Ehkäisykapseli

Nekonau

Ketä voi saada ehkäisykapselin?
Miten se laitetaan?
Mitä se maksaa?

Mieluiten minuakin kiinnostaisi tuo kuparikierukka, mutta en tiedä saanko sellaista.
Ärsyttää tämä ainainen haluttomuus, pahantuulisuus sun muut.

9

5417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähtisiina

Itselläni on ollut Jadelle-ehkäisykapseli puoli vuotta. Alkuviikkoina mulla oli hiukan hormoniheittoja, mutta nyt tasaantuneet.

Ja kysymyksiin:

"Ketä voi saada ehkäisykapselin?"

Ehkäisykapseli laitetaan kaikille, joilla ei ole ollut ongelmia minipillereiden kanssa (eli jos et ole minejä käyttänyt, niin lääkärille eka hakemaan minien resepti! Niitä käytät n. 3-4 kk, niin saadaan selville kapselin mahdollinen sopivuus). Jos pahempia ongelmia minipillereiden kanssa ei ole ollut, niin sitten sulle määritetään sopiva kapselimerkki. Kapselin sopivuus olisi siksi tärkeä, koska sen lopettaminen on hiukan eri homma kuin pillereissä..
      Yleisenä rajoitteena on myös ollut se, että jos painat yli 70 kg, kapselia ei asenneta. Kyllä kapseli tästä huolimatta voidaan ihan hyvin laittaa, mutta sen kesto on tällöin lyhyempi. Esim. 5 vuoden kapselissa suositellaan tällöin pidettäväksi max 4 vuotta.

"Miten se laitetaan?"

Eli kun olet saanut kapselireseptin lääkäriltä, varaat ajan toimenpiteeseen. Resepti kädessä apteekkiin, ostat kapselin ja tulet se mukana sitten lääkärille uudestaan.
      Kapseli laitetaan paikallispuudutuksessa olkavarren sisäpuolelle. Jos olet oikeakätinen, kapseli tulee vasempaan käteen ja päinvastoin. Käteen tehdään n. puolen sentin mittainen haava, josta lääkäri vähitellen ujuttaa kapselin ihon alle. Toimenpide on ohi noin 20 minuutissa. Haavaan ei laiteta tikkejä vaan sen päälle laitetaan laastariteipit, jotka pitävät haavan reunat yhdessä. Sen päälle tulee sidetaitos ja käden ympärille tulee kiristysside estämään pahimpien mustelmien syntymistä (niitä mustelmia tulee kuitenkin jonnkin verran).
      Kiristyssiteen saat ottaa pois vuorokauden kuluttua operaatiosta, laastariteipit saa poistaa vasta n. 6 päivän päästä. Suihkussakäynti on kielletty vuorokauden sisällä operaatiosta ja viikkoon et saa käydä saunassa, uimassa etkä nostaa mitään raskasta kädellä. Punttisalikin on vähän pannassa.. Käsi on todella arka muutaman päivän ajan operaatiosta ja mustelmilla, pienikin liikuttelu saattaa tehdä kipeää ja kapseli tuntuu selvästi. Ajan myötä kapselia ei enää huomaakaan kättä liikutellessa (no jossain ääriasennoissa tuntuu, muttei saisi tehdä kipeää).

"Mitä se maksaa?"

Jadelle-kapseli, kesto 5 vuotta, maksoi 191 €. Eli on huomattavasti edullisempi vaihtoehto kuin pillerit.

Mulla oli ennen Jadellea vajaat 2 vuotta Cerazette-minit käytössä. Mitään hirveitä ongelmia ei ollut, kapselia käytettäessä sivuvaikutukset ovat (ainakin mulla) vielä lievemmät, kun hormonia on niin vähän. Jadellen hankituani mielialojen vaihtelut ovat olleet vielä pienempiä. Olen laihtunut jokusen kilon. Haluttomuus tai kuivuus ei ollut ongelmana edes minien aikaan ja nyt ei ainakaan! Avokki saa välillä hätistellä mua pois.. ;) Negatiivisia vaikutuksia on todella helposti rasvoittuva iho (en suosittele aknesta kärsiville!) ja epäsäännölliset kuukautiset ja mahdolliset välivuodot. Cerazettea syödessäni menkat loppuivat kokonaan, nyt kapselia käyttäessäni tulevat n. 2 kk välein ja ovat hiukan niukemmat kuin ennen mitään hormonaalista ehkäisyä.

Suosittelen kuitenkin kapselia! Halvempi kuin pillerit, pitkäaikainen, huoleton ja yksi vähähormoonisimmista vaihtoehdoista! Positiivisia puolia enemmän kuin negatiivisia.

Ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä, joten tämä ehkäisy ei välttämättä sovi sulle, vaikka se tuntuu sopivan mulle..

Käy joka tapauksessa ensin hakemassa lääkäriltä minipillereiden resepti (ellet sitten ole jo kokeillut) ja testaa niillä mahdollinen sopivuus, 3-4 kk riittää! Lääkärit eivät kovin mielellään pistä kapselia, jos mineistä ei ole kokemusta, onhan sen poisto pienoinen operaatio..

• |l|l|

Mulla paino pyörii siinä 70 kg:n molemmin puolin ja kysyin tuosta painorajasta lääkäriltä. Sanoi että he ovat pitäneet painorajana n. 100kg. Lääkäri sanoi myös että painoraja on lähinnä "hätävarjelua" eikä mikään ehdoton raja. Tämä tosin Implanon-kapselin kohdalla, mutta sanoi toimivan myös toisessa kapselissa.

• Hepu

Oon käyttänyt Jadelle-ehkäisykapselia yli 3 vuotta, ensin 3 vuotta ja se sitten vaihdettiin syksyllä viiden vuoden kapseliin.

Sehän ehkäisykapseleissa on, ettei silloin voi säännöstellä menkkoja, vaan ne tulee miten tulee, toisilla tietysti säännöllisesti.

Itselläni menkat alkoi tulla harvemmin lopettaessani e-pillereiden käytön 4 vuotta sitten. Silloin sain minipillerit (siirtymävaiheena kapseliin) puoleksi vuodeksi ja menkat loppui kokonaan. Silti kapseli laitettiin. Menkkoja ei tullut melkein kolmeen vuoteen, mutta sitten vuosi sitten ne alkoi tulemaan vähän miten sattuu, joskus parin viikon välein, joskus parin kuukauden välein. Itseni mielestä olisi parempikin kun pysyisivät poissa, mutta se on vähän mietityttänyt, kun osteoporoosilla ja ilman kuukautisia ololla on kuulemma jotain yhteyttä.

• OTTAA AIVOON!!

KETÄ VOI SAADA? SIIS KUKA SAA KETÄ, HÄH? VAI KENELTÄ?????

• Jaaha

Ottaa aivoon?! Suosittelen sinulle myös tuota Suomen kielen opiskelua...

• suomen kielen opiskelija
        Jaaha kirjoitti:

Ottaa aivoon?! Suosittelen sinulle myös tuota Suomen kielen opiskelua...

suomen kieli, ei Suomen kieli (Suomi-neito ei ole elimellinen olento) eli vähän sama kuin äidinkieli ja äidin kieli

• joo

Hittoako sä täällä kenenkään oikeinkirjotukseen/suomen kielen kielioppiin puutut! Tää on keskustelupalsta eikä mikään äidinkielen kirjallinen koe! KETÄ-sana korvaa eräässä SUOMEN KIELEN murteessa sanan kuka, eli on ehtaa aitoa SUOMEN KIELTÄ!!! Puheenaiheena on ehkäsykapseli eikä kielioppivirheet, olemassa olevat tai olemattomat.

• JJJ

Munullakin on ollut Jadellet käytössä nyt 3 vuotta ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Menkat tulevat 2 kk välein ja sivuvaikutuksia ei ole ollut mitään. Testattiin ensin Microluton merkkisillä minipillereillä sopivuus 3 kk ja sen jälkeen asennettiin kapselit. Maksoi muistaakseni asennuksineen n. 230 €. Asennus ei sattunut, mutta käsivarsi oli noin viikon verran hivenen arka asetuskohdasta ja mustelmilla. Nykyään en edes aina muista käsivarressa on kapselit.

• Saunapäällä

Voinko mennä saunaan jos mulle asennettiin kapseli 3päivää sitten? Luin netistä suosituksia eli viikko ilman kylpemistä ja saunomista. Uudenvuoden sauna päällä ja halu mennä:S

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe