Lieksan uusi kuuma puheenaihe!!!!

onko.sittenkin.perää

Voiko olla totta mitä olen kuullut jo muutaman kerran ihmisten suusta. Jo Äitienpäivänä olin anoppilassa tuntu oleva<n kuumin puheenaihe kadoksissa< oleva kirkon aarteet. Viikon varrella on useampi tuttu ottanut ne keskustelun aiheeksi kun on satuttu nokikkain.
Sittarissa olen kuulut pari kertaa asiakkaiden puhuvan siitä keskenään.
Se oli kuitenkin kaiken huippu kun serkun perhe Lahdesta soitti ja kyseli voisinko lähteä heille mukaan metsään oppaaksi kun aikovat koko heinäkuun viettää Lieksassa aarrejahdissa.
Voisko joku kertoa missä tuo Heinävaara on kun en itse satu tietämään ja missä ne Piiroislouhet on ja missä Mäkrän ja Pärnän luolat. Niistä aikovat aloittaa?

133

2199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertokaa.jotka.tietää

      Mistä tuo aarrehuhu on oikein lähtenyt liikkeelle yhtä kuin alkanut. ja mistä nuo paikat on siihen keksitty Pärnä muut?

    • älkää-uskoko

      Muuan seniiliukko on vouhkannut tietävänsä jostain aarteesta, mutta mitään ei ole olemassa, ellette sitten usko sateenkaarenpäässä olevaan aarteeseen!
      Seniiliukko vain höynäyttää typeryksiä!

      • seniili.näkyy.peilistäsi

        Kyllä se seniliys on omassa päässäsi ei Kamuttaja sitä juttua aloittanut vaan aivan muut eikä hän ees heti vastannut mitään.


      • urtywyetyuji
        seniili.näkyy.peilistäsi kirjoitti:

        Kyllä se seniliys on omassa päässäsi ei Kamuttaja sitä juttua aloittanut vaan aivan muut eikä hän ees heti vastannut mitään.

        Ja sinä vajakki uskot aarresatuihin! Mene jonnekkin ja kuppauta pääsi jos se vaikka helpottaa oireitasi!


    • työkyri

      On tuosta puhuttu meillä töissäkin tuntuu herättäneen jonkinlaista mielenkiintoa.

    • Totuus_on_tässä

      "ja mistä nuo paikat on siihen keksitty Pärnä muut?"

      No johan nimikin sen sanoo että paikalliselta Pärnäsen korjaamollahan ne on keksitty ne, eli herra Kamuttajan horinoista. Ei sen kummempaa.

      • Qwertyui

        Eeihään Kamuttaja ole maininnut mitään paikkaan missä ne kamat vooissii ollaa. Valehelkaa lisää.


      • Totuus_on_tässä
        Qwertyui kirjoitti:

        Eeihään Kamuttaja ole maininnut mitään paikkaan missä ne kamat vooissii ollaa. Valehelkaa lisää.

        Elä ite valehtele!
        Kamuttaja on maininnut paikan useampaankin kertaan, mutta viestiketju on poistettu. Siinä samalla meni kopio Kansallismuseon lähettämästä sähköpostista joka kertoi ettei heillä ole mitään tietoa esillä olevasta "aarteesta."
        Sen verran tarkkaan on Suomen historian tapahtumat kirjattu niin kylistä, kaupungeista kuin maakunnista yleensä, että jos Kamuttajan väittämässä olisi edes jotain totuuksia, niin täydellä varmuudella se olisi jotain kautta kulkeutunut myös Kansallismuseon tietoon. Vaan kun ei ole, niin asiasta kannattaa turista hevosmiesten tietotoimistolla ja ABC -aseman tura-ukkojen keskuudessa. Niissä paikoissa se varsinainen totuus, tieto ja nerokkuus asuu, kuin myös erityisen sopiva kuulijakunta.
        Sano.


      • piiroislouhi
        Totuus_on_tässä kirjoitti:

        Elä ite valehtele!
        Kamuttaja on maininnut paikan useampaankin kertaan, mutta viestiketju on poistettu. Siinä samalla meni kopio Kansallismuseon lähettämästä sähköpostista joka kertoi ettei heillä ole mitään tietoa esillä olevasta "aarteesta."
        Sen verran tarkkaan on Suomen historian tapahtumat kirjattu niin kylistä, kaupungeista kuin maakunnista yleensä, että jos Kamuttajan väittämässä olisi edes jotain totuuksia, niin täydellä varmuudella se olisi jotain kautta kulkeutunut myös Kansallismuseon tietoon. Vaan kun ei ole, niin asiasta kannattaa turista hevosmiesten tietotoimistolla ja ABC -aseman tura-ukkojen keskuudessa. Niissä paikoissa se varsinainen totuus, tieto ja nerokkuus asuu, kuin myös erityisen sopiva kuulijakunta.
        Sano.

        Kyllähän sinä nyt valeen lykkäsit. Ei täällä ole kuin arvailtu missä ne esineet voisi olla, kamauttajan ainoa kommentti on ollut ettei kerro ja antaa niiden jäädä sinne missä ovat.
        Mistähän ne sinne museovirastoon olisi tiedot menny jos ei kukaan vartavasten ilmoita eikä tämä' ole varmasti ainut asia jota siellä ei tiedetä. Sinä kouhkaat omia olettamuksiasi että varmasti ne siellä tietää. Sieltähän se kamauttajan vainoaja taas ryömi kolostaan suu valheita vaahdoten.


    • ryetrertatrert

      Kertokaa koska tulette sitä aarretta etsimään ja minne, niin voidaan tulla nauramaan!

      • Totuus_on_tässä

        Eiköhän tuota sovi nauraa ihan aiheellisesti jo nyt, heti ja välittömästi. Turhaa on enää yhtään pidempään odotella kun etsintäretken tulos on selvillä jo ennen aloittamistakaan.


    • oikeat.paikat

      Kaikki kyseisestä aarteesta kirjoituissa viestiketjuissa mainituista paikoista ovat todellisia pielisjärveläisiä, nykyisin lieksalaisia paikkoja. Nimet ovat olleet käytössä jo satoja vuosia. Ei niitä S24 palstaa varten ole keksitty. Kannattaa tutustua todellisiin historian kirjoituksiin eikä pelkästään Wikipediaan ja ABC aseman tarinoihin.

      • sekoja.ovat

        Kyllä se on juuri ninkuin sanot kaikki paikat ovat todellisia. Olen lukenut Kamuttajan joka viestin tässä aarrekeskustelussa eikä' hän ole paikkaa maininnut sano vaan etten kerro saavat jäädä missä ovat. Naurettavaa vouhkaamista keksityillä väitteillä.


      • tinttan

        Missä ne sitten ovat kun ei mitään niistä löydy nykyisistä Lieksan kartoista. Jos olis todellisia niin kait ne olis kartoissa.


      • tanttan
        tinttan kirjoitti:

        Missä ne sitten ovat kun ei mitään niistä löydy nykyisistä Lieksan kartoista. Jos olis todellisia niin kait ne olis kartoissa.

        Voiko joku olla noin tyhmä tai no näköjään voi olla.


    • Howkin.Jimmy

      Kyllä nyt on ratkennu miun ongelma kuins vietän pitkän kesälomani Lieksassa.
      Saaressa se aarre on. Olivat Huilimoisovaarini kera sitä piilottamassa Pielisen erääseen saaareen. Miulla on nyt selkkee taju jo tuosta. Hankkimapäätökseksi muodostunnees miinaharavastki, kiitos monipuolisen palstakeskustelujenne. Uskon että varsinaisen kätkökohteena olevan saaren osoittautuessa liian haastelliseks, vaihdan miinaharavan vaappuvapaan ja uistelen kymmenkiloista lohta, joka on tiettävästi nähty samojen saarien kalastajien nylonverkoissa, mutta on piässynnä ainna karkkuun kuis ryhävalas, mutta iha pelastamatta. Senni aion siinä sivussa kalastella.
      Sitte ruppeen haravoimmaan noita lähisaaria.

    • Olen.Kamuttaja

      Koettakaa nyt rauhoittua siitä aarrevimmasta.
      Jos ne kirkon kadonneet tavarat ovat siellä missä arvelen, niin sieltä niitä ei kukaan teistä löydä.

      Paikasta en ole täällä kertonut, se on aivan varma, enkä tule kertomaan.
      Arvailuja täällä on näkynyt olevan.
      Museovirastolta meni tieto sivu suun, koska Onni E. Koponen ei tullut haastattelemaan aikoinaan ukkiani, vaikka monta kertaa sanoi, että ensi kesänä.
      Kun ukki kuoli, niin O E K harmitteli kun lykkäsi liian kauan, koska ukilla oli paljon vanhaa tietoa, josta osan olen tuonut täälläkin esiin, kuten monta muuta vanhaa asiaa joista en ole täällä kirjoittanut.
      Kuitenkin palstan poistolinja alkoi risoa liikaa joten lopetin enemmän kirjoittelun.
      Onneksi ukki kertoi minulle kyseisen kätköpaikan,, minä kävin tarkistamassa sen, ja näin, että jotain siellä on, mutta en hyvästä syystä vienyt tutkimustani loppuun asti.

      Paikkaa tai aluetta en kerro, muuta kuin Lieksan aluella on.

      Todistele en mitenkään, mutta sanon vain etei niitä löydä, ellei tiedä mistä etsiä, ja sittenkin on vaikeaa paikallistaa tarkka paikka.
      Sinne ne jää, ja saavat jäädä.

      • Minä olin tuo äskeinen, mutta ei taas hyväksynyt nimimerkkiäni.
        Olenkohan jossain boikotissa?


      • naakanketale

        "Onneksi ukki kertoi minulle kyseisen kätköpaikan,, minä kävin tarkistamassa sen, ja näin, että jotain siellä on, mutta en hyvästä syystä vienyt tutkimustani loppuun asti."

        Öööh, nyt en ymmärrä enää yhtään. Miksi et ole vienyt myöhemmin tai vie vaikka nyt. Mikä estää, olisihan vanhojen kirkon kalleuksien löytyminen kova juttu. Oletko kertonut kätköpaikan kenellekään vai häviääkö tieto sinun mukanasi ?


      • naakanketale kirjoitti:

        "Onneksi ukki kertoi minulle kyseisen kätköpaikan,, minä kävin tarkistamassa sen, ja näin, että jotain siellä on, mutta en hyvästä syystä vienyt tutkimustani loppuun asti."

        Öööh, nyt en ymmärrä enää yhtään. Miksi et ole vienyt myöhemmin tai vie vaikka nyt. Mikä estää, olisihan vanhojen kirkon kalleuksien löytyminen kova juttu. Oletko kertonut kätköpaikan kenellekään vai häviääkö tieto sinun mukanasi ?

        No terve sinulle!
        Olenkin ihmetellyt miksi et kirjoita tänne, vaikka sinulla olen huomannut, on todella paljon tietoa.
        Kiva kuulla sinusta täälläkin, eikä vain siellä Historia puolella.

        Taitaa olla samaa syy kuin minulla, miksi et paljon tänne kirjoita, = älyttömät poistot!

        Sinulle vastaan, koska olet asiakirjoittaja.
        Syitä miksi en vienyt silloin, enkä myöhemminkään tutkimuksiani loppuun.
        Minä en tavoittele tunnettavuutta, vaikka tiedän kirkon kalleuksien löytymisen olevan kova juttu.
        Toisekseen en tiedä kenelle ne nyt kuuluisivat, joten ajattelin, että antaat olla.
        Sitten sekin ettei niitä saa sieltä aivan paljain käsin, ja lisäksi tarvitaan välineitä, mutta tapaturmien riski on silti suuri.
        Olen kertonut vanhimalle pojalleni paikan (tai alueen) suunilleen, mutta tarkka paikka pitäisi olla näyttämässä, eikä terveyteni salli enää pitkiä matkoja, eikä vaikeita maastoja.

        Tuon aarrejutun ovat muut keksineet, minä vain uskon tietäväni noiden tavaroiden kätköpaikan, se onko ne aarteita arvioikoon muut.

        Hyvää kesää sinulle Naakanketale, toivoo tietomäärääsi ihmettelevä Kamuttaja.


    • Elämän kulussa on sekä suurta, että pientä. Lukiessani edellistä, osasin jo päätellä tasosta kirjoittajan. Me kaikki olemme osatekijöitä täällä todella suuressa maailmassa. Jopa universaalisesti. Eivät omat ymmärtämättömät tekemisemme, eivät myöskään ymmärtämättömät aatteemme tällä palstalla kovin ratkaise kaiken maapallon ongelmia.

      Aika jossa elämme, ei ole yksilöstä kiinni. Se on laajasta näkemyksestä kiinni. Yhtäkään poliittista puoluetta en pidä laajan näkemyksen kiinni pidosta pätevän pitävänäni. Tuulen leijoja ovat.
      Minä olen ainoastaan, eläkkeelle siirtyessäni, puutarhaihminen kirjoille? Tai kasveille. Ehkä koneille? Kyllä on onneksi haasteita;)

      Hämmennän kohteliaasti.

    • oppikaa-tästä

      Kolme juttua tähän:
      - mihinkään tunnettuun paikkaan kuten Piiroislouhelle niitä ei olisi viety, jos on viety minnekään, koska paikalliset rosvot olisivat ne heti nyysineet
      - Ison Vihan jälkeen tavarat olisi haettu pois, ei niitä minnekään kätköihin olisi jätetty lojumaan
      - miksi kirkon asioita olisi piiloteltu ajallisesti niin äskettäin, että joku olisi tavannut niistä tietävän. Jos jotain on piilotettu niin Ison Vihan aikaan eikä kenenkään ukki olisi elänyt niin kauan, että olisi ollut niistä kertomassa enää 1900-luvulla

      • minäpä-kerrron

        Jos kätköstä olisi ollut muistitieota kautta vuosisatain niin kaiketi kirkko olisi aarteensa pois hakenut. En ymmärrä koko tätä aarre-höpinää, ihan p...seestä hölmöjenvedätystä.


      • ei.kulkenu.ei
        minäpä-kerrron kirjoitti:

        Jos kätköstä olisi ollut muistitieota kautta vuosisatain niin kaiketi kirkko olisi aarteensa pois hakenut. En ymmärrä koko tätä aarre-höpinää, ihan p...seestä hölmöjenvedätystä.

        Eipä tainnut kirkon viskaaleilla olla muistitietoa nehän vaihtui aina. Ei kulkenut virat isältä pojalle.


      • Piiroislouhinen

        Opihan sinä tästä.
        -ei tainnut olla Piiroislouhi tunnettu paikka koska siellä piileskeltiin viranomaisiakin, eikä kukaan ole sanonut niiden esineiden olevan Piiroislouhilla.
        - olitko sinäkään kuullut koko paikasta ennen kuin Kamuttaja kirjoitti siitä?
        - miten Iso Viha liittyy asiaan?
        - ei kai muita noin tyhmiä ole kuin sinä, että kuvittelee vain jokun silloin eläneen tietäneen paikan.
        - oletkos kuullut tiedon kulkevan isältä pojalle?


      • olet-sinä-tyhmä
        Piiroislouhinen kirjoitti:

        Opihan sinä tästä.
        -ei tainnut olla Piiroislouhi tunnettu paikka koska siellä piileskeltiin viranomaisiakin, eikä kukaan ole sanonut niiden esineiden olevan Piiroislouhilla.
        - olitko sinäkään kuullut koko paikasta ennen kuin Kamuttaja kirjoitti siitä?
        - miten Iso Viha liittyy asiaan?
        - ei kai muita noin tyhmiä ole kuin sinä, että kuvittelee vain jokun silloin eläneen tietäneen paikan.
        - oletkos kuullut tiedon kulkevan isältä pojalle?

        -kyllä se oli kansalle tunnettu paikka
        - olen tuntenut ja tiennyt Piiroislouhet jo ihan kakarasta asti ja tiedän nimen syntyhistorian
        - Iso Viha liittyy sikäli, että se on ainoa aika Suomen historiassa kun kirkkojen aarteita on tarvinnut piilotella. Jos sinulla on mielessäsi jokin paremmin sopiva aika niin kerro toki
        - jos tietoa olisi kulkenut isältä pojalle niin aarteet olisi jo aikaa sitten kaivettu ylös. Miksi olisi jätetty kaivamatta ?


    • TosiKuinVesiMelkein

      Törönkarilla on piilotettuna sinne louhikkoon se sibeliuksen vanha piano jota se soitteli siellä monolan rantasaunallaan! Oli kolille mennessä pudonnut se piano veneestä, ja olivat sitten uimalla sen vieneet törönlkarille? Ukkini sen minulle näytti, mutta en hyvistä syistä sitä heti tutkinut ja sinne se jäi!
      Myöhemmin kuulin että kalamiehet oli sen pilkkonut nuotiopuiksi!

      • Veli_todistaa

        Ei pelkästään Sibeliuksen piano, vaan itse Sibeliuskin on piilotettu Törönkarille!
        Kuulin kauan sitten tämän ukkini kertoman salaisuuden -jota ymmärrettävistä syistä ei ole kovin laajalti levitelty- eli hän oli sen aikainen viimeinen elossa oleva henkilö jolla oli tästä tieto ja se siirtyi minulle.
        Tietty radion toimittaja oli useaa kertaan luvannut tulla haastattelemaan nyt jo edesmennyttä ukkiani, mutta haastateltava oli juuri muuttanut sinne mistä häntä ei maalliset kysymykset enää tavoittaneet, kun toimittaja sai viimein matkustettua paikkakunnalle.
        Tiedän kyllä tarkan paikan jota on erittäin vaikea etsiä vaikka sen tietäisikin, ja mahdoton löytää ellei ole tarkempaa tietoa. Kävin tarkistamassa asian paikkansapitävyyden joitakin vuosia sitten jolloin sain todisteet asialle eli näin siellä jotakin, mutta en halua tarkemmin asiaa selitellä. Jääkööt sinne ikuisiksi ajoiksi. Törönkarille.
        Lukijoiden joukossa saattaa olla niitä jotka epäilevät kirjoitukseni todenperäisyyttä, mutta se on kokonaan heidän vapaasti valittavissa uskoako vai ei. Minä tiedän mitä olen kuullut ja varmasti erittäin täysijärkisenä myös omin silmin nähnyt Törönkarilla, joten on aivan sama mitä mieltä muut ovat asiasta.


      • menikö.pisut.housuun
        Veli_todistaa kirjoitti:

        Ei pelkästään Sibeliuksen piano, vaan itse Sibeliuskin on piilotettu Törönkarille!
        Kuulin kauan sitten tämän ukkini kertoman salaisuuden -jota ymmärrettävistä syistä ei ole kovin laajalti levitelty- eli hän oli sen aikainen viimeinen elossa oleva henkilö jolla oli tästä tieto ja se siirtyi minulle.
        Tietty radion toimittaja oli useaa kertaan luvannut tulla haastattelemaan nyt jo edesmennyttä ukkiani, mutta haastateltava oli juuri muuttanut sinne mistä häntä ei maalliset kysymykset enää tavoittaneet, kun toimittaja sai viimein matkustettua paikkakunnalle.
        Tiedän kyllä tarkan paikan jota on erittäin vaikea etsiä vaikka sen tietäisikin, ja mahdoton löytää ellei ole tarkempaa tietoa. Kävin tarkistamassa asian paikkansapitävyyden joitakin vuosia sitten jolloin sain todisteet asialle eli näin siellä jotakin, mutta en halua tarkemmin asiaa selitellä. Jääkööt sinne ikuisiksi ajoiksi. Törönkarille.
        Lukijoiden joukossa saattaa olla niitä jotka epäilevät kirjoitukseni todenperäisyyttä, mutta se on kokonaan heidän vapaasti valittavissa uskoako vai ei. Minä tiedän mitä olen kuullut ja varmasti erittäin täysijärkisenä myös omin silmin nähnyt Törönkarilla, joten on aivan sama mitä mieltä muut ovat asiasta.

        Onneksi olkoon esiteini sinusta voi tulla joskus jopa ihminen joka osaa itse takamuksensa pyyhkiä. Se on hyvä taito sitten kun äitees on liian vanha pyyhkimään niin ei sinun tarvitse naapuriin mennä pyyhittämään.


      • etsi-etsi
        menikö.pisut.housuun kirjoitti:

        Onneksi olkoon esiteini sinusta voi tulla joskus jopa ihminen joka osaa itse takamuksensa pyyhkiä. Se on hyvä taito sitten kun äitees on liian vanha pyyhkimään niin ei sinun tarvitse naapuriin mennä pyyhittämään.

        Ja sinusta voi tulla maanmainio aarteenetsijä jonka kuka tahansa saa höynäytettyä höpinoillään!


      • Tämä_on_todettu
        etsi-etsi kirjoitti:

        Ja sinusta voi tulla maanmainio aarteenetsijä jonka kuka tahansa saa höynäytettyä höpinoillään!

        Niitä on liikkeellä... Idiootit haluaa uskoa kaikenlaisia houreita ja kun joku sitten vähääkään vihtuilee asiasta, kyllä ne niin kovasti mielensä siitä sitten pahoittavat.


    • Eräs.kirkon.aktiivi

      Pyydän kohteliaimmin voisiko nimimerkki Kamuttaja ottaa yhteyttä tänne https://www.lieksanseurakunta.fi/kirkkoherranvirasto ja kertoa mahdollisesti tietävänsä vuosisatoja kadoksissa olleiden esineiden kätköpaikan. Uskon meidän voivan kerätä joukon vapaaehtoisia etsijöitä, ja voisimme koota rahoituksen siihen.
      Olisitte kaikesta vastuusta vapaa mahdollisten epäonnistumisten suhteen, ja voisimme ehkä koota hieman rahaa pieneen palkkioon, jos jotain löytyy.
      Olisimme kovasti kiitollisia yhteydenotostanne. Meitä on jo pieni ryhmä jota asia kiinnostaa, mutta emme ole puhuneet asiasta vielä virastossa.
      Kesäterveisin pieni joukko kirkon aktiiveja.

      • saas.nähdä

        Nyt odotetaan mielenkiinnolla mitä Kamuttaja vastaa?


      • haukkunee-meidät

        Taisipa tulla hiljasta Kamuttajan suunnalla kun pitäisi alkaa tosiasioihin. Mitähän keksii verukkeeksi.


      • Vastaan myöhemmin tarkemmin, kaksi vastaustani on jo kadonnut, lyhyellä aikaa<.
        Joko tekniikassa on vikaa, tai ylläpidostakohan johtuu?


      • nykänen
        kamuttaja kirjoitti:

        Vastaan myöhemmin tarkemmin, kaksi vastaustani on jo kadonnut, lyhyellä aikaa<.
        Joko tekniikassa on vikaa, tai ylläpidostakohan johtuu?

        Ei muuta kuin olet YP:n mustalla listalla ja kiusanhenget sitä avustaa. On kyllä raukkamaista touhua.


      • kiäkkänä
        kamuttaja kirjoitti:

        Vastaan myöhemmin tarkemmin, kaksi vastaustani on jo kadonnut, lyhyellä aikaa<.
        Joko tekniikassa on vikaa, tai ylläpidostakohan johtuu?

        No jo onkin outoa touhua ei ihme kun asiakirjoittajat ovat kadonneet jos tuollainen homma on koko ajan päällä.


      • älä-meille-kerro
        kamuttaja kirjoitti:

        Vastaan myöhemmin tarkemmin, kaksi vastaustani on jo kadonnut, lyhyellä aikaa<.
        Joko tekniikassa on vikaa, tai ylläpidostakohan johtuu?

        Kamuttaja hyvä, ei sinutn tarvitse meille mitään vastata. Riittää kun otat heti maanantaina yhteyttä seurakuntaan ja lopun me luemme sitten Lieksan Lehdestä ja näiltä sivuilta.
        Vaikeaa kun on kuvitella että mikään todellinen seikka estäisi sinua kertomasta seurakunnalle missä vanhat kirkkohopeat ym ovat.


      • ei.seurakunnalle
        älä-meille-kerro kirjoitti:

        Kamuttaja hyvä, ei sinutn tarvitse meille mitään vastata. Riittää kun otat heti maanantaina yhteyttä seurakuntaan ja lopun me luemme sitten Lieksan Lehdestä ja näiltä sivuilta.
        Vaikeaa kun on kuvitella että mikään todellinen seikka estäisi sinua kertomasta seurakunnalle missä vanhat kirkkohopeat ym ovat.

        Lieksan seurakunnalle ei tarvitse kertoa yhtään mitään. Seurakunta on Suomen rikkain maan suurimman metsäomaisuuden takia. Enempää rikkauksia se ei enää tarvitse, kun se ei osaa käyttää oikein nykyisiäkään rikkauksiaan. Laskuttaa se kyllä osaa kaikista palveluistaan verojen keruun lisäksi. Hautausmaalla kasteluvesi näytti olevan vielä toistaiseksi ilmaista.


      • Kehoittaisin_näin
        ei.seurakunnalle kirjoitti:

        Lieksan seurakunnalle ei tarvitse kertoa yhtään mitään. Seurakunta on Suomen rikkain maan suurimman metsäomaisuuden takia. Enempää rikkauksia se ei enää tarvitse, kun se ei osaa käyttää oikein nykyisiäkään rikkauksiaan. Laskuttaa se kyllä osaa kaikista palveluistaan verojen keruun lisäksi. Hautausmaalla kasteluvesi näytti olevan vielä toistaiseksi ilmaista.

        Pieni se on pienikin kiusa, eli erotkaa kirkosta niin eivätpä ainakaan sitä kautta kerää veroja eikä varoja huuhaahuru-toimintansa ylläpitoon.

        https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/


      • ihan-itkettää
        kamuttaja kirjoitti:

        Vastaan myöhemmin tarkemmin, kaksi vastaustani on jo kadonnut, lyhyellä aikaa<.
        Joko tekniikassa on vikaa, tai ylläpidostakohan johtuu?

        Kuyllä kamuyrittää kovasti vastata muttaa kun ei onnistu. Surkea kohtalo kerrassaan.


    • TosiKuinVesiJaPitääKuinS

      Löydätte sen aarteen seuraavan sateenjälkeen sieltä sateenkaaren päästä!

    • VarmaTieto

      Ne on piilossa Monolan aitassa tai sitten rassen ruuhessa.

      • rupeaa.selviämään

        Alkaa polttaa! Aarre saattaa todellakin olla Monolan aitan sähkökeskuksen valepohjan takana, jonne se piilotettiin parisataa vuotta sitten. Kyllä sinne muutama pikari ja lautanen mahtuu. Remonttimiehetkään eivät sitä ole löytäneet viime vuosina aitalla puuhastellessaan.


    • mokkavarastolla

      Tai suvakkiämmien mokkavarastossa märäjälahden vokissa!

    • liian.iso.jäsenmaksu

      Verotietojeni mukaan olen maksanut kymmenyksiä kirkolle työssä ollessani vuodessa noin 1000 euroa. Kaikkiaan kirkko on niistänyt tilipussiani vuosikymmenien aikana kymmenien tuhansien eurojen verran.

      Mitä minä olen saanut kirkolta itselleni noilla kymmenillä tuhansilla euroilla? En unohda tietenkään avioliittoon vihkimistä, lasteni kastamista ja rippikoulua sekä muutamia joulukirkkoja. Toivottavasti kirkko on sijoittanut maksamani kymmenykset kannattavasti myös loppuelämääni ajatellen. Vai onko? Taannoin joku viisas kirkonmies kertoi, että kirkosta eronnut on häpeäksi kirkolle. Miksi on? Mielestäni kymmenysten maksamisen lopettaminen ei tarkoita uskosta luopumista. Se tarkoittaa vain jäsenmaksun maksamisen lopettamista syystä tai toisesta.

      Ihmettelen suuresti, miksi valtio kerää jäsenmaksun kirkon pappien ja piispojen puolesta. Miksi se on valtion tehtävä? Valtion pitäisi pysyä puolueettomana kaikkien uskontojen suhteen.

      Toivottavasti kymmenysten periminen siirtyy takaisin kirkolle, jonne se kuuluu ja jäsenyys tulee vuosittain katkolle kuten muissakin jäsenmaksua perivissä järjestöissä.

      Jäsenmaksun suuruus ja taivaspaikan saaminen ei saa olla mitenkään sidoksissa ansiotuloihin, vaan kukin jäseneksi halunnut ja hyväksytty 18 vuotta täyttänyt Suomen kansalainen halutessaan maksaa kunakin vuonna saman summan. Kohtuullinen vuosimaksu voisi olla enintään 50 euroa.

      Kirkon tulisi myös aktiivisesti pitää huolta jäsenistään ja aktivoida heitä, jotta he pysyisivät mukana toiminnassa vuodesta toiseen. Joka jättää maksun maksamatta, se jää pois jäsenyydestä. Jokainen voi tietenkin vapaaehtoisesti maksaa yritykselle nimeltä Kirkko niin paljon kuin haluaa ja antaa sille vaikka koko omaisuutensa, jos siltä tuntuu.

      Suomen valtionkirkolla on miljardien suuruinen omaisuus. Siitä pitäisi kirkon pitää aktiivisesti huolta. Lieksan ev.lut.seurakunnalla on Suomen suurin metsäomaisuus.

      En kuulu enää mihinkään kirkkoon.

    • Eräs.vaan

      Kamuttajana en uskoisi tuota yhteydenottopyyntöä seurakunnalle ensinkään. Se on pelkkä tämän palstan joku höynäyttäjä, leikkijä, tällä asialla palstaviihdykkeekseen.

      • kamulle-kalliiksi

        Mitä hörhö horiset. Tottakai jo laki määrää löytäjän kertokmaan jos tietää arvokkaasta omaisuudesta, joka on kateissa. Varsinkin kun kyseessä on julkinen omaisuus, kirkkohan on julkinen laitos.
        Jos kamu ei tee itse mitään niin minä otan yhteyttä seurakuntaan. Saavat selvitää onko vanhoja arvoesineitä hukassa ja sitten viranomainen kysyy kamulta mitä hän tietää. Jos tietää mutta ei kerro viittaa se aikomukseen pitää arvoesineet itsellään. Eiköhän siinä jo jokin rikosnimikekin täyttyne.


      • mahdoton.tehtävä
        kamulle-kalliiksi kirjoitti:

        Mitä hörhö horiset. Tottakai jo laki määrää löytäjän kertokmaan jos tietää arvokkaasta omaisuudesta, joka on kateissa. Varsinkin kun kyseessä on julkinen omaisuus, kirkkohan on julkinen laitos.
        Jos kamu ei tee itse mitään niin minä otan yhteyttä seurakuntaan. Saavat selvitää onko vanhoja arvoesineitä hukassa ja sitten viranomainen kysyy kamulta mitä hän tietää. Jos tietää mutta ei kerro viittaa se aikomukseen pitää arvoesineet itsellään. Eiköhän siinä jo jokin rikosnimikekin täyttyne.

        Pelkkää horinaa. Puhelimellako viranomainen kysyy, vai sähköpostilla? Vai kotonako käy? Entäpä jos viranomaisella ei ole Kamuttajan yhteystietoja. Melkoinen etsiskely siitä tulee. Olisiko hän Vilho Kamuttaja, Tahvo Kamuttaja, Einari, Olli vai Simeoni? Entäpä jos hän onkin Mauno Äyräpää Karjalan kannakselta?


      • et-tiedä-mitään
        mahdoton.tehtävä kirjoitti:

        Pelkkää horinaa. Puhelimellako viranomainen kysyy, vai sähköpostilla? Vai kotonako käy? Entäpä jos viranomaisella ei ole Kamuttajan yhteystietoja. Melkoinen etsiskely siitä tulee. Olisiko hän Vilho Kamuttaja, Tahvo Kamuttaja, Einari, Olli vai Simeoni? Entäpä jos hän onkin Mauno Äyräpää Karjalan kannakselta?

        "Entäpä jos viranomaisella ei ole Kamuttajan yhteystietoja."

        Kone ja koneen osoite eli tilaaja löytyy operaattorin kautta hetkessä ellei kirjoita Thor-verkon kautta.


      • mahdoton.tehtävä kirjoitti:

        Pelkkää horinaa. Puhelimellako viranomainen kysyy, vai sähköpostilla? Vai kotonako käy? Entäpä jos viranomaisella ei ole Kamuttajan yhteystietoja. Melkoinen etsiskely siitä tulee. Olisiko hän Vilho Kamuttaja, Tahvo Kamuttaja, Einari, Olli vai Simeoni? Entäpä jos hän onkin Mauno Äyräpää Karjalan kannakselta?

        Nyt sinä onneton paljastit minut Mauno Äyräpään Karjalan kannakselta!


      • et-tiedä-mitään kirjoitti:

        "Entäpä jos viranomaisella ei ole Kamuttajan yhteystietoja."

        Kone ja koneen osoite eli tilaaja löytyy operaattorin kautta hetkessä ellei kirjoita Thor-verkon kautta.

        En kirjoita Thor- verkon kautta.
        Minä ostin juuri viime viikolla uuden Muikkuverkon jonka kautta nyt kirjoitan, joten eikun jäljittämään Puruvedelle muikkuaikaan.


    • Eräs.vaan

      Nimenomaan on pelkkää horinaa. Tällaisen palstan puolitotuudet tai liekkiepätodet eivät kovin viranomaisia kiinnosta. kamuttajan en rikkaa ristiin laittaisi, ellei itse tahdo. Lailliseen edesvastuuseen on turha väittää hänen joutuvan. Olette aika kömpelöitä, osa teistä, kaivamaan totuutta asioissa tai esineistä esille;)

    • Apostolien.tekoja

      Sukukalleudet ovat kätkettyinä Lieksassa. Varma tieto luotettavalla taholta.

      • Erno___Susimaa

        Kamuttaja on kaivanut aarteet ylös jo kauan sitten ja piilottelee niitä omissa kätköissään.
        Sain kuitenkin hankkiuduttua kamuttajan kaveriksi ja sitä kautta salakuvattua asiaan liittyvän todisteen peilin taakse kätketyllä kameralla, joten tässäpä tämä nyt sitten on muidenkin nähtävillä.

        https://lyhyt.fi/Roc6ZGox7X

        TV2 -kanavalla on juuri meneillään sopivasti ohjelma "Operaatio Kultakuume" ..kuinkas sattuikaan.


      • Eräs.vaan
        Erno___Susimaa kirjoitti:

        Kamuttaja on kaivanut aarteet ylös jo kauan sitten ja piilottelee niitä omissa kätköissään.
        Sain kuitenkin hankkiuduttua kamuttajan kaveriksi ja sitä kautta salakuvattua asiaan liittyvän todisteen peilin taakse kätketyllä kameralla, joten tässäpä tämä nyt sitten on muidenkin nähtävillä.

        https://lyhyt.fi/Roc6ZGox7X

        TV2 -kanavalla on juuri meneillään sopivasti ohjelma "Operaatio Kultakuume" ..kuinkas sattuikaan.

        Ihan viehättävä kuva. Siinä on hyväntahtoisen pirun sarvet, kuulevat korvat ja nenärengas, jossa ei ole talutusnarua. Naurattaa hieman.
        Ajatelkaa ylösnousemusta laajemmin, kaivamatta, vaikka ohi on jo pääsiäinen. Olettepas melko veitikoita;)


      • Eräs.vaan
        Eräs.vaan kirjoitti:

        Ihan viehättävä kuva. Siinä on hyväntahtoisen pirun sarvet, kuulevat korvat ja nenärengas, jossa ei ole talutusnarua. Naurattaa hieman.
        Ajatelkaa ylösnousemusta laajemmin, kaivamatta, vaikka ohi on jo pääsiäinen. Olettepas melko veitikoita;)

        Ai niin. En nyt kakkoselle jouda. Katson kiekkoa.


      • djfhjhffrtyui

        Onhan ne sukukalleudet itsekullakin,,,housussa!


      • kamuttajaltavaikuttaa
        Eräs.vaan kirjoitti:

        Ihan viehättävä kuva. Siinä on hyväntahtoisen pirun sarvet, kuulevat korvat ja nenärengas, jossa ei ole talutusnarua. Naurattaa hieman.
        Ajatelkaa ylösnousemusta laajemmin, kaivamatta, vaikka ohi on jo pääsiäinen. Olettepas melko veitikoita;)

        Juu, siinä se kamuttaja on pelin eissä aarteisiin pukkeutuneena vissiinki jonkun juhlapäivän kunniaks.


    • Yritän taas vastata.
      Jotenkin en oikein pidä aitona tuota pyyntöä, onkohan joku laittanut sen, muuten vain.
      Paistaa hieman liikaa läpi sellainen, ettei ole "tosi kyseessä" vaan jotain muuta.

      Jos esim. Lieksan lehdessä joku kirkon virkailija esittää saman, tai seurakunnan sivuilla, niin sitten pidän sitä kiinnostusta totena.
      "Koulutuksen tässä vaiheessa" jään hiljaa sivusta seurailemaan, mitä tapahtuu, ja kenen toimesta.
      Ei ne esineet ole harrastelijoiden löydettävissä, kun ei niitä aivan taimikauhalla saa esiin.

      • naakanketale

        "Jos esim. Lieksan lehdessä joku kirkon virkailija esittää saman, "

        Miksi seurakunnan pitää niitä kysyä ? Jos sinulla on varma tieto arvokkaasta ja kateissa olevasta seurakunnan omaisuudesta niin eikö sinun itsesi kuulu lakien ja yleisen rehellisyyden nimissä ottaa yhteyttä sinne päin ja kertoa tietosi ja toimia niin, että seurakunta saa omansa takaisin. Mitä ihjmeen peliä tuo on, että seurakunnan pitää kysyä ensin tai muutoin pidät ne itse ?

        Olen pitänyt sinua rehellisenä ja normaalina ihmisenä mutta tuollainen venkoilu panee mietteliääksi. Yksi mahdollisuus on tietenkin se, että juttusi ukkisi kertomasta aarteesta on pelkkää soopaa, sen kuin vaan tarinoit.


      • aivan-uskomatonta

        "sitten pidän sitä kiinnostusta totena."

        Mitä tuo nyt on, luuletko että seurakunta ei olisi kiinnostunut saamaan takaisin ikivanhat arvoesineensä? Että olisi vain feikkikiinnostunut ajatellen, että olkoot missä ovat, saa löytäjä pitää.


    • Eräs.vaan

      Hyvä naakanketale. Esitä se lain kohta minkä nojalla nuo ovat enää kenenkään omaisuutta. Yleisestä rehellisyydestä sen verran, että kuuluta sitä mieluusti meidän poliitikoille, tutkiville ja päättäville viranomaisille nykyaikana. Tämänkaltaisella palstalla teet siinä pahan hutilyönnin.

      • ota-ripuliisi-lääkettä

        "Esitä se lain kohta minkä nojalla nuo ovat enää kenenkään omaisuutta."

        Puhut ripulia. Pääsääntö ja lähtökohta on se, että ovat omistajansa omaisuutta. Esitä itse lainkohta, että löytäjä saa pitää. On myös sekin lainkohta, että yli 100 v vanhat maasta yms. löytyvät arvoesineet on velvollisuus luovuttaa Kansallismuseolle ja se saa ne pitää. Ilmeisesti saa löytöpalkkion.

        Mistään et hanu löydä lakia, että löytäjä saisi pitää löytämänsä arvoesineet. Ne on vietävä jo omistajalle, jos se on tiedossa, tai poliisiviranomaiselle tai otettava yhteys Kansallismuseoon. Kaikesta muusta joutuu leivättömän pöydän ääreen vaikka kuinka ruikuttaisit ripuliasi.


      • ota-ripuliisi-lääkettä

        "Yleisestä rehellisyydestä sen verran, että kuuluta sitä mieluusti meidän poliitikoille, tutkiville ja päättäville viranomaisille"

        Jos jokin noista vie arvo-omaisuutta ja jää siitä kiinni niin häkki heilahtaa. Vai meinaatko, että vain noiden tahojen kuuluu olla ainoina rehellisiä, kansa saa toisiltaan rosvota mielinmäärin. Itse löysin vuosi sitten arvokasta omaisuutta Lieksan keskustasta ja toimitin sen reilusti oikealle omistajalle. Sinunko mielestä tein tyhmästi, olisin voinut pitää kun en ole poliitikko tai viranomainen ?


    • naakanketale

      Ettekö te tyhmät tajua mikä maanvaiva ja mitään tietämätön ällöttävä häirikkö tuo kamuttaja on. Sen on jo ylläpitokin todennut koska poistaa hänen kirjoituksensa heti kun pyydän ei vaadi selitystäkään.

    • Ginisorsa

      Eräs.vaan
      21.5.2018 11:32
      Hyvä naakanketale. Esitä se lain kohta minkä nojalla nuo ovat enää kenenkään omaisuutta


      Sopiiko jonkun muunkin vastata kysymykseesi kuin naakanketale?


      Yle:

      Yli sata vuotta vanhat esinelöydöt pitää ilmoittaa Museovirastolle ja ne kuuluvat valtiolle. Voiko joku kuitenkin laillisesti omistaa muinaisesineen ja laittaa sen vaikka myyntiin?

      – Jos se on irtain muinaisesine, joka ei liity mihinkään kiinteään muinaisjäännökseen, se kuuluu valtiolle lunastuksenvaraisesti. On mahdollista, että valtio ei lunasta sitä. Silloin löytäjä saa sen pitää, ja se on hänen omaisuuttaan. Jos yli satavuotiaan esineen omistaja on tiedossa, ne eivät ole valtiolle kuuluvia muinaisesineitä. Mutta arkeologiset muinaisesineet, joille ei tietenkään ole enää omistajaa, ne on toimitettava Museovirastolle, joka päättää kuuluvatko ne automaattisesti valtion kokoelmiin vai lunastetaanko ne

      • Huuhyy

        Löydöt on ilmoitettava mutta ei niitä ole kukaan vielä löytänyt yksi vain tietää paikan sitä tietoa ei laki koske.


      • noin.se.menee
        Huuhyy kirjoitti:

        Löydöt on ilmoitettava mutta ei niitä ole kukaan vielä löytänyt yksi vain tietää paikan sitä tietoa ei laki koske.

        Juuri noin.


    • Erkin.lapsenlapsi

      Minun ukki Erkki Utriainen jo kauan sitten kuollut kertoi että Riikolanlampi kätkee salaisuuden. Kun kysyin missä siellä hän sanoi "saaressa". En tiedä koko lammesta mitään enkä missä se tarkemmin ottaen on kun asun Hesan seudulla enkä siitä onko siinnä saarta.
      Kamuttaja ei ole ainoa joka tietää siitä joten jos tuollainen paikka on olemassa niin lapiot ja kanget käteen ja eikun sinne.

      • Ei.kirkonhopeita

        On siellä saari ja saareen on piilotettu vain kirkonkellot.


      • on.sukua

        tarkotatko maalarimestari erkki utriaista


      • kamuttajan.eno
        on.sukua kirjoitti:

        tarkotatko maalarimestari erkki utriaista

        Ei Lieksassa ole koskaan asunut sen nimistä maalarimestaria se on varma. Ainoa mestari joka on siellä ollut suurmestari kamuttaja virvelinheitossa ja paistinpannulla kahvin keitossa.


      • Partalanmäeltä
        kamuttajan.eno kirjoitti:

        Ei Lieksassa ole koskaan asunut sen nimistä maalarimestaria se on varma. Ainoa mestari joka on siellä ollut suurmestari kamuttaja virvelinheitossa ja paistinpannulla kahvin keitossa.

        Kyllä asui Partalanmäellä ja hänellä oli paljon penskoja tunsin pari.


      • sämpä
        Partalanmäeltä kirjoitti:

        Kyllä asui Partalanmäellä ja hänellä oli paljon penskoja tunsin pari.

        Erkin poika Tuomo oli koulukaveri ja muutenkin kaveri missä lei nykyään.


      • Sämpä

        Onko siinnä vastapäät Partalanmäkeä Saavankallioilla mitään luolaa?


      • sämpä kirjoitti:

        Erkin poika Tuomo oli koulukaveri ja muutenkin kaveri missä lei nykyään.

        Tuomo oli ainakin joskus autokoulun opettajana Hyvinkäällä.
        Tapasin häntä joskus sattumalta.


      • Sämpä kirjoitti:

        Onko siinnä vastapäät Partalanmäkeä Saavankallioilla mitään luolaa?

        Onhan siinnä isokin, mutta se on vettä täynnä.
        Sitä voi käydä ihailemassa.
        Muita luolia en tiedä.


      • Sieltä lammen saaresta voi löytyä vaikka mitä "aarteita", sitä kannattaa kaivella.


      • sinne.ei-asiaa
        kamuttaja kirjoitti:

        Sieltä lammen saaresta voi löytyä vaikka mitä "aarteita", sitä kannattaa kaivella.

        Vaan älä mene sinne kaivelemaan kun tuo saari on yksityismaata. Saat äkkilähdön.


      • asia.tarkistettu
        sinne.ei-asiaa kirjoitti:

        Vaan älä mene sinne kaivelemaan kun tuo saari on yksityismaata. Saat äkkilähdön.

        Se on muuten kunnan maata katso vaikka kartoista tain siis korpikaupungin maata.


      • hähhäääää
        asia.tarkistettu kirjoitti:

        Se on muuten kunnan maata katso vaikka kartoista tain siis korpikaupungin maata.

        On muuten sen vieressä olevan maatilan maata. Ja vaikka kunnankin olisi tai kenen tahansa niin kaiveluun tarvitaan aina maanomistajan lupa.


      • kaapunkilainen
        hähhäääää kirjoitti:

        On muuten sen vieressä olevan maatilan maata. Ja vaikka kunnankin olisi tai kenen tahansa niin kaiveluun tarvitaan aina maanomistajan lupa.

        Kaupungilta ei kaupungin asukas tarvitse lupaa mutta vieras tarvitsee. Eikä ole Riikosen maata.


    • Puavo

      Siitä puhutaan paljon kun ihmiset tapaa toisiaan seurakunnassa kanssa puhutaan

    • Juuret.siellä

      Kova painostus auttoi lopulta Kamuttaja paljasti kirkon omaisuuden kätkön nyt kaikki joita kiinnostaa sinne saareen kun ensin löytyy oikea lampi.

      • Laakolan.rimpi

        Etkö tolvana tiedä Riikolanlampea et taida olla koskaan käynyt Lieksassa.


    • aikas.juttu.tämä

      Johan onkin herättänyt kiinostusta kun on toiseksi eniten luettu kirjoitus kaikilta paikkakunnilta koko suomi24 paikkakunnat sivustolla. Taitaas tuoda muutamasan turistin tänä kesänä Lieksaan etsimään aarretta. Palkkaakohan joku ryhmä Kamuttajan oppaaksi.

    • Pipsa.possu

      Taitaa kohta ylittää valtakunnan uutiskynnyksen.

    • syö-silliä

      Kannattaa jättää tuo julkaiseminen seuraavaan aprillipäivään, sitten aarre ja totuus kohtaa toisensa!

    • NotreDamenkellonsoittaja

      Olen sitä mieltä ettei savua ilman tulta ja toisekseen eiköhän niitä esineitä ole löydetty mistään eikä kukaan tunnu tietävän missä ne on, niin paitsi Kamuttaja. Ei se aivan mahdoton ajatus ole että ne on jossa<in muutaman kilsan säteellä kirkosta kätketty johonkin josta ei ole löydetty ja tieto kulkee vain sukutietona missä ne ovat.

      • terveellistä.ulkoilua

        Kyseessä on joko se saari tai Piiroslouhet siihen tulokseen on moni tullut. Kävin eile louhilla ja huomenna käyn siinä saaressa miinaharavan kanssa.


    • hohhhoijjaaa

      Onhan se tuokin tapa ulkoilla,, ja varsinkin höynäytettynä vielä!

      • Tämäkin_mahdollisuus

        Vähänkös sitä on erilaisia aarteenetsijöitä muutenkin liikkeessä, vaikka useimpien arvokkaimmat löydöt on kaljapullon korkit tai vanhoja nauloja.
        Jos ja kun metallinetsin on kerran hankittu, niin minä lieksalaisena kävisin myös koluamassa vanhoja sota-ajan paikkoja kunhan ensin ottaisin selville mitä onniinä aikoina missäkin ollut ja kuinka paljon. Ilmeisestikin etukäteen tutkiminen lisäisi mahdollisuutta löytää edes jotain, mitä aikaisemmat etsijät ei ole vielä ylös tonkineet.


    • kokeilen.onneani

      Ei se mitään ota jos ei annakkaan vaan kuitekin voi saada hyvänkin palkinnon jos löytää kun varmasti ne jossain siellä on kätketty.

    • Miina.harava

      Mielenkiintoista nähdä mitä löytyy tulen mielelläni etsimään

    • jrsysrteryert

      Toivottavasti sodanaikainen pommi, saadaan sekin maastosta pois!

      • pommari

        Nytpä muistinkin joku kirjotti täällä joskus vuosia sitten Lieksassa olevan räjähtämättömiä sodanajan pommeja kuka muistaa sen kuka kirjotti ja missä niitä on.


      • joku.noista.oli
        pommari kirjoitti:

        Nytpä muistinkin joku kirjotti täällä joskus vuosia sitten Lieksassa olevan räjähtämättömiä sodanajan pommeja kuka muistaa sen kuka kirjotti ja missä niitä on.

        Oli joko naakanketale tai tahvonen tai tanhio takatalvi


    • varsinainen.aarre
      • jrsysrteryert
        24.5.2018 17:14
        Toivottavasti sodanaikainen pommi, saadaan sekin maastosta pois!
        =
        Oikein hyvin kun sattuu, niin varmasti saatte sen maasta pois ja siinä samalla itsennekin sekä muokattua myös jonkin verran ympäristöä. Tiedä mien hyvä korvasienipaikka räjähdysmontusta kehittyy kun maan pintakerros on poissa isolta alalta.
        Vaan kyllä sitä rohkea suomalainen on sen verran valmis pienestä jännityksestä maksamaan, eli pelolle ei pidä antaa valtaa!


      • pommac

        Hei tiedätkö onko siellä niitä pommeja jotka ei ole räjähtänyt minkäkin verran?


      • Eräs.vaan
        Unibanco kirjoitti:

        jrsysrteryert
        24.5.2018 17:14
        Toivottavasti sodanaikainen pommi, saadaan sekin maastosta pois!
        =
        Oikein hyvin kun sattuu, niin varmasti saatte sen maasta pois ja siinä samalla itsennekin sekä muokattua myös jonkin verran ympäristöä. Tiedä mien hyvä korvasienipaikka räjähdysmontusta kehittyy kun maan pintakerros on poissa isolta alalta.
        Vaan kyllä sitä rohkea suomalainen on sen verran valmis pienestä jännityksestä maksamaan, eli pelolle ei pidä antaa valtaa!

        Taidat olla hieman nuori vielä. Onhan se toki niinni, jotta kun nukkuu, niin ois kun rahaa laittas pankkiin. Ihme valinta tuo nikkes. Mahdoitko tietää edes, että banco on pankki espanjaksi.

        Tässä vähän muutakin viihdykettä lomaanne.
        https://www.youtube.com/watch?v=BAHSkRIJoy4


      • Unibanco_
        Eräs.vaan kirjoitti:

        Taidat olla hieman nuori vielä. Onhan se toki niinni, jotta kun nukkuu, niin ois kun rahaa laittas pankkiin. Ihme valinta tuo nikkes. Mahdoitko tietää edes, että banco on pankki espanjaksi.

        Tässä vähän muutakin viihdykettä lomaanne.
        https://www.youtube.com/watch?v=BAHSkRIJoy4

        Aivan, aivan, hieman nuorihan sitä minä vielä, joten olen myös erityisen tietämätön.
        Tosin tarkoitukseni on käyttää S24 -foorumia oppiakseni, sillä luotettavat tahot suosittelivat sitä lämpimästi ja lieksalaisten kirjoituksia aikansa seurattuaan kertoivat itse kehittyneensä erityisen älykkäiksi. Tähän mahdollisuuteen haluan uskoa myös kohdaltani, sillä jo nyt ensimmäisellä kerralla sain valtavasti hämmästyttävää tietoa! Mitenkään muuten en olisi voinut selittää itselleni sanan "banco" olevan espanjan kieltä ja merkitsevän suomeksi "pankki."
        Ehkäpä tulevaisuudessa ymmärrykseni aukeaa ottamaan vastaan monia muitakin hämmästyttäviä opetuksia, joista ilman tekemääni valintaa olisin jäänyt kokonaan paitsi.


      • NiitäOnLiikkeellä
        Unibanco_ kirjoitti:

        Aivan, aivan, hieman nuorihan sitä minä vielä, joten olen myös erityisen tietämätön.
        Tosin tarkoitukseni on käyttää S24 -foorumia oppiakseni, sillä luotettavat tahot suosittelivat sitä lämpimästi ja lieksalaisten kirjoituksia aikansa seurattuaan kertoivat itse kehittyneensä erityisen älykkäiksi. Tähän mahdollisuuteen haluan uskoa myös kohdaltani, sillä jo nyt ensimmäisellä kerralla sain valtavasti hämmästyttävää tietoa! Mitenkään muuten en olisi voinut selittää itselleni sanan "banco" olevan espanjan kieltä ja merkitsevän suomeksi "pankki."
        Ehkäpä tulevaisuudessa ymmärrykseni aukeaa ottamaan vastaan monia muitakin hämmästyttäviä opetuksia, joista ilman tekemääni valintaa olisin jäänyt kokonaan paitsi.

        Eräs.vaan on vissiinki niitä kuulusia lieksalaisii neroja jotka on toisia neuvomassa vaikka eivät ite ymmärrä asioista mittää.


      • Eräs.vaan
        NiitäOnLiikkeellä kirjoitti:

        Eräs.vaan on vissiinki niitä kuulusia lieksalaisii neroja jotka on toisia neuvomassa vaikka eivät ite ymmärrä asioista mittää.

        Toki näin saattapi olla. Esitän vastakysymyksen, kuka tietää riittävästi? Mittää on mittää. Vain tosi on tosi. Elämme täällä kirjoitellen enemmän somessa kuin tosi tiedolla. Ilman salaliittoteorioitakin meitä kukin hämää, kun tämä mahdollisuus on annettu. Älypuhelimesikin kautta (jos omistat sellaisen) olet, olet myynyt sielusikin googlelle. Mietipä sitä!

        Ole siinä sitten sinäkin, liikkeellä!
        Jos tiedon puute vain hieman nolottaa minua, syytä saatta olla sinullakin.


      • Eräs.vaan
        Eräs.vaan kirjoitti:

        Toki näin saattapi olla. Esitän vastakysymyksen, kuka tietää riittävästi? Mittää on mittää. Vain tosi on tosi. Elämme täällä kirjoitellen enemmän somessa kuin tosi tiedolla. Ilman salaliittoteorioitakin meitä kukin hämää, kun tämä mahdollisuus on annettu. Älypuhelimesikin kautta (jos omistat sellaisen) olet, olet myynyt sielusikin googlelle. Mietipä sitä!

        Ole siinä sitten sinäkin, liikkeellä!
        Jos tiedon puute vain hieman nolottaa minua, syytä saatta olla sinullakin.

        Ai niin, tieto ja sen käsittely ei ole yhtä kuin ymmärrys järjen kanssa, no,siitä sitten otatelkaamme, jos kiinnostaa.


    • Joku tuolla kysyi onko räjähtämättömiä pommeja Lieksaan alueella.
      Vastaan lyhyesti, kyllä on useita.

      • VoiPyhäJysähys

        Neuvohan pojille paikat.


      • henki.niissä.menee
        VoiPyhäJysähys kirjoitti:

        Neuvohan pojille paikat.

        Parempi kun ei neuvo joku voi vahingossa kuolla ja varmaan kuoleekin jos maallikko alkaa käsitellä sodan ajan ammuksia.


      • VoiPyhäJysähys kirjoitti:

        Neuvohan pojille paikat.

        En varmasti neuvo, ja se on viimeinen sanani asiaan.


      • Unibanco_
        kamuttaja kirjoitti:

        En varmasti neuvo, ja se on viimeinen sanani asiaan.

        No siehän sälli oot!
        Tokihan tovereille pitäisi antaa edes vihje, niin hekin pääsisivät sanomaan viimeiset sanansa.
        Tarina kertoo niiden yleensä kuuluvan jotakuinkin tyyliin "annaha kun mie näytän."


      • keuruulla
        Unibanco_ kirjoitti:

        No siehän sälli oot!
        Tokihan tovereille pitäisi antaa edes vihje, niin hekin pääsisivät sanomaan viimeiset sanansa.
        Tarina kertoo niiden yleensä kuuluvan jotakuinkin tyyliin "annaha kun mie näytän."

        Olis kyllä tosi mielenkiintosta päästä luonnossa tutkimaan venäläisten lentopommia näin entisenä Keuruun pinohiirenä.


      • Unibanco_
        keuruulla kirjoitti:

        Olis kyllä tosi mielenkiintosta päästä luonnossa tutkimaan venäläisten lentopommia näin entisenä Keuruun pinohiirenä.

        Varmastikin noin.
        1940-luvulta saakka tutkimusta odottanut, maassa ruostunut ja herkistynyt lentopommi se vasta mielenkiintoinen olisikin. Voi hyvinkin olla että olisit sen jälkeen vielä entisempi Keuruun pioneeri, eli saisit tutkimukset päätökseen.

        Vaan minä juon nyt kahvia.
        (sanoi jo entinen pääministeri laivaseminaarissa 1990)


    • pinohiiri

      No sehän olisi sanan varsinaisessa merkityksessään "pyhä jysäys", jos kirkon aarteita kaivaessa pamahtaisi.

    • taivastakohti

      Ja pääsis samalla taivaaseen, tai jos ei taivaaseen niin ylöspäin kuitenkin!

      • savunhälvettyä

        Tuollane telamiina se ois mukava löytö kun kohalle sattus. Lie vaikka pikkuse herkistyny vuoskymmeniin aikana eikä tarvii nykysi vähintäin puoltatoistasaan kilon painoo räjähtääksen.
        Onhan niitä tietysti näissä lieksalaisissa aarteenehtijöissä ihan reippaasti senkin painosia, eipä sen puoleen.

        "Poliisi varoittaa, että Ilomantsin ja Lieksan sodanaikaisilla taistelupaikoilla on edelleen runsaasti erittäin vaarallisia ammuksia ja kranaatteja."

        https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sotien-aikaisia-telamiinoja-raivattu-ilomantsissa-alueella-edelleen-rajahtamattomia-ammuksia-ja-kranaatteja/6617666#gs.ECV1YuY


    • Suurimmat mitä tiedän ovat lentopommeja, mutta en edes vihjaa missä niitä on.

    • Nyt olet mielestäni täysin oikeilla linjoilla. Kuten olemme aikaisemmassa yhteyksissämme todenneet, on parasta keskittyä, ainakin aluksi vain puoli-iskuun, lehmätilan tontinkulmalta varusteet vietynä. Tosi sissi häivyttää, hajuakaan ei muilla. Kerran yksi huomasi ja sanoi, ammu;)

      • Eiköhän tyydytä virittelemään liukumiinoja, ja räjähtämättömät voi aarreseminaarin jälkeen käydä pioneerit tuhoamassa.


      • Toki. Ärrän kierrän ympäri orren ässän pistän taskuun.


    • Kaivaukset_jatkukoon

      Eppäilen erittäin vahvasti että Lieksastaki löytyy jottai vastaavanlaista mitä nämä:

      arvopaperi.fi:

      Arvoesine: Napoleonin astiasto uusiin käsiin - liki kahdella miljoonalla dollarilla

      Rockefellerereiden Sèvresin posliinitehtaan astiastosta maksettiin 1,8 miljoonaa dollaria New Yorkissa.

      • elä.eppäile

        no kyllä nuo kirkon aarteet 1700 luvulta ovat varmasti kanssa aika kalliita


      • palsan.akille
        elä.eppäile kirjoitti:

        no kyllä nuo kirkon aarteet 1700 luvulta ovat varmasti kanssa aika kalliita

        Nehän voisi antaa huutokauppakeisarille myyntiin.


    • helppo.löytää

      Olen tutkinut hieman mitä on vastaavien arvo ja kyllä liikutaan sadoissa tuhansissa on kyllä kalliita. Minä ainakin yritän löytää ja ne on joko nuissa mistä kamusti mainitsi kerran märkän luolat pärnän luolat piiroislouhet

      • Missä on "märkän luolat", kun en ole ennen kuullut?


      • se.siitä
        kamuttaja kirjoitti:

        Missä on "märkän luolat", kun en ole ennen kuullut?

        Varmaan tarkoitti Mäkrän luolia mutta muisti petti. Niistä luolista minäkään en ole kuullut ennenkin sinä' kerroit joskus niistä. Kyselin eräältä vanhalta kolilaiselta ja hän sanoi Mäkrällä olevan montakin luolaa. Hän on nähnyt muutaman suuaukon, mutta ei ole kertaakaan uskaltanut mennä sisään.


      • mäkrältä.kotoisin
        se.siitä kirjoitti:

        Varmaan tarkoitti Mäkrän luolia mutta muisti petti. Niistä luolista minäkään en ole kuullut ennenkin sinä' kerroit joskus niistä. Kyselin eräältä vanhalta kolilaiselta ja hän sanoi Mäkrällä olevan montakin luolaa. Hän on nähnyt muutaman suuaukon, mutta ei ole kertaakaan uskaltanut mennä sisään.

        Mäkrällä ei ole yhtään luolaa asun Mäkrän rinteellä ja olen asunut täällä ikäni ja tällä paikalla olemme asuneet suku yli 100 vuotta


      • mäkrältä.kotoisin kirjoitti:

        Mäkrällä ei ole yhtään luolaa asun Mäkrän rinteellä ja olen asunut täällä ikäni ja tällä paikalla olemme asuneet suku yli 100 vuotta

        Mäkrän rinteillä ei asu ketään, koska siellä ei ole asuintaloja.


    • hshghghtgh6tyhy5t6t

      Huomenna mennään pärnänvaaralle myös isojen kivien alustoja tutkimaan, sieltä ne löytyy jos on löytyäkseesn! Mutta muistan myös pentuna ollessa kun käytiin märäjälaheden rannalla erään jyrkän kallion alla ja siinä on joku onkalon tapainen, ja iso kivi on siinä onkalon suulla joka on ihmisvoimin siirrettävissä. Sivusta näkee että sielllä on joku luolan tapainen. Ei aikoinaan tullut siitä aikuisille mainituksi kun ei pidetty sitä mtenkään tärkeänä. Se on myös käytävä katsomassa olisko siellä mitään. En usko että ne on jossain saavankallion suunnalla, siitäpähän nähdään.

      • Anonyymi

        Löysitkö mitään Pärnältä tai Märäjälahdelta?


    • Tässä on tämä kertomani ketju kirkon aarteista.

      • Anonyymi

        Juu nii on.


      • On näissä läpi kahlaamista.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      Yleistä iskelmämusiikista
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe