Rikin trimmaus

ToppiRiki

Meillä on mastonhuipputakila kaksilla spriidareilla. Tämä on minulle uusi vene ja takilamalli. Siksi toivoisin konkareiden ohjeita.

Masto on reilut 16 metriä korkea ja kaksi spriidari paria suoraan sivuille. Vantteja on alhaalla kaksi / puoli, jotka kiinnittyvät alimpien spriidareiden alapuolelle. Sitten on uloin vantti, joka menee molempien sriidareiden kautta toppiin. Tämä uloin vantti on haasteena.

Uloin vantti on n. 18 m pitkä. Se menee kannesta alempaan spriidariin, josta se jatkuu ylös toiseen spriidariin ja maston huippuun. Lisäksi alemmasta spriidarista lähtee toinen vantti viistosti spriidarin nokasta ylemmän spriidarin tyven paikkeille.

Miten tämä uloin spriidari pitää kiristää? Jotta vantti on kireä toppiin saakka, vantti täytyy vetää mielestäni erittäin kireälle - tuntuu siltä, että "liian" kireälle. Vantti on järeää mallia, kuten mastokin, joten se kyllä kestää, mutta enemmän kyse on fiiliksestä.

Jos vanttia ei kiristä erittäin kireälle, niin sivutuulessa / sivuvastaisessa spriidarien välinen vantti on selvästi löysällä. Näin ei mielestäni saisi olla - vai?

Osaako joku sanoa, mistä löytyisi hyviä ohjeita rikin trimmaukseen? Tavoite on pitää masto pystyssä - ei hakea viimeisiä solmun osia vauhtiin.

29

2038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ToppiRiki
    • puomukko

      Teen sen näin omassa veneessäni, josaa on em. takila ja mitat.

      Mastonjalka tulee olla oikeassa kohdassa. minulla on 5 paikkainen hammastus. Laitan perästä katsoen toiseen hahloon lukituksen. Tämä on venekohtainen asia.

      Huippuvantit, menevät minulla molempien saalienkien nokkien kautta, kiristetään ensin, tiukalle. Purjeurasta voi tarkistaa suoruuden. Sopiva jännitys on niin ettei vantti yhtään lerpu kun aikamies ottaa kiinni ja ravistaa.

      Sitten kiristän välivantit. Välivantit menevät minulla alempien saalinkien kautta. vasa kiristys kuin huippuvanteille, mutta maston suoruuden kanssa täytyy nyt olla tarkkana. Mastonurasta näkee hyvin.

      Minulla on lyhyitä vantteja vielä maston edessä ja takana. Laitan ne jännitykseen ja tarkkailen systeemin suoruutta.

      Keulastaagi ja peräharus ovat operaation aikana kiinni myös Olen säätänyt keulastaagiin löysähkön esijännityksen, koska minulla on hydraulinen tunkki (Navtec), jolla kiristän peräharuksen ja keulan tiukalle, kun purjehdin esim. kryssiä.

      Maston raken eli taipuman (n. 2-3%) tarkistan jännitetyn peräharuksen säädön jälkeen. Keula staagi tulee olla tällöin myös tiukassa jännityksessä ( n. puolet vantin murtolujuudesta), jotta vene nousee tuuleen hyvin.

      Keula-perä linjan jännitys voi vaikuttaa sivuvanttien jännitykseen eli ne on tarkastettava kun kaikki jännitykset on päällä. Lopullinen tsekki selviää kun on n. 10 m/s sivutuulta. Silloin ei leen puoli saisi roikkua löysänä vaan jännityksessä edelleen vaikka voimat sitä painavat.

      Minulla on myös babystaagi, mutta en ole sitä tarvinnut eli en jännitä em. vaijeria vaan se on köydellä kiinni kannesta. Jännitystalja on sitloodan laatikossa, jos sitä kaipaisin. Ei ole vielä tullut tilannetta vastaan.

      • ToppiRiki

        Kiitos kommentista. Suunnilleen näin olen tehnyt.

        Onko niin, että kun ravistat mastoa uloimmasta vantista, niin se tuntuu erittäin tiukalta, mutta saat maston heilumaan?


      • puomukko

        Juuri. Liikakiristys rikkoo venettä pahasti (rustit voi jopa irrota laminoinnista) samoin kuin liian löysä, jos joutuu keliin.


      • Antilla_36

        Eräs ammattilainen sanoi, ettei ole ikinä törmännyt liian kireisiin vantteihin. Väittäisin, että ainakin maissa säädettäeessä jengat menee vanttiruuvista ennemmin, kuin rustit tai niiden kiinnitys. Kaksi spriidarisessa nyrkkisääntönä on, että ylin vantti on todella kireä, välivantti seuraavana (Kun välibantti ei tule alas, voi se olla suhteessa vähän löysempi) ja alin saa olla löysin etenkin kun ne on tuplana. Vaijerin pituus siis vaikuttaa venymän pituuteen. Prebendin saaminen vaatii tiedon meneekö masto kannen läpi vai ei ja onko baby staagia.


      • ei.hajoa
        puomukko kirjoitti:

        Juuri. Liikakiristys rikkoo venettä pahasti (rustit voi jopa irrota laminoinnista) samoin kuin liian löysä, jos joutuu keliin.

        On kyllä heppoinen vene jos tuosta hajoaa. Kotikonstein ilman pitkiä jatkovarsia ei vantteja saa niin kireälle että jotain hajoaisi kunnollisessa veneessä.


      • Joakim1
        Antilla_36 kirjoitti:

        Eräs ammattilainen sanoi, ettei ole ikinä törmännyt liian kireisiin vantteihin. Väittäisin, että ainakin maissa säädettäeessä jengat menee vanttiruuvista ennemmin, kuin rustit tai niiden kiinnitys. Kaksi spriidarisessa nyrkkisääntönä on, että ylin vantti on todella kireä, välivantti seuraavana (Kun välibantti ei tule alas, voi se olla suhteessa vähän löysempi) ja alin saa olla löysin etenkin kun ne on tuplana. Vaijerin pituus siis vaikuttaa venymän pituuteen. Prebendin saaminen vaatii tiedon meneekö masto kannen läpi vai ei ja onko baby staagia.

        Alkuperäinen kysymys koski toppirikiä, mutta kyllä ainakin kaksisaalinkisessa osatakilassa yleensä välivantit ovat ohuimmat ja löysimmät oli ne sitten jatkuvia tai epäjatkuvia. Esimerkiksi omassa veneessäni osatakila epäjatkuvilla vanteilla V1 ja D1 ovat 7,1 mm, mutta D2 vain 5,0 mm. V2 6,4 mm. Tuo alemman saalingin päästä ylemmän juureen menevät D2 roikkuu aivan löysänä kunnes V1 on kiristetty lähes kokonaan. Toisin sanoen D2 kiristyy epäjatkuvassa rikissä vasta sitten kun V2 on jo reilusti venynyt esijännityksestä.

        Yleensä D2:n kiristysohje on käsitiukkaan, kun taas V1 on erittäin paljon yli tuon eli työkaluilla käännetään lukuisia kierroksia käsitiukan jälkeen.

        Ainakin omissa veneissä vantit on saanut rannassa riittävän ja olisi saanut myös liian tiukalle. Tietysti vanttiruuvit ehjät, puhtaat ja hyvin voidellut. Työkalutkaan eivät ole olleet jykeviä, vaan tavallisia kiintoavaimia. Seldenin ohjeen mukaisen 25% murtolujuudesta on saanut "helposti". Auttaa kun vetää hekkiä (osatakilassa!) ja kiertää vanttiruuvin runkoa ja vaijeripäätettä vuorovedolla lopussa. Rustit tietysti kestää paljon enemmän kuin tuon 25% ja vantit tietysti myös. Runko saattaa elää jo aika paljon. X:n suunnittelijan ohje oli kuulemma vetää niin tiukalle, että kulkuluukku alkaa jumittua ja sitten löysätä vähän.


      • eikä.siinä.vielä.kaikki
        Joakim1 kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys koski toppirikiä, mutta kyllä ainakin kaksisaalinkisessa osatakilassa yleensä välivantit ovat ohuimmat ja löysimmät oli ne sitten jatkuvia tai epäjatkuvia. Esimerkiksi omassa veneessäni osatakila epäjatkuvilla vanteilla V1 ja D1 ovat 7,1 mm, mutta D2 vain 5,0 mm. V2 6,4 mm. Tuo alemman saalingin päästä ylemmän juureen menevät D2 roikkuu aivan löysänä kunnes V1 on kiristetty lähes kokonaan. Toisin sanoen D2 kiristyy epäjatkuvassa rikissä vasta sitten kun V2 on jo reilusti venynyt esijännityksestä.

        Yleensä D2:n kiristysohje on käsitiukkaan, kun taas V1 on erittäin paljon yli tuon eli työkaluilla käännetään lukuisia kierroksia käsitiukan jälkeen.

        Ainakin omissa veneissä vantit on saanut rannassa riittävän ja olisi saanut myös liian tiukalle. Tietysti vanttiruuvit ehjät, puhtaat ja hyvin voidellut. Työkalutkaan eivät ole olleet jykeviä, vaan tavallisia kiintoavaimia. Seldenin ohjeen mukaisen 25% murtolujuudesta on saanut "helposti". Auttaa kun vetää hekkiä (osatakilassa!) ja kiertää vanttiruuvin runkoa ja vaijeripäätettä vuorovedolla lopussa. Rustit tietysti kestää paljon enemmän kuin tuon 25% ja vantit tietysti myös. Runko saattaa elää jo aika paljon. X:n suunnittelijan ohje oli kuulemma vetää niin tiukalle, että kulkuluukku alkaa jumittua ja sitten löysätä vähän.

        Jos Joakimin tekstiin vielä lisää, että tuolla trimmillä masto pysyy suorana myös tuulessa ja mahdollisuus saada pysyvä muodonmuutos mastoon on pienin. Joku solmun kymmenys ja varsinkin muutamalla asteella parantunut kryssikulma tulevat sitten kaupan päälle.


      • ToppiRiki
        Antilla_36 kirjoitti:

        Eräs ammattilainen sanoi, ettei ole ikinä törmännyt liian kireisiin vantteihin. Väittäisin, että ainakin maissa säädettäeessä jengat menee vanttiruuvista ennemmin, kuin rustit tai niiden kiinnitys. Kaksi spriidarisessa nyrkkisääntönä on, että ylin vantti on todella kireä, välivantti seuraavana (Kun välibantti ei tule alas, voi se olla suhteessa vähän löysempi) ja alin saa olla löysin etenkin kun ne on tuplana. Vaijerin pituus siis vaikuttaa venymän pituuteen. Prebendin saaminen vaatii tiedon meneekö masto kannen läpi vai ei ja onko baby staagia.

        Antilla 36 : Saako tulla vetämään hiasta, jos satutaan alkukesästä samaan satamaan? Jos seilaat pääkaupunkiseudun läheisyydessä, niin uskon, että olen nähnyt sinut / veneesi ainakin Elisaaressa aiempina vuosina.


      • Tunari1
        Joakim1 kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys koski toppirikiä, mutta kyllä ainakin kaksisaalinkisessa osatakilassa yleensä välivantit ovat ohuimmat ja löysimmät oli ne sitten jatkuvia tai epäjatkuvia. Esimerkiksi omassa veneessäni osatakila epäjatkuvilla vanteilla V1 ja D1 ovat 7,1 mm, mutta D2 vain 5,0 mm. V2 6,4 mm. Tuo alemman saalingin päästä ylemmän juureen menevät D2 roikkuu aivan löysänä kunnes V1 on kiristetty lähes kokonaan. Toisin sanoen D2 kiristyy epäjatkuvassa rikissä vasta sitten kun V2 on jo reilusti venynyt esijännityksestä.

        Yleensä D2:n kiristysohje on käsitiukkaan, kun taas V1 on erittäin paljon yli tuon eli työkaluilla käännetään lukuisia kierroksia käsitiukan jälkeen.

        Ainakin omissa veneissä vantit on saanut rannassa riittävän ja olisi saanut myös liian tiukalle. Tietysti vanttiruuvit ehjät, puhtaat ja hyvin voidellut. Työkalutkaan eivät ole olleet jykeviä, vaan tavallisia kiintoavaimia. Seldenin ohjeen mukaisen 25% murtolujuudesta on saanut "helposti". Auttaa kun vetää hekkiä (osatakilassa!) ja kiertää vanttiruuvin runkoa ja vaijeripäätettä vuorovedolla lopussa. Rustit tietysti kestää paljon enemmän kuin tuon 25% ja vantit tietysti myös. Runko saattaa elää jo aika paljon. X:n suunnittelijan ohje oli kuulemma vetää niin tiukalle, että kulkuluukku alkaa jumittua ja sitten löysätä vähän.

        "Toisin sanoen D2 kiristyy epäjatkuvassa rikissä vasta sitten kun V2 on jo reilusti venynyt esijännityksestä."

        Tässä on juuri se epäjatkuvien vanttien kiristämiseen liittyvä vaara, jos välivantit ovat liian löysällä ja päävantteja kiristetään sen tiedon varassa että "ammattilainen" ei ole ikinä nähnyt liian kireällä olevia vantteja tai että vantit voi huoletta kiristää niin tiukalle kuin ikinä jaksaa. Esimerkiksi tuossa sinun takilassasi kiristetään kannella 7.1 mm vaijeria (D1), mutta koska välivantti (V2) on löysä, lähes kaikki veto välittyykin 6.4 mm vaijerille (D2), eikä sen kireydestä ole mitään tietoa ellei kiivetä mastoon tarkistamaan kesken kiristelyn.

        Alkuperäistä kysyjää neuvoisin ottamaan ensimmäisellä trimmauskerralla asiantuntevan apulaisen mittaamaan mastossa ylempien vanttien kireyksiä samalla kun kannella kiristetään vantteja, jotta päävantin veto saadaan jakautumaan tasan välivanteille ja ylemmille vanteille. Vanttiruuveista pituusmitat ylös niin ensi keväänä ei tarvitse kiivetä mastoon. Tämä siis siinä tapauksessa että vantit ovat epäjatkuvia.


      • turha.huoli
        Tunari1 kirjoitti:

        "Toisin sanoen D2 kiristyy epäjatkuvassa rikissä vasta sitten kun V2 on jo reilusti venynyt esijännityksestä."

        Tässä on juuri se epäjatkuvien vanttien kiristämiseen liittyvä vaara, jos välivantit ovat liian löysällä ja päävantteja kiristetään sen tiedon varassa että "ammattilainen" ei ole ikinä nähnyt liian kireällä olevia vantteja tai että vantit voi huoletta kiristää niin tiukalle kuin ikinä jaksaa. Esimerkiksi tuossa sinun takilassasi kiristetään kannella 7.1 mm vaijeria (D1), mutta koska välivantti (V2) on löysä, lähes kaikki veto välittyykin 6.4 mm vaijerille (D2), eikä sen kireydestä ole mitään tietoa ellei kiivetä mastoon tarkistamaan kesken kiristelyn.

        Alkuperäistä kysyjää neuvoisin ottamaan ensimmäisellä trimmauskerralla asiantuntevan apulaisen mittaamaan mastossa ylempien vanttien kireyksiä samalla kun kannella kiristetään vantteja, jotta päävantin veto saadaan jakautumaan tasan välivanteille ja ylemmille vanteille. Vanttiruuveista pituusmitat ylös niin ensi keväänä ei tarvitse kiivetä mastoon. Tämä siis siinä tapauksessa että vantit ovat epäjatkuvia.

        Riittää kun katsoo alhaalta purjeuran olevan suorassa, myös purjehtiessa. Ei sitä varten tarvitse kiivetä mastoon. Vantit voi huoletta kiristää niin kireälle kuin satamassa käsityökaluin saa. Missään oloissa kaikki kuorma ei tule D2:lle, kuormat kerääntyvät kuitenkin V1:lle.

        Epäjatkuvien vanttien ainoa ongelma on se, että pitää mennä mastoon välivantteja säätämään.


      • RacingRig

        Kun saalingit ovat suoraan sivulle, ei D2 kireys vaikuta maston prebendiin. Täten kun ne on kerran saatu oikealle kireydelle, niin sokat kiinni ja teippiä päälle. Muista merkitä vaan puolet, että menee samoin päin ensi vuonnakin. Jatkossa vaan V1 ja D1 oikeaan kireyteen. 20 % saa rasvatuilla kunnossaolevilla vanttiruuveilla normaalilla noin 20 cm vääntövarrella kohtuuväännöllä 7 mm vaijeriin.


      • Joakim1
        Tunari1 kirjoitti:

        "Toisin sanoen D2 kiristyy epäjatkuvassa rikissä vasta sitten kun V2 on jo reilusti venynyt esijännityksestä."

        Tässä on juuri se epäjatkuvien vanttien kiristämiseen liittyvä vaara, jos välivantit ovat liian löysällä ja päävantteja kiristetään sen tiedon varassa että "ammattilainen" ei ole ikinä nähnyt liian kireällä olevia vantteja tai että vantit voi huoletta kiristää niin tiukalle kuin ikinä jaksaa. Esimerkiksi tuossa sinun takilassasi kiristetään kannella 7.1 mm vaijeria (D1), mutta koska välivantti (V2) on löysä, lähes kaikki veto välittyykin 6.4 mm vaijerille (D2), eikä sen kireydestä ole mitään tietoa ellei kiivetä mastoon tarkistamaan kesken kiristelyn.

        Alkuperäistä kysyjää neuvoisin ottamaan ensimmäisellä trimmauskerralla asiantuntevan apulaisen mittaamaan mastossa ylempien vanttien kireyksiä samalla kun kannella kiristetään vantteja, jotta päävantin veto saadaan jakautumaan tasan välivanteille ja ylemmille vanteille. Vanttiruuveista pituusmitat ylös niin ensi keväänä ei tarvitse kiivetä mastoon. Tämä siis siinä tapauksessa että vantit ovat epäjatkuvia.

        Ei jännityksen ole suinkaan tarkoitus jakautua tasan D2 (diagonaali eli saalingin juureen tuleva) ja V2 (vertikaali eli saalingin kärkeen tuleva) kesken. Niin kauan kuin D2 on löysä on V1:n jännitys täsmälleen sama kuin V2:n. Sitten kun D2 kiristyy on V1:n jännitys sama kuin V2 ja D2 summa (no korjattuna cos(kulmilla), jotka ovat hyvin lähellä yhtä).

        Minun rikin tapauksessa D2:n murtolujuus on 50% V1:stä ja V2:n hiukan yli 80% V1:stä. D2:n siis voisi saada aivan liian kireälle, jos se olisi niin kireällä, että se ottaisi selvästi yli puolet V1:n jännityksestä. V2:n saaminen liian kireälle vaatisi taas, että käytännössä kaikki kuorma olisi V2:lla ja D2:lla ei mitään.

        V2 D3 on pituudeltaan n. tupla D2:een verrattuna. Vedettäessä V1:llä alasaalingin päätä alas kiristyy D2 tuplavauhtia V2:een verrattuna. Siksi D2:n kuuluu roikkua löysänä kunnes V2:een on vedetty n. puolet sen esijännityksestä.

        Rikiä ei tietenkään pidä kiristää silmittömästi, vaan ajatuksella. Itse olen mitannut jännitykset alas tulevista vanteista venymän perusteella. Lisäksi olen seurannut suojan vanttien kireyttä purjehtiessa. Jotta suojan puolen vantit pysyisivät heilumatta normaaleilla kryssikallistumilla, pitää veneessäni olla varsin suuri esijännitys.

        Tuo onkin yleensä paras tapa etsiä sopiva kireys päävanteille (V1->V2->D3 kaksisaalinkisessa). Purjehtii eri halseilla ja kiristää löysiä pois, kunnes suojan puolen vanteissa pysyy pieni esijännitys normaalikallistumalla. Tuossa pitää huomioida myös hekki, joka osatakilassa vähentää vanttien jännitystä, jos saalingit ovat hiukankin taakse.

        Muiden kuin päävanttien kireys tulee sitten sen mukaan, että masto pysyy sivusuunnassa kohtuu suorana ja taipuu pituussuunnassa halutulla tavalla (isopurje latistuu "sopivasti" ja etustaagi saadaan riittävän kireälle).

        Noilla on valtava vaikutus veneen purjehdusominaisuuksiin. Erityisesti ylikireät D2:t ovat todella myrkkyä kovalla tuulella maston jäädessä liian suoraksi ja iso ylhäältä liian pussikkaaksi. Omassa veneessä reivikynnys nousi monta m/s kun D2:ia löysti kierroksen. Samalla kryssivauhti 9 m/s tuulissa parani ainakin puoli solmua.

        Kun hyvät trimmit on löydetty, merkitään vanttiruuvien asennot muistiin. Seuraavana keväänä rikin saa samaan trimmiin puolessa tunnissa.


      • käytännön.vinkkejä
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei jännityksen ole suinkaan tarkoitus jakautua tasan D2 (diagonaali eli saalingin juureen tuleva) ja V2 (vertikaali eli saalingin kärkeen tuleva) kesken. Niin kauan kuin D2 on löysä on V1:n jännitys täsmälleen sama kuin V2:n. Sitten kun D2 kiristyy on V1:n jännitys sama kuin V2 ja D2 summa (no korjattuna cos(kulmilla), jotka ovat hyvin lähellä yhtä).

        Minun rikin tapauksessa D2:n murtolujuus on 50% V1:stä ja V2:n hiukan yli 80% V1:stä. D2:n siis voisi saada aivan liian kireälle, jos se olisi niin kireällä, että se ottaisi selvästi yli puolet V1:n jännityksestä. V2:n saaminen liian kireälle vaatisi taas, että käytännössä kaikki kuorma olisi V2:lla ja D2:lla ei mitään.

        V2 D3 on pituudeltaan n. tupla D2:een verrattuna. Vedettäessä V1:llä alasaalingin päätä alas kiristyy D2 tuplavauhtia V2:een verrattuna. Siksi D2:n kuuluu roikkua löysänä kunnes V2:een on vedetty n. puolet sen esijännityksestä.

        Rikiä ei tietenkään pidä kiristää silmittömästi, vaan ajatuksella. Itse olen mitannut jännitykset alas tulevista vanteista venymän perusteella. Lisäksi olen seurannut suojan vanttien kireyttä purjehtiessa. Jotta suojan puolen vantit pysyisivät heilumatta normaaleilla kryssikallistumilla, pitää veneessäni olla varsin suuri esijännitys.

        Tuo onkin yleensä paras tapa etsiä sopiva kireys päävanteille (V1->V2->D3 kaksisaalinkisessa). Purjehtii eri halseilla ja kiristää löysiä pois, kunnes suojan puolen vanteissa pysyy pieni esijännitys normaalikallistumalla. Tuossa pitää huomioida myös hekki, joka osatakilassa vähentää vanttien jännitystä, jos saalingit ovat hiukankin taakse.

        Muiden kuin päävanttien kireys tulee sitten sen mukaan, että masto pysyy sivusuunnassa kohtuu suorana ja taipuu pituussuunnassa halutulla tavalla (isopurje latistuu "sopivasti" ja etustaagi saadaan riittävän kireälle).

        Noilla on valtava vaikutus veneen purjehdusominaisuuksiin. Erityisesti ylikireät D2:t ovat todella myrkkyä kovalla tuulella maston jäädessä liian suoraksi ja iso ylhäältä liian pussikkaaksi. Omassa veneessä reivikynnys nousi monta m/s kun D2:ia löysti kierroksen. Samalla kryssivauhti 9 m/s tuulissa parani ainakin puoli solmua.

        Kun hyvät trimmit on löydetty, merkitään vanttiruuvien asennot muistiin. Seuraavana keväänä rikin saa samaan trimmiin puolessa tunnissa.

        Viimeiseen kappaleeseen voisi tehdä lisäyksen. Jos ei veneen pakista ennestään löydy työntömittaa, se pitäisi lisätä, tai ainakin tuoda sellainen kotoa keväällä ja syksyllä. Keväällä vedetään vanttiruuvien ruuviosien päät sille etäisyydelle, joka syksyllä on muistiin pantu. Ja syksyllä ennen maston laskua päivitetään ne muistiinpanot, jos jotain trimmiä on kesällä muutettu. Muistiinpanot ovat tietenkin pysyvästi veneessä.

        Ruuviosien päiden väli on helppo mitata. Ja trimmit on paljon helpompi saada mittaansa, jos kaikki vanttiruuvit ovat smoin päin, eli kaikki kiristyvät ja löystyvät samaan suuntaan kierrettäessä. Tämä tapahtuu itsestään, jos vaijeripääte on samalla kierreosa, niissä on aina oikeakätinen kierre.


      • Tunari

        Perusteluissasi on ilman muuta järkeä, erityisesti hyvä huomioida V2 D3 ja D2 erisuuri venymäpituus. Kuitenkin tässä sekoittuvat erilaiset rikityypit. Aloittajan veneessä on saalingit suoraan sivuille, joten löysän D2:n sallima maston taipuma alemman saalingin yläpuolelta ei suuntaudu lainkaan eteenpäin ja näin ollen se ei latista isopurjetta, kuten sinun viistosti suunnatuilla saalingeilla varustetussa takilassasi. Sivuille suunnatuin saalingein varustetussa takilassa, jos D2 on tarpeettoman löysä, masto taipuu hyödyttömästi suoraan sivulle , kunnes D2 alkaa maston jäykkydestä riippuen ottaa kuormaa. Sekin lisämauste tässä on että ei tiedetä onko aloittajan veneessä rodit vai vaijerit vai niiden yhdistelmä. Esimerkiksi omassa veneessäni ovat D1 ja D2 vaijeria, muut rodia. Siksikin itse kiristän D2:een kunnon esijännityksen, koska D2:n jousivakio on paljon pienempi kuin rodien V2 D3, vaikka venymäpituuskin on pienempi.
        Kaikessa kiristämisessä pitää tietysti olla järki mukana, samoin kuin tarkoitukseen mitoitetut työkalut. Minulla D1 on 12mm vaijeria ja V1 9.5 mm rodia ja 50 cm rengasraudalla rasvatut vanttiruuvit saa ilman mitää vaikeutta niin tiukalle kuin tarve vaatii ja ehkä ylikin.


      • ToppiRiki
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei jännityksen ole suinkaan tarkoitus jakautua tasan D2 (diagonaali eli saalingin juureen tuleva) ja V2 (vertikaali eli saalingin kärkeen tuleva) kesken. Niin kauan kuin D2 on löysä on V1:n jännitys täsmälleen sama kuin V2:n. Sitten kun D2 kiristyy on V1:n jännitys sama kuin V2 ja D2 summa (no korjattuna cos(kulmilla), jotka ovat hyvin lähellä yhtä).

        Minun rikin tapauksessa D2:n murtolujuus on 50% V1:stä ja V2:n hiukan yli 80% V1:stä. D2:n siis voisi saada aivan liian kireälle, jos se olisi niin kireällä, että se ottaisi selvästi yli puolet V1:n jännityksestä. V2:n saaminen liian kireälle vaatisi taas, että käytännössä kaikki kuorma olisi V2:lla ja D2:lla ei mitään.

        V2 D3 on pituudeltaan n. tupla D2:een verrattuna. Vedettäessä V1:llä alasaalingin päätä alas kiristyy D2 tuplavauhtia V2:een verrattuna. Siksi D2:n kuuluu roikkua löysänä kunnes V2:een on vedetty n. puolet sen esijännityksestä.

        Rikiä ei tietenkään pidä kiristää silmittömästi, vaan ajatuksella. Itse olen mitannut jännitykset alas tulevista vanteista venymän perusteella. Lisäksi olen seurannut suojan vanttien kireyttä purjehtiessa. Jotta suojan puolen vantit pysyisivät heilumatta normaaleilla kryssikallistumilla, pitää veneessäni olla varsin suuri esijännitys.

        Tuo onkin yleensä paras tapa etsiä sopiva kireys päävanteille (V1->V2->D3 kaksisaalinkisessa). Purjehtii eri halseilla ja kiristää löysiä pois, kunnes suojan puolen vanteissa pysyy pieni esijännitys normaalikallistumalla. Tuossa pitää huomioida myös hekki, joka osatakilassa vähentää vanttien jännitystä, jos saalingit ovat hiukankin taakse.

        Muiden kuin päävanttien kireys tulee sitten sen mukaan, että masto pysyy sivusuunnassa kohtuu suorana ja taipuu pituussuunnassa halutulla tavalla (isopurje latistuu "sopivasti" ja etustaagi saadaan riittävän kireälle).

        Noilla on valtava vaikutus veneen purjehdusominaisuuksiin. Erityisesti ylikireät D2:t ovat todella myrkkyä kovalla tuulella maston jäädessä liian suoraksi ja iso ylhäältä liian pussikkaaksi. Omassa veneessä reivikynnys nousi monta m/s kun D2:ia löysti kierroksen. Samalla kryssivauhti 9 m/s tuulissa parani ainakin puoli solmua.

        Kun hyvät trimmit on löydetty, merkitään vanttiruuvien asennot muistiin. Seuraavana keväänä rikin saa samaan trimmiin puolessa tunnissa.

        Joakim, onko niin, että D 2 pitää olla sellaisessa kireydessä, että se jättää suojanpuolen V2:selle hieman löysää. Eli käytännössä masto pääsee hieman taipumaan, mikä vaikuttaa maston purjeen muotoon?


      • TS36
        Tunari kirjoitti:

        Perusteluissasi on ilman muuta järkeä, erityisesti hyvä huomioida V2 D3 ja D2 erisuuri venymäpituus. Kuitenkin tässä sekoittuvat erilaiset rikityypit. Aloittajan veneessä on saalingit suoraan sivuille, joten löysän D2:n sallima maston taipuma alemman saalingin yläpuolelta ei suuntaudu lainkaan eteenpäin ja näin ollen se ei latista isopurjetta, kuten sinun viistosti suunnatuilla saalingeilla varustetussa takilassasi. Sivuille suunnatuin saalingein varustetussa takilassa, jos D2 on tarpeettoman löysä, masto taipuu hyödyttömästi suoraan sivulle , kunnes D2 alkaa maston jäykkydestä riippuen ottaa kuormaa. Sekin lisämauste tässä on että ei tiedetä onko aloittajan veneessä rodit vai vaijerit vai niiden yhdistelmä. Esimerkiksi omassa veneessäni ovat D1 ja D2 vaijeria, muut rodia. Siksikin itse kiristän D2:een kunnon esijännityksen, koska D2:n jousivakio on paljon pienempi kuin rodien V2 D3, vaikka venymäpituuskin on pienempi.
        Kaikessa kiristämisessä pitää tietysti olla järki mukana, samoin kuin tarkoitukseen mitoitetut työkalut. Minulla D1 on 12mm vaijeria ja V1 9.5 mm rodia ja 50 cm rengasraudalla rasvatut vanttiruuvit saa ilman mitää vaikeutta niin tiukalle kuin tarve vaatii ja ehkä ylikin.

        Omasta kokemuksestani, enimmäkseen inline osarikisistä, on se, että välivantit eli D2:t saavat olla melko tai jopa tosi löysällä verrattuna ylävanttiin, jotta masto on sivusuunnassa suora, kun purjehditaan luovilla. Muuten mastoon tulee kaari tuulen puolelle. Tiedä sitten, että onko osatakilassa ja mastonhuipputakilassa tuossa suhteessa paljoa eroa.


      • Joakim1
        Tunari kirjoitti:

        Perusteluissasi on ilman muuta järkeä, erityisesti hyvä huomioida V2 D3 ja D2 erisuuri venymäpituus. Kuitenkin tässä sekoittuvat erilaiset rikityypit. Aloittajan veneessä on saalingit suoraan sivuille, joten löysän D2:n sallima maston taipuma alemman saalingin yläpuolelta ei suuntaudu lainkaan eteenpäin ja näin ollen se ei latista isopurjetta, kuten sinun viistosti suunnatuilla saalingeilla varustetussa takilassasi. Sivuille suunnatuin saalingein varustetussa takilassa, jos D2 on tarpeettoman löysä, masto taipuu hyödyttömästi suoraan sivulle , kunnes D2 alkaa maston jäykkydestä riippuen ottaa kuormaa. Sekin lisämauste tässä on että ei tiedetä onko aloittajan veneessä rodit vai vaijerit vai niiden yhdistelmä. Esimerkiksi omassa veneessäni ovat D1 ja D2 vaijeria, muut rodia. Siksikin itse kiristän D2:een kunnon esijännityksen, koska D2:n jousivakio on paljon pienempi kuin rodien V2 D3, vaikka venymäpituuskin on pienempi.
        Kaikessa kiristämisessä pitää tietysti olla järki mukana, samoin kuin tarkoitukseen mitoitetut työkalut. Minulla D1 on 12mm vaijeria ja V1 9.5 mm rodia ja 50 cm rengasraudalla rasvatut vanttiruuvit saa ilman mitää vaikeutta niin tiukalle kuin tarve vaatii ja ehkä ylikin.

        Oli takila sitten toppi tai osa, on D3:n kiinnityskohta samassa paikassa kuin etustaagi ja spinnufalli. Noista tulee suuri pistekuorma (myös sivusuuntaan), ne vaativat suuremman esijännityksen ja maksimikuormat ovat suurempia kuin D2:ssa, joka on keskellä mastoa ja toki ottaa myös saalingin työnnön vastaan.

        Jos V2 D3 ja D2 ovat yhtä kireällä, toppiriki todennäköisesti taipuu tuulen puolelle ylemmän saalingin kohdalta. En ole koskaan omistanut toppirikistä venettä, joten kokemusta tuosta ei ole. Osatakilasta suorilla saalingeilla on kokemusta ja siinäkin D2 oli melko löysällä.

        Samalla paksuudella vaijeri toki venyy selvästi enemmän kuin rodi, mutta yleensä rodit ovat selvästi ohuempia kuin vaijerit samassa rikissä. Esimerkiksi minun 7,1 mm rodeille on Seldenin rikisuunnitelmassa annettu vaihtoehdoksi 10 mm vaijeri, joka venyy vähemmän samalla kuormalla kuin tuo rodi ja murtolujuuttakin on enemmän. 8 mm vaijeri olisi ollut selvästi venyvämpi ja murtolujuudeltaankin 20% heikompi kuin rodi. Se olisi vaihtoehto 6,4 mm rodille. Niillä on sama venymä ja murtolujuus, mutta rodi on 20% kevyempi sekö ohuempana ja sileänä ilmanvastukseltaan alhaisempi.


      • Norseman

        Nuo paksummat, 7 mm vaijerit on rikipajolle vaikeita. Jos käytetään prässiä, on vastuu kokolailla tilaajaalla. Voi olla että pääte onnistuu tai sitten naps, ja meni koko vaijeri uusiksi....


    • perpenkikkeli

      Vedät vain saalingista alas molemmille puolille reelinkiin kiinni kunnon preventterikettingit, niin siinä on sinulle riittävästi trimmiä.

    • OikeaPurjehtija

      Kannattaa hypätä voltti reelingin yli taittaen ja kerien. Loppuu tuo pelleily siihen.

    • seppomartti

      Valitettavasti pari jälkeen jäänyttä pilasi hyvän pohdiskelun rikistä, mistä tuskin tulee koskaan täysin oppineeksi. Minulle uutta pli mm, että samassa rikissä voi olla 1x19 ja rodia. Itse olen ajatellut käytännön pääsäännöiksi, että leen löysä vantti vaatii aina takilan kiristämistä. Jos kovassa tuulessa mikään vantti ei ole löysä niin ei pidä kiristellä vaan muotoa haetaan löysäämällä. Seldenin ohjeen mukaista teräsmitalla venymän kontrollointia en ole onnistunut tekemään luotettavasti edes elektronisella mauserilla. Ehkä ruuvikierteen nousu olisi helpompi?

      • Joakim1

        Mikäs siinä teräsmittamenetelmässä on vaikeaa? Itse olen leikannut vanhasta rullamitasta hiukan yli 2 m pätkiä. Teipillä tukevasti vanttiin kiinni yläpäästä ja kiristäen katsoo sopivaan vanttiruuvin kulmaan. Kyllä tuosta on nähnyt puolikkaat millitkin.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Mikäs siinä teräsmittamenetelmässä on vaikeaa? Itse olen leikannut vanhasta rullamitasta hiukan yli 2 m pätkiä. Teipillä tukevasti vanttiin kiinni yläpäästä ja kiristäen katsoo sopivaan vanttiruuvin kulmaan. Kyllä tuosta on nähnyt puolikkaat millitkin.

        Vaikeus on alkutilanteen epämääräisyys eli käsin väännetty tiukkuus. Pituuden muutosta sai Bilteman halvan elektronisen mauserin avulla metallimitan päästä tarkemmin kuin silmällä ja parallaksia luultavasti oli vähemmän. Mutta pointtini oli ruuvikierteen nousu. Eikös se ole yksinkertaisempi tie pituuden muutoksen toteuttamiseksi. Laskee vain kierroksia kullekin vanttiruuvin paksuudelle.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Vaikeus on alkutilanteen epämääräisyys eli käsin väännetty tiukkuus. Pituuden muutosta sai Bilteman halvan elektronisen mauserin avulla metallimitan päästä tarkemmin kuin silmällä ja parallaksia luultavasti oli vähemmän. Mutta pointtini oli ruuvikierteen nousu. Eikös se ole yksinkertaisempi tie pituuden muutoksen toteuttamiseksi. Laskee vain kierroksia kullekin vanttiruuvin paksuudelle.

        Onhan tuossa jonkinlainen epävarmuus alkutilanteesta. Seldenin ohje sanoo "Start with the cap shrouds only hand-tight". Dedekamin ohje on spesifisempi "Begin with a minimum
        tension in the wire". Itse olen noudattanut tuota Dedekamia, jolloin siis kiristän vain sen verran, että vantit ovat suunnilleen suorat ja päätteiden klapit poissa.

        Epävarmuutta tulee myös tuosta 5% tai 7,5% murtolujuudesta 1 mm kohti 2 m matkalla. Navtec listaa venymiä eri vanteille: http://www.navtecriggingsolutions.com/rigging.html Tuon mukaan mun 7,1 mm rodeilla 1 mm vastaa vain 6% murtolujuudesta. 10 mm vaijerilla olisi myös juuri se sama 6%. Mistähän nuo 5 ja 7,5 % sitten tulevat? Rodille tuo 6% vaikuttaa olevan koosta riippumaton, mutta vaijereille ko. prosenttiluku kasvaa koon mukana eli murtolujuus paranee suhteessa veneymään.

        No eihän tuolla mittanauhalla kuitenkaan saa kuin oikean suuruusluokan.

        Vanttiruuvista voi toki myös mitata kiristysmäärän. Vähintään yhtä epämääräinen siinäkin on aloituspiste. Kiristysmäärä kannattaa mitata mauserilla eli alku- ja lopputilanteen muutoksena, sillä kierroksia laskiessa sekoaa helposti jossain vaiheessa. Kiristysmäärä on suhteessa vantin pituuteen, ei paksuuteen, jos pyritään tiettyyn murtolujuusprosenttiin. Epäjatkuvilla vanteilla homma menee monimutkaisemmaksi, kun sama vanttiruuvi kiristää useaa eri vanttia joilla vielä eri paksuuksia.

        Vanttiruuvin kiristysmäärä sisältää oletuksen, että mikään muu ei veny tai muuta muotoaan kuin juuri ko. vanttipari. Sehän ei tietysti pidä paikkansa, vaan etustaagi venyy selvästikin, masto puristuu (yleensä hyvin vähän) ja runko rusteineen vääntyy.

        Rikisimulaattorilla saa laskettua nuo vanttiruuvimäärät. Se kai olettaa rungon jäykäksi, mutta huomio maston taipuman, puristuman sekä etustaagin venymän. Simuloinnin tulos omalle veneelle oli 48 mm kiristys päävanteille ja ennen simulointia tehty kiristys oli 45 mm. Simuloinnin tulos oli 17 solmun suhteellinen tuuli, 28 asteen kallistus ja leen vantissa juuri ja juuri vetoa. Pätee aika hyvin eli jossain 30 asteen paikkeilla alkaa leen vantti löystyä, mutta en kyllä aja noin suurella kallistumalla kryssillä.

        Melko selvä ero tulee tuloksissa, jos minun veneelle laskee vanttiruuvimuutos/I-mitta tai tuo 2m matkalta mitattu venymä. Minun tapauksessa ensimmäinen antaa 1,36-kertaisen venymän jälkimmäiseen verrattuna.

        Alavanteilla (D1) ja hekillä on myös osatakilassa huomattava vaikutus päävanttien kireyteen. Hekin vetäminen "pohjaan" laskee minun veneessä päävanttien venymää kertoimella 0,7. Tuolloinhan etustaagin jännitys moninkertaistuu ja masto taipuu. Nykyisessä veneessä en pysty foilin takia mittaamaan etustaagia, mutta edellisessä veneessä mittasin jännityksen kolminkertaistuvan hekistä.


    • LapinSomali

      EN SUOSTU PASRISUHTEESEEN, EN NAIMISIIN, EN USKOON ENKÄ LIITY KIRKKOON!!!

      PAINUKAA VITTUUN!!!

      POLIISIEN PITÄÄ PUUTTUA TÄHÄN VUOSIEN PIINAAN JO!!!

    • seppomartti

      LapinSomali on havainnut kuinka vaikeaa on saada eksaktia tieto takilan trimmauksesta, ei pidä turhautua.. Joakimin yritys on uskomattoman hyvä. Ja aihe jatkuu jatkumistaan vielä kun Lapin_Somali on koiranputkea.
      "vanttiruuvimuutos/I-mitta tai tuo 2m matkalta mitattu venymä. Minun tapauksessa ensimmäinen antaa 1,36-kertaisen venymän jälkimmäiseen verrattuna. " Tulkitsenkohan oikein tätä lausetta. Kolmannes on muita muodon muutoksia kuin vaijerin tai rodin pituuden muutosta. Tässä on varmasti valtava venekohtyainen vaihtelu. Osa on kuin pärekoreja. Likiarvoja tässä mitataan. Määrämittisen vaijeriin kiinnitettävän alumiinitangon ja mauserin kanssa puuhailu ei vakuuttanutminua ruuvikierettä enempää.
      Katselin aikaisemmin jännitystä mittaavia instrumentteja. Nekin tuntuivat olevan ohuille vaijereille tarkoitettuja.

      • Joakim1

        Suurin osa erosta noissa kahdessa mittauksessa tulee etustaagin venymästä ja maston muodonmuutoksesta. Nuohan tuo simulaatio ottaa huomioon ja päätyi lähes identtiseen tulokseen. Hekin vetämisen aiheuttama selvä muutos kertoo kuinka sen aiheuttama lisävenymä etustaagiin ja lisätaipuma mastoon vaikuttavat asiaan.

        Veneessäni on todella jykevä teräspalkki mastonjalasta rustien vetopisteisiin, joten tuskin tuossa suunnassa tapahtuu paljoa muodonmuutoksia. Aivan samat arvot saa mittaamalla keväällä kiristettäessä tai syksyllä löystettäessä.

        Vanttikireysmittarit ovat tosiaan aivan yhtä epämääräisiä kuin tuo venymämittaus. Etuna tietysti se, että kireyden voi mitata löysäämättä vantteja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe