Ruosteen kirous, tiesuola

horrible.rust

Tässä taas karmaiseva video miltä tiesuolan ruostuttama auto näyttää. Paineilmataltalla irrotellaan suolan syövyttämää metallia joka murenee kuin voileipäkeksi. Autosta on muuttunut ison sangollisen verran metallia pelkäksi muruksi ja pölyksi, kynnyskotelo murenee reijille, jne.

Miksi annamme valtion tärvellä kallista omaisuuttamme tällä tavalla tiesuolalla paskaksi ilman korvausta?
https://www.youtube.com/watch?v=YfQ7VrSSPd0

48

1780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • destia

      Kauhee silvoraado!

    • 43643643

      Eniten ihmettelen miksi ostetaan käytettyjä joita ei ole uutena ruostesuojattu ammattiliikkeessä. Sama kuin ostaisi auton johon koskaan ei vaihdettu moottoriöljyjä. Ruostekorjausten ja maalauksen hinnat kuitenkin hipovat moottorirempan hintaa. Ja harva automalli kestää suolateillä hyvin pelkällä tehdassuojauksella. Voihan se suojaamaton hyvällä onnella kestää, samoin kuin auto johon ei koskaan vaihdettu moottoriöljyjä voi hyvällä onnella kestää. Mutta molemmat yhtä suuria riskejä mahdollisten kalliiden remppojen kannalta. Et kai ostaisi autoa johon ei moottoriöljyjä koskaan vaihdettu? Miksi sitten ostat auton jota ei uutena ruostesuojattu ammattilaisella?

      Käytettyä ostaessa kannattaa liikkeessä aina sanoa ensimmäiseksi että ensisijaisesti uutena ruostesuojattu on hakusessa. Ellei löydy, vaatikaa reilua alennusta. Näin saadaan suojaamattomien hinnat alas ja uusien ostajillekin alkaa tulla kannattavaksi suojata auton.

      Valtion suolakiimallekin saisi laittaa stoppia, enemmän aurausta, vähemän suolausta. Kitkakuskeille ja raskaalle liikenteelle voisi laittaa veron jolla katetaan nastakuskien ruostekorjauksia. Kitkojen ja raskaan liikenteenhän takia sitä suolataan, ei nastat suolaa tarvi.

      • vierailija

        Ruostesuojattuja autoja on niin vähän liikkeellä, että se on melkeinpä pakko ostaa suojaamaton. Yleensä autojen kierto menee niin, että uuden ostava laittaa sen vaihtoon 2-5 vuoden sisällä eikä sen takia tarvitse suojausta. Seuraava omistaja ei enää viitsi suojata koska olettaa ruosteen jo pesiytyneen metalliin ja arvelee muutenkin saavansa ne tarpeelliset 5-10 käyttövuotta. Loppukäyttäjän ei sitten tosiaan enää kannata suojauttaa autoaan ja se on ihan arpapeliä miten se 10-15 vuotta vanha auto kestää.

        Se mikä on käsittämätöntä ja typerää on, että uusia autoja ei suojata automaattisesti ennen ensimmäistä kauppaa. On aivan selvä asia, että olosuhteet Suomessa ovat erilaiset kuin Ranskassa tai Turkissa. Toisissa asioissa osataan tehdä paikallisia muutoksia, mutta suolaa ei osata huomioida.


      • 43643643
        vierailija kirjoitti:

        Ruostesuojattuja autoja on niin vähän liikkeellä, että se on melkeinpä pakko ostaa suojaamaton. Yleensä autojen kierto menee niin, että uuden ostava laittaa sen vaihtoon 2-5 vuoden sisällä eikä sen takia tarvitse suojausta. Seuraava omistaja ei enää viitsi suojata koska olettaa ruosteen jo pesiytyneen metalliin ja arvelee muutenkin saavansa ne tarpeelliset 5-10 käyttövuotta. Loppukäyttäjän ei sitten tosiaan enää kannata suojauttaa autoaan ja se on ihan arpapeliä miten se 10-15 vuotta vanha auto kestää.

        Se mikä on käsittämätöntä ja typerää on, että uusia autoja ei suojata automaattisesti ennen ensimmäistä kauppaa. On aivan selvä asia, että olosuhteet Suomessa ovat erilaiset kuin Ranskassa tai Turkissa. Toisissa asioissa osataan tehdä paikallisia muutoksia, mutta suolaa ei osata huomioida.

        Noin se varmaan menee mutta tilanteeseen saadaan muutos jos käytettyjen ostajat alkaisi vaatimaan suojausta. Aloitus vaikka siitä että yli 10v ikäisen auton ostajat alkaa vaatimaan suojausta, heitähän ne ruosteongelmat eniten koskettavat. Jos soittaa yksityiselle myyjälle, ensimmäinen kysymys "onko suojattu ammattilaisella?". Kun kävelee autoliikeeseen ensimmäinen kysymys "löytyykö ruostesuojattuja" etsityssä hintaluokassa. Silloin kauppiaat alkavat hyvittää enemmän ruostesuojatuista ja ne jotka pitää autoa siinä 5-10v iän välillä alkavat hekin etsiä ruostesuojattuja 5v käytettyjä. Lopulta uusien ostajat on suojattava auto jos haluaa kunnon hyvityksen. Eli kaikki alkaa siitä että vanhempien, yli 10v autojen ostajat alkaa vaatimaan suojausta eikä suojaamattomista suostuta maksaa kunnon hintaa. Pitää olla sellainen asenne että yli 10v suojaamaton auto on kuin että siihen ei koskaan olisi vaihdettu moottoriöljyjä, yhtä kalliit remontit riskinä.

        Hallitukselta/EUlta turha odottaa pakollista lisäkäsittelyä autoihin koska tiesuola ja ruostuminen on osa suunnitelmaa uudistaa autokantaa. Autonvalmistajatkin haluavat autojen ruostuvan jo 15v ikäisenä jotta uusien kauppa käy.

        Kun itse ostin viimeksi auton hintaluokassa 5000€, etsin kunnes löysin uudehkona suojatun. Kyse vielä harvinaisen herkästi ruostuva ekan sukupolven Mazda 6, mutta kun oli muutaman vuoden ikäisenä käsitelty ammattilaisella, vielä tälläkin viikolla meni katsastuksesta läpi ilman huomautustakaan ruosteesta. Ulospäinkään ei näkyvää ruostetta, muutama pienen pieni pintaruostepilkku ovien sisäreunoissa ja kynnyskotelojen alla. Kyseessä muuten niin hyvä auto, hyvä varustelu, erittäin vähävikainen, hyvä ajettavuus jne, joten hienoa kun eka omistaja ymmärsi suojata. Nyt loistava auto vielä moneksi vuodeksi ja kannatti maksaa 4000e.


    • RMB54

      Mitä opimme tästä? Suojaamaton rauta ruostuu. Näin käy myös EU:n ruosteenestodiregtiivin hyväksytyille autoille.
      Jos meinaat pitää yli kolme vuotta autoa, ruostesuojaa se jo heti uutena. Kunnon roiskeläpät eteen ja taakse. Nekin EU poisti.

    • Kaaskas

      Tapana ostaa autot vähän käytettynä ja ajaa ne ns. loppuun. Kun pysyy laatumerkeissä niin eipä ole tarvinnut ruosteesta ottaa pulttia vaikka välillä ikää 20v.
      Muutoin suolaamisen saisi kyllä rajoittaa risteysalueille ja aivan erikoiskeleihin.

    • horrible.rust

      Ette nyt ymmärtäneet pointtia. Tuo autohan oli massattu jossain vaiheessa mutta suola on päässyt massan alle ja syövyttänyt lähes koko alustan rapeaan kuntoon ja vain paikoitellen muutamassa kohdassa massa on enää kiinni niin että alta löytyy tervettä metallia.

      • eiEurooppalainenAuto

        Olikohan massattu kunnolla koskaan, sentään Jenkkiauto kyseessä. Siellä päin ei oikein haluta tuhlata rahaa suojaukseen, koska auton elinkaari on 5-7 vuotta.


      • Dallas.Dynastia
        eiEurooppalainenAuto kirjoitti:

        Olikohan massattu kunnolla koskaan, sentään Jenkkiauto kyseessä. Siellä päin ei oikein haluta tuhlata rahaa suojaukseen, koska auton elinkaari on 5-7 vuotta.

        Se on vain katteeton ja yleistävä mielikuva jostain Dallas tv-sarjasta että jenkeissä "kaikki" on rikkaita J.R. Ewingejä jotka ajaa uusilla autoilla.
        Todellisuudessa siellä on paljon pienituloisiakin jotka ajaa vanhemmilla autoilla. Kalifornian auringossa autot eivät juurikaan ruostu mutta USA on iso maa ja siellä on alueita joissa on lunta kuten täälläkin, sitä aluetta kutsutaan ruostevyöhykkeeksi kun tiesuolan takia autot ruostuvat sielläkin.


      • PieniOikaisu
        Dallas.Dynastia kirjoitti:

        Se on vain katteeton ja yleistävä mielikuva jostain Dallas tv-sarjasta että jenkeissä "kaikki" on rikkaita J.R. Ewingejä jotka ajaa uusilla autoilla.
        Todellisuudessa siellä on paljon pienituloisiakin jotka ajaa vanhemmilla autoilla. Kalifornian auringossa autot eivät juurikaan ruostu mutta USA on iso maa ja siellä on alueita joissa on lunta kuten täälläkin, sitä aluetta kutsutaan ruostevyöhykkeeksi kun tiesuolan takia autot ruostuvat sielläkin.

        Ruostevyöhyke-käsitteellä tarkoitetaan USAn koillisosan vanhaan perusteollisuusaluetta, lähinnä terästeollisuutta ja vastaavaa. Se oli aiemmin USAn nopeimmin kehittynyttä ja vaurasta aluetta, mutta nykyisin perusteollisuuden hiivuttua tilanne on muuttunut päinvastaiseksi.

        Ruostevyöhyke- käsitteellä ei ole mitään tekemistä autojen ruostumisen tai suolauksen kanssa.


      • dont.lie.2.me
        PieniOikaisu kirjoitti:

        Ruostevyöhyke-käsitteellä tarkoitetaan USAn koillisosan vanhaan perusteollisuusaluetta, lähinnä terästeollisuutta ja vastaavaa. Se oli aiemmin USAn nopeimmin kehittynyttä ja vaurasta aluetta, mutta nykyisin perusteollisuuden hiivuttua tilanne on muuttunut päinvastaiseksi.

        Ruostevyöhyke- käsitteellä ei ole mitään tekemistä autojen ruostumisen tai suolauksen kanssa.

        Älä viitsi valehdella, rust belt tarkoittaa nimenomaan sitä vyöhykettä jossa tulee lunta ja teitä suolataan.


      • PieniOikaisu
        dont.lie.2.me kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella, rust belt tarkoittaa nimenomaan sitä vyöhykettä jossa tulee lunta ja teitä suolataan.

        Höpö höpö.


    • Väärin_massattu

      Luultavasti massattu vasta sitten, kun on jo alkanut ruostumaan. Ruosteen päälle massaus nopeuttaa ruostumista.

    • teitäpetettiin

      Suomessahan oli vielä 1980-luvullajärjestelmä, jossa jokainen uusi auto ruostesuojattiin uutena jo Hangossa!
      Ei se uuden puhtaan auton ruiskuttaminen sarjatyönä juuri mitään maksanut.

      Sitten tämä konnarinki Autontuojat ry lobbasi vapautuksen tästä ruostekäsittelystä, koska " nykyautot on jo tehtaalla ruostesuojattu niin hyvin".

      Tämän onnistuneen lobbauksen jälkilaskuja tässä nyt kaikki sitten makselemme.

      • RMB54

        1993 ulkoministeri Pertti Salolainen tuli hymysuin "onnistuneelta" neuvottelusta Suomen liityttyä Euroopan kauppayhteisöön.
        Tässä sopimuksessa oli muun muassa Suomeen tuotavien autojen pakkoruostesuojauksien poistuminen. Tehdaskäsittely riittää. Tästä johtuu ettei Hangossa tai muuallakaan tarvitse uusia autoja ruostesuojata.
        Kerroit lobbauksesta. Tämä varsinaisessa merkityksessä oli juuri sitä.
        Lobbaus on suosittu tapa vaikuttaa poliittisien päättäjien mielipiteisiin ja näin saada asioita eteenpäin. Rahaa liikkuu ja rajusti tällä sektorilla.


    • viitseliäisyyttä

      Alkuperäismassauksella selviää melko pitkään ja vanhaan on turha enää satsata 600-800 €:n suojausta. Niinpä olenkin käyttänyt talttaa pahimmissa paikoissa sekä porakoneella ja teräsharjakupilla hionut ne kohdat, mitkä ovat pahimmin kuluneet hiekan puhalluksessa tai missä massaus on selkeästi irtoamassa..
      Sitten vaan suihkepullo massa pahimpiin paikkoihin, niin tulee elinaikaa muutama vuosi lisää.
      Kustannukset vain 15 € ja omaa työtä jonkin verran. Kannattava satsaus, millä auton on helposti saanut 15-20 v. ikäiseksi ilman mitään tarvetta hitsaukseen tai muuhun korikorjaukseen.

      • felipemassa

        Eikai pelkkä massa puhdistettuihin kohtiin?


      • kjkkjkkjhjlk

        Ei se teräsharja tee muuta kuin kiillottaa ruosteisen pinnan hämäävän hyvännäköiseksi. Pikemminkin pinta pitäisi rälläköidä niin että paljastuu ehjää metallia alta ja pintakäsitellä se sitten alusta lähtien, pölyn ja rasvanpoisto, pohjamaali, välimaali, pintamaali, kirkaslakka, kotelosuoja-aine ja sitten vasta kiveniskuja kestävä massa päälle.
        Ruostunut kohta kannattaisi kotelosuojata myös toiselta puolen jos sinne on mahdollista päästä käsiksi, tällöin pelti on suojattu molemmin puolin.


      • halpaa.nopeaa
        kjkkjkkjhjlk kirjoitti:

        Ei se teräsharja tee muuta kuin kiillottaa ruosteisen pinnan hämäävän hyvännäköiseksi. Pikemminkin pinta pitäisi rälläköidä niin että paljastuu ehjää metallia alta ja pintakäsitellä se sitten alusta lähtien, pölyn ja rasvanpoisto, pohjamaali, välimaali, pintamaali, kirkaslakka, kotelosuoja-aine ja sitten vasta kiveniskuja kestävä massa päälle.
        Ruostunut kohta kannattaisi kotelosuojata myös toiselta puolen jos sinne on mahdollista päästä käsiksi, tällöin pelti on suojattu molemmin puolin.

        Kukin tekee tyylillään. Kunhan lopputulos on vain "riittävä" tai sitten uusitaan käsittely.


    • kökkötraktorix

      Keskiviikkona saan taas kuulla, kuinka ruoste on raiskannut autoani. Katsastusmies ronkkii armottomasti kaikki pehmeät paikat auton pohjassa. Toivottavasti hän ei saa peltiin reikää tuikattua. Jos katsastus menee läpi, pesen pohjan painepesurilla ja ruiskutan jotain öljyä pintaan.

    • 346436436

      Jos itse haluaa parantaa ruostesuojausta, kannattaa pohja, kynnyskotelojen alta ja pyäränkaarien sisäreunat suihkutella kotelosuojalla joka syksy. Kotelosuoja, esim Dinitrol, voi laittaa jo alkaneen ruosteen päälle ja se ainakin hidastaa ruostumista. 3 spraypurkkia (20€) ja 30min meni kun viime syksynä tein omaan autoon. Tunkilla saa tarpeeksi korkealle että pääsee vähän auton alle. Tässä en siis irroitellut mitään sisälokareita tai muovipaneeleja, niidenkin alle ja palkkien/ovien sisälle voi tehdä jos huolellisesti haluaa suojata. Kotelosuoja muodostaa vahamaisen kalvon joka ainakin sen yhden talven kestää. Kannattaa uusia kerran vuodessa syksyisin.

      Jos autolla vähän enemmän arvoa, esim yli 5 tonnia, ja aikoo pitää vielä useamman vuoden, ammattilaisen vanhan auton käsittely maksaa 400-600e riippuen auton koosta. Siinä irrotetaan kaikki paneelit ja pestään alusta ja joka paikka kotelojenkin sisältä. Kaikki kotelot suojataan ja pohjaan ruiskutetaan paksuhko vaseliinimainen sekoitus joka soveltuu myös pintaruosteen päälle (ei varsinaista massaa). Kestoksi luvataan 4v. Tuokin ainakin hidastaa mahdollista alkanutta ruostetta ja estää ruosteen leviämistä.

    • Sinkkiä_pintaan

      Minullla ruostehuolet loppuivat, kun vaihdoin japsimerkit Sitikkaan. Xantialla ja C5:lla olen ajellut tämän vuosituhannen ja vähän edellistäkin. Tehtaalla hyvin suojattu kori ei lisäsuojaa kaipaa. 10-vuotiaana olen pistänyt vanhat kiertoon, ruosteettomina. Suurin yllätys on ollut kuitenkin se, että nämä ovat olleet muutenkin yhtä luotettavia, kuim entiset japsit.

      • se33

        Ei japsitkaan ruostu näkyvästi alle 10 vuotiaana. Tuskin se Citikankaan alusta ihan ruosteeton oli jos alta katsoi tarkasti.


    • misöähänollut

      En ole moista nähnyt, vaikka yli 15v.vanhoja autoja.

    • RMB54

      Nykyiset PSA:n merkit ruostuivat vielä 1970-luvulla. 1980-luvulla tuli sähkösinkitys ja muutenkin PSA:n tehdas panosti korin kestävyyteen. Facelift 305 oli ensimmäinen tätä sukupolvea ja moni muistaa legendaarisen 205 sekä 309 (Talbot) ja vielä 306 jne. Nämä mallit olivat edelläkävijöitä korin kestävyydessä. Kun Citroen siirtyi Peugeotin omistukseen, saivat myös nämä kestävät korit yllensä.
      Itselläni on 17 vuotta vanha Peugeot ja edelleen ruostevapaa.

    • Huokaus

      Vaihda valitusaihetta ja....älä osta autoa'

    • Anonyymi

      ja vielä maksetaan siitä herveet verot. :DDDDDDDDD

    • Anonyymi

      Suola-auton kuljettaja, todennäköisesti maailman vihatuin ammatti!

      Vittu jos tietäisin missä asuu niin tilaisin kasetillisen suolaa koti ovelle!

    • Anonyymi

      Kyllä suolaus on vihonviimeinen keksintö. Mieluummin ajaisin kunnon talvikelissä ja liukkallakin tiellä. Usein sivuteillä on hyvä keli, pääteillä suolaa ja keli sen mukainen. Koska emme voi estää suolausta, pitää suojata auto sitä vastaan.

      Omistin aiemmin vm 2000 Saab 9-5. Se oli minulla kaikkiaan 18 vuotta. Koskaan en tuota ruostesuojannut. Korissa oli kattava sinkitys. Toki joskus renkaanvaihdon yhteydessä raaputin ruostetta, jos sitä ilmeni esim. jarruletkujen muttereista ja ruiskutin päälle litium-rasvaa. Pidin autoa lämpimässä tallissa. Ajelin sillä päivittäin. Kolarin takia kun luovuin siitä, oli se 21 vuotias mutta ruosteeton sellainen. Sitä ei koskaan hitsattu mistään. Mutta kyllä takakaarien kohdalta helmamuovin alla näkyi merkkejä korroosiosta. Autonvalmistajan tekemä hylly loskalle pahensi asiaa. Mutta reikiä ei vielä ollut ja ruoste poistamalla ja maalaamalla ja paikallisesti suojaamalla korroosion etenemistä pystyi hidastamaan mutta ei pysäyttämään lopullisesti.

      Totta puhuen välttelen suolatuilla päätiellä ajoa. Valitsen mieluiten vähän pidemmän mutta kuivemman ja toisinaan liukkamman pikkutien. Voi olla että tämä tapa ja se, että pesin autoani usein ja etenkin suolalla aikaansaadun loskakelin jälkeen, pelasti auton ruostumiselta.

      Nyt minulla on alle neljä vuotta vanha lava-auto. Siinä oli "uutena" päällisin puolin enemmän ruostetta pohjassa kuin 21-vuotiaassa Saabissa. Lava-autoa en pidä tallissa koskaan. Koska aikomus on pitää autoa pitkään, vaihdoin ruosteiset osat pois (jarrulevyt, jarrurummut) ja ruostesuojautin auton. Suojauksessa (Finikor täysturva) mm. pohjan palkkien hitsaussaumat hiekkapuhallettiin ja maalattiin ennen ruostesuojausta. Käsittely kesti kaikkiaan neljä työpäivää. Hitsattavaa ei vielä ollut. Hintaa oli n. 1400 Eur. Käsittelylle on muistaakseni 10 vuoden takuu. Tarkastus on 4 vuoden kuluttua, jolloin mahdollisesti tehdään osittainen uusintakäsittely tarvittaessa.

      Nykyiset autot on ruostesuojattava, jos aikoo nillä ajaa pidempään. Tehdaskäsittely on riittämätön suojaamaan etenkin alustan osia. Loppujen lopuksi on paljon halvempaa suojata auto kuin korjata ruostevaurioita myöhemmin. Varsinkin kun nykyisin on tiukka linja alustan komponenttien korjauksiin. Hitsaus ei kelpaa vaan osat on vaihdettava.

      Tuo aloituksen Silverado on surullinen tapaus. Ja varoittava esimerkki, miten pahaksi tilanne pääsee ellei tehtaan käsittelyn jälkeen auton suojaukselle tehdä mitään. Ymmärrän niitä, jotka eivät suojauta autojaan. Sama on meillä toisen auton tilanne. Ei ole tarkoituskaan ajaa sillä 4 vuotta pidempään. Sen jälkeen vaihtuu aina uuteen. Siksi ei ruostesuojata. Maksettua ruostesuojauksen hintaa ei saa takaisin alle 5 vuotta vanhan auton vaihdon yhteydessä.

      • Anonyymi

        "Maksettua ruostesuojauksen hintaa ei saa takaisin alle 5 vuotta vanhan auton vaihdon yhteydessä."

        Et selvästikään tiedä mistä puhut.

        Kuukausi sitten etsin juurikin 4-6 vuoden ikäistä tiettyä merkkiä ja mallia, no kyseisiä autoja kyllä löytyi, mutta yhdessäkään ei mainittu että olisi tehty ruosteen esto käsittelyä!

        No, kaupat jäi tekemättä, sillä minä en osta autoa johon ei ole koskaan tehty minkäänlaista ruostesuojausta, olkoot vaikka alle parin vuoden ikäinen auto.
        Harmi, sillä jos autoon olisi teetetty esim. tämä Finikor täysturva, niin olisin ostanut auton siltä seisomalta ja maksanut siitä reippaasti vastaavia enemmän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Maksettua ruostesuojauksen hintaa ei saa takaisin alle 5 vuotta vanhan auton vaihdon yhteydessä."

        Et selvästikään tiedä mistä puhut.

        Kuukausi sitten etsin juurikin 4-6 vuoden ikäistä tiettyä merkkiä ja mallia, no kyseisiä autoja kyllä löytyi, mutta yhdessäkään ei mainittu että olisi tehty ruosteen esto käsittelyä!

        No, kaupat jäi tekemättä, sillä minä en osta autoa johon ei ole koskaan tehty minkäänlaista ruostesuojausta, olkoot vaikka alle parin vuoden ikäinen auto.
        Harmi, sillä jos autoon olisi teetetty esim. tämä Finikor täysturva, niin olisin ostanut auton siltä seisomalta ja maksanut siitä reippaasti vastaavia enemmän!

        Tiedän, mistä puhun. Olen ajaanut yli 40 vuotta erilaisilla autoilla. Ja on niitä tullut ostettuna niin uutena kuin käytettynäkin. Jos ei nyt aivan halvimmasta hintaluokasta etsi, 2-vuotias auto ei ole vielä niin pahasti ruostunut ettei siitä saisi 800 Eur käsittelyllä hyvän auton kymmeneksi vuodeksi. Maksa 400 Eur lisää ja saat hiekkapuhallettua ja maalattua, jos ruostetta on. Suojausta tekevät eivät myönnä takuuta, jos auto on vanhempi kuin 4-vuotias.

        Autokauppias ei hyvitä vaihdossa parivuotiaasta autostasi yhtään enempää vaikka olet teettänyt sille 800 Eur suojauksen. Mutta kauppiaan jälleenmyyntihinta voi nousta käsittelyn myötä. Ja voi tosiaan ratkaista seuraavan autokaupan. Mutta edelleen, ensimmäinen omistaja, joka vaihtaa 2-vuotiaan ruostesuojatun auton häviää selvää rahaa. Sama tilanne kun vaihdat autosi, joka on pari vuotta sitten ostettu kaikilla herkuilla. Et saa lisävarusteita maksamaasi hintaa vaihdossa. Näistä syistä monet eivät ruostesuojauta uutta autoaan ja tilaavat karvalakkimalleja. Olen itse tuosta välistä. Ruksaan aina kaikki mausteet mutta en ruostesuojauta, jos luovun autosta parissa vuodessa.


    • Anonyymi

      Ja kaiken lisäksi turvallisuusriski, kun jarruosat saavat omat osumansa suolamönjästä.

      Karpo - Enemmän suolaa maanteille?
      https://youtu.be/WoWamu8itfI

      • Anonyymi

        jarruputket ruostuu puhki niin ullatus ullatus jarruja ei ole sitten ollenkaan, jarrunesteet ruiskahtelee vaan tielle kun polkee jarrua, poljin painuu vaan lattiaan mutta auto ei pysähdy...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jarruputket ruostuu puhki niin ullatus ullatus jarruja ei ole sitten ollenkaan, jarrunesteet ruiskahtelee vaan tielle kun polkee jarrua, poljin painuu vaan lattiaan mutta auto ei pysähdy...

        Eihän ruostuvia jarruputkia ole ollut kuin japanilaisissa autoissa 50 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ruostuvia jarruputkia ole ollut kuin japanilaisissa autoissa 50 vuotta sitten.

        Bemarilla ja mersulla 2000 luvulla ainakin. Helposti ruostuvia.

        Olen nähnyt 2005

        3 sarjan bmw autoja 10v ikäisenä johon vaihdettu jarruputkia ja km 210tkm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bemarilla ja mersulla 2000 luvulla ainakin. Helposti ruostuvia.

        Olen nähnyt 2005

        3 sarjan bmw autoja 10v ikäisenä johon vaihdettu jarruputkia ja km 210tkm

        Eli 2005 tehty bmw jonka näin 2015.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli 2005 tehty bmw jonka näin 2015.

        Ja niitäkin liikkuu edelleen. Ullatus jos sellainen tulee jarrun petettyä peräkonttiin tai ajaa ylitsesi.


    • Anonyymi

      Pahinta on varmaan ajaa päivittäin jossakin helsingin kehätiellä, moottoritiellä jossa on vettä ja suolaa ja paljon muita autoja eli kiveä lentä kokoajan ja autot on suolassa.

      Takaluukun pahat ruosteet on yleisempiä helsingissä ja lähialuilla olevissa autoissa. Suolavesi sumu pyörii kokoajan ja autoissa joissa edessä ei kunnollisia roiskeläppiä etukulma ja alaosa kiven ja suolan takia ruosteessa.


      - kunnon itse tehdyt tai muokanut jostakin roiskeläpät eteen, riittävän matalalle ja leveälle.

      - painepesurilla ( pelkällä lämpöisellä vedellä huutelu) Suolauksen jälkeen.

      - kerran vuoteen kunnon käsivahaus tai kaksi,.

      • Anonyymi

        Auttaa ensiapuna, mutta ei silti korvaa kunnon ruosteen esto käsittelyä, jossa kaikki kotelorakenteet ja alusta suojataan.
        Tähän päälle vielä keraaminen pinnoite maalipintaan niin bon appetit! Keraamiselta pinnoitteelta suola ja lika lähtee pelkällä vesiletkulla, ilman minkäänlaista hinkkaamista ja jynssäämistä.


      • Anonyymi

        Erityisesti vanhempaa autoa jos sitä autoa ei ole erikseen suojattu kotelosuojalla ja alustasuoja aineilla. Silloin autoa pitää pestä myös välillä alustastakin, eikä riitä pelkästään se että autoa pesee vain päältä, sivuilta, edestä ja takaa, rengaskoteloista. Talvella autoa pitää pestä useammin kuin keväällä, kesällä, syksyllä. Alusta on se kaikista eniten laiminlyöty pesukohde. Sinkitty kori vain pidentää auton ikää, mutta sinkitys ei tee autosta ikuisesti ruostumatonta autoa. Vaan kyllä sinkitylläkin korilla olevat autot rupeavat ruostumaan yli 10 vuotta vanhoina viimeistään sitten kun maalia on irronnut metallista riittävän paljon pohjamaalia myöten. pelkkä vesisateessa ajaminen, vesilätäköistä ajaminen eivät poista suolaa auton rakenteista. Siksi auton alusta kannattaa pestä viimeistään talven ja pakkasten päättymisen jälkeen koska ulkoilman lämpötilan noustessa plussan puolelle suolan metallia ruostuttava vaikutus on kaikista suurimmillaan riippumatta siitä onko ulkoilma kosteaa vai kuivaa.

        Talven pakkasilla en itse pysty pesemään autoani omalla pihalla. Joten talvisin käytän auton pesuautomaatteja, valitsen pesuohjelmaksi aina harjattoman pesun johon sisältyy myös alustahuuhtelu. Jos alustahuuhtelua ei ole jossakin pesuautomaatin ohjelmissa, niin sitten etsin toisen pesuautomaatin jossa tämä ominaisuus on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erityisesti vanhempaa autoa jos sitä autoa ei ole erikseen suojattu kotelosuojalla ja alustasuoja aineilla. Silloin autoa pitää pestä myös välillä alustastakin, eikä riitä pelkästään se että autoa pesee vain päältä, sivuilta, edestä ja takaa, rengaskoteloista. Talvella autoa pitää pestä useammin kuin keväällä, kesällä, syksyllä. Alusta on se kaikista eniten laiminlyöty pesukohde. Sinkitty kori vain pidentää auton ikää, mutta sinkitys ei tee autosta ikuisesti ruostumatonta autoa. Vaan kyllä sinkitylläkin korilla olevat autot rupeavat ruostumaan yli 10 vuotta vanhoina viimeistään sitten kun maalia on irronnut metallista riittävän paljon pohjamaalia myöten. pelkkä vesisateessa ajaminen, vesilätäköistä ajaminen eivät poista suolaa auton rakenteista. Siksi auton alusta kannattaa pestä viimeistään talven ja pakkasten päättymisen jälkeen koska ulkoilman lämpötilan noustessa plussan puolelle suolan metallia ruostuttava vaikutus on kaikista suurimmillaan riippumatta siitä onko ulkoilma kosteaa vai kuivaa.

        Talven pakkasilla en itse pysty pesemään autoani omalla pihalla. Joten talvisin käytän auton pesuautomaatteja, valitsen pesuohjelmaksi aina harjattoman pesun johon sisältyy myös alustahuuhtelu. Jos alustahuuhtelua ei ole jossakin pesuautomaatin ohjelmissa, niin sitten etsin toisen pesuautomaatin jossa tämä ominaisuus on.

        Sama täällä, ei viitsi vasiten naarmuttaa autoa harjallisissa pesuissa.
        Mieluiten valitsen harjattoman, ja aina alustapesun kans.

        Jotku automaatit ovat vaan niin tyhmiä, että eivät osaa pestä autoa harjattomalla pesulla jos siihen valitsee alustapesun, yrittävät silloin tyrkyttää alustapesun kaveriksi harjallista pesua, mutta siihen en suostu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erityisesti vanhempaa autoa jos sitä autoa ei ole erikseen suojattu kotelosuojalla ja alustasuoja aineilla. Silloin autoa pitää pestä myös välillä alustastakin, eikä riitä pelkästään se että autoa pesee vain päältä, sivuilta, edestä ja takaa, rengaskoteloista. Talvella autoa pitää pestä useammin kuin keväällä, kesällä, syksyllä. Alusta on se kaikista eniten laiminlyöty pesukohde. Sinkitty kori vain pidentää auton ikää, mutta sinkitys ei tee autosta ikuisesti ruostumatonta autoa. Vaan kyllä sinkitylläkin korilla olevat autot rupeavat ruostumaan yli 10 vuotta vanhoina viimeistään sitten kun maalia on irronnut metallista riittävän paljon pohjamaalia myöten. pelkkä vesisateessa ajaminen, vesilätäköistä ajaminen eivät poista suolaa auton rakenteista. Siksi auton alusta kannattaa pestä viimeistään talven ja pakkasten päättymisen jälkeen koska ulkoilman lämpötilan noustessa plussan puolelle suolan metallia ruostuttava vaikutus on kaikista suurimmillaan riippumatta siitä onko ulkoilma kosteaa vai kuivaa.

        Talven pakkasilla en itse pysty pesemään autoani omalla pihalla. Joten talvisin käytän auton pesuautomaatteja, valitsen pesuohjelmaksi aina harjattoman pesun johon sisältyy myös alustahuuhtelu. Jos alustahuuhtelua ei ole jossakin pesuautomaatin ohjelmissa, niin sitten etsin toisen pesuautomaatin jossa tämä ominaisuus on.

        Joutuu aika tiheään pesemään harjattomalla, 2x vuodessa niissä ei lähde liat oikein ollenkaan.


    • Anonyymi

      Onneksi uudemmissa on usein helmat ja lokasuojan reunat suojattu muovilla, pohjakaan ei helposti ruostu jos kunnolla massattu.

    • Anonyymi

      Auton pitäisi heti uutena käyttää alustan suojauksessa. Näin ei kutenkaan kukaan tee. Seuraavien omistajien osalta on jo kenties myöhäistä kun ruostepilkkuja on jo pohja täynnä.

    • Anonyymi

      2006 mallinen avensis farmari tuli juuri käytettyä katsastuksessa. Hyväksyttiinhän se, vaikka pohja ja tukirakenteet ovat näkyvästi ruosteessa. Koska autolla on ajettu jo 360 tkm, en katso että ruostesuojaus olisi paljonkaan vaikuttanut autoni käyttöön näinä vuosina. Johan tuo joutaa paaliin, kun katsastusmies ehkä jo ensi vuonna kertoo auton olevan tiensä päässä. Älkää murehtiko turhia.

      • Anonyymi

        Joitakin onnettomuuksia ja kuolonkolareita on arvioitu johtuneen jarruista ja epäilys liittyy suolan ja sen myötä ruosteen vaikutuksesta asiaan. Normaali jarrutuksessa ei välttämättä huomaa mitään, mutta sitten kun kerrankin tulee se hetki, että pitää oikeasti jarruttaa, niin jokin on pettänyt.


    • Anonyymi

      19 vuotias vw ja ruosteeton alustasta, apurunko, jarruputket, taka-akselit. Ajettu 335 000km bensa auto 1.6 16v

      Kerroin katsastajalla että voi kokeilla raudalla mutta laitan laskun asemalle lisäsuojauksesta.


      Otan parin kuukauden päästä kuvia ja laitan tänne.

      • Anonyymi

        Ruostesuojattu 14 vuoden ikäisenä ja yli 200tkm ajettuna vielä.


        Tieden suolaukset on iso kuorma ympäristölle ja pilaa pyöriä, autoja, teitä ja metallisia viemäreitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3466
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3257
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2964
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1885
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1496
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1291
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe