MIHIN NIMEEN Raamattu opettaa kastamaan?

Onko.vaikea.ymmärtää

”Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, k a i k k i tehkää Herran Jeesuksen Nimessä kiittäen Isää Jumalaa Hänen kauttansa.” Kol.3:17. Voisiko tuon tulkita toisin? 2 Kor. 1:13.

Raamatussa ei ole esimerkkitapausta, että joku olisi kastettu jotakin muuta nimeä käyttäen, esim. että jonkun kasteessa olisi lausuttu sanat isänpojanjapyhänhengenimeen, vaan
”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen” (Apt.2:38).
”..Herran Jeesuksen Nimeen” (Apt.8:16).
”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen” (Apt.10:48).
”..Herran Jeesuksen Nimeen” (Apt. 19:5).

Oli silloin ja on edelleen tärkeää lausua kasteessa Jeesuksen Nimi. Pelastuksemme perustuu Häneen. Jeesus on ainoa Pelastaja! Siksi Jumalan seurakunta on aina kastanut uskoon tulleet Herran Jeesuksen Kristuksen Nimeen eli Hänelle. Kirkot vierastavat Jeesusta.
Kastaa Jeesuksen Nimeen sisältää ajatuksen, että kastetusta tulee Hänen omaisuuttaan. Kasteessa uskoon tullut otetaan pois Aadamista ja liitetään uuteen sukuhaaraan, Kristukseen. Hänelle kastettu. Hänen Nimeensä otettu. Kastettu siihen pelastukseen, joka on Jeesuksessa ja ristityön ansiossa. Apt.4:12.

Iso Raamatun tietosanakirja kertoo: ”Jeesuksen Nimeen tapahtunut kaste teki seurakunnasta tarkkarajaisen yhtenäisen joukon.”

48

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos.Jumalallemme
    • Kummajaista

      Niin sitä luulisi. Mutta kun kirkoissa on päätetty, ettei Jeesuksen nimeä kasteessa saa käyttää.

    • Kasteesta.luin
    • T..Mirka

      Raamattu on satukirja.

    • Tiedän.Ankkalinnan

      Aku Ankka ei ole satua.

    • Jobinpostia

      Ps.8:6 Ja kuitenkin sinä teit hänestä lähes jumal,olennon.... Ps.8:6 Biblia (1776) Sinä teit hänen vähää vähemmäksi enkeleitä.....Siis Jeesus, ei ole Herra. Mark.16:19 Ap.t.1:21 7:59 Room.13:14 1Kor.11:23 2Tess.1:7 2:8 Ilm.22:20.......Sananl.8:22

    • Luin.kaikki
    • Lukaisia

      Tavallisia uskoontulokertomuksia. Hyvä että ovat lyhyitä. Jaksoin minäkin lukaista.

    • Katsoin.kolme
    • Näin.se.on.oikein

      Asia selvä. Kastajan pitää lausua kastaessaan sanat: "Jeesuksen Kristuksen nimeen."
      Minun kastajani sanoi lisäksi "Herran", "kastan sinut Herran Jeesuksen Krstuksen nimeen".

    • Kysynvaan

      Matt 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Eikö tuossa Jeesus sano selvästi kenen nimeen pitää kastaa? Minusta on huvittavaa että nämä Jeesuksen-seuraaja-uskovat kyllä uskovat kaikkea muuta paitsi mitä Jeesus itse sanoo raamatussa. Eikö sen pitäisi olla ykkösprioriteettinne?

      • mitenmahtaaolla

        No kerroppas olivatko Apostolit Jeesuksen seuraajia?


      • Kysynvaan
        mitenmahtaaolla kirjoitti:

        No kerroppas olivatko Apostolit Jeesuksen seuraajia?

        Kyllä olivat. Sitä en tiedä miksi he eivät kastaneet käskyn mukaisesti. Kenties Jeesus-kaste kattoi myös Isän ja Pyhän hengen. Siihen aikaan kun oli tapana kastaa sen nimeen, ketä seurasi. Miksi nykypäivän Jeesus-uskovat eivät kasta käskyn mukaisesti?


    • 12_____13

      Mutta mikä Jeesuksen nimi on?

      "Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut…"
      Joh. 17:11-12

      Jeesus sanoo, että Jumala antoi hänelle oman nimensä. Joten Jeesuksen nimessä on sama kuin Jumalan nimessä.

    • Kaste.Jeesuksen.nimeen

      Tämä avasi minulle paljon. Kiitos kirjoittajille.

    • jumala-kanssamme

      Isän ja Pojan sekä Pyhän Hengen nimi on YKSI nimi.
      Tämä nimi on Herra Jeesus Kristus. Tästä johtuen ,...

      Kastetaan Isän, Pyhän Hengen Pojan, Jeesuksen nimeen.
      Silloin ei pitäisi tulla riitoja ja ollaan varmalla pohjalla,
      Ollaan käytetty Matteuksen evankeliumin ja Apostolien
      tekojen kastesanoja. Ja kaikki ovat tyytyväisiä.

      • DeadManWalks

        Suosittelen itse käyttämään Jeesuksen käskyn mukaisia sanoja, sillä Isä ja Poika ja Pyhä Henki on Jumalan nimi.

        Jeesus Kristus on Pojan nimi, mutta Pojan nimi sisältyy kokonaisuudessaan Jumalan kolminaiseen nimeen. Syy on se, ettei vain Poika ole pelastaja, vaan Jumala jakamattomuudessaan toimii kokonaan pelastajana. Koko Kolmiyhteinen Jumala pelastaa.


      • DeadManWalks

        Toisekseen sekin, että Jumalan nimi JHWH sisältyy Jeesuksen nimeen, sillä Jeesuksen nimi hepreasta käännettynä tarkoittaa "Jumala eli JHWH pelastaa".

        Jumalan nimi on varsin moninainen siinä mikä sisältyy mihinkin, joten viisainta on käyttää kastamisessa täyteläisempää nimeä eli kolminaista Jumalan nimeä.


    • DeadManWalks

      Joku on taas käynyt lukemassa lindroosilaisia tekstejä ja kopioinut niitä tänne.

      Vieläkään ei yksikään lindroosilaisuuden kannattaja selittänyt minulle, että miksei kasteta Jeesuksen oman käskyn mukaisesti Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Tämä on Jeesuksen selvä käsky ja hänen itsensä sanoma.

      Asetan vastaukselle kyllä yhden ehdon: Kirjoita vastaus omin sanoin ilman, että vastaus sisältää copy-paste -tekstin Weijo Lindroosin kirjoitukseen. En toivo siis papukaija-tekstiä, jossa vain toistetaan, mitä joku toinen on asiasta sanonut.

      Joten hyvät lindroosilaiset, olkaa hyvät ja kirjoittakaa. Sana on vapaa.

    • Miten.siis.on

      DeadManWalks. Tahdotko uskoa raamatun opetukseen?

      ”Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, KAIKKI tehkää Herran Jeesuksen Nimessä kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.” Kol.3:17. 2 Kor. 1:13.

      Raamatussa ei ole yhtäkään esimerkkitapausta, että joku olisi kastettu jotakin muuta nimeä käyttäen, ei esimerkiksi, että jonkun kasteessa olisi lausuttu sanat isänpojanjapyhänhengenimeen.
      ”..Jeesuksen Kristuksen nimeen.” Apt.2:38.
      ”..Herran Jeesuksen nimeen.” Apt.8:16.
      ”..Jeesuksen Kristuksen nimeen .” Apt.10:48.
      ”..Herran Jeesuksen nimeen.” Apt. 19:5.
      Oli silloin ja on edelleen tärkeää lausua kasteessa Jeesuksen nimi. Pelastuksemme perustuu häneen. Jeesus on ainoa Pelastaja! Siksi seurakunta on aina kastanut uskoon tulleet Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen eli hänelle.
      Apt.4:12.

      Jeesuksen Nimeen kätkeytyy Isän Jumalan nimi!
      Jeesus tuli Isänsä nimessä. ”Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille…” Joh.17:6. Minkä nimen Jeesus ilmoitti? = ”Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka olet minulle antanut…” Joh.17:11,12. ”Minä olen tehnyt SINUN NIMESI heille tunnetuksi…” Joh.17:26. ”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” Joh.5:43. ”Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas.” Joh.12:13, 28.
      ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa…” 2 Kor.5:19.
      ”Minä olen tullut Isäni nimessä…” Joh.5:43.
      Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat siis ainoastaan Jeesuksen Kristuksen Nimessä.
      Ja siis vielä kerran: ”Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, KAIKKI tehkää Herran Jeesuksen nimessä.” Kolos.3:17.
      ”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.” Apt.4:12.
      Jeesus = Iesous (kreikaksi) = Yeshua (arameaksi) = YEHO’shua (hepreaksi) = ”JHWH Pelastaa”. Jeesuksen nimeen sisältyy siis Jumalan nimi JHWH.

      • DeadManWalks

        Mutta Isän nimi ei ole Jeesus Kristus, vaan Jumalan oma nimi on JHWH eli Jahve. Se sisältyy kyllä Jeesuksen nimeen. Nimiä ei pidä sekoittaa, vaan Jeesuksen sanoessa toimivansa Isän nimeen, hän ei todellakaan tarkoita omaa, eli Pojan nimeä.

        Jeesus käskee kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Asian pitäisi olla selvä tällä. Muuta siihen ei tarvita.

        Kastamistapa oli vielä Uuden testamentin aikaan kehittymässä ja sen voi nähdä juuri kastetapojen moninaisuudessa. Siksi saatettiin kastaa Kristukseen (Gal. 3:27), Kristukseen Jeesukseen (Room. 6:3), Jeesuksen Kristuksen nimeen (Ap. t. 2:38) tai Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt. 28:19).

        Toisekseen on syytä pohtia, missä ympäristössä kasteita toteutettiin. Juutalaisessa ympäristössä riitti kaste Jeesuksen nimeen, sillä ei ollut tarvetta tunnustautua Isään taikka Pyhään Henkeen. Mutta pakanalähetyksessä kohdattiin jumalten ja uskontojen moninaisuus. Tällöin oli tarve määritellä enemmän ja tarkemmin. Matteuksen yhteisö joka tapauksessa on tallettanut nämä Jeesuksen käskysanat selvästi esille, joten jostain ne ovat joka tapauksessa peräisin. Jeesus mahdollisesti antoi ne pakanalähetystä varten.

        Toisaalta miten tulee kastaa? 100-luvun vaihteesta mahdollisesti on peräisin Kahdentoista apostolin opetus, eli Didakhe. Se kertoo jo kolminaisen nimen vakiintumisesta käyttöön ja kastetapoja olleen useampia: voinee olla upottamalla, juoksevassa vedessä kastaminen, seisovassa vedessä ja myös kaatamalla/valelemalla. Olennaista ei ole veden määrä, vaan tunnustautuminen ja oikeaan nimeen kastaminen.

        Raamatun lisäksi on hyvä tuntea historiaa.


    • Kuuntelijan.paikalla
    • Hyvä.näin.on

      No joo. Puhe on Jumalan nimestä selvennys.

    • Puuttuuko.jotain
      • DeadManWalks

        Katin marjat mitään löytyy. Tuolta ei löydy muuta kuin lindroosilainen harha.


    • Kiitokset

      Harvinaisen selviä opetuksia.

    • Perustelisitko

      Onko Raamatun opetus oikeaa? Mistä tiedät?

    • Vastaansanomattomasti

      Tätä aloitustotuutta ei voi kukaan muuksi muuttaa.

    • Kummallista.on

      Kun asia on Raamatussa näin selkeä, niin miksi sitä ei kaikissa uskonpiireissä hyväksytä? Miksi vielä käytetään jotain muuta kuin Jeesuksen nimeä?

    • Tottahan.se.on
      • Grankula

        Kiitos linkistä! Uskon mieluummin Jeesusta.


      • menepoisvain
        Grankula kirjoitti:

        Kiitos linkistä! Uskon mieluummin Jeesusta.

        eli menet jordanille niinkö?


      • Grankula
        menepoisvain kirjoitti:

        eli menet jordanille niinkö?

        Ei kun sain kasteen täällä Suomessa


    • Tämä.on.selvä

      Raamatussa ei ole esimerkkitapausta, että joku olisi kastettu jotakin muuta kuin Jeesus-nimeä nimeä käyttäen. Raamattu ei opeta, että alkuseurakunnan aikana kasteessa olisi lausuttu sanat isänpojanjapyhänhengenimeen.

      Raamattu opettaa, että alkuseurakunnan kristityt ymmärsivät Jeesus-nimen olevan ainoa, jota tulee käyttää, mm. kastettaessa. Siksi he kastoivat
      ”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen.” Apt.2:38.
      ”..Herran Jeesuksen Nimeen.” Apt.8:16.
      ”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen .” Apt.10:48.
      ”..Herran Jeesuksen Nimeen.” Apt. 19:5.
      Oli silloin ja on edelleen tärkeää lausua kasteessa Jeesuksen Nimi. Pelastuksemme perustuu Häneen. Jeesus on ainoa Pelastaja! Siksi Jumalan seurakunta on aina kastanut uskoon tulleet Herran Jeesuksen Kristuksen Nimeen.

    • eiolevaikeata

      Ja upottanut kuitenkin kuten kuollutkin haudataan kokonaan, ei vain vähän puolipäätä ja loput saa maata pinnalla.

      ei sekään asia pitäisi olal liian vaikeaa omaksua.

      autiomaassa voidaan odottaa tulvan tulemista tai muuta force majorin loppumista.

      kastetaan jeesukseen, erinäisillä lisäsanoilla tai ilman, uskon että valtaistuimella osataan tulkata kieliä.

    • näinmeteemme

      Jeesus antoi käskyn mihin nimeen kastetaan. Totellaan häntä.

    • Kasteestevielä

      Jatketaan nyt sitten tätä keskustelua vielä lisää eli...

      Eikö aito usko Jeesukseen pelasta jokatapauksessa? Itse otin aikuiskasteen, mutta jos ei joku halua ottaa, niin sitten voi olla ihan hyvin luterilainen, se on ihan OK. Uskovia on molemmissa suunnissa, sillä Jeesuksen sovitustyöstähän Kristinuskossa on kysymys jokatapauksessa.

      Vauvoihin en ota kantaa, ei täyttä varmuutta... En tiedä siis. No, eihän vauva ole osannut vielä mitään päätöstä tehdä, ei luopua eikä ottaa Jeesustan vastaankaan, joten ymmärrän myös lapsikasteen kannattajia.

    • Toiveena.totuus

      Joka tapauksessa muuttumaton totuus tämä aloitus.

    • Kuninkaan.lapsi

      Jeesus opettaa Raamatussa, että kasteessa tulee käyttää vain Hänen nimeään:

      ”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen.” Apt.2:38.
      ”..Herran Jeesuksen Nimeen.” Apt.8:16.
      ”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen .” Apt.10:48.
      ”..Herran Jeesuksen Nimeen.” Apt. 19:5.
      "Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä." Kol. 3:17.

    • JEESUKSEN.NIMEEN

      Ei sitä tarvitse enää toitottaa. Kaikki tiedämme jo asian. Se on kaikunut maanpiirin ääriin.

    • Kirkko.pois

      Asia on valmiina Raamatussa. Mutta kirkollinen sumu estää sitä näkymästä.

      • Lahkot.pois

        Jeesus sanoo selvästi mihin nimeen kastetaan mutta lahkot yrittää sumuttaa noita selviä sanoja.


    • Ei.keskusteltavaa

      Keskustelua ei paljoa synny, kun tulee esille vastaansanomattomia opetuksia.

      Jeesus opettaa Raamatussa, että kasteessa tulee käyttää vain Hänen nimeään:

      ”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen.” Apt.2:38.
      ”..Herran Jeesuksen Nimeen.” Apt.8:16.
      ”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen .” Apt.10:48.
      ”..Herran Jeesuksen Nimeen.” Apt. 19:5.
      "Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä." Kol. 3:17.

      • Ei.olekaan

        Jeesus käskee kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Piste.


    • Pellehermanninen

      Lue hebr.6:1-3. ONKO VAIKEA YMMÄRTÄÄ? HÄH?!

    • Ymmärtänyt

      Raamatun opetukset ovat nyt esillä tässä ketjussa niin selvästi, että luterilainenkin voi ne ymmärtää.

      • DeadManWalks

        Olet ihan oikeassa ystäväiseni, näin itse luterilaisena se on helppo ymmärtää. Jeesus käskee kastamaan vedellä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ei yhtään sen vaikeampaa. Historialliset tekstit kertovat, että kasteen pystyi toteuttamaan vaikka upottamalla tai valelemalla.


    • fafasfasfasfq

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2759
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      360
      2614
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2190
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1788
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1773
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1764
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      139
      1678
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1432
    Aihe