
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1198
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1138
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      53
      1039
    Aihe