Trumatic lämmitys ilman puhallinta

Tiedon haluinen

Tuolla alemmassa keskustelussa oli että tuota Trumatic ilmalämmityksestä voisi käyttää ilman että puhallin on päällä.
Minkälaisia kokemuksia teillä on asiasta?
Miten hyvin lämpö jakautuu?
Entä kuinka paljon yläpuolella oleva kaappi lämpenee?

19

7789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kek3

      Jos käytät ilman puhallinta pakkasessa ja autosi/vaunusi on styroksieristeinen niin kaapeihin tulee kuuraa seiniin ja se sulaessaan tekee pikkuhiljaa kosteusvaurion. Uretaanieristeisessä en ole tätä ilmiötä huomannut. Käytä välillä puhallinta kuivausmielessä, tarkkaile kaappeja.

      • Esko

        Ostin vm-91 dethlefssin ja siinä on käytetty trumaa ilman puhallusta, kaappien sisällä seinäpinnat ovat mustuneet kosteuden vaikutuksesta, eniten astiakaappi tiskialtaan alla. Ei siellä kosteutta tunnu olevan, lähinnä kosmeettinen haitta. Kannattaa kyllä pitää välillä puhallinta päällä niin kuivuu paikat.


    • Urpo

      Olin 4 vuotta sitten liikkeellä kaverin -90 luvun alun Dethleffs matkailuautolla, pienessä pakkassäässä. Autossa ei ollut ohjaamoa erottavaa lämpöverhoa. Siinä oli lämmittimenä Trumatic S 3002. Puhallin toimi kyllä, mutta lämpöputkien suuttimista ei tullut puhallusta. En alkanut tutkimaan syytä siihen.
      Kokemuksia lämmittimestä. Lämpö ei jakautunut tasaisesti kopissa, ja alkovissa oli jopa erittäin viileää. Lämmittimen edessä oli kyllä lämmintä, ja katonrajassa oli kuumaa. Samoin lämmittimen päällä olevassa vaatekaapissa oli lämmintä. Huiskuttelimme aina silloin tällöin tyynyllä katonrajasta ilmaa kiertämään, että lämpö jakautuisi tasaisemmin. Pystyimme sen matkan tekemään ilman isompaa palelua, vaikka öisin olikin viileää istuintasossa. Alkovissa tarkeni silti paremmin nukkua, kun ei ollut aivan alkovin perällä.

      Omassa autossani on C 6002 sarjan Trumatic. Siinä puhallin toimii aina lämmityksen aikana.
      Olen ollut tyytyväinen 6002 pannun antamaan tasaiseen lämpöön.

    • J.K.L

      Miksi sitä pitäis käyttää ilman puhallinta??
      ei tietystikkään se lämpö ilman puhallinta tasaisesti kierrä vaunussa,juuri se puhallin tekee sen että lämpö jakautuu paremmin..

      • miettelijäs

        Jos tuuletin sattus menee rikki niin ai palellu niinkuin vesilämmitteisissä jos pumppu rikkoontuu.
        Ilman puhallinta käytössä ei lämpö leviä tasaisesti mutta et palellu.
        HUOM!
        Jos ilmalämmitys on suhteellisen keskessä koppia niin lämmön jakaantuminen on huomattavasti parempi kuin niissä mallaissa joissa se on takana!


      • Tiedon haluinen

        Lähinnä tuota ajattelin näin talvella tien päällä ollessa.


      • lahjomaton
        Tiedon haluinen kirjoitti:

        Lähinnä tuota ajattelin näin talvella tien päällä ollessa.

        Matkan aikana voi koppia lämmittää moottorin jäähyttimen tuottamasta lämmöstä. Se on taloudellista. Kennolla oleva puhallin on monessa asuntoautossa asennettuna edessä olevan tuolin alle ja puhaltaa koppin puolelle.


      • Muumimamma
        miettelijäs kirjoitti:

        Jos tuuletin sattus menee rikki niin ai palellu niinkuin vesilämmitteisissä jos pumppu rikkoontuu.
        Ilman puhallinta käytössä ei lämpö leviä tasaisesti mutta et palellu.
        HUOM!
        Jos ilmalämmitys on suhteellisen keskessä koppia niin lämmön jakaantuminen on huomattavasti parempi kuin niissä mallaissa joissa se on takana!

        Itselläni on Gastherm-merkkinen lämmitin, ks. www.gastherm.se, joka ei välttämättä tarvitse pumppua. Vesi kiertää ittestään. On riittävästi vesipattereita.


      • miettelijäs
        Muumimamma kirjoitti:

        Itselläni on Gastherm-merkkinen lämmitin, ks. www.gastherm.se, joka ei välttämättä tarvitse pumppua. Vesi kiertää ittestään. On riittävästi vesipattereita.

        Niissä vaunuissa joissa ei ole pumppua ei pummpu voikkaan mennä rikki!


      • Columbo
        lahjomaton kirjoitti:

        Matkan aikana voi koppia lämmittää moottorin jäähyttimen tuottamasta lämmöstä. Se on taloudellista. Kennolla oleva puhallin on monessa asuntoautossa asennettuna edessä olevan tuolin alle ja puhaltaa koppin puolelle.

        Milloin on auton moottorin jäähdytin alkanut tuottamaan energiaa (lämpöä)?
        Käsittääkseni jäähdyttimellä siirretään ulkoilmaan moottorissa polttoaineen palamisessa syntynyt lämpö. Jäähdytin on siis neste/ilma lämmönvaihdin, ei lämmön tuottaja.
        Nykyaikaiset dieselit ovat vielä niin energiataloudellisiakin, ettei tahdo lämpöä riittää edes moottorin oman käyntilämmön ylläpitoon, saati sitten tuvan lämmittämiseen.


      • miettelijäs
        Columbo kirjoitti:

        Milloin on auton moottorin jäähdytin alkanut tuottamaan energiaa (lämpöä)?
        Käsittääkseni jäähdyttimellä siirretään ulkoilmaan moottorissa polttoaineen palamisessa syntynyt lämpö. Jäähdytin on siis neste/ilma lämmönvaihdin, ei lämmön tuottaja.
        Nykyaikaiset dieselit ovat vielä niin energiataloudellisiakin, ettei tahdo lämpöä riittää edes moottorin oman käyntilämmön ylläpitoon, saati sitten tuvan lämmittämiseen.

        tuola on jopa sellainen joka lämmittää käyttöveden ajon aikana suihkua tai muuta varten:
        http://www.gosoft.se/


      • lahjomaton
        Columbo kirjoitti:

        Milloin on auton moottorin jäähdytin alkanut tuottamaan energiaa (lämpöä)?
        Käsittääkseni jäähdyttimellä siirretään ulkoilmaan moottorissa polttoaineen palamisessa syntynyt lämpö. Jäähdytin on siis neste/ilma lämmönvaihdin, ei lämmön tuottaja.
        Nykyaikaiset dieselit ovat vielä niin energiataloudellisiakin, ettei tahdo lämpöä riittää edes moottorin oman käyntilämmön ylläpitoon, saati sitten tuvan lämmittämiseen.

        Saivartelusi on paikallaan mutta jokainen järkevä kai ymmärtää moottorin kuumenevan ja lämmittävän ja sen lämmön hyödyntämisestä on kyse ellet tajunnut.


      • Tiedon haluinen
        lahjomaton kirjoitti:

        Matkan aikana voi koppia lämmittää moottorin jäähyttimen tuottamasta lämmöstä. Se on taloudellista. Kennolla oleva puhallin on monessa asuntoautossa asennettuna edessä olevan tuolin alle ja puhaltaa koppin puolelle.

        Näinhän se varmaan on autossa, mutta vaunussa tuo ei oikein onnistu.


      • lahjomaton
        Tiedon haluinen kirjoitti:

        Näinhän se varmaan on autossa, mutta vaunussa tuo ei oikein onnistu.

        Kyllä minun tutuista muutamat väittää pitävänsä lämpöä päällä asuntovaunussakin ajon aikana talvella. 100-200 kilsaa ennen perille saapumista niin että vaunu on esilämmitetty kun saapuvat perille.

        Muistakaa toki ettei saa ajaa huoltoasemalle lämmitys päällä!


      • Tiedon haluinen
        lahjomaton kirjoitti:

        Kyllä minun tutuista muutamat väittää pitävänsä lämpöä päällä asuntovaunussakin ajon aikana talvella. 100-200 kilsaa ennen perille saapumista niin että vaunu on esilämmitetty kun saapuvat perille.

        Muistakaa toki ettei saa ajaa huoltoasemalle lämmitys päällä!

        Niin siis tarkoitin että vaunun lämmittämiseen on vähän vaikea käyttää moottorin jäähyttimen tuottamaa lämpöä.


      • lahjomaton
        Tiedon haluinen kirjoitti:

        Niin siis tarkoitin että vaunun lämmittämiseen on vähän vaikea käyttää moottorin jäähyttimen tuottamaa lämpöä.

        Okei... Siinä tuli taas yksi etu lisää esiin asuntoauton suhteen.


    • jat

      Trumatic lämmittää ainoastaan kekeltä
      vaunua ilman puhallinta ,sen takia hommaan lattia lämmityksen ensi kaudeksi.kokemus on viime
      syksystä.Kaappi lämpenee reilusti ja aion tehdä isommat tuuletusreiät kaappiin.

      • lahjomaton

        Eikö siinä ole puhallinta vai etkö pidä sitä puhallinta päällä?

        Tuo vaatekomeron lämmittäminen on turhaa. Yks kaveri kertoi siitä täällä muutama vuosi sitten ja silloin laitoin ilmastoinin komeroon niin, että sinne kertyvä lämpö siirtyy koppiin.

        Ja ilmalattialämmitys on ihan hyvä jos sen saa tehdyksi oikeista materiaaleista. Tietysti se sähköinenkin on hyvä mutta ilmalämmityksellä ei ole riippuvainen sähköstä jos Truman puhallin toimii.


      • jat
        lahjomaton kirjoitti:

        Eikö siinä ole puhallinta vai etkö pidä sitä puhallinta päällä?

        Tuo vaatekomeron lämmittäminen on turhaa. Yks kaveri kertoi siitä täällä muutama vuosi sitten ja silloin laitoin ilmastoinin komeroon niin, että sinne kertyvä lämpö siirtyy koppiin.

        Ja ilmalattialämmitys on ihan hyvä jos sen saa tehdyksi oikeista materiaaleista. Tietysti se sähköinenkin on hyvä mutta ilmalämmityksellä ei ole riippuvainen sähköstä jos Truman puhallin toimii.

        Minulla ei ole puhallinta ja näyttää olevan aika arvokkaita ostaa erikseen, jos löytäis jostain käytetyn? Tarkoitin sitä sähköllä toimivaa mattoa
        mitä saa Tampereelta ja laitetaan tavallisen maton alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe