Lääkkeitten päällekkäin syöntikielto

545xxx

Ohjeistus on: Opamoxia ja Tenoxia ei saa syödä päällekkäin.
Jos ottaa 5 mg Opamoxia päivällä klo 12, voikohan illalla klo 22 ottaa Tenoxin 20 mg ?

Mistä lasketaan se päällekkäinsyönti, kun Opamoxin puoliintumisaikakin on epämärääräinen
3-20 tuntia riippuen mistä tietonsa katsoo ja jokaisen elimistö on erilainen.

Esimerkin mukaan Opamox voisi olla vasta vain puoliintunut illalla klo 22 maissa.

Ei ollut mahdollisuutta puhua lääkärin kanssa, olin yhteydessä hoitajan välityksellä.
Tekstari vain tuli, että e-resepti on apteekissa.

24

6817

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 545xxx

Lisäkysymys:
      Samoin mietin, että jos otan illalla klo 22 Tenoxin 20 mg, paljonko sitä on nupissa vielä seuraavana päivänä klo 12 maissa ? Voinko ottaa 5 mg Opamoxia niillä main vai pitääkö vaihtaa rauhoittava lääke ja mitä muita olisi, kaikkihan ne on bentsoja ?

(Niin ja päällekkäinsyöntikielto o n yhdyssana ennenkuin joku huomauttaa :D )

• bpeap

Tenoxin puoliintumisaika näyttää olevan 5-20 tuntia. Naisilla kauemmin lukee tuoteselosteessa.
      Koska ei Tenoxia ja Opamoxia saa päällekkäin syödä tuskin ehtii Opamoxia välillä ottaa ollenkaan ?
      Kun Tenoxilla voi olla niinkin pitkä puoliintumisaika kuin 20:kin tuntia, eikö se rauhoita vielä vähän päivälläkin ? Sehän vaikuttaa keskushermostoon.
      Miten noita puoliintumisaikoja pitäisi tulkita ?
      Toivottavasti joku asiasta jotain tietävä vastaa sinulle !

• Rauhoittavat

No luultavasti vain tarkoittaa, että ei syö samaan aikaan. 5mg opamoxia on kyllä todella pieni määrä.. Outoa, että tuollaisia edes määrätään. Ja onko opamox siis määrätty eri syyhyn kuin tenox. Siis tietysti parempi, että ei syö mitään bentsoja tai johdannaisia ja jos syö niin mahd. pieniä määriä.! En siis osaa oikeasti vastata, mutta osastolla esim. Huonetoverini söi kyllä opamoxia ja tenoxia samaan aikaan välillä (määristä en tiedä, tai siis opamox oli 15mg).
      Yliopiston apteekilla on muuten 23 asti chat palvelu, tuolta hyvä kysellä, jos haluaa vähän asiantuntevampaa ohjausta.

• 545xxx

Opamoxia on kirjoitettu/määrätty rauhoittamaan tarvittaessa 15 mg, mutta yritän pysyä mahdollisimman pienessä määrässä, jolla pärjään kohtuullisesti eli 5 mg:ssa tarvittaessa, eikä sitäkään joka päivä. Ikääkin on minulla sen verran, ettei pää kestä päivällä 15 mg:aa nukahtamatta pystyyn. Ihmettelen monta kertaa, kuinka suuria määriä ihmiset kestää.
        Se on varmaan persoonakohtaista ?
        Tenox on siis nukkumiseen, vain kokeeksi nyt. Se ei oikein nukuta.
        Luulin kupsahtavani jopa neljänneksellä.
        En tiedä onko Tenox jotenkin vahvempaa vai miedompaa kuin Opamox.
        5 mg Opamoxia alkaa jossain vaiheessa nukuttaakin, mutta vain hetken.

• Rauhoittavat
        545xxx kirjoitti:

Opamoxia on kirjoitettu/määrätty rauhoittamaan tarvittaessa 15 mg, mutta yritän pysyä mahdollisimman pienessä määrässä, jolla pärjään kohtuullisesti eli 5 mg:ssa tarvittaessa, eikä sitäkään joka päivä. Ikääkin on minulla sen verran, ettei pää kestä päivällä 15 mg:aa nukahtamatta pystyyn. Ihmettelen monta kertaa, kuinka suuria määriä ihmiset kestää.
        Se on varmaan persoonakohtaista ?
        Tenox on siis nukkumiseen, vain kokeeksi nyt. Se ei oikein nukuta.
        Luulin kupsahtavani jopa neljänneksellä.
        En tiedä onko Tenox jotenkin vahvempaa vai miedompaa kuin Opamox.
        5 mg Opamoxia alkaa jossain vaiheessa nukuttaakin, mutta vain hetken.

Yksilöllistähän tuo on, etenkin, jos ei omaa toleranssia, voi mietokin olla vahva. Katselin tuolta yhdestä (Järvenpään sosiaalisairaalaan) vertailu taulukosta niin 20mg tenoxia vastaisi 20mg opamoxia. Et siis ole uskaltanut ottaa kokonaista yöksi?
        En usko, että päivällä otettu opamox tuohon vaikuttaa, etenkin kun noin pieniä muruja syöt. Onko imovanea kokeiltu? Se on miedompi, mutta itsellä auttaa hyvin. Ihmiset ovat niin erilaisia ja reagoivat niin yksilöllisesti, että tietenkin kannattaa varmistaa asia, eikä luottaa näihin meidän nettihöpötyksiin.
        Btw. Itselläni 15mg opamox nukutti alussa kanssa, mutta toleranssin noustessa ei enää. Parempi tietysti aina käyttää näitä mahd. Vähän, ettei jää koukkuun, kuten allekirjoittanut. Ja, kun vielä mainitset olevasi iäkkäämpi?!? Mitä se sitten tarkoittaakaan, siis jos oikeasti on riski esim. Kaatua kannattaa tietysti olla varovainen. Itse tätä kirjoitan 25mg Lyrican JA Imovanea ottaneena ja kävelen melkein päin seiniä, mutta ei se minua haittaa.

• pallomaha

Kuulostaa oudolta että Tenoxia ja Opamoxia syötettäisiin sairaalassa samaan aikaan.
      Jostain olin lukevinani, että ne tehostaa toinen toistensa vaikutuksia ja voi aiheuttaa mm. hengityksen lamaantumisen eli kuoleman. Lääkkeitten yhteisvaikutukset ovat kylläkin minulle maallikkona aika tuntemattomia asioita. Kannattanee olla varovainen kotona. Sairaalaolosuhteissa on valvonnassa, ainakin pitäisi olla, mutta valvooko kukaan niitä lääkäreitä, jotka eivät tee hyviä päätöksiä lääkityksen suhteen ?

• Rauhoittavat

Ehkä se koskee vain meitä psyykepotilaita. Tai jotain. Psykiatrisella ei niin tarkkaa. Itselleni laitettiin uutena illalla lyrica ja temesta ja kahden tunnin päästä imovane menemään, siis osastolla. Sen verran pökkyrässä olin, että mietin kyllä itsekin, että heräänkö aamulla. (kun hengenahdistusta ja uniapneaepäily vielä roikkumassa, siis tutkimustulos)
        Ja siis huone toverilla tuo oli poikkeustilanteessa, oli juuri saanut kuulla, että sydänfilmissä jotain häikkää. Eli sai opamoxia rauhoittamaan ja tenoxia nukkumiseen. Sitä sairaalassa luottaa henkilökuntaan, että kaipa ne tietävät mitä tekevät. Pamia tai johdannaisia /leptejä naamaan niin saa yövuoro olla rauhassa.

• toimi.hyvin

Itselle annettiin alkuillasta 30mg opamoxia ja myöhemmin 60mg tenoxia.

• e.niminen

Missä ?
        Ei usko erkkikään....

• bbb1

Ihan normiosastollakin (ei siis psykiatrisella osastolla) saa Opamoxia ja Tenoxia kumpaakin jopa ihan hyvinkin lyhyellä välillä. Työni puolesta olen vaan nähnyt. Olen kysynytkin, että voiko niitä samaan aikaan ottaa, on sanottu että voi. Siis ei tietenkään mitään suuria määriä. Mutta ymmärtääkseni aloittaja syö hyvinkin pieniä määriä ja jopa eri aikaan vuorokaudesta, eli ei mitään huolta.

• dbbbbbb

Toisenlaista puolta opamox ja tenoxista , kun käy apteekista hakemassa niin ainakin minä saan usein farmaseutilta hyvin halveksittavaa katsetta , näillä lääkkeillä on kai niin huono maine että apt henk kunta suhtautuu ajatuksilla AI tässä taas tämmönen bentso hörhö hakemassa , onko muilla samoja kokemuksia ?

• Z-lääkekoukussa

No on todellakin! Mulla on puolet apteekeista pannassa, koska olen niin kyllästynyt kuuntelemaan/ kokemaan kaikenlaista scheissea, vaikka olen työssäkäyvä, siisti ja asiallinen ihminen. Milloin on otettu resepti haltuun, milloin ei ole annettu lääkettä soittamatta lääkärille, koska annostus on normaalia isompi, milloin ohjeistettu lopettamaan turha bentsojen käyttö jne. Farmaseuteilla on kova tarve päästä pomottamaan asiakkaita, vallankäyttö maistuu vähän liiankin hyvin. Se on kuitenkin lääkäri, joka lääkityksestä päättää, EI farmaseutti.

Mulla on aina ollut päiväbentsot ja nukahtamisbentsot erikseen, eli ihan normaali käytäntö mielestäni sekä opamox että tenox. Miksi niitä ei saisi syödä yhtäaikaa, jos käyttötarkoitus on eri?

• bbb1
        Z-lääkekoukussa kirjoitti:

No on todellakin! Mulla on puolet apteekeista pannassa, koska olen niin kyllästynyt kuuntelemaan/ kokemaan kaikenlaista scheissea, vaikka olen työssäkäyvä, siisti ja asiallinen ihminen. Milloin on otettu resepti haltuun, milloin ei ole annettu lääkettä soittamatta lääkärille, koska annostus on normaalia isompi, milloin ohjeistettu lopettamaan turha bentsojen käyttö jne. Farmaseuteilla on kova tarve päästä pomottamaan asiakkaita, vallankäyttö maistuu vähän liiankin hyvin. Se on kuitenkin lääkäri, joka lääkityksestä päättää, EI farmaseutti.

Mulla on aina ollut päiväbentsot ja nukahtamisbentsot erikseen, eli ihan normaali käytäntö mielestäni sekä opamox että tenox. Miksi niitä ei saisi syödä yhtäaikaa, jos käyttötarkoitus on eri?

Mikä sulla on annostus Opamoxiin?

• Z-lääkekoukussa
        bbb1 kirjoitti:

Mikä sulla on annostus Opamoxiin?

Tarvittaessa 1-3 tabl päivässä ahdistukseen

• bbb1

15 vai 30 mg? Ei ainakaan tuo Opamoxin määrä suurelta kuulosta.

• Z-lääkekoukussa
        bbb1 kirjoitti:

15 vai 30 mg? Ei ainakaan tuo Opamoxin määrä suurelta kuulosta.

15 mg. Se on nukahtamislääkkeen annostus, joka on normaalia isompi, 3-4 -kertainen olen aiemmin käyttänyt myös rivatrilia ja diapamia.

• bbb1
        Z-lääkekoukussa kirjoitti:

15 mg. Se on nukahtamislääkkeen annostus, joka on normaalia isompi, 3-4 -kertainen olen aiemmin käyttänyt myös rivatrilia ja diapamia.

Anteeksi, mutta en ymmärtänyt viestiäsi. Ei kai 15 mg Opamoxia 1-3 kertaa päivässä ole mitenkään kauhean paljon. Tietenkin jos ottaa ne kaikki samaan aikaan.

• Z-lääkekoukussa
        bbb1 kirjoitti:

Anteeksi, mutta en ymmärtänyt viestiäsi. Ei kai 15 mg Opamoxia 1-3 kertaa päivässä ole mitenkään kauhean paljon. Tietenkin jos ottaa ne kaikki samaan aikaan.

Unilääkkeen annostus on minulla normaalia suurempi, ei opamoxin (enää).

• Anonyymi

Itsellä samat lääkkeet ja sama kokemus.

• vidius

Olisiko kielto ainakin uudelle käyttäjälle siksi, että jos ei ennestään tunne lääkkeitten vaikutuksia/yhteisvaikutuksia, että ne voimistaa toinen toistensa vaikutusta tms, niin voi tulla yliannostusyllätyksiä, mm. hengityslamasta (seuraus kuolema) ym. kirjoitetaan jossain (Duodecim?)

• faktat_faktoina

Älkää jauhako p@skaa. Kyllä niitä kumpaakin suositellaan siis jos tarve on). Eivät todellakaan tee mitään ns. hengitys-ongelmia.

• Että.semmosta

Joo. Minäkin vetelin 2-3xpvä 30mg opamoxia n 15v. Perusterve. Joskus vähemmän. Olinhan tuota pienessä sievässä. Toleranssi tietty kasvoi, niin että eipä se juuri normi elämää haitannut. Paniikkikohtauksiin. Olisko ollut n3v sitten, kun lääkintöhallitus alkoi kiristää lääkäreiden määräämästä bentsoja. Lekuri ehdotti propralia. Sitä sitten napsin ja ei ollut paniikkia. Opamox jäi sitten huomaamatta pois. Ei tuota propraakaan juuri kulu. Onneksi en jäänyt koukkuun diapamiin, rasvaliukoisena kertyy elimistöön ja vaikea lopettaa kun p*ska ei kulu millään pois. Opa teno ovat vesiliukoisia.

• k.ukko

Ehkä lääkäri on antanut kyseiselle ihmiselle jostain tietystä syystä kyseisen ohjeen.
        On vaarallista niitä mennä kumoamaan täällä.
        Olen itsekin lukenut liika-annostuksesta, joka voi aiheuttaa hengityslamaa.
        Ei kaikille ihmiselle sovi samat annostukset.

• Z-lääkekoukussa

Joo, ei näillä ole mitään arvaamattomia yhteisvaikutuksia keskenään. Toleranssin nousu on se ongelma ja sitten lääke menettää tehonsa esimerkiksi nukahtamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4791
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      18
      2739
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      66
      2621
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2465
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      36
      1934
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1671
    7. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      69
      1560
    8. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1506
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82