Kaistanvaihto aiheutti ketjureaktion (haamuaallon)

silminnäkijä

Tänä aamuna yksi mersu katumaasturi aiheutti monelle haittaa kun tämä änkesi viime hetkellä vasemmalta kaistalta oikealle kaistalle ja siitä sitten liittymästä pois.

Tulin taaempana ja näin kuinka tämä spede aiheutti ketjureaktion kun oikeaa kaistaa ajavien jarruvalot syttyivät vuorotellen mersukuskin toimesta. Siitä lähti sitten haamuaalto valumaan jonossa taaksepäin. Tuollaisten minä-minä mulkeroiden olisi syytä pysyä pois liikenteestä kokonaan.

61

1661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja miten tilanne olisi parantunut, jos tämä olisi tapahtunut jossain muualla kuin juuri ennen risteystä?

      • mihinkiire

        Jospa silleen, että olisi jo ajoissa reilusti ennen liittymää siirtynyt rauhallisesti oikealle kaistalle. Sitä kutsutaan ennakoinniksi ja muiden huomioon ottamiseksi.


      • mihinkiire kirjoitti:

        Jospa silleen, että olisi jo ajoissa reilusti ennen liittymää siirtynyt rauhallisesti oikealle kaistalle. Sitä kutsutaan ennakoinniksi ja muiden huomioon ottamiseksi.

        Sitten olisi ollut haamuaalto reilusti ennen liittymää.


      • Kehä_III
        TheRat kirjoitti:

        Sitten olisi ollut haamuaalto reilusti ennen liittymää.

        Rotta pääsi taas lempipuuhaansa. Viisasteluun. Vaikka hyvin ymmärsi mistä oli kyse niin piti silti tulla omaa erinomaisuuttaan ja nokkeluuttaan esittämään.


      • klooopii
        Kehä_III kirjoitti:

        Rotta pääsi taas lempipuuhaansa. Viisasteluun. Vaikka hyvin ymmärsi mistä oli kyse niin piti silti tulla omaa erinomaisuuttaan ja nokkeluuttaan esittämään.

        No ei tuossa kyllä ollut minkäänlaista erinomaisuutta eikä nokkeluutta.


      • EihänSiinäMitäänOllut
        klooopii kirjoitti:

        No ei tuossa kyllä ollut minkäänlaista erinomaisuutta eikä nokkeluutta.

        Niin, eihän siinä varmaan mitään ollut. Jokainenhan aina miettii mitä olisi tapahtunut vaikka hiihtoladulla tai juoksukilpailussa jos siellä jonossa samalla tavalla joku olisi toiminut. On se Rotta näppärä kaveri kun miettii eri vaihtoehtoja jos olisikin tapahtunut sitä siellä ja tätä täällä....


      • klooopii
        EihänSiinäMitäänOllut kirjoitti:

        Niin, eihän siinä varmaan mitään ollut. Jokainenhan aina miettii mitä olisi tapahtunut vaikka hiihtoladulla tai juoksukilpailussa jos siellä jonossa samalla tavalla joku olisi toiminut. On se Rotta näppärä kaveri kun miettii eri vaihtoehtoja jos olisikin tapahtunut sitä siellä ja tätä täällä....

        Entä sitten? Kyllä se sen lopettaisi, jos voisi. En minäkään ole astmaatikko omasta tahdostani. En saanut valita.


      • EihänSiinäMitäänOllut
        klooopii kirjoitti:

        Entä sitten? Kyllä se sen lopettaisi, jos voisi. En minäkään ole astmaatikko omasta tahdostani. En saanut valita.

        Narsismi ei ole sairaus ja sitä voi yrittää hallita. Narsisti ei itse välttämättä tiedä sellainen olevansa. Yhdenlainen apu narsismin hoitoon on se että ulkopuoliset yrittävät siitä narsistille kertoa tai vihjailla. Nettikeskusteluissa jotkut tätä tekevät joskin huonolla menestyksellä kuten yläpuoleltakin voi todeta.


      • oikein_ajettuna_ei
        TheRat kirjoitti:

        Sitten olisi ollut haamuaalto reilusti ennen liittymää.

        En tiedä miten sinä ajat moottoritiellä mutta kyllä kaistan vaihdon voi tehdä sellaisella tyylillä ja ennakoiden etteivät takana tulevat joudu siitä kärsimään.


      • oikein_ajettuna_ei kirjoitti:

        En tiedä miten sinä ajat moottoritiellä mutta kyllä kaistan vaihdon voi tehdä sellaisella tyylillä ja ennakoiden etteivät takana tulevat joudu siitä kärsimään.

        Voi. Joskin enemmän auttaa, jos kohdekaistalla on sen verran väliä, ettei tarvitse jarruun moisessa kohtaa koskea. Aloittajan ongelma ei kuitenkaan ollut kaistanvaihdon tyyli, vaan sen tapahtumakohta:

        > änkesi viime hetkellä vasemmalta kaistalta oikealle kaistalle ja siitä sitten liittymästä pois.

        Liittymästä poistuminen ei varmaankaan ongelmaa aiheuttanut, ellei tuo hidastanut jo moottoritiellä (mitä ei mainittu), vaan tuo "viime hetkellä" oli mitä ilmeisimmin se ongelma. Jos samalla tavalla olisi kaistaa vaihtanut aiemmin, niin mikä olisi ollut hyöty?

        Kyllä syyllisiä ovat lähinnä ne, jotka eivät osaa pitää minkäännäköistä turvaväliä moottoritiellä. Niissä nopeuksissa pitäisi aina olla tilaa kaistanvaihdolle. Eri asia kaupunkinopeuksissa, joissa tilaa on joskus erikseen tehtävä, kun joku laittaa vilkkua päälle.


      • oikein_ajettuna_ei
        TheRat kirjoitti:

        Voi. Joskin enemmän auttaa, jos kohdekaistalla on sen verran väliä, ettei tarvitse jarruun moisessa kohtaa koskea. Aloittajan ongelma ei kuitenkaan ollut kaistanvaihdon tyyli, vaan sen tapahtumakohta:

        > änkesi viime hetkellä vasemmalta kaistalta oikealle kaistalle ja siitä sitten liittymästä pois.

        Liittymästä poistuminen ei varmaankaan ongelmaa aiheuttanut, ellei tuo hidastanut jo moottoritiellä (mitä ei mainittu), vaan tuo "viime hetkellä" oli mitä ilmeisimmin se ongelma. Jos samalla tavalla olisi kaistaa vaihtanut aiemmin, niin mikä olisi ollut hyöty?

        Kyllä syyllisiä ovat lähinnä ne, jotka eivät osaa pitää minkäännäköistä turvaväliä moottoritiellä. Niissä nopeuksissa pitäisi aina olla tilaa kaistanvaihdolle. Eri asia kaupunkinopeuksissa, joissa tilaa on joskus erikseen tehtävä, kun joku laittaa vilkkua päälle.

        Unohdat sen että kun ajoissa lähtee kaistanvaihtoon, niin voi paremmin valita sen sopivan kohdan johon itsensä voi kaistanvaihdon yhteydessä sovittaa. Mitä myöhemmäksi kaistanvaihdon jättää, niin vaihtoehdot vähenevät ja veikkaan että aloittajan esimerkissä sopivaa rakoa ei enää ollut ja siitä tässä on kyse.


      • oikein_ajettuna_ei kirjoitti:

        Unohdat sen että kun ajoissa lähtee kaistanvaihtoon, niin voi paremmin valita sen sopivan kohdan johon itsensä voi kaistanvaihdon yhteydessä sovittaa. Mitä myöhemmäksi kaistanvaihdon jättää, niin vaihtoehdot vähenevät ja veikkaan että aloittajan esimerkissä sopivaa rakoa ei enää ollut ja siitä tässä on kyse.

        Eli syyllisiä tilanteeseen olisivatkin oikealla kaistalla ajavat, jotka eivät osanneet pitää turvavälejä? Tai joku liittymästä poistuja, joka alkoi hidastamaan jo moottoritiellä?

        Vai olisiko niin, että jos kaistan läpäisykyky on maksimin lähellä, autojen lisääminen sille aiheuttaa ongelmia?


      • oikein_ajettuna_ei
        TheRat kirjoitti:

        Eli syyllisiä tilanteeseen olisivatkin oikealla kaistalla ajavat, jotka eivät osanneet pitää turvavälejä? Tai joku liittymästä poistuja, joka alkoi hidastamaan jo moottoritiellä?

        Vai olisiko niin, että jos kaistan läpäisykyky on maksimin lähellä, autojen lisääminen sille aiheuttaa ongelmia?

        Muut osaavat päässään hahmottaa tilanteen eivätkä hae syyllisiä muualta. Väylän läpäisykyky ei välttämättä ollut lähelläkään maksimia. Ehkä muut ajoivat oikeaa kaistaa ja vain muutama ajoi vasenta kaistaa, kuten mainittu katumaasturi.


      • oikein_ajettuna_ei kirjoitti:

        Muut osaavat päässään hahmottaa tilanteen eivätkä hae syyllisiä muualta. Väylän läpäisykyky ei välttämättä ollut lähelläkään maksimia. Ehkä muut ajoivat oikeaa kaistaa ja vain muutama ajoi vasenta kaistaa, kuten mainittu katumaasturi.

        Aloituksessa mainittu "haamuaalto" on autojonon pitkittäistä aaltoliikettä. Kun jonon alkupää hidastaa, jono takana tiivistyy, pahimmillaan jopa pysähtyy. Moni hidastaa jo ennen hidastuskaistalle siirtymistä. Ja moni vaihtaa kaistaa oikealle vasta viimetipassa juuri ennen hidastuskaistalle siirtymistä, mikä puolestaan tihentää jonoa entisestään. Pahimmillaan viime hetken kaistan vaihtaja joutuu odottelemaan oikealle syntyvää rakoa, kun jono samalla hidastaa. Näin kaistan vaihtaja tulppaa myös vasemman kaistan.


      • ASTM_2_87
        Enevpk1 kirjoitti:

        Aloituksessa mainittu "haamuaalto" on autojonon pitkittäistä aaltoliikettä. Kun jonon alkupää hidastaa, jono takana tiivistyy, pahimmillaan jopa pysähtyy. Moni hidastaa jo ennen hidastuskaistalle siirtymistä. Ja moni vaihtaa kaistaa oikealle vasta viimetipassa juuri ennen hidastuskaistalle siirtymistä, mikä puolestaan tihentää jonoa entisestään. Pahimmillaan viime hetken kaistan vaihtaja joutuu odottelemaan oikealle syntyvää rakoa, kun jono samalla hidastaa. Näin kaistan vaihtaja tulppaa myös vasemman kaistan.

        Armeijassa moottorimarsseilla tuo haamuaalto tai haitariliike teki myös kiusaa joskin eri lailla. Moottorimarssin nopeudeksi säädettiin usein 50 tai 60km/h. Etummainen auto sitä hyvin saattoi ajaakin mutta mitä kauemmas jonossa joutui ajamaan tuntui siltä että kokoajan sai ajaa kaasu pohjassa kun autot jonossa välillä kiihdyttivät ja välillä jarruttivat kun autojen välit väkisinkin venyivät ja sitten niitä yritettiin kovemmalla vauhdilla ajaa kiinni. Haitariliike meni välillä niin pahaksi että moottorimarssi pysäytettiin ja sitten lähdettiin uudelleen liikkeelle ja puhuttelun jälkeen jokainen kuljettaja yritti taas paremmin pitää nopeuden tasaisena ja etäisyydet vakiona.


      • oikein_ajettuna_ei
        Enevpk1 kirjoitti:

        Aloituksessa mainittu "haamuaalto" on autojonon pitkittäistä aaltoliikettä. Kun jonon alkupää hidastaa, jono takana tiivistyy, pahimmillaan jopa pysähtyy. Moni hidastaa jo ennen hidastuskaistalle siirtymistä. Ja moni vaihtaa kaistaa oikealle vasta viimetipassa juuri ennen hidastuskaistalle siirtymistä, mikä puolestaan tihentää jonoa entisestään. Pahimmillaan viime hetken kaistan vaihtaja joutuu odottelemaan oikealle syntyvää rakoa, kun jono samalla hidastaa. Näin kaistan vaihtaja tulppaa myös vasemman kaistan.

        Juurikin näin. Japanissa tehty koe aiheeseen liittyen >> https://youtu.be/7wm-pZp_mi0

        Aluksi sujuu hyvin mutta riittää että joku vähänkään poikkeaa rytmistä, niin haitariliike, eli "haamuaalto" on valmis.


      • ASTM_2_87
        oikein_ajettuna_ei kirjoitti:

        Juurikin näin. Japanissa tehty koe aiheeseen liittyen >> https://youtu.be/7wm-pZp_mi0

        Aluksi sujuu hyvin mutta riittää että joku vähänkään poikkeaa rytmistä, niin haitariliike, eli "haamuaalto" on valmis.

        Ja jonossahan kaikki autot eivät mitenkään voi kaikki ajaa täysin tasaista nopeutta niin aina tuota haitariliikettä alkaa esiintymään. Mitä pitempi jono ja enemmän autoja sitä pahempi haitariliike.


      • ASTM_2_87 kirjoitti:

        Ja jonossahan kaikki autot eivät mitenkään voi kaikki ajaa täysin tasaista nopeutta niin aina tuota haitariliikettä alkaa esiintymään. Mitä pitempi jono ja enemmän autoja sitä pahempi haitariliike.

        Ja jono puolestaan on sitä pidempi, mitä hiljempaa eka auto ajaa.


      • mahdollisimmanlähelle
        ASTM_2_87 kirjoitti:

        Ja jonossahan kaikki autot eivät mitenkään voi kaikki ajaa täysin tasaista nopeutta niin aina tuota haitariliikettä alkaa esiintymään. Mitä pitempi jono ja enemmän autoja sitä pahempi haitariliike.

        Samaan tasaiseen nopeuteen on kuitenkin pyrittävä sillä se edistää sujuvuutta. Kaikkien ylinopeusyrjöjen olisi syytä tiedostaa tämä. Hitaampia, kuten esim. raskas kalusto, löytyy aina mutta ylinopeutta ajavat sotkevat myös sujuvuutta omalla toiminnallaan. Aloituksessa mainittu kaistanvaihto on yksi hyvä esimerkki tästä.


      • mahdollisimmanlähelle kirjoitti:

        Samaan tasaiseen nopeuteen on kuitenkin pyrittävä sillä se edistää sujuvuutta. Kaikkien ylinopeusyrjöjen olisi syytä tiedostaa tämä. Hitaampia, kuten esim. raskas kalusto, löytyy aina mutta ylinopeutta ajavat sotkevat myös sujuvuutta omalla toiminnallaan. Aloituksessa mainittu kaistanvaihto on yksi hyvä esimerkki tästä.

        Ja miten ihmeessä sait sotkettua ylinopeudenkin tähän? Ihan sama, ajoi tuo vasemmalla 30 tai 300 kilsaa tunnissa, jos oikealle siirtyessään sovitti nopeuden oikean kaistan nopeuteen.


      • olet.hieman.väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Ja miten ihmeessä sait sotkettua ylinopeudenkin tähän? Ihan sama, ajoi tuo vasemmalla 30 tai 300 kilsaa tunnissa, jos oikealle siirtyessään sovitti nopeuden oikean kaistan nopeuteen.

        Ylinopeus on osa tuota ongelmaa.


      • olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        Ylinopeus on osa tuota ongelmaa.

        Paitsi ettei ole. Mutta hyvä yritys inttämällä perustella järjetöntä väitettä.


      • olet.hieman.väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Paitsi ettei ole. Mutta hyvä yritys inttämällä perustella järjetöntä väitettä.

        On. Sillä on roolinsa sekä ongelman synnyttäjänä että pahentajana.


      • nohnoh
        TheRat kirjoitti:

        Paitsi ettei ole. Mutta hyvä yritys inttämällä perustella järjetöntä väitettä.

        Kimpaantumisesi on ymmärrettävää, koska yrität inttämällä perustella järjetöntä väitettä useammin kuin muut yhteensä, mutta ei se silti ole yksinoikeutesi.


      • nohnoh kirjoitti:

        Kimpaantumisesi on ymmärrettävää, koska yrität inttämällä perustella järjetöntä väitettä useammin kuin muut yhteensä, mutta ei se silti ole yksinoikeutesi.

        Tämä on mahdollista, vaikkei heti esimerkkiä tule mieleenkään. Tämä keskustelu ei esimerkiksi kelpaa, koska:
        a) minä en esittänyt väitettä ja
        b) jopa perustelin vastaväitteen, vaikka se nyt teoriassa olikin turhaa


      • nohnoh
        TheRat kirjoitti:

        Tämä on mahdollista, vaikkei heti esimerkkiä tule mieleenkään. Tämä keskustelu ei esimerkiksi kelpaa, koska:
        a) minä en esittänyt väitettä ja
        b) jopa perustelin vastaväitteen, vaikka se nyt teoriassa olikin turhaa

        Kannattaa selata viestihistoriaasi läpi, jos esimerkkejä kaipaat. Omien virheiden havaitseminen on ensimmäinen askel niiden korjaamiseksi.


      • nohnoh kirjoitti:

        Kannattaa selata viestihistoriaasi läpi, jos esimerkkejä kaipaat. Omien virheiden havaitseminen on ensimmäinen askel niiden korjaamiseksi.

        Tuo on toki totta, mutta valitettavasti juuri nyt ei ole hirveästi aikaa moiseen operaatioon. :)

        Mutta koska sinulla selvästi tulee tuollaisia viestejä vastaan jatkuvasti, niin oletko hyvä ja laitat esimerkin ensi kerralla tähän. Enköhän minä ehdi yhden tapauksen vilkaisemaan läpi ja kommentoimaan.


      • nohnoh
        TheRat kirjoitti:

        Tuo on toki totta, mutta valitettavasti juuri nyt ei ole hirveästi aikaa moiseen operaatioon. :)

        Mutta koska sinulla selvästi tulee tuollaisia viestejä vastaan jatkuvasti, niin oletko hyvä ja laitat esimerkin ensi kerralla tähän. Enköhän minä ehdi yhden tapauksen vilkaisemaan läpi ja kommentoimaan.

        Et nyt ymmärtänyt virkettä "Omien virheiden havaitseminen on ensimmäinen askel niiden korjaamiseksi."


      • VäärinMeni
        Enevpk1 kirjoitti:

        Ja jono puolestaan on sitä pidempi, mitä hiljempaa eka auto ajaa.

        Hidasvauhtisessa ajossa voidaan pitää lyhyempiä etäisyyksiä joten mitä hitaampi vauhti sitä lyhyempi jono. Väitteesi on siis väärin. Vai ajatko sinä motarilla samalla turvavälillä kuin kaupungin keskustan jonossa?


      • nohnoh kirjoitti:

        Et nyt ymmärtänyt virkettä "Omien virheiden havaitseminen on ensimmäinen askel niiden korjaamiseksi."

        Tietysti ymmärsin. Mutta virheen voi havaita vasta, kun sellainen on havaittavissa. Ollakseen havaittavissa, se pitää ensin löytää. Ei ole aikaa etsiä, joten jos ystävällisesti viitsisit moisen virheen sisältävän viestin minulle linkata, olisin kiitollinen.


      • VäärinMeni kirjoitti:

        Hidasvauhtisessa ajossa voidaan pitää lyhyempiä etäisyyksiä joten mitä hitaampi vauhti sitä lyhyempi jono. Väitteesi on siis väärin. Vai ajatko sinä motarilla samalla turvavälillä kuin kaupungin keskustan jonossa?

        > Hidasvauhtisessa ajossa voidaan pitää lyhyempiä etäisyyksiä
        > joten mitä hitaampi vauhti sitä lyhyempi jono.

        Mutta toisaalta jonon perään tulee sitä nopeammin uusia autoja. Metreissä mitattuna se, kumpi on hitaampi, vaatii myös arvion yleisestä liikennevirran nopeudesta ja liikennemääristä. Toisaalta, ajassa mitattuna mitä hitaammin ajetaan, sitä pidempi jono, vaikka metrimääräistä turvaväliä lyhennettäisiinkin jonon nopeuden laskiessa (= turvaväli pidetään samana).

        Onko tuolla sitten sen kummemmin merkitystä tämän asian suhteen?


      • TheRat kirjoitti:

        > Hidasvauhtisessa ajossa voidaan pitää lyhyempiä etäisyyksiä
        > joten mitä hitaampi vauhti sitä lyhyempi jono.

        Mutta toisaalta jonon perään tulee sitä nopeammin uusia autoja. Metreissä mitattuna se, kumpi on hitaampi, vaatii myös arvion yleisestä liikennevirran nopeudesta ja liikennemääristä. Toisaalta, ajassa mitattuna mitä hitaammin ajetaan, sitä pidempi jono, vaikka metrimääräistä turvaväliä lyhennettäisiinkin jonon nopeuden laskiessa (= turvaväli pidetään samana).

        Onko tuolla sitten sen kummemmin merkitystä tämän asian suhteen?

        Onhan sillä merkitystä. Turha hidastelu lisää haamuaallon riskiä. Oikea paikka hidastelulle on vasta hidastuskaistalla jos sielläkään.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Onhan sillä merkitystä. Turha hidastelu lisää haamuaallon riskiä. Oikea paikka hidastelulle on vasta hidastuskaistalla jos sielläkään.

        Tuo on tetysti totta, mutta ymmärsin sinun puhuneen tasaisesta hitaasta nopeudesta. Sillä ei sinänsä ole pahemmin merkitystä haamuaallon syntymiseen, jos turvavälit ovat jo valmiiksi minimissä. Itse pyrin pitämään vähän pidempiä välejä, niin jarruun tarvitsee koskea harvemmin. Toki vauhti vähän tippuu joka tapauksessa, mutta vähemmän kuin pienemmällä turvavälillä.


      • TheRat kirjoitti:

        Tuo on tetysti totta, mutta ymmärsin sinun puhuneen tasaisesta hitaasta nopeudesta. Sillä ei sinänsä ole pahemmin merkitystä haamuaallon syntymiseen, jos turvavälit ovat jo valmiiksi minimissä. Itse pyrin pitämään vähän pidempiä välejä, niin jarruun tarvitsee koskea harvemmin. Toki vauhti vähän tippuu joka tapauksessa, mutta vähemmän kuin pienemmällä turvavälillä.

        Eiköhän haamuaallon riski ole silloin suurimmillaan, kun jonossa on minimiturvavälit, jonon kärki hidastaa entisestään ja kaistanvaihtajakin tunkee jonoon väkisin. Siis monta samanaikaista syytä, ja vikaa on muissakin kuin kaistanvaihtajassa. Jokainen tilanteessa mukana oleva on osoittanut puutteellista liikennetilannetajua, jos haamuaalto pääsee syntymään.


      • nohnoh
        TheRat kirjoitti:

        Tietysti ymmärsin. Mutta virheen voi havaita vasta, kun sellainen on havaittavissa. Ollakseen havaittavissa, se pitää ensin löytää. Ei ole aikaa etsiä, joten jos ystävällisesti viitsisit moisen virheen sisältävän viestin minulle linkata, olisin kiitollinen.

        Nimenomaan. Ja se havaitseminen sinun tulee tehdä itse. Kukaan muu ei sitä voi tehdä puolestasi. Oletan, että tiedät, miten pääset lukemaan viestihistoriaasi. Sen voin neuvoa, jos et.


      • nohnoh kirjoitti:

        Nimenomaan. Ja se havaitseminen sinun tulee tehdä itse. Kukaan muu ei sitä voi tehdä puolestasi. Oletan, että tiedät, miten pääset lukemaan viestihistoriaasi. Sen voin neuvoa, jos et.

        Eli esitit väitteen ja vaadit minua todistamaan sen vääräksi? En voi tuollaista kovin vakavasti ottaa. Pakko toistaiseksi olettaa, ettei väitteelläsi ollut perusteita.


      • nohnoh
        TheRat kirjoitti:

        Eli esitit väitteen ja vaadit minua todistamaan sen vääräksi? En voi tuollaista kovin vakavasti ottaa. Pakko toistaiseksi olettaa, ettei väitteelläsi ollut perusteita.

        Ei. Hieman lisää lukutaitoa niin ehkä asia alkaa valjeta


      • LisääPoppareita

        Tätä seuratessa täytyy avata toinenkin pussi popcorneja.


      • sivusta-seurannut
        TheRat kirjoitti:

        Ja miten ihmeessä sait sotkettua ylinopeudenkin tähän? Ihan sama, ajoi tuo vasemmalla 30 tai 300 kilsaa tunnissa, jos oikealle siirtyessään sovitti nopeuden oikean kaistan nopeuteen.

        Jos et kykene hahmottamaan että tasaisesta liikennevirrasta poikkeavat nopeudet, eli myös ylinopeudet, ovat haittaava tekijä, niin sitten ei voi mitään.


      • sivusta-seurannut kirjoitti:

        Jos et kykene hahmottamaan että tasaisesta liikennevirrasta poikkeavat nopeudet, eli myös ylinopeudet, ovat haittaava tekijä, niin sitten ei voi mitään.

        Eri kaista, eri liikennevirta. Paha sitä on edellämenijää nopeammin samalla kaistalla ajaa.


    • turvaväline

      Ei tainnut olla turvavälit kunnossa, jos kaistan vaihtamisen takia joutuu jarrua polkemaan. Tai sitten kaistaa vaihdettiin aivan jokun eteen.

      • cdews2222

        Ei varmaankaan, siihen riittää jonossa yksi joka reakoi hitaasti tai reakointi aikaa ei ole ja reilummankin välin pitäjillä voi tulla tiukka jarrutus.

        Turunväylällä näitä on monta kertaa mitä nähnyt ja saanut olla itsekkin melkein mukana.
        Espooseen päin mentäessä kehä I ja kehä II välillä saattaa joka kaistalla jonon nopeus pudota äkisti. Viimeksi näin kehä II ennen matinkylää kun joku mini autolla ajava meinas vetästä jonon perään, jono oli tosin jo pysähtynyt että mitä lie seurannu, meni ihan täpärälle ettei osunu..


      • nähty-monet-kerrat

        Moni asennevammainen ohittelee muut liikenteessä olevat "kuolevaiset" koska pitää itseään muita tärkeämpänä ja kiireisenä ihmisenä ja sitten viime hetkellä änkeää jonkun eteen olemattomaan väliin. Tällä tavalla tällainen henkilö pyrkii maksimoimaan oman hyödyn muihin nähden.


      • on__niin__totta
        nähty-monet-kerrat kirjoitti:

        Moni asennevammainen ohittelee muut liikenteessä olevat "kuolevaiset" koska pitää itseään muita tärkeämpänä ja kiireisenä ihmisenä ja sitten viime hetkellä änkeää jonkun eteen olemattomaan väliin. Tällä tavalla tällainen henkilö pyrkii maksimoimaan oman hyödyn muihin nähden.

        Tuo on niin totta. Useimmiten kyseessä on rikas henkilö joka uskoo olevansa paremman luokan kansalainen, eli paljon parempi kuin kaikki muut.


    • hektisiäHesalaisiaHihii

      Jos maalaissetä ajeli siellä Snadissa ja tuntemattomalla tiellä, niin tuli ehkä liittymä yllättäen ja normaalisti kaistanvaihto onnistuu, mutta Snadissa ajetaan tappi tapissa tuttja teitä, eikä ymmärretä pitää turvavälejä ja ajaa turvallisesti. Ainahan siellä kolisee ja varsinkin jos on hieman liukasta.

      • gegreg

        Mersukuski näytti varmasti aikeensa vilkulla mutta helsinkiläinen ei reagoi siihen mitenkään vaan väliin on todella mentävä väkisin. Suomalainen tyhmä juntti ei ymmärrä että kaistavaihto on täysin sallittua.


      • TruckOil
        gegreg kirjoitti:

        Mersukuski näytti varmasti aikeensa vilkulla mutta helsinkiläinen ei reagoi siihen mitenkään vaan väliin on todella mentävä väkisin. Suomalainen tyhmä juntti ei ymmärrä että kaistavaihto on täysin sallittua.

        Olen vuodesta 1992 ajellut raskaallakalustolla kehäteiden kautta Porvooseen ja täytyy sanoa että pääkaupunkiseutu on selvästi kehittyneempää liikenteen näkökulmasta kuin mikään muu paikka maassamme. Eteenkin juuri kaistanvaihdossa saa isollakin autolla tilaa jonossa toisin kuin muissa kaupungeissa. Myös kiihdytysramppien käyttö on ymmärretty oikein. Siellä rampilta tullaan vauhdilla eikä nysvätä kuten esim. Tampereella tai Turussa. Liikennemäärään suhteutettuna liikenne sujuu ylivoimaisesti paremmin kuin muualla maassamme.


      • Haloo...pahvi
        gegreg kirjoitti:

        Mersukuski näytti varmasti aikeensa vilkulla mutta helsinkiläinen ei reagoi siihen mitenkään vaan väliin on todella mentävä väkisin. Suomalainen tyhmä juntti ei ymmärrä että kaistavaihto on täysin sallittua.

        Mistä näitä kädettömiä oikein tulee?!

        Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

        Jos yllä oleva ei toteudu. Kaistanvaihto tai ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa EI OLE sallittua.


    • Mistheikriisiapuu

      Iha kauheeta ku joku vaihto kaistaa.

      • MietiJaKerroMeille

        Kaistaa voi vaihtaa eri tavalla. Keksitkö vaikka kaksi eri tapaa?


    • ReLe66

      Näitä haamuaaltoja aiheuttaa eniten ne henkisesti heikkolahjaiset jotka luulee että peltipoliisin kohdalla pitää ajaa hitaammin kuin nopeusrajoituskyltti näyttää, eli hidastavat/jarruttavat tolpalle vaikkeivät olisi ylinopeutta ajaneetkaan.

      • tutkanpaljastelija

        Uusissa autoissa on jo automaattinen nopeudensäädin joka tunnistaa peltipoliisin ja säätää nopeuden sen mukaiseksi. Eli tutkanpaljastin sisään rakennettuna.


      • crtg557

        Tosin jos turvaväli on kunnossa, niin tuokaan tilanne ei aiheuta haamuaaltoa. Yksi turvavälin tarkoituksista on mahdollistaa jonon sujuva eteneminen. Kun edellä menevä hidastaa, niin pippeli takana ajavan ei tarvitse, tai jos tarvitseekin niin ei kovin paljoa ja seuraavan ei välttämättä enää ollenkaan. Ero lyhyillä väleillä nykivästi ja haamuaaltoillen etenevään jonoon on huomattava.


      • tutkanpaljastelija kirjoitti:

        Uusissa autoissa on jo automaattinen nopeudensäädin joka tunnistaa peltipoliisin ja säätää nopeuden sen mukaiseksi. Eli tutkanpaljastin sisään rakennettuna.

        Se nyt ei hirveästi auttaisi, kun peltipoliisien toiminta ei perustu tutkaan...


      • TeinipojuNähnytTaasUnta
        TheRat kirjoitti:

        Se nyt ei hirveästi auttaisi, kun peltipoliisien toiminta ei perustu tutkaan...

        Eikä tuollaista uusien auton "tutkanpljastinta" edes ole autoissa vakiona. Kielletty ja laiton laite tai osa uudessa automallissa ei mene mallikohtaisessa maahantuontikatsastunsesta läpi.


      • eikunautottakavarikkoon

        Digitaalinen kamera tietysti toimii sillä tavoin eli esim. peruutuskameraa eikä keulakameraakaan saa olla, ei mene läpi katsastuksesta sanot?

        Ohjelma vain eri, samanlainen laite joka toimii niin nappia painamalla.


      • TeinipojuNähnytTaasUnta
        eikunautottakavarikkoon kirjoitti:

        Digitaalinen kamera tietysti toimii sillä tavoin eli esim. peruutuskameraa eikä keulakameraakaan saa olla, ei mene läpi katsastuksesta sanot?

        Ohjelma vain eri, samanlainen laite joka toimii niin nappia painamalla.

        Ei mikään laki kiellä kameroita edessä tai takana, ne vaan eivät saa automaattisesti ilmoittaa tutkista eli toimia tutkanpaljastimena. Joku voi sellaisen tietysti mahdollisesti itse rakentaa mutta uutena kaupasta ostetussa autoissa sellaista ei ole eikä maahantuoja sellaista asenna.


      • löytyy.jo
        tutkanpaljastelija kirjoitti:

        Uusissa autoissa on jo automaattinen nopeudensäädin joka tunnistaa peltipoliisin ja säätää nopeuden sen mukaiseksi. Eli tutkanpaljastin sisään rakennettuna.

        Jokaisessa autossa on laite, jonka avulla voi säätää nopeuden sellaiseksi, ettei peltipoliiseista ole haittaa. Kaikki eivät osaa sitä käyttää.

        Se on nopeusmittari.


      • kaikki-eivät-osaa
        löytyy.jo kirjoitti:

        Jokaisessa autossa on laite, jonka avulla voi säätää nopeuden sellaiseksi, ettei peltipoliiseista ole haittaa. Kaikki eivät osaa sitä käyttää.

        Se on nopeusmittari.

        Vaikeus on siinä että kuski pitää osata käyttää omia ruuminosia siihen malliin että nopeus on sopiva. Vaatii siis sekä älyä että kehon hallintaa.


      • Minäminä
        kaikki-eivät-osaa kirjoitti:

        Vaikeus on siinä että kuski pitää osata käyttää omia ruuminosia siihen malliin että nopeus on sopiva. Vaatii siis sekä älyä että kehon hallintaa.

        Puusilmille se nopeusrajoitus menee jakeluun vasta kun tulee sama rajoitusmerkki kolmannen kerran...


    • ReLe66

      Ja jos jossain autossa olisikin joku peltipoliisitunnistin niin tuskin sitä niin idioottimaisesti olisi suunniteltu että hidastaa jos ei ole alkujaankaan ylinopeutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe