Miten ateistit suhtautuvat Jeesukseen ihmisenä?

laupiasABkortti

Mitä voitte oppia Jeesuksen esimerkistä. Positiivia puolia varmasti löytyy.
Oliko aloitteellinen, rakentava, yhteistykykyinen ym ? Puhutaanko gurusta,
voiko Jumala ilmoittaa itsestään ihmisen välityksellä? Jos ei usko Jumalaan,
Jeesus menee varmasti paljon pidemmälle yli ymmärryksen. Kuitenkin hän
toimi tavallisten ihmisten parissa.

31

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Badaboum

      Sun pitäisi varmaan ensin selvittää itsellesi mm. kolminaisuusoppi, ennen kuin tulet tänne mankumaan, että ateistit kiittäisivät ja ihmettelisivät ”Jeesusta ihmisenä”. Yleisesti suosittelen katsomaan Monty Python -leffan ”Brianin elämä”.

    • No, Jeesuksen sanotaan olleen ensimmäinen kommunisti. Että silleen. Muutenhan hän ei varmaankaan juuri eronnut kanssaihmisistään.

    • Jeesus on mielikuvitusolento ja "kylähulluuden" esikuva.

    • JneJne

      Jesse oli hyvä mies. Paljon lentäviä lauseita ateistit pöräyttelevätt oh my God, Voi Herra Jumala, Voi Luoja sentään, VoiJeesus mikä tuuri, Pyhä Jysäys, Luojan Tähden Herran Tähden HoliMoli Herranen aika sentään, Voi Hyvä Luoja jne jne. Jne. Sitten kielletään päälle.

      • spällymälöö

        Erityisen runsaasti oumaigaadia hokevat amerikkalaiset. Heistä on ateisteja mitättömän pieni vähemmistö - kuten muuten suomalaisistakin ainakin kristittyjen mukaan.


    • Suhtaudun Raamatun Jeesukseen kuin Peter Paniin tai mihin tahansa fiktiiviseen tarinoiden henkilöhahmoon. Jeesus on huonosti editoidun aavikkonomadien nuotiotarinoista kootun juttukokoelman ristiriitainen hahmo.

    • tuhansienvuosienhuijaus

      jeesus on olemassa vain uskovaisten päissä, joista sitä ei saa pois millään.

    • Mikäli historiallinen hahmo on hän ollut tavallinen (Vaikkakin karismaattinen) hahmo. Hyvä tietää, että jotkin varhaiskristilliset ryhmät kuten Doketistit eivät pitäneet Jeesusta jumalana ihmisen lihassa.


      "Doketismi (m.kreik. δοκέω, dokeo ’näyttää’, ’vaikuttaa’) oli varsinkin 100-luvun gnostikkojen keskuudessa yleinen ajatussuunta, joka kielsi Jumalan pojan inhimillisyyden (so. hänen ihmisyytensä oli vain näennäistä ja kuolemansa harhaa). Jeesus oli vain ihminen, Jumalan poika tuli hänen ruumiiseensa kasteessa ja luopui hänestä kärsimyksen aikana. Kristuksen kärsimykset olivat siis vain näennäisiä.

      Doketismi johtui useimmiten askeettisesta käsityksestä, joka piti aineellisuutta saastaisena ja Jumalan pojan syntymää ja kuolemaa hänen arvoaan alentavana" - Wiki

    • Jos Jeesus olisi elänyt tänä päivänä häntä olisi mitä suurimmassa määrin pidetty varmasti hulluna, koska hän antoi itsensä ymmärtää olevan Jumalan. Tosin niinhän hänen aikalaisensakin, jotka eivät uskoneet häneen pitivät häntä kansankiihottajana ja Jumalan pilkkaan syyllistyneenä. Itse en usko inkarnaatioon, koska se nyt vaan on tieteellisen tietämyksen mukaan mahdotonta. En usko myöskään henkiin, kuten Pyhään Henkeen, joten Jeesuksen jumaluuskaan ei tule kyseeseen. Jeesus on vain juutalaiskristillisen kirjan päähenkilö, niin kuin minkä kirjan päähenkilöt tahansa. Mitä tahdotte toisten tekevän teille, tehkää te samoin heille ei välttämättä toimi käytännössä - kokeiltu on. Monet ihmiset ovat vastavuorottomia ja hyvin itsekkäitä. Vasta äärimmäinen hätä saa heidät sosiaalisen paineen vuoksi toimimaan toistensa edunmukaisesti - kokemusta on. Ja monetkaan eivät välttämättä siltikään pysähdy auttamaan , vaan kulkevat ohi. Kertomus samarialaisesta miehestä pätee tänäkin päivänä - vain herkkätuntoisimmat pysähtyvät apua tarvitsevan kohdalle.

    • Oliko tarinoiden Jeesuksen esikuvana joku oikeasti elänyt ihminen? Yhtään luotettavaa viittausta siihen ei ole. On vain tarinoiden Jeesus, mutta tietenkin hänen herättämistä mielipiteistä voi kysyä aivan kuten voi kysyä vaikkapa Sinuhe Egyptiläisen esimerkin herättämistä vaikutelmista.

      Raamatussa kuvattu Jeesus vaikuttaa aika tyypilliseltä lahkojohtajalta. Toisaalta saarnaa kaikkea yleispätevää hyvää ja moneen kertaan sanottuja viisauksia (esimerkiksi hyvin laajasti eri uskontoihin levinnyt "kultainen sääntö"), mutta toisaalta lahkojohtajan tavoin monopolisoi totuuden itselleen ("Minä olen totuus") ja vaatii seurakuntalaisiltaan - tai oikeammin alamaisiltaan - ehdotonta kuuliaisuutta ("Joka rakastaa isäänsä, äitiään, poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle."). Lahkojohtajan tavoin hän on myös suorastaan arrogantti ("Köyhät teillä on luonanne aina, mutta minua teillä ei aina ole")

      Uskovaisille Jeesuksen törkeän egoistiset ja arrogantit heitot eivät varmasti vaikuta egoistisilta ja arroganteilta, koska he uskovat että kyse oli oikeasti "lihaksi tulleesta Jumalasta". Toisaalta yhtä lailla arrogantit ja egoistiset lahkojohtajat (ja heidän omistautuneimmat seuraajansa) uskovat että hekin ovat Jumalan valitsemia ja siksi oikeutettuja ylimielisyyteen.

      • Katsoin juuri eilisiltana Wallander-elokuvan Ennen routaa. Siinä näyttäytyy kylmän selvänä tiettyjen lahkolaisten mentaliteetti. Ensin saarnataan että vain Herralla on valta päättää elämästä ja kuolemasta - ja sitten otetaan Herralta valta itselle ja tehdään rituaalimurha.

        Jeesus muuten ei ollut vaalea ja pitkätukkainen pohjois-/länsieurooppalainen:

        https://www.express.co.uk/news/science/800846/Jesus-Christ-face-the-bible


      • Eikä ole mitenkään poikkeuksellista, että kulttijohtajista kerrotaan/on vain jätetty positiivisia tarinoita. Näin mm. Maon, Kim Jong-Unin, Heavans Gaten johtajan ja monen muun kohdalla.


    • varmatieto

      Jeesuksen kohdalla, tapahtui kaksi ihmiselle mahdotonta tapahtumaa. Kuolleista herääminen ja ylösnousemus. Nämä ovat todistettuja ja kun siihen lisätään lihallisen, kehollisen elämän aikaiset
      saavutukset , ollaan kaukana teorioista.

      • Vähintään yhtä sukupolvea väitettyjä tapahtumia myöhemmin uskovaisten kirjoittamilla todisteilla ei ole paljon painoarvoa.


      • Senplönn
        SekulaariSavolainen kirjoitti:

        Vähintään yhtä sukupolvea väitettyjä tapahtumia myöhemmin uskovaisten kirjoittamilla todisteilla ei ole paljon painoarvoa.

        Ystävystymistä ei voi oppia kirjoista vaan ystävystyminen opitaan ystävystymällä. Jos olet aikeissa ystävystyä, niin ymmärrät että nyt on aika opetella ystävystymistä. Ystävyys on ystävystymisen opettelua. Mä käytän ihmisiä harjoitellakseni elämää ja niitä harjoittelukappaleita kutsun ystävikseni. Ja elän elämääni ystävieni kanssa harjoitellakseni. Elämä on yhdessä oppimista. Mutta oppi itse on elämä sinänsä. Ei ole eroa siinä elätkö, opitko, vai ystävystytkö koska kaikki ne on samaa. Ja jos joku opettaa sua suoraan niin se on vähän suorempaa sitten mutta oleellista siinä on ystävyys ja opetustilanne, yhdessä kokeminen.


    • gangujesse

      Jeesus veti mua täysillä nyrkillä päähän kerran ja isä yllytti sitä - vastaukseni on gangsteri.

    • T..Mirka

      Jeesus on satua ja höpötystä niin kauan kuin toisin todistetaan.

    • Sama_kategoria

      Ateistit suhtautuvat Jeesukseen kuoleena "Jumalan -" ja Marian äpäräpoikana, jonka juutalaiset tappoivat ja häpäisivät haudan, sekä dumppasivat ruumiin tuntemattomaan paikkaan, niinkuin Judeo-USA:n sotilaat dumppasivat Osama Bin-Ladenin rumiin taannoin.

      • näetmitähaluat

        Näitkö Osaman kuolevan ja hänen ruumiinsa ja että se dumpattiin mereen? Et niin, eikä nähnyt kukaan muukaan. Jos Osaman likvidointi olisi ollut tarkoituksellista ja haluttua, sitä ei olisi yritetty salata millään tavalla. Osama nautti koko ajan amerikkalaisten suojeluksesta, ja on syytä uskoa, että Osama on edelleen hengissä.


    • Varmaankin olisi rienaavaa suhtautua jumalolentoon ihmisenä, edes ateistin.

      • Olet oikeassa, yleensä oikeista ihmisistä on ainakin enemmän todisteita samalta aikakaudelta jos he ovat olleet oikeasti vaikutusvaltaisia :)


    • atteputte

      Itse ateistina suhtaudun raamatun luomaan kuvaan "Jeesuksesta" enemmänkin oppina kuin todellisena henkilönä. "Jeesus" on kuva täydellisestä ihmisestä... moraalinen, hyvä, tasa-arvoinen, rauhaa haluava, avulias, pyyteetön, rakkautta julistava jne., jotka nähdään sivistyksellinä arvoina, joihin ihmisen tulisi pyrkiä. "Jeesus" -tarinan voi nähdä myös toiveena, avunpyyntönä, tai hätähuutona, sillä ihmiset oli tuolloin nähneet paljon julmuutta mm. Roomalaisten taholta.

      Jeesus -nimistä henkilöä ei nimittäin koskaan tuolloin ollut olemassa, kuten ei ollut Josefia, Jakobia, Johannesta ja muita j-kirjaimella alkavia henkilöitä, sillä j-kirjain keksittiin vasta 1500-luvulla, eikä "Jeesus" ollut kristus syntyessään. Roomalaisissa kirjoituksissa on mainintoja paikallisesta kapinallisesta, joka lietsoi muuta väkeä kapinoimaan Rooman valtaa vastaan. Tuosta henkilöstä on mainittu nimi Yeshua. Lisäksi (oletetusti) ko. henkilöön oli kohdistettu nimityksiä 'chrest' ja 'chrestos" (hyvä mies), josta juontui myös hänen seuraajistaan käytetty nimitys, 'chrestians'. Kun "Jeesuksesta" oli tehty julkinen esimerkki, alkoi hiljalleen muodostua legenda kristuksesta, jumalan pojasta. Nimitys 'chrestos' muutettiin muotoon 'christos' ja edelleen myös muotoon 'christus'.

      En pysty koskaan heittäytymään sokeaan uskoon minkään yliluonnollisen asian kohdalla, kun tieteellinen tutkimus tarjoaa niin paljon päivänselvää tietoa asioiden todellisesta luonteesta, että luonnollinen ja kuvitteellinen asia on helppo erottaa toisistaan. Pointti näissä asioissa onkin puhtaasti oma valinta.

      • Olipa harvinaisen hyvä älykäs kommentti, ei uskoisi ateistin kirjoittamaksi heidän juttunsa kun yleensä ovat pelkkää jankkaamista "Jumalaa ei ole".


      • Sir.Stephen kirjoitti:

        Olipa harvinaisen hyvä älykäs kommentti, ei uskoisi ateistin kirjoittamaksi heidän juttunsa kun yleensä ovat pelkkää jankkaamista "Jumalaa ei ole".

        Olet väärässä.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Olet väärässä.

        Kiitos tiedosta, en tiennytkään.


    • AteistiVaan

      Itse suhtaudun Jeesukseen varmaan aika samoin kuin kristityt suhtautuvat Laozi:hin joka on yksi taolaisuuden keskeisistä myyttisistä hahmoista. Laozi eli 500 eKr. Legendojen mukaan Laozin äiti tuliraskaaksi katsomessaan putoavaa tähteä. Laozi pysyi kohdussa 62 vuoden ajan ja syntyi aikuisena miehenä. Taolaiset pitävät häntä kösittääkseni yhtenä jumalana muiden jumaliensa joukossa.

    • nuori.jesse

      Osasiko Jeesus lukea ja kirjoittaa? Mitä hän puuhasteli ennen kuin alkoi messiaanhommat?

      • Lukutaidosta en tiedä, luultavasti oli puusepän hommissa kuten Josef isänsä. Jeesushan saarnasi julkisesti vain pari vuotta.


      • Lukutaito sen ajan juutalaisten parissa oli melko yleinen.
        Olihan heillä ollut oma aakkostokin melko pitkään.
        Raamatun mukaan Jeesus oli lukutaitoinen.


    • Eikiitosjeesus

      Ettei kannata hillua määräänsä enempää.
      Sitäpaitsi nykyään ei ole häpeä olla AU-lapsi.

    • Jeesus toimii hyvänä esimerkkinä sille, että joillakin ihmisillä on vahva taipumus uskoa sadunomaisia tarinoita tosiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe