Sekä Jahve että Jehova ovat väärin

Hupsideijaa

Jos verrataan muihin seemiläisiin, niin muoto Ja.Hu.Wa on yksi todennäköinen Jumalan nimestä käytetty muoto, joka tarkoittaa "Vain itse Ja". Näin esimerkiksi, sillä nykyajan sufilaisilla Allah Hu tarkoittaa "itse Allah". Niinpä Hu ja Huwa tarkoittaa "Juuri hän, itse". Nimi Ne.Tan.Ja.Hu tarkoittaa "Itse Jumalan lahja".

21

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dikduk

Netan=antoi jahu/ JHWH, Allahuu akbar Allah on suuri .JHWH huu haelohim, JHWH on jumala (1.kun 18:39). Käytetään persoonapronominia hän =huu koska ei ole olla- verbin preesensiä.
      Ja.Hu.Wa tuo tarkottaisi JHWH on Wa, mikä Wa sitten lieneekään...

• NoTotaKai

JHWH

Ja - ???
        Hu - hän
        Wa - itse
        Hu - hän

• Hassua että yksikään juutalainen rabbi ei tiedä että Jumalan nimi on Jahuwa.

• Lausutaan
        Kristitty.net kirjoitti:

Hassua että yksikään juutalainen rabbi ei tiedä että Jumalan nimi on Jahuwa.

Jeps, rabbit lausuvat sen Yahweh ja suomalaiset Jehova.

• dikduk

wa/we ei ole "itse" hepreassa se on konjunktio "ja" arabiassa myös: ani vedavid minä ja David, abdullah wafatima, Abdullah ja Fatima.
        hu vehu hän ja hän, vokalisaatio vaihtelee ve, wa..
        transkriptio hu vaikka vahingossa kirjoitin 1.vastauksessa " huu"

• Höpöhöpönöö
        dikduk kirjoitti:

wa/we ei ole "itse" hepreassa se on konjunktio "ja" arabiassa myös: ani vedavid minä ja David, abdullah wafatima, Abdullah ja Fatima.
        hu vehu hän ja hän, vokalisaatio vaihtelee ve, wa..
        transkriptio hu vaikka vahingossa kirjoitin 1.vastauksessa " huu"

Ya-Hu-Wa-Hu =
        Juuri hän, itse hän?

• dikduk
        Höpöhöpönöö kirjoitti:

Ya-Hu-Wa-Hu =
        Juuri hän, itse hän?

Ei ole

• dikduk
        Kristitty.net kirjoitti:

Hassua että yksikään juutalainen rabbi ei tiedä että Jumalan nimi on Jahuwa.

Nimen vokalisaatio katosi mutta tutkijoiden mukaan se on ollut Jahve, ei Jehova eikä Jahuva, niissä kummassakaan ei ole tolkkua .

• JahJahuJahve
        dikduk kirjoitti:

Nimen vokalisaatio katosi mutta tutkijoiden mukaan se on ollut Jahve, ei Jehova eikä Jahuva, niissä kummassakaan ei ole tolkkua .

Sekä Jah että Jahu ovat Jahveen viittaavia lyhenteitä.

• dikduk
        JahJahuJahve kirjoitti:

Sekä Jah että Jahu ovat Jahveen viittaavia lyhenteitä.

niin ovat

• Lausutaan kirjoitti:

Jeps, rabbit lausuvat sen Yahweh ja suomalaiset Jehova.

Yksikään rabbi ei lausu nimeä Jahve. Jahve on kristittyjen teologien keksintöä.

• YksinTyksin

Jahve on Herran enkeli sanoo Raamattu. Jos Jahve on Herran enkeli silloin hän ei voi olla itse Herra. Silloin Herra on yksin Elohim.

• dikduk

Muuta kun sanotaan JHWH hu Elohim kuka nyt sitten on JHWH eli jumala jos hän ei voikaan olla jumala koska on oma enkelinsä?

• Tämä tietty Herran enkeli, joka samaistaa itsensä Jumalaan ja käyttää Jumalan auktoriteettia VT:ssa, on tietenkin Jeesus.

• rrfrfrrfffffr
        George_L kirjoitti:

Tämä tietty Herran enkeli, joka samaistaa itsensä Jumalaan ja käyttää Jumalan auktoriteettia VT:ssa, on tietenkin Jeesus.

Ebionit Jeesuksen jumaluuden kieltävä varhaiskristillinen lahko uskoi Jeesuksen olleen enkelin siittämä. VT ssäJumalan pojat eli enkelit siittivät lapsia ja ne olivat entisajan sankareita.
        Sankareita niin kuin Jeesus

• George_L kirjoitti:

Tämä tietty Herran enkeli, joka samaistaa itsensä Jumalaan ja käyttää Jumalan auktoriteettia VT:ssa, on tietenkin Jeesus.

Kyllähän juutalaisuus on selkeämpi uskonto.

Varsinkin tämä Vanhan testamentin vertauskuvallinen tulkinta menee joskus aika kryptiseksi näpertelyksi.

• dikduk
        George_L kirjoitti:

JHWH ei voi olla "herra" eli jumala erään kirjoittajan mielestä koska on "herran" enkeli,vaikka toisaalta sanotaan että herra, JHWH, on jumala mutta jos Jeesus onkin tuo enkeli joka ei voi olla jumala niin kuka on jumala tässä versiossa?

• Voihanvitalis

2Moos.3:14 Jumala vastasi Moosekselle: Minä olen se, joka minä olen. Ja hän sanoi vielä: Sano israelilaisille näin: Minä olen lähetti minut teidän luoksenne. 1 Minä olen, hebreaksi ehjaa; muistuttaa Herran nimeä Jahve.

• NaureskellenKippurassa

Mitähän juudalaiset tuumasivat kun Mooses saapui paikalle ja sanoi: "Minä olen lähetänyt minut teidän luoksenne."

• appelsiini

Niin ovat. Jaffa on oikea.

• ottakaaselvää

YHWH:n edeltäjä on valetelevien rähinöitsijöiden ja varkaiden jumalaYHW, joka mahdollisesti lausuttiin Jahu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      632
      2732
    2. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      2170
    3. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      425
      2144
    4. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      88
      1894
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      20
      1769
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      67
      1570
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      128
      1332
    8. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1240
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      23
      1130
    10. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      25
      1114
    Aihe