Ruosteen kirous, tiesuola

horrible.rust

Tässä taas karmaiseva video miltä tiesuolan ruostuttama auto näyttää. Paineilmataltalla irrotellaan suolan syövyttämää metallia joka murenee kuin voileipäkeksi. Autosta on muuttunut ison sangollisen verran metallia pelkäksi muruksi ja pölyksi, kynnyskotelo murenee reijille, jne.

Miksi annamme valtion tärvellä kallista omaisuuttamme tällä tavalla tiesuolalla paskaksi ilman korvausta?
https://www.youtube.com/watch?v=YfQ7VrSSPd0

26

398

    Vastaukset

    • Kauhee silvoraado!

    • Eniten ihmettelen miksi ostetaan käytettyjä joita ei ole uutena ruostesuojattu ammattiliikkeessä. Sama kuin ostaisi auton johon koskaan ei vaihdettu moottoriöljyjä. Ruostekorjausten ja maalauksen hinnat kuitenkin hipovat moottorirempan hintaa. Ja harva automalli kestää suolateillä hyvin pelkällä tehdassuojauksella. Voihan se suojaamaton hyvällä onnella kestää, samoin kuin auto johon ei koskaan vaihdettu moottoriöljyjä voi hyvällä onnella kestää. Mutta molemmat yhtä suuria riskejä mahdollisten kalliiden remppojen kannalta. Et kai ostaisi autoa johon ei moottoriöljyjä koskaan vaihdettu? Miksi sitten ostat auton jota ei uutena ruostesuojattu ammattilaisella?

      Käytettyä ostaessa kannattaa liikkeessä aina sanoa ensimmäiseksi että ensisijaisesti uutena ruostesuojattu on hakusessa. Ellei löydy, vaatikaa reilua alennusta. Näin saadaan suojaamattomien hinnat alas ja uusien ostajillekin alkaa tulla kannattavaksi suojata auton.

      Valtion suolakiimallekin saisi laittaa stoppia, enemmän aurausta, vähemän suolausta. Kitkakuskeille ja raskaalle liikenteelle voisi laittaa veron jolla katetaan nastakuskien ruostekorjauksia. Kitkojen ja raskaan liikenteenhän takia sitä suolataan, ei nastat suolaa tarvi.

      • Ruostesuojattuja autoja on niin vähän liikkeellä, että se on melkeinpä pakko ostaa suojaamaton. Yleensä autojen kierto menee niin, että uuden ostava laittaa sen vaihtoon 2-5 vuoden sisällä eikä sen takia tarvitse suojausta. Seuraava omistaja ei enää viitsi suojata koska olettaa ruosteen jo pesiytyneen metalliin ja arvelee muutenkin saavansa ne tarpeelliset 5-10 käyttövuotta. Loppukäyttäjän ei sitten tosiaan enää kannata suojauttaa autoaan ja se on ihan arpapeliä miten se 10-15 vuotta vanha auto kestää.

        Se mikä on käsittämätöntä ja typerää on, että uusia autoja ei suojata automaattisesti ennen ensimmäistä kauppaa. On aivan selvä asia, että olosuhteet Suomessa ovat erilaiset kuin Ranskassa tai Turkissa. Toisissa asioissa osataan tehdä paikallisia muutoksia, mutta suolaa ei osata huomioida.


      • vierailija kirjoitti:

        Ruostesuojattuja autoja on niin vähän liikkeellä, että se on melkeinpä pakko ostaa suojaamaton. Yleensä autojen kierto menee niin, että uuden ostava laittaa sen vaihtoon 2-5 vuoden sisällä eikä sen takia tarvitse suojausta. Seuraava omistaja ei enää viitsi suojata koska olettaa ruosteen jo pesiytyneen metalliin ja arvelee muutenkin saavansa ne tarpeelliset 5-10 käyttövuotta. Loppukäyttäjän ei sitten tosiaan enää kannata suojauttaa autoaan ja se on ihan arpapeliä miten se 10-15 vuotta vanha auto kestää.

        Se mikä on käsittämätöntä ja typerää on, että uusia autoja ei suojata automaattisesti ennen ensimmäistä kauppaa. On aivan selvä asia, että olosuhteet Suomessa ovat erilaiset kuin Ranskassa tai Turkissa. Toisissa asioissa osataan tehdä paikallisia muutoksia, mutta suolaa ei osata huomioida.

        Noin se varmaan menee mutta tilanteeseen saadaan muutos jos käytettyjen ostajat alkaisi vaatimaan suojausta. Aloitus vaikka siitä että yli 10v ikäisen auton ostajat alkaa vaatimaan suojausta, heitähän ne ruosteongelmat eniten koskettavat. Jos soittaa yksityiselle myyjälle, ensimmäinen kysymys "onko suojattu ammattilaisella?". Kun kävelee autoliikeeseen ensimmäinen kysymys "löytyykö ruostesuojattuja" etsityssä hintaluokassa. Silloin kauppiaat alkavat hyvittää enemmän ruostesuojatuista ja ne jotka pitää autoa siinä 5-10v iän välillä alkavat hekin etsiä ruostesuojattuja 5v käytettyjä. Lopulta uusien ostajat on suojattava auto jos haluaa kunnon hyvityksen. Eli kaikki alkaa siitä että vanhempien, yli 10v autojen ostajat alkaa vaatimaan suojausta eikä suojaamattomista suostuta maksaa kunnon hintaa. Pitää olla sellainen asenne että yli 10v suojaamaton auto on kuin että siihen ei koskaan olisi vaihdettu moottoriöljyjä, yhtä kalliit remontit riskinä.

        Hallitukselta/EUlta turha odottaa pakollista lisäkäsittelyä autoihin koska tiesuola ja ruostuminen on osa suunnitelmaa uudistaa autokantaa. Autonvalmistajatkin haluavat autojen ruostuvan jo 15v ikäisenä jotta uusien kauppa käy.

        Kun itse ostin viimeksi auton hintaluokassa 5000€, etsin kunnes löysin uudehkona suojatun. Kyse vielä harvinaisen herkästi ruostuva ekan sukupolven Mazda 6, mutta kun oli muutaman vuoden ikäisenä käsitelty ammattilaisella, vielä tälläkin viikolla meni katsastuksesta läpi ilman huomautustakaan ruosteesta. Ulospäinkään ei näkyvää ruostetta, muutama pienen pieni pintaruostepilkku ovien sisäreunoissa ja kynnyskotelojen alla. Kyseessä muuten niin hyvä auto, hyvä varustelu, erittäin vähävikainen, hyvä ajettavuus jne, joten hienoa kun eka omistaja ymmärsi suojata. Nyt loistava auto vielä moneksi vuodeksi ja kannatti maksaa 4000e.


    • Mitä opimme tästä? Suojaamaton rauta ruostuu. Näin käy myös EU:n ruosteenestodiregtiivin hyväksytyille autoille.
      Jos meinaat pitää yli kolme vuotta autoa, ruostesuojaa se jo heti uutena. Kunnon roiskeläpät eteen ja taakse. Nekin EU poisti.

    • Tapana ostaa autot vähän käytettynä ja ajaa ne ns. loppuun. Kun pysyy laatumerkeissä niin eipä ole tarvinnut ruosteesta ottaa pulttia vaikka välillä ikää 20v.
      Muutoin suolaamisen saisi kyllä rajoittaa risteysalueille ja aivan erikoiskeleihin.

    • Ette nyt ymmärtäneet pointtia. Tuo autohan oli massattu jossain vaiheessa mutta suola on päässyt massan alle ja syövyttänyt lähes koko alustan rapeaan kuntoon ja vain paikoitellen muutamassa kohdassa massa on enää kiinni niin että alta löytyy tervettä metallia.

      • Olikohan massattu kunnolla koskaan, sentään Jenkkiauto kyseessä. Siellä päin ei oikein haluta tuhlata rahaa suojaukseen, koska auton elinkaari on 5-7 vuotta.


      • eiEurooppalainenAuto kirjoitti:

        Olikohan massattu kunnolla koskaan, sentään Jenkkiauto kyseessä. Siellä päin ei oikein haluta tuhlata rahaa suojaukseen, koska auton elinkaari on 5-7 vuotta.

        Se on vain katteeton ja yleistävä mielikuva jostain Dallas tv-sarjasta että jenkeissä "kaikki" on rikkaita J.R. Ewingejä jotka ajaa uusilla autoilla.
        Todellisuudessa siellä on paljon pienituloisiakin jotka ajaa vanhemmilla autoilla. Kalifornian auringossa autot eivät juurikaan ruostu mutta USA on iso maa ja siellä on alueita joissa on lunta kuten täälläkin, sitä aluetta kutsutaan ruostevyöhykkeeksi kun tiesuolan takia autot ruostuvat sielläkin.


      • Dallas.Dynastia kirjoitti:

        Se on vain katteeton ja yleistävä mielikuva jostain Dallas tv-sarjasta että jenkeissä "kaikki" on rikkaita J.R. Ewingejä jotka ajaa uusilla autoilla.
        Todellisuudessa siellä on paljon pienituloisiakin jotka ajaa vanhemmilla autoilla. Kalifornian auringossa autot eivät juurikaan ruostu mutta USA on iso maa ja siellä on alueita joissa on lunta kuten täälläkin, sitä aluetta kutsutaan ruostevyöhykkeeksi kun tiesuolan takia autot ruostuvat sielläkin.

        Ruostevyöhyke-käsitteellä tarkoitetaan USAn koillisosan vanhaan perusteollisuusaluetta, lähinnä terästeollisuutta ja vastaavaa. Se oli aiemmin USAn nopeimmin kehittynyttä ja vaurasta aluetta, mutta nykyisin perusteollisuuden hiivuttua tilanne on muuttunut päinvastaiseksi.

        Ruostevyöhyke- käsitteellä ei ole mitään tekemistä autojen ruostumisen tai suolauksen kanssa.


      • PieniOikaisu kirjoitti:

        Ruostevyöhyke-käsitteellä tarkoitetaan USAn koillisosan vanhaan perusteollisuusaluetta, lähinnä terästeollisuutta ja vastaavaa. Se oli aiemmin USAn nopeimmin kehittynyttä ja vaurasta aluetta, mutta nykyisin perusteollisuuden hiivuttua tilanne on muuttunut päinvastaiseksi.

        Ruostevyöhyke- käsitteellä ei ole mitään tekemistä autojen ruostumisen tai suolauksen kanssa.

        Älä viitsi valehdella, rust belt tarkoittaa nimenomaan sitä vyöhykettä jossa tulee lunta ja teitä suolataan.


      • dont.lie.2.me kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella, rust belt tarkoittaa nimenomaan sitä vyöhykettä jossa tulee lunta ja teitä suolataan.

        Höpö höpö.


    • Luultavasti massattu vasta sitten, kun on jo alkanut ruostumaan. Ruosteen päälle massaus nopeuttaa ruostumista.

    • Suomessahan oli vielä 1980-luvullajärjestelmä, jossa jokainen uusi auto ruostesuojattiin uutena jo Hangossa!
      Ei se uuden puhtaan auton ruiskuttaminen sarjatyönä juuri mitään maksanut.

      Sitten tämä konnarinki Autontuojat ry lobbasi vapautuksen tästä ruostekäsittelystä, koska " nykyautot on jo tehtaalla ruostesuojattu niin hyvin".

      Tämän onnistuneen lobbauksen jälkilaskuja tässä nyt kaikki sitten makselemme.

      • 1993 ulkoministeri Pertti Salolainen tuli hymysuin "onnistuneelta" neuvottelusta Suomen liityttyä Euroopan kauppayhteisöön.
        Tässä sopimuksessa oli muun muassa Suomeen tuotavien autojen pakkoruostesuojauksien poistuminen. Tehdaskäsittely riittää. Tästä johtuu ettei Hangossa tai muuallakaan tarvitse uusia autoja ruostesuojata.
        Kerroit lobbauksesta. Tämä varsinaisessa merkityksessä oli juuri sitä.
        Lobbaus on suosittu tapa vaikuttaa poliittisien päättäjien mielipiteisiin ja näin saada asioita eteenpäin. Rahaa liikkuu ja rajusti tällä sektorilla.


    • Alkuperäismassauksella selviää melko pitkään ja vanhaan on turha enää satsata 600-800 €:n suojausta. Niinpä olenkin käyttänyt talttaa pahimmissa paikoissa sekä porakoneella ja teräsharjakupilla hionut ne kohdat, mitkä ovat pahimmin kuluneet hiekan puhalluksessa tai missä massaus on selkeästi irtoamassa..
      Sitten vaan suihkepullo massa pahimpiin paikkoihin, niin tulee elinaikaa muutama vuosi lisää.
      Kustannukset vain 15 € ja omaa työtä jonkin verran. Kannattava satsaus, millä auton on helposti saanut 15-20 v. ikäiseksi ilman mitään tarvetta hitsaukseen tai muuhun korikorjaukseen.

      • Eikai pelkkä massa puhdistettuihin kohtiin?


      • Ei se teräsharja tee muuta kuin kiillottaa ruosteisen pinnan hämäävän hyvännäköiseksi. Pikemminkin pinta pitäisi rälläköidä niin että paljastuu ehjää metallia alta ja pintakäsitellä se sitten alusta lähtien, pölyn ja rasvanpoisto, pohjamaali, välimaali, pintamaali, kirkaslakka, kotelosuoja-aine ja sitten vasta kiveniskuja kestävä massa päälle.
        Ruostunut kohta kannattaisi kotelosuojata myös toiselta puolen jos sinne on mahdollista päästä käsiksi, tällöin pelti on suojattu molemmin puolin.


      • kjkkjkkjhjlk kirjoitti:

        Ei se teräsharja tee muuta kuin kiillottaa ruosteisen pinnan hämäävän hyvännäköiseksi. Pikemminkin pinta pitäisi rälläköidä niin että paljastuu ehjää metallia alta ja pintakäsitellä se sitten alusta lähtien, pölyn ja rasvanpoisto, pohjamaali, välimaali, pintamaali, kirkaslakka, kotelosuoja-aine ja sitten vasta kiveniskuja kestävä massa päälle.
        Ruostunut kohta kannattaisi kotelosuojata myös toiselta puolen jos sinne on mahdollista päästä käsiksi, tällöin pelti on suojattu molemmin puolin.

        Kukin tekee tyylillään. Kunhan lopputulos on vain "riittävä" tai sitten uusitaan käsittely.


    • Keskiviikkona saan taas kuulla, kuinka ruoste on raiskannut autoani. Katsastusmies ronkkii armottomasti kaikki pehmeät paikat auton pohjassa. Toivottavasti hän ei saa peltiin reikää tuikattua. Jos katsastus menee läpi, pesen pohjan painepesurilla ja ruiskutan jotain öljyä pintaan.

    • Jos itse haluaa parantaa ruostesuojausta, kannattaa pohja, kynnyskotelojen alta ja pyäränkaarien sisäreunat suihkutella kotelosuojalla joka syksy. Kotelosuoja, esim Dinitrol, voi laittaa jo alkaneen ruosteen päälle ja se ainakin hidastaa ruostumista. 3 spraypurkkia (20€) ja 30min meni kun viime syksynä tein omaan autoon. Tunkilla saa tarpeeksi korkealle että pääsee vähän auton alle. Tässä en siis irroitellut mitään sisälokareita tai muovipaneeleja, niidenkin alle ja palkkien/ovien sisälle voi tehdä jos huolellisesti haluaa suojata. Kotelosuoja muodostaa vahamaisen kalvon joka ainakin sen yhden talven kestää. Kannattaa uusia kerran vuodessa syksyisin.

      Jos autolla vähän enemmän arvoa, esim yli 5 tonnia, ja aikoo pitää vielä useamman vuoden, ammattilaisen vanhan auton käsittely maksaa 400-600e riippuen auton koosta. Siinä irrotetaan kaikki paneelit ja pestään alusta ja joka paikka kotelojenkin sisältä. Kaikki kotelot suojataan ja pohjaan ruiskutetaan paksuhko vaseliinimainen sekoitus joka soveltuu myös pintaruosteen päälle (ei varsinaista massaa). Kestoksi luvataan 4v. Tuokin ainakin hidastaa mahdollista alkanutta ruostetta ja estää ruosteen leviämistä.

    • Minullla ruostehuolet loppuivat, kun vaihdoin japsimerkit Sitikkaan. Xantialla ja C5:lla olen ajellut tämän vuosituhannen ja vähän edellistäkin. Tehtaalla hyvin suojattu kori ei lisäsuojaa kaipaa. 10-vuotiaana olen pistänyt vanhat kiertoon, ruosteettomina. Suurin yllätys on ollut kuitenkin se, että nämä ovat olleet muutenkin yhtä luotettavia, kuim entiset japsit.

      • Ei japsitkaan ruostu näkyvästi alle 10 vuotiaana. Tuskin se Citikankaan alusta ihan ruosteeton oli jos alta katsoi tarkasti.


    • En ole moista nähnyt, vaikka yli 15v.vanhoja autoja.

    • Nykyiset PSA:n merkit ruostuivat vielä 1970-luvulla. 1980-luvulla tuli sähkösinkitys ja muutenkin PSA:n tehdas panosti korin kestävyyteen. Facelift 305 oli ensimmäinen tätä sukupolvea ja moni muistaa legendaarisen 205 sekä 309 (Talbot) ja vielä 306 jne. Nämä mallit olivat edelläkävijöitä korin kestävyydessä. Kun Citroen siirtyi Peugeotin omistukseen, saivat myös nämä kestävät korit yllensä.
      Itselläni on 17 vuotta vanha Peugeot ja edelleen ruostevapaa.

    • Vaihda valitusaihetta ja....älä osta autoa'

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pääministeri Sanna Marinin menehtyneen Lauri-isän

      rankka elämä - avautui ongelmistaan viimeiseksi jääneessä haastattelussaan: "Olin minä ihan hyväkin isä, kun Sanna oli pikkuinen" https://www.seiska.f
      Maailman menoa
      187
      10164
    2. Sofia muuttaa?!

      Instan mukaan Sofia Berlöff muuttaa taas. Mutta minne tällä kertaa?
      99
      1758
    3. Martina oli alle vuorokauden Vicin kanssa

      Eskon ja Martinan ig näkee, Vici tuli eilen illalla pitkästä aikaa Martinalle. Martina hyvä äiti laittoi aamulla videota, ovat ihan kaksin Vicin kanss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1314