Onko muilla narskutteluongelmaa. Minä olen siinä ihan mahdoton. Välillä puoliso sanoo, että pelkää onko minulla aamulla kaikki hampaat poikki. Olisko tähän vaivaan mitään apua?
NARSKUTTELETKO HAMPAITASI?
10
1682
Vastaukset
- meikpiis75
Bruksaaminen eli se hampaiden yöllinen narskuttelu on yleistä. Bruksaamisen pääasiallisia syitä ovat stressi ja elämänmuutokset. Joskus kyseessä on myös purennan alitajuinen "korjaaminen" eli ihminen hioo unissaan hampaitaan, jos niissä tuntuu olevan jotain häiritsevää.
Bruksaaminen kuluttaa nopeasti hampaita, saattaa aiheuttaa pahojakin päänsärkyjä sekä kipuja kaulan, poskien, niskan ja hartioiden seudulle. Varaa hammaslääkäriaika, hän tarkistaa onko purennassa hiottavaa ja tilaa sinulle yöllä pidettävän purentakiskon.
Purentakisko on kovasta muovista valmistettu kappale, joka sopii täydellisesti hampaidesi päälle. Yleensä se valmistetaan yläleukaan, mutta esim. jos hampaat ovat kiskon pysyvyyden kannalta huonossa asennossa, kisko voidaan valmistaa vaihtoehtoisesti alaleukaan.
Kisko estää narskuttamisen tiettyyn pisteeseen asti. Sillä saatetaan leukanivel sellaiseen asentoon, ettei narskuttaminen ole helppoa ja nivel olisi pikemminkin levossa. Mikään leukalukko se ei ole. Pahasti narskuttavilla kiskokaan ei pysty narskuttamista lopettamaan, sillä alitajunta panee leuat hinkkaamaan väkisin pientä liikettä vaikka narskuttamisen kannalta pahassa asennossa, kunnes kisko kuluu. Lievemmissä tapauksissa narskuttelu voi loppua kiskon avulla kokonaan, mutta ehdottomasti sen päätehtävä on relaksoida leukanivel ja suojata hampaita.
Palstalta löytyy lukuisia aiempia viestejä aiheesta (narskuttelu, bruksaaminen, leuan naksuminen jne.). Minulla sama ongelma. Jatkunut jo muutaman vuoden. Nyt olis aika tehdä asialle jotain , kun on kuullut monenlaisia juttuja, kuinka hampaat kuluu moisesta.
Jotain kiskoja on kai olemassa!
Kuulisin myös mielelläni lisää aiheesta. Hoidosta, Hinnoista!?- meikpiis75
No se hoitohan tuossa jo tulikin; purentakisko. Kiskon lisäksi voidaan tarvita purennan hiontaa.
Purentakiskon hinnaksi tullee pääkaupunkiseudun yksityspuolella noin 250-300 euroa hammaslääkäripalkkioineen.
- homma...
purentakisko on, mutta ei mitään hyötyä-nyt nukutaankin sitten eri huoneissa. ei ole enää ongelmaa. itse sitä en tietenkään ikinä huomannut, mutta väsytti se ainainen herättäminen toisen taholta, kun hälle siitä oli ongelma. siis narskutus varmaan jatkuu, mutta ei haittaa enää ketään.
- meikpiis75
Käyppä näyttämässä lääkärille sitä kiskoa, jos se ei toimi. Narskuttelusta on haittaa sinulle itsellesi; se pilaa hampaasi. Ne kuluvat ja lohkeilevat.
- etten
meikpiis75 kirjoitti:
Käyppä näyttämässä lääkärille sitä kiskoa, jos se ei toimi. Narskuttelusta on haittaa sinulle itsellesi; se pilaa hampaasi. Ne kuluvat ja lohkeilevat.
ole asiasta puhunut hammaslääkärille? Kyllä puhuin. Alussa ne kiskot löytyivät aamulla ihan jostain muualta kuin suusta. Niitä "kiristettiin" (jotain mömmöä lisättiin) hammaslääkärillä. Ei irronnu enää kiskot sen jälkeen yöllä. Öisin puoliso herätti aina vaan siihen narskutukseen siitä huolimatta että oli kiskot suussa. Ei hävinnyt narskutus yhtään mihinkään. Ja hampaita on viilattu niin paljon, että enempää ei enää voi, mutta sen purupinnan pitäisi nyt lääkärin mukaan olla niin esteetön, että on helpompi narskutella. Nyt ei enää ole pää kipeä, kun hampaat viilattiin. Niin eikä leuka ole kipeä-piti oikein miettiä mitä kipuja se aiemmin toi. Muuten yhden teorian mukaan hampaiden narskutus pumppaa verta aivoihin, eli kai silläkin joku luonnollinen funktio on.
- meikpiis75
etten kirjoitti:
ole asiasta puhunut hammaslääkärille? Kyllä puhuin. Alussa ne kiskot löytyivät aamulla ihan jostain muualta kuin suusta. Niitä "kiristettiin" (jotain mömmöä lisättiin) hammaslääkärillä. Ei irronnu enää kiskot sen jälkeen yöllä. Öisin puoliso herätti aina vaan siihen narskutukseen siitä huolimatta että oli kiskot suussa. Ei hävinnyt narskutus yhtään mihinkään. Ja hampaita on viilattu niin paljon, että enempää ei enää voi, mutta sen purupinnan pitäisi nyt lääkärin mukaan olla niin esteetön, että on helpompi narskutella. Nyt ei enää ole pää kipeä, kun hampaat viilattiin. Niin eikä leuka ole kipeä-piti oikein miettiä mitä kipuja se aiemmin toi. Muuten yhden teorian mukaan hampaiden narskutus pumppaa verta aivoihin, eli kai silläkin joku luonnollinen funktio on.
Kisko estää narskuttamisen tiettyyn pisteeseen asti. Sillä saatetaan leukanivel sellaiseen asentoon, ettei narskuttaminen ole helppoa ja nivel olisi pikemminkin levossa. Ei se mikään leukalukko ole. Pahasti narskuttavilla kiskokaan ei pysty narskuttamista lopettamaan, sillä alitajunta panee leuat hinkkaamaan väkisin pientä liikettä vaikka narskuttamisen kannalta pahassa asennossa, kunnes kisko kuluu.
Kiskoa tulee kuitenkin ehdottomasti käyttää, vaikka narskuttelu jatkuisikin. Sen päätehtävä on relaksoida leukanivel ja _suojata_ hampaita.
Niillä, joilla narskutus on oikein paha, kisko alkaa kulua. Eli se pystyy estämään kunnollisen narskuttamisliikkeen tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun tämä piste on saavutettu suurenee liike ja kisko ryhtyy kulumaan. Kiskokin täytyy uusia. Aivan kuten proteesit, sekin on muovia, eikä ole mikään ikuisuusobjekti. Proteesihampaat kuluvat käytössä, samoin käy kiskolle. Liian ohueksi kulunut kisko ei enää täytä tehtäväänsä. - narskuttelun estäjänä
meikpiis75 kirjoitti:
Kisko estää narskuttamisen tiettyyn pisteeseen asti. Sillä saatetaan leukanivel sellaiseen asentoon, ettei narskuttaminen ole helppoa ja nivel olisi pikemminkin levossa. Ei se mikään leukalukko ole. Pahasti narskuttavilla kiskokaan ei pysty narskuttamista lopettamaan, sillä alitajunta panee leuat hinkkaamaan väkisin pientä liikettä vaikka narskuttamisen kannalta pahassa asennossa, kunnes kisko kuluu.
Kiskoa tulee kuitenkin ehdottomasti käyttää, vaikka narskuttelu jatkuisikin. Sen päätehtävä on relaksoida leukanivel ja _suojata_ hampaita.
Niillä, joilla narskutus on oikein paha, kisko alkaa kulua. Eli se pystyy estämään kunnollisen narskuttamisliikkeen tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun tämä piste on saavutettu suurenee liike ja kisko ryhtyy kulumaan. Kiskokin täytyy uusia. Aivan kuten proteesit, sekin on muovia, eikä ole mikään ikuisuusobjekti. Proteesihampaat kuluvat käytössä, samoin käy kiskolle. Liian ohueksi kulunut kisko ei enää täytä tehtäväänsä."Heavy-bruksaajan" purentakiskon tulee olla tarpeeksi paksu. Liian ohuen voi jopa saada purtua rikki. Liian paksukaan ei tietysti ole hyvä, mutta ehkä vähän normaalia paksumpi toimii parhaiten: paksumpi kisko rentouttaa tehokkaammin lihaksia, mutta siihen tottuminen on vaikeampaa.
- meikpiis75
narskuttelun estäjänä kirjoitti:
"Heavy-bruksaajan" purentakiskon tulee olla tarpeeksi paksu. Liian ohuen voi jopa saada purtua rikki. Liian paksukaan ei tietysti ole hyvä, mutta ehkä vähän normaalia paksumpi toimii parhaiten: paksumpi kisko rentouttaa tehokkaammin lihaksia, mutta siihen tottuminen on vaikeampaa.
Tottakai erittäin kovan narskuttajan kiskosta tehdään erityisen jykevä -jos hammaslääkäri sellaisen tilaa. Muuten tehdään normaali. Eikä jykevyydessäkään nyt aivan määrättömiin voida mennä; jos potilas ei saa suuta kiinni/ huulia yhteen kisko suussa, voi olla melko varma, ettei hän koskaan opi kiskoa pitämään ja silloinhan siitä ei ole mitään iloa. Eli mieluummin tehdään normaali kisko ja hammaslääkäri tarkistaa säännöllisin väliajoin sen kunnon, paksuuden ja toiminnan ja muovia lisätään, jos kisko on kulunut liian ohueksi. Ja liian huonokuntoinen tai rikkipurtu kiskohan tehdään tietenkin uusiksi.
- ei kessua enää mulle
etten kirjoitti:
Aivot tarvivat happea. Ja jos ei sitä kunnolla päähän virtaa, niin sitten sitä voi pumpata hampaita narskuttamalla.
Poltatko tupakkaa? Se heikentää hiusverisuonien toimintaa ja niitä on päässä paljon. Tupakointi on siis yks syy narista.
Mä vaan naputan hampaita yhteen,sillon ku on stressiä ja kiirettä.
Mieheni narisuttaa niin ku olis hiekkapaperi hampaita vasten.. ja polttaa kessua ku korsteeni.
Mä en siis enää narisuta, naputtelen vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712973
- 462574
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322235- 792138
- 951956
- 321712
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil201222